#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۴۴)
💠حضرت در سومین جله این حکمت میفرمایند:
🍃(وَ قَنِعَ بِالکِفاف) خوشا بحال کسی که به مقدار کفایت قانع گردد
💠در روایات آمده ؛ خوش ترین زندگی را کسی دارد که به صفت قناعت آراسته است و گرنه انسان های حریص و آنهایی که در تمام لحظات زندگی به دنبال تحصیل ثروتند، اگر تمام دنیا را به آنها بدهند سیر نمی شوند و در نتیجه لحظه ای در زندگی از آرامش و آسایش برخوردار نیستند. حضرت امیر(ع) افزون بر تصریح به این حقیقت که حریص هرچند همه امکانات دنیا را در اختیار داشته باشد باز فقیر است، می فرمایند: خوش ترین زندگی را کسی دارد که خداوند متعال نعمت قناعت را به او عنایت کرده است
💠امروز اگر از مردم بپرسید که دوست دارید از چه نوع زندگی برخوردار باشید؟بدون تردید اغلب آنها میگویند: دوست داریم زندگی خوب و راحتی داشته باشیم؛ امّا در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان به یک زندگی راحت دست یافت؟ نظراتشان متفاوت است ولی غالباً؛ مال و ثروت را شرط داشتن زندگی راحت میدانند؛ اما حضرت امیر می فرمایند: آسوده ترین مردم در زندگی فردی است که قناعت را پیشه خود سازد
💠از مهمترین عوامل تهدید دین و اعتقادات؛ نداشتن نگرش مناسب به ثروت است؛ گاهی چنان انسان فریفته زرق و برق دنیا میشود و برای دستیابی به آن تلاش میکند و تمام احکام الهی؛ ارزش های اخلاقی و انسانی را زیرپا می گذارد تا به آن دست یابد حتی حاظر است سر پسر رسول خدا را هم ببرد حضرت میفرماید : به منظور سالم ماندن دینتان به مقدار کم از مال دنیا قانع باشید زیرا انسانِ با ایمان را؛ اندکی از مال دنیا قانع میسازد
🌐 @ashora_karbala
imam_sadeq.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت )
پیشنهادی برای مطالعه سیره ی اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕 جلد هشتم➖زندگانی امام صادق (ع)
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب
⬅️ مرد علم و دانش بودن امام صادق(ع) را همه شنیدهاید. همهی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیلهی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همهی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
⬅️اما مرد مبارزه بودنش که مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد
⬅️اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
📖جلد هشتم مجموعه چهار فصل دارد
1⃣فصل اول درباره شخصیت و فضایل امام صادق(ع) است
2⃣ فصل دوم در مورد ولادت، پرورش و مراحل زندگی ایشان است
3⃣فصل سوم به وضع سیاسی، شرایط فکری، نیازهای زمانه امام صادق(ع) و نقش ایشان در بنیانگذاری گروه نخبگان صالح میپردازد
4⃣فصل چهارم درباره پایان حکومت اموی و آغاز حکومت عباسی، موضع امام صادق(ع) در برابر رویدادها، شهادت و میراث ایشان است
🌐 @ashora_karbala
🔰 پله؛ پله؛ تا خدا
✍آیت الله #حائری_شیرازی
💠به ما گفته اند لقمه را کوچک بگیرید و خوب بجوید، بعد بخورید. «توبه» هم همینطور است. ذره ذره؛ خرده خرده.
چرا وقتی زیاد تمرین خط میکنی، هر چه بیشتر مینویسی بدخطتر میشوی؟
کم بنویس اما خوب و با تأمل بنویس؛ توبه ی یک شبه، یک شبه هم از بین میرود.
💠بارانی که شدید و سریع می آید، سیل میشود و از بین میرود.
چه بارانی در زمین فرو میرود؟
بارانی که ملایم میبارد، دو شبانه روز، سه شبانه روز، هفت شبانه روز میبارد، یواش، یواش در زمین فرو میرود و سطح آب چاهها را بالا می آورد، سیل نمیشود؛ میرود در منزلگاه خودش قرار میگیرد.
💠توبه؛ مثل نردبان؛ پلّه پلّه است؛
اگر چند تا از تخته ها را برداشتی آیا میتوانی از این نردبان بالا بروی؟
تقریبا غیر ممکن میشود بالا رفتن از این نردبان
💠بشین تأمل کن، با خدای خودت صحبت کن؛ بگو میخواهم ذره ذره درستش کنم. امروز یک تکه اش را تکرار نمیکنم؛ بعداً یک تکه ی دیگر هم اضافه کن؛ نه قولی بدهی که نتوانی عملی کنی.
💠بسیاری وقتی یک مقدار تنبّه پیدا کردند بلافاصله میگویند من هر شب باید پا بشوم و نماز شب بخوانم. تو همچین حرفی را نزن. بگو نه من نمیتوانم هر شب پا بشوم؛ من عادت کرده ام هر شب بخوابم. بگو من هفته ای یک شب پا میشوم؛ من از این نماز شب دو رکعتش را میتوانم بخوانم. بعدش این را بکن چهار رکعت؛ بعد بکن هفته ای دو شب.
💠تو پلّه اول را برو؛ در پله اول که رفتی حالا پایت به پله دوم میرسد، به دومی که رسیدی پایت میرسد به سومی و همینطور در ادامه به چهارمی. پله! پله
میروی بالا....
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱۱۰ سوره آل عمران)
💠در آیه میفرماید ویژگی این امت امر به معروف است؛ اما مقصود از معروف چیست؟ امر به معروف یعنی چیزی را انسان به عنوان معروف شناخته و یافته به دیگران امر کند. معروف از ماده معرفت و عرفان است و معرفت یعنی حقانیت آن امر برای او به اثبات رسیده و مشاهده شده باشد
💠این امت خدا را و آنچه منسوب به اوست معروف یافته و به میزان شدت عاشقی، این یافتهها را اظهار میدارند. زمانی که عاشق؛ معشوق را صاحب همه کمالات یافت، به دیگران نيز این عاشقی را توصيه میکند. لذا مؤمنین دیگران را امر به ایمان به خداوند (که همان امر به معروف است)؛ دعوت میکنند
💠 در رأس منکر هم شیطان و شیطنت قرار دارد. در نهی از منکر نیز فرد مییابد که شیطان با نظام عالم سازگار نیست و همگان را از پیوست به این وجودی که به انسانیت ضرر میزند باز میدارد
💠 اما شرط ابتدایی امر به معروف چیست؟ این است که خود آمِر ؛ متصف به آن معروف باشد و شرط ناهی از منکر این است که منصرف از آن منكر باشد؛ چون معنا ندارد کسی متصف به منکر باشد و دیگران را از آن منکر باز دارد
💠 مثلاً نمیشود که یک بی حجاب کنگره حجاب بگذارد یا یک شیاد و مفسد اقتصادی کنگره مبارزه با فساد برگزار کند. اینجا هم همینطور است انسان باید خودش اهل معروف باشد یعنی اهل الله
💠(لَكانَ خَيْراً لَهُمْ) خدا به آنها میفرماید شما هم؛ به امت پیامبر که بهترین امم هستند بپیوندید این برای شما بهتر است از مادیات (حب ریاست و مقام ) که بخاطر آن تن به این خیر نمی دهید دست بردارید.
🌐 @ashora_karbala
🔰راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند.
✍ استاد سید محمّدمهدی #میر_باقری
🔘انبياء قبل از اينكه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه ميكند مقابله كنند، با فراعنه مقابله ميكردند.
حضرت ابراهيم ميروند بتكده را خراب ميكنند و با نمرود ميجنگند. موساي كليم با فرعون ميجنگد. اينطوري ميشود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اينهايي كه گناه ميكنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمیرود.
🔘هميشه اينطوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه ميكند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آنها هستند.
🔘اگر به من بگويند شرِّ اصلي را در عالم نشان بده، ميگويم شرِّ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعونهاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقتها با هم هستند _ شرِّ اصلی هستند.
🔘 فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اينها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادياش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اينها هستند که منکر را اقامه ميكنند.
🔘نميشود که شما اينها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که ميشود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بيحجابي را بگيريم، ولي با آنهايي كه اقامه ميكنند، مقابله نكنيم.
🔘 او آن طرفِ جهان نشسته و براي اينكه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامهريزي ميكند و ميخواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بيحجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره؛ هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار ميگيرد و بعد شروع به گسترش بيحجابي میکند و ميآيد
🔘مثلاً شبكه ماهوارهاي به نام منوتو راه میاندازد و فيلمها و برنامههایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان ميدهد و در اين فيلمها قُبح دوستيابيِ چندجانبه براي زنهايي كه خداينكرده همسر هم دارند را ميريزد. شما با اينها بجنگيد
🌐 @ashora_karbala
🔰درس بزرگی که #امام_جواد (ع) به ما آموخت....
🌑 #رهبر_معظم_انقلاب
◾️امام جواد(ع) مانند دیگر ائمه معصومین برای ما #اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت.
◾️امام جواد (ع) مظهر مبارزه با #باطل بود، او کوششگر برای #حکومت_الله بود. برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، از قدرتها نمیترسید
◾️ ایشان در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند.
◾️همانطور که ائمه دیگر ما (علیهمالسلام) با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت.
◾️آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای #منافق و #ریا_کار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، #صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است.
◾️اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند؛ وقتی از مقابله رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله ریاکاری و #نفاق بزنند.
◾️امام جواد میخواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علیبنموسیالرضا و امام جواد (صلواةاللهعلیهم) همت بر این گماشتند که این #ماسک_تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند.
⬅️بیانات در خطبه نماز جمعه، ۱۸ مهرماه ۱۳۵۹
🌐 @ashora_karbala
🔰جنگ اقلیت فاسد با اقلیت صالح
✍ #علی_صفایی_حائری
🌒دویست سال پیش هیچکس احتمال نمی داد که سَری باز بشود و پایی لُخت و عریان؛ همین طور که امروز احتمال نمی دهیم که بتوان این لختی ها را جمع و جور کرد و پوشانید.
🌒 ولی آن روز بر روی اکثریت کار نکردند و با بی تفاوت ها وقت را تلف ننمودند ، بلکه بر روی یک عده #اقلیت کار شروع شد ؛ از آخوندزاده بگیر و طالبوف تبریزی و میرزا خان کرمانی و ... و از تقی زاده ها شروع کن و به این تیپ ادامه بده .
🌒 این ها بودند که حربه های سنت و عقل و مذهب را شکستند ، آن هم نه با فُحش و داد و بیداد ، بلکه حتی با شرکت در روضه خوانی ها و همراهی کردن سنت ها.
🌒 اما در همان موقع از فرانسه و بریتانیا و آلمان و ... می گفتند ، از رشد آن ها و در ضمن از وضع زندگی آن ها که همه نجسند و تارک الصلوة و بی بند و بار ولی همه مترقی و پیش رفته و مرفه و باسواد .
🌒 هنگامی که سنت ها را شکستند و شخصیتهای اجتماعی یک نسل را خورد کردند معلوم است که #غرب_زدگی رو می نماید و کار به آن جا می رسد که باید سر تا پا غربی بشویم .
🌒 و هنگامی که عقل در ادبیات ما به چوب بسته شد؛ معلوم است که غرائز حاکم می شوند . و هنگامی که مذهب عامل رکود و انحطاط معرفی شد معلوم است که مکتب ها سبز می شوند و در یک چنین زمینه ای معلوم است که چه تخمی می روید و سبز می شود و بارور می گردد
📚 روش برداشت از قرآن ، ص ۱٢٢
🌐 @ashora_karbala
"از آن روز بود که نقش #غرب_زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غربزدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد" ۱
🔰به مناسبت سالروز شهادت#مرجع_شهید #شیخ_فضل_الله_نوری
👤نادعلی، پیشکار مخصوص شیخ، می گوید:
🔸بعد ازظهر سیزده رجب، شیخ را برای محاکمه به عمارت گلستان بردند و در تالار آن، "شیخ ابراهیم زنجانی" شروع به محاکمه کرد.
👈جالب اینجاست که وقتی محاکمه صورت می گرفت، در بیرون مشغول آماده سازی جایگاه اعدام وی بودند. هنگامی که می خواستند او را برای اعدام ببرند، اجازه ی خواندن نماز عصر را به وی ندادند و ایشان را به سوی جایگاه اعدام راهنمایی کردند. وقتی به در نظیمه رسید رو به آسمان کرد و گفت: (افوّض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد)
🕣حدود یک ساعت و نیم به غروب روز سیزده رجب ۱٣٢٧ قمری بود. مهرهای خود را به مستخدمش داد تا خرد کند تا به دست نااهلان نرسد و نتوانند سند سازی کنند. پس از آن عصا و عبایش را به میان جمعیت انداخت و روی چهارپایه رفت و قریب ده دقیقه برای مردم صحبت کرد و فرمود:
💠خدایا، تو خودت شاهد باش که من آنچه را که باید بگویم به این مردم گفتم خدایا تو خودت شاهد باش که من برای این مردم به قرآن تو قسم یاد کردم، گفتند قوطی سیگارش بود.
💠خدایا تو خودت شاهد باش که در این دم آخر باز هم به این مردم می گویم که مؤسس این اساس "لامذهبین" هستند که مردم را فریب داده اند این اساس مخالف اسلام است.
💠 محاکمه ی من و شما مردم بماند پیش پیغمبر محمد بن عبدالله(ص). آن گاه عمامه را از سر برداشته و فرمود: از سر من این عمامه را برداشتند، از سر همه بر خواهند داشت.
⭕️طناب دار به گردن وی انداخته شد و لحظاتی بعد پیکر بی جان وی برفراز دار باقی مانده بود. پس از این که آقا، جان تسلیم کرد، دسته موزیک نظمیه پای دار آمد و همان جا وسط حلقه شروع کرد به زدن و مردم؛ از جمله پسر شیخ کف می زدند و شادی می کردند و چه بی احترامی هایی که به جنازه ی شیخ نکردند.
⭕️ مجاهدین با تفنگهایشان همین طور می رقصیدند. شنیدم که بعضی ها می گفتند: "شیخ فضله به درک رفت!"
⭕️در اثر تلاطم و طوفان که دائماً جسد را بالای دار تکان می داد، یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش گُرپی به زمین افتاد! جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه؛ همه می خواستند خود را به جنازه برسانند؛ دور نعش را گرفتند؛ آن قدر با قنداقه تفنگ و لگد به نعش آقا زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهنش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد. هر که هرچه در دست داشت می زد؛ آنهایی که دستشان به نعش نمی رسید، تف می انداختند.
⭕️یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین، مرد تنومند و چهارشانه ای بود، وارد حیاط نظمیه شد. جلو آمد و بالای جنازه ایستاد، این بی حیا هنوز نرسیده، جلوی همه دگمه های شلوارش را بازکرد و روبروی این همه چشم شرُ شُر به سر و صورت آقا........ ٢
🔘 #رهبر_معظم_انقلاب
💢باید دشمنیها را شناخت؛مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی #بصیرت را برای #خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی.
💢ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند؛ که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند ٣
💢 اینها ندیدند توطئهای را که آن روز #غربزدگان و به اصطلاح #روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند.
💢 نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید؛ مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری؛ جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۴
📚منابع:
▫️۱_ جلال آل احمد - خدمت و خیانت روشنفکران
▫️٢-شيخ فضل ا... نوري؛ از نقش آفريني در نهضت تنباکو تا شهادت براي اجراي شريعت
▫️٣-مرحوم آسید عبداللَّه بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی و شیخ ابراهیم زنجانی و ...
▫️۴-بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۸۸/۱۲/۰۶
🌐 @ashora_karbala
🍃پیامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله) فرمودند:
💠 مثلی و مثلکم کمثل رجل أو قد نارا فجعل الفراش و الجنادب یقعن فیها و هو یذبّهنّ عنها...
و أنا آخذ بحجزکم عن النّار و أنتم تفلتون من یدی؛
💠 حکایت من و شما چون مردى است که آتشى بیفروخت و پروانه ها و ملخ ها بنا کردند در آن بیفتند و وى آنها را از آتش نگه می داشت...
من کمر بندهاى شما را گرفته ام که شما در آتش نیفتید و شما از دست من در می روید.
📚 نهج الفصاحه / ح254
🌐 @ashora_karbala
شبکهٔ افق – جهانآرا .mp3
30.8M
🎧 استاد #میر_باقری
🔰 تحلیل مفاهیم و راهبردهای #بیانیهٔ_گام_دوم_انقلاب
⬅️برنامهٔ جهانآرا، شبکهٔ افق، ۱۳۹۸/۵/۹
🚦در مواجهه تمدن غرب با اسلام، ما بیشتر از آنان توانمند شدیم.
🚦برژینسکی گفته بود ایران در هیچ زمانی تا مدیترانه نفوذ نکرده بود الا دوران هخامنشی و دوران ولایت فقیه
🚦اگر مذاکره در جهت غلبه تمدنی باشد، حتما خوب است، ولی اگر در راستای هماهنگی با کفار باشد، حتما بد است
🚦یقیناً دینداری بیشتر شده است؛ اصلی ترین شاخص دینداری، دفاع از پرچم دین خدا در مقابل کفر است.
🔍تمام انقلابیون باید این صوت را با دقت بشنوند...
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۴۴)
💠حضرت امیر(ع) در آخرین جمله از این حکمت میفرماید:
🍃وَرَضِيَ عَنِ اللَّهِ
خوشا به حال كسى كه از خدا راضى باشد
💠در آیات قرآن کریم؛ خداوند متعال پس از ذکر نِعَم محسوس و مورد خوشایند انسان؛ مثل وعده بهشت و خلود در آن؛ این رضایت را بزرگتر و عظیم تر از موارد یاد شده دانسته و از آن با عنوان رستگاری بزرگ یاد کرده است
🍃وعدالله المؤمنین و المؤمنات جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و مساکن طیبه فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم
💠پیامبراکرم(ص) فرمودند: «چون اهل بهشت در بهشت قرار گیرند، خداوند می فرماید: اى اهل بهشت! گویند: لبّیك ربّنا و سعدیك. می فرماید: آیا راضى شدید؟ گویند: بار خدایا! و چگونه راضى نشویم، تو به ما آن چیزی را داده ای که به کسی ندادهای! می فرماید: من به شما بهتر از این را می دهم. گویند: بار خدایا! بهتر از این چه می باشد؟ میفرماید: رضا و خشنودى من از شما
💠رضایت حق نیز از آنِ كسی است كه؛ تمام افعال؛ اقوال؛ عقائد و اخلاق او مورد رضایت خداوند باشد. لذا اگر در زندگی؛ از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدا راضی هستیم؛ البته خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد و تحقق این امر را تنها می توان برای معصوم متصور شد
💠 اما اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ چون روایات این رابطه را دو جانبه میداند یعنی شرط رضایت خدا؛ رضایت شما از خداست و رضایت شما یعنی در تمامی اوامر و نواهی او تسلیم محض باشی
🌐 @ashora_karbala
imam_kazem.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت ) برای مطالعه سیره اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕 جلد نهم➖ زندگانی امام موسی کاظم(ع)
🔰 #مقام_معظم_رهبری
هنگامی که به زندگی حضرت موسیبن جعفر نگاه می کنیم، خیال میکنیم یک آقای مظلوم بیسروصدای سربه زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس؛ قضیه این نبود. قضیه یک مبارزه طولانی، یک مبارزه تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. شخصیت موسیبن جعفر در داخل زندان هم همان شخصیتِ روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن میکند، ببینید حق این است. حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمیماند، حتی درسختترین شرایط. این مقطع سیوپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت؛ یکی از مهمترین مقاطع زندگینامهی ائمه(ع) است
📖جلد نهم مجموعه اعلام الهدایه چهار فصل دارد:
1⃣در مورد فضائل و شخصیت امام (ع)
2⃣ مراحل زندگی ایشان
3⃣ ویژگیهای عصر امام(ع)،در زمان خلفای عباسی قبل از هارون و فعالیتهای امام (ع)
4⃣و در فصل آخر به دوران خلافت هارون؛ تلاشهای حضرت برای پیوند سیاسی شیعیان ؛زندانی شدن؛شهادت و میراث امام(ع)می پردازد
💢کتابی بسیار ارزنده که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، میتواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفادهی عموم مردم و نیز محققان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.
🌐 @ashora_karbala
🔰راه تشخیص حق و باطل
✍آیت الله #جوادی_آملی
💠قرآن کریم می فرماید: {یا ایها الذین آمنو ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا} اگر در مسیر تقوا بیافتید، خداوند به شما فرقان حق و باطل می دهد.
💠از امام کاظم(ع) پرسیدند: فرشتگان چگونه نیت اعمال انسان را می فهمند و خاطرات قلبی بشر را ثبت می کنند؟ حضرت فرمود: آیا بوی کثافات چاه و بوی عطر باغ یکسان است؟ روای عرض کرد: نه. امام فرمود: همان گونه که شما از بوی خوب به وجود گلستان پی می برید و از بوی بد می فهمید که آنجا چاه متعفن است، فرشتگان نیز از کیفیت بوی درون اشخاص می فهمند که آنها نیت خیر و ثواب کرده اند یا قصد شر و معصیت دارند.
💠همچنین امام(ع) می فرماید:
{تعطروا بالاستغفار لاتفضحنکم روائح الذنوب} با استغفار خود را معطر کنید تا بوی بد گناهان رسوایتان نکند. کسی که شامه و ذائقه معنوی دارد، می تواند بوی بد معصیت را بفهمد. ظهور ملکه فرقان در این گونه موارد است و سبب می شود که دارنده اش حُسن و قُبح بسیاری از امورد را درک کند، گرچه نتواند بر ان استدلال کند.
📚کتاب "هدایت در قرآن"
🌐 @ashora_karbala