📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 4
🔰 یک هفته ای مجوز دانشگاه را گرفتیم !!!
🔸 ادامه گفت وگوی حجت الاسلام نواب با پایگاه اسباط: «ده سال طول کشید تا اساتیدی را تربیت کردیم، به #هند و کشورهای دیگر فرستادیم تا تربیت شدند؛ تعداد زیادی هم کتاب نوشتیم.
🔺 پس از تربیت اساتید در سال 1383 مرکز آموزش عالی تأسیس کردیم و در سال 1386 پس از اینکه کتابخانه و امکانات ما را دیدند به پیشنهاد وزارت علوم درخواستی نوشتیم و در دو مرحله اصولی و قطعی که هر دو در مدت یک هفته انجام شد مجوز دانشگاه را اخذ کردیم و دانشگاه ادیان و مذاهب الان یکی از محترمترین دانشگاههای غیرانتفاعی کشور و یکی از بزرگترین #دانشگاه_حوزوی است.
🔺 وی در ادمه در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به مبانی اسلام در بحث تقریب و تعامل چیست؟ گفت: «سوال شما درباره #تقریب است یا گفتوگو؟ این دو موضوع از هم متمایز است؛ در موضع ادیان گفتوگو هست و تقریب نیست؛ در حوزه مذاهب تقریب هست؛ ابتدا باید مرز این دو را از هم جدا کنیم.
🔺 افتخار دین اسلام این است که به «تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم؛ بیایید روی کلمه مشترک با هم بحث کنیم» دعوت کرده است. گفتوگو همان #تعامل است، تقریب در بحث مذاهب است؛ در گفتوگو هم معنای نزدیکی هست.
🔺 در بیانیه به عنوان مأموریت دانشگاه ادیان و مذاهب نوشته شده است که دانشگاه ادیان و مذاهب نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران و برخاسته از #حوزه_علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفتوگو با پیروان آنها، با تکیه بر مشترکات و در جهت همبستگی انسانی و تقویت صلح و کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق تلاش می کند و اصلیترین ماموریت؛ معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزههای #اهل_بیت(ع) است.
🔺 حالا چرا معرفی عالمانه «#تشیع» نگفتیم؟ چون سنیها روی تشیع حساس هستند اما روی اهل بیت(ع) این حساسیت را ندارند؛ این را هم از آقای #خامنه_ای یاد گرفتیم.
🔺 #مجمع_جهانی_اهل_بیت(ع) و #مجمع_فقه اهلبیت(ع) هم همین طور است، هر جا که آقای خامنهای ایجاد کردند از کلمه اهل بیت(ع) استفاده شده است.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 4
🔰 تحولات #مذهبی در دوره #رضاشاه
🔸 به گواهی اسناد موجود، شیخ #عبدالکریم_حائری بیش از هر چیز اهتمام خود را بر مسائل فرهنگی، خصوصاً گسترش و تقویت #حوزه_علمیه قم، متمرکز ساخت. ایشان سعی میکرد که در امور سیاسی کمتر دخالت کند.
🔸 مهمترین مخالف رضاشاه، آیت اللّه سید حسن #مدرس بود که پس از چند #ترور نافرجام، سرانجام در سال ۱۳۱۶ در تبعیدگاهش، شهر #کاشمر در خراسان، به شهادت رسید.
🔸 برخی از اقدامات مهم رضاشاه که با مخالفت علما و نیروهای مذهبی مواجه شد یا دست کم بهانه مخالفت ایشان را فراهم کرد، عبارت است از:
1⃣ تصویب قانون نظام وظیفه عمومی در سال ۱۳۰۴؛
2⃣ تصویب قانون مدنی در ۱۳۰۷ که البته با واکنش چندانی مواجه نشد؛
3⃣ تصویب قانون برگزاری امتحانات طلاب در سال ۱۳۱۰ که با هدف نظارت بیشتر بر حوزهها صورت گرفت؛
4⃣ قانون تعیین حدود حاکم شرع به مسائل خانواده در سال۱۳۱۱؛
🔸 نکته شایان ذکر اینکه به لحاظ تاریخی دو نوع محاکم در تاریخ ایران وجود داشته است:
🔹 الف) محاکم عرفی که در سیطره دولت بود.
🔹 ب) محاکم شرعی که در خدمت علما بود.
🔸 با محدود شدن محاکم شرعی به مسائل خانواده سعی می شد که قدرت حقوقی و قضایی علما محدود گردد.
5⃣ قانون #کشف_حجاب در ۱۳۱۴
6⃣ در سال ۱۳۱۵ قانون محرومیت علما و روحانیون از منصب قضاوت با کسوت و #لباس_روحانی به تصویب رسید.
7⃣ واگذاری موقوفات به دولت در سال ۱۳۱۳ و خروج آن از دست علما.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🎙#گفت_وگو| ایستادگی بر اصول عامل حفظ ایمان در مواجه با شبهه
🔹 آیت الله #سيدجعفر_مرتضی_عاملی:
🔺 رواياتى داريم كه در آن شيعيان، اعتقادات و دين خود را به ائمه عرضه مىكردند؛ يعنى به امام مراجعه و عرض مىكردند: سيدى و مولاى! من معتقدم كه چنين و چنان؛ بفرماييد آيا صحيح است يا خير؟
🔺 در يكى از اين روايات كسى خدمت امام رسيد و عقايدش را نسبت به توحيد، نبوت، امامت و ساير موارد عرضه كرد. كسى آن جا حضور داشت كه جزئيات عقايد را نمىدانست؛ به امام عرض كرد: سيدى و مولاى! من اين جزئيات را نمىدانم و نمىتوانم بيان كنم؛ ولى به آن چه على بن ابى طالب به آن معتقد بود اعتقاد دارم. امام فرمودند: همين كفايت مىكند.
🔺 ما نيز بايد از همين روش ساده و بسيط كمك بگيريم. ائمه و قرآن براى ما اصول و ضوابطى را ترسيم كردهاند كه ما بايد با تكيه به آن اصول و ضوابط مقابل شبهات بايستيم.
🔺 معناى ارجاع متشابه به محكم همين است كه مثلاً بدانى پيامبر معصوم است؛ اما پاسخ شبهه ابتداى سوره تحريم چيست؟ سؤالى است كه بايد با تحقيق و بررسى به جواب آن برسيم؛ اما از همين ابتدا يقين داريم كه عصمت پيامبر اصلى محكم و خدشهناپذير است.
🔺 ما بايد اين روش را به مردم بياموزيم تا هر وقت با شبههايى روبهرو شدند، ايمان خود را حفظ كنند. بايد به خودمان فرصت بدهيم تا جواب را بيابيم. خداوند هم اين فرصت را به ما داده است.
🔺 بايد بر اصول، ثابت قدم بمانيم و در عين حال براى يافتن جوابِ شبهه اقدام كنيم. اگر اين روش را آموزش ندهيم، دشمن، افراد غافل و بىتوجه را شكار كرده و به عقيده و دين خود نزديك خواهد كرد. چرا ما اين روش را به جوانانمان آموزش نمىدهيم؟!
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4837
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 10
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
9⃣ «سند نهم»
🔺 بخشی از نامه دو صفحه ای مهدی هاشمی خطاب به #مقام_معظم_رهبری در دوران ریاست جمهوری ایشان:
🔸 «اگر از تفنينهای برخی افراد که در جداسازی طیف دوستان ما از حضرتعالی تلاش میکردند، صرف نظر نمائیم، حقیقت مسلمی که این روز باید به آن اعتراف نمایم این است که چنانچه خط هدایت شما بر اعمال و رفتار و افکار من استمرار مییافت امروز با این بلای عظیم که همه چیزم را در معرض انهدام و نابودی قرار داده است مبتلا نمیگشتم.
🔸 ولی افسوس و صد افسوس که #شیطان_نفس تحت پوشش معادلات سیاسی استعدادهای نکوهندهام را در چاه ويل، خودمحوریها، خودپرستیها مدفون و از یک #طلبه مستعدی که میتوانست در زمینه مسایل صدور انقلاب یک نیروی ناقابل و خدمتگزار باشد، انسانی گنهكار، متخلف و مفلوک ساخت و نه تنها او را که طیفی عظیم از نسل جوان کشور را به خط انحراف و افراط کشانید و نظام نوپای جمهوری اسلامی که بر خون هزاران شهید به خون خفته این دیار مقاوم استوار گشته را از بابت #تندروی_ها، خودسریها و ندانم کاریها و …. آماج تفرقه افکنیها، تضعیفها، جوسازیها قرار داد تا آنجا که قلب طپنده امانت خداوند در زمین و نماینده حضرت بقية الله الاعظم امام زمان روحی له الفداء حضرت امام امت مدظله العالی به درد آمد و …
🔸 امروز در حالی که انگشت #ندامت بر لب گرفته و خروش هولناک عذاب وجدان در گوشم طنین افکنده و دلهره بازتاب اخروی گناهان بر دلم سایه افکنده و اشک تاسف و تخطی بر گونهام جاری است و در ظلمت ظلم بر خويش و ملت و انقلاب و کشور و رهبرم همدم تاریکی و سکوت گشتهام، خرسندم که خداوند بزرگ توفیق را یارم ساخت تا از کردههای زشت و مرموز خویش پشیمان و همان نیروها و انرژیهایی را که زمانی در جهت انحراف دوستان و مرتبطین بسیج کرده بودم، در راه بازیابی خطاها و زدودن امواج لغزش، کژیها و ناخالصیها، به کار گیرم. لعل الله يحدث بعد ذلک امرا.
🔸 در خاتمه ضمن عرض مجدد معذرت از بی ادبیها، اهانتها، سوءنيتها، #تهمت_ها، تضعيفها و… در ندامت عفو و اغماض از آن استاد معظم باستحضار میرساند:
🔸 از آنجا که سالهای پس از خروج از سپاه، ارتباط غیر قانونی خویش را با برادری آن نهاد و دیگر ارگانها حفظ نموده و سوءاستفادههایی از برخی آنان صورت پذيرفته است، با ارسال لیستهای پیوستی استدعا دارم مقرر فرمائید مسئولین مربوطه بر حسب ضوابط اقدامات لازم در برخورد قانونی و اخلاقی با آنان را معمول دارند.
برادر کوچک شما سید مهدی هاشمی بازداشتگاه موقت ۶۶/۵/۲۲
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| جریان مخالف نظام بیآبرو و احمق است
💠 #آیت_الله_سبحانی: جریان مخالف نظام بی آبرو و احمق است، آنهایی که اسلام را هم قبول ندارند به #امام_حسین (ع) احترام میگذارند و حتی مبارزین در دنیا میگویند راه حسین (ع) را ادامه میدهیم و باید احترام روز #عاشورا حفظ شود اما بیحرمتی افرادی در روز عاشورا نشان از بی عقلی آنها است.
🗓 11 دی 88 در دیدار با اعضای حزب موتلفه اسلامی
#فتنه_88
#بصیرت
#روحانیت_متعهد
#حرمت_شکنان
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 9
📝 #یادداشت| #مجمع_روحانیون_مبارز
🔺 با بروز انشعاب در #حزب_جمهوری_اسلامی و #سازمان_مجاهدین_انقلاب که در نهایت موجب توقف فعالیت آنها در زمان حضرت امام(ره) گردید، بستر شکلگیری تشکلی با عنوان مجمع روحانیون مبارز به وجود آمد.
🔺 در سال ۱۳۶۷شمسی با توقف فعالیتهای دو جریان سیاسی فوق، آقایان #مهدی_کروبی، حیدر علی جلالی خمینی و #سیدمحمود_دعایی که تا این زمان از اعضای شورای مرکزی #جامعه_روحانیت_مبارز بودند ضمن انشعاب از این تشکل به همراه جمعی دیگر از روحانیون مجمع روحانیون مبارز را به وجود آوردند.
🔺 ارگان غیر رسمی این تشکل، #روزنامه_سلام به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی #سیدمحمد_خوئینی_ها از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود که دیدگاههای این جریان را ترویج میداد.
🔺 بعدها این مجمع از عاملان اصلی به وجود آمدن جریان #دوم_خرداد با گفتمان #اصلاحات بود که برای مدتی #سیدمحمد_خاتمی و مهدی کروبی از اعضای موسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، سکان قوای مجریه و مقننه کشور را در اختیار گرفتند.
🔺 مجمع روحانیون مبارز در فاصله سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ با کادر سازی و نظریه پردازی از طریق جریانهایی همچون #حلقه_کیان و #مرکز_تحقیقات_استراتژیک_ریاست_جمهوری، مقدمات ایجاد جریان دوم خرداد و گفتمان موسوم به اصلاحات را به وجود آورد.
🔺 جریان دوم خرداد و به قدرت رسیدن سیدمحمد_خاتمی در واقع نمادی از قدرت گرفتن دیدگاههای جریان #روشنفکری_دینی در این مقطع از تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود.
🔺 مجمع روحانیون گرچه در زمان شکل گیری خود را مدافع اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی در برابر #اسلام_آمریکایی معرفی کرد، اما در ادامه با نوعی #دگردیسی، به سمت دیدگاههای روشنفکرانه گرایش پیدا کرد.
🔺 #ولایت_مطلقه_فقیه را زیر سوال برد؛ با تمسک به رویکرد افراطی عقلگرایانه بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزید؛ و در نهایت به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل گردید.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 3
🔰رای منفی به نامزدی بنیصدر
🔸 با پیروزی انقلاب، هادی غفاری وارد مجلس شورای اسلامی میشود. غفاری در روزنامه نیمروز، شماره ۶۵۳ مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۰ درباره فعالیتش در مجلس شورای اسلامی میگوید:
🔹 «مدت کوتاهی در #کمیسیون_ارشاد بودم، اما از آن پس به #کمیسیون_برنامه_و_بودجه رفتم و تا پایان دوره سوم در این کمیسیون فعالیت داشتم که حاصل آن ایفای نقش در تصویب قانون کار و مسائل بیمهای و مالیات بود.
🔹 در تدوین برنامهی پنج ساله هم نقش و حضور جدی داشتم و نماینده کمیسیون ناظر مجلس در کمیته خريد اقلام دفاعی بودم؛ چه اینکه در تدوین بودجه جنگ هم مسؤوليتی ایفا میکردم، جزء اولین کسانی هستم که به حکم #هاشمی_رفسنجانی مسئولیت تشکیل #بسیج را بر عهده گرفتم.»
🔸 هادی غفاری تنها عضو شورای مرکزی #جامعه_روحانیت_مبارز بود که در جلسه این تشکل به نامزدی ابوالحسن #بنی_صدر در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای منفی داد.
🔸 وی در این زمینه میگوید: «بنیاد اندیشه بنیصدر زلال اسلامی نبود؛ به قول #جلال_آل_احمد اطلاعاتش ترجمهای بود؛ اطلاعات عمیق اسلامی نداشت. گرچه در خانواده مرحوم آیت الله بنیصدر که فردی تحصیل کرده و متدین بود، پرورش یافته بود؛ اما اطلاعات اندکی داشت.
🔹 من در فرانسه گفتگوهای مفصلی با بنیصدر درباره مسائل اسلامی، ربا، حجاب، زنان، روحانیت و آقایان #مدرس، #کاشانی و #مصدق داشتم و میدیدم بنیصدر جهتگیریهای خلاف اندیشههای زلال امام داشت.
🔹 در فرانسه (نوفل لوشاتو) چند نفر مایل بودند خود را سخنگوی امام معرفی کنند مثل صادق طباطبایی، صادق #قطب_زاده، #ابراهیم_یزدی و ابوالحسن بنیصدر، وقتی به امام توضیح دادیم که در اینجا حرفهایی زده میشود که شاید با نظرات شما منافاتی داشته باشد ولی از قول شما نقل میشود، اطلاعیه دادند که امام سخنگو ندارد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892