🔰خطای علما
✍ #امام_موسی_صدر
💢شاید برخی از علمای دین با دعوت و تبلیغ؛ یا با سکوتشان، در نشاندن عبادت به جای عدالت سهیم بوده باشند.
این در حالی است که اسلام اعلام داشته (افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر): برترین عبادت سخن حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است.
💢نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، به ویژه آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردم زیر ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
📚 بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر صفحه ۲۸
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴٢)
💠مطابق اين روايت، امام(ع) هنگامى كه يكى از ياران خود را بيمار مى بيند؛ به او مى فرمايد:
🍃وَقَالَ(ع): لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّة اعْتَلَّهَا: جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ «خداوند اين درد و بيمارى تو را سبب ريزش گناهانت قرار داد»
💠 مى دانيم که درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد؛ يكى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است. يعنى خداوند مى خواهد بنده صالحش را كه لغزشى داشته در همين دنيا پاك كند تا حساب او به قيامت نيفتد
💠اضافه بر اين، انسان در حال بيمارى توجه خاصى به خدا پيدا مى كند و گاه به ياد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى كند و همين بيدارى و آگاهى و توبه نيز سبب ديگرى براى ريزش گناهان اوست.
💠 قرآن مجيد در آیه ۱٢ سوره يونس مى فرمايد:{ وَإِذا مَسَّ الاِْنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ قاعِداً أَوْ قائِماً}
هنگامى كه به انسان زيان و ناراحتى و بيمارى برسد ما را در هر حال؛ در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده است مى خواند. هر چند براى بعضى اين بيدارى موقتى است و با تغيير احوال و اوضاع و برطرف شدن آن ناراحتى به حال سابق باز مى گردند
💠 بعد علت اینکه چرا فرمود بيمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود؛ پاداش و اجر دارد، بيان مى كند و مى فرمايد: زيرا بيمارى پاداشى در آن نيست؛ ولى گناهان را مى ريزد، همچون ريزش برگ درختان
🍃فَإِنَّ الْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ، وَلَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ، وَيَحُتُّهَا حَتَّ الاَوراقِ
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
17.safaee_ekhbatTSB-5.mp3_98377.mp3
6.14M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات »
(تواضع، خشوع و وَجَل)چیست؟
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه پنجم :
💠 به حقِ حق قسم؛ وقتی در روز قیامت خداوند اولیاء خود را محشور میکند و ما میبینیم غم و غصه های آنها چه بوده؟ به حال خود گریه میکنیم و شرمنده میشویم که چقدر غصه های ما حقیر بوده است!
💠به خدا قسم که ما نه خدا را شناخته ایم و نه قدر خودمان را! ما یاد گرفته ایم که فقط غر بزنیم که نمیگذارند کار کنیم و جامعه منحرف شده است و دیگر نمیشود کاری انجام داد...در حالی که هر چه مشکلات بیشتر میشود؛ تکالیف بیشتر میشود.
⏱زمان: ٢۵:٣۴ دقیقه
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala
🔰تحجر از درون
✍شهيد #سيد_محمد_باقر_صدر
💢پديده تحجر يكي از آفت هايي است كه از ديرباز، از درون موجب ركود انديشه در جامعه اسلامي بوده است
تحجر به این معنی كه انديشمندان، به ويژه علماي دين، حقايق موجود در جامعه اسلامي را ناديده گرفته و فقط به حل مسائل فردي بسنده كرده، و خود را موظف به پيچيدن نسخه درمان مشكلات فردي و امور شخصي مسلمانان بدانند و در مقابل مسائل فراوان سياسي اجتماعي آنان سكوت كنند. به اين دليل كه راه پرفراز و نشيب است؛ راهي بسيار دراز؛ به اندازه اي كه با اين تلاش هاي ناچيز، نمي توان به جايي رسيد و از مشكلات عبور كرد و هيچ كس قادر نيست چشم انداز خود را به آخر كار برساند.
💢بله راه دراز است. ولي در مقابل چه مقصدي؟ وقتي مقصد دعوت به خدا و راه خدا باشد، دوري و درازي راه چيزي نيست. مگر مسلمان مي خواهد در پايان اين راه به برگ و نوايي مادي برسد... شك نيست سر راه پر از خار و خس است. هيچ كس نمي گويد راه هموار است. اين راه، راه بازسازي است و راه بازگشت امت به قرآن، راه برگشت به مركزي كه از آن منحرف گشته است. در اين راه، خارها دست هايي را كه مي خواهد آنها را از سر راه بركند، خون مي اندازد و زخمي مي كند، ولي سرانجام خار ضعيف در برابر اراده آهنين و عزم استوار انسان ها،تسليم مي گردد
📕 (صدر، بي تا ب، ص 9 - 11)
🌐 @ashora_karbala
imam_hasan.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت ) برای مطالعه تاریخ و سیره ی اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕 جلد چهارم ➖زندگانی سبط اکبر؛حضرت امام حسن مجتبی(ع)
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب
مردم ما از صلح امام حسن چیز زیادى نمىدانند؛ فقط چند تا کلمهى شعارى مىدانند؛ درحالىکه دربارهى این صلح کتاب نوشته شده و بحث و تحلیل شده است. من خودم چندین سال قبل از این، کتابى از شیخ راضى آل یاسین - از بزرگان علماى عراق - ترجمه کردم. ترجمهى این کتاب در سال ۱٣۴٨ منتشر شده است؛ الان باید محتواى آن کهنه باشد. دربارهى امام حسن، ذهنها و فکرها باید حرف نو بگویند؛ اما همانها هم گفته نمىشود؛ اینها مایهى تأسف است
مکررا هم گفتهام ، چیزى که امام حسن مجتبى (علیهالسلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!
📕مشخصات کتاب
جلد چهارم مجموعه "اعلام الهدایه" سه فصل دارد
1⃣ فصل اول درباره شخصیت و فضائل ایشان است
2⃣ فصل دوم به مراحل زندگی امام مجتبی(ع) از ولادت تا شهادت حضرت علی(ع) میپردازد
3⃣فصل سوم در مورد مسائل بیعت تا صلح، پیمان نامه صلح، سرنوشت پیمان نامه، شهادت امام حسن(ع) و میراث علمی ایشان اشاره دارد
💢کتابی بسیار ارزنده؛ که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، میتواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفادهی عموم مردم و نیز محققان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱۱۴ سوره آل عمران)
💠{يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ و َيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ} معروف به عنوان طلب حقیقت ذکر گردیده است چون خودشان؛ حقیقت را باور دارند به دیگران هم توصیه طلب حقیقت میکنند و چون؛ منکر؛ طلب غیر خداست؛ آنان نیز؛ دیگران را از طلب غیر خدا نهی میکنند. اهل ایمان اهل مسامحه و سهل انگاری نیستند. چون این گروه، یومن بالله> والیوم الآخرهستند پس> یأمرون معتقد به خدا و معادند لذا با قاطعیت معروف را به دیگران توصیه میکنند
💠«يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»
«يُسارِعُونَ» باب مفاعله است و یکی از معانی این باب دو طرفه بودن امر است. هم خیرات سراغ ایشان میآيد و هم آنها به سوی خیرات میروند، اگر کسی از توفيقات محروم است، خود او رغبتی به خیرات نداشته است. خوبیها به اندازه رغبت افراد جذب میشوند
مفسرین در رابطه با «يُسارِعُونَ» گفته اند: طبق قانون جذب به اندازهای که فرد به سوی خیرات سرعت بگیرد، خیرات نیز به سمت او میآیند. کافی است فرد به خوبی و خیرات تمایل داشته باشد
💠وَأُوْلَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ
خداوند چه کسانی را میپسندد؟
میفرمایند: مؤمن به خدا و قیامت و آمرین به معروف وناهیان از منکر ؛جزو کسانی هستند که صلاحیت دارند که خدا ثناگوشان شود؛ یعنی فردی که صلاحیت دارد خدا او را بپسندد، چون حال و قال و اعتقادات و عملشان شایسته است یعنی اینان جزء صالحین، جزء «انعمت علیهم»، جزء کسانی که همه تقاضا میکنند خدا آنها را به ایشان؛ ملحق کند أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ؛ هستند.
🌐 @ashora_karbala