📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای #تجدیدنظر_طلبانه محمد خالصیزاده
🔸 در عصر #رضاخان، همزمان با اوجگیری گرایش به غرب و گرایشات ضددینی رضاخان، فعالیتهایی در عرصه انتقاد از دین تحت عنوان خرافهزدایی از فرهنگ عامه آغاز شد.
🔸 محمد خالصیزاده از جمله افرادی است که به بسیاری از عقاید و سنن و دیدگاههای #تشیع انتقاد داشت. وی در دوره #محمدرضا_پهلوی کمکم به سمت انتقاد از علمای شیعه و شعائر شیعی در قالب #خرافات و بدعتها نزدیک میشود. از آن میان ایرادات وی به برخی دعاها یا تقبیح رسومی چون #زنجیرزدن و گل مالیدن در عزاداری سیدالشهداء درخور ذکر میباشد.
🔸 خالصیزاده در کتاب «حقیقت #حجاب در اسلام» مینویسد: «متدینین زن را در گور سیاه (چادر) متحرک میگذارند و از دیدن فضا و تنفس هوا محروم میسازند … متجددین زن را به امراض سوزاک و سفلیس و شانگر مبتلا و علاقه او را نسبت به شوهر و خانه سلب میکنند.»
🔸 وی در آثار دیگر خود دایره بدعت را به حدی وسیع میگیرد که بسیاری از امور از جمله نذر و قسم خوردن به غیر خدا، تشکیل مجالس قانونگذاری و نمایندگی و وضع قوانین توسط این مجالس، ساختن گنبد و بارگاه و تزیین آنها به طلا و نقره، #تضرع و طلب دعا نزد قبور ائمه و آوردن اموات نزد #ضریح را بدعت و حرام میداند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقش سیدمحمد بهبهانی در کودتای 28 مرداد
🔺 غالباً در حوادثی که به کودتای ۲۸ مرداد انجامید، نام سیدمحمدبهبهانی نیز مطرح است، اما در چند و چون آن اختلاف نظر وجود دارد تا جایی که برخی برای او نقش تعیین کنندهای قائلاند.
🔺 پس از کودتا، محمدرضاشاه، طی تلگرافی از رم به بهبهانی، خواست که دستورات دولت زاهدی، رهبر کودتا، اجرا شود؛ بهبهانی نیز طی تلگرافی به شاه پاسخ مثبت داد. در سوم شهریور همان سال نیز بهبهانی در کاخ سعدآباد با شاه ملاقات و گفتگو کرد.
🔺 روابط بهبهانی با حکومت، از ۱۳۳۷ ش به بعد رو به تیرگی نهاد. مهمترین اختلافات میان دربار خصوصاً محمدرضا شاه و بهبهانی میتوان به این موارد اشاره کرد:
1️⃣ زنان و انتخابات
2️⃣ نبود آزادی بیان
3️⃣ قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی
4️⃣ انقلاب سفید
5️⃣ تحریم همه پرسی
6️⃣ فاجعۀ مدرسۀ فیضیه
7️⃣ قضیۀ پانزده خرداد
🔺پس از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲، بهبهانی بیانیهای صادر و در آن «جنایت هیئت حاکمه» را بشدت محکوم کرد. او با به کار بردن عباراتی صریح، از «مقاومت مجدّانه روحانیت مذهب مقدس جعفری در مقابل اعمال و فجایع ناشیانه دولت» سخن گفت و از آن زمان بود که بیش از پیش مورد غضب حکومت واقع شد.
🔺 پس از این مواضع و تحرکات بود که شاه پیغام تندی فرستاد که اگر بخواهی با این آقایان همکاری و همراهی کنی من دیگر آن فرد قبل نیستم، حتی ممکن است بدهم ریش تان را خشک خشک بتراشند. بهبهانی هم در پاسخ میگوید: «بعد از 28 مرداد، مردم آن قدر آّب دهان به صورت من انداختهاند که دیگر نمیشود ریش مرا خشک خشک تراشید!»
✍ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!
🔺چندین دوره نمایندگی مجلس در کارنامه آقای مجید انصاری به ثبت رسیده، در مجلس اول به شدت پیگیر مطالبات جریان انقلابی است و نقطه اوج آن هم رأی به عدم کفایت سیاسی #بنی_صدر اولین رئیس جمهور ایران است.
🔺پس از انشعاب در جریان #خط_امام، مواضع وی هم تغییر کرد. در آن دوره، دو جریان سیاسی بر محور دیدگاههای اقتصادی آن زمان شکل گرفت و تعریف جدیدی از گروههای چپ و راست ارائه شد. جریان راست اقتصادی بیشتر مدافع اقتصاد سنتی بازار بود و چپ اقتصادی بیشتر بر کنترل دولت و اقتصاد دولتی تاکید میکرد.
🔺با تشکیل #مجمع_روحانیون_مبارز، مجید انصاری حیات سیاسی خود را به این گروه، گره زد و مواضع وی دیگر در قالب نگاه یک سویه جناحی شکل می گرفت. بعد ها با تغییر دیدگاه مجمع روحانیون مبارز نسبت به اصل ولایت فقیه او هم مدل خود را از اطاعت پذیری از #ولی_فقیه به نمایش گذاشت و تفسیر خود از قانون را درست و لازم الاجرا می دانست.
🔺مثلا روزگاری در مجلس سوم، مجید انصاری به حضرت امام نامه نوشت که از نامه حضرت عالی به هیات وزیران استشمام می شود که احتمالا با یک وزیر خاص مخالفید که اگر این گونه است ما به تکلیف خود عمل کنیم و از امام درخواست تصریح و روشن شدن مطلب را می کند.
🔺اما در روزگاری پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری درباره ماهیت #فتنه سال 88، مجید انصاری به نهاد های انقلابی مثل #شورای_نگهبان و #سپاه می تازد و باغیان فتنه سال 88 را شخصیت های محبوب حضرت امام معرفی می کند و خائن معرفی کردن آنها را ترور شخصیت های انقلاب می پندارد.
🔺این در حالی است که ایشان خود را قانون مدار و ملزم به رعایت قانون می داند وی می گوید: «در دوره پنجم، بنده خودم آئیننامه مجلس را نوشتم و یکی از موضوعاتی که بنده همواره به آن پایبند بودهام رعایت آئیننامه داخلی مجلس است تا جایی که به بنده پدر آئیننامه مجلس نیز گفته می شد».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش ششم
🔰 مکتبهای فمینیسم
🔺 فمینیسم سه مکتب اصلی دارد که آموزههای هر یک، اختلافات زیادی با دیگری دارد. «فمینیسم لیبرال»، «فمینیسم مارکسیستیـ سوسیالیستی» و «فمینیسم رادیکال».
🔺 اما این تفکر شاخههای دیگری نیز دارد که ذیل هیچ یک از این سه مکتب جای نمیگیرد. «فمینیسم پست مدرنیسم»، «فمینیستهای سیاه»، «فمینیستهای آنارشیست» و «اکوفمینیسم» نیز گرایشهای دیگری از این تفکر هستند.
1️⃣ فمینیسم #لیبرال، اصل را بر آزادى عملكردها، لذتجویى و رضایت خودمحورانه قرار مىدهد و چون نقش مادرى و همسرى را محدودكننده تمایلات افراد خانواده مىداند، نسبت به آنها بدبین است.
2️⃣ فمینیسم #ماركسیستىـسوسیالیستی، سبب اسارت زن را در مالكیت خصوصى و نظام اقتصادى سرمایهدارى مىداند كه تنها با تغییر آنها، زن از اسارت آزاد مىشود.
3️⃣ فمینیسم #رادیكال، تندترین گرایش فمینیستى، معتقد است در میان تبعیضها و ستمهاى قومى، نژادى، طبقاتى، مذهبى و جنسیتى، بنیادىترین ستم، همین ستم جنسیتى است.
4️⃣ فمینیسم #پست_مدرن و پساساختارگرا به شاخص زبان توجه زیادی دارد. نگرانی آن در درجه نخست، ساختشکنی زبان و متون موجود است. زبان، سلاح نیرومندی برای کاستن از تأثیر قدرت زنان تلقی میشود و مردسالاری را بر تمام قلمرو فرهنگ و ادبیات حاکم کرده است.
5️⃣ فمینیسم #سیاه، یک جریان فمینیستی نسبتا متأخر است و بیان میدارد زن سفیدپوست تنها ستم بین زن و مرد را تحمل میکند؛ در حالیکه زن سیاهپوست هم ستم طبقاتی را تحمل میکند، هم ستم نژادی و هم ستم جنسیتی را. بنابراین زنان سیاهپوست نمیتوانند دنبالهرو جریان فمینیستی تحت سلطه زنان سفیدپوست باشند.
6️⃣ فمینیسم #آنارشیسم، نافی اقتدار مردانه و بدان معنی است که زنان، خود عهدهدار مسائل خویشند. در مسائل خصوصی، به طور شخصی و در مسائلی که با زنان دیگر مرتبط است، با همکاری دیگر زنان تصمیم میگیرند. در باب موضوعات مربوط به هر دو جنس، نیز زنان و مردان باید در جایگاهی برابر، تصمیمگیرنده باشند.
7️⃣ #اکوفمینیسم، معتقد است، نظام مردسالاری، توأم با انهدام و آلودگی زمین بوده است، حال آنکه زنان همواره نسبت به طبیعت و زمین، احساس نگرانی و مسئولیت میکردهاند.
8️⃣ اخیراً گرایش دیگری نیز به نام «فمینیسم #مدنی» مطرح شده و به دنبال آن است که خانواده باقی بماند ولی زن و مرد در آن نقشی مساوی داشته باشند؛ زندگی زنان به هیجوجه با پرورش کودکان مختل نشود و تمایل به جنس مخالف، به عنوان یک هنجار تلقی شود.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| سکولاری شدن حوزهها؛ آرزوی دیرینه دشمنان
🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺 این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، #قداست_دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به مسجد و محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید. در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد.
🔺 بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد. در قرون گذشته نیز روند «جداسازی دین از سیاست» و «تضاد بین دین و علم» شتاب فزایندهای به خود گرفت.
🔺 این روند به ویژه در یك قرن اخیر به اوج خود رسید به گونهای كه جوامع اسلامی این مسئله را تقریباً امری پذیرفته شده تلقی كردند. بسیاری از متدینین و رهبران مذهبی با همان ذهنیتها و جهان بینیهایی كه به جدایی و تعارض میان دنیا و آخرت، آسمان و زمین، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دین، علم و ایمان و عقیده و عمل، متمایل بودند، به طور طبیعی قائل به جدایی #دین از #سیاست نیز بودند.
🔺 دقیقاً بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن #حوزههای_علمیه به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و حکومت استوار گردیده است.
🔺 به تعبیر #مقام_معظم_رهبری: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به حوزههای علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
#نفوذ
#حوزههای_علمیه
#سکولاریسم
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1437
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی سیاسی علامه مجلسی
🔹 علامه مجلسی از سال ۱۰۹۸ در زمان شاه سلیمان صفوی و در حالی که ۶۱ ساله بود به منصب #شیخ_الاسلامی رسید. بعد از مرگ این پادشاه و جانشینی سلطان حسین، مجلسی از سوی پادشاه جدید بر منصب شیخ الاسلامی ابقا شد.
🔹 شیخ الاسلام در دوران صفویان علاوه بر دریافت وجوهات شرعی به نظارت بر اجرای احکام شرعی و دستگاه قضاوت، اداره امور مدارس و مساجد و زیارتگاهها و تعیین #ائمه_جمعه و سایر مسائل مذهبی کشور میپرداخت.
🔹 مهم ترین اثرسیاسی علامه مجلسی، کتاب «آداب سلوک حاکم بارعیت» است. نگاه ایشان در این کتاب که ترجمه #عهدنامه_مالک_اشتر است، فقط به مباحث و مسائل #سیاسی است.
🔹 علامه مجلسی در معرفی این رساله و انگیزه تالیف آن می گوید: «این رساله ای است درترجمه بعضی از احادیث شریفه که در کیفیت سلوک ولات عدل با کافه عباد که ودایع رب الاربابند وارده شده. برای تنبیه ارباب غفلت و اصلاح اصحاب دولت که هم گنان منوط به صلاح ایشان است، و فساد ایشان، مورث اخلال نظام بنی نوع انسان که زبده مکنونات و اشرف مخلوقاتند.»
🔹 علامه مجلسی بعد از محقق کرکی از با نفوذترین علمای دوران صفوی بود. از فعالیتها و اقدامات مهم سیاسی وی در دوران تصدی شیخ الاسلامی که در تاریخ این دوران از آنها سخن به میان آمده است:
1️⃣ شکستن بت کفار هند در شهر اصفهان
2️⃣ بستن شمشیر سلطنت به کمر شاه و انشا خطبه مراسم تاجگذاری
3️⃣ به نگارش رساله «آداب سلوک حاکم با رعیت»
🗓 به مناسبت 30 مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست
🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا از سوی کسانی به کار رفت که دارای دغدغههای #روشنفکری بودند و بیان حقایق موجود و کاستن از آلام جامعه را با نگاه خودشان در سر داشتند.
🔸 آنها چون در جامعهای دینی قرار گرفتند مجبور بودند چارچوبهای اصلی را رعایت کنند و خود را به اصل #دین معتقد نشان دهند، در حالی که این افراد دین را پایه و خاستگاه عمل خود قرار نمیدادند و قصد نداشتند که نگاه روشنفکری و #نواندیشی را از منظر دین بیان کنند.
🔸 برای مثال در مبارزات #انقلاب_اسلامی، خیلی از افراد به این نکته رسیده بودند که ما باید در مقابل نظام موجود مبارزه کنیم، اینها بیتوجه به اینکه مذهبی بودند یا نبودند، خود را روشنفکر مینامیدند.
🔸 پس این روشنفکران حتی با وجود اینکه به دین اعتقادی نداشتند، اما چون در محیط دینی فعالیت میکردند، خود را معتقد به آن نشان میدادند و سعی میکردند که در پوشش دین به کار خود ادامه دهند؛ البته برخی از این افراد چند گام جلوتر رفتند و دین را کنار گذاشتند.
🔸 برخی از #مارکسیستها در زندان به این نتیجه رسیدند که دین توانایی مبارزه ندارد؛ اینها کار اصلی و هدف خود را مبارزه تعریف کردند، پس از آن، هدف مبارزه را به اهداف خردتر با راهبردهای مشخص تبدیل میکنند که دین با بعضی از اینها مخالف است؛ ازاینرو در نهایت میبینیم یا دین را کنار میزنند و یا به دین حداقلی معتقد میشوند که امروز روشنفکری دینی ما به معنای منفی خود دچار همین نقیصه است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هفتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت نخست
🔹 الف) کمک به موج ایران هراسی
🔸 همواره در برخی از دولت ها کسانی بودهاند که اظهار نظرهای گاه و بی گاه آنان باعث شده است که مشکلات فراوانی برای آن دولت به وجود بیاید. دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی بود با این تفاوت که اظهارات آقای حاشیه ساز دولت یازدهم، تبعاتی فراتر از دولت داشت.
🔸 علی یونسی یکی از افرادی است که در دولت در موارد زیادی که لب به سخن گفتن گشوده، اظهارات او حاشیه های فراوانی به وجود آورده که تا مدتها این حاشیهها وجود داشته است.
🔸 وی در دولت یازدهم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیتها بود که در این جایگاه نیز حواشیهایی داشته است. به عنوان مثال علی یونسی در همایش بزرگ هویت ایرانی در اظهار نظری عجیب گفته بود:
🔹 «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»
🔺 این اظهارات باعث شد که رسانه های غربی و عربی در راستای پروژه ایران هراسی این قسمت از سخنان او را برجسته کرده تا مسئولان عراقی نسبت به این گفته ها واکنش نشان دهند.
🔺 وزیر امور خارجه عراق در واکنش به سخنان یونسی، گفت: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.»
🔺 همچنین وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیهای از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیتها، اعلام میکند».
🔺 وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملیاش خدشهدار شود.»
🔺 این اظهارات نسنجیده به نوعی بر زحمات مستشاران نظامی ایران در عراق سایه افکند به طوری که عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه تصریح کرد:
🔹 «در حالیکه بیشتر ملتهای عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگریهای اسرائیل و توطئههای تجزیهطلبانه آمریکا قلمداد میکنند ولی اظهارات یونسی در زمانیکه مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملتها از ایران قهرمان را تخریب کرد.»
🔺 همین امر سبب شد ۱۰۹ نفر از نمایندگان مجلس با امضای "تذکر کتبی" از حسن روحانی درخواست عزل وی را داشتند، همچنین برای ادای توضیحاتی از سوی دادستان ویژه روحانیت به دادگاه ویژه احضار شد.
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| انتقاد #شهید_بهشتی از نهضت آزادی در بدو پیدایش
...وقتی در اساسنامه [نهضت آزادی] از #اسلام به عنوان يک مکتب و از نهضت آزادی به عنوان يک #حزب_اسلامی تمامعيار ياد نشده بود، به دوستان بنيانگذار نهضت آزادی انتقاد کردم و گفتم که اين حزب مکتبی نيست. اسمش را هم گذاشتهايد نهضت آزادی. آزادی که همه اسلام نيست.
🔹دوستان گفتند: براي اينکه ما میخواستيم آنان که آلرژی دارند روی عنوان اسلام، از اين تشکيلات فرار نکنند. ولی حقيقتش اين است که مرامنامه نشان ميداد که يک عده مسلمان آمدهاند يک حزب درست کردهاند. اما در اين تشکيلات سياسی، #اسلام را به عنوان يک #مکتب تمامعيار مطرح نکردهاند.
🔹به همين دليل كه از نظر مكتبی و مرامی ملتزم به اسلام نبودند، از اينكه عضو آن بشوم خودداری كردم.
📚او به تنهايي يک امت بود، ص 467
🆔 @asbaat_ir