eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
693 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 📝 | درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه ✍️ یکی از مبادی برنامه‌ریزی برای هر مجموعه و سازمانی، داشتن اطلاعات و شناخت دقیق و صحیح از بدنه انسانی آن مجموعه است. اساساً برنامه‌ریزی برای تحول در حوزه بدون شناخت دقیق جریان‌های موجود و مؤثر در حوزه، امری بیهوده و بی‌ثمر خواهد بود. ✍️ جریان‌شناسی این امکان را به ما می‌دهد که شناختی عینی و نه انتزاعی از شرایط واقعی محیط مورد مطالعه خود داشته باشیم. شناخت واقعی، برنامه‌ریزی اجرایی و عملیاتی در پی خواهد داشت؛ به خلاف شناخت‌های انتزاعی که برنامه‌های مبتنی بر آن‌ها نیز غیراجرایی است. جریان‌شناسی یکی از فایل‌های پشتیبان تحول در حوزه‌های علمیه است. متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را از لینک زیر مشاهده کنید:👇 🌐http://www.asbaat.ir/?p=1822 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | جریان‌های فکری فعال در عربستان سعودی بخش نخست/ جریان جامی ‌(التيار الجامي / الحركة الجامية) ✍️ آنگونه که پیداست ابتدای شکل‌گیری جریان جامی‌هم زمان با جنگ خلیج فارس (هجوم عراق به رهبری صدام حسین به کویت) در سال 1990م می‌باشد. ✍️ در یک نگاه تحلیلی اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که جریانی با عملکردی اینگونه متلاطم و متغیر از سطح علمی به سطح سیاسی ـ نظامی آن هم در بالاترین سطوح تنها می‌تواند یک بازوی بازدارنده (در عرصه علمی) یا مقابله‌گر (در عرصه سیاسی و نظامی) در جهت مصالح حکام باشد. ✍️ پر واضح است که هر حاکمی مورد حمایت این جریان قرار نگرفته بلکه تنها یک نوع حاکمیت مد نظر است. با بررسی عملکرد، کنش‌ها و واکنش‌های جریان جامی در ۳ دهه اخیر و جریان وهابی شبه جزیره به عنوان ریشه و خواستگاه جامی در تاریخ معاصر و قبل از آن، شباهت قابل توجهی بین سلفی وهابی جامی و جریانات حدیثی در عصر تصدی معاویة بن ابی سفیان و بنی امیه به دست می آید. ✍️ فلذا به هیچ عنوان شریک قابل اتکا و مطمئنی نه تنها برای جبهه حق و به صورت مصداقی ایران و مقاومت بلکه برای سلفی‌هایی همچون اخوان المسلمین و جریان‌های مشابه مانند حماس و همچنین سلفیت شبه قاره و حتی کشوری مانند ترکیه، نخواهد بود؛ چرا که نه تنها جز انفعال در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عقیده‌ای دیگر برای آن قابل تصور نیست بلکه برای این جریان هیچ وظیفه‌ای جز پوشش دینی اعمال و رفتار حکومت سعودی در جهت منافع تمدن غرب در قلب جهان اسلام تعریف نشده است. متن کامل یادداشت عبدالزهراء سیستانی را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 yon.ir/GP6CY 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | ارتباط خدمتکار دفتر آیت الله شریعتمداری با ساواک حتمی است آیت الله گرامی: 🔺 از همان اول مرحوم امام مخالف دارالتبلیغ بود. مخالفت ایشان یک جهتش این بود که اگر بناست کاری بشود، باید در عموم حوزه باشد نه این‌که یک قسمتی رو جدا کنید یک موسسه تأسیس کنید، کانّ می‌خواستند بگویند که تکه تکه کردن حوزه صلاح نیست. می‌گفتند اسمش را دارالتبیلغ نگذارید، بلکه بگذارید مدرسه آیت الله شریعتمداری که همگام با بقیه تشکیلات حوزه باشد. 🔺 آقای گلپایگانی با کارهای آقای شریعتمداری موافق نبود. به عنوان نمونه عرض کنم، در جریان دستگیری ما در سال ۵۱ نامه‌هایی آقای محلاتی از شیراز به مراجع نوشته بودند. یکی از این اشخاص آقای گلپایگانی بود که هنگامی که پیش ایشان بردیم و صحبت کردیم آقای گلپایگانی به صراحت گفت که ما با دولت مربوط نیستیم، آقای شریعتمداری که دولتی هستند، با ایشان صحبت کنید. معتقد بود که ایشان دولتی هستند و با آن‌هاست. 🔺 شاید گرفتاری ما در سال 51 همین آشیخ غلام‌رضا زنجانی بود. معروف بود که او رابطه‌ای، چیزی دارد. یکی از مراجع فعلی هم آن موقع برای من نقل کرد که این آقای آشیخ غلام‌رضا انواع خرابکاری‌ها داشت، از جمله روابط غیر صالح اخلاقی در تهران. کسی که در این مسائل اینگونه باشد، رابطه‌اش با ساواک و این‌ها دیگر حتمی است. متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3125 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 | آیت الله خزعلی 👇👇👇
💠 ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی 🔹 آیت الله خزعلی نمونه ای از علمای و بود که در طول حیات مبارک خود، در خط اصیل و صراط مستقیم انقلاب ثبات قدم داشت. ایشان به دلیل علاقه به حضرت امام(ع) وصیت کرد روی سنگ مزارش نوشته شود: «ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی». 💢 خناسان زمان وقتی دیدند او از میدان به در نمی‌رود سراغ نزدیکان ایشان رفتند تا بتوانند در عزم این عالم گرانقدر خلل ایجاد کنند که البته با شکست مواجه شدند. متن بیانیه ایشان در اعلان برائت از مهدی(فرزندش) نشان از شکست مفتضحانه منافقان داشت. 💢 در بخشی از این بیانیه آمده است: دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد وگرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و مسللمین را از شرّ او مصون و محفوظ بفرماید. ✅ در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال ایشان آمده است: عُمر با برکت این روحانی با فضیلت، سرشار از نقطه‌های درخشان است، سالیان دراز بهره‌گیری از درس امام خمینی و دیگر فقهای بزرگ در قم و مشهد، همراهی با امام بزرگوار از آغازین روزهای نهضت انقلابی و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتی با بیانی رسا و صریح، حضور در مسئولیتهای سنگین پس از پیروزی و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جمیل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه ی حرکات انقلابی ملت ایران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با دریای بی‌پایان حدیث و نیز فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی، و آنگاه ثبات قدم در خط و انقلاب در همه حال و تا پایان زندگی... اینها سرفصلهای مهم زندگی این عالم متقی و پرکار است که در دیوان الهی مضبوط و مأجور است ان‌شاءالله. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | خطرنفوذ اندیشه سکولار در حوزه‌های علمیه 💢 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه،بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همین طور تضییق و تجدید فعالیت‌های روحانیان از نقشه‌های دشمنان به شمار می‌آید. با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزه‌ها فقط در کنج حجره‌ها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا می‌یابد، بدین گونه پای روحانیت از اجتماع و سیاست قطع می‌شود. این توطئه را می‌توان در قالب همان تئوری «نفوذاندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه‌های علمیه» مورد بررسی قرار داد. 🔹 مولفه های حوزه سکولار عبارتند از : ۱- کناره گیری و انزوا؛ ۲- تحجر و جمود؛ ۳- بی خبری؛ ۴- بی تفاوتی؛ ۵- نگاه غیر جدی؛ ۶- بی بصیرتی 🔹 از آفات سکولاری شدن حوزه ها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف می‌شود.» متن کامل یادداشت حجت الاسلام عالمیان را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 yon.ir/kQNeU 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | دارالتبلیغ محلی برای تردد مهمانان مذهبی شاه 📝 حجت الاسلام فلاحی: 👇👇👇
💢 دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی شاه ✍️ دارالتبلیغ یکی از چاپخانه‌های بسیار مجهز کشور را در اختیار داشت تا جایی که می‌توانست مجله مکتب اسلام که وابسته به آن مرکز بود را تا 120 هزار نسخه چاپ و منتشر کند. اما نکته بسیار مهم این است که در زمانی که کوچک‌ترین فعالیت‌های حوزوی رصد و خنثی می‌شد چگونه نشریه‌ای با این تعداد از نسخه، بدون مزاحمت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. 🔹 آیت‌الله بنی‌فضل در همین رابطه می‌گوید: «وقتی سردمدارن رژیم به ماهیت دارالتبلیغ پی‌بردند بلافاصه در مقابل تفکرات سلطنت‌ستیزی حضرت امام از آن حمایت کردند تا جایی که در اولین فرصت، بزرگ‌ترین چاپخانه متعلق به دارالتبلیغ به حمایت و هماهنگی دولت وقت برای اولین‌بار از خارج وارد شد و در ساختمان این مرکز راه‌اندازی گردید، این در حالی بود که شاگردان و منسوبان امام در تهیه یک دستگاه بسیار ساده با ده‌ها مشکل و مانع روبهرو می‌شدند.» ✍️ همین امر سبب می‌شود که مؤسسه دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی رژیم شاه در ایران بود. سیدحسین موسوی تبریزی در این خصوص می‌گوید: «دارالتبلیغ جایگاه خوبی برای مهمانان مذهبی رژیم هم بود، این شخصیت‌های مذهبی که به دعوت دولت رسماً وارد کشور می‌شدند وقتی می‌خواستند برای دیدن علما به قم بیایند با هماهنگی که قبلاً صورت می‌گرفت به دارالتبلیغ می‌رفتند و از آنجا هم بازدید می‌کردند و خیال رژیم از این بابت کاملاً راحت بود. یکی از کسانی که من یادم هست به قم آمد و به دارالتبلیغ رفت، شیخ کفتارو از علمای اهل تسنن کشور سوریه بود که به دعوت رسمی دولت وارد ایران شده بود.» متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 http://www.asbaat.ir/?p=1971 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 📚 برشی از کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران»: 📛 عقاید باطل اهل حق 💢 يکی از جريانات شريعت‌گريز، در برخی از کشورهای اسلامی، از جمله در ايران، جريان اهل حق است. پيروان‌ اين جريان را در ايران، «اهل حق» و «علی‌اللهى» می‌نامند. 💢 أهلِ حَقّ یا یارسایان عنوان پیروان طریقتی مذهبی ـ عرفانی است با آداب و متون مذهبی خاص خود و دارای بعضی اعتقادات که در مواردی با اسلام مطابقت ندارد. 💢 این آیین که در میان طوایف کُرد، لُر و تُرک‌زبان پیروان بسیار دارد، در بستری اسلامی رشد کرده و در عین حال، به سبب غلو در حق حضرت علی (ع) با سایر فرق غالی شیعه قرابت دارد، اما با این همه، بعضی از مبادی آن را می‌توان در اعتقادات و سنت‌های فکری و فرهنگ عامه مردمان ساکن غرب ایران جست‌وجو کرد و رگه‌هایی از اعتقادات ایرانی پیش از اسلام را نیز در آن یافت. 💢 مهم‌ترين متن دينی فرقه اهل حق «كلام خزانه» يا «سرانجام» نام دارد كه در نظر غالب اهل حق، در حكم وحى مُنزَل و تعليمات آن كامل و بالاترين سند مسلكى و حاكم بر جميع شئون زندگانى اهل حق است. همه مراسمات و تشريفات مذهبى و دعاهاى يارسان از آن سرچشمه گرفته است. «كلام خزانه» مجموعه كتاب‌ها و رساله‌هايى است كه در قرن هفتم و هشتم هجرى، توسط رهبران و بزرگان اهل حق تدوين شده و داراى شش بخش يا جزء است. متن کامل این بخش از کتاب حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 #اهل_حق #فرقه_انحرافی #شریعت_گریز 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3234 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🗓 به مناسبت نطق تاریخی #رهبر_معظم_انقلاب در 31 خرداد 1360 ه.ش بر عدم کفایت ریاست جمهوری بنی صدر: 💢 جریان نفاق همیشه بعد از به سرانجام رسیدن حکومت‌ها فعالیت‌هایش را علنی می‌کند و این امر اختصاص به حکومت پیامبر(ص) و ائمه(ع) در صدر اسلام ندارد بلکه در زمان حاضر نیز جریان نفاق بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی فعال شد و حرکات موزیانه و موریانه‌واری انجام داده و می دهد. 💢 نمونه بارز این جریان در اوایل انقلاب، جریان منتسب به بنی‌صدر بود و در زمان حاضر نیز جریانی است که فتنه‌گران در سال 88 رقم زدند. شاخصه اصلی این دو جریان بر خلاف ادعای پایندی به #قانون‌، «قانون‌گریزی» و «دیکتاتوری» است آن هم در سطح گسترده. 🎙 رهبر معظم انقلاب نیز در ماجرای رای به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، 14 دلیل برای این موضوع آوردند که یکی از مهم‌ترین دلایل، را «قانون گریزی» بنی‌صدر بیان می کنند. ایشان در این زمینه فرمودند: «ایشان بر خلاف صریح #قانون_اساسی که قوا را از یکدیگر منفک و مستقل می‌شمارد و برخلاف اصول مردم‌گرایی، معتقد بود که مجلس باید هماهنگ با رئیس‌جمهور باشد. این توهینی آشکار به مجلس و نمایندگان مردم بود که بارها از طرف ایشان تکرار می‌شد ... حتی برای حفظ قدرت مطلق از تاویل و تفسیر نادرست قانون اساسی هم دریغ نکرد.» 💢 همین مسیر را در جریان انتخابات سال 88، فتنه‌گران در پیش گرفتند و علاوه بر مقابله با نظام و #ولایت_فقیه، مقابل #قانون نیز ایستادند که رهبر معظم انقلاب به کرّات آنان را به پایبندی به قانون توصیه کردند. #جریان_نفاق #فتنه #نفوذ 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔰 #معرفی_روحانیت_اصیل| ایستادگی بر اصول و مبانی، عامل اثرگذاری و ماندگاری در تاریخ 🗓 #رهبر_معظم_انقلاب به مناسبت هفته قوه قضائیه در سال 89 به برخی از ویژگی های #شهید_بهشتی اشاره می‌کنند: 🔺 به گمان من، از جمله‌ی برترین‌های این راه، شهدای هفتم تیر بودند. اگر به آنها خبر می‌رسید که در این راه شهید خواهند شد، نه فقط مرعوب نمی‌شدند، خائف نمی‌شدند، بلکه خرسند می‌شدند؛ بشارتی بود برای آنها. در رأس همه‌ی آنها هم، شهید بزرگوار و عزیز ما، شهید آیةاللَّه بهشتی بود؛ یک انسان معتقد، مؤمن، مخلص، صادق، جدی در کار؛ آنچه می‌گفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل ملتزم بود. 🔺 خطر را هم می‌شناخت؛ می‌دانست میدان، میدان مین است. هر آنی، هر ساعتی بیم از دست دادن جان هست؛ لیکن در عین حال بی‌محابا، با نگاه به هدف، در این راه پیش می‌رفت و نمی‌هراسید. یکی از خصوصیات این شهید عزیز این بود. منطقی بود، پایبند به #اصول و #مبانی بود؛ یک اصولگرای به معنای حقیقی کلمه محسوب می‌شد. 🔺 بر سر اصول با کسی ملاحظه نمی‌کرد. ما می‌دیدیم؛ بعضی‌ها سعی می‌کردند با حیله و ترفند و روش‌های متعارف و معمول، او را جذب کنند یا از مواضع خود تنزل بدهند، او را وادار به مماشات کنند؛ لیکن او بر سر مواضع خود محکم ایستاده بود. 🔺 شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار، اینجور شکل می‌گیرند؛ اینجور در جامعه ظهور می‌کنند و ماندگار می‌شوند؛ «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا»گفتن، آسان است؛ عمل کردن، دشوار است؛ استمرار عمل، بمراتب دشوارتر است. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #قوه_قضاییه 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 #گفتگو| رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی می‌کند 🔹 جریا
📌 اختصاصی : 🎙 | تقسیم بندی نحله‌های مختلف فقهی بر اساس نوع ارتباطشان با حاکمیت حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی: ✅ در یک تقسیم‌بندی دیگر درباره بحث حاکمیت فقه در اداره جامعه، می‌توان سه رویکرد فقهی را مشاهده کرد. این سه رویکر عبارت اند از: رویکرد حکومت ستیز، رویکرد حکومت‌گریز و رویکرد حکومت‌محور. 1️⃣ کسانی که فقه را تنها به عرصه فقه فردی محدود کرده و فقه اجتماعی و حکومتی را به رسمیت نمی‌شناسند، دارای رویکردی حکومت‌ستیز هستند. این‌ها اساسا مقوله فقه را به عرصه حکومت و اداره جامعه پیوند نمی‌زنند و این دو را دو مقوله نامتجانس از هم می‌دانند. این جریان فکری بحث سکولاریسم که به معنای جدایی دین از سیاست و اداره جامعه است را دنبال می‌کند. 2️⃣ رویکرد بعدی که در این بحث وجود دارد، رویکرد حکومت‌گریز است. این جریان فکری به این مطلب اذعان می کنند که فقه ما اجتماعی بوده و با مقوله سیاست سازگاری دارد. اما در عین حال معتقد هستند که فقه، تجانسی هم با مقوله سیاست ندارد. این رویکرد، همه مولفه‌های فقه خود را فارغ از بحث حکومت تعریف می‌کند. این جریان فکری از ارتباط با سیاست ابائی ندارد، اما از تداخل و بروز در حکومت پرهیز می‌کند. طبیعتا جنین رویکردی از فقه اجتماعی گذر نکرده و به فقه حکومتی هم نمی‌رسد. 3️⃣ اما قشر سوم که رویکرد حکومت‌محور دارند، فقه حکومتی را دنبال می‌کنند. یعنی رویکرد اجتهادی آن‌ها در استنباط احکام و اداره جامعه، یک رویکرد حکومتی است.این رویکرد ضمن اینکه حرکت رو به جلو دارد و موضوع فقه حکومتی را برای اداره جامعه دنبال می‌کند، رویکرد تمدن محوری هم دارد. یعنی این جریان فکری معتقد است که ما باید به یک تمدن اسلامی دست پیدا کنیم. بر همین اساس این جریان به دنبال ترسیم این تمدن و راهکارها و راهبردهای رسیدن به آن است. 🆔 @asbaat_ir