🔰 گرایش به اومانیسم عمدتا از طریق کسانی که به غرب رفتند اتفاق افتاد
🔸 با ورود افکار غربی به جامعه ایران در عصر قاجار، از آنجا که حاملان و عاملان تفکرات #غربی، امکان طرح آشکارای اندیشه خود را نداشتند، دست به اقدامات پوششی و استتاری زدند.
🔸 آنان یا نمیتوانستند آشکارا با #اسلام مخالفت کنند یا نمیخواستند چهرهای غیر مسلمان از خود به نمایش بگذارند. همچنین برخی از آنها همچنان علایق مسلمانی را در خود زنده میدیدند و با وجود اینکه دل در گرو دیگری داشتند، میخواستند به اسلام نیز وفادار بمانند.
🔸 از میان ایرانیان فرنگ رفته یا آشنا با مکاتب غربی، علاوه بر متأثران از سوسیالیسم و مارکسیسم، عدهای نیز تحت تأثیر افکار #ومانیستی و لیبرالیسم بودند؛ از این رو در بازگشت به ایران، همان اومانیسم و لیبرالیسم را با دین آبا و اجدادی خود تلفیق کردند تا به تصور خود راه پیشرفت و #توسعه ایران را همچون اروپا هموار کنند.
🔹 مهمترین عوامل پیدایش اومانیسم در دنیای غرب مدرن
1️⃣ افزایش افکار #خرافی در بینش مسیحی و #تحریف این دین آسمانی
2️⃣ تأكيد بر ظواهر دینی و تعصب به آن با بیتوجهی به روح و اصول دین
3️⃣ عملکرد به شدت منفی رهبران کلیسا و بازیچه شدن دین خدا در دست رهبران مسیحیت، پاپها، کشیشها و مانند آنها
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین
🔻 یکی از کنشگران فعال رسانهای در #حوزه_علمیه امروز جوانی به نام فرید مدرسی است. جوانی که هر چند خود جایگاه ویژهای در عرصه رسانهای کشور ندارد ولی در حوزه، فعالیتهای گسترده و هدفمندی را آغاز کرده است که در خور توجه است.
🔻 حضور رسانهای فرید مدرسی در حوزه از دو جهت مورد حساسیت و تأمل است. اولاً سابقه و پیشینه فکری و سیاسی این جوان روزنامهنگار نشان دهنده تعلق وی به جریان سیاسی #اصلاح_طلب آن هم از نوع تند و تیز است. ثانیاً ارتباطات گسترده حوزوی وی و جانبداری از طیف خاصی در حوزه و حضور در بیوتات برخی مراجع همه و همه لزوم بررسی وضعیت و پیشینه این روزنامه نگار نوپا را گوشزد میکند.
🔻 فرید مدرسی ۲۵ آذر ۱۳۵۹ در قم متولد شد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامهنگاری حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی #دفترتحکیم_وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست.
🔻 فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراضهای دانشجویی #بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان #اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگنویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام #توهین به رهبری و تبلیغ علیه #نظام صادر شد.
🔻 فرید مدرسی در سالهای اخیر با روزنامهها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها #توقیف شدهاند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هممیهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامههای شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کردهاست. او در این مدت با روحانیون سرشناس شیعی ایران، عراق و لبنان گفتوگو کرده است.
🔻 اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش چهارم
🔰 #اقرار_به_اشتباه!
🔺در سال ۶۳ چند روز بعد از افتتاح مجلس دوم، مجید انصاری که از حضور در مجلس باز مانده بود با درخواست آیت الله #موسوی_اردبیلی و با حکم نماینده شورای عالی قضایی در دادگاه و دادسرای انقلاب به مدت چند ماه به بررسیهای میدانی از زندانهای کشور پرداخت.
🔺گزارش وی از وضعیت بازداشتگاهها، لزوم تمرکز در مدیریت زندان ها را گوشزد می نمود و سرانجام با تلاش های او قانون تشکیل سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی به شورای عالی قضایی ارائه شد و سپس در مجلس با رأی کامل نمایندگان، بدون مخالف تصویب شد.
🔺مجید انصاری مدیریت #سازمان_زندان_ها را خود برعهده گرفت تا زندان های کشور اولین رییس متمرکز را به خود ببیند. رفته رفته سازمان و ادارات آن ایجاد شد و تمام زندانیها تحویل مدیریت جدید شد، اما چند زندان امنیتی و حساس در کشور بود که در آن ها عوامل #کودتای_نوژه و... زندانی بودند با سازمان اطلاعات توافق شد که رؤسا و مسؤولان بازداشتگاهها با تأیید آنها و حکم وی انتخاب شوند.
🔺بنابراین برای نخستین بار مدیریت کل زندانهای کشور متمرکز شد و حدود دو سال ادامه داشت تا این که به انتخابات مجلس سوم رسید که انصاری دوباره برای مجلس #کاندیدا شد و در خرداد سال ۶۷ سازمان زندانها را به آقای شوشتری تحویل داد.
🔺انصاری در این باره میگوید: «کار بسیار دشواری بود و در آن چهار سال به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشتم و از طرفی هم مردم زرند برای کاندیدا شدن من درخواست میکردند. #رهبری که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، مخالفت کردند و گفتند، شما کاری را که آغاز کردهاید به اتمام برسانید، معلوم نیست مسؤول بعدی، همین برنامههای شما را ادامه دهد که متأسفانه گوش نکردم و به مجلس رفتم».
🔺در عین حال مجید انصاری در همین سال به عضویت هیات مدیره #مدرسه_علمیه_کرمانیها در می آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و #موقوفات این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال 88 با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می کند.
🔺بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ میدهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| درایت حضرت امام (ره) در برابر جریانهای سیاسی
💠 #شهید_بهشتی: سه ماه قبل از انقلاب، همين آقای مهندس #بازرگان در پاريس آمده بود كه امام را قانع كند كه اگر شورای سلطنت باشد و يك آزادی انتخابات هم باشد، #مبارزه تا همينجا ختم شود و ايشان (امام) تشريف بياورند.
🔸امام هم بعد از ديدار گفته بودند كه اينطور نمیشود. اگر میخواهی با من ديدار دوم داشته باشی، بايد برضد اين رژيم سلطنتی اعلاميه بدهی. اگر اعلاميه داديد میتوانيد با من #ملاقات دوم داشته باشيد و الا نه ... و چون آقای بازرگان آنجا اعلاميه ندادند ... ديدار دوم هم با امام نداشتند.
📚 بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران، ص 29
#نهضت_آزادی
#بازرگان
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم
🔸 روشنفکران دینی امروز، یعنی کسانی که پرچمدار روشنفکری دینی به معنای منفی آن هستند، اساس دغدغههای آنها، روشنفکری است؛ این افراد در ابتدا سعی کردهاند که خود را ملتزم به هر دو مؤلفه بدانند؛ یعنی هم به سراغ پایبندی به چارچوبها آمدهاند و هم به قلمرو دین و نیازهای زمان توجه دارند.
🔸 اما به خاطر اینکه دغدغههای روشنفکری این افراد بر اعتقادات دینی اینها قوت بیشتری دارد و از طرف دیگر تعریفشان از #قلمرو_دین و نوع نگاهشان به دین ناقص است، به این نقطه میرسند که دین در عرصه اجتماعیات قدرت ورود ندارد.
🔸 بنابراین روشنفکران دینی و کسانی مانند آقای #مجتهد_شبستری از نواندیشی دینی اسم میبرند، در عمل به جایی میرسند که مؤلفه اول را در ابتدا و مؤلفه دوم را بعد از آن زیر پا میگذارند.
🔸 این افراد چون مؤلفه اول را زیر پا میگذارند و به چارچوبهای تعریف شده دین پایبندی ندارند، کارشان به جایی میرسد که در قلمرو دین هم دچار مشکل میشوند و دین را حداقلی تعریف میکنند؛ روشنفکران دینی در نهایت در هر دو مؤلفه دچار مشکل میشوند؛ پایبندی به چارچوبهای تعریف شده دین ندارند و همین باعث میشود در قلمرو دین، بحث دین حداقلی را مطرح کنند.
🔸 آقای مجتهد شبستری معتقد است که سه مؤلفه اساسی خردگرایی، انطباق بر حسن و قبح اخلاقی و مفید بودن، در #نواندیشی_دینی وجود دارد؛ در توضیح این سه مؤلفه، خردگرایی را همان روشنفکری بیان میکند، مباحث غربیها، مباحث #لیبرالها و اصول مدرنیته را مطرح میکند.
🔸 ما در روش مطلوب، کاربردهای خرد را مشخص، حیطه کار خرد را معین و ادراکات آن را تعریف میکنیم اما اینها خردگرایی را بسیار بسیط ارائه میدهند و به معنایی، پا در کفش دین میکنند و خیلی از مباحث دینی را متضاد و متناقض با خردگرایی میبینند یا در انطباق حسن و قبح اخلاقی، آن را بسط میدهند تا جایی که خیلی از احکام را نادیده میگیرند.
🔸 آقای شبستری احکام التزامی را زیر سئوال میبرد و میگوید که آیا اصلاً خرد در زمان و جامعه ما پذیرش احکام الزامی را دارد؟ او میگوید دین اصلاً نباید وارد باید و نباید شود؛ البته آن توصیفها هم باید بر مبنای خرد امروز باشد؛ او به عنوان یک روشنفکر دینی یا به عبارت خودشان #نواندیشی_دینی (ما نباید این اسم را بر آنها بگذاریم) مؤلفههای عرض شده را پایبند نیستند.
🔸 ازاینرو امثال آقای شبستری را نمیتوانیم از نواندیشان دینی بدانیم؛ آنهاییکه دو مؤلفه اساسی ذکر شده را زیر سؤال میبرند از نواندیشان دینی نیستند؛ اینها هم چارچوب را رعایت نمیکنند و هم در قلمرو دین، دین را به طور کامل محدود میکنند؛ خیلی از حرفهایی که در جامعه زده میشود از همینجا نشأت گرفته است.
🔸 شنیدهام که آقای #زیباکلام میگوید: دین باید به ما بگوید چگونه به بهشت برویم، اما اقتصاد در حیطه دین نمیگنجد؛ اینجاست که میبینیم روشنفکران دینی ما و کسانی که داعیهدار روشنفکری دینی هستند اساساً نمیتوانند نام نواندیشی دین را بر خود بار کنند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔰 شهید #سیدعلی_اندرزگو نمونه روحانی مجاهد
🔺 صحبت از عالم بزرگوار و شهیدی است که سالها سازمان اطلاعات #پهلوی را با مبارزه بی امان خود به بازی گرفت و آرزوی دستگیری خود را برای ساواک ماندگار کرد، شهیدی که شجاعت و فداکاری او برای مبارزان انقلاب اسلامی مثال زدنی بوده و هست.
🔺 شهید اندرزگو، در نوجوانی با #شهيدنواب_صفوی آشنا شد و از این طریق با تشکیلات #فدائيان_اسلام و راه مبارزاتی آنها آشنا شد كه همین امر در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین شد.
🔺 وی كه در آن سال ها به سلاح علم و ایمان، خود را مسلح میساخت، سرانجام با درك و لمس روح نهضت ۱۵ خرداد به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره) در سن هیجده سالگی گام به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد.
🔺 شهید اندرزگو در جریان قیام ۱۵ خرداد خود یكی از عاملان تظاهرات پرشور مردم بود كه همان شب با اهدای كتابی از سوی حضرت امام (ره) مورد تقدیر قرار گرفت.
🔺 پس از واقعه ۱۵ خرداد، در همان رابطه دستگیر و تحت شدیدترین شكنجهها قرار گرفت و با این كه در زیر شكنجه بیهوش شده بود، به سبب عزم خدادادی كوچكترین كلامی كه بتواند شكنجهگران را به مقصودشان رهنمون سازد بر زبان نیاورد.
🔺 پس از رهایی از زندان با شهید «حاج صادق امانی» و دیگر دوستانی كه از سابق میشناخت ارتباط برقرار كرد و وارد شاخه نظامی هیات موتلفه جمعیتهای اسلامی شد و در همین زمان در طرح مسأله ترور «#حسنعلی_منصور»، نخست وزیر وقت شركت كرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3808
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هشتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت دوم
🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید
🔺 علی یونسی، دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی، در سفری به شیراز در حالی که بسیاری از برنامههای وی لغو شده بود، 13 اردیبهشت 1393 با حضور در کنیسه یهودیان این شهر، گفت:
🔸 «پرچم سهرنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عدهای خیال میکردند نماد #شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر میدهم و شیر و خورشید را جایگزین آن میکنم.»
🔺 این اظهارات عجیب و بیسابقه یک مسئول نظام جمهوری اسلامی، مورد استقبال رسانههای #ضدانقلاب قرار گرفت و آنها با ذوقزدگی به بازتاب سخنان جنجالی یونسی پرداختند و در داخل این سخنان عجیب نه تنها با انتقادات شدید مردم انقلابی قرار گرفت بلکه اینبار مورد انتقاد حامیان و رسانههای دولتی و بیت حضرت امام (ره) نیز مواجه شد.
🔺 در همین خصوص سایت ضدانقلابی گویا، سخنان اخیر یونسی درباره بازگشت نماد شیر و خورشید را «باورنکردنی» توصیف کرد و نوشت «برای بیان چنین سخنانی در متن جمهوری اسلامی٬ گوینده باید در جایگاهی همانند جایگاه علی یونسی نشسته باشد...».
🔺مشاور ارشد وقت رئیس جمهور درحالی سخن از بازگشت نمادهای سلطنتی به میان میآورد که #امام_خمینی (ره) نماد"شیر و خورشید" را نماد منحوس #طاغوت و #سلطنت میداند.
🔺 ایشان در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور بودند، میفرمایند: «بیرق ایران نباید بیرق #شاهنشاهی باشد، آرمهای ایران نباید آرمهای شاهنشاهی باشد؛ باید آرمهای اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانهها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»
🔺تضاد صریح سخنان یونسی با سیره امام خمینی (ره) در این موضوع باعث شد تا هیچ فرد و رسانه منصفی نتواند از انتقاد به این سخنان عجیب چشمپوشی کند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوم
🔺 تمرکز بر حوزه با هدفی خاص
🔸 رسانه در دوران مدرن از جایگاه و اثرگذاری بسیار ویژهای بر نهادهای اجتماعی و ذهنیت عمومی برخوردار است. رسانه در پیشبرد تحولات، تغییر مسیرها، جریان سازی و تحول در نگاهها اثر میگذارد. دنیای مدرن از #رسانه برای پیشبرد اهداف #استعماری خود حداکثر استفاده را نموده است.
🔸 یکی از ابزارهای بکار گرفته شده علیه #جمهوری_اسلامی ایران، طی سالهای پس از انقلاب نیز رسانه بوده است. رسانه میتواند با ذهنیت سازی اجتماعی، هم اولویت سازی کند و هم اولویتهای اصلی را به فرعی تقلیل داده و هم اولویتهای فرعی را اصلی نماید.
🔸 #حوزه_علمیه یکی از کانونهای تمرکز استعمار در 200 سال اخیر بوده است. حوزههای علمیه به عنوان مهمترین پیشرانهای اجتماعی جامعه شیعی – ایرانی همواره در کانون توجه دنیای استعمار قرار داشته است. برای به انحراف کشانیدن روند حوزه، #سکولار کردن حوزه و امروزه #غیر_انقلابی کردن آن تلاشهای گسترده و خاموشی در جریان است.
🔸 یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارد، فرید مدرسی است. وی که جوان روزنامه نگار در #روزنامههای_زنجیرهای بود، پس از مدتی تمرکز خود را بر کار رسانهای در حوزه علمیه تعریف میکند. لذا امروز میتوان وی را یکی از شاخصترین روزنامه نگاران و چهرههای رسانهای متمرکز بر حوزه به شمار آورد.
🔸 اما چه شد که مدرسی، حوزه علمیه را به عنوان حوزه تخصصی فعالیت رسانهای خود تعریف کرد؟ وی در توصیف ماجرای ورودش به حوزه مینویسد:
🔹 «سرویس «حوزه» در هفته نامه #شهروند_امروز، جدیدالولاده بود. در ابتدای امر، برخی که خود را #روشنفکر مینامیدند، خرده گرفتند که «متحجر» شدید و برخی از حوزویان این اقدام را علیه حوزه تحلیل کردند. … در این مسیر #محمد_قوچانی بسیار همراهم بود و مؤثر؛ اگرچه گاهی تفاوتهایی هم در نگاههایمان بود.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#فریدمدرسی
#محمدقوچانی
#نفوذ_در_حوزه
#سکولاریسم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش سوم
🔰 همکاری با سلطان جائر
🔺 نزاع دیگری که در عصر صفویه پیش آمد و البته با نزاع اخباری و اصولی نیز بی ارتباط نبود، درباره همکاری با سلطان جائر شیعی، یعنی حکومت #صفویه بود. از اوایل دوران صفویه، میان #محقق_کرکی و شیخ ابراهیم #قطیفی، در باب همکاری با سلطان جائر و قبول هدیه او اختلافی درگرفت.
🔺 شیخ ابراهیم قطیفی، که از اخباریون آن دوران بود، رسالهای در نقد محقق کرکی نوشت و در مقابل، محقق کرکی نیز در رسالهای به نقد وی پرداخت. بحث پذیرش هدایای سلطان، که از دوران صفویه آغاز شد، در دوره #قاجاریه نیز ادامه یافت.
🔺 محقق کرکی در پاسخ به اعتراض شیخ ابراهیم قطیفی، دو جواب (نقضی و حلی) ارائه کرد:
1️⃣ جواب نقضی: محقق کرکی با استناد به اینکه امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را پذیرفت، میگوید: من نه از امام حسن( علیه السلام) بالاترم و نه شاه طهماسب از معاویه بدتر است.
2️⃣ جواب حلی: حقیقت آن است که امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را نمیپذیرفت، بلکه ایشان معتقد بود که اموالی که در دست معاویه قرار دارد، مربوط به بیت المال مسلمین است و باید در اختیار امام (علیهالسلام) قرار گیرد؛ در واقع، چون معاویه آن اموال را غصب نموده بود، باید به امام مسترد گردد.
🔺 شاه #طهماسب هم خود اعتراف کرد که حاکم اصلی محقق کرکی است؛ از این رو این طور نوشت: «محقق کرکی نایب امام زمان (عج) است و من از جانب او وکیل هستم».
🔺 به هر صورت، اختلاف میان اصولیها و اخباریها سرانجام به پیروزی اصولیها ختم گردید. #وحید_بهبهانی مشهور به «استاد کل»، از جمله کسانی است که در غلبه بر #اخباری_گری نقش بسیار مؤثری داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ| #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، #چریک_مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#شهید_اندرزگو
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حضرت امام (ره) خواستار برخورد قاطع با گروهک نهضت آزادی بود
💠 #امام_خمینی (ره): نهضت به اصطلاح #آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن_کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی #منافقین، این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است، نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بیاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند میگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشد! 66/11/30
#نهضت_آزادی
#بازرگان
#تأویلهای_جاهلانه
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نخست
💠 تاسیس برای تبلیغ مبانی اسلامی و انقلابی
🔺 رصد دقیق مراکز حوزوی و جریانهای موجود در حوزههای علمیه برای جلوگیری از #نفوذ عناصر و جریانهای زاویهدار و مغایر با انقلاب اسلامی، امری لازم و دارای اهمیت است.
🔺 یکی از آن مراکز که در طول چهل سال فعالیت خود علاوه بر طلبهها به عنوان مبلّغ، در سطح عموم کشور نیز در قالب تبلیغ تأثیرات بسزایی داشته، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
🔺 اين نهاد تبليغی كه با هدف تبيين و ترويج #مبانی_اسلامی و انقلابی و نيز جلوگيری از افكار و عقايد انحرافی و التقاطی بوجود آمد، یکی از نهادهای پیشگام در عرصه فرهنگی کشور است که لازم است با رصد و آسيبشناسی دقیق، مانع نفوذ جريانهای مغاير با نظام اسلامی در این نهاد شد تا نتوانند از اين پايگاه فرهنگی تبليغی، به عنوان #آنتی_تز انقلاب استفاده کنند.
🔺 این نهاد که ابتدا با عناوین «دایره تبلیغات امام» و «دفتر تبلیغات امام» شروع به کار کرد، توسط جمعی از فضلای حوزه به منظور جذب طلاب جوان و سازماندهی آنان، جهت نشر افکار #حضرت_امام (ره) و مقابله با جریانهای مخالف تأسیس شد.
🔺 از آنجایی که حضرت امام (ره) رضایت نداشتند دفتر به نام ایشان باشد و از سوی دیگر مؤسسین دفتر هم نمیخواستند اشتباهات آنان، پای حضرت امام نوشته شود، نام آن مرکز تغییر کرد و عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» انتخاب شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰 #عیار_ولایت_پذیری 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰#عیار_ولایت_پذیری
🔺با شروع انتخابات مجلس چهارم، زاویه گرفتن #مجمع_روحانیون_مبارز از نظام شدت گرفت و برای اولین بار زمزمه هایی مبنی بر تحریم انتخابات از سوی این گروه شنیده می شد. نامزدهای رد صلاحیت شده مجمع توقع داشتند که بقیه نامزدها هم انصراف دهند و این امر باعث اختلاف دوباره در مجمع روحانیون شد.
🔺در صحنه سیاسی اما افراد شاخص این گروه با مذاکره با #هاشمی_رفسنجانی پیگیر راهی برای برگشت نامزدهای رد صلاحیت شده بودند. به هر تقدیر انتخابات مجلس چهارم شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱فروردین ۱۳۷۱ انجام شد؛ انتخاباتی که شکست سنگین جناح چپ را در پی داشت و بسیاری از چهره های معروف و تندرو مجمع روحانیون از ورود به مجلس بازماندند.
🔺با آرایش جدید اوضاع سیاسی کشور اعضای دیگر مجمع هم به نوعی از نظام فاصله گرفتند از جمله #محمد_موسوی_خویینی_ها از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری استعفا می دهد و عنوان می کند به خاطر موضعگیری رهبری در انتخابات علیه جناحشان، دیگر مایل به انجام خدمتی رسمی نیست. وی مدعی است که عنوان «فتنهگرها» که رهبری در انتخابات مطرح کردند، بر آنها تطبیق شده و میگوید اگر ما فتنهگریم، پس صلاحیت کار کردن را نداریم.
🔺در این اوضاع و احوال مجید انصاری از چهره های شاخص مجمع هم که در رقابت با نامزد جناح مقابل از ورود به مجلس بازمانده، مشغول رتق و فتق امور سیاسی مجمع روحانیون است. وی در ملاقات با هاشمی رفسنجانی از اوضاع پیش آمده و منزوی شدن گروه خط امامی ها گلایه می کند؛ اما هاشمی قاطعانه به او می گوید که اشتباه از جناح خودشان است که بدون هدف و برنامۀ درست، مواضع #افراطی در مقابل دولت و نظام داشتند.
🔺با گذشت زمان مجید انصاری به مجلس پنجم می رسد او این بار از سوی مردم تهران وارد مجلس می شود و ریاست فراكسيون اقلیت خط امام را برعهده می گیرد. وی که در این برهه در حوادث #فتنه 78 و کوی دانشگاه تاثیرگذار است در مجلس هم با آبستراکسیون (نصابشکنی) و خروج نمایندگان گروه اقلیت به ریاست او، مانع تصویب طرح افزايش #نظارت_استصوابی می شود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش سوم
🔺 از روزنامه شرق تا حوزه علمیه
🔸 جرقه راه اندازی چنین سرویسی (سرویس حوزه) در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارشهایی مرتبط با روحانیون #سیاسی و احزاب #اصولگرا میپرداختم.
🔸 روزی #محمد_قوچانی، سردبیر شرق در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسیهای اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید.»
🔸 وی سخت بودن کار در حوزه را به خوبی میداند. او که چهرهای اصلاح طلب است و از فقدان پایگاه اجتماعی برای جریان اصلاح طلبی در حوزه آگاه است، دشواریهای ورود به این عرصه را چنین توصیف میکند:
1️⃣ روزنامه، روزنامه اصلاح طلبان بود و بخشی از حوزه و مؤثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند.
2️⃣ برخی دیگر اصلاً با رسانهها عادت به همکاری و همراهی ندارند.
3️⃣ در رفتارشناسی غالب حوزویان هم مشهود است که احتیاط حرف اول و آخر را می زند.
4️⃣ فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاح طلبان از در دوستی وارد نمیشود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود.
🔸 از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمیدادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاحطلبان میاندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانهها سر باز میزنند.
5️⃣ حوزویان ادبیات مرسوم در روزنامه نگاری را نمیپسندند. القاب در فضای حوزویان نشانه احترام و در ادبیات ژورنالیستی بی مورد است. تیترها و لیدهای مطالب گاهی از سوی آنان به گونهای تلقی میشود و در میان عموم به معنای دیگری بروز میکند.
✍️ پژوهشگر اسباط
#فریدمدرسی
#محمدقوچانی
#روزنامه_شرق
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش پایانی
🔰 مکتبهای فمینیسم
9️⃣ فمینیسم اسلامی
🔺 در جهان اسلام نیز گروهى از زنان و مردان روشنفكر در قالب این جنبش بروز و ظهور داشتهاند و گرایش دیگرى را در فمینیسم ایجاد كردهاند كه به «فمینیسم اسلامى» مشهور شده است.
🔺 این گرایش به دنبال تلفیق بین اسلام و فمینیسم است و بیان میدارد، مىتوان از فمینیسم، نسخهاى بومى و متناسب با عقاید دینى ارائه داد. غافل از اینكه بین اسلام و فمینیسم به قدری ناسازگارى مبنایى وجود دارد كه این اصطلاح، #پارادوكسیكال و متناقضنما به نظر مىرسد.
🔰 پیامدهای اندیشه فمینیسم
🔺 گرچه فمینیسم، حركتى در اعتراض به تبعیضهاى ناروا نسبت به زنان بود، ولى به لحاظ تأثیر شدید از فلسفه #لیبرالى از یكسو و افراط در شعارهایش از سوى دیگر، پیامدها و عواقب وخیمى را به دنبال داشت و موجب فروپاشى نظام خانواده، شیوع فساد جنسى، تحقیر نقش مادرى، دامن زدن به تقابل بین زن و مرد و از همه مهمتر، موجب بردگى و اسارت زن به شكل جدیدى شد كه هر یك از این پیامدها، خود سلسله پیامدهاى دیگرى را به دنبال داشت.
🔺 این پیامدها به قدرى ناخوشایند است كه برخى از سردمداران نهضت آزادى زنان را نیز دچار حیرت كرده و آنان را وادار نموده است كه اعتراف كنند: «ممكن است زنان، امروزه به آزادى و برابرى رسیده باشند ولیكن هیچگاه به این فلاكت و بدبختى نبودهاند» و به گفته مونا شارن، نویسنده آمریكایى:
🔸 «آزادى زنان براى افزایش درآمد، سیگار ویژه زنان، حق انتخاب براى تنها زیستن و تشكیل خانواده یك نفره، ایجاد مراكز بحران تجاوز، اعتبارات فردى، عشق آزاد و زنان متخصص بیمارىهاى زنان را به ارمغان آورد ولیكن در ازاى آن، چیزى را به غارت برده كه خوشبختى بسیارى از زنان در گروی آن است و آن وجود #همسر و #خانواده است.»
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش پایانی
📝 #یادداشت| بایستههای حج ابراهیمی از منظر رهبری
🔺 مقام معظم رهبری علاوه بر ابعاد معنوی و فقهی حج، بر ابعاد #سیاسی و #اجتماعی حج نیز بسیار توجه دارند و میفرمایند: «حج بیبرائت، حج بیوحدت، حج بیتحرك و قیام، حجی كه از آن تهدید كفر و شرك برنخیزد، حج نیست و روح و معنای حج را فاقد است».
🔺 بر این اساس ایشان بایستههای حج ابراهیمی را چنین بیان میکنند: «این اجتماع عظیم برای مقاصد و مفاهیم عالی سیاسی و الهی ـ سیاسی است كه مربوط به همه مسلمین و برای #وحدت و برای حل مشكلات دنیای اسلام و برای اجتماعِ دلها و نزدیك شدن آنها به یكدیگر است.»
🔺 «در حج باید مسایل جهان اسلام بررسی شود. بزرگترین مسأله عمومی مسلمین پس از لزوم آمادگی برای دفاع از اسلام و #هویت_جمعی_مسلمین، مسأله ملتهای زیرستم و #مبارزی است كه دست طغیان و كفر و #استكبار، آنان را مقهور و مظلوم ساخته و سختترین شرایط زندگی را برآنان تحمیل كرده است.»
🔺 نکته جالب این است که توجه امام خمینی و مقام معظم رهبری به ابعاد سیاسی و اجتماعی حج هیچگاه توجه آنها را از ابعاد معنوی و اخلاقی حج باز نداشت. لذا یکی از مهمترین آثار حج از منظر رهبری، انسانسازی و ارتقای درجات روح حجگزار است.
🔺 اهمیت بیشتر این کارکرد در اندیشه ایشان نیز از این جهت است که پیش از هر کار دیگری که برای اصلاح جامعه چه در سطح ملت و چه در دو سطح امت اسلامی و بشریت، صورت میپذیرد، انسانسازی و ارتقای درجات معنوی انسان است.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نهم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت سوم
🔹 ج) انتقاد از شیعیان در جمع یهودیان!
🔸 همانگونه که در پست قبلی بیان شد، علی یونسی در سفری به شیراز در اردیبهشت سال 93 با توجه به اینکه بسیاری از برنامههایش لغو شده بود با حضور در کنیسه یهودیان در جمع آنان سخنرانی کرد.
🔸 دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی، در آن دیدار ضمن مطرح کردن نماد شیر و خورشید برای پرچم هلال احمر، به نقاط ضعف جامعه ایمانی مسلمان و شیعه ورود کرد.
🔸 وی درباره #سینه_زنی و عزاداری شیعیان گفت: «فرهنگ ایران عرفان طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می کند تا ظواهر #مناسک را، اما می بینیم که گاه سینه زنی را تا پاسی از شب انجام می دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می دهند.»
🔸 علی یونسی افزود: «البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسکگرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.»
🔸 وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: «شخصا هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند باز بمانند، عبادتگاه هرچه سادهتر باشد، بهتر است.»
🔺 در مورد این سخنان بايد از آقای يونسی پرسيد؛ اولاً اين اظهارات چه ارتباط و ضرورتی برای هموطنان يهودی دارد؟! مگر مسئله آنها، «سينهزنی» يا دغدغه برای #نماز است؟! كه دستيار ارشد(!) رئيسجمهور نگران است مبادا سينهزنی آنها زياد طول بكشد و خدای نخواسته نماز صبحشان قضا شود؟!
🔺 ثانیاً طرح بحث سینهزنی در جمع یهودیان که خود از منتقدان آیین و اندیشههای #شیعی هستند، به نوعی همذاتپنداری سخنران با آن جمع را تداعی می کند.
🔺 ثالثاً از بُعد روانی این اقدام بخش قابل ملاحظهاش ناشی از حس نزدیکی به مخاطب است و ناشی از حس یک ناراحتی مشترک که در واقع یک خطای بسیار قابل ملاحظه از سوی فردی است که عنوان مشاور و دستیار رئیسجمهور کشوری به بزرگی ایران را یدک میکشد.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش چهارم
🔺فرید مدرسی دنبالِ محمدقوچانی
6️⃣ روزنامه نگاری تخصصی در اکثر حوزههای خبری شکل گرفته است، اما با توجه به نقش متنفذ روحانیون در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران، در حوزه با این اقدام روبرو نیستیم.
🔸 البته در گذشته و حتی در حال حاضر روزنامه نگاران یا محققانی هستند که به صورت تخصصی به این حوزه مینگرند، اما آنان یا در برخورد با حوزه دچار افراط شدهاند و به بیان اطلاعاتی اغراق گونه علیه #روحانیت میپردازند، یا برخی تفریط میکنند و نهاد روحانیت را یک شکل به نمایش میگذارند.
7️⃣ آنچه بیش از همه، این مسیر را سخت و مشکل میکرد، نبود منابع مکتوب منسجم و جامع بود. فضای حوزه بسیار اطلاعاتی را به صورت شفاهی در میان هم لباسان حوزوی نگاه داشته است که باید با آنان نشست و حشر و نشر داشت تا آن مطالب را فراگرفت.
🔸 این امور، مهمترین دلایلی بود که راه اندازی صفحات یا سرویس «حوزه» را با مشکل روبرو میکرد. این پیشنهاد اجرایی نشد، اما گاهی به صورت پراکنده مطالبی را در نشریات مینوشتم تا اینکه، در روزنامه «#هم_میهن» باردیگر این ایده از سوی «#محمد_قوچانی» مطرح شد.»
🔸 آنچه در این میان باقی میماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامیام «#رسول_جعفریان» و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد.»
🔹 بر پایه این گزارش اولاً زمینه ساز ورود تخصصی فرید مدرسی به حوزه فردی به نام «محمد قوچانی» است. ثانیاً فرید مدرسی به صراحت خود را متعلق به جریان اصلاح طلبی معرفی کرده و سابقه فعالیت خود را در روزنامههایی بیان میکند که همه یا بیشتر آنها سابقه توقیف دارند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir