✳️ #پرداخت_کفاره_روزه
♦️ پرداخت کفاره قبل از ماه رمضان سال آینده و تکلیف ورثه میت
❓سوال 👇👇
➖ الف) اگر شخصی میداند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمیتواند روزه بگیرد؛ آیا این شخص می تواند کفاره روزه را قبل از رسیدن ماه رمضان آینده پرداخت نماید یا خیر؟
➖ ب) اگر این شخص قبل از ماه رمضان سال آینده بمیرد آیا ورثه او باید کفاره روزههایش را پرداخت کنند یا خیر؟
✅ پاسخ:🔻🔻
🔻 الف) تا رمضان آینده باید صبر کنند.
🔻 ب) ورثه وظیفهای ندارند.
✳️ #قبل_ازماه_رمضان_آینده
✳️ #تکلیف_ورثه_میت
-------------------------------
💻 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید.
🌐 رسانه تخصصی فقه واحکام
⌨🖥 https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از زمزم احکام
سلام علیکم
♦️✨ با سلام و قبول طاعت خدمت اعضا ی محترم گروه و کانال تخصصی فقه و احکام
♦️✨ لطفا قبل از هر گونه سوالی، برای مشاهده احکام روزه به صورت تخصصی به کانال ذیل مراجعه فرمایید:
⭐️💻 https://eitaa.com/ask_ahkamm
عزیزان مدیریت کانال سعی دارد کمترین معرفی یا تبادل لینک را با کانال های دیگر به علت اعضای خاص و محتوای تخصصی کانال داشته باشد .
لطفا شما مبلّغ کانال بوده و با معرفی کانال در
مساجد،
اقوام،
دوستان و ....
و همچنین ارسال محتواهای کانال به گروه هایی که در آنها عضو هستید یا کانال هایی که در آنها مدیریت دارید،
دوستان خود را در نشر بیشتر احکام دین یاری فرموده و در ثواب نشر احکام شریک باشید.🌹🙏🌹
⭐️👌 «با نشر لینک مورد نظر، شما هم در نشر احکام دین شریک باشید.»
⭐️💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
✴️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #خوف_ضرر_روزه
✅ کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربهی شخصی حاصل شده باشد یا از گفتهی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
✅ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند گفتهی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
✅ در صورتی که بیماری تا سال آینده ادامه داشت، وظیفه ای برای روزه ندارد و باید به جای آن برای هر روز یک مد طعام (750 گرم، معادل ده سیر طعام از قبیل برنج، آرد، گندم، خرما و کشمش می باشد) به فقیر بدهد.
🔷 #پزشک_اطمینان_آور
^√^√^√^√^√^√^√^
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #وظیفه_بیمار #روزه
✅ کسیکه میداند روزه برای او ضرر دارد، یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترککند، واگر روزه بگیردصحیح نیست، بلکه حرام است، خواه این یقین وخوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد، یا به گفته پزشک امین، یا منشاء عقلايي ديگر.
🔻 ادامه....☝️☝️
✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔻 @ask_ahkam
🔻 #پرکردن #کشیدن #جرم_گیری_دندان
🔻❗️ آیا پرکردن، کشیدن یا جرم گیری دندان برای روزه دار جایز است؟
❇️ پاسخ: ⬇️
برای روزهدار اگر بواسطه پرکردن، کشیدن یا جرم گیری دندان چيزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نيست، ولى اگر با علم به اينكه چيزى وارد حلق مىشود به دندانپزشك مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است.
--------------------
📚 رساله مصور ج 2 ص 254
🔳 @ask_ahkam
#گزارش_به_مردم
با مشارکت شما مردم عزیز، تاکنون مبلغ ۶.۵ میلیارد ریال معادل ۱۳۰ هزار بسته افطار به پویش #افطاری_ساده کمک شده و بستههای افطاری به دست هموطنان سیلزده رسیده است.
شما هموطنان عزیز میتوانید کمکهای خود را از طریق شمارهگیری کد دستوری:
#۴۴*۸۸۷۷*
و یا واریز به شماره کارت:
۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۰۰۴۴
به دست هموطنهای سیلزده کشورمان برسانید.
💻 @Khamenei_ir
✳️ @ask_ahkam
✴️ #افطار_بعد_از_نماز
🔻❓ اگر در روزه، افطار کردن پس از نماز باشد، آیا ثواب بیشتری دارد؟
✴️ بیشتر فقهای معاصر میفرمایند:
➖ یکی از موارد مستحب، در باب روزه، آن است که روزهدار، پس از اقامه نماز مغرب و عشا[1] روزه خود را افطار نماید، تا از ثواب نماز شخص روزهدار برخوردار گردد، مگر اینکه جهت افطار، کسى منتظر او باشد و یا به جهت تحمل روزه، نتواند نماز را با حال خضوع و توجه بجا آورد. که در این صورت، بهتر است افطار را مقدّم بر نماز نموده و به قدر امکان مواظب باشد که وقت فضیلت نماز، نگذرد. [2]
------------------------------
🔻 پینوشت: 🔻
[1]. آیت الله شبیری زنجانی: (..پس از اقامه نماز مغرب روزه خود را افطار نماید).
[2]. ر.ک: طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم، العروة الوثقى، ج2، ص 213، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، 1409ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 969، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.
🔻➖➖➖🔻➖➖➖🔻
🔻 رسانه تخصصى فقه واحكام
✴️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔸 اخلاص_سینه_روزه_دار
🔻❔ سوال: آیا فرو بردن آب دهان و اخلاط سر و سینه برای روزه دار اشکالی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖ فرو بردن آب دهان روزه را باطل نمی کند، هر چند زیاد باشد.
📝 آیت الله خامنهای: فرو بردن اخلاط سر و سینه، اگر به فضای دهان نرسیده باشد، اشکالی ندارد؛ ولی در حال روزه اگر به فضای دهان رسیده، باید بنابر احتیاط واجب آن را فرو نبرد، و اگر به عمد فرو برد، بنابر احتیاط، قضا و کفاره بر او واجب می شود.
📝 آیت الله سیستانی: فرو بردن اخلاط سر و سینه، اگر به فضای دهان نرسیده باشد، اشکالی ندارد؛ ولی اگر به فضای دهان رسیده، احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد.
✔️ نکته: مرز فضای دهان و حلق، مخرج حرف (خ) می باشد.
--------------------------
📚 توضیح المسائل مراجع مسئله مسأله ۱۵۸۰ - فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 358
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️ حکم کشیدن #سرمه برای #روزه دار
✳️ سرمه کشیدن روزه را باطل نمی کند و چنانچه مزه یا بوی آن به حلق برسد مکروه است.
✅ چند چيز براى روزه دار مكروه است:
➖ دوا ريختن به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.
➖ انجام دادن هر كارى كه مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مىشود.
➖ بو كردن گياه هاى معطر
➖ استعمال شياف
➖ تر كردن لباسى كه در بدن است.
➖ كشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد.
➖ و نيز مكروه است كارى كند كه شهوت خود را به حركت آورد.
-------------------------
📝 توضیح المسائل مراجع مسئله 1657
💻 @ask_ahkam
♦️ حکم فرو بردن اخلاط سینه
🔻 #فرویردن_اخلاط_سر_وسینه
🔻 #برای_روزه_دار
✅ پاسخ ☝️☝️
============
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ @ask_ahkam
✴️ #نگاه_حرام_در_حال_روزه
❓ سوال: شخص روزه داری در ماه رمضان به صحنه شهوت انگیزی نگاه کرده و جنب شده است. آیا با این کار روزهاش باطل میشود؟
❇️ پاسخ: اگر نگاه کردن او به قصد انزال بوده و يا مى دانسته که اگر به آن منظره نگاه کند، جنب مى شود و يا عادت او بر اين بوده است و در عين حال عمداً نگاه کرده و جنب شده، حکم جنابت عمدى را دارد يعنى هم قضاء بر عهده او مى باشد و هم کفّاره.
----------------------
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای
رسانه تخصصی فقه واحکام
✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam