شیخ حسنعلی نخودکی(ره):
آدمى چون نتواند سخن نيكو و مفيد بگويد، لااقل سكوت پيشه كند. گويند انسان به هنگام تكلم از دو حال خارج نيست ، يا سخن ناروا مى گويد و بدكار است ، يا به گفتار نيك خود نيكو كار. اما در صورت سكوت ، پيوسته نيكوكار محسوب است .
✍️سایت معاونت تهذیب حوزه های علیمه(درس اخلاق6)
@Asemani_bashim
در كتاب امالى از حضرت صادق (عليه السلام) روايت مىكند موسى (عليه السلام) در سايه عرش چهرهاى زيبا ديد عرضه داشت:
مَنْ هذَا الَّذى قَدْ اظَلَّهُ عَرْشُكَ.
اينكه عرش سايه بر سرش انداخته كيست؟
خطاب رسيد شخصى است كه به پدر و مادرش زياد نيكى كرده، و پروندهاش از نمّامى و دو به هم زنى پاك بوده است.
✍️پایگاه اطلاع رسانی حاج حسین انصاریان
@Asemani_bashim
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام السلام
@Asemani_bashim
https://eitaa.com/joinchat/3916169218C1b02e7befc
https://splus.ir/asemanibash
حاج آقا قرهی:
یکی از خصوصیّت اهل ذکر (الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ) این است که اهل تفکّر هستند. یَذْکُرُونَ اللَّهَ ... یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. حال اهل ذکر این است که دائم در خلقت آسمان و زمین تفکّر میکنند. وقتی تفکّر میکنند، معلوم است که اینها به جای بدی نمیروند.
حالا یک کسی در بستر میخوابد و نعوذبالله فکر گناه میکند. امّا اگر بخواهی خلاصی از این حال داشته باشی، باید فکرت را کنترل کنی. حالا روایات آن را بیان خواهیم کرد، من کدهایی را جلوتر بیان میکنم که بدانید بحث چیست. بعضیها در بستر فکر گناه میکنند، امّا آنها که در بستر هم خوابیدند و از سمتی به سمت دیگر مدام میچرخند و باز تفکّر میکنند، «یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ». یعنی حتّی در خلوت هم اجازه نمیدهند که شیطان، تفکّر آنها را ببرد که اگر فکر از دست رفت، همه چیز از دست میرود. لذا در خلوتشان هم فکرشان، الهی است.
قیام میکنند، مینشینند، میخوابند، مدام به یاد خدا هستند و تفکّر میکنند. لذا اگر خواستیم یاد خدا وجودمان را فرابگیرد و دائم بر ما سیطره داشته باشد، باید فکرمان را کنترل کنیم.
✍️درس اخلاق (سیصد و شصت و سومین جلسه) در محل مهدیه القائم المنتظر(عج)
@Asemani_bashim
از جمله موانع قبولى اعمال
غیبت برادران دینى است
✍️برگرفته ازحدیث پیامبر صلوات الله علیه و آله درعده الداعى ، ابن فهد حلى ، ص 242
@Asemani_bashim
حضرت امام محمد باقر علیهالسلام فرمود:
گناهان همگی سخت و شدید هستند، ولی شدیدترین گناهان، آن است که بهواسطه آن گوشت و خون روئیده شود؛ زیرا گناهکار یا آمرزیده میشود و یا عذاب میگردد، ولکن داخل بهشت نمیشود، مگر کسی که [بهلحاظ گوشت و خون] پاکیزه باشد.
✍وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۹۹
@Asemani_bashim
در بعضى روایات تصریح شده است كه دعاى مؤمنین و طلب فرج آن حضرت(علیهالسلام) موجب تعجیل در فرج مىشود، و ترك آن موجب تأخیر در فرج مىشود .
از آن جمله روایتى كه در «نجم الثاقب» از شیخ جلیل عیّاشى از فضل بن ابى قره نقل شده، كه گفت: از امام صادق(علیهالسلام) شنیدم كه مىفرمود : خداوند به حضرت ابراهیم(علیهالسلام) وحى فرمود كه بزودى براى تو از ساره پسرى متولّد مىشود .
ساره گفت: كه من پیرهزن و عجوزهام .
خداوند فرمود: بزودى فرزندى آورد و فرزندان آن پسر تا چهارصد سال در دست دشمن من معذّب مىگردند، به سبب آن كه كلام مرا ردّ نمود .
پس چون بنى اسرائیل در دست فرعون مبتلا شدند تا چهل روز در درگاه خداوند ناله و گریه نمودند .
خداوند به حضرت موسى و هارون(علیهماالسلام) وحى فرمود كه: ایشان را از دست فرعون خلاص گرداند، و صد و هفتاد سال از آن چهار صد سال باقى مانده بود كه آن را از ایشان برداشت .
امام صادق(علیهالسلام) فرمود: كه اگر شما نیز چنین تضرّع و زارى مىكردید، خداوند فرج ما را مقدّر مىكرد، و چون چنین نكنید پس بدرستی كه این امر به نهایت خود خواهد رسید(تفسیر عیاشی جلد 2)
✍️تبیان
@Asemani_bashim
@saatibarayagha