eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
707 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 4️⃣ «سند چهارم» 🔺 «من در طول مدت درک می‌کردم که حضرت امام از دست من نگرانند و به دنبال چاره‌جویی بر می‌آمدم، یکبار آیت الله به من گفتند حضرت امام به من فرموده‌اند که باید از سیدمهدی فاصله بگیرید و همین امر را نیز به آیت الله منتظری گفته‌ام، من به آقا و اخوی مراجعه کردم که چنین صحبتی را آقای طاهری از قول حضرت امام نقل کرده‌اند. 🔸 آقا فرمودند گوش به این حرف‌ها نده و مشغول کارت باش. اینها یک عده هستند می‌روند خدمت امام علیه تو جوسازی می‌کنند و به مرور زمان این حساسیت‌ها حل خواهد شد. 🔸 البته من قبول دارم که اگر آقا از لغزش‌ها و افکار انحرافی من اطلاع داشتند چنین برخوردی را با مسئله نمی‌کردند ولی به هر جهت همين حمایت‌ها نیز مرا بیشتر در عجب و غرور فرو می‌برد و در راه غلطی که پیش گرفته بودم استوارتر می‌ساخت.» 🔺 «از یک سال قبل از بازداشتم رفت و آمد مسئولین محترم جمهوری اسلامی خدمت آقا شروع شد و همه آنان نسبت به سوابق من از قبل انقلاب و نقاط ضعف بعد از انقلاب خدمت آقا صحبت‌هایی را مطرح می‌ساختند، از قبیل: رابطه با ساواک، جمع کردن نیروهای تندرو، داشتن اسلحه و مهمات، جریان آقای شمس آبادی و … این روند چندین ماه بطول انجامید و حضرت آیت الله همچنان در مقابل صحبت‌های آنان مقاومت می‌کردند. 🔸 من از اخبار رفت و آمدها توسط اخوی که در جلسات آنان حضور داشت مطلع می‌شدم و سعی نمودم با نوشتن گزارشاتی خدمت آقا تحلیل‌های غلط و انحرافی را در جهت جلب نظر ایشان به خودم و انتقاد از مسئولین کشوری و اینکه منشاء این بدگویی‌ها حسد آنان و ناراحتی ایشان از من است و … القاء کنم تا بلکه نظر حمایت معظم له از خود را تقویت کرده باشم، اخوی نیز سهم مؤثری داشت و او نیز همين تحليل‌ها را حضورا با آقا مطرح می‌ساخت.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست 🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان 🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازه‌ای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازه‌ای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایه‌ریزی کردند. 🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت می‌توان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمی‌گرفت. 🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایه‌ریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خوانده‌اند. 🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشه‌های #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی می‌دید و گویی وحدت خاصی میان جنبه‌های فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم 💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله / بخش سوم 💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام! 🔸 امام همان طور که به آقای شریعتمداری هم فرموده بودند، دست از مبارزات نکشيدند و چندی بعد در روز ۱۳ خرداد ۴۲ سخنرانی مهمی در فیضیه ایراد کردند و این بار مدار مبارزات را از دولت به شخص و شجره منحوس پهلوی ارتقا دادند. 🔸 در همین فضا که خون مسلمانان ایران به جوش آمده بود، تمامی علمای بزرگ اقدام به نشر اعلامیه نموده و صریحا دولت را محکوم کردند. آقای شریعتمداری هم در این بین در روز ۱۳ محرم (مطابق با ۱۶ خرداد) اعلامیه ای صادر کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: « … وجه عموم را به نکات ذیل جلب می کنم: 🔹 حضرت آیت الله خمینی تنها نیستند و شرعی و قانونی معظم‌له به دولت، مورد تایید تمام علمای شیعه و ملت مسلمان ایران و جهان است ... از گرفتاری آیت الله خمینی و سایر آیات و حجج اسلام و گویندگان متأثریم و هیچ انتظاری از این دولت به جز اینکه ما را هم گرفتار نموده و در وضع مشابه آن ها قرار دهد نداریم…» 🔸 طبیعی است که اگر کسی این اعلامیه را ببیند و حتی آن را با دیگر اعلامیه‌ها قیاس کند حکم خواهد داد که نویسنده این اعلامیه از انقلابی‌ترین و شجاع‌ترین مراجع وقت بوده، اما در پس پرده باز هم جریانات به نحو دیگری بوده است. 🔺 اما سند دیگری هم وجود دارد که اصل مطلب را بهتر نشان می دهد. این سند «خیلی محرمانه » مربوط است به روز پس از صدور آن اعلاميه ظاهرا انقلابی آقای شریعتمداری. در متن این اسناد «خیلی محرمانه» ساواک چنین آمده است: 🔸 «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۴۲/۳/۱۷ آیت الله شریعتمداری 🔸 بعد از ظهر گذشته نامبرده فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می کنم که باید طبق آن عمل شود: 🔸 الف) مردم را به آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جدا خودداری شود چون از تظاهرات نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد. در مردم تظاهرات نمودند. ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند، آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید. 🔸 ب) سعی کنید به اعلی‌حضرت معظم توهین و بی احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستان‌ها گرفته‌اند چون با مخالفت کرده بودند. خواهش می‌کنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و برخلاف دولت سیاست نزن. اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ه) 🔸 پان‌عربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب‌، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش می‌کند. تفکر عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد. 🔸 شکل جدید ملی‌گرایی عرب، «پان‌عربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک صورت گرفت که در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید. 🔸 حالت شناخته‌شده پان‌عربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیان‌گذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزه‌ای از مارکسیسم و ملی‌گرایی است. 🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عرب‌های ساکن ، به این تفکر متمایل شده‌اند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرح‌کنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارون‌های منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونه‌ای از اقدامات پان‌عربیست‌ها بود. 🔸 «»، گروهی ملی‌گرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عرب‌های ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد. 🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عرب‌های این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکت‌های ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش نهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان روشنفکری و نواندیشی دینی 🔹 پس از اینکه روشن شد در دوره پانزده ساله ابتدایی تاسیس دفتر تبلیغات، جريان ، جریان حاکم آن مجموعه بوده است، لازم است اصل جريان روشنفكری و اقسام آن به صورت مختصر بیان شود تا اولا مشخص شود كداميك از اقسام جريان روشنفكری، مذموم است و ثانيا دفتر تبليغات با عملكرد خويش در كدام يك از اقسام روشنفكری قرار داشته است. 🔹 روشنفکری که عمری یکصدوپنجاه ساله در ایران دارد، به دنبال ارائه روشی است که ادعا می‌کند قدم نهادن در آن مسیر می‎تواند راه حلی برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام و ایران از برتر باشد. 🔹 همین امر سبب شد تا بیشتر روشنفکران مذهبی در چالش میان دنیای قدیم و جدید، کم و بیش به جانبداری از تفکر مدرن پرداخته‎اند و اندیشه دینی را مورد نقد قرار داده و به باز خوانی متون دینی با هدف سازگاری با اندیشه‎های جدید دعوت نموده‎اند. 🔹 این گروه در این مسیر به اصطلاح آبادگرایانه و توسعه محورانه، برای ماندن در مسیر توسعه، فقهی‎سازی دستاوردهای را پیشنهاد داده‌اند. 🔹 به عبارت دیگر این عده به دنبال هستند و با ارائه تفسیرهایی جامعه گرایانه و غیره از دین، درصدد هماهنگی آموزهای دینی با مدرنیته برآمدند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | جهاد، دو راهی پیروزی و بهشت 💠 آیت الله (ره): برادران! شما بین دو راه که و پیروزی است، قرار گرفته‌اید و اگر خداوند هر یک از این دو راه را برای شما انتخاب کند بهترین سعادت نصیب شما خواهد شد. 🔹 به خداوندی خدا سوگند می‌خورم که آرزوی این رزم شما را دارم و دلم می‌خواهد با شما میان راه بهشت و باشم، ولی متأسفانه سن من گذشته است. 🎙 پیام آیت الله مشکینی به رزمندگان در 2 به وسیله بیسیم 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط 🔹 سؤال: فلسفه پوشیدن لباس چیست؟ 🔹 سنت و در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟ 🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای و یا تاثیر کلام است؟ 🔹چرا دشمنان اسلام و جریان‌های همواره به و این لباس مشغول بوده‌اند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شود و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ در دوران پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، جامعه و شهرها کوچک بودند، مردم، اصحاب خاص و محدثان را می‌شناختند و به آنها رجوع می کردند، مثل امروز نبود، امروز حتی یک دانشجوی یک دانشگاه با دانشجوی یک دانشگاه دیگر با نشانه هم شده از همدیگر متمایز می شوند تا چه رسد به اصناف و ادارات و ارگان‌ها، اینها می‌خواهند روحانیت دیده نشود، می‌ترسند. 2️⃣ بزرگی فرمود می‌فرمودند: لباس روحانیت بپوشید، دو ثواب می‌برید، آنهایی که اسلام را دوست ندارند ناراحت می‌شوند این یک ثواب و آنهایی که دوست دارند و شما را می‌بینند خوشحال می‌شوند و این یک ثواب دیگر. 3️⃣ در دنیایی که حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم لباس‌های مختلف خود را دارند و حتی لباس نیروی راهنمایی و رانندگی با پلیس انتظامی متفاوت است و حتی در بیمارستان‌ها هم لباس دکتر با لباس پرستار و سایر نیروها، هم در رنگ و هم پوشش متفاوت است، چگونه می‌توان گفت: روحانیت نباید لباس خاصی داشته باشد. 🔸 این چه حرف غلطی است، حتی اگر قبلاً لباس خاصی برای روحانیت نبوده، امروز ضرورت عقلی جامعه امروز است، آنانی که این حرف‌ها را می‌زنند عقل دارند؟! 4️⃣ بعضی‌ها می‌خواهند کار را انجام دهند، او با سرنیزه می‌خواست، لباس روحانیت را از بین ببرد و بعضی هم می‌خواهند با قلم و بیان و پراکنده کردن شبهات این کار را انجام دهند، به این آقایان باید گفت گنده‌تر از شما هم نتوانست تا چه برسد به شما. 5️⃣ اگر روحانیت لباس نداشته باشد، مردم مومن و متشرع از کجا بدانند چه کسی روحانی است تا پرسش‌های فقهی و اعتقادی خود را از آنها داشته باشند، این‌ها که می‌گویند لباس روحانیت نباشد می‌خواهند، رابطه مردم را با دین قطع کنند، از اول این با روحانیت و لباس روحانیت مشکل داشت و می‌خواست خودش محور شود به خاطر همین پشت سر خیلی‌ها خودش را پنهان کرد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش ششم 🔰/ قسمت نخست👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش ششم 🔰/ قسمت نخست 🔸سید محمد موسوی بحنوردی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون، سال‎های متمادی علاوه بر مسئولیت های در تدوین شماری از قوانین از تا قانون بانک‎داری دخیل بوده است. 🔸 وی که عضو کمیته علمی شورای پول و اعتبار و عضو شورای فقهی هم بوده در موضوع وجود ربا در عملیات بانک‎داری کشور، معتقد است به دلیل تورم، وجود ربا در عملیات بانکی کشور منتفی است و بانک‌ها آن مقداری که اضافه می‌گیرند _ با توجه به تورم _ تازه اصل پولشان را می‎گیرند و نه بیشتر. 🔸موسوی بجنوردی علاوه بر دانشگاه در عرصه هم ید طولایی دارد به طوری که به عنوان پدر فقهی اصلاح‌طلبان، محسوب می‎گردد. مواضع وی در مورد وقایع کشور هم جالب توجه است. 🔸 وی که در زمان 88 در کنار قرار گرفته بود، در مقطعی با توضیح و روشنگری دلسوزان نظام و دیدن آرایش میدانی صحنه _ که ضد انقلاب میدان‎دار شده‎بود _ وقتی از وی درخواست می‎شود که با تجمع غیر قانونی ، مخالفت نماید و اجازه ندهد آتش این اتفاقات اضافه گردد؛ وی تلفنی به که صحنه گردان تجمع بود می‎گوید: «شرعاً حکم می‌کنم که بیرون نیایید.» 🔸 وی ساعاتی قبل از تجمع، تجمعات موسوی و مجمع روحانیون را غیرشرعی اعلام می‎کند و البته دیگر دیر شده بود. و ظاهرا این نظرش هم چندان دوام نیاورد. 🔸 وی که در زمان درخواست غیرقانونی ، برای مشروعیت نظام به وسیله در دفتر مجمع روحانیون مبارز حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود، روزهای آتی هم دست از حمایت فتنه‎گران برنداشت و سال‎های بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنه‎گران پرداخت و منتقد حصر سران فتنه شد. 🔸 او با فتنه گران و دادگاه‎های انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری می‎گیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هفتم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت دوم 🔰 ویژگی‌های مکتب فلسفی اصفهان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش هفتم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت دوم 🔰 ویژگی‌های مکتب فلسفی اصفهان 🔺 هر چند تفكر او (ميرداماد) اساس حوزه فلسفی اصفهان و آغاز آن بود و منشأ جریان­‌های مختلف فلسفی اصفهان شد؛ اما این بدان معنا نیست که همه حکمای بعدی اصفهان از وی تبعیت کرده‌اند؛ برای مثال (۱۰۵۰) که یکی از شاگردان خاص بوده است، در دو مسئله «حدوث دهری» و «اصالت ماهیت» با استاد مخالفت می­‌کند. 🔺 در هر حال ویژگی‌ها و مشترکات این مکتب فلسفی را می‌توان در موارد زیر برشمرد: 1️⃣ مکتب فلسفی اصفهان در بردارنده اندیشه‌­ای است که با روایات اهل­بیت عصمت و طهارت بسیار نزدیک و هماهنگ است. 🔹 نمونه بارز این گرایش را می‌­توان در کتاب «الرواشح السماوية میرداماد» و «شرح اصول کافی ملاصدرا» دید. البته این کار به منجر نشد؛ بلکه افق­‌های جدیدی را پیش روی آنها باز کرد که به واسطه آن و با هم سازگار می‌­شدند. 2️⃣ مکتب فلسفی اصفهان سعی کرد بین و هماهنگی ایجاد کند. بارزترین این تلاش‌­ها را می­‌توان در نوشته­‌های میرداماد و ملاصدرا دید. 3️⃣ با توجه به اینکه بنیان­گذاران این مکتب معمولا در رشته­‌های مختلف و تبحر داشته و در همه این رشته­‌ها دارای حوزه تدریس و نیز صاحب تصنیف و تالیف بوده­‌اند، این مکتب به مکتب فقهی فلسفی اصفهان نیز شهرت یافته است. 4️⃣ فلاسفه مکتب اصفهان تحت یکی از مکاتب و در نمی­‌آیند و در اندیشه‌­های آن­ها می­‌توان شواهدی از هر کدام از این مکاتب یافت. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش دوم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 6️⃣ حوزه های علمیه از دیرباز تا به امروز، همیشه سعی داشته بر اساس آموزه‌های دینی، حرکت کنند. مسأله لباس روحانیت، مساله تازه‌ای نیست و همواره مورد توجه گذشتگان و علمای بزرگ معاصر بوده است. 🔸 در اینکه آیا این لباس مشروعیت دارد یا نه؟ لباس دین می باشد یا خیر؟ باید از خود بپرسیم: 🔸 1. آیا مشروعیت و مطلوبیت یک امر صرفا زمانی است که آن موضوع توسط شارع و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید باشد؟ بر فرض که شواهدی بر مطلوبیت این لباس توسط شارع پیدا نکردیم، آیا این امر دیگر هیچ‌گونه مطلوبیتی ندارد؟ 🔸2. آیا تخریب لباس توسط دشمنان قسم خورده اسلام، نمی‌تواند دلیل بر کار آمدی این لباس در عرصه تبلیغ تشیع باشد؟ 🔸3. تجربه‌های شخصی طلاب (با تقوا و با سواد و دارای روحیه مدارای با مردم) حاکی از چیست؟ کارآمدی و اعتماد یا عدم آن؟!! 🔸۴.در مقابل جهان اسلام و البته ادیان دیگر، آیا تخریب این لباس و گرفتن آن از روحانیت شیعه، موجب تقویت و نُمود روحانیت ادیان دیگر (که غالبا دارای لباس خاص هستند) نمی‌شود؟ 🔸۵. آقایانی که کمر همت به تخریب این لباس بسته‌اند و ژست مشی بر طبق سیره نبوی را به خود گرفته‌اند، آیا با خود اندیشیده‌اند، شاید امروز به حکم ثانوی (باتوجه به سوالاتی که بخش کوچکی از آن مطرح شد) تخریب لباس، حرمت داشته باشد؟ 7️⃣ به عنوان یک طلبه می‌خواهم بگویم، روحانیت به خاطر همین لباسش بدون شعار دادن و سخن گفتن از ایرانیت و ملی گرایی، حافظ لباس سنتی ایرانی‌ها است. عمامه و شبیه آن مثل دستار و کلاه‌های مخصوص امروز هم در بیشتر مناطق ایران پوشش سر مردم ایرانی است. کافیست سری به مناطقی چون خراسان و سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان و ترکمن و غیره بزنید. 🔸 قبا هم لباس سنتی ایرانیان بوده است که تنها روحانیت آن را حفظ کرده، به این ملی‌گراها و کسانی که دم از ایران می‌زنند می‌گویم منِ طلبه، لباس ایرانی بر تن دارم و به آن هم افتخار می‌کنم، شما چرا لباس اجنبی و فرنگی که هیچ ریشه در فرهنگ و پوشش ایران ندارد به تن کرده‌اید؟ و دم از ملی‌گرایی و باستان‌گرایی می‌زنید؟ ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📸 | عامل اصلی صلح امام حسن علیه السلام 💠 : بنده در قضایاى این مطلب را مکررا گفته‌ام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیه‌السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود. مردم، نداشتند. 🔺 یک دشمن مى‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مى‌شد و همه آن را قبول مى‌کردند! 🗓 1372/08/12 به مناسبت هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🆔 @asbaat_ir
🔰 انعکاس پیام مخاطبین: 🔺 نقد یکی از اعضای محترم کانال نسبت به یکی از پاسخ‌های : 🔸 سلام در مورد پوشش لباس روحانیت و کار در مورد ضدیت با لباس روحانیت، کار رضاخان را خیلی سطحی جلوه دادید که غلط است. 🔸 آیا رضاخان با لباس روحانیت مخالف بود یا با تفکر آنان؟ و اینکه برای همین را راه اندازی کرد و علوم انسانی را ترویج کرد تا مردم دیگر برای این علوم به روحانیت توجه نکنند. 🔸 ضمنا در متن جوری مطلب نزنید که گویی اکبرنژاد و رضاخان یک خواسته دارن که این کمال نامردی است چون آقای اکبرنژاد دغدغه‌ی تمدن سازی اسلامی دارند ولی رضاخان نه، هرچند روشش شاید ایرادهایی داشته باشد. 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوم 🎙 |تفاوت حوزه‌های علمیه منتسب به حزب‌الله و حزب امل/ قسمت نخست حجت الاسلام شاکر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوم 🎙 |تفاوت حوزه‌های علمیه منتسب به حزب‌الله و حزب امل/ قسمت نخست حجت الاسلام شاکر: 🔺 زمانی که از دنیا رفت، سیدجعفر مرتضی حالش خیلی بد شد، تقریباً بین این دو نفر مواجهه‌ای وجود ندارد، اما دفاتر آنها به شدت با هم مواجهه دارند، به عنوان مثال اگر شما نزد آقای زین‌الدین رئیس دفتر بروید و از دفتر علامه فضل‌الله صحبت کنید او به‌طور دوستانه شما را نصیحت می‌کند که به آن دفتر نروید زیرا انحراف دارد، در همین حد. 🔺 یا مثلاً بر عکس در دفتر علامه فضل‌الله از آن دفتر صحبت کنید به همین شکل، حالا چون تقریبی‌ها و گفتگوی ادیانی‌ها با آغوش بازتری استقبال می‌کنند، مثلاً نمی‌گویند به آن دفتر نروید، نهایتش می‌گویند که آنها تند هستند. مطرح شدن این مباحث در این دنیای امروزی زیاد جالب نیست. این دو یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین حوزه‌های لبنان هستند، اندیشه‌های حاکم بر فکر شیعه هستند، این دو باید با هم جمع ‌شوند. 🔺 در مقابل این‌ها حوزه‌های علمیه‌ منتسب به هستند، این توضیح را بدهم که مراکز دینی و جمعیت‌های اجتماعی منتسب به حزب أمل در حال حاضر نشاط، کارآیی و فعالیت موسسات منتسب به را ندارند، چه بسا صحبت کردن در موردش با این قاطعیت زیاد جالب نباشد اما برداشت خودم را می‌گویم، چه بسا اشتباه می‌کنم، با توجه به پیشامدهای بعد از انقلاب اسلامی ایران که یک مواجهه خیلی انقلابی بین شیعه و و اتفاق افتاد و حتی با احزاب لبنانی مانند حزب‌الله و حزب مستقبل این مواجهه پر‌رنگ‌تر شد و الان روبرو و شاخ در شاخ هم هستند، حزب أمل با زبان آرام‌تر و دیپلماتیک‌تری پیش می‌رود. 🔺 این‌ها فکرشان این است که به فرض مثلاً اگر پشتوانه‎ حکومتی در لبنان نداشتیم از بین نرویم، مکتب شیعه از بین نرود، به‌ هر حال ما ریشه‌دار‌تر در لبنان حرکت کنیم، فرض کنید که مثلاً ما در دنیا پشتوانه‌ حکومتی شیعه را از دست بدهیم، طبیعی است که حزب‌الله دیگر این نشاط را نخواهد داشت، چه بسا کلاً از بین برود، یعنی اصلاً پاک بشود و به تاریخ بپیوندد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999 🆔 @asbaat_ir
💠 ، حزب احیای معروف‌ها 🔺 ازمیان احزاب اسلام‌گرا که پس از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کردند، «حزب برادران» در شیراز و منطقه بود که موسس آن، سید نورالدین شیرازی از علمای به نام این خطه بود. گرچه فعالیت این حزب از سال ۱۳۱۶ ه.ش آغاز شده؛ مرحله اصلی فعالیت آن از سال ۱۳۲۰ه.ش است. درباره نام این تشکیلات، روایات متفاوت است که از آن با عناوین «حزب اتحاد» و «حزب برادران» نیز یاد شده است. با نگاهی به مرام‌نامه این حزب به خوبی می‌توان انگیزه موسس و اعضای این حزب را در اجرای احکام اسلامی و تعظیم و استقلال ملی و احیای مشاهده کرد. در پشت کارت عضویت یکی از اعضای حزب برادران این جمله قید شده است، مرامنامه حزب برادران که خلاصه می‌شود در: 1️⃣ حفظ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری 2️⃣ حفظ وحدت ملی ایران و توسعه مذهب جعفری «اثنی‌عشری» در آن 3️⃣ اجرای قانون اساسی به ویژه اعتبار نظارت علمای طراز اول و مجلس سنا و ایالتی و ولایتی 4️⃣ تحول فکری در شئون ملی و مبارزه با خرافات 5️⃣ لغو امتیازاتی که بر اثر خرافات و تعصبات جاهلانه در ادوار گذشته ایجاد شده و پابرجا کردن امتیازاتی که موافق با عقل و طبع باشد 6️⃣ استوار کردن مبانی روحانیت به نحوی که رتبه و راتبه در آن محفوظ باشد 7️⃣ تعلیم عمومی نظام و تقویت نیروهای دفاع و مبارزه با هرج و مرج 8️⃣ به کار انداختن منابع ثروت و افزودن منافع عمومی و تامین بودجه کشور به نسبت درآمد 9️⃣ مرکزیت ایران با رعایت آن که قطعات عملکرد از همه شئون اجتماعی بدون امتیاز برخوردار باشند 🔟 مبارزه با در جمع شئون اجتماعی 1️⃣1️⃣ ایجاد و تحکیم روابطه حسنه بین دول و ملل اسلامی 2️⃣1️⃣ ایجاد بهداشت عمومی از حیث تغذیه و دوا و سلامتی و مسکن و تکثیر نسل با تسهیل امر ازدواج 3️⃣1️⃣ تعلیم فرهنگ به وسیله اجرای تعلیمات اجباری و عمومی از حیث آموزش و پرورش ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| پیر مقاوم #دزفول 💠 مرحوم #آیت_الله_سیدمجدالدین_قاضی (ره): من دوست دارم پشت سر #بسیجی‌ها راه بروم تا خاکی که از راه رفتن آنها بلند می‌شود، به سر و رویم بنشیند. بلکه خدا به خاطر خاک پای این #بسیجی‌ها مرا از آتش جهنم نجات دهد و به #بهشت ببرد. 📚 عوامل فرهنگی و معنوی #دفاع‌مقدس #روحانیت_مبارز #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 8️⃣ روحانیت پوزه ابرقدرت‌ها را به خاک مالید، دنیای رسانه‌ای امروز ناگزیر است که بسیاری را چون سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی، شیخ عیسی قاسم و غیره را که در مقابل ظلم و ستم ایستاده نشان دهند، ظالمان امروز نمی‌توانند تصویر امام خمینی با لباس روحانیت را بر روی اسکناس‌ها در دنیا تماشا کنند و یا خبرگزاری‌ها رهبری انقلاب را با لباس روحانیت نشان دهند که نامه یکی از سران ابرقدرت‌ها را با واسطه یکی دیگر از سران دنیا برگرداند، اینها نمی‌خواهند عزت و شرف و پایمردی مقاومت و ... که امروز در لباس روحانیت ترویج می‌شود ببینند. 9️⃣ لباس شأنیت می‌خواهد به همان اندازه که کسی شأنیت لباس دارد باید به او گفت لباس بپوش، برخی که با تمام فضل و تقوا اگر به دلیل بیماری جسمی و یا عصبی توان حفظ حرمت این لباس را ندارند باید لباس نپوشند، این را که عرض می‌کنم غیر از خلع لباس است، خلع لباس مال آدم‌های خلافکار است ولی باید حوزه قانونی را هم داشته باشد که برخی را معاف کند از پوشیدن لباس. 🔟 مگر می‌شود کسی خود را سرباز بنامد و لباس سربازی نپوشد؟! 1️⃣1️⃣ اینهایی که می‌گویند لباس روحانیت را فقط در مسجد و مدرسه باید پوشید و لباس تبلیغ در بیرون نیست در حقیقت طرفدار سکولاریزم هستند، این بار از نوع جدایی روحانی از لباس، فردا می‌گویند گنبد و مناره‌ها را بردارید!! راستی شیطان چقدر با شیطنتش گام به گام جلو می‌آید!! 2️⃣1️⃣ از قدیم خیلی‌ها چشم دیدن روحانیت را نداشته و ندارند، ولی امروز یک عده‌ای در داخل حوزه از نداشتن نیاز به لباس روحانیت در جامعه برای تبلیغ سخن به میان می آورند، اینکه کسی بیاید و در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال ببرد، اگر نفوذی نباشد و یا تحت ‌تأثیر جریان‌های ضد حوزوی نباشد، قطعاً نادان است. 3️⃣1️⃣ این آقایی که در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال می‌برد خود در لباس روحانیت چه می‌کند؟ این تریبونی که به دست آورده به خاطر این لباس است این نمک خوردن و نمکدان شکستن است. 4️⃣1️⃣ لباس روحانیت یک پوشش سنگین با وقار و پوشاننده کامل بدن است و زیبنده کسانی است که عفت در پوشش و رفتار هم تبلیغ می‌کنند، لباس روحانیت به خاطر وقارش برای طلبه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که یک مبلّغ دینی با متانت حرکت کند و برخورد کند. 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش چهارم 4️⃣ موج چهارم: #تمدن_اسلامی 🔺 سه موج قبلی زمینه موج چهارم را ایجاد کرد. در واقع تکامل عینی سه مرحله قبل در تمدن اسلامی بروز می‌یابد. 🔺 مرحله چهارم نهضت‌های اسلامی و نتیجه تشکیل حکومت اسلامی و نظام‌سازی سیاسی، ایجاد تمدن اسلامی است. حلقه‌های زنجیر نهضت‌های اسلامی به یکدیگر متصلند و برای تکمیل و بقای هر مرحله گریزی از اجرای مرحله بعد نیست. 🔺 بر این اساس چشم‌‌انداز نهضت‌های اسلامی را تمدن اسلامی در نظر می‌گیریم که برای حفظ حکومت و نظام سیاسی باید به افق و اعتلای تمدنی اسلام فکر کرد. 🔺 به عبارت دیگر غرب به عنوان یک تمدن در مقابل اسلام، قدرت تمدنی خود را با #استعمار جهان اسلام به رخ کشید. نهضت‌های اسلامی حساسیت و مقاومتی در این رخ‌کشی تمدنی بود. 🔺 بنابراین برای رسیدن به این مرحله نهایی باید مراحل قبل را به قدرت و دقت انجام دهد این مراحل را می‌توان به ترتیب چنین ذکر کرد: نهضت‌های اسلامی پس از اینکه «خدا محوری» را در مقابل «انسان محوری» نظام سکولار غرب مطرح کردند، در صحنه سیاسی و اجتماعی نیز با ارائه نظریاتی مانند #ولایت_فقیه و مردم سالاری دینی، نظام #لیبرالیستی را به چالش کشیدند و در پایان باید با استقرار تمدن اسلامی این مبانی را حفظ کنند و انسجام بخشند. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط 8️⃣ پرسش هشتم: 🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم‌ترین واجبات دین است، از آن‌جایی که بارزترین و مهم‌ترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی می‌شود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل می‌کند؟ 🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیه‌هایی از جانب آنها کافی است؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. #پرسمان_اسباط #حوزه_علميه #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #مسؤولین_حوزه 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش هشتم و پایانی 🔰 #تداوم_مواضع_افراطی! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش هشتم و پایانی 🔰 ! 🔺مجید انصاری در سال های بعد از با تداوم مواضع افراطی و تند، همواره خود را در صدر اخبار رسانه های مدعی اصلاح طلبی قرار داده است؛ از حمایت های بی دریغ او از گرفته تا بحث های جنجالی در مورد و حضور آنان در ورزشگاه ها، 🔺برگزاری کنسرت ها، دفاع مفرط و همه جانبه از عملکرد ، پافشاری بر تعامل با دنیا برای حل مشکلات و اشتغال جوانان و تجلیل از برجام _ با این که بود و دستاورد آن به قول دولتمردان فقط هیچ بود_ از موضاعاتی است که او با رسانه ها و در مجامع مطرح می کند. 🔺وی همچنین نظرات خود در رابطه با موضوعات در دستور کار را با فشار رسانه ای به دیگران تحمیل نموده و تهدید می کند که اگر لوایحی مثل در مجمع تصویب نشود با آن را به رای ملت واگذار می کنیم. او معتقد است ما هیچ راهی جز تصویب لوایح تحمیلی خارجی نداریم و باید هرچه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند. 🔺بحث سیاسی شدن مداحی روز عید فطر، و مراسم مذهبی از موضوعاتی است که وی اظهار نظر تندی درباره آنها دارد. تناقض گفتار و رفتار انصاری آن جا آشکار می شود که وی در مصاحبه ای می گوید: «در جلسه نیمه شعبان یا غدیر یا مجالس سوگواری محرم و صفر، مردم برای انجام وظیفه دینی یا ابراز علاقه خود به (ع) می‌آیند، 🔺بنابراین انتظار ندارند این مجالس به مسائل سیاسی آلوده شود... مردم در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمده‌اند نه شنیدن . مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌روند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی». 🔺اما دو هفته پس از این سخنان مجید انصاری، یک سخنرانی سیاسی در مراسم عزاداری محرم در ایراد می نماید و طبق معمول، به شدت از و رد صلاحیت ها برای مناصب نظام از جمله انتقاد می کند، 🔺وی که شدیداً معترض به سیاسی شدن منابر مداحی اهل‌بیت علیهم السلام بود، خود از فرصت حضور مردم در مراسم عزاداری بهره برده تا نظرات سیاسی جناح متبوع خود را بیان کند او به کلام خودش هم عمل نکرد که مردم برای عزاداری آمده‌اند و اگر قرار بود تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌رفتند!. 🔺انصاری را می‌توان نمادی از اعتراض اصلاح طلبان به سیاسی شدن عزاداری‌ها دانست؛ البته آن‌ها فقط وقتی مخالف سیاسی شدن منبر‌ها هستند که آن سیاسی شدن به ضرر جناح‌شان باشد، وگرنه وقتی پای بیان مواضع خودشان وسط باشد، بهترین مکان برای ارائه بحث های سیاسی همین محافل و است. ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir