🎙 #مصاحبه| حاكم اسلامی بايد مردمی باشد
آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره):
🔺 در دین اسلام امام و پیامبر شخصیتهایی منزوی از مردم و زندگی آنان نیستند؛ طوری که از مردم خواسته شده باشد که فقط تقدیسشان کنند و به آنان تبرک جویند.
🔺 امام و پیامبر این گونه نیستند که در جایگاه مقدسی قرار داشته باشند و مردم فقط امر و نهیهایشان را دریافت کنند؛ جایگاهی که نزدیک شدن به آن برای مردم ممنوع باشد؛ مگر اینکه بخواهند اظهار کوچکی و خشوع نمایند یا از اشراقات فرشتهگونه ایشان – که فرصت کوتاهی برای نگاه کردن ارادتمندانه ایجاد میکند – بهره ببرند و خیلی زود دوباره به پشت پردههای خفا باز گردند و در پوششی رازگونه مخفی شوند.
🔺 اینگونه نیست که پردههایی از ابهام و معما در اطراف امام و پیامبر وجود داشته باشند. آنها خود را در جنگلهای تودرتوی توهم و خیال پنهان نکردهاند؛ بلکه امام و پیامبر ، مردان تلاش و کوشش هستند؛ با مردم زندگی میکنند؛ بین آنها به سر میبرند و حتی میتوان گفت به نزدیکترین شکل ممکن میان مردم هستند.
🔺 مردم آنها را میبینند و مستقیم و بدون هیچ واسطهای با ایشان تعامل میکنند و هر ریز و درشتی را از آنها فرا میگیرند و تمام حرکات و سکناتشان را به دقت از نظر میگذرانند، میتوان گفت به همین دلیل است که خداوند آنان را اسوه و پیشوا قرار داده است و چون از هر عیب و نقصی که موجب خجالتشان شود مبرا هستند، چیزی را از مردم مخفی نمیکنند؛ مگر آنچه را خداوند مخفی کردن آن را بر او و بر سایر مردم واجب فرموده باشد که البته این پنهان کردن هم از سر تعبد و دیانت است و با هدف حفظ مصونیت و سلامت عمومی جامعه صورت میگیرد این حضور دائمی و شفاف امام يا پیامبر، لازمه مأموریت ایشان در جامعه است. مأموریتی که میتوان از آن با این تعابیر یاد کرد هدایت امت.
🔺 اصلاح و رتق و فتق امور جامعه؛ راهنمایی مردم به خیر، صلاح، موفقیت و رستگاری؛ زمینهسازی برای جلوگیری از تجاوز اشرار و اوباش؛ تربیت شخصیت مردم به گونهای که بتوانند رفتار خود را کنترل کنند و به نفس خود مسلط شوند و از طغیان هوسها، شهوات و غرایزشان جلوگیری کنند و آنها را در مسیر خیر و صلاح به کار گیرند؛ ایجاد امکانات و مقدماتی که مردم در سایه آن بتوانند آیندهای درخشان و پربار را پایهریزی کنند؛ آیندهای که خیرات و برکات در آن جوشان و فراوان است و برترین و ارزشمندترین اهداف در آن محقق میشوند؛ آیندهای که شیرینترین و روشنترین آرزوها در آن به وقوع میپیوندند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/388
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/392
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/403
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/411
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/422
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/431
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/441
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش هشتم و پایانی
🔰شیوهها و ابزار تبلیغ و جذب
🔻 شیطانپرستان از شیوهها و ابزار مختلفی برای جذب نسل جوان استفاده میکنند اما شناختهشدهترین شیوهها و ابزار آنان، از قرار زیر است:
1️⃣ #موسیقی_متال، یکی از بهترین ابزارها است. این موسیقی یا در قالب برگزاری #کنسرت ترویج میشود، حتی در دانشگاههای بزرگ کشور، مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی و…، یا از طریق انتشار سیدی، کاست. گاهی نیز پوسترهای خوانندگان متالیکا، ابزار رواج شیطانپرستی در بین جوانان است.
2️⃣ از طریق #اینترنت و در قالب وبلاگنویسی یا تبلیغات سمعی و بصری در سایتهای شیطانپرستان. بسیاری از شیطانپرستان، به خاطر آنکه شناخته نشوند، از نام مستعار استفاده میکنند. برای مثال در ایران نام مستعار «#اهریمن» از نامهای مورد استفاده همین دسته از افراد است. متأسفانه هر روزه نیز شاهد گسترش سایتها و وبلاگهای مربوط به شیطانپرستی هستیم.
3️⃣ تبلیغ در تالارهای گفتگوهای مجازی و اخیراً از طریق #شبکههای_مجازی.
4️⃣ تبلیغ و اطلاعرسانی از طریق پارتیهای شبانه و گفتگوهای دوستانه، علیالخصوص در مناطق مرفه در شهرهای بزرگ.
5️⃣ ایجاد و ترویج برخی #شبهات، در قالب سؤال از خدا. به نمونههایی از این شبهات که در فضاهای مجازی منتشر شده توجه کنید: چرا چیزهایی را که به اطرافیانم دادی به من ندادی؟ چرا میخواهی بدبختی مرا ببینی؟ چرا من را از این دنیای کثیف و از بین کسانیکه ازشون نفرت دارم رها نمیکنی؟ حالم از زندگی بین این لجن بهم میخوره، جلوی پای من کم سنگ انداختی؟ کم آدمهایی رو مثل من بدبخت کردی؟!
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش نهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️اندیشههای ملکم خان
🔹 #روزنامه_قانون که طی هشت سال منتشر میشد و ۴۱ شماره از آن به جا مانده (طبق نظر ملکم، حدود پنجاه شماره منتشر شده)، حاوی اندیشههای ملکم خان است که میتوان آن را در چند زمینه بیان کرد:
1️⃣ روشنفکری؛
2️⃣ قانونخواهی و هواداری از حکومت قانون و مشروطه؛
3️⃣ آزادیخواهی؛
4️⃣ مکتب آدمیت یا اومانیسم.
🔹 از مهمترین آثار ملکم که باور عمیق او را به مکتب #اومانیسم نشان میدهد، رسالة «اصول آدمیت» است. این رساله ملکم به تعبیر رائین: «پیامی است در رستاخیز آدم و دین بشر دوستی و شناسایی عزت مقام و حیثیت انسانی.»
🔹 این رساله به نام «قانون اساسی فراموش خانه ملکم» نیز شناخته شده است. ملکم در این رساله از دین #اگوست_کنت، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی الهام گرفته. همچنین بحث او در تشبیه هیکل انسانی به هیئت اجتماع مدنی، از فلسفه تحققی آن حکیم اقتباس شده است.
🔹 در رساله فراموشخانه نیز به دفاع از انتقاداتی که درباره او انجام میشد، پرداخته و از مبانی فراماسونی اندیشهاش دفاع کرده است. همچنین در رساله «حجت» مینویسد: «دین ما دین خدا، طریقت ما طریقت آدمیت، مراد ما سعادت بنی آدم است.» نیز در رساله «#مفتاح» از اصول آدمیت ( مکتب اومانیسم ) بحث کرده است.
🔹 نثری که در قانون و نوشتههای ملکم آمده، نثری ساده و روان است. ارائه این نوع ادبیات در زمانی است که معمولا از نثر پیچیده و مغلق استفاده میشده است.
🔹 نامههایی که او در زمان سفارتش از لندن به ایران فرستاده، گویای همین مطلب است. جملات او در روزنامه قانون، کوتاه هستند و از تعدد جملات وابسته و معترضه نیز خبری نیست. فاصله فعل و فاعل کم شده است و از تلمیحات به آیات و احادیث نیز خبری نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| مدافع وحدت
💠 #شهيد_صدر (ره): من تمام عمرم را در راه وحدت و برادری شیعه و سنی صرف کردهام و از هر پیامی که موجب وحدت آنان گردد و هر عقیدهای که آنان را در آغوش گیرد، دفاع و حمایت کردهام. من برادر و فرزند اهل تسنن هستم. همان اندازه که برادر و فرزند شیعه هستم.
#شيعه
#سنی
#وحدت
#برادری
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش دوم
🔰 اگر دست به سلاحش زد با تیر او را بزنید
🔺روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ دهم شهريور ماه سال ۷۸ در صفحه ۱۳ خود، به نقل از سید حمید روحانی نوشت: «اختلاف منافقین و جریان بنیصدر روز به روز با امام و یاران امام بیشتر میشد و سید حسین روز به روز بیشتر از قبل در برابر بهشتی و رجائی و باهنر و خامنهای و هاشمی و دیگران موضعگیری میکرد تا جاییکه در سال ۱۳۵۹ وقتی سید حسین خمینی میرود در مشهد به نفع بنیصدر سخنرانی میکند، مردم به او حمله میآورند، و میخواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمریاش میبرد، بچههای کمیته جلوی او را میگیرند میبرندش در یک اتاق دیگر.
🔸 از همانجا مسئولین کمیته تماس میگیرند با دفتر امام، پیغام به امام داده میشود که آقای سیدحسین خمینی نوه شما در مشهد، از بنیصدر دفاع کرده است و وقتی مردم به او هجوم آوردند، دست به اسلحه برده ما چکار کنیم؟ امام به مرحوم آیت الله اشراقی میفرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند.
🔸 آقای اشراقی به دفتر میآید و از طریق آقای رحمانی – که بعدها نماینده امام در نیروی انتظامی شدند – به بچههای کمیته پیغام میدهند. ولی بخش دوم پیام امام را آقای اشراقی نمیدهد و فقط میگوید امام گفته آقای سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود.
🔸 وقتی ایشان پیش امام برمیگردد امام میپرسد شما دستور من را ابلاغ کردی؟ ایشان میگوید بله. امام گفت آقای اشراقی کامل ابلاغ کردی؟ آقای اشراقی که نمیتوانسته دروغ بگوید میگوید نه، من قسمت دومش را نگفتم، امام به آقای اشراقی میفرمایند برمیگردی مجدد تلفن میزنی و هر دو قسمت پیام من را میدهید.»
🔺 حمایتهای ناخردمندانه حسین خمینی از بنیصدر در حالی صورت میگرفت که خود بارها نسبت به جدایی از امام به وی هشدار داده بود. وی در پاسخ به نامه بنیصدر نوشت:
🔸 عدهای از مخالفت امام با رئیس جمهور خوشحال خواهند شد اما دیدهایم حضرتش تاکنون با تمام مسائل مختلفی که پیش آمده همچنان پشتیبان رئیس جمهور هستند و واقعیت این است که یک عدهای مرموز و ضدانقلاب هستند که میخواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری برانگیزند و رئیس جمهور باید یقین داشته باشد که امام بالاتر از آن است که کسانی با حرفهایی او را برانگیزند؛ البته امیدواریم ریاست جمهوری نیز با آگاهی خود جلوی نقشههای شوم کسانی را که میخواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری بکشانند بگیرد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات #عالِم_انقلاب_اسلامی/ بخش سوم
💠 عالم دین و جامعه اسلامی
🔺 جامعه از طیفها و طبقات گوناگونی تشکیل شده و هر طیف نیازمندیهای دینی خاصی دارند که باید به آنها توجه کرد. مردم دین خود را از عالمان میگیرند و بسیاری از روحیات و رفتار و خلقیات دینی را نه تنها از راه شنیدن سخنرانی از منابر که با تعاملهای نزدیک و رو در رو با عالمان و از مشی و رفتار عملی آنها درس میگیرند.
🔺 عالم دینی نمیتواند هیچگاه به بهانه اشتغال به تدریس و شئون علمی خاص و یا به دلیل زیاد بودن مراجعات و تقاضاهای مردمی برای دیدار در گوشهای نشسته و تنها به وظایف علمی سرگرم باشد.
🔺 شاید بتوان گفت از حقوق یک جامعه بر عالم دینی این است که بتوانند از وجود و حضور او بهره مستقیم ببرند. یک عالم نه میتواند و نه باید خود را از جامعه جدا کند. کمرنگ شدن ارتباط مستقیم مردم و عالمان آسیبهای جبرانناپذیری بر بدنه دینی و مذهبی یک جامعه وارد میآورد.
🔺 هرچند این ارتباط باید بر اساس ضوابط صورت پذیرد و به دیگر وظایف عالمان صدمه وارد نکند اما اصل آن به هیچ روی قابل انکار و اجتناب نیست.
🔺 یک عالم نباید نوعی حصر و حصار اطراف خود بهوجود آورد که مردم بهراحتی به او دسترسی نداشته باشند. شان و شئوناتی که گاه اطرافیان برای یک عالم ایجاد میکنند امکان هر نوع ارتباطی با وی را برای مردم از بین میبرد.
🔺 سازنده بودن ارتباط عالمان و مردمان انکارناپذیر است. در این روابط آموزههای دینی بهصورتی ویژه به مخاطب آموزش داده شده و تنها در این سنخ ارتباطات است که میتوان برخی دستورات دینی را برای مخاطبان به ایمان تبدیل کرد.
🔺 مردم با عالمان خود ارتباطات ویژهای میگیرند. نوع تعامل مردم و عالم حول محور دین و آموزههای دینی است. مردم کنار یک عالم یاد دین، پرسشهای دینی و وظایف دینی خود میافتند.
🔺 از سوی دیگر عالمان نباید بنشینند تا مردم به سراغ آنها بروند. گاه به دلایل گوناگون فرهنگی – اجتماعی جامعه خود به سراغ عالمان نرفته و حتی از این ارتباط سر باز میزند. اما آیا میتوان این عدم رغبت را مجوّزی برای عالمان بهشمار آورد تا از وظیفه اجتماعی خود سر باز زنند؟ «طبیبٌ دوارٌ بطبه» کسی است که خود دنبال مریض میگردد.
🔺 زمان و نحوه حضور یک عالم در بین مردم نیز بسیار قابل اهمیت است. هنگامه بروز فتنهها و سردرگمیهای اجتماعی است که عالم باید به داد مردم برسد و آنها را از تحیر و سرگردانی نجات دهد. اگر کسی در مواقع حساس سر در جیب مراقبت فرو برد، و مردم را به حال خود رها کند، در برابر تمام گمراهیهای احتمالی برای مردم مسئول خواهد بود.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان / بخش هفتم
🎙 #مصاحبه|روشنفکری دینی در لبنان
🔺 حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش هفتم
🎙 #مصاحبه|روشنفکری دینی در لبنان
🔺 حجت الاسلام شاکر
🔸 یک بخش از مدارس لبنان مربوط به حزب أمل بود، بخش دومش مدارس همسو با حزبالله است. صحیح نیست بگوییم زیر نظر حزبالله، هم از جهت ثبوتی هم اثباتی، چون اینها واقعاً زیر نظر حزبالله نیستند.
🔸 حوزه علمیه شأنش بالاتر از این است که زیر نظر یک حزب فعالیت کند ولو اینکه حزب خوبی باشد، اما خب همسوی با این حزب هستند.
🔸 در حوزههای همسو با حزبالله دو فکر عمده حاکم هست، یکی همان بحث علامه فضلالله هست، من این دو تا جریان را با افراد نمیگویم، افراد زیادی میتواند باشد، اینها را معمولاً بهتر است که با خود جریان بگوییم، مثلاً بگوییم جریان تقریبی، یا جریان روشنفکری.
🔸حالا روشنفکری نه به معنای روشنفکری که ما در ایران شاهدش هستیم، در ایران جریان روشنفکری یعنی مثلاً سروش، این چیزهایی که ما اصلاً قبولش نداریم اما بحث روشنفکری در لبنان یکذره متفاوت است.
🔸روشنفکری دینی در لبنان تقریباً یک ساختار و یک چارچوبی دارد که از حوزههای دینی خارج نمیشود، نهایتاً بخواهد خیلی پا را فراتر بگذارد و به اصطلاح داد همه را در بیاورد یک قضیه تاریخی را انکار میکند مثلاً شهادت حضرت زهرا(س) را انکار میکند، دیگر نمیآید عصمت یا آن ارکان دین را متزلزل کند مثلاً بحث وحی را انکارکند. آقای علامه فضلالله یکی از نمادهای بارز این جریان است.
🔸 من با پسرش آقا سید علی فضلالله صحبت میکردم میگفت که بابای من چه بسا همه جور روزنامهای میخواند همه جور فصلنامهای و مجلهای براش میآمد نگاه میکرد، ایشان میگفت که بابای من فکرش این بود که من که مجتهد هستم باید بدانم چه چیزی در این جامعه میگذرد، این آقای مقلدی که از من سؤال میکند باید بفهمم که این سؤالش در چه فضایی مطرح میشود، ایشان میگفت بابای من با اینکه مجتهد بود ولی انگار یک کسی بود که در خیابان زندگی میکرد، مثلاً پوششها را میدانست، مطّلع بود، نشنیده بود بلکه دیده بود.
🔸یکی دیگر از این افراد همین آقای علامه عفیف نابلسی هست، ایشان هم یک مجتهد است که آمریکا رفته اروپا رفته، معمولاً مراجع آنجاها نمیروند، مگر عُمره یا حج تمتّعی باشد آن هم اگر بروند، اما خب ایشان از نظر من جزء مراجع جریان روشنفکری جای میگیرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نهم
🔰 افراط و تفریط در مواضع
🔺 تهرانی در نوع مواضع خود، بسیار تند و نامتعادل است. درباره او این امکان بود که به سرعت موضع خویش را نسبت به مسئلهای عوض کند و در موضع جدید، با همان شدت و حدّت رفتار کند.
🔺 وی در طرفداری از امام و الفاظی که در عشق و علاقه خود به ایشان به کار میبرد، افراط میکرد؛ چنان که بعدها نیز در دشمنی با ایشان به افراط گرایید.
🔺 آیت الله مسعودی درباره تهرانی میگوید: «آشنایی ما از مدرسه حجتیه بود. ایشان ابتدا با مثنوی و عرفان و مسائلی از این دست سروکار داشت مدتی با این افکار و اوهام مشغول بود تا این که ناگهان خبر رسید که ایشان مثنوی و حافظ را کنار گذاشته و مدعی است که این کتابها نجس هستند و آنها را با انبر بر میدارد.
🔸 ما از این چرخش تعجب کردیم. حالت عدم اعتدال در رفتار و گفتار این فرد به چشم میخورد. تهرانی از نظر درسی پیشرفت خوبی داشت و هم بحث مرحوم آقا مصطفی بود.»
🔺 آیت الله یزدی هم با اشاره به خاطرات روزهای مدرسه حجتیه میگوید: «این آقای تهرانی در مدرسه حجتیه هم که بود، قدری خشک بود.» وی از رفتار مخصوص او صحبت کرده میگوید: «وقتی در سیرجان به دیدنش رفتم، یک مرتبه در خلال ناهار، او به ناگاه از جای برخاست و ایستاد به نماز.»
🔺 برای تحلیل و بازشناسی رفتاری – اخلاقی افراد باید به نحوه تعامل آنها با محیط اطراف و رخدادهای اجتماعی که ماهیت انسان را بروز میدهد، توجه کرد. در بازخوانی عدم ثبات رفتاری وی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی میگوید:
🔸 «ایشان از شش هفت ماه یا یک سال بعد از اینکه من طلبه شدم به مدرسه لرزاده آمدند و مشغول تحصیل شدند. ایشان ۱۹ ساله بودند و من ۱۴، ۱۵ سال داشتم.
🔸 حجره من پهلوی حجره ایشان بود. یک شب دیدم که دیوار حجره ما کوبیده میشود گویا کسی محکم به دیوار میکوبد، آمدم ببینم چه شده، دیدم که شیخ علی کلهاش را به دیوار میزند.
🔸 گفتم علی اقا چه کار میکنی؟ گفت: «من حاشیههای کتاب جامع المقدمات را که میخوانم درست نمیفهمم، سرم را به دیوار میزنم تا مغزم باز شود و بفهمم.
🔸 البته ما آن وقت به عمق مطلب پی نبردیم، میگفتیم شیخ علی آقا خوب درس میخواند، واقعا هم خوب و زیاد درس میخواند، ولی بعدها که این جریانها پیشامد فهمیدیم که این آقا از اول غیر عادی بود. بله ما با شیخ علی آقا سالها مباحثه میکردیم، ولی غالبا بحثهای ما به مجادله میکشید و ایشان در مدرسه فیضیه داد و فریاد زیاد میکرد و کلمات تندی میگفت.»
🔺 آیت الله سید منیرالدین حسینی شیرازی (ره) هم میگوید: «به یاد دارم، وقتی کتاب اقتصاد اسلامی آقا شیخ علی تهرانی را نزد آقا مصطفی آوردند، آن را شدیدا رد کرد و گفت: مؤلف، عمامهای بر سر افکار کمونیستی گذاشته است.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش سوم
🔰نقدی بر اصلاحات
🔺 پرونده هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 با پیروزی سیدمحمدخاتمی و جریان چپ که سالیانی از منتقدان دولت #هاشمی به شمار می آمد، بسته شد و واژه #دوم_خرداد وارد ادبیات سیاسی کشور شد.
🔺 این طیف که با شعارهای جذاب و عام پسند توانسته بود ریاست جمهوری را فتح کند، دو سال بعد نیز توانست اکثریت #مجلس_ششم را دست بگیرد.
🔺 #اصلاح_طلبان که دو قوه از قوای سه گانه کشور را در دستان خود می دیدند با یورشی همه جانبه به دنبال اصلاحات مدنظر خود برآمدند و در این راه پا بر خیلی از مقدسات دینی و انقلابی نهادند تا به هدف اصلی یعنی تضعیف #ولایت_فقیه برسند.
🔺 اصلاح طلبان از همان روزهای ابتدایی اصلاحات را پلی برای اغراض سیاسی خویش قرار دادند و نوک پیکان را به سمت ساختارشکنی نشانه رفتند که نمونه بارز آن را می توان در مجلس ششم و خروج از حاکمیت و #نامه_جام_زهر و ... مشاهده کرد.
🔺 #مقام_معظم_رهبری در مقام تبیین بارها در سخنرانی هایشان بر اصلاحات تأکید داشتند. ایشان در دیدار با دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر فرمودند: «اصلاحطلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است. دولت و ملت موظفند اصلاحطلب باشند؛» ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
🔺 ایشان در جای دیگر در تبیین چارچوب اصلاحات فرمودند: «اصلاحات باید ضابطهمند و مبتنی بر ارزشها و معیارها و خطكشهای اسلامی و ایرانی باشد. معیار اصلاحات، #قانون_اساسی است؛ بر این اساس، باید ما اصلاحات كنیم؛ ما به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات، تصحیح روشهای ماست؛ تصحیح هدفهای مرحلهای ماست؛ تصحیح تصمیمگیریهای ماست؛ تعصب نورزیدن روی تصمیمگیریها ناحق است. این، غیر از ساختارشكنی و مبارزهی با قانون اساسی، مبارزهی با اسلام و مبارزهی با #استقلال یك كشور است.» ۱۳۸۵/۰۳/۲۹
🔺 البته حوزه علمیه قم نیز در آن زمان با شیوههای مختلف به مقابله و مخالفت با مبانی و طرفندهای طیف اصلاحطلب برآمد و روحانیون اهل قلم در مقالات و یادداشتهای خویش به نوبه خود سعی در خنثی کردن توطئههای آنان داشتند که از آن جمله میتوان به مقاله «نگاهى به اندیشه اصلاحطلبى» که توسط غرویان در سال 79 در #مجله_معرفت به رشته تحریر درآمد، اشاره کرد.
🔺 وی که در آن زمان هنوز به جریان اصلاحطلبی نپیوسته بود در نقد این طیف اینگونه مینویسد: «اصلاحطلبانى که به چیزى فراتر از قانون اساسى و اسلامى دل بستهاند، خواسته یا ناخواسته در مسیر غیر اسلامى گام برمىدارند.
🔸 با توجه به شعارهاى انقلاب که برخاسته از متن #منابع_دینى است اصلاحات در کشور و نظام دینى ما به هیچ روى نمىتواند خارج از معیارهاى اسلامى و انقلابى باشد. قانون اساسى ما سند واضح و تبیین کننده اندیشه اصلاحطلبى در #جمهورى_اسلامى مىباشد.
🔸 اصلاحات امریکایى که مورد نظر غربىها به ویژه امریکایىها و برخى طرفداران آنها در داخل است، با اصلاحات اسلامى تفاوت اساسى دارد.
🔸 یکى از تفاوتهاى عمده این دو این است که #اصلاحات_آمریکایى فقط به بعد مادى آدمى توجه دارد و معناى انسان در فرهنگ اصلاحات #پست_مدرنیستى یک سره ملهم از #اومانیسم و #سکولاریزم است که دو رکن اساسى توسعه سیاسى به معناى غربى است. بدون شک هدف اصلاحات امریکایى حذف برخى باورها و ارزشهاى دینى است که بامنافع آنان تنافى دارد.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش دوم
💠 وابستگی شدید به #حزب_خلق_مسلمان
🔸 ادامه کار این گروه ضدانقلاب (حزب خلق مسلمان) و حمایت آیت الله شریعتمداری از این گروه، #امام_خمینی را نگران ساخته بود. #حجت_الاسلام_فلسفی در صفحات ۳۹۹-۳۹۶ خاطرات خود که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه شده است میگوید:
🔹 «امام خمینی روزی مرا خواست، خدمت ایشان رسیدم، تنها بودند. در مورد #حزب_جمهوری_خلق_مسلمان گفت و گو نمودند. از من خواستند نزد آیت الله شریعتمداری بروم و به صورت خصوصی از قول امام خمینی به او بگویم که دست از حمایت این حزب ضدانقلاب بردارید.
🔹 همان موقع حرکت کردم و پیام امام را به او رساندم، شریعتمداری در جواب میگوید من همه جا علنا از این حزب حمایت کردم و اگر بگویم به این حزب بستگی ندارم، اعتبار و حیثیت من از بین میرود.
🔹 حجت الاسلام فلسفی از جانب امام قول میدهد که حیثیت شریعتمداری حفظ و جبران شود. حتی قرار شد مجلسی در #مسجد_اعظم قم برگزار شود و رادیو و تلویزیون هم پوشش خبری بدهند.
🔹 در این مجلس آیت الله #مرعشی_نجفی، #گلپایگانی و امام حضور به هم رسانند و آقای فلسفی منبر برود و از خدمات و فداکاریهای آیت الله شریعتمداری در راه انقلاب تجلیل گردد و به این ترتیب اعتبار شریتعمداری در جریان کنارهگیری از حزب خلق مسلمان صدمه نبیند. با این حال، شریعتمداری حاضر نمیشود دست از حمایت خود از حزب ضدانقلابی جمهوری خلق مسلمان بردارد.»
🔸 نگرانی آقای شریعتمداری برای حفظ جان رابطین و عوامل رژیم #صهیونیستی در دوران #پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاخص دیگری است. در کتاب « خاطرات خاخام یهودی #شوفط» که منوچهر کوهن عهدهدار انجام مصاحبه و تدوین آن بوده است، به نکته مهمی در این باره اشاره شده است:
🔹 «موقعی که ما به ديدار شریعتمداری رفتیم جلوی پای ما بلند شد و بعد با تعدادی از افراد روبوسی کرد. هنگام روبوسی با من، سر در گوشم گذاشت و پرسید، «لطف الله حیّ و یوسف کهن آیا در اینجا هستند؟
🔹 گفتم «چطور مگر حضرت آیت الله»؛ خیلی آهسته به طوری که کسی نشنود، فرمودند: «بگو از ایران بروند؛» گفتم: «قبلا رفتهاند.»؛ فرمودند: «شکر خدا».
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش دوم
💠 عملكرد ضعيف در زمینه فرهنگی
🔺 یکی از علل لزوم پرداختن به عملکرد نهادهای مسوول و در راس آنها موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، یافتن آسیبها و نقاط ضعف آنهاست تا با برطرف نمودن آنها، آمادگی و توانایی بیشتری در #دفاع از مبانی و شخصیت ایشان پیدا کنند.
🔺 با اهدافی که در #اساسنامه تشکیل موسسه آمده و مصوبات مجلس شورای اسلامی که بعد از رحلت حضرت امام درباره انتشار و گسترش افکار و نظرات ایشان در جامعه به خصوص #آموزش و #پرورش و دانشگاهها به تصویب رسید، امید میرفت الگویی که امام راحل از اسلام انقلابی یا همان اسلام ناب محمدی(ص) و مبتنی بر نظریه مترقی #ولایت_فقیه ارائه نمودند در #جامعه_اسلامی ایران نهادینه شده و نماد و سنبل برای کشورهای اسلامی شود. اما با تاسف باید گفت بعد از گذشت سالیان متمادی، تضعیف افکار انقلابی و نظرات ابتکاری حضرت امام در جامعه علمی و نخبگانی ملموس است.
🔺 بعد از رحلت امام عظیم الشأن، طیفی در این موسسه بر سرکار آمد و جریان غالب شد که برخی از آنان یا در زمان حیات حضرت امام در #مقابل او ایستادند و یا بعد از رحلت ایشان به آرمانهای وی پشت کردند و یا در عمل موسسه را به سمتی بردند که مورد نظر حضرت امام نیست و #آرمان ایشان در آن #مظلوم واقع شده است.
🔺 جدای از انتقاداتی که به این موسسه در زمینه ساخت #مرقد حضرت امام وارد است؛ چرا که از اهداف و آرمانهای انقلابی امام فاصله دارد و خود نوعی #تحریف و دوگانگی شخصیت برای ایشان فراهم نموده چرا که عاشقان حضرت امام(ره) وقتی از اقصی نقاط جهان به ایران سفر میکنند با مشاهده سادگی و بیآلایشی #حسینیه_جماران، بر روح ملکوتی حضرت امام درود میفرستند و از این که حرف و عمل مقتدایشان یکی بوده مسرور میشوند اما هنگامی که به #حرم_مطهر ایشان مشرّف میشوند دچار حیرت و شگفتی میشوند و آرمان امام #مستضعفین عالم را آنجا نمیبینند.
🔺 اما عمده انتقادات بر عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در زمینه #فرهنگی و اثرگذاری #ضعیف و دوری از اهداف اولیه است و معالاسف در سالهای اخیر این مجموعه با گسترشی که پیدا کرده مأمنی برای #معاندان_انقلاب و بریدگان از نظام #جمهوری_اسلامی شده و به جای بسط دیدگاه و نظرات حضرت امام به قرائتهایی از گفتمان امام دامن میزند که در تقابل با اهداف و اصول بیان شده از سوی حضرت امام است. در فصلهای آینده ان شاءالله به تفصیل به بررسی جریان حاکم بر این موسسه بزرگ و رصد و ارزیابی محصولات آن، خواهیم پرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292
🆔 @asbaat_ir
💠 نقش روحانیت در استقلال کشورهای اسلامی
🔺 حضرت امام خمینی در آغاز دروس حوزه پس از ختم غائله (لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی) در مسجداعظم، مطالبی بیان داشتند که نشان از اعتقاد وی بر #مبارزه بود.
🔺 امام با گفتاری کنایهآمیز در پاسخ کسانی که میگفتند مرجعیت باید قدرت خود را به دست بیاورد بعد با حکومت درگیر شود؛ فرمودند:
🔹 «ناصحینی که حضرت را از روی غفلت نصیحت میکردند و میگفتند بگذارید #معاویه بماند تا پایهی سلطنت و خلافت در دستور شما محکم شود، بعدا او را از مقامی که دارد پایین بیاورید، نمیدانستند که اگر حضرت صبر میکرد، بعدا مورد اعتراض مسلمین واقع میشد… قیام، وظیفهی الهی بود و عمل فرمودند. همین طور ائمه معصومین قیام کردند ولو با عدهی کم تا کشته شدند.»
🔺 حضرت امام با اشاره به تأثير قيام #تنباکو در حفظ استقلال فرمودند: «همیشه علما و زعمای اسلام، ملت را نصیحت به حفظ آرامش میکردند. خیلی از زمان میرزای بزرگ مرحوم حاج میرزا محمد حسن شیرازی نگذشته است… وقتی ملاحظه کردند برای کیان اسلام خطر پیش آمده و شاه جائر آن روز میخواهد به وسیلهی کمپانی خارجی اسلام را از بین ببرد… آن عالم بزرگ مجبور شد تا یک کلمه بگوید که #استقلال برگردد.»
🔺 در این سخنرانی امام سعی کردند روشن کنند که فلسفهی نهضت، استقلال مملکت از بیگانگان است، لذا با اشاره به نهضت استقلالطلبانه عالمان شیعه عراق فرمودند: «مرحوم میرزا محمدتقی #شیرازی بعد از اینکه دیدند عراق در معرض خطر است، یک کلمه فرمودند، عرب پشتیبانی کرد، مطلب را برگردانید.»
🔺 حضرت امام در این سخنرانی با یادآوری نقش روحانیت در استقلال کشورهای اسلامی فرمودند: «تمام ممالک اسلامی مرهون این طایفه هستند. اینهایند که تا به حال استقلال ممالک اسلامی را حفظ کردهاند… اینها کسانی هستند که در عین حال که علاقه به اتحاد و #وحدت تمام طوایف مسلمین دارند، لكن تا آن حدی میتوانند تامل کنند که استقلال مملکت را در خطر نبینند.»
🔺 امام با اشاره به این نهضت مسالمتآمیز که بدون خونریزی به پایان رسید، آن نهضت را «یک قیام بیست میلیونی» توصیف کردند که «خون از دماغ کسی» نریخت و این مسالمت را مرهون تلاش علما دانستند.
🔺 ایشان برای اثبات خطرات خونین احتمالی فرمودند: «بیایند ببینند کاغذهایی که آمده، اشخاصی که آمدند با ما صحبت کردند، چه نوشتند و چه گفتند؟ اشخاصی با چشمهای گریان آمدند گفتند: شما دستور بدهید، همان حیات روحی را تأمین بدهید تا ببینید چه میشود…. اگر یک کلمه صادر شده بود، انفجار ظاهر میشد.» ایشان در قسمتی دیگر از سخنان خود مجددا فرمودند: «از ری نوشتند ما پنج هزار نفر با کفن آمادهایم. از جابلق نوشتند ما صدهزار نفریم؛ مهیای دستور شماییم. از لرستان نوشتند طایفههایی با کفن حاضریم.»
🔺 امام در پاسخ حرفهای ترقیخواهانهی! مطبوعات و دولت گفتند: «ترقيات مملکت به هفده دی (روز به اصطلاح #آزادی_زن) نیست. ترقی مملکت به #دانشگاه است که آن را به اینصورت درآورده اید. صدسال است به یک معنا دانشگاه داریم، اما هنوز یک لوزَتِین سلطان را میخواهند عمل کنند باید از خارج طبیب بیاید. #سد_کرج را باید خارجیها درست کنند. یک خط و جاده را باید خارجیها بیایند بکشند! اینها را الزامات بینالمللی اقتضا میکند؟… علما با چه امر اقتصادی مخالفند؟ شما سد خواستید بسازید، جلوتان را گرفتند؟ کارخانه خواستید وارد کنید، نگذاشتند؟»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4483
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش دهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️پیشنهاد پروتستانتيزم اسلامی
🔹 از ایدهها و برنامههای پیشنهادی ملکم خان، «پروتستانتيزم اسلامی» و «اصلاح خط و تغيير الفبای #فارسی » است. اما او مانند #آخوندزاده الفبای اروپایی را پیشنهاد نکرد، بلکه از ترکیب حروف فارسی خط ساده تری ساخت و شکل اصلاح شدهای از حروف پیشنهاد داد.
🔹 او خط اختراعیاش را در رساله «نمونه خط آدمیت» در سال ۱۳۰۳ قمری منتشر کرد. اثر پذیری ملکم خان از فرهنگ #اومانیستی غرب، باتوجه به اینکه از ده سالگی برای تحصیل در اروپا بود، بدیهی است.
🔹 افکار و اندیشه او نیز در ترویج #مشروطه _خواهی غربی، #قانونگرایی و تلاش برای تشکیل فراموشخانه و مکتب آدمیت، از دلبستگی او به غرب و فرهنگ اومانیستی آن نشان دارد.
🔹 تحصيل در فرنگ، مطالعه آثار متفکران غربی و زندگی در آنجا از سویی و ضعف اطلاعات دینی و مذهبی از سوی دیگر، موجب میشد تا امثال ملکم خان، به راحتی #غربگرا و غرب باور شوند. افزون بر اینکه پیشرفتهای مادی اروپاییان آنان را در حقانیت عقیده خود محکمتر میساخت.
🔹 بنابراین، لازمه غربگرایی آنان نفی دین سنتی، روحانیت و نظام استبدادی بود؛ یعنی همان چیزی که اومانیستها و جنبش #رنسانس در غرب پدید آوردند.
🔹 تلاش او برای «پروتستانتيزم اسلامی» و ایجاد نظامی جدید بر پایه عقل مستقل، خودبنیاد و بریده از وحی ، سکولاریزم و طبیعتگرایی و بهرهگیری هر چه بیشتر از لذتهای دنیوی، زاییده این فرهنگ و مکتب بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشت| متعصّب به مسائل دینی
💠 #امام_خامنه_ای: ازجملهی خصوصیّات ایشان (#علامه_جعفری)، که واقعاً خصوصیّات مثبت در ایشان خیلی زیاد بود، یکی آن #تعصّب_دینی بود. ایشان بشدّت نسبت به مسائل دینی متعصّب و پایبند بود و نسبت به #انحرافاتی که در گفتار و افکارِ بعضی بُروز میکرد، حسّاس بود و برخورد صریح میکرد. خب با ایشان هم زیاد دشمنی کردند و حتّی به ایشان #اهانت کردند، امّا درعینحال ایشان در این میدان، سخت ایستاده بود. 1396/08/22
🗓 به مناسبت 25 آبان سالروز رحلت علامه جعفری
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مبارزه_با_انحراف
#تعصّب_دینی
🆔 @asbaat_ir