eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
614 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰منتظران راستین.... ✍استاد حسن #رحیم_پور_ازغدی 💠همه‌ی اعتقادات اسلامی قابل تقسیم به دو نوع هستند؛ نوع دردمندانه و نوع بی درد. ⬅️دیندار دردمند کسی است که دین برای او مسئولیت فردی و اجتماعی درست می‌کند، و گاهی خواب و خوراک را از او می‌گیرد؛ کسانی که خوابشان هم بیداری است. ⬅️اما در مقابل دینداران بی‌دردی هم هستند که وقتی بیدارند هم خوابند. 💠انتظار هم دو نوع است، انتظار بی‌دردها و انتظار دردمندان. هر گروه هم وظایف منتظران را به گونه ای ترسیم می کند. ⬅️اگر از بی‌دردان بپرسی وظایف منتظران چیست می‌گویند: هر صبح جمعه دعای ندبه خواندن و عاشقانه یا مهدی گفتن و دیگر هیچ. ⬅️اما گروهی هم هستند که در آتش انتظار سوختند و خانواده و جان و مالشان را فدا کردند ☑️(گزیده جلسه دینداری، دردمندی و بی دردی) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ٢٣ سوره آل عمران) 💠در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه آمده که در زمان پیامبر(ص) زن و مردى از یهود خیبر مرتکب زناى محصنه شدند و در تورات دستور مجازات سنگباران درباره این چنین اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقه اشراف بودند، یهود از اجراى این دستور در مورد آنها سر باز زدند و پیشنهاد شد که به پیامبر اسلام مراجعه کنند تا او داورى کند، به این امید که شاید مجازات خفیف ترى را تعیین کنند 💠وقتی نزد پیامبر آمدند حضرت فرمود: همین تورات فعلى میان من و شما داورى مى کند، آنها پذیرفتند و قرار شد عالمشان حکم را از تورات استنباط کند و آن عالم یهودی هم چون میدانست که این زن و مرد از خاندان اشراف هستند؛ خواست قسمتی که حکم به سنگباران میداده را نخواند اما حضرت فرمود آن قسمتی را که نخواندی بخوان و حکم صحیح را بده! وبعد دستور دادند؛ مجازات مزبور طبق آئین آنها در مورد این دو مجرم اجرا شود، در اینجا جمعى از یهود خشمناک شدند و این آیه درباره وضع آنها نازل گردید 💠چرا تسلیم حق نیستند؟ چرا از کتاب الهی و احکام آن؛ با آگاهی به اینکه اینها حق میباشد؛ اعراض میکنند؟ بعد خود قرآن پاسخ میدهد؛ چون آنها بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند (همان گونه که امروز نیز چنین فکر مى کنند و خود را نژادِ برتر و ژن های خوب می دانند) به همین دلیل، براى خود مصونیتى در مقابل مجازات الهى قایل بودند 💠در آیات بعد؛ به طور کامل؛ نوع افکارشان؛ علت بوجود آمدن این تفکرات و خط بطلان بر تمام این ادعاهای واهى و خیالات باطل را بیان میکند ♻️ادامه دارد.... 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سلوک با صلوات... 💠نسبت به هیچ پیامبری این را نداریم تنها نسبت به حضرت رسول(ص) است: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيمًا» خدای متعال و ملائکه الهی مرتب صلوات می فرستند. شما هم اقتدای به ملائکه کنید صلوات بفرستید 💠صلوات ما موجب می شود خدا بر ما صلوات بفرستد. «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْکمْ وَمَلَائِکتُهُ لِيُخْرِجَکمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» صلوات خدا ما را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند. گناهان، صفات رذیله، شرک؛ ظلمات است و توحید نور است. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» اگر خدای متعال بر کسی صلوات فرستاد نتیجه صلوات خدا این است که انسان را از ظلمات به وادی نور هدایت می کند. 💠 در روایتی هست که فرمود اگر شما یک صلوات بفرستید خدای متعال در هزار صف از ملائکه بر شما صلوات می فرستد. این است که اگر کسی اهل کثرت صلوات بود خدا دائما بر او صلوات می فرستد؛ لذا اگر دائم الصلوات باشیم؛ خدای متعال هم بر صلوات بر ما مداومت می کنند و صلوات خدا «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ». است برای همین می فرمایند؛ صلوات طهارت نفس می آورد.  💠 اینها خاصیت صلوات است لذا در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْکمْ … طِيباً لِخَلْقِنَا» با کثرت صلوات خلقت آدم پاک و گوارا می شود طیب و معطر می شود. 🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری ۵ اسفندماه ٩۴ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.safaee_fozesalekTSB-3.mp3_98388.mp3
6.06M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٣) ✔️هدف از خلقت، آمادگی نفس و قلب است برای رسیدن به کمال حقیقی و با همت عالی می توان به غنای حقیقی رسید. 3⃣ جلسه سوم 🕗 مدت: ٢۵:۱٣ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🆔 @ashora_karbala
🔰حیات والای انسانی را نشناختیم.... ✍استاد #علامه_جعفری 💠حیات انسان یك پدیده بسیار با عظمت است كه در دسترس بودن آن موجب شده تا ساده لوحان آن را مانند یك پدیده معمولی تلقی نمایند. كسانی كه سعی كرده اند پدیده حیات را با ماده تفسیر كنند و یا منشاء حیات را مجهول بدانند، نمی توانند به عظمت و ارزش های والای حیات انسانی بنگرند 💠لهذا بدون به فعلیت رسیدن بعد روحی حیات، حیات انسانی شناخته نخواهد شد. این یك قانون كلی است كه اگر انسان در پدیده ای غوطه ور شود، چون بر آن پدیده احاطه نخواهد داشت، لذا نه تنها فهم و درك آن پدیده به نحو عمیق امكان پذیر نخواهد بود، بلكه آن پدیده چهره حقیقی خود را نیز نشان نخواهد داد. اگر حیات انسان شكوفا شود، مبداء حركت و مسیر و مقصد حیات مشخص خواهد شد 💠اما اگر بعد روحی حیات به فعلیت برسد، ابزارهای شناسایی انسان تحت تأثیر هوی و هوس ها قرار نگرفته، به نحو صحیح به فعلیت منطقی خود خواهد پرداخت، زیرا بعد روحی حیات یك نوع روشنایی را برهمه معلومات و معارف ما خواهد افكند كه جلوی هر نوع فریبكاری را می گیرد و اگر بعد روحی حیات به فعلیت نرسد، حیات جلوه حقیقی خود را از دست خواهد داد و آدمی با آرایش و پیرایش حیات، آن را به بازی خواهد گرفت 💠اگر انسان حیات را در زندگی طبیعی محض - یعنی در احساس و حركت و تمایلات ناشی از غرایز حیوانی و توالد و تناسل - خلاصه كند، هیچ گاه هدفی والا برای حیات پیدا نخواهد كرد. انسان باید از حیات طبیعی بالاتر رود تا حیات معنای حقیقی خود را باز یابد 📚تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی (ج ٩ ص ٢۵۶) 🆔 @ashora_karbala
🔰دو سنت معمول؛ میان ائمه (علیهم السلام) ✍استاد متفکر #شهید_مطهری 🔹 شما دو سنت را در میان همه ی ائمه( علیهم السلام) می بینید كه به طور وضوح و روشن هویداست. 💠 یكی عبادت و خوف از خدا و خداباوری است. یك خداباوری عجیب در وجود اینها هست، از خوف خدا می گریند و می لرزند، گویی خدا را می بینند، قیامت را می بینند، بهشت را می بینند، جهنم را می بینند. درباره ی موسی بن جعفر می خوانیم: {حَلیفِ السَّجْدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الْغَزیرَةِ}، یعنی هم قَسم سجده های طولانی و اشكهای جوشان. تا یك درونِ منقلبِ آتشین نباشد كه انسان نمی گرید. 💠 سنت دومی كه در تمام اولاد علی (علیه السلام) از ائمه ی معصومین، دیده می شود همدردی و همدلی با ضعفا، محرومان، بیچارگان و افتادگان است. اصلاً «انسان» برای اینها یك ارزش دیگری دارد. امام حسن را می بینیم، امام حسین را می بینیم؛ زین العابدین، امام باقر، امام صادق، امام كاظم و ائمه ی بعد از آنها؛ در تاریخِ هر كدام از اینها كه مطالعه می كنیم، می بینیم اصلاً رسیدگی به احوال ضعفا و فقرا برنامه ی اینهاست، آن هم به این صورت كه شخصاً رسیدگی كنند نه فقط دستور بدهند، یعنی نایب نپذیرند و آن را به دیگری موكول نكنند. بدیهی است كه مردم اینها را می دیدند. 📚مجموعه آثار (سیرى در سیرهء ائمه اطهار علیهم السلام) ج۱٨، ص: ۱۰۶ 🆔 @ashora_karbalaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (شرح حکمت ۶۶) 💠امام در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد: 🍃فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا ( از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى) 💠 كسانى كه انسان برای برطرف ساختن نیازهای خود دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و گروه نااهلان. اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علوّ طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار 💠بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوی دیگر اگر این افراد اقدام به رفع نياز و حاجت هم كنند؛ ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارند، پس چه بهتر كه انسان قناعت ورزد و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند 💠یکبار امير مؤمنان در محضر پیامبر عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. حضرت رسول فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو:قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمكن. على (ع) عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق كيانند؟» فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند 🆔 @ashora_karbala