eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی 🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 !!! 🔸 گرچه واژه اسلام رحمانی مدت‌ها قبل توسط برای تمایز قرائت‌های مختلف اسلامی به کار برده شد اما این اصطلاح در چند سال اخیر علاوه بر اینکه در میان حامیان و رهبران و همراهان به وفور به چشم می‌خورد، توسط حسن روحانی رئیس جمهور در فضای سیاسی کشور نیز استفاده می‌شود و توسط طیف همفکر و همراه رئیس جمهور با استقبال بسیار گسترده‌ای رو برو می‌شود. 🔸 یکی از این افراد علی یونسی است. وی که با حکم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌شود، در نشست‌ها و همایش‌ها بر اسلام رحمانی تأکید می‌کند. 🔸 به عنوان نمونه علی یونسی 25 آذر 95 در جمع اعضای گفت: «باید با تئوری‌سازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.» 🔸 وی همچنین 30 تیر 97 در دیدار جمعی از مشایخ، علما و صوفیان اهل سنت هندوستان با اشاره به حضور علمای اهل سنت و نمایندگان مذاهب و ادیان مختلف در مناصب تصمیم‌گیری از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با ارتباط بیشتر علما و اندیشمندان کشور‌های اسلامی بتوانیم چهره واقعی اسلام رحمانی را به جهانیان معرفی کنیم. 🔺 این سخنان علی یونسی نیز مانند دیگر سخنان وی، درحالی مطرح می‌شوند که 20 تیر 94 در دیدار جمعی از دانشجویان درتبیین واژه اسلام رحمانی فرمودند: «گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به ‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]. 🔹 خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای است، هم دارای است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون. 🔹 اسلام رحمانی که گفته می‌شود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. 🔹 بعضی‌ها که در حرف‌ها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار می‌برند، انسان مشاهده می‌کند و خوب احساس می‌کند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از ، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می‌شود. 🔹 اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه می‌گیرد.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ج) 🔸 پان‌کردیسم بر مبنای مولفه‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربه‌های تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسان‌ها که در مناطق کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته می‌شوند و با زبان کردی سخن می‌گویند. 🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق می‌یافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولت‌های متبوع خود گرفتاری درست کرده‌اند. نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود. 🔹 د) 🔸 در سال‌های اخیر رگه‌هایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شب‌نامه علیه می‌کند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است. 🔸 یکی از آفت‌های تفکر در هر منطقه آن است که زمینه بهره‌برداری برای را به وجود می‌آورد.‌ هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیت‌های نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک می‌کنند. این حکومت‌ها و دولت‌ها هستند که باید با سیاست‌های درست، زمینه تحریک‌پذیری ملیت‌ها را از استعمارگران بگیرند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم 💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش چهارم 💠 ظهور تا اواخر دوران قاجار 🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت. 🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را می‌توان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست. 🔸 در این دوران دانش به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت. 🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغان­‌ها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجسته‌ای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم همت گماردند. 🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجسته‌ترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بوده‌اند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان التقاط اسلام و اومانیسم/ بخش چهارم 🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش چهارم 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت 💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت: 🔹 «من این جمله را با کمال جرات می‌گویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.» 🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی می‌کردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا می‌فهمی چه داری می‌گویی؟! من چه کسی هستم که تو می‌گویی فلانی افتخار این لباس است؟» 🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .» 📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش دوم 🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: « عبارت است از امانت­داری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم ­السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.» 🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب ، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آن­گاه در بحث «تحدید سلطنت» می‌گوید: 🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی () به نحوه ثانیه () با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر نیز می کند. 🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است. 🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم. 🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: « به عنوان منصوب می‌شود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانه‌ها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟ 🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان می‌کوشد چهره‌هایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شده‌ای بیابند، تخریب کند. 🔸 برای این چهره‌ها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیت‌هایی نسبت به وی ایجاد کرد. 🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است. 🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفه‌ای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد. 🔸 فقر اخلاق حرفه‌ای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند. ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 1️⃣ همان اصل که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینه‌ها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بی‌رویه و مسلح کردن بی ملاک گروه‌های افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود. 2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف می‌زدم ولی روش عملی‌ام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیله‌ای استفاده می‌کردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به منتهی شد. 3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم می‌سنجيدم و نتیجه‌گیری می‌کردم. 4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک می‌دانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادی‌بخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیل‌های انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کرده‌اند. 5️⃣ خصلت‌های مانند، که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ ‌بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملی‌ام در قتل‌ها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته. «سند سوم» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰 / قسمت اول👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰/ قسمت اول 🔹یکی از موضوعات علمی که این سال‎ها ذهن جامعه معطوف به آن شده، بحث در جامعه اسلامی است. با رخنه و گسترش فرهنگ غرب در جوامع اسلامی و ترجمه علوم انسانی در دانشگاه‎ها، برخی عالمان تحت تأثیر این علوم و جو زدگی جامعه، به تبیین و تطبیق این نظریات با احکام اسلامی پرداخته‎اند. یکی از افرادی که در حوزه زنان وارد شده و به دادن نظریات مشهور شده سید محمد موسوی بجنوردی است. 🔹در خاطرات وی از ابتدای انقلاب آمده، وی با جسارتی که به خرج داده توانسته شاغل در رژیم شاه منحوس را به کار برگرداند. او می‌گوید: «اول که به شورای عالی قضائی رفتم دیدم تمام قضات زن را بازنشسته کردند. به شهید بهشتی گفتم من شما را قبول دارم اما با چه ملاکی این کار را انجام داده‎اید؟ چرا زن نمی‌تواند قاضی شود؟ مگر قضاوت با جنسیت ارتباط دارد؟ قضاوت با علم و تقوا باید انجام شود نه با جنسیت. گفتم اگر قضات زن را برنگردانید من استعفا می‌دهم. 🔸ایشان آدم روشنی بود. او گفت بله من موافقم. آقای موسوی اردبیلی هم دو به شک بود. آقای هم موافق من بودند. همه قضات زن را برگرداندیم. بعد هم در قانون از واژه «هرکس» برای شرایط قاضی شدن نام بردیم. حال می‌خواهد زن باشد یا مرد. پس ببینید چنین سلیقه‌هایی در بین افراد وجود داشت و چون جوان‌تر و جری‌تر هم بودم، وقتی عقیده ‏ام چیزی بود، ساکت نمی‌ماندم». 🔹بحنوردی در واکنش به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‎ها می‎گوید: اهانت به مقام زن است و کسانی که به طرح این مسائل در دانشگاه‎ها می‎پردازند، در تلاشند زن را موجودی بوالهوس تعریف کنند. 🔸او می‎گوید: در مدتی که در دانشگاه‎ها در مقاطع مختلف تدریس می‎کنم، در همه کلاس‎ها دخترها و پسرها کنار هم می‎نشینند. تاکنون در دانشگاه خلافی ندیده‎ام و می‎دانم که دانشجویان در کلاس درس تمام هوش و حواس خود را صرف تحصیل می‎کنند. 🔹موسوی بجنوردی در گفت‎و‎گویی درباره موضوع تعدد همسر برای مردان، اظهارنظر کرده و دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می‎کند او معتقد است همسر دوم در شرایط امروز دارد. و معتقد است که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد و این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است که در آیه قرآن ذکر شده و اما باتوجه به اینکه ما شرایط آن روز را نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. 🔹 سید محمد موسوی بجنوردی در این گفت‎و‎گو تصریح می‎کند که قباله های 12شرطی ازدواج را وی درست کرده و یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفته است، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. 🔹 او می‎گوید: «در اروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. 🔹او می گوید: یادم است آیت الله به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می‎شود تا خانم ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | مرحوم حاج آقا مصطفی رهنما 💠 : تلاش خستگی‌ناپذیر این روحانی پارسا (حجت الاسلام مصطفی رهنما) در مبارزه‌ی قلمی و فکری برای مسأله‌ی که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهره‌ئی و تحسین برانگیز از وی در ذهن همه‌ی کسانی که این عالمِ متواضع و پر را می‌شناختند، ترسیم می‌کرد. 🗓 10 مهر 1392 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش سوم 🔹 تلاش‌های عملی برای تشکیل حکومت اسلامی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش سوم 🔹 تلاش‌های عملی برای تشکیل 🔺 علاوه بر کوشش‌های نظری، تلاش‌های عملی نیز برای تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. در شمال ، عثمان دان فُودیو، در آغاز سده نوزدهم میلادی، یک حکومت اسلامی تأسیس کرد که نزدیک به یک سده تداوم داشت. 🔺 در حوزه تسنن، اقدام‌های موفق و نیمه موفق دیگری نیز صورت گرفت. در حسن الترابی، از گروه اخوان المسلمین، به عنوان نظریه‌پرداز تشکیل حکومت اسلامی، به کمک حسن عمر البشیر حکومت غیر دینی جعفر نُمیری را سرنگون کرد و در آن کشور حکومت اسلامی با داعیة «اجرای شریعت» تشکیل داد. 🔺 در ، نجم‌الدین اربکان، حزب رستگاری ملی (رفاه) را، با اندیشه اعلام نشده (از ترس ژنرال‌های ارتش) حکومت اسلامی، تأسیس کرد که با کوشش بسیار و تغییر مکرر شیوه، سرانجام حکومتی ائتلافی با تانسو چیللر تشکیل داد که از بارزترین نمادهای آن بازگرداندن حجاب بانوان، تشکیل نماز جماعت در ادارات و توسعة مدارس امام خطیب بود. 🔺 این راه را حزب فضیلت اسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان تا آنجا ادامه داد که سرانجام اسلام‌گرایان ترکیه هر دو پست نخست‌وزیری و ریاست جمهوری را با اتکا به آرای مردم به دست گرفتند. 🔺 در جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی، برای تأسیس حکومت اسلامی شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت، به‌گونه‌ای که در انتخابات شهرداری‌ها در همه شهرهای الجزایر، اکثریت آرای مردم را به دست آورد. 🔺 در حوزه تشیع، آیت الله ، در اوایل سده بیستم میلادی، حکومت اسلامی را بر مبانی در جنوب ایران تشکیل داد. 🔺 شاید بتوان حکومت در چارچوب «حزب اتحاد اسلام» در گیلان را با تسامح، یکی از نمونه‌های ناقص تأسیس حکومت اسلامی به‌شمار آورد. 🔺 اقدامی ناقص که در زمان ضیاءالحق برای تصویب «لایحه شریعت» در مجلس به عمل آمد و تغییر نام به جمهوری اسلامی پاکستان می‌تواند بخشی از کوشش‌های صورت گرفته برای تأسیس حکومت اسلامی به‌شمار آید. 🔺 افزون بر این موارد نمونه‌های دیگری را در جنبش‌های اسلامی می‌توان یافت که علی رغم تفاوت‌های فراوان در مبانی سیاسی، فقهی و دینی در برپایی حکومت اسلامی مشترکند، مانند ، و یا زیدیه در یمن. 🔺 در مجموع با دیدی بسیار کلان و کلی می‌توان گفت امروز به لحاظ مفهومی، جنبش‌های اسلامی در سطح سیاسی و فکری در آرزوی برپایی حکومت اسلامی «اشتراک اعتقادی یا ایدئولوژیک دارند». ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir
📌 6️⃣ پاسخِ پرسش ششم اسباط 🔹 سؤال: وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به و در حوزه علمیه چیست؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شود و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ زمان ما، زمان گذشته نیست که حوزه جزیره‌ای جدا از جامعه و جریان‌های سیاسی و اجتماعی باشد، امروز حوزه نیازمند یک مرکز بزرگ جریان‌شناسی است، نیازمند ایجاد میزهای جریان‌ها و کرسی‌های شخصیت‌شناسی است، آن هم زیر نظر بزرگان حوزه. 🔹 باید جمعی هر ماه و حتی هر هفته نتایج بررسی‌های خود درباره جریان‌های فکری، اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی داخل حوزه را در اختیار مسئولان و بزرگان حوزه قرار دهند، تا حداقل بدانند در کدام جلسه شرکت کنند، با کدام افراد ملاقات کنند، با کدام ادبیات حرف بزنند. چرا باید ما شاهد دیدن فلان عکس فلان مسئول حوزه در نشست و موسسه مخالف نظام باشیم!! 🔹 چرا باید فلان مسئول حوزوی در افطاری فلان جریان کذایی شرکت کند، مقصر کیست؟ این آقایان یا مشاوران و مطلعان آنان؟ یا نبود یک مرکز جریان‌شناسی؟ 2️⃣ به نظر من تا جریانی و یا گروهی بر علیه اصل حوزه و اصل نظام حرکتی نکرده، نباید با آنها برخورد شود، نباید با آنها کاری داشت، باید زیر نظر داشت، باید بصیرت افزایی کرد اما برخورد نه، برخورد با آنها هم باید با دلیل و منطق و از داخل حوزه باشد، اگر افاقه نکرد، تجمع برقرار کرد، در تجمعات هم باید جلو افراد افراطی را گرفت. 3️⃣ متأسفانه کار حوزه شده، نشستن و تماشاکردن و گاهی خودشان هول دادن بعضی از طلبه‌های جوان به جلو برای تابلو شدن. 🔹 فلان طلبه جوان را با یک صحبت‌های زیبا و یک کتاب و یک نظریه نیم‌بند بزرگ می‌کنند، حلوا حلوا می‌کنند، او را فاضل می‌خوانند، از آن طرف هم این مجله‌های حوزه که ماشاء الله کم هم نیستند از چپ و راست عکسش را می‌زنند و دکتر دکتر می‌نویسند، چند سال که می‌گذرد همین‌ها با شخصیت کاذبی که پیدا کرده و غرور علمی، می‌افتند به جان حوزه‌ها و بزرگان. آقایان حوزوی هم که برنامه‌ی تربیتی و اخلاقی برای آنها ندارند، هرکدام می‌شوند یک خرده جریان. 🔹 سروران گرامی، اگر برنامه برای این پیش فعالان حوزوی ندارید، لااقل بزرگشان نکنید!! 🔹 یکی از تغییرات ساختار حوزه می‌نویسد؟! یکی از تغییر لباس روحانیت می‌گوید؟! ... بابا چه خبر است، ببینید امام و رهبری و سایر بزرگان حوزه چه فرموده و می‌فرمایند! 4️⃣ فعلا که در هر خیابان و کوچه‌ای پشت سرهم بیت و موسسه و مدرسه باز می‌شود، خدا به جریان‌شناسان آینده حوزه رحم کند؟! 5️⃣ برخورد با بعضی از جریان‌ها، فقط و فقط تدبیر می‌خواهد و تدبیر، مدیریت می‌خواهد و مدیریت اما کو تدبیر؟ کو مدیریت؟ 6️⃣ بعضی برخوردهای افراطی با بعضی از جریان‌ها موجب بزرگ‌شدن آنها می‌شوند، بعضی عمدا حرف می‌زنند، عمدا نشست برگزار می‌کنند، عمدا خودزنی می‌کنند تا بزرگ شوند، دیده شوند این طلبه‌های انقلابی چرا گاهی در زمین آنها بازی می‌کنند؟ 7️⃣ فقط باید با جریان‌هایی که امام و رهبری برخورد کرده و می‌کنند، برخورد کرد، بقیه حاشیه‌سازی است. 🆔 @asbaat_ir
📎 به بهانه خداحافظی آیت‌الله #اراکی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 📝 #یادداشت| پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش دوم 1️⃣ اگر فکر کنیم در عالم واقع مراکزی مانند بیشتر حالت فرمالیته و تشریفاتی داشته و هیچ وقت قرار نیست خروجی چشمگیری را از چنین ارگان‌هایی شاهد باشیم، کما اینکه در عالم واقع هم چیز بیشتری در دست نیست، امری علی حده بوده و باید بگوییم اصل تاسیس این نوع مراکز صرفا برای اشتغال‌زایی بوده و فقط برای آن است که نشان دهیم ما هم برای تقریب مذاهب برنامه داریم و در عمل به کارهای خود برسیم و برنامه‌ای برای چنین مرکز با اهمیتی نداشته باشیم. 🔺 صد البته چنین برداشتی با همه ذهنیات ما نسبت به منافات داشته و هدر رفت میلیون‌ها بلکه میلیاردها بودجه بیت المال هیچ توجیهی نخواهد داشت. 2️⃣ صورت دوم آن است که بگوییم خیر، این مراکز با اهداف مقدس و متعالی تأسیس شده ولی چون در ادامه به خروجی نرسیده و به اصطلاح آبی از آنها گرم نشده مسئولین محترم دفتر رهبری به خاطر خالی نبودن عریضه، تصمیم گرفته‌اند از همین آدم‌های کم رمق، فردی انتخاب کرده و در آن جایگاه نصب کنند تا هم این افراد مشکل‌ساز نشده و دلخوش به مسئولیت باشند و هم آن پست‌ها خالی نمانند تا بعدها سر فرصت فکری به حالشان بشود! 🔺 البته این هم عاقلانه به نظر نمی‌رسد، چون نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون هزاران شهید بوده و با جبهه مقاومتش امروز در عالی‌ترین موقعیت خود در طول بیش از هزار سال گذشته قرار گرفته است، هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهد یک نهاد انقلابی را به بازی گرفته و صرفا برای صرف وقت عده‌ای، آنجا را مشغول نشان دهد؛ هر چند مانند که مقام معظم رهبری در موردش فرمود خروجی معتنابهی از آن مشاهده نمی‌شود (نقل به مضمون) در واقع کار خاصی هم نکند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927 🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| هیچ کس در عالم #روحانیت، نباید خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙 | هیچ کس در عالم ، نباید خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد 🔹 آنچه که لازم است عرض بکنم – که از همه‌ی این مطالب مهمتر است – نسبت حوزه‌های علمیه است با و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمی‌تواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. 🔹 نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبه‌ی فاضل در می‌نشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش می‌دهند. 🔹 کی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ ، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعه‌ها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنه‌ی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوان‌های دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده می‌کنید – حالا من دانشجوها را می‌گویم – همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. 🔹 من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. 🔹 اگر شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر می‌توانیم خودمان را کنار بگیریم؟ 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 جریان‌شناسی / بخش نخست 🎙 |رویکردهای حوزه‌های علمیه شیعه لبنان حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش نخست 🎙 |رویکردهای حوزه‌های علمیه شیعه لبنان حجت الاسلام شاکر: 🔹 در مورد جریان‌شناسی حوزه‌های علمیه شیعه‌ لبنان و نیز اینکه این حوزه‌های علمیه چه جایگاهی دارند و فعالیت‌هایشان در چه سطحی است، در توضیح کلی آن باید گفت که تقسیم‌بندی که جلسه‌ قبل انجام دادیم و گفتیم که قسمتی از آن به فرض، فکر است و قسمتی دیگر مثلاً اندیشه‌ است که به نوعی با هم در تقابل هستند چرا که یکی از آنها اندیشه و گفتگوی ادیان را به شدت دنبال می‌کند و دیگری روی ارزش‌ها و بحث‌‎های متمرکز شده ‌است. 🔹 علامه فضل‌الله به اصطلاح بود، روشن فکر بود، المرجع المجدد، به اصطلاح مرجع تقلید روشن فکر و امروزی بود، ایشان بحث‌های تقریب مذاهب را به شدت دنبال می‌کرد حتی در بعضی موارد چه بسا – ارزش‌گذاری نمی‌کنم، بلکه گزارش می‌‌دهم – افراط هم کرده مثلاً (س) را زیر سوال برد، و یا حتی ایشان در مورد هم بحث‌های خیلی جدی داشته‌اند، در مقابل آقای سید جعفر مرتضی، یک عالم که بیشتر روی بحث‌های تاریخی و تاکید دارند. 🔹 علامه سید جعفر مرتضی منکر تقریب و وحدت نیستند، من با ایشان در این مورد به طور مفصل صحبت کردم، ایشان به اصطلاح یکی از منادیان و طلایه‌داران تقریبند، نه در سطح آقای و یا مرحوم آقای والی‌زاده ولی به ‌هرحال ایشان منکر و مخالف وحدت و تقریب نیست، وحدت را ضروری می‌داند، بحث‌های خوبی در مورد وحدت دارد اما پژوهش‌هایشان معطوف به بحث‌های تاریخی و کلامی است، و یک حالت مناظره مانند با اهل سنت دارد، فقه‌شان نیست، فقه انفعالی است، یعنی به نوعی مقابل آن‌ها ایستاده‌اند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999 🆔 @asbaat_ir