#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰"ایمان زاینده؛ همراه با تعهدات عملی"
( مبحث چهارم _ بخش دوم )
🔹اگر تعهدی احساس نکردی، در مؤمن بودن خودت شک کن. جامعه ای که به تعهدات ایمانی عمل نمیکند، نام خود را جامعه مؤمن نمی گذارد. آن کسانی که از قرآن شنیده اند: "وَ لاَ تَهِنُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سست نشوید، غمگین نشوید، اگر مؤمن باشید از همه بهترید.
🔹 آن کسانی که این صلای عجیب را از قرآن شنیده اند، بعد به واقعیتها نگاه می کنند، می بینند مؤمنین به قرآن از همه برتر نیستند، بلکه گروکِش همه هستند و تعجب می کنند که این وعده قرآن پس کو؟ و اگر زمانی برای انجاز این وعده پیدا نکردند، منتظر ظهور ولی عصر (صلوات الله علیه) می مانند.
🔹به این عده هم باید خاطر نشان ساخت که بله، #وعده_الهی حق است، هم در زمان ظهور مهدی موعود (صلوات الله علیه) و هم هر جایی که ایمان صورت ببندد؛ اما ایمانی که قرآن آن را همراه با #عمل می داند، ایمانی که آن را از تعهد جدا نمیداند. ایمان، نه فقط یک امر قلبی.
🔹 اگر فقط تصدیق و پذیرش در صدق کلمه ایمان کافی بود، من میگویم اول مؤمن به پیغمبر ابولهب بود یا ولید بن مغیره مخزومی بود. آن هوشمندان عرب خیلی خوب می فهمیدند که رسول خدا دروغ نمی گوید، خوب می فهمیدند که راست میگوید.
🔻دلیل میخواهید؟ دلیلش اینکه می
نشستند با همپیاله شان تصمیم می گرفتند پیغمبر را رسوا کنند. می گفتند برویم بشنویم، ببینیم چه می گوید، عیب هایش را بگیریم، بعد که می رفتند می نشستند، فردا شب می آمدند، می گفتند نه، این کلام بشر نیست، این سخن خدای بشر است.
🔻 پس قبول می کردند، تصدیق می کردند که او از سوی خدا سخن می گوید؛ اما جنابعالی بعد از چهارده قرن از آن تاریخ، او را مؤمن نمی دانی.
🔹 من میگویم اگر او مؤمن نیست؛ به دلیل اینکه این ایمانش، این قبولش، این تصدیقش با تعهدهای متناسب همراه نبوده، آیا ما مؤمنیم؟ درحالیکه تصدیق ما هم با تعهدهای متناسب همراه نیست. چه میفرمایید شما؟
🔻اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد...
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
14889-fa-farzandam-in-chenin-bayad-bod-koli.pdf
10.29M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
( "فرزندم این چنین باید بود" )
شرحی است از نامه سی و یکم نهجالبلاغه.(جلد ۱ و ٢)
✍مؤلف: اصغر طاهرزاده،
📕این کتاب در دو جلد تنظیم شده و شامل اصول تعلیم و تربیت از منظر امام علی (ع) است. نامه سی و یک نهج البلاغه نامهای است که امام علی(ع) برای فرزند خود امام حسن(ع) نوشتند.
📕نامه سی و یک نهج البلاغه تعریف کاملی از دنیاست و اینکه انسان چگونه باید با هر بخش زندگی رو به رو شود تا دچار خسران نشود. این سطور نگاشته های پدری دلسوز است که گرچه به راه پسر خود واقف است ولی جایگاه پدری را محملی قرار میدهد تا نامهای بنویسد به امت خود، به شیعیان خود؛ پدری که همان سالها پیش نگران امروز ما بود.
گذشته از نامه ی عمیق و راهگشای امام علی (ع)، پرداخت نامه در کتاب حاضر، توسط استاد طاهر زاده بوده است که همواره دغدغه اصلی وی توجه به فرهنگ عمیق و ناب اسلامی و فهم و ارائه آن بوده است.
📕این کتاب میتواند پاسخ مناسبی باشد به کسانی که در پی روش درست زندگی میگردند و از آنجایی که جانمایه کتاب کلام معصوم است، میتوان مطمئن بود که راه را به درستی به انسان نشان میدهد و از آنجایی که نامه سی و یک نهجالبلاغه نگاشتهای همه جانبه است که زندگی را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار داده، میتوان به جرأت گفت که کتاب حاضر هم کتابی است با دیدی همه جانبه نسبت به زندگی. این کتاب میتواند پایانی باشد بر سردرگمیهای جوانانی که فطرتی حقطلب و حقپذیر دارند
🆔 @ashora_karbala
🔰 توصیهای به دختران عزیزم!
🔻 #رهبر_انقلاب
🔹توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. #مطالعه ، دقّت، #تحقیق ، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح میپرورید و همسران خود را برای ورود به میدانهای مثبت، تشجیع میکنید. بسیاری از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتی میکنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات میدهند. کار و تلاش زن و آگاهی و موضعگیری او، چنین ارزشی دارد.» ۷۵/۶/۲۸
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶٨)
💠امام(ع) در این گفتار حکیمانه مى فرماید:
🍃الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى
(خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست)
💠فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است
💠 از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: 🍃لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ...یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا (انفاق شما مخصوصاً باید براى نیازمندانى باشد که.... از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند؛ اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند) این همان عفت است که زینت فقر است
💠اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است؛ نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. یعنی به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو؛ و چه زینتى از این بالاتر.
🆔 @ashora_karbala
🔰 آیا ما سهمی از #کربلا داریم❓
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
☑️من هر سال حساب مى کنم كه چه سهمى گرفته ام و چه ميراثى برداشته ام؟ آيا از عاشورا ى حسين و از كربلاى #حسين، سهمى داشته ام؟
☑️وارث، قرابت مى خواهد. قرابتى بدون حائل و بدون مانع. فرزندى كه قاتل پدر باشد، ارث نمى برد. فرزندى كه كافر باشد از مسلمان ارث نمى برد. آيا من حسين را نكشته ام؟ آيا من از آنچه كه فهميده ام، چشم نپوشيده ام و كفر نورزيده ام؟
☑️اگر من به ولايت حسين نرسيدم، اگر ابوّت اولياء را نخواستم، اگر فرزند دنيا و يا بدتر بنده ى دنيا شدم و دين در وجود من شكل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آيا با حسين قرابتى دارم؟
آيا از عاشورا ارثى مى برم و سهمى مى گيرم؟
📚 وارثان عاشورا، ص۲۵۴
🆔 @ashora_karbala
🔰چگونه میتوانیم حسین(ع) را یاری کنیم؟
▪️حسین(ع) به عبیدالله بن حرّ جُعفی میگوید: به خدا سوگند آنکه خداوند؛ او را در آتش جهنم میاندازد. یعنی فریاد و ندای حسین آن هنگام که میگوید(هل من ناصر ینصرنی) را بشنود و یاری نرساند، در آتش جهنم است. نگویید که حسین کشته شد و همه چیز تمام شد. حسین برای چه چیزی کشته شد؟ برای دین کشته شد، برای حق، و برای اهداف حق. بنابراین، اهداف حسین پابرجاست
▪️اکنون ما در ۲۴ ساعت چه میکنیم؟ آیا برنامۀ روزانۀ خود را ملاحظه کرده ایم؟ چگونه آن را سپری میکنیم؟ چند ساعت را صرف شکممان و خودمان میکنیم؟ چند ساعت را در راه تقویت ایمانمان صرف میکنیم؟ مشکل اینجاست. ما باید آماده شویم. باید زینب و حسین را در راه تحقق اهدافشان یاری کنیم. ما چه کرده ایم ؟ غیر از گریه چه کرده ایم؟ زنهار که گریه کافی نیست، باید حسین را یاری کنیم
▪️پیشنهادی به شما میکنم. اگر حسین برای دین کشته شد و دین و آموزه های دینی اکنون در پیش ماست، هر کدام از ما، چه بزرگ و چه کوچک، میتواند در تحقق هدف دینی حسین و زینب را یاری کند. اگر کسی نماز نمیگزارد، برای اکرام حسین و زینب نماز بخواند. اگر کسی غیبت میکند؛ آن را ترک کند. اگر کسی وجدان مریضی دارد؛ آن را پاک گرداند، اگر کسی با بستگانش اختلافی دارد؛ آن را رفع کند، اگر کسی به همسایه اش کمکی کند، اگر کسی فرزندش را نیکو تربیت کند، من قول میدهم که نام او در فهرست یاری کنندگان و همراهان حسین و زینب درج میشود. و از خداوند میخواهیم که ما اینگونه باشیم.
🎙سخنرانی #امام_موسی_صدر در باشگاه فرهنگی امام صادق(ع) شهر صور لبنان
🆔 @ashora_karbala
🔰بیماری های روحی نیاز به درمان جدی تری دارند!
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸داستان خیلی معروفی در كتب تاریخ نقل می كنند: در زمان یكی از خلفا، مرد ثروتمندی غلامی خرید. از روز اولی كه او را خرید، مانند یك غلام با او رفتار نمی كرد، بلكه مانند یك آقا با او رفتار می كرد. بهترین غذاها را به او می داد، بهترین لباسها را برایش می خرید، وسایل آسایش او را فراهم می كرد و درست مانند فرزند خود با او رفتار می كرد، گویی پرواری برای خودش آورده است. غلام می دید كه اربابش همیشه در فكر است، همیشه ناراحت است. بالاخره ارباب حاضر شد او را آزاد كند و سرمایه ی زیادی هم به او بدهد.
🔸یك شب درد دل خود را با غلام در میان گذاشت و گفت: من حاضرم تو را آزاد كنم و این مقدار پول هم بدهم، ولی می دانی برای چه این همه خدمت به تو كردم؟ فقط برای یك تقاضا. اگر تو این تقاضا را انجام دهی، هرچه كه به تو دادم حلال و نوش جانت باشد و بیش از این هم به تو می دهم. ولی اگر این كار را انجام ندهی، من از تو راضی نیستم. غلام گفت: هرچه تو بگویی اطاعت می كنم، تو ولیّ نعمت من هستی و به من حیات دادی. گفت: نه، باید قول قطعی بدهی، می ترسم اگر پیشنهاد كنم قبول نكنی. گفت: هرچه می خواهی پیشنهاد كنی بگو تا من بگویم «بله» . وقتی كاملاً قول گرفت، گفت: پیشنهاد من این است كه در یك موقع و جای خاصی كه من دستور می دهم، سر مرا از بیخ ببری.
🔸گفت: آخر چنین چیزی نمی شود. گفت: خیر، من از تو قول گرفتم و باید این كار را انجام دهی.
🔸نیمه شب غلام را بیدار كرد، كارد تیزی به او داد و با هم به پشت بام آن همسایه ها رفتند. در آنجا خوابید و كیسه ی پول را به غلام داد و گفت: همین جا سر من را بِبُر و هرجا كه دلت می خواهد برو. غلام گفت: برای چه؟ گفت: برای اینكه من این همسایه را نمی توانم ببینم. مردن برای من از زندگی بهتر است.
🔸ما رقیب یكدیگر بودیم و او از من پیش افتاده و همه چیزش از من بهتر است. من دارم در آتش حسد می سوزم، می خواهم قتلی به پای او بیفتد؛ راحتی من فقط برای این است كه می دانم اگر اینجا كشته شوم، فردا می گویند جنازه اش در پشت بام رقیبش پیدا شده، پس حتماً رقیبش او را كشته است و آبرویش می رود و من مظلوم جلوه می کنم و او ظالم. اگر چنین چیزی شود، من راحت شده ام. بعد رقیب مرا زندانی و سپس اعدام می كنند و مقصود من حاصل می شود!
🔸غلام گفت: حال كه تو چنین آدم احمقی هستی، چرا من این كار را نكنم؟ تو برای همان كشته شدن خوب هستی. سر او را برید، كیسه ی پول را هم برداشت و رفت.
🔸خبر در همه جا پیچید. آن مرد همسایه را به زندان بردند. ولی همه می گفتند: اگر او قاتل باشد، روی پشت بام خانه ی خودش كه این كار را نمی كند، پس قضیه چیست؟ معمایی شده بود. وجدان غلام هم او را راحت نگذاشت، پیش حكومت رفت و حقیقت را این طور گفت: من به تقاضای خودش او را كشتم. او آنچنان در حسد می سوخت كه مرگ را بر زندگی ترجیح می داد. وقتی مشخص شد قضیه از این قرار است، هم غلام و هم مرد زندانی را آزاد كردند.
🔹شما بیماری از این خطرناک تر سراغ دارید؟ این بیماری ها؛ نیاز به درمان ندارد؟ این بیماری ها با قرص مداوا میشود؟ اینها را باید با دستورات قرآن درمان کرد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری( ج٢٣، ص ۱۰۵)
🆔 @ashora_karbala