eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
694 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی / بخش دهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد. 🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم می‎شود: 1. روشنفکران ؛ 2. روشنفکران که این نیز به دو قسم و فریب خورده، و و ستیزه‌گر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران . 1️⃣ روشنفکران متعهد 🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام می‎پذیرد و هدف و جهت‌گیری این گروه، و ارزش‌های اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از است. 🔸 اين گروه به هویت ملی بها می‌دهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری می‌کنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت فرمودند: 🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیراسلامی فراموش شود». 2️⃣ روشنفکران خودباخته 🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده 🔸 این عده، ساده باورانی‌ هستند که دل در تمدن و جلوه‌های مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب می‌پندارند. البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع این گروه برآمده و می‌فرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلت‌ها شده است، تا حالا اغفال‎ها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان می‌توانیم تعلیم و تربیت کنیم و می‌توانیم کار انجام دهیم». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله / بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با و ضد انقلاب 🔸 ، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابی‌­ها نقش بلاواسطه‌ای داشت، ثابتی در مصاحبه‌ای درباره شریعتمداری می‌گو‌ید: 🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیده‌ام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینی­‌چی­‌ها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما می‌گویم که من به عنوان یک مجتهد به شما می‌گویم که او دارد علیه اسلام می‌کند و قتلش واجب است و شما می‌توانید آدم بفرستید و این را بکشید.» 🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.» 🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشه­‌های خونینی مثل یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامه‌های اصلی بود) شک داشتند، ثابت می‌شود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار می‌رفته است! 🔸 ثابتی در جواب مصاحبه­‌گر که می‌پرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری می‌کرد؟» می‌گوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را می‌دیدم… به مناسبت ، در قم می‌رفتم دیدنش. 🔺 بعد هم تابستان می‌رفت مشهد و وقتی می‌آمد چند روزی تهران می‌ماند و در خانه‌­ای در خیابان امیریه و من می‌رفتم و دیداری می‌کردیم. بقیه‌اش همه­‌اش [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطب‌زاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود. 🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پاره‌ای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست و داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من می‌گفت: «جلوی این خمینی­‌چی­‌ها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینی­‌چی­‌ها یعنی طرفداران خمینی را عباسی می‌آورد به ما می­‌داد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستان­‌ها کار می‌کنند.» 🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمی­‌آید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در منتشر شد به یکی از همین لیست‌ها اشاره کرده و نوشته است: 🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانی‌های همسرم شریک بود. او تعصب را نمی‌پذیرفت و پیام‌هایی برای می‌فرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را می‌کرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. » 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #ابراهیمیان_زمان 💠 آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی: می‌دانم که آمدن من به #جبهه اثری ندارد، ولی می‌خواهم در #صحنه باشم، در صف #ابراهیمیان_زمان. 📚 مجله شمیم یاس تیر 1384، شماره 28 #روحانیت_مبارز #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔺 شیخ علی مراد خانی ارنگه معروف به «تهرانی» فرزند عزت الله در سال ۱۳۰۹ در روستای ارنگه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد. 🔺 پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی به تحصیل دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام و امام خمینی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد و در سال ۱۳۴۰ از طرف حضرت امام (ره) جهت ارشاد و تبلیغ مردم عازم خرم آباد گردید. 🔺 وی با بدری حسینی خامنه‌ای دختر مرحوم حاج ازدواج کرد و خود نیز از استادان برجسته شمرده می‌شد. 🔺 حیات سیاسی شیخ علی تهرانی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه است، در ذیل شخصیت ایشان، مبارزات وی، رفتارهای سیاسی، دشمنی‌های او با امام و یاران امام، پناهندگی به عراق، بازگشت به ایران و ابراز توبه نسبت به عملکرد گذشته خود بررسی شده که توجه مخاطبین گرامی را به آن جلب می‌کنیم. 1️⃣ دستگیری و تبعید توسط رژیم 🔸 شیخ علی تهرانی همواره از روحانیون مدافع بود که به همین دلیل مورد توبیخ استاد شهید مرتضی نیز قرار گرفت. 🔸 با آغاز نهضت اسلامی به رهبری (ره) شیخ علی تهرانی، فعالیت‌های ضد حکومتی خود را آغاز کرد و با تبعید امام به چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود تداوم داد. 🔸 با اوج‌گیری تظاهرات اعتراض‌آمیز، وی به عنوان یکی از فعالان سیاسی مشهد در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت. در همان زمان نیز برای سخنرانی در از او دعوت کرد که وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 🔺 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی مدرن را باید در تمدن جدید غرب جستجو کرد، چرا که تمدن غرب از پاسخگویی به بسیاری از نیازهای معنوی انسان ناکام است. 🔺 یکی از نیازهای اصیل انسان است و لذا گرایش فطری بدان دارد. برخی از غربیان که خود از فریب‌خوردگان شیطان و جنود او هستند، از گرایش انسان‌ها به ادیان الهی وحشت داشتند. 🔺 لذا برای جلوگیری از این کار به روی آوردند تا حدی که به گفته دکتر حسینعلی قاسم‌زاده، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در سخنانی با اشاره به ‌ایجاد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه جدید در سه دهه گذشته، اظهار داشت: به صورت میانگین در این سه دهه، در هر دو هفته دو فرقه در دنیا ‌ایجاد شده است. 🔺 یكی از این فرقه‌ها كه خود دارای اشكال مختلفی است، شیطان‌پرستی می‌باشد كه نزدیكی بسیار زیادی با دارد. این تفکر انحرافی موفق شده است، جوانان بسیاری را در سطح دنیا جذب خود نماید. 🔰 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی مدرن 🔺 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی، ادوارد الکساندر کراولی معروف به آلیستر کراولی است. وی در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۷۵میلادی، در انگلستان متولد شد. 🔺 او که جادوگری مشهور بود، با نوشتن کتاب «» این فرقه را بنیان گذاشت. مهمترین اصل این کتاب، تأکید بر خواهش‌های نفسانی انسان است. 🔺 بعد از وی آنتوان شزاندر لاوِی متولد ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ م. در شیکاگو است. وی مؤسس و کاهن اعظم «» و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» و بنیان‌گذار شیطان‌پرستی لاویی است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaa_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 🔸 آثار آخوندزاده – که بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی و گاه همراه با شعرهای فارسی است و به زبان­‌های فارسی و روسی نیز ترجمه شده، در دوره مشروطیت اثرگذار بود. 🔸 وی از طرفداران و مبلغان تغییر رسم الخط عربی به الفبای لاتین بود. او بیش از بیست سال بر تغییر خط و الفبای فارسی تأکید می­‌کرد. 🔸 در مجموع، چند ویژگی در آثار و افکار آخوندزاده نشان­‌دهنده اثرپذیری­‌اش از فرهنگ اومانیستی است؛ مثلا به شدت غرب­‌گراست؛ به شدت با فرهنگ اسلامی و عربی دشمنی می­‌ورزد و مورد هجوم و هجو قرار می­‌دهد؛ به ناسیونالیسم و باستان­‌گرایی توجه جدی نشان می­‌دهد؛ یا اصلاح دینی را پیشنهاد می­‌کند؛ مبلّغ آزادی به سبک غربی است و در پی هدم أساس اسلام است. 🔸 همه آنچه بیان شد، بیانگر ریشه­‌های اومانیستی و لیبرال تفکر اوست و از آنجا که به تعبیری نمی­‌خواهد و در واقع نمی­‌تواند دین را حذف کند، پیشنهاد اصلاح دینی می­‌دهد. اصلاح دین و پروتستانتیسم او همان اومانیسم است با ظاهر و رنگ دینی در واقع، پروتستانتيزم همان اومانیسم و لیبرالیسم است به اضافه خدا. 🔸 طرح ایده ، اندیشه‌ای انحرافی به شمار می­‌آمد که چون سازگار با جوامع اسلامی به ویژه ایران نبود، جایگاهی نیز پیدا نکرد. 🔸 اگر اصلاح دینی یا رفرماسیون در دنیای غرب مطرح شد، دلیلش مقتضیات جامعه آن روز غرب بود؛ یعنی در واقع، واکنشی به ، اقدامات ضددینی و خودسرانه و خرافی رهبران کلیسا و همچنین انحرافات و تجملات گسترده­‌‌ای بود که در مسیحیت به وجود آمده بود. 🔸 با گسترش مسیحیت انحرافی در اروپا، (کشیش آلمانی) و جان کالون فرانسوی (ساکن سوئیس و متخصص الهيات)، نهضتی به­پا کردند که حاصل آن پروتستانتيزم بود. 🔸 در مقام مقایسه با جوامع اسلامی، مشکل در اینجا انحراف در دین نبود که نیازمند اصلاح باشد و از آنجا که دین در ایرانِ آن دوره، حاکمیت و دولت نداشت، همچون تاریخ غرب استبداد دینی نیز وجود نداشت؛ بلکه مشکل جامعه ایران و جوامع اسلامی، عقب‌ماندگی و توسعه­ نیافتگی بود که حاصل عمل نکردن به دستورها و ارزش­‌های دینی بود. 🔸 بنابراین، جوامع اسلامی و از آن میان ایران، نیازمند «احیای دین» بودند نه «اصلاح دین». اما برخی روشن­فکران همچون آخوندزاده با برداشت انحرافی، پیشنهاد اصلاح دین را مطرح می‌­کردند که در واقع، التقاطی بین اسلام، و بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌های فعال در 🔺 در مشروطه سه جریان حضور داشت: 1️⃣ غرب‌گرایان 🔸 سید حسن از سردمداران این جریان بود. دولت نیز در این گروه قرار داشت. خواسته این گروه، مشروطه غربی و تفکیک دین از سیاست بود. 2️⃣ طرفداران استبداد 🔸 ، درباریان، و دولت روسیه در این جریان قرار داشتند و از تداوم سلطنت استبدادی دفاع می کردند. 3️⃣ نیروهای دینی 🔸 علمایی، همچون ، بهبهانی و طباطبایی (در تهران) و آخوند خراسانی، مازندرانی و (در عتبات عالیات)، در این گروه قرار داشتند. خواسته این گروه، مشروطه در چارچوب تعالیم دین اسلام بود. 🔸 به هر صورت، مطابق اندیشه سیاسی نائینی، «» نهاد نظارت کننده بر نهاد غاصب حکومت یعنی شاه و دربار است، زیرا حکومت مشروطه دو رکن دارد: 🔹 الف: 🔹 ب: مجلس 🔸 در ظاهر مقرر شد که قانون اساسی بر اساس دین باشد و مجلس هم چیزی برخلاف دین تصویب نکند. همچنین که مقام تشریفاتی دارد، حق دخالت نداشته باشد. به هر حال، این نظریه‌ای ناقص است، چون مطابق دیدگاه نائینی، یک ظلم در آن وجود دارد. 🔸 اجمالاً می‌توان گفت که با اندیشه‌ای که نائینی تولید کرد، برای پذیرش دولت مدرن، یک گام به جلو برداشته شد، اما اندیشه و عمل سیاسی در ایران با بن بست مواجه گردید، زیرا پس از نائینی، چارچوب حرکت فعالان سیاسی ـ دینی به گونه‌ای بود که شاه در رأس قدرت بماند و حکومت مشروطه برقرار گردد. 🔸 از دیدگاه این گروه، قانون اساسی مشروطه، ملاک عمل بود. افرادی، مثل شهید مدرس، آیة اللّه کاشانی و آیة اللّه ، با حرکت در این چارچوب تلاش می‌کردند که قانون مشروطه پیاده شود. 🔸 نیز از لحاظ عمل سیاسی ـ و نه اندیشه سیاسی ـ مدتی در این چارچوب سخن می‌‌گفت. سرانجام ایشان این بن بست را در سال ۱۳۴۸ شکست و فرمود: قدر مقدور ما این است که نظام اسلامی را بدون وجود شاه تأسیس کنیم. 🔸 ایشان با صراحت اعلام کرد که تا شاه در رأس حکومت باشد، نمی‌توان انتظار داشت که از ظلم کاسته شود، پس باید نظام سلطنتی را از بین برد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش هفتم 🔰/ قسمت دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir