🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸
🔶 عدول از نماز ادا به نماز قضا 🔶
❓ سوال: آیا عدول از نماز ادا به نماز قضا جایز است؟
🔶🌼 پاسخ: 👇
🔶 عدول در موارد زیر مستحبّ است:
🌼 ۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود.
🌼 ۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت.
🔶 عدول ازنیت: برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند.
🔸 #عدول_از_نماز
🔸 #نمازادا_نمازقضا
🌼 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
با سلام خدمت اعضا محترم؛ بزرگواری که فرصت دارد و همچنین تجربه و اطلاع کافی در امر تبادل دارد برای همکار و تبادل و نشر احکام ؛ کانال فقه و احکام دارد لطفا پیام بدهد. با تشکر @Pasokhgoo_ahkam (https://eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam)
🔴 بلند خواندن ذکر رکوع و سجود در نماز ظهر و عصر
🔺 #بلند_خواندن_ذکر_رکوع_سجود
🔻 #نماز_ظهر_عصر
〰🔻〰🔻〰🔻〰
❓ سوال: می دانیم که یک رکعت از نماز متشکل از نیت، تکبیرةالاحرام، حمد، سوره، رکوع و سجده است، و از طرف دیگر در نماز ظهر و عصر و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت سوم و چهارم نماز عشا آهسته خواندن واجب است. ولی در نماز جماعتی که از رادیو و تلویزیون مستقیماً پخش می کنند، مشاهده می شود که امام جماعت ذکر رکوع و سجده رکعت سوم را بلند می خواند. با توجه به این که آن رکوع و سجده دو جزء رکعتی هستند که آهسته خواندن در آن واجب است، این مسأله چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: وجوبِ بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است. همان گونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم و چهارم است. ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای #پنجگانه، مکلّف بین آهسته یا بلند خواندن #مخیّر است.
______________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔴 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه 49 👇
حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد:
گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است.
گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند.
گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند.
گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱
🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌🚫 #سقط_جنین_بر_اثر_مشکلات_اقتصادی ⁉️
✅ پاسخ ☝️☝️
🆔 @ask_ahkam
🚫 #جلوگیری_از_بارداری
➖ جلوگیری از بچه دار شدن با شرایط ذیل اشکال ندارد:
1⃣ موجب عقیم شدن دائمی نشود.
2⃣ این کار مستلزم فعل حرامی نشود.
3⃣ شوهر رضایت داشته باشد.
⬅️ در نتیجه: به طور مثال از آنجا که نگاه و لمس #عورتین برای #غیر_شوهر حرام است. بنابراین هر روشی که #مستلزم_نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست حتی اگر بیننده، دکتر زن باشد.
🔷 منبع: استفتا از دفتر مراجع عظام امام – مکارم -تبریزی - فاضل
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #وجوهات_شرعيه_زن
❓ سؤال: آيا بدهى هاى شرعى زن از قبيل كفّاره، خمس، رد مظالم و.. بر عهده شوهر است؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖ خير، پرداخت اين نوع بدهى ها، بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد.
✅ منهاج آیت الله سیستانی، ، ج 3، م 428
🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 میزان تبخیر در صورت اضافه کردن آب به آب انگور
❓ سؤال: اگر روی 2 لیتر آب انگور یک لیتر آب ریخته شود، برای حلال و پاک شدن تبخیر دو سوم کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟
🔆 امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1]
🍃🌺 آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. [2]
🍃🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً مستهلک نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. [3]
🍃🌺 آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نجس نیست خوردنش حرام است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. [4]
🍃🌺 آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. [5]
🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷
🔷🔻پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505160040.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32459.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22314.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501545.
🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠
➖➖➖➖➖
✍🏻 آیت الله خامنه ای: عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.✅
✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅
✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است .
✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅
🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست.
✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_معاملات_بانکها
#احکام_سود_بانکی_ربا
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam