#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱۱۲ سوره آل عمران)
💠ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُـ یعنی آنچه که بر یهود مسلط است بدبختی است، نه عزت و شوکت؛ علی رغم قدرتی که دارند مسلط بر آنها ذلت و ننگ و خواری است، زمان پیامبر اکرم (ص)، بیشترین ثروت از آن یهود بود اما به یکباره مجبور شدند همه ثروت را بگذارند و فرار کنند، این همه ثروت یکجا در اختیار مسلمین قرار گرفت
💠 با اینکه یهود ثروتمند بودند قرآن میفرمايد پول و مادیات برای آنها عزت نیاورد، علی رغم ثروت مادی همیشه فقیر بودند. «ضُرِبَتْ » یعنی سنت خدا این چنین است که آنها همیشه بدبخت باشند چون خدا ذلت را برای آنها ثبت کرده است اما برای مؤمنین: (وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُون)
و عزّت از آنِ خدا و از آنِ پيامبر او و از آنِ مؤمنان است؛ ليكن اين دورويان نمىدانند.
💠ذلت و خواری برای آنها ثبت شده یعنی امروز یا فردا دچار این ذلت خواهند شد؛ اینها رو به زوال و افول هستند این سنت الهی است.
💠 بله شاید علی الظاهر متمول باشند اما باطناً مسکین و فقیر اند و احساس نداری میکنند؛میترسند. مؤمن غنای قلب دارد مؤمن خدایی دارد که با وجود او هیچ گاه احساس نیاز به خلق نمیکند. در مورد اصحاب صفه (مهاجرين از مكه به مدينه هستند) داریم که با روزی یک خرما زندگی را میگذراندند، اما یک بار هم احساس عجز و ناتوانی نداشتند.
💠توان به ميزان دارايی و موجودی نيست؛ دل مؤمن وصل به حق است. وقتی که دل وصل به آن غنی است احساس بی نیازی از خلق را دارد ولو هیچ چیز نداشته باشد
@ashora_karbala
🔰انسان شصت سال عمر میکند، باز سر پلّهٔ اوّلش قرار دارد. وادیِ تیه یعنی همین.
✍ استاد سید محمدمهدی #میر_باقری:
💠الان ما در [وادی تيه] هستيم؛ شصت سال عمر میکنيم، باز سر پلّهٔ اوّلمان هستيم. مگر وادی تيه، چه بود؟! جريان توسعه، همين است. آدم شصت سال عمر میکند، همان جای اوّلش است؛ اگر عقب نرفته باشد، جلو نرفته. شصت سال میگردد، سر جای اوّلش است. اين آقا بعد شصت سال، چه دارد؟ ماشين شخصی دارد، خانه دارد، کارخانه دارد، شصت سال هم لذّت؛ خب ثُمّ ماذا؟ بعدش هم که میخواهد برود، همه اينها را ميگذارد میرود؛ اين وادي تيه است ديگر.
💠 يعنی آدم شصت سال زحمت کشيده، سر جای اوّلش است، هيچ چيز ندارد، مثل روز اوّل. وقتی حضرت ظهور میکنند، اين وادی تيه جمع میشود.
انسان با هر قدمی که برمیدارد، يک قدم به مقصد نزديک میشود.
💠میدانيد وادی تيه چرا برای آنها پيش آمد؟ به ايشان گفتند: «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطاياکُمْ»؛ از اين دروازه شهر در حالت تواضع و سجده برويد داخل. امام عسکری (ع) فرمود: اين، وادی ولايت اميرالمؤمنين (ع) بود؛ بر سر در آن باب، ولايت حضرت حک شده بود. گفته شد که از اين در برويد داخل، از خدا طلب مغفرت کنيد، گذشتهتان را جبران میکنيم. در اين وادی هم که رفتيد، هر قدم رو به پيش هستيد. اينها ماندند بيرون وادی، شد وادی تيه.
💠 وادی تیه؛ وادی ولايت دشمنان است؛ همينی که الان در عالم هست. آدم شصت سال میدود، سر جای اوّل خودش است. درست است اسمش را میگذارند توسعه، ولی ما که نمیفهميم اين چه توسعهای است. آدم شصت سال زندگی میکند، ماشينش را نوتر میکند، خانهاش را بزرگتر ميکند، باغش را بهتر میکند، ولي همه، بيرون آدم است. آدم، سر جای خودش مانده.
💠اين تعبير قرآن را ببينيد:
«تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ وَ تَبَّ ¤ ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ»مال او و آنچه بدست آورده بود، دردی از او دوا نکرد؛ آدمی که جان خودش را باخت، مالش که جای آدم را نمیگيرد، مال که آدم را از خودش مستغنی نمیکند. در توسعه میگويد شصت سال؛ خب شصت سال میدَوَم، چه دارم؟ میگويد باغ داری، خانه داری، شهرک خصوصی داری، هواپيمای خصوصی داری، کشتی. خب من چه دارم؟ هيچ چيز.
💠 بله، بيرون، خيلی چيزها هست، کشتی هست، شهر هست، هواپيما هست؛ اما؛ به من چه مربوط؟! تيه يعنی همين ديگر. آدم وقتی از وادی ولايت حضرت امير (ع) بيرون رفت، شصت سال میدود کار میکند، همه چيزهايی که جمع کرده بايد بگذارد، هيچ چيز با خودش نمیتواند ببرد. اين عمر، صدهزار سال هم باشد، همين است.
✅ پی نوشت: تفسیر [وادی تیه] را در تفاسیر؛ ذیل آیه ٢۶ سوره مائده {یَتیهونَ فِی الاَرض” } مطالعه کنید.
🌐 @ashora_karbala
هدایت شده از صـاد _ عـین
1.safaee_enbesatevojodTSB.mp3_98393.mp3
6.58M
🎙 استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع: انبساط وجودی انسان و یافتن افق های جدید؛ استاد در این سخنرانی به تبیین این موضوع می پردازد که وجود انسان فراتر از همین ظواهر دنیوی است و نباید بسنده به همین برنامه ها و محاسبه های جزئی کرد.
🕤زمان: ٢٧:٢۵
📶حجم:۶ مگابایت
🌐 @ashora_karbala
🔰مساجد را حفظ کنید این تکلیف است برای شما...
#امام_خمینی (ره)
ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید؛ ای روشنفکران! مسجد ها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید؛ ای حقوقدانها! مسجدها را حفظ کنید.
من امروز باید بگویم که تکلیف است برای مسلمانها، حفظ مساجد. حفظ مساجد امروز جزو اموری است که اسلام به او بسته است. سعی کنید که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد و توجه داشته باشید که عزلت و کنارهگیری در اسلام نیست.
مسجدها را خالی نکنید؛ مسجد مرکز اجتماع سیاسی است. مسجد مرکز تبلیغ است. این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد.
🌐 @ashora_karbala
🔰والله آمریکا از ما میترسد...
▫️ #رهبر_معظم_انقلاب
💢 امروز واللَّه، امریکا از ما مىترسد. من قسمجلاله خوردم که باور کنید. باید هم بترسد! آنچه که در دنیا امروز #تهدید کننده است، بمب اتم و موشک اتمى نیست. آن، حاملِ یک سخن درست بودن است. آن، ما هستیم که حامل یک سخن درستیم.
⬅️اگر ما درست عمل کنیم؛ مؤمنانه برخورد کنیم؛ شجاعت اسلامى لازم را براى خودمان حفظ کنیم؛ از اسلام مایه نگذاریم و از کیسهى خلیفه خرج نکنیم، مطمئناً دشمن در مقابل چنین موضعى، آسیب پذیرى دارد.
💢 وقتى امریکا و امثال امریکا از ما راضى مىشوند که ما از این اسلام صرفنظر کنیم.
⁉️ کسى حاضر است از اسلام صرفنظر کند؟ اگر مىخواهیم از اسلام صرفنظر کنیم، خوب؛ چرا ما باشیم!؟ چرا من باشم!؟ یک دستگاه دیگر بیاید حکومت کند. چه لزومى دارد! مردم ما را مىخواهند چه کنند!؟
⬅️براى خاطر #اسلام است. مردم، من و شما را براى خاطر اسلام می خواهند چون نوکر اسلامیم؛ چون اعلام کردیم که ما حرکتمان براى اسلام است.
💢 اگر از اسلام صرفنظر نکنیم،
«و لن ترضى عنک الیهود و لاالنصارى.» من گفتم این، یکى از معجزات قرآن است. الانش هم همینطور است. سابق، یک وقتهایى خیال مىکردیم که این، مال آن زمان بوده است. گفتیم: این، در زمانى اینگونه بوده. بله، «لن». اما امروز چه اهمیت مىدهند که یکى مسلمان باشد.
💢حالا با مسلمانى مخالفند؛ با همهى مراحلش مخالفند؛ با بعضى مراحلش به شدت مخالفند (مثل مرحلهاى که ما در آن هستیم).
⬅️ با مرحلهى مسلمانى سارایوو مخالفند؛ همان مرحلهى ضعیفى که شما دیدید و دیگران هم دیدند و من هم دیدم. یک مسلمانىرقیقى دارند؛ اما این را هم حاضر نیستند تحمل کنند. پس فردا هم نوبت آلبانى است. اگر بتوانند، پدر مسلمانان اروپا را در می آورند! البته انشاءاللَّه نمىتوانند.
💢برادران عزیز! امروز کارهای نشده و سؤالهای بی جواب؛ خیلی هست. از اولی که این انقلاب پیروز شد، هرجا رفتیم و هرکس آمد، دیدیم به ما میگوید شما چه میگویید!؟ حرفتان چیست!؟ ما باید پایه های تفکر اسلامی؛ جهان بینی اسلامی؛مبانی نظام_ اسلامی و ارکان خطوط اصلی انقلاب اسلامی؛یعنی این تحول و از شکلی به شکل دیگر شدن را توضیح بدهیم؛ بعد ارکان نظام جمهوری اسلامی و اقتصاد و سیاست و روابط جمعی و روابط فردی و اخلاق و فرهنگ و جایگاه علم را در آن توضیح بدهیم؛ همهی اینها کار لازم دارد.
این هم توصیهى من در یک جمله ...
☑️بیانات در جمع مسؤولان وزارت امور خارجه و سفرا و کارداران جمهورى اسلامى ایران ۱۳۷۱/۰۵/۱۹
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴۴)
💠امام(ع) در اين گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى كند و آن را مايه خوشبختى انسان مى داند؛ در جمله اول مى فرمايد:
🍃طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ
خوشا به حال كسى كه پيوسته به ياد معاد باشد
💠مرگ حقیقتی قطعی است که عاقبت گریبانگیر هر موجود زندهای جز خداوند تبارک و تعالی خواهد شد؛ از اینرو در منابع دینی ما به مسألۀ «یاد مرگ و قیامت» اهمیت زیادی داده شده، به گونهای که در قرآن کریم بیش از هزار آیه به مسألۀ مرگ و قیامت، اشاره دارد و از جهت اهمیت؛ بعد از مسألۀ توحید قرار گرفته است
💠دلیلش هم این است که به یاد مرگ و قیامت بودن موجب میشود تا آدمی خود را برای این سفر ابدی و همیشگی آماده کند و توشۀ لازم را مهیا کرده و از شهوات و لذات زودگذر دنیا چشمپوشی کند.
💠به همین دلیل است که یاد مرگ و قیامت در روایات ما به عنوان افضل عبادات معرفی شده (اَفْضَلُ الْعِبادَةِ ذِکْرالموت) و از نشانههای کیاست و زیرکی به شمار میرود. از حضرت رسول (ص) سؤال شد: زیرک ترین مردم چه کسی می باشد؟ فرمود: آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد.»
💠افرادی که همواره به یاد مرگ و قیامت خود هستند، هرگز دچار غفلت نخواهند شد و مشکلات و رنجهای دنیا را به راحتی تحمل کرده و با ایجاد روحیۀ زهد نسبت به دنیا و دوری از گناهان، دارای رقّت قلب شده، در نتیجه محبوب خداوند میشوند و با شهداء محشور خواهند شد. به رسول خدا (ص) عرض کردند: آیا کسی با شهدا محشور خواهد شد؟ فرمود: بلی، کسی که در شبانه روز بیست مرتبه مرگ را یاد کند.
🌐 @ashora_karbala
🔰این مهمان نوازی نیست!
✍شهید #مرتضی_مطهری
💠بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان میبندیم و اسمش را «مهماننوازی» میگذاریم و میگوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان میآید و دیگری میرود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمانِ شبْخواب هم به خانهاش دعوت میکند.
✅این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظهای را نمیکنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست - که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند - فشارها و زحمتهایی را تحمیل می کنیم و اسمش را «مهماننوازی» میگذاریم و میگوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهماننواز هستیم! مهماننوازیای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهماننوازی نیست.
📚 انسان کامل، ص263
🌐 @ashora_karbala
imam_sajad.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت ) برای مطالعه سیره ی اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕جلد ششم➖زندگانی زین العابدین امام سجاد(ع)
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب
آن چهرهى مظلوم بىصداى سربهزیرِ منفعلى که از امام سجاد درست کردند به کلى برخلاف واقع است؛ چهرهى حقیقى امام سجاد علیهالسّلام چهرهى یک مبارزِ قهرمانِ خستگىناپذیرِ آشتىناپذیرِ پیگیرى است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راهها را مىشناسد و انتخاب مىکند و به سمت هدفها این راهها را مىپیماید، خودش خسته نمىشود و دشمن را خسته مىکند؛در کلمات امام توجه به کادرسازى است ایشان سى و پنج سال زحمت کشید و کار را به اینجا رساند که وقتى در سال نود و پنج هجرى آن حضرت وفات کردند، امام باقر(ع) در میان جمع کثیرى از شیعیان و محبان اهلبیت قرار گرفت و این از برکات امامت و جهاد و تلاش آن بزرگوار بود
📖جلد ششم مجموعه اعلام الهدایه پنج فصل دارد.
1⃣فصل اول درباره شخصیت و فضائل امام سجاد(ع)است
2⃣فصل دوم به مباحث ولادت و مراحل زندگی ایشان میپردازد
3⃣فصل سوم درباره زندگی امام زین العابدین(ع) بعد از فاجعه کربلا و شهادت ایشان است
4⃣فصل چهارم به ویژگیهای زمانه و زندگی امام سجاد(ع) اشاره میکند
5⃣فصل پنجم درباره میراث علمی ایشان ورساله حقوق و صحیفه سجادیه است
📘کتابی بسیار ارزنده که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، میتواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفاده عموم و محققان دانشگاهی و حوزوی قرار گیرد
🌐 @ashora_karbala
💠در شکوه از خویشتن
🍃
می کند آشفتهام، همهمه ی خویشتن
کاش بُرون می شدم از همه ی خویشتن
🍃
می کِشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا
وسوسه این و آن، دَمدمه ی خویشتن
🍃
پنجه در افکندهام، در دل خونین خویش
گرگ وَش افتادهام، در رمه ی خویشتن
🍃
باده ی نابم گهی، زهر هلاهل گهی
خود به فغانم از این، مَلقَمه ی خویشتن
🍃
طِفلم و بِنهاده سر، بر سر دامان عشق
تا کُندَم بیخود از ؛ زمزمه ی خویشتن
🍃
مست و خرابم «امین»، بی خبر از بود و است
از که سِتانم بگو، مَظلمه ی خویشتن؟
🍃
✍ #سید_علی_خامنه_ای {امین}
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱۱۱ قرآن کریم)
💠«لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذىً» حرف «لن» برای نفی ابد به کار میرود. یعنی تا قیامت کسانی که میخواهند به متدینین آسیب وارد کنند ضعیف هستند. ممکن است آسیب اندکی وارد کنند اما از نگاه خدای سبحان این آسیب اندک آسيب محسوب نمیشود و آسیب جدی زمانی است که اسلام و ایمانشان آسیب ببیند
💠[وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُون]َ یعنی اگر با مؤمنین مقاتله میکنند در قتال ضعیفاند و شکست میخورد؛چون مؤمن با آن نیات خالص، و تحت سلطه حق؛ امکان آسیب زدن به او نیست. خدا هیچ گاه باطن مؤمن را به اهل ظاهر نشان نمیدهد تا آن را نشانه بگیرند. آنان ملکوت مؤمنین را ندیدند، میزان توانایی که در باطن مؤمنین به امانت گذاشته شده را نمیشناسند لذا در اینجا خدای سبحان به مؤمنین حقیقی اعلام امنیت میکند
💠مسئله این است تا چه مقدار ایمان داشته باشند؛ اگر واقعا مؤمن به ید قدرت خداوند داشته باشند؛ حقیقتا به وعده الهی باور داشته باشند و تماماً مطیع خدا و رسول باشند ، در این صورت اگر دشمن؛ با همه قدرت به میدان بیایند باز عقبگرد دارند و از مؤمنین شکست میخورند.
یعنی تمامیت کفر در مقابله با تمامیت ایمان عقب نشینی دارد چون اینها خدا را دارند و آنها جز شیطان کسی را پشتیبان خود نمیبینند
💠 عقب نشینی هم که کردند؛ توان بازسازی مجدد را ندارند.
«ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ» به تعبیر دیگر قوت و شوکت مجددی به آنها داده نمیشود به دلیل اینکه اهل کتاب تحت سلطه شیطان هستند و قوّت شیطان کاذب و پوشالی است.
🌐 @ashora_karbala
🍃زائر خدا
💠رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: در تورات نوشته شده که خانههای من در زمین مساجد هستند، پس خوشا به حال بندهای که در خانه خود طهارت گیرد آنگاه مرا در خانهام دیدار نماید، آگاه باشید بر عهده زیارت شونده است تا زیارت کننده خود را گرامی بدارد، کسانی را که در تاریکیها به سوی مساجد حرکت میکنند بشارت بده به نوری درخشان در روز قیامت. ۱
💠امام حسن مجتبی (علیه السلام) هرگاه در ورودی مسجدی می رسید، سر خود را بلند کرده، عرض می نمود:
«بارالها! مهمان تو به حضورت رسیده، ای احسانگر! بنده تباهکارت به درگاهت شتافته؛ پس از زشتیهایی که مرتکب شده، به خاطر زیباییهایی که نزد تو است، در گذر؛ ای کریم!٢
📕(الهداية_ص ٣۱)
📕عدةالداعي، (ص ۱٨۰)
🌐 @ashora_karbala
1.safaee_tarbiyat.F-1.mp3_101204.mp3
6.05M
🎙 استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : روش تربیت اسلامی(۱)
« تربیت اسلام با تربیت مسلمین متفاوت است _ روش تربیت اسلامی قبل از بلوغ و بعد از بلوغ؛»
🕤زمان:٢۵:۱٢
📶حجم:۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید...
🌐 @ashora_karbala
🔰 "بل لاحافظ علي طهارتک"!
⬅️ استاد سيد عباس نورالدين نقل کرده بودند که روزي امام موسی صدر در يک کليسا سخنراني بسيار موثر و جذابي ايراد کرد که همه را مجذوب خودشان کردند . اواخر سخنراني يک خانمِ جوان و زيبا که از نوع برخورد و کلامش معلوم بود از اينکه توفيقِ يک عالمِ مسلمان؛ بسيار دلخور است؛ به دوستانش گفت: من مي دانم چه طور حالش را بگيرم و ضايعش کنم !
⁉️بلا فاصله پس از پايان سخنراني در حاليکه همه را متوجه خود کرده بود جلورفت و دستش را به طرف ايشان دراز کرد. ايشان طبق عادت دستشان را روي سينه گذاشتند. او هم که منتظر همين بود پرسيد: مي خواهيد نجس نشويد؟ (دقیقاً به همان سو تفاهم خانم ها و شبهه دون پايه بودن زنان در ديدگاه اسلام و نجس بودن غير مسلمانان و ...میخواست کنایه بزند)
✅ايشان با زيرکي بلافاصله پاسخ دادند:
"بل لاحافظ علي طهارتک"! گفتند؛ بلکه بر عکس تو آنقدر با ارزش و پاک هستي که چنين تماس هايي حريم قدسي و زنانه تو را مي آلايد ...
💢اين جواب حکيمانه و عارفانه و عميق و هوشمندانه نه تنها تؤطئه او را خنثي کرد بلکه کار بر عکس شد و جمعيت مسيحي حاضر در کلیسا؛ بيشتر به وجد آمده و به شدت ایشان را تشویق کردند.
🌐 @ashora_karbala