هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
6⃣ منزل ششم - کتاب ششم - قطعهٔ ششم
[آیا همهٔ اهل کوفه از امام حسین(ع) دعوت کرده بودند؟]
با توجه به ترکیب جمعیتی کوفه و ساختار گروههای سیاسی و مذهبی آن، نمیتوان از اجماع ایشان بر مسئله دعوت از امام حسین(ع) سخن به میان آورد؛ زیرا بنیانهای تفکری اندیشههای "علوی"، "عثمانی"، اعتزال" و "خارجیگری" در کوفه در چالش با یکدیگر شکل گرفته بودند... اندیشههایی که طرفداران خود را به نزاع و تقابل در کوفه سوق میدادند... یکی از طرفداری از اهلبیت(ع) سخن میگفت و دیگری اطاعت از امویان را در سرلوحه برنامههای خود داشت؛ خوارج با هر دوی این گروهها در تعارض بودند؛ و اهل اعتزال نیز کنارهگیری از نزاعهای درون دینی را در آموزههای خویش مطرح میساختند.
در این شرایط، آیا میتوان از هم رأیی ایشان در سپردن حکومت به امام حسین(ع) سخن گفت؟
خاصه آنکه در کوفه گروههایی به ضدیت با تشیع شهره بودهاند.
تبیین جایگاه کوفیان در فرآیند نهضت امام حسین (ع)، ص ۳۱۷
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: تبیین جایگاه کوفیان در فرآیند نهضت امام حسین(ع)
✓ موضوع: بررسی ترکیب جمعیتی کوفه و نقش آنها در دعوت از سیدالشهداء(ع) و تنها گذاشتن حضرت
✓ نویسنده: حسين قاضیخانی
✓ تعداد مجلدات: ۱ جلد
✓ ناشر: قم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - ۱۳۹۸
✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۹۵۵۱۷۴
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
7⃣ منزل هفتم - کتاب هفتم - قطعهٔ هفتم
حرف حاج قاسم این بود که «من مطمئنم بزودی جمعیت زائران اینجا اون قدر زیاد میشه که از مشهد هم شلوغتر میشه؛ بنابراین برای این زائر امکانات و فضای عبادت و استراحت فراهم کنیم.» این حرفی بود که چندینبار به ما گفت. اصرار داشت سر این حرف و میگفت: «فرصت هم کم داریم.»
ما همیشه برداشت دیگری میکردیم و تصورمان از اینکه ایشان میگوید فرصت کم داریم، این بود که شاید دوباره راه کربلا بسته شود؛ ولی بعداً که گفت «سرعت افزایش جمعیت نسبت به عملکرد ما خیلی بیشتره» فهمیدیم منظورش جمعیت زائرانی است که بزودی خودشان را به عتبات میرسانند.
اوایل که برای زیارت به عراق میرفتیم زائر خیلی کم بود. راحت میتوانستیم نیمساعت بچسبیم به ضریح و زیارت کنیم. برای همین این برداشت برایمان کمی دور از ذهن بود...
پیش بینی حاجی درست از آب درآمد و دیدیم دیگر نه داخل حرم امام علی(ع) و نه داخل حرم امام حسین(ع)، جایی برای نماز خواندن نیست و مردم داخل خیابانها نماز میخوانند. فقط هم عراقی نبودند؛ هم ایرانی بودند، هم عراقی، هم پاکستانی و هم افغانستانی...
معمار حرم، صص ۱۳۳-۱۳۴
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: معمار حرم
✓ موضوع: نقش شهید سلیمانی در شکلگیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات
✓ تدوین: بهنام باقری
✓ تعداد مجلدات: ۱ جلد
✓ ناشر: تهران - مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات - چاپ چهارم: ۱۴۰۲
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
8⃣ منزل هشتم - کتاب هشتم - قطعهٔ هشتم
زید بن ارقم میگوید: «من در اطاق خود نشسته بودم. سر را از جلوی من عبور دادند در حالی که میخواند:
أمْ حَسِبْتَ أنَّ أصحابَ الکهفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَبا...
من بر خود لرزیدم و گفتم: ماجرای تو عجیبتر است ای پسر رسول خدا.»
به هیچ وجه شگفتی ندارد که خداوند به سر بریده امام حسین(ع) به خاطر مصالحی، امکان سخن گفتن بدهد؛ همانگونه که به یک درخت، قدرت سخن گفتن با موسی(ع) را داد.
سخن گفتن سر بریدهٔ امام، مردم را بر گمراهی کسانی متوجه کرد که در این طغيان جرى بودند.
ابن وكيده میگوید: شنیدم که سر مقدس امام سوره کهف را میخواند من شک کردم که آیا این صدا از سر مقدس است یا از شخص دیگری. امام قرائت را قطع کرد و به من فرمود: ای پسر وکیده! آیا نمیدانی که ما امامان زنده هستیم...؟
من تصمیم گرفتم سر امام را از دشمنان سرقت نموده و دفن کنم.
در این هنگام سر امام خطاب به من گفت: تو نمیتوانی چنین کاری انجام دهی. ریختن خون من نزد خداوند بزرگتر است از اینکه مرا روی نیزه به هر طرف بکشانند. رهایشان کن. زمانی که غلها در گردن آنها زده شود و با زنجیرها کشانده شوند خواهند دانست.»
تحلیلی از زندگی امام حسین(ع)، صص ۱۱۹-۱۲۱
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: تحلیلی از زندگی امام حسین(ع)
✓ نویسنده: محمدرضا رجایی
✓ تعداد مجلدات: ۱ جلد
✓ ناشر: اصفهان - آشیانه برتر - ۱۳۹۵
✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۱۳۸۸۳۰
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
9⃣ منزل نهم - کتاب نهم - قطعهٔ نهم
مسیر حرکت کاروان اسرای کربلاء در کتب تاریخ و سیره معین نشده است. از این رو پیموده شدن هر کدام از مسیرهای میان کوفه و دمشق آن روزگار محتمل است.
در این زمینه سه راه ذکر شده است:
راه نخست: «راه بادیه». این مسیر کوتاهترین راه بین این دو شهر است با مسافت ۹۲۳ کیلومتر.
راه دوم: «راه کنار فرات». این راه با گذر از بسیاری از شهرهای شام به دمشق میرسد با طول تقریبی ۱۱۹۰ تا ۱۳۳۳ کیلومتر.
راه سوم: «راه کناره دجله» که از راههای دیگر طولانیتر و حوالی ۱۵۴۵ کیلومتر است. این راه را «راه سلطانی» نیز نامیدهاند.
به دلیل نبود دلایل روشن و قابل اعتماد، نمیتوان اظهار نظر قطعی کرد که اسرا را از کدام راه بردهاند، اما عبور کاروان اسیران کربلا از مسیر بادیه احتمال بیشتری دارد.
اعتراضهایی که از لحظه شهادت امام حسین(ع) حکومت اموی - حتی به وسیلهٔ برخی طرفداران حکومت و خانواده جنایتکاران انجام یافت - و بازتابی که واقعهٔ عاشورا در کوفه به وجود آورد، قاعدتاً حکومت را از اینکه اسیران و سر مطهر امام را از مسیر شهرها و آبادیهای پرجمعیت عبور دهند باز میداشت.
مقتل پیوسته، صص ۵۴۰ تا ۵۴۲
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: مقتل پیوسته
✓ موضوع: گزارش مستند واقعهٔ عاشورا، از مدینه تا مدینه، به گونه متصل و زنجیروار
✓ نویسنده: محمد محمدی ریشهری و همکاران
✓ تعداد مجلدات: ۱ جلد
✓ ناشر: قم - دارالحدیث - ۱۴۰۱
✓ شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۰۷۱۸۱۳
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
🔟 منزل دهم - کتاب دهم - قطعهٔ دهم
اگر خواستید به عالم غیب سیر کنید، از طریق توجّه به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این سیر به خوبی انجام میگیرد.
از طریق توجّه به یک انسان کامل که حرکات و سکناتش برای ما تا حدّی ملموس است، سیر روحانی مان شروع میشود.
اصل ما آدمیت است. خلیفه الله شدن ما، به خاطر این که در دنیا آمدهایم، مورد غفلت قرار گرفت.
مگر قبل از این بدن، یعنی قبل از ورود در عالم مادّی، در جواب پروردگارتان که سؤال فرمود: «ألَستُ بِرَبِّکُمْ؟» آیا پروردگار شما نیستم؟ نگفتید: «بَلَی شَهِدْنَا» آری، می بینیم که تو پروردگار ما هستی؟
این نشان میدهد حقیقت همهٔ ما جوهر عظیم آدمیت را دارا است و همه هم به طور یکسان آن گوهر را دارا هستیم...
همهٔ فرزندان آدم در مقام قبل از این بدن، در مقام عِنْدَاللّهیِ آدمیتِ محض، با حق آشنا شدند و اقرار به ربوبیت او کردند؛ اما بعد که نظر به عالم کثرات انداختند آن حضور را فراموش کردند.
حال میخواهیم از طریق نظر و محبت به مقامِ امام معصوم و ارتباط با آن مقام، با پای اختیار، به مقام عنداللهی خود برگردیم.
زيارت عاشورا؛ اتحاد روحانی با امام حسين(ع)، صص ۳۰-۳۴
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: زيارت عاشورا؛ اتحاد روحاني با امام حسين(ع)
✓ موضوع: شرح عرفانی زيارتنامه عاشورا
✓ نویسنده: اصغر طاهرزاده
✓ ناشر: اصفهان - لب الميزان - چاپ شانزدهم: ۱۳۹۹
✓ شابک: 978-964-2609-25-3
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
1⃣1⃣ منزل یازدهم - کتاب یازدهم - قطعهٔ یازدهم
صفت «صبر» از اصول اخلاقی حمیده و ملکات پسندیده است و آیات شریفه و احادیث در فضیلت آن بسیار گفتهاند.
بیش از هفتاد موضع در قرآن از صبر سخن میگوید؛ مانند:
«اِنّما یُوفَّی الصّابِرُونَ أجْرَهُمْ بِغَیْرِ حساب» و
«وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُون».
روایات بسیاری نیز دربارهٔ صبر وارد شده است...
از حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) حدیث است که فرمود:
آزمایش کردیم، و آزمایش کنندگان آزمایش کردند، ندیدیم چیزی را که وجودش سودمندتر و عدمش زیان بارتر از صبر، باشد. با صبر همۀ امور مداوا می گردد، و صبر به غیر خود مداوا نمی شود.
حسین (علیه السلام) در مقام صبر، امتحانی داد که دوست و دشمن از عظمت آن در شگفتی ماندند و حتی فرشتگان آسمان نیز از آن صبر و شکیبایی، در تعجب فرو رفتند...
تنها از جهت فایدۀ اخلاقی چند قسم از اقسام عالی صبر آن حضرت را بیان میکنیم:
- صبر در جهاد
- صبر بر بلا
- صبر در هنگامه غضب
- صبر بر تشنگی
- صبر در بندگی ...
آیینهٔ جمال - صص ۵۳-۵۶
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: آيينهٔ جمال
✓ موضوع: نگرشي بر مكارم اخلاق امام حسين(ع)
✓ نویسنده: آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی(ره)
✓ ناشر: قم: مسجد مقدّس جمكران - ۱۳۸۸
✓ شابک: 7 ـ 319 ـ 973 ـ 964 ـ 978
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
دیدارها و بازدیدها:
۱. بازدید از دانشگاه اهلبیت(ع) و قطعه زمین موکب بنیاد.
۲. بازدید از منزل استیجاری و پیادهروی مجاور آن، و توافق جهت ایجاد داربست و برق با آقای ابورضا.
۳. دیدار با دکتر قزوینی. توافق بر موارد زیر:
- فعالیت فرهنگی انجام شود، نه خدماتی (غیر از آب و یخ)
- در اختیار قرار دادن محل استراحت برای پنج نفر (اسلامی، بختیاری و...)
- تسطیح زمین و نصب چادر به وسیله آقای بهبهانی .
۴. پیگیری مداوم برای برگزاری جلسه با آقایان امین شریعتی و شیخ فاضل، که متأسفانه حاضر به برگزاری جلسه مشترک نشدند.
۵. بازدید از هتل دار ضیافة العقیلة و ناهار مهمان آقای سجاد ظاهری و برگزاری جلسه برای هماهنگیهای موکبها.
۶. جلسه با شیخ فاضل که از سامراء ب ای ملاقات با ما آمد و مقرر گردید:
موکب خدماتی خود را دایر میکند.
همایش روز اربعین را نیز برگزار میکند، چه آقای شریعتی موافق باشد و چه نه.
اگر بایلد کمک کرد، فعالیت را گسترده انجام میدهد، والا در حد وسع خود.
۷. جلسه با آقای اسماعیلی در رابطه با غذا:
ایشان پی از آشنایی با کارهای ما علاقمند شد که به جای تغذیه روی مومب کودکان سرمایهگذاری کند
تعهدات آنها: تیم مربیان کودک را با هزینه خودشان میآورم.
مبلغ ۳۱۳میلیون تومان همه هزینههای این افراد و کاردستیها و... را میدهد.
تعهدات بنیاد:
آمادهسازی محل فعالیت (در زمین پارسال)
اجاره محل برای اسکان ۲۰ مربی خانم و ۵ نفر عوامل مرد.
پیگیری استقرار سرویس بهداشتی سیار در نزدیکی زمین.
۸. بازدید از محل زمین پارسال و بررسی میدانی با حضور آقای اسماعیلی.
۹. دیدار با آقای قریشی و هماهنگی جهت پوشش همایش اربعین و ارتباط گیری با مهمانان خارجی آنها
۱۰. دیدار با آقای فلکی و همفکری درباره همه موکبها.
۱۱. پیگیری پیدا کردن محل مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی به مدت ۲ روز.
۱۲. بررسی انتشارات عتبه برای همسانسازی تولیدات کودکان.
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
2⃣1⃣ منزل دوازدهم - کتاب دوازدهم - قطعهٔ دوازدهم
کلید شخصیت امام حسین(ع)
ادعای اینکه کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند «علی» یا «حسین بن علی» را به دست آوردهام، انصافا ادعای گزافی است و من جرأت نمیکنم چنین سخنی بگویم؛ اما در حدودی که من «حسین» را شناخته و زندگی او، سخنان او و تاریخ عاشوراء را مطالعه کردهام، از نظر من کلید شخصیت حسین «حماسه و شور و عظمت و صلابت و ایستادگی و حقپرستی» است...
از حسین بن علی پرسیدند: «شما سخنی را که با گوش خودت از پیغمبر شنیده باشی، برای ما نقل کن». ببینید انتخاب حسین از سخنان پیغمبر چگونه است؟ فرمود: «خدا کارهای بزرگ و مرتفع را دوست میدارد و از چیزهای پست بدش میآید». رفعت و عظمت را ببینید که وقتی میخواهد سخنی از پیغمبر نقل کند این چنین سخنی را انتخاب میکند...
از حسین(ع) اشعاری هم به دست ما رسیده است که باز همین روح در آن متجلّی است...
سخنان بسیار محدودی که از ایشان به ما رسیده - که فقط مربوط به حادثه عاشورا هم نیست و مربوط به قبل از آن است - نیز همینطور است؛ مانند «مردن با عزت و شرافت، بهتر از زندگی با ذلت است».
حماسهٔ حسینی، جلد ۱، صص ۳۴و۳۵
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: حماسهٔ حسینی
✓ موضوع: تحلیلی از ماهیت قیام عاشوراء و مقابله با تحریفهای آن
✓ نویسنده: آیتالله شهید مرتضی مطهری
✓ تعداد مجلدات: ۲ جلد
✓ ناشر: تهران - انتشارات صدرا - چاپ نود و پنجم: ۱۳۹۷
✓ شابک: 9789645600646
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
3⃣1⃣ منزل سیزدهم - کتاب سیزدهم - قطعهٔ سیزدهم
عملکرد مفتضحانهٔ «نفاق اموی» به قتل حسین بن علی(ع) و جریان عاشورا انجامید و پس از آن به افول گرایید...
در جریان قتل امام حسین(ع) همهٔ طیفهای گوناگون نفاق - از بیدینها، خوارج، عالمان درباری و سست ایمانها - دست در دست یکدیگر شرکت داشتند. همچنین آنگونه که از شواهد تاریخی برمیآید، دستگاه حکومت اموی و یزیدی با دولتهای کفر خارجی، مانند دولت مسیحی روم، روابط مخفیانه داشت. برخی احتمال میدهند که آنها در تحریک حکومت اموی به قتل امام حسین(ع) نقش داشتند. این مطلب دلیل است بر آنچه که در قرآن به عنوان روابط مخفیانهٔ منافقان با کفار و بهرهگیری کفار از منافقان در اجرای اهدافشان بیان شده است.
پس از پایان نفاق اموی بار دیگر در تاریخ اسلام نفاقی دردناکتر با عنوان «نفاق عباسی» آغاز شد. نهضت عباسیان در آغاز با نام خونخواهی امام حسین(ع) و رضای آل محمد(ص) و به دفاع از رهبری خاندان عترت شروع شد اما در پس این ظاهر فریبنده، هواها و هوسها و ریاست طلبیهای دردآوری پنهان بود که بزودی این جریان را به دشمنی با اهل بیت سوق داد.
نفاق شناسی، صص ۱۴۴و۱۴۵
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: نفاق شناسی
✓ موضوع: شناخت تحلیلی پدیدهٔ نفاق از دیدگاه قرآن، روایات، روانشناسی، جامعهشناسی و تاریخ
✓ نویسنده: علیرضا اعرافی
✓ تعداد مجلدات: ۱ جلد
✓ ناشر: قم - مؤسسه اشراق و عرفان - ۱۳۹۳
✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۴۱۲۹۲۱
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
4⃣1⃣ منزل چهاردهم - کتاب چهاردهم - قطعهٔ چهاردهم
به حضرت علی بن موسی الرضا گفتم: ای پسر رسول خدا ... افرادی هستند که گمان میکنند امام حسین شهید نشده، بلکه «حنظلة بن اسعد شامی» شبیه به آن حضرت شد و کشته شد، و امام حسین مثل عیسی بن مریم به آسمان بالا رفت. آنها به این آیه استدلال میکنند که: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً».
حضرت رضا(ع) فرمود: دروغ میگویند، لعنت و غضب خدا بر آنان باد! ایشان به این علت که پیامبر خدا را - که خبر داد امام حسین کشته میشود - تکذیب میکنند کافر شدهاند. به خدا قسم حسین و آنکس که بهتر از حسین بود یعنی امیرالمؤمنین و امام حسن کشته شدند. احدی از ما امامان نیست مگر اینکه کشته خواهد شد. به خدا قسم من به وسیله زهر و مکر کشته خواهم شد. این موضوع از رسول خدا(ص) به من رسیده و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از طرف خدا خبر داده است...
کفار نیز انبیاء را بی گناه شهید میکردند...
اما معنی سخن خداوند عزّوجل که میفرماید: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» این است که: خدا هرگز برای کفار علیه مسلمان حجت و عذری قرار نمیدهد.
بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۳
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: بحار الانوار (نسخهٔ دیجیتال با ترجمهٔ فارسی)
✓ موضوع: احادیث معصومین(ع)
✓ جمعآوری: علامه محمدباقر مجلسی(ره)
✓ تعداد مجلدات: ۱۱۱ جلد
✓ ناشر: اصفهان - مؤسسهٔ تحقیقات رایانهای قائمیه - ۱۳۹۸
✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۱۵۰۶۶۵
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
5⃣1⃣ منزل پانزدهم - کتاب پانزدهم - قطعهٔ پانزدهم
سیرت انسان در طول زندگی او و به همراه او امتداد دارد، اما رسالت انسان در جایگاه های معدودی از زندگانی او تجلی مییابد؛ و رسالت انسان، چکیدهٔ سیرت اوست.
از آنجا که سیرت علی اکبر الهی بود، رسالت او نیز الهی گردید و در آن سخن شیوا تجلی یافت [که وقتی از پدر پرسید: آیا ما بر حق نیستیم؟ و جواب مثبت شنید، گفت: «پس، از مرگ نمیهراسیم، خواه ما به سوی مرگ رویم یا آن به سوی ما بشتابد.»]
این سخن حضرت علی اکبر مانند سخن جدش امام علی(ع) در «لیلة المبیت» بود هنگامی که از رسول خدا(ص) که او را به خوابیدن در جایگاه خویش فراخواند سؤال کرد: «آیا تو سلامت میمانی؟» و در اندیشه سلامت خویش نبود، بلکه نگران جان رسولالله بود.
و نیز مانند سخن جدش، آن هنگام که پیامبر(ص) به وی مژده شهادت داد، از ایشان سوال نمود که: «آیا با دین کامل شهید میشوم؟» و جواب شنید که: بلی، پس خدا را شکر کرد.
و بالاخره سخن علی اکبر پژواک سخن پدرش امام حسین(ع) است آن هنگام که گفت: «من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز اندوه نمیبینم.»
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: حضرت علی اکبر(ع) یادگار پیامبر(ص)
✓ موضوع: زندگی حضرت علی بن الحسین الاکبر(ع)
✓ قسمت سوم از مجموعه کتابهای «نمونههای ایثار»
✓ تألیف: آیت الله سید محمدتقی مدرسی
✓ ترجمه: محمد (امیر) شوشتریزاده
✓ ناشر: قم - انتشارات راه هدایت - چاپ اول: ۱۴۰۳
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛
با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب
6⃣1⃣ منزل شانزدهم - کتاب شانزدهم - قطعهٔ شانزدهم
شما در محافل عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام) جملات فراوانی را از زبان دشمنان اهل بیت میشنوید که خود آن جملات، حاکی است که آنان اسلام را به سمت انحراف میبردند و مبانی اسلام را بد معنا میکردند.
زیاد شنیدید که ابن زیاد به عقیلهٔ بنی هاشم زینب کبری (علیها سلام الله) گفت: « کیفَ رَأیتِ صُنعَ اللهِ بِأخیك؟» ...
به حضرت زینب ( علیها سلام الله) خطاب کرد و گفت: کار خدا با برادرت را چگونه دیدی؟
داشت علناً میگفت اگر ما امام حسین را کشتیم، اگر یزید امام حسین را کشت، این خدا بود که او را کشت!
«جبر» را داشت ترویج میکرد...
یعنی هر کسی را یک ظالمی کشت و هر کسی را یک ستمگری از بین برد، خدا او را کشته است!
این همان جبری است که با مبانی اسلام نمیسازد.
ائمه ما فرمودند: «لا جبرَ و لا تفویضَ و لکن أمرٌ بینَ الأمرین» ؛ مردم با اختیار خود کار خوب انجام میدهند و با اختیار خود کار بد انجام میدهند.
به همین جهت هم کار خوب آنها ثواب دارد، و کار بد آنها عقاب و جهنم دارد.
شصت منبر، صفحه ۲۲
📚 مشخصات کتاب
✓ نام: شصت منبر
✓ موضوع: مباحث دینی، اخلاقی و تاریخی
✓ تألیف: آیت الله رضا استادی
✓ ناشر: قم - انتشارات پیام علمدار - ۱۳۹۴
✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۰۶۳۷۳۴
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref