11.mp3
11.5M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی" تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ لزوم بحث از حکومت دینی و جایگاه آن در دو دیدگاه مادی و الهی
☑️ در بحث از حکومت دینی با دو دیدگاه مواجه هستیم. دیدگاه آنهایی هستند که با مقدماتی می خواهند لزوم حکومت دینی را نفی کنند. در مقابل آن دیدگاه توحیدی به عالم؛ وجود دارد و مطرح می سازد که انسان ناگزیر از پرستش است یا پرستش خدای متعال و یا غیر او که باطل است اما در حیطه اراده خود و اختیاراتش می تواند پرستش الهی را انتخاب کند در این صورت محوریت جوامع حول انبیای الهی و ولی خدا شکل گرفته و در مسیر عبودیت خدای متعال و کمال انسان است و در این نگاه ولی فقیه و حکومت دینی امتداد حکومت حقه اولیای الهی و انبیا خواهد بود...
1⃣1⃣ جلسه یازدهم( جلسه پایانی)
⏰ مدت: ٨۵:۴۱ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ
٢۰ اسفندماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
🔰پاسخگویی مسئولان...
⁉️ با اینکه شما از اوضاع مملکت خبر دارید و وضع مردم را خوب درک می کنید، ولی چرا کاری انجام نمی دهید؟ اگر مسؤولان گوش نمی کنند، چرا با آنها برخورد نمی کنید و افراد لایق و قابل اعتماد و دلسوز برای ملت را جایگزین آنها نمی کنید؟ چرا باید بعضی اشخاص مصونیت آهنین داشته باشند و بعضی دیگر نه؟
✅ پاسخ #امام_خامنه_ای
🔹از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیتهای خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند. اما این که چرا من افرادی را نمیگمارم؛ پاسخ این است که طبق قانون عمل می کنم. گماشتن افراد، به عهدهی رهبری نیست.
🔹 مهمترین و بیشترین بخشهای کشور، بخشهایی هستند که مسؤولیت گماشتن افراد در رأس آنها با رهبری نیست. طبق قانون، روالی وجود دارد؛ باید آن روال عمل شود. اعتراض به آنها هم، باز روال قانونی دارد که اگر مسؤولی کمکاری داشت واین ثابت شد، چگونه باید با او برخورد کرد. مجلس یکطور برخورد می کند، دستگاه قضایی هم یکطور برخورد می کند. بنابراین، کارها باید بر اساس روال قانون پیش برود.
🔹 مسائل کشور هم اینگونه ساده و یک دست و قابل اندازه گیری با یک نگاه نیست که ما بگوییم فلان مسؤول توانست، یا فلان مسؤول نتوانست. مسائل کشور - چه کارهای اقتصادی، چه کارهای سیاسی و چه کارهای فرهنگی - پیچیده است. آنجایی که شما میبینید بنده به کسی اعتراضی می کنم، هنگامی است که جمعبندی همه جانبهای نسبت به آن کار صورت گرفته؛ والّا اینطور نیست که انسان بتواند از دور نسبت به کار مسؤولی، ارزیابیای کند و او را محکوم یا تأیید نماید.
🔹 البته نتایج کارها بایستی در عمل دیده شود. چیزی که من همیشه به مسؤولان - چه مسؤولان قوّهی مجریّه و چه مسؤولان قوّهی قضایّیه - توصیه می کنم، عمدتاً این است که در برخورد با تخلّف، هیچگونه رو در بایستی با کسی نکنند. مسؤولان قوّهی قضایّیه هم همینطور؛ در حوزهی کارِ خودشان نباید بههیچوجه دچار رودربایستی و ملاحظهکاری شوند. اگر این احساس مسؤولیتِ بدون رودربایستی در مسؤولان بالا باشد، این امید وجود خواهد داشت که بسیاری از آن چیزهایی که به نظر ناهنجار میآید، برطرف شود.
♻️ بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۷۹/۱۲/۲۲
🆔 @ashora_karbala
🔰چرا دنبال طبيب نمى رويم؟
✍آیت الله #شیخ_محمد_تقی_آملی
🔹با اين كه در مقابل طبيب تسليم هستيم و نمى دانيم مرض ما چيست و راه علاجش كدام است ولى در امور معنوى و روحى چنين نيستم. علتش اين است كه اساسا مريض هاى روحانى كمتر دنبال طبيب مى روند و منشأش دو چيز است:
🔻 اول آن كه علم به مرض جسمانى زودتر از علم به مرض روحانى پيدا مى شود و تا در اين نشئه هستيم سرپوش روى روح است و بايد او را در مقابل آينه نگاه داشت تا عالِم به عيوب و نواقص خود شود و آن عبارت است از روح عالِم.
🔻دوم دسترسى نداشتن به آن عالم است؛ زيرا هر جا كه مى رويم براى اینكه معالجه مرض خود را نماييم؛ مى بينيم او هم يك مريضى است از ما مريضتر! و لذا راه معالجه به سه طريق متصور است :
🔸یِکم اينكه طبيب روحانى باشد كه در زير سايه همتش جميع امراض ما يك مرتبه خوب شود. ولى متاسفانه در بين ما طبيبى نيست مگر اين كه خداوند تعجيل در فرج حضرت ولى عصر (عج) بفرمايد
🔸 دوم اينكه لنگان لنگان رفتن و در فكر معالجه بر آمدن؛ شايد بتوان مرض خود را پس از مدتى علاج نمود و اين مجاهده البته بسيار خوب است؛ زيرا كه در راه رضاى خدا مى باشد.
🔸 سوم هم اينكه از يكديگر استمداد جسته و به كمك هم خود را به مقصد برسانيم اگر چه طريق اول بهترين طريق هاست ولى اين راه هم، راه پرفايده اى است كه انسان براى خود رفيقى در طى راهش بگيرد و به همت همديگر زودتر خويش را به مقصد برسانند و این نیاز دارد به رفيق شفيق صالحى كه با او هم عهد شويم و عيب هاى يكديگر را برطرف نماييم.
📚در جستجوى استاد؛ درسهاى اخلاق آیت الله شیخ محمد تقی آملی؛ ص ۱۱٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 زیان بارترین عمل
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔸آخرین قسمت سوره کهف نکته ای را می آورد که؛ قصهی حیات دنیایی چگونه قصهای است و راه خطر کجاست؟میفرماید: ای پیامبر! به مشرکان بگو آیا میخواهید شما را آگاه کنیم از پر ضررترین عمل و پوچترین زندگی؟ کسانی که تمام تلاش خود را در زندگی از دست دادند و هیچ بهرهای از آن نگرفتند و در عین حال گمان میکنند که کار خوبی انجام میدهند، همین پندار مایهی تمام خسران آنها شده است
🔸آن که خاسر میگردد ولی به خیال خود نتیجه گرفته است، امیدی به جبران خسرانش نیست، اگر باطل را به عنوان عمل نیک پذیرفت و دلباختهی آن اعمال بود، از هر خاسری خاسرتر است زیرا دلش مجذوب زینتهای دنیاست و همین انجذاب او را از میل به پیرویِ حق باز میدارد.
🔸 می فرماید پوچترین زندگیها از آن کسانی است که از یک طرف اعمالشان تماماً در دنیا پراکنده و گم میشود و هیچ جهت متعالی ندارد و از طرف دیگر با پذیرفتن ملاکهای اهل دنیا فکر میکنند اعمال خوبی انجام میدهند، این افراد زیان کارترین انسانها هستند زیرا از یک طرف گرفتار اعمالی هستند که بهجهت غیر توحیدی بودن، سراسر دنیایی است و از طرف دیگر متوجه نیستند که مقصد آنها در زندگی دنیایی این نیست که همهی همّت خود را صرف دنیا کنند.
🔸وقتی بشریت در مسیر دینداری قرار نگیرد متوجه اهداف عالیهی روح خود نمیشود تا ملاکی برای ارزیابی عمل خود داشته باشد. راه نجات این است که حق را بشناسیم و عمل خود را با حق بسنجیم تا تلاشهایمان در زندگی گم نشود و گرفتار پوچترین نوع زندگی نگردیم.
📚سوره کهف، راز زندگیهای توحیدی ص ۱٣٧
🆔 @ashora_karbala
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هدف از زندگی چیست؟
🔻این مِن و مِن کردن بعضیها اصلا قشنگ نیست. یعنی تا حالا اصلا به این موضوع فکر نکردن؟ من و شما برای این سؤال جواب داریم؟ هدف ما تو زندگی چیه؟ زندگی بدون هدف، و دچار روزمرگی شدن به نوعی خلع سلاح شدنه و و یقینا ناامیدی و خستگی و بی حوصلگی را به همراه داره. خیلی باید روی این موضوع فکر کرد.
🔻آنچه انسان ها را از پای در می آورد رنج ها و سرنوشت نامطلوبشان نیست بلكه بی معنا شدن زندگی ست كه مصیبت بار است و معنا تنها در لذت و شادمانی و خوشی نیست بلكه در رنج و مرگ هم می توان معنایی یافت.
"ویکتور فرانکل"
🆔 @ashora_karbala
beheshti29.mp3
7.09M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙آیت الله #شهید_بهشتی
🔰موضوع: "حق و باطل از دیدگاه قرآن" تعاریف و معنای حق/ معیار حق/
☑️ منظور از واژه حق چیست و از این واژه چه چیزی می فهمیم؟ اول ببینیم ما با برداشتها و آگاهی هایی که تاکنون کسب کرده ایم از کلمه حق چه می فهمیم وچه اراده می کنیم؛ برداشت متعارف و اجتماعی از کلمه حق چیست؟ اینکه ما می گوییم حق، ناحق، این حق است، این باطل است، چرا ناحق می گویی، چراحق سرت نمی شود، چرا دنبال حق نیستی، چرا تسلیم حق نیستی؛ همان حقی که ما در محاورات روزانه به کار
میبریم. این حق یعنی چه؟ شهيد بهشتی در این جلسات بحث خود را با جستار در مفاهيم رايچ گفتاری آغاز میكند و گام به گام جويندگان مشتاق حقيقی را همراهی می كند تا به قرائتی دست يابند كه در تفسير آن مفاهيم موفقتر است.
☑️ نكته جالب توجه این جلسات؛ همین روش بحث و منش گفت وگوی شهید بهشتی؛ این عالم عامل است که جای بسی تأمل و تعميق دارد که حاضران در اين جلسات هيچگاه خود را شنونده صِرف نمیدانستند؛ بلكه شركت فعال در اين گفتگو را با ميل و رغبت پذيرا میشدند و خود را در اين تلاش سهيم می دیدند. و این نشان از صميميت و دوستی حاكم بر فضای اين جلسات داشته و حاضران خود را در بحث و گفت وگو با سخنرانان آزاد میديدند و همين بر غنای مباحث مذكور افزوده است. در ميان سؤال كنندگان نام چهرههای آشنا مانند شهيد دكتر فياض بخش و شهيد دكتر لواسانی نيز ديده میشود كه بر جذابيت بحثها میافزايد.
1⃣جلسه اول
⏰ مدت: ۵٩:۰۱ دقیقه
📶 حجم: ۴ مگابایت
🗓 در جمع انجمن اسلامی پزشکان
🆔 @ashora_karbala
كتاب، مادر تمدنها و نیز عصارهی آنهاست
"الكتاب أُمّ الحضارات وعصارتها أيضاً"
#امام_خامنه_ای ۱۳۷۴/۰۶/۲۱
📕جوان باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در همین دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه می توانید، در دورهی جوانی پر کنید.
📕ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همهی گرفتاریها، بیش از جوانها مطالعه می کنم - به دست میآوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهیهای مفید و لازم در زمینههای مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه می توانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد. ١٣٩١/٧/٩
🆔 @ashora_karbala