#شرح_نهج_البلاغه
💠 #حکمت ٢۴۵
🍃و قالَ علیه السلام : إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ
🍃هنگامى كه قدرت بر چيزى فزونى يابد، علاقه به آن كم مىشود.
🔹امیرالمؤمنین(ع) در اين گفتار حكيمانه به يك نكته روانىشناسی اشاره مىكند كه در زندگى انسان، سرنوشتسازاست.
🔹به گفته مرحوم كمرهاى در منهاجالبراعة اين گفتار حكيمانه از يك اصل روانى معروف سرچشمه مىگيرد كه مىگويد: الإنْسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ انسان نسبت به چيزى كه براى او ممنوع شده حرص فراوان دارد
🔹دليل آن هم روشن است؛ چيزى كه در دسترس انسان باشد و هر زمان بخواهد به آن برسد، نه براى ذخيره كردن آن دست و پا مىزند، نه به علّت از دست دادنش اضطراب دارد و چه بسا با بىاعتنايى به آن نگاه كند و از آن سیر و ملول میشود
🔹ولى به عكس، چيزى كه در دسترس او نيست يا به زحمت پيدا مىشود به آن علاقه نشان مىدهد و گاه اصرار دارد بيش از مقدار حاجت خود از آن ذخيره كند.
🔹به همين دليل هنگامى كه چيزى از مواد غذايى كم مىشود، مردم به فروشگاهها هجوم مىبرند و هركس چند برابر نيازش خريدارى مىكند و براثر آن، نوعى قحطى مصنوعى حاصل مىگردد.
🔹نيز به همين دليل است كه بازرگانان سودجو در عرصه داخلى و بينالمللى براى اينكه متاع خود را به قيمتهاى گزاف بفروشند، موقتآ جلوى توزيع آن را گرفته و گاه افرادى را به بازار مىفرستند كه هرچه در بازار هست، خريدارى كنند و به اين ترتيب قحطى مصنوعى ايجاد كنند و سپس اجناس خود را بهتدريج به بازار مىفرستند تا به قيمت گزاف بفروشند.
قلت مقدره ⬅️ کثرت شهوت
کثرت مقدره⬅️ قلت شهوت
@sh_enayatnejad
#شرح_صحیفه_سجادیه
🔰بعضي از صفات پسنديده داراي مرز دقيقي با صفات ناپسند هستند و اين نكته انسان را واميدارد كه حدود صفات را به خوبي بشناسد، تا از حد خارج نشود.
اين نكته در دعاهاي امام (عليه السّلام ) با ظرافت خاصي بيان شده است، كه به ذكر چند نمونه از آنها در دعاي بیستم صحیفه معروف به دعای #مكارم_الاخلاق بسنده میکنیم.
🍃و أعزَّني و لا تَبتَليني بالكِبر
🍃و عبّدني لكَ و لا تُفسِد عبادَتي بالعُجب
🍃وهب لي معالي الأخلاقِ و اعصمني من الفَخر
🔸بارالها به من عزت نفس عطا فرما و به كبر مبتلا مكن
🔸و توفيق عبادت ده و به خودپسندي، عبادت مرا فاسد مكن.
🔸و با دست من، خير بر مردم جاري كن و به منت نهادن، آن را ضايع مساز
#شرح_دعا
🔰گاهاً انسان میخواهد عزت نفس داشته باشد اما از حدّ خود تجاوز میکند و به کبر میرسد.
میخواهد عبودیت کند اما در این ورطه به عجب میرسد
میخواهد قناعت داشته باشد اما از حدّ خود میگذرد و به خساست میرسد.
میخواهد بخشنده باشد و سخاوت داشته باشد ؛ اما زیاده روی میکند و به اسراف میرسد ؛
میخواهد تواضع کند اما به ذلت میرسد میخواهد اهل مزاح و شوخی باشد ؛بی هیبت و بی شخصیت میشود
میخواهد باشخصیت و با هیبت باشد اما خشن و عبوس و ترشرو میشود و .....
🔹مرز بين اين صفات بسیار دقيق است، تنها با توفيق و دستگيري خداوند است كه انسان ميتواند مرزها را بشناسد و از حد خويش خارج نشود.
@sh_enayatnejad
💠بخشی از مناجات عارفانه #شهید_مصطفی_چمران
🌿خدایا مرا از بلای غرور و خودخواهی نجات ده تا حقایق وجود را ببینم و جمال زیبای تو را مشاهده کنم.
🌿تو را میخواهم که روح تشنۀ مرا به پرواز درآوری.
🌿تو را میخواهم که جسم و جان مرا در آتش عشق بسوزانی، وجودم را همراه با دردها و غمهایش خاکستر کنی و از قفس حیات آزادم نمایی.
🌿تو را میخواهم که عقدههای کشندۀ دلم را باز کنی و از قفس حیات آزادم نمایی.
🌿تو را میخواهم که رازهای نهفتۀ درونم را بخوانی.
🌿تو را می خواهم که اشک دیدهام را که عصارۀ حیات من است مقدس بشماری
🌿خدایا مرا به خاطر گناهانی که در طول روز با هزاران قدرت عقل توجیهشان میکنم ببخش
🌿خدایا! به سوی تو میآیم، از عالم و عالمیان میگریزم، تو مرا در جوار رحمتت سکنی دهی.
🔹٣۱خرداد سال ۶۰ در دهلاویه مردی رفت
مردی که نیاز امروز و فردای ماست. سیاستمداری که فریب نمیداد، نظامی که اسلحهاش قلبش بود و عاشقی که چیزی برای خودش نمیخواست.
چمران همیشه در هجرت و غربت بود.
چمران هنوز هم غریب است.
#شهید_چمران
#سالروز_شهادت
#دستنوشته_شهید
@sh_enayatnejad
#سبک_زندگی_مهدوی
💠مرحوم عبدالكريم حامد می فرمود:
«آقایی منزل ما آمد، که رئیس یکی از هیئات به نام #گروه_منتظرین در مشهد بود، به او گفتم: شغلتان چیست؟
گفت: نانوایی سنگکی داریم.
گفتم: اگر کسی بیاید و روبروی نانوایی شما یک نانوایی باز کند شما چه عکس العملی از خود نشان می دهید؟
🔹گفت: معلوم است، می روم از او شکایت می کنم؛ چون که نمی شود دو تا نانوایی روبروی هم باشند.
🔹گفتم: بلند شو و دم و دستگاهت را جمع کن. تو منتظر امام زمان(ع) نیستی!
برای چه می خواهی حضرت بیایند؟
🔹کسی در انتظار امام زمان(ع) به سر می برد که در کلاس #تهذیب و #اخلاص و #بندگی قرار دارد.
🍃تو هنوز خدا را #رازق نمی دانی، پس چگونه خود را ساخته ای؟»
@sh_enayatnejad
🔰 #گفتمان_انقلاب_اسلامی بر اساس
#منظومه_فکری_امامین_انقلاب
💢از مهمترین اهداف #انقلاب_اسلامی در ایران، بازگشت به اسلام عصر پیامبر(ص) و #امت_سازی مبتنی بر آموزههای قرآن و معارف اهل بیت(ع) به عنوان ثقلین بدون طرد قسری اندیشهها و افکار دیگران است.
هدف از این بازگشت، گفتمانسازی در برابر گفتمانهای دیگرِ درونی و بیرونی از مکاتب مختلفی است که انسان را موجودی متألّه نمیداند و برای اقامه عدالت و رهایی #مستضعفان و #مظلومان از سلطه مستکبران و ظالمان تلاشی نمیکند و برای خود مسئولیتی عقلی و نقلی در قبال آن برنمیشمارد.
💢امروز مسئولیت جبهه گفتمان انقلاب اسلامی بسیار سنگین و رو به افزایش است. #آتش_به_اختیار از سوی این نهادها به این معنا است که در چارچوبهای معمولی و سیستماتیکِ اداری نباید حرکت و مسئولیتها را ساماندهی کرد، بلکه باید فراتر از آن اندیشید و عمل کرد و پیاده سازی این گفتمان را به انجام رساند.
💢یقین بدانیم که اصول مبتی بر گفتمان #امامین_انقلاب تماماً بر پایههای آموزههای قرآن و سنت معصومان(ع) شکل گرفته است.
🔰یکی از این اصول اساسیِ گفتمان اسلامی، در نگاه امامین؛ حمایت از مستضعفان و مظلومان با همین عناوین است ؛ بیآنکه شرطی به عنوان اسلام یا جغرافیای اسلامی در آن باشد؛ به این معنا که بر هر کسی که عنوان #مستضعف یا #مظلوم صدق کند، گفتمان اسلامی انقلاب به حکم عقل و نقل خود را موظف میداند تا از آنان در برابر مستکبران و ظالمان دفاع کند.
💢خداوند میفرماید:
((و چرا شما در راه خدا و در راه نجات مردان و زنان و کودکان مستضعف نمىجنگید؟ همانان که مىگویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم پیشهاند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما))(نساء، آیه ۷۵)
@sh_enayatnejad
29.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عرفانهای_نوظهور
مراقبه کنار دریا!
🔹عصر جدید عصر معنویت لقب گرفته است در همه جوامع نشانه های روشنی از معنویت گرایی بشر جدید مشاهده میشود.
🔹این حالت از طرفی فرصتی خوب و استثنایی در اختیارمدافعان معنویت حقیقی و مبلغان اسلام ناب، برای ارائه نسخه هدایت الهی به بشریت قرار داده و از طرفی هم تهدیدی خطرناک علیه اسلام و معنویت اسلامی به شمار می رود چون ارضای کاذب معنویت خواهی بشر جدید به وسیله معنویت های دروغین به مراتب خطرناک تر و آسیب زاتر از فقدان معنویت است.
🔹کشف هویت جدید و متمایز شده از دیگران، فطرت معنویت گرای انسان فراتر از یک وضعیت مطلوب خانوادگی، بحران های موجود در روابط اجتماعی
تنوع طلبی، مشکلات و نیازهای روانی
🔹از طرفی هم جذابیت تعالیم معنوی گروه های جدید، بحران رویارویی سنت و مدرنیته( نگاه های افراطی و تفریطی)، شکاف نسل و.. از مهم ترین علل اجتماعی گرایش به جنبش های نوظهور انحرافی می باشد.
در ظاهر زیبا اما بر اساس کدام آموزه؟
🔰 استاد کارگاه عرفانی عرشیانی ها (عرفان کاذب) سید محمد عرشیانفر
طلبه حوزه علمیه و دارای مدرک تخصصی سازمان فنی حرفهای
دانش آموخته حوزه علمیه شهید باهنر
👈مبلغ برای شرکت در دوره مراقبه و رسیدن به خدا در ٢۴ساعت بالغ بر ۱ میلیون تومان میباشد
😏عرفان مخصوص اغنیاء و مرفهین نه ضعفاء و مستضعفین
⁉️آیا انرژی درمانی فایده دارد👇👇👇
http://www.shia-news.com/fa/news/112598
@sh_enayatnejad
⁉️ جزیره خضراء افسانه یا واقعیت؟
⬅️جزیره خضرا ؛ جزیرهای که بنا بر ادعای برخی، امام دوازدهم و فرزندان و یارانشان در آن سکونت دارند.
‼️مردی به نام «علی بن فاضل مازندرانی» در سال ۶٩٩ قمری (حدوداً هفتصد سال پیش) ادعا کرده است که:
«من چون یکی از مخلصان بودم به دستور حضرت حجت (عج) به جزیره ای برده شدم که یاران ونوادگان آن حضرت در آن جا سکونت دارند، نام آن جزیره، خضر است. حاکم آن جزیره، فردی بود به نام «سید شمس الدین» که از اولاد حضرت صاحب الزمان ونایب خاص ایشان بود.
سید شمس الدین، فقیه ودانشمند نیز بود وهر مسئله ای را از حضرت حجت (عج) نقل می کرد.
این جزیره در میان هفت قلعه استوار با دیوارهای محکم وبرج های به آسمان کشیده شده، قرار گرفته بود وآبشارها وچشمه سارها واقسام میوه ها را در خود داشت. روزی در بستان ها قدم می زدیم که مرد خوش صورتی با دو قطعه جامه از پشم سفید از نزدیکی ما گذشت. از سید پرسیدم: این مرد کیست که هیبتش مرا به شگفت واداشت؟ فرمود: این کوه بلند را می بینی؟ گفتم: آری. فرمود: در وسط آن، محل باشکوهی است، چشمه ای زیر درخت پرشاخ وبرگی جریان دارد وقبه ای از آجر نیز در آن جا هست و...
کل این داستان را برای فضل بن یحیی طیبی کوفی شرح می دهد( داستان👇)
http://www.m-mahdi.com/persian/books-209
⬅️این داستان از هفتصد سال پیش به این طرف ؛ در برخی از کتاب ها راه یافته است از همان زمان تاکنون دو دیدگاه درباره آن مطرح بوده است:
1⃣ دیدگاه کسان انگشت شمار واندکی است که وقتی این داستان را شنیده ویا خوانده اند به خاطر جذابیت ظاهری آن، دوست داشته اند که آن را بپذیرند.
این افراد با آن که می دانسته اند این روایت وداستان با مبانی اسلام ناسازگار است امّا چون پس از آن همه صبر وانتظار، سرانجام در عالم خیال، نشانی از دوست وعلائمی از فرج یافته اند! حیفشان آمده که از اساس، آن را انکار کنند.
2⃣ دیدگاه دیگر - که تقریبا همه عالمان شیعی بدان معتقدند - آن است که روایت جزیره خضرا، ساختگی وافسانه است و برخی از بزرگان هم در نقد آن آثاری پدید آوردهاند امثال آقا بزرگ تهرانی، جعفر کاشف الغطاء، سید محمد علی قاضی طباطبایی، محمد تقی تستری، سید محمد صدر و سید جعفر مرتضی عاملی از جمله ناقدان این داستان هستند
*⃣ این ساختگی بودن را در دو جهت می توان دید:
یکی زنجیره حدیث وراویان ودیگری محتوای آن.
⏺ اتصال این داستانها از قرن یازدهم به قرن ششم و هفتم که این ماجرا نقل میشود، قابل اثبات نیست و ناقلان ماجرا و نسخههای کتاب مجهول هستند و تنها کتابی که میتوان گفت آن را نقل کرده است بحار الانوار در قرن یازدهم میباشد که علامه مجلسی میگوید: این داستان را در کتابهای معتبر ندیدم و داستان را در بخش نوادر نقل میکند.
⏺ ثانیاً در نقل این داستانها مطالبی مثل تحریف قرآن،ارتباط همیشگی با امام زمان (عج) که خلاف معتقدات شیعه است و فرزند داشتن امام زمان (عج)نقل میشود که محل اختلاف است وجود دارد که همه حکایت از ضعف این داستان دارد.
@sh_enayatnejad