🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش پنجم
💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر
🔺 هر چند رونق دوباره حوزه اصفهان پس از حمله #افاغنه به مدد استادانی بوده است که خود از شاگردان حوزه نجف و کربلا بودهاند؛ ولی اگر اولا حضور علمی بزرگانی مانند #خواجویی و #بیدآبادی در این شهر نبود، این حوزهها نیز استمرار نمییافت و ثانيا فقيهان و محدثان نامداری مانند آقا محمد باقر وحید معروف به استاد الكل (۱۲۰۵) و نیز آقا باقر هزارجریبی (۱۲۰۵) که حوزههای علمی عتبات را اداره میکردند، خود از تربیت یافتگان حوزه اصفهان به شمار میروند.
🔺 در بخش #علوم_عقلی میتوان ادعا کرد که حوزه اصفهان از عصر صفوی تا اواسط دوران قاجار مرکزیت داشته است. استادان فلسفه سایر حوزههای علمی مانند سبزوار، تهران، قزوین، زنجان، تبریز، قم و نجف همگی تربیت یافته حوزه اصفهان و شاگردان حوزه درسی نام آورترین فیلسوف شیعی قرن سیزدهم، حکیم متأله آخوند #ملاعلی_نوری و شاگردان او بودهاند.
🔺 در دوره اخیر حوزه اصفهان وابستگی بیشتری به #حوزه_نجف پیدا کرد. در این دوره بیشتر طلاب، سطوح تحصیلی خود را در این شهر فرا میگرفتند و برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه نجف مهاجرت میکردند.
🔺 در این دوران هر چند #طلاب برای تکمیل تحصیلات عالی خود به نجف یا قم عزیمت میکردند، ولی اصفهان جایگاه پیشینی خود را به ویژه در سطوح حفظ کرد و دروس سطح اصفهان رونق بسزایی داشت.
🔺 البته بسیاری از این عالمان پس از تکمیل تحصیلات و کسب درجه #اجتهاد به اصفهان باز میگشتند و به تدریس و تصدی دیگر شئون دینی میپرداختند. البته در علوم عقلی، اصفهان همچنان در این دوره نیز اصالت و مرکزیت خود را حفظ کرد.
🔺 در این دوره با شکلگیری حوزه علمیه قم و مرکزیت یافتن آن، حوزه اصفهان به جز حوزه نجف از دستاوردهای حوزه علمیه قم نیز بهرهمند بوده و استادان برجسته آن درس آموختگان این حوزه نیز بودهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هشتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
3️⃣ #سیدابوالفضل_موسویان در گفتگو با #شفقنا
🔺 سید ابوالفضل موسویان که از اعضای اصلی و مرکزی #مجمع_مدرسین_و_محققین است در ضمن گفت وگو درباره فلسفه وجودی آن مجمع به خط فکری دفتر تبلیغات نیز اشاره میکند.
🔺 وی در خصوص علت شکل گیری مجمع محققین میگوید: این مجمع توسط افرادی شکل گرفت که از لحاظ دیدگاه و افکار و اندیشه تفاوت هایی با #جامعه_مدرسین_حوزه_علمیه_قم داشتند. آنها باور داشتند که دیدگاه هایشان به #امام_خمینی (ره) نزدیکتر است و این تصور بود که باید این دیدگاهها بیان و برای جامعه روشن شود.
🔺 البته موسویان در ادامه اذعان میکند: این در حالی بود که تقریبا نگاه کلی جامعه به حوزه، همان جامعه مدرسین بود و کسانی هم که در انقلاب فعال بودند و از ابتدا همراه امام بودند اعضای جامعه مدرسین بودند درحالیکه بسیاری از اعضای اولیه جامعه مدرسین به دلیل فوت و یا انصراف از عضویت تغییر پیدا کرده بودند بنابراین احساس می شد لازم است جمع دیگری شکل پیدا کند تا در تبیین نظرات امام و مواضع سیاسی که احیانا لازم بود گرفته شود نقشی داشته باشند و نظرات خود را برای جامعه مطرح کنند.
🔺 عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه نواندیشی دینی به عنوان فلسفه وجودی این مجمع میگوید: اگر حوزه بخواهد در چارچوب نگاه #سنتی و بسته خود حرکت کند، پاسخگوی نسل آینده نخواهد بود و دیری نمی پاید که این حوزه منزوی می شود.
🔺 وی در پاسخ به این سؤال که اگر نگاه روشنفکری و نواندیشی که در تقابل با جامعه مدرسین بود، بیشتر با دیدگاه حضرت امام(ره) نزدیک است، چرا در زمان حیات امام خمینی(ره) این مجمع تأسیس نشد؟ میگوید:
🔸 «تمام کسانی که به عضویت مجمع درآمدند تقریبا در زمان حیات امام خمینی(ره)، عهدهدار مناصب مختلف اجرایی کشور از جمله دفتر تبلیغات اسلامی بودند اما بعد که به تدریج این مناصب گرفته و در اختیار دیگران قرار گرفت، احساس کردیم که باید کار دیگری را شروع کنیم تا بتوانیم دیدگاهها و افکار خود را بیان نمائیم تا این تصور نباشد که حوزه همان چیزی است که جامعه مدرسین میگوید».
🔹 نکته مهم این مصاحبه این است که مجمع مدرسین و محققین در واقع ادامه دهنده راه دفتر تبلیغات است که در عصر خویش #روشنفکری و نواندیشی دینی را ترویج میکرد.
🔹 لذا آن گروهی که در دوران پانزده ساله ابتدایی مسئولیت خویش در دفتر تبلیغات، رویکرد نواندیشی و روشنفکری را در دفتر بدون مزاحمت و با امکانات دفتر ترویج و فعالیتها و مکتوبات دفتر را ریل گذاری میکردند، ضرورتی برای تشکیل مجمع نمیدیدند، اما بعد از اینکه از سوی رهبری، هیئت مدیره و رئیسی غیر از این اشخاص برای دفتر تبلیغات انتخاب شد، آن گروه بر آن شدند که مجمع را راهاندازی کنند و آن دیدگاه را در قالبی جدید عرضه کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری #اومانیسم
🔸 اومانیسم با نفی محوریت خدا و وحی الهی و محور قرار دادن انسان در همه امور زندگی در مبانی فکری خود، اصول زیر را ترویج میکرد:
1️⃣ خویشتن مالکی
🔸 انسان، مالک و صاحب اختیار خود است و اوست که میتواند برای خود هر نوع تصمیمی بگیرد و بر زندگی خود مسلط باشد؛ یعنی هر نوع حاکمیت دیگری حتی حاکمیت دین و خدا بر او مردود است. از این رو، قضا و قدر الهی را نمیپذیرد.
2️⃣ اصالت علایق انسانی
🔸 یعنی از آنجا که انسان، محور و مدار ارزش برای همه چیزهاست، هر نوع علاقه و خواست او اعم از عقلانی یا نفسانی، ارزش و معیار محسوب میشود. مثلا اگر مسیحیت بر رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی تأکید دارد، اومانیستها با توجه به تمایل طبیعی انسانها، رسیدن به حداکثر #لذت را ترویج میکنند.
3️⃣ #اختیار و آزادی
🔸 آنگاه که انسان در نگاه اومانیسم صاحب اختیار خود محسوب میشود، مجاز به هر ارادهای است و هیچ قید و بندی از سوی کلیسا و دین را نمیپذیرد. پذیرش قيود اجتماعی و قانونی نیز از روی ناچاری است.
🔸 انسان از دیدگاه اومانیسم، در رسیدن به اهداف خود آزاد است و در صورت امکان از هر نوع وسیلهای مشروع یا نامشروع میتواند بهره گیرد؛ مگر اینکه با محدودیتهای اجباری جامعه و دولت روبه رو باشد.
4️⃣ اصالت عقل انسان
🔸 بر این مبنا عقل بشر، خود بنیاد و مستقل از وحی الهی است و توانایی راهنمایی بشر به سعادت را دارد. اومانیسم بر توانایی بالای عقل بشر (عقل منقطع از وحی و مستقل)، برای رفع مشکلات انسان و اجتماع تأکید دارد. از این رو طبق نظر این مکتب، به وحی الهی نیاز ندارد.
5️⃣ طبیعتگرایی
🔸 در مکتب اومانیسم، انسان جزئی از طبیعت است و نمیتواند از امور طبیعی جدا باشد. بنابراین، مکتب یادشده رویکردی بنیادی به جسم و حواس و نیازهای او دارد که انسان را به طبیعت گره میزند. بر این مبنا توجه به لذت جسمانی و تنفر از ریاضت، بسیار مهم است. این اصل، نشان دهنده بالا بودن ارزش جسم و فیزیک انسانی در مکتب اومانیسم است.
6️⃣ مدارا و #تساهل
🔸 آنگاه که فرد انسانی اصالت مییابد و خواستهها و علایق، افکار و احساسات و عملکرد او معیار میشود، مشکلی خود را مینمایاند و آن، تضاد منافع، افکار و احساسات انسانها باهم است.
🔸 در مکتب اومانیسم، از آنجا که بر اصالت انسان تأکید میشود، #عقاید، گرایشها و عمل هیچ فرد یا گروهی بر دیگری برتری ندارد؛ بلکه همه واجد ارزش و اعتبارند. در چنین موقعیتی برای جلوگیری از رویاروییها، اومانیسم انسانها را به مدارا و تساهل با یکدیگر فرا میخواند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مطیع ولایت
💠 #شهید_آیت_الله_مدنی (ره): بدانید که خط امام ویژگیهایش همان ویژگیهای #قرآن و پیامبر اکرم (ص) است. و امام در حقیقت اسلام راستین را میخواهد پیاده کند. امروز آقای #خمینی مظهر #اسلام است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم، حتی اگر به ضرر جانمان باشد.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش نخست
🔺 در حال حاضر حوزه علمیه 4 نوع رویکرد در قبال حکومت و نظام اسلامی میتواند داشته باشد که رهبر معظم انقلاب با بیان این فروض چهارگانه، فرض چهارم را تایید کرده و آن را صحیح میدانند که توقع میرود حوزه علمیه اینگونه عمل کند:
1️⃣ وابستگی به دستگاههای قدرت
🔺 یكی اینكه وابسته به دستگاههای قدرت بودند و روحانیتْ دولتی بود. در محیطهای مسیحی هم اینگونه بوده و هست. حتّی در محیطهای غیرشیعی هم، روحانیت، بخشی از دستگاههای دولتی است. این، از نظر ما مردود است و قبول نداریم و آن را برای روحانیتْ مضرّ میدانیم.
🔺 دستگاههای دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آیندهشان به طور دقیق قابل پیشبینی نیست. روحانیت باید همیشه امكان حضور قدرتمندانهی نصیحتآمیز یا دخالتآمیز را برای خودش حفظ كند، والّا نمیتواند كاری انجام دهد. این خصلت هم، با اینكه بخشی از دولت یا حكومت باشد، نمیسازد. حوزه باید مستقل باشد و این، یك فرض است.
2️⃣ ضدیت و تقابل با حکومت
🔺 فرض دوم این است كه حوزه، ضدّ و نقطهی مقابل حكومت باشد. مانند حوزههای علمیهی ما در پیش از انقلاب و در برخی از گذشتههای دور كه روحانیت شیعه، در مقابل دستگاه حاكمه قرار داشت.
🔺 علّت آن، این بود كه آن دستگاهها، دستگاههای ظلم و كفر و فساد بودند و روحانیت با آنها مخالف بود. این فرض هم بدیهی است كه امروز مصداق ندارد. حوزهی علمیّهی اسلام، امروز نمیتواند با حكومتی كه پرچم اسلام را برافراشته و اسلام را عزیز كرده و شریعت را از انزوا خارج كرده و از لحاظ اعتبار و آبرو در سطح بلندترین قلّهی جهانی قرار داده است، مخالفت كند.
🔺 بنابراین، فرض دوم هم مردود است. امروز این حكومتی كه وجود دارد، در مبنا و اصل، زاییدهی خودِ حوزهی علمیّه است. چطور ممكن است كه حوزه با آن مخالفت كند؟!
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988
🆔 @asbaat_ir
💠 #فدائیان_اسلام، اجرای قدرتمندانه امر به معروف و نهی از منکر
🔺 در بین جنبشها و حرکتهای سیاسی و اجتماعی در سده اخیر، به «جنبش فدائیان اسلام» برمیخوریم که در واکنش به شکلگیری احزاب و جریانهای فکری انحرافی وابسته به غرب و شرق، از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کرد و احزاب و جریانها و گروههای چپگرا، #ملیگرا و #لیبرال را با چالش روبرو ساخت.
🔺 تاثیر فدائیان اسلام بر تاریخ یک دهه از حساسترین مقاطع تاریخ ایران از ۱۳۲۰ ه.ش تا ۱۳۳۰ ه.ش و بر تحولات سیاسی - اجتماعی، به ویژه «منادیان معروف» و «مبارزان ضد منکرات» در میان مردم و به ویژه محافل و مجالس مذهبی بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که رهبر این جمعیت و تشکیلات یعنی #شهید_سیدمجتبی_نواب_صفوی، خود به دنبال «اجرای #معروف و مبارزه با #منکر» بود و «معروف سیاسی» را «معروف مذهبی» و «منکر مذهبی» را «منکر سیاسی» می دانست؛ تا جایی که محمدمهدی عبدخدایی، همرزم نواب صفوی میگوید:
«هم امر به معروف را به طور فردی لازم میدانست و هم مسئله را در سطح گستردهتر سیاسی اجتماعیاش مطرح میکرد. برای او منکر سیاسی هم منکر مذهبی بود؛ چون #دین را از #سیاست جدا نمیدانست.»
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش پنجم
🔰 #نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت دوم👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش پنجم
🔰#نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت دوم
🔸دشمنان انقلاب اسلامی در هر برهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با دسیسه و نیرنگهای مختلف به تغییر فرهنگ اسلامی در جامعه ما پرداختهاند. بحث آزادی زنان در حجاب و حضور آنان با معیارهای غربی در اجتماع اسلامی یکی از مسائلی است که دشمنان روی آن سرمایهگذاری فراوانی نموده و به قول خودشان با این حربه بسیاری از کشورها و انقلابها را بدون جنگ نظامی نابود کردهاند.
🔸امروزه بحث ورود زنان به ورزشگاهها مورد توجه نهادهای صهیونیستی و بین المللی ست تا با این مسئله نظام اسلامی را به چالش بکشند و متاسفانه در داخل هم برخی از قشر فرهیخته، نسخههای غربپسند میپیچند.
🔹یکی از کسانی که تمام قد در این مسئله ورود کرده سید محمد موسوی بجنوردی است. وی میگوید: «تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مسئله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. در اسلام آمده: «کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا میکند آن را بهصلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد».
🔸وی تاکید میکند که «برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نهتنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند».
🔹او توجیه میکند که: «در جلسات روضه و حسینیهها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات اسلامی خدشهدار شود به عزاداری یا مولودی خوانی میپردازند. واین وضعیت باید در ورزشگاهها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردان با حفظ شرعیات، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان میتواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل میشود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد».
🔸این در حالی است که در جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه مسئله اصلی زنان نیست. والبته ورود آنان به ورزشگاه هم ممنوع نیست بلکه ورود زنان به ورزشگاه مردان ممنوع است، همانگونه که ورود مردان به ورزشگاه زنان ممنوع است. و زنان آزادانه در ورزشگاههای مختص به خود در همه رشتههای ورزشی مشغول فعالیت هستند و در بسیاری از رشتهها در عرصه بین المللی با حفظ حجاب و ارزشها حضور دارند و مدال جهانی هم گرفتهاند.
🔹موسوی بجنوردی مخالفت مراجع و علما با این اقدام را چنین نفی میکند: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح میکنند حتما به مراجع گزارش اشتباه دادهاند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کردهاند که اگر چنین اجازهای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت میگیرد و مسائل اخلاقی از بین میرود. این در حالی است که اگر صورت مساله بهصورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان و مردان در ورزشگاهها از هم فاصله دارد و هیچمساله غیراخلاقی صورت نمیگیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد».
🔸موسوی بجنوردی این بحث را تا مرجع تقلید شدن زنان هم پیش میبرد و میگوید: باید بپذیریم در عقلانیت تفاوتی بین زن و مرد نیست و زنان باید بکوشند و با هم اتحاد داشته باشند. بنده یقین دارم جامعه بشری به این سمت می رود که فرقی بین زن و مرد نباشد.
🔹او اظهار می کند: «من معتقدم در قانون اساسی ایران زن می تواند رییس جمهور باشد، زیرا آنجا حرف از رجال سیاسی زده شده است و رجال در عرب به معنی شخصیت هاست نه مردها. در غیر این صورت باید به طور مستقیم واژه مردان سیاسی را میآوردند. پس طبق قانون اساسی رجال به معنی شخصیت، زن نیز می تواند رییس جمهور باشد و از نظر من زن می تواند مرجع تقلید یا فقیه شود و فتوا بدهد، زیرا مرجعیت براساس علم است».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir