📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 برنامه ریزی امام صادق(علیه السلام) برای تشکیل حکومت اسلامی
🎙 #امام_خامنه_ای: مرد مبارزه بودن امام صادق را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن #حکومت_اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
🔹 اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک #تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
🔹 تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده میکند آن چه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادارهی #مبارزهی_سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
🔺 تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
۱۴/ شهریور/۱۳۵۹
#امام_صادق
#مبارزه
#زندگی_سیاسی
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش نخست
📝 #یادداشت| کسروی در پی سکولار سازی جامعه ایران در قالب افکار التقاطی بود
♦️ ویژگی عمده جریان التقاطی، التقاط آموزههای دینی با مسائل غیر دینی و برداشتهای انحرافی شخصی، سمبولیک و اجتماعی از آموزههای دینی است. در تاریخ معاصر ایران سید احمد کسروی و یک طلبه جوان به نام اکبر گودرزی مربوط به گروه فرقان از افراد این جریان به شمار میروند.
💢 هدف کسروی، سکولار سازی جامعه ایران بود که آن را در قالب افکار التقاطی موسوم به «پاکدینی» در دورهای از حکومت پهلوی دنبال میکرد.
💢 کسروی کوشش برای برقراری قوانین شریعت را در ضدیت با ارزشهای جامعه مدرن میدانست و اساسا او دین را تابع مقتضیات زمان میدانست که به اعتقاد وی، «در مراحل مختلف تاریخ بشر، ضرورت پیدایش دین نو با سلاح عقلی و اخلاقی نو، اجتناب ناپذیر است»!
💢 وی از همان منظر سلفی و وهابی به بسیاری از اعتقادات تشیع در قالب مبارزه با خرافات میتاخت؛ مثلا او همچون وهابیون، مساله زیارت، برپایی عزاداری، بزرگداشت مراسم عاشورا و … را مورد انکار و استهزاء قرار میداد.
🔺 حضرت امام درباره کسروی می فرمایند: کسروی یک آدمی بود تاریخ نویس. اطلاعات تاریخیاش هم خوب بود، قلمش هم خوب بود اما غرور پیدا کرد. رسید به آنجا که گفت من هم پیغمبرم! همه ادعیه را هم کاملا کنار گذاشت. قرآن را قبول داشت و پیغمبری را پایین آورده بود تا حد خودش.
برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملکزاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇
#التقاط
#کسروی
🌐 yon.ir/YTgAM
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| روشنفکرانی که با تاریک فکری دنبال نواندیشی بودند علم را به دینی و غیردینی تقسیم کردند
آیت الله ممدوحی:
🔺 برخی تصور میکنند که اگر فقه و اصول را کنار بگذارند، نو اندیشی کردهاند. در صورتی که این، نو اندیشی نیست. نو اندیشی صحیح این است که ما در چهارچوب یک علمی ورود کرده و سعی کنیم معضلات و مشکلات آن علم را رفع کرده و نقاط مبهم آن را توضیح بدهیم.
🔺 به عقیده ما علوم غیر دینی به آن دسته از علوم اطلاق میشود که دین، آنها را طرد میکند. یعنی علومی که مبانی آن، مخالفت قطعیه با مبانی دینی دارد. اما اگر ما گفتیم که یک خدا وجود دارد و این خدا یک هستی خلق کرده است و این هستی آثاری دارد.
🔺 آِیا مطالعه در آثار هستی، از سنخ علوم غیردینی است؟ اگر ما وارد بحثهای علم شیمی بشویم، در حقیقت در مورد آثار خدا بحث کردهایم. آنچه که ما در علم شیمی میخوانیم، تجزیه و تحلیل باطنی اشیاء است. در واقع اینها احوال وجود و عمق وجود علم الهی است.
🔺 به عنوان مثال دانشگاهی که ما را از وابستگی به صهیونیستها نجات می دهد، آیا این علم که برای چنین هدفی کسب شده است، علم الهی نیست؟
🔺 بنابراین تقسیم کردن علم به دو شاخه دینی و غیر دینی، از ناحیه کسی است که علم را نشناخته است. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «افلا يتفكرون في خلق السموات والارض» (آل عمران/۱۹۱)، این آیه به معنای تفکر و مطالعه در آثار الهی است.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇
#روشنفکری
#علم_دینی
🌐 yon.ir/NeWVj
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 اسلام بدون اسلام
♦️ اسلام رحمانی يکی از وجوه التقاط بين اسلام و #ليبراليسم است. اين تفکر در بخشهايی از جهان اسلام، مانند ايران، ترکيه و مصر طرفدارانی دارد. بنيانهای اين تفکر در ايران، عمری در حدود نيم قرن دارد اما اصطلاح «اسلام رحمانی» عمری کوتاه دارد و حدودا بيشتر از يک دهه از ورود آن به ادبيات نوانديشان دينی نمیگذرد.
♦️ طی نيم قرن اخير، جلوههايی از اين تفکر در کلمات تعداد زيادی از #نوانديشان_دينی يافت میشود، اما از مهندس بازرگان در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی، علي گلزاده غفوری در دهه ۶۰، عبدالکريم سروش در دهه ۷۰، مصطفی ملکيان در دهه ۸۰، محسن کديور، سيدحسين نصر، محمد مجتهد شبستری، سيدسلمان صفوی و #حسن_روحانی در دهه ۹۰ میتوان به عنوان چهرههای شاخص اسلام رحمانی در ايران نام برد.
🔻 برخی نيز طرح اسلام رحمانی را راهی برای مقابله با اسلامستيزی غرب میدانند و بدين انگيزه به ترويج آن میپردازند. همچنان که طرح اين مسأله توسط برخی عمدتاً مصرف سياسی دارد و معلوم نيست پشتوانه اعتقادی داشته باشد، برای مثال تاکنون چندينبار، اين اصطلاح توسط رئيس #دولت_تدبير_و_اميد به کار رفته است.
🔻 روشن است که چنين کلماتی نمیتواند از روي اعتقاد ادا شده باشد، زيرا با رفتار گذشته و فعلی ايشان تطابق ندارد. ايشان در گذشته، از جمله کسانی بود که تندترين برخورد با مخالفان را داشت.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
#اسلام_رحمانی
#دولت_لیبرال
#حسن_روحانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| بنده شیطان 🎙 آیت الله قائینی: کسی که نسبت به ظلمی بی تفاوت باشد ی
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 آخوند درباری
🔴 سید حسن امامی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه "پروکیمنیاژ" که توسط روسها اداره میشد فرا گرفت و سپس برای تحصیلات علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب ، منطق و سایر علوم مرتبط رهسپار حوزه علمیه نجف شد و درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد.
🔻 در ادامه فعالیتهایش به عنوان آخرین امام جمعه پیش از انقلاب منصوب شد. خاندان وی نسل اندر نسل و به شکل موروثی امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی اجتماعی کشور، پشت قدرت حاکم را خالی نکردند.
🔻 او با اوج گیری انقلاب دو روز بعد از خروج شاه در دی 1357 ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و سرانجام در مرداد ماه سال 1358 در سوئیس بر اثر سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد؛ فوت کرد.
💠 نظر حضرت امام درباره آخوند درباری:
🔺 آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی کنیم. ما طرفداری از اسلام می کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است
📚 صحیفه امام - ج 10 - ص 278
#آخوند_درباری
#آخوند_فاسد
#سیدحسن_امامی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| چرایی عدم موفقیت مکتب تفکیک در حوزه علمیه قم؟
حجت الاسلام آهنگران:
🔸 تأثیرات مکتب اخباریگری در حوزه علمیه قم نسبت به حوزه علمیه مشهد و همینطور نسبت به حوزه نجف بسیار کمتر بوده است. با توجه به اینکه مرحوم شیخ «عبدالکریم حائری یزدی» مؤسس حوزه علمیه قم بودند و شاگردان ایشان به ویژه مرحوم «امام خمینی» که دارای نگاه اصولی قوی بودند، سبب شد که تأثیر مکتب اخباریگری بر حوزه علمیه قم بسیار ضعیف باشد.
🔸در کنار مکتب اخباریگری، مکاتب دیگری نیز با نگاه حدیثی و فلسفی ایجاد شدند که بعدها مکتب تفکیک از دل این جریان سربرآورد. قائلان به مکتب تفکیک، مخالف نگاه عقلی و فلسفی هستند و معتقدند که مباحث اعتقادی نباید برون دینی باشد، بلکه باید دروندینی باشد.
🔸پایهگذاری مکتب تفکیک و رشد آن، پیش از انقلاب بوده است. وقتی مرحوم «میرزا مهدی اصفهانی» از شاگردان مرحوم «نائینی» به مشهد آمد، این مکتب را پایهگذاری کرد؛ بنابراین مکتب تفکیک در مشهد و حوزه علمیه مشهد متولد شد و به دنبال آن، حوزه علمیه نجف را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
🔺 اما چیزی که سبب شد این مکاتب نتوانند در حوزه علمیه قم عرض اندام کنند، توان و موقعیت علمی مرحوم امام از یک سو و پس از ایشان تأثیر علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار مانند شهید «مطهری» و دیگر چهرههایی که به خوبی مبانی عقلی را تبیین و دنبال کردند.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#مکتب_تفکیک
#حوزه_مشهد
#اخباری_گری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2373
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شریعتمداری برای طلبههای مبارز، نقش ترمز را ایفا میکرد
🔹 دو طیف از روحانیون و فضلای قم مخالف دارالتبلیغ بودند: عدهای که موافق اصلاحات بودند ولی زمان طرح این مباحث را مناسب نمیدیدند و طیف دیگر که اصلا مخالف اصلاحات در حوزه بودند.
🔺 مهمترین دلیل مخالفت طیف اول با دارالتبلیغ، ایجاد انحراف از خط مبارزه با رژیم طاغوت و منصرف کردن اذهان طلاب به مسائل فرعی مانند تربیت مبلغ و نیز پاسخگویی به شبهات مسیحیت و بهائیت بود. همانند انجمن حجتیه که آن نیز مسیر مبارزه را به سمت مسألهای فرعی(مبارزه با بهاییت) منحرف کرده بود.
🔺 حضرت امام دلایل هشتگانه مخالفت خویش را با دارالتبلیغ توسط رهبر معظم انقلاب به مرحوم شریعتمداری میرساند. مقام معظم رهبری به برخی از آن ادله اشاره میکنند:
1️⃣ دارالتبلیغ منجر به تجزیه حوزه علمیه خواهد شد.
2️⃣ دو دستگی ایجاد خواهد کرد. محصلان دارالتبلیغ و طلاب حوزه علمیه یکدیگر را نفی خواهند کرد.
3️⃣ اساس این کار مایه اختلاف است.
4️⃣ دستگاه حکومتی میتواند بر دارالتبلیغ سوار شود و در آن سرمایهگذاری نماید.
5️⃣ پول زیادی برای خرید مکان دارالتبلیغ پرداخت شده.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#انحراف
🌐 yon.ir/7XOJn
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💠 اسلامیت قانون اساسی به ولایت فقیه است
💢 آیتالله صدوقی از منتقدان پیشنویس قانون اساسی هم بود. ایشان پس از دیدن و بررسی متن پیشنویس گفت:
این متن از قانون اساسی قبلی (قانون رژیم شاهنشاهی) بسیار بدتر است. در قانون اساسی قبلی اگرچه حکومت شاهنشاهی آن را نوشته بود حداقل برای اینکه قانونی تصویب شود پنج مجتهد باید آن را تایید میکردند؛ اما در این پیشنویس حتی این نکته هم رعایت نشده است. قانون اساسی که به جایگاه ولایت اهمیت نمیدهد قانون نیست.
💢 ایشان در مصاحبهای درباره پیشنویس قانون اساسی گفت: «من دقیقا نمیدانم چه کسی آن را تدوین نموده است ولی آنچه از محتوای آن پیداست افکار غربی در آن منعکس است.»
🔺 روی همین مبنا بود که ایشان قبل از انقلاب، بنی صدر را لایق مدیریت در نظام اسلامی نمی دید لذا در نوفللوشاتو به برخی از دوستان گفته بود: شما هم حواستان را جمع کنید. #بنیصدر مالی نیست. حتی یکبار هم به اطرافیان خود گفته بود اگر میخواهید بنیصدر را بشناسید بدانید که این شخص تا آخرین دقایق با نوشتن نام ولی فقیه در #قانون_اساسی مخالفت خواهد کرد.
🔺 در همین زمینه وقتی طاهری امام جمعه مستعفی اصفهان به آیات صدوقی و مدنی زنگ زده بود جهت جلب حمایت ائمه جمعه برای بنی صدر، شهید صدوقی پشت تلفن با لحن بسیار تندی، فریاد می زند: بنیصدر قابل اعتماد نیست. این کار را نکنید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#ولایت_فقیه
#شهید_صدوقی
🗓 به مناسبت سالروز شهادت شهید صدوقی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات نظام سرمایهداری غرب
🔸 مهمترین شاخص در رویکرد جریان #اصلاحات به غرب و نظام سرمایهداری، اندیشههای رهبر این جریان سید محمد #خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم میباشد. او دارای شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات #نظام_سرمایهداری_غرب میباشد که در دوران حاکمیت این جریان در ایران، بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی و آموزههای برگرفته از نظام سرمایهداری رواج یافت.
🔸 انتخاب و تاکید بر برخی اصطلاحات مانند آزادی، #جامعه_مدنی و دیگر واژههای به عاریت گرفته شده از غرب توسط آقای خاتمی نشانگر میزان مقبولیت این مفاهیم از دیدگاه آقای خاتمی و تلاش ایشان برای کاربرد آنها در جامعه اسلامی ایران است.
🔸 گرچه آقای خاتمی همواره تلاش میکرد این #اصطلاحات را با تعابیر دینی توصیف نموده و جایگاهی برای آنها در متون دینی بیابد اما این عمل بیش از آنکه این اصطلاحات غربی را دینی نماید، تفکرات التقاطی را در جامعه مذهبی ایران رواج داد و حساسیتها را تشدید نمود که گاه به بحرانهای اجتماعی نیز منجر میگردید.
🔸 خاستگاه این نوع تفکر که در #روشنفکری_دینی در تاریخ معاصر ایران امری با سابقه است را باید در همین مقوله مورد مطالعه و بررسی قرار داد که همواره تلاش نموده میان گفتمان اسلامی و غربی پیوند برقرار کند، در حالیکه نتیجه این تلاش متاسفانه چیزی جز تسلیم گفتمان اسلامی در برابر گفتمان غربی نبوده است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملک زاده را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3057
🆔 @asbaat_ir