🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷❓ #حکم_شرعی_بیرون_بودن_چند_تار_مو 🌷
🌺 پاسخ: 👇
🌺👈 بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است.
🌷 در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند.
👈 #اصرار_بر_گناه_صغیره
🌷ا گر کسی از #گناه صغیره مانند بدحجابی و رعایت نکردن #پوشش_شرعی، #توبه نکند و تصمیم داشته باشد دوباره آن را #تکرار کند، مرتکب گناه #کبیره شده است؛ از این رو نباید تصور شود که بیرون گذاشتن چند تار مو یا آرایش و زینت در مقایل نامحرم گناهی است که خدای متعال آن را نادیده خواهد گرفت.
🌺 بدحجابی و هر گناهی که کوچک شمرده شود با ایمان و عمل صالح سازگار نیست و مداومت بر آن بدترین گناهان است، چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود:
"بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد."
و نیز فرمود:
"از اصرار بر گناه بپرهیز که بزرگترین جرم هااست."
...................................
✅ منبع: 👇
بحار الانوار، ج 70، ص 364 – مستدرک الوسائل، ج 11، ص 368
برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 52.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🍃🌺 عدم وارسی پاکی از حیض قبل از اذان صبح و صحت روزه
🍃🌺 #عدم_وارسی_پاکی_از_حیض
🍃🌺 #قبل_از_اذان_صبح
❓ سوال: اگر خانمی وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که قبل از اذان پاک بوده، تکلیف روزه اش چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: اگر اطمينان به ادامه حيض داشته، روزه اش صحیح است. [1]
🌺 آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را #وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است:
الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد.
ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحیح است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده، روزه اش را باید قضا کند. [4]
🌺 آیت الله وحید: اگر می دانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده، قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند. [5]
🌺 آیت الله فاضل: در ماه رمضان اگر زن بعد از نماز صبح بفهمد که قبل از اذان از حیض پاک شده بعد از اذان صبح اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید حتما نیت روزه کند روزه اش صحیح است و کفاره ندارد . [6]
🍃🌺 #صحت_روزه
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ #نگهداشتن_طلا در #عده_وفات_شوهر
❓ سوال: آیا زنی که شوهرش #فوت کرده است، می تواند طلاهایی را که از قبل داشته است در دوران عده نگهدارد یا باید آنها را دربیاورد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: به طور کلی زن باید در عدۀ وفات، از هر کاری كه #زينت براى #شوهر محسوب شود، اجتناب کند، ولی همراه داشتن زیورهایی كه هميشه همراه داشته و برای تزیین برای شوهر نبوده است، اشکال ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که همراه داشتن طلا و جواهرات در عرف محل زینت محسوب شود باید از استعمال آنها در مدت عده وفات پرهیز نماید همچنین زن باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند. د. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: بايد خارج سازد. [3]
✳️ آیت الله وحید: باید در بیاورد. [4]
✳️ آیت الله فاضل: برای زنی که شوهرش مرده زینت کردن و پوشیدن لباس های زینتی حرام است، یعنی بعد از مرگ شوهر در زمان عده وفات، زینت کردن حرام است، اما طلا و #جواهراتی که از قبل در دستش بوده زینت جدید حساب نمی شود و اشکال ندارد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6b85IU4kymw.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604130119.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 636632.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610739.
===============
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
☘☘☘☘☘☘☘
⭕️ نذر نماز اول وقت و اشتباه در محاسبه اذان ⭕️
⭕️ #نذر_نماز_اول_وقت
❓ سوال: اگر #عهد_شرعی کرده باشیم که در صورت تأخیر یکساعته نماز از اول وقت، #هفده_رکعت نماز قضا بخوانیم و حدود چند دقیقه در محاسبه وقت اذان اشتباه کرده باشیم و چند دقیقه از یکساعت مقرر دیرتر شود، تکلیفمان چیست؟
❇️ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: چنانچه #صیغه_شرعی عهد را خوانده باشید، باید بر طبق آن عمل کنید. در فرض سؤال نماز صحیح است و کفاره ندارد. صیغه عهد شرعی چنین است: «عاهدت اللَه...» یا «علی عهد اللَه...» و یا ترجمه آن ها «عهد می کنم با خدا که...» یا «بر من است عهد خدا که...». [1]
✳️ آیت الله مکارم: در هر حال چنانچه یک ساعت از اول وقت نگذشته و نماز را بجا آورده اید، تخلف از عهد محسوب نشده و چیزی بر عهده شما نیست. [2]
✳️ آیت الله فاضل: اگر عهد شرعی کردید که اگر وقت نماز از یک ساعت گذشت و عمدا نماز را نخوانید باید هفده رکعت نماز قضا بخوانید. اگر وقت نماز را نمی دانستید و در محاسبه شروع اذان اشتباه کرده باشید و به این جهت تا یک ساعت بعد از اذان نماز را نخواندید، مخالفت با عهد حساب نمی شود و خواندن هفده رکعت نماز قضا برای تاخیر هر نماز تا یک ساعت بعد از اذان در این فرض واجب نیست و نمازهایی که خواندید اگر در وقتش خوانده شده باشد و وقت نماز قضا نشده باشد، صحیح است. [3]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1PWMgDfqIP4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612040031.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613747.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
⭕️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
🔻 #حکم_پوشیدن_جوراب_نازک
🔻 #نامحرم
❓سؤال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟
🌷 حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است.
🌷 منبع: ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357)
🌷 پاسخ: 👇
🔻 #پوشیدن جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست.
🔻 پوشیدن جوراب های #شیشه ای یا نازک که پوست #پا در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است.
🌷 منبع: وسائل الشیعه، ج 3، ص 357
________________
🔺 رسانه تخصصى فقه واحكام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌓🌔🌓🌖🌚
🔺احکام خسوف و کسوف🔺
⁉️ سوال:
🔭 اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست ؟
✅ پاسخ:
👤 آیت الله خامنه ای: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد.
👤 آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
👤 آیت الله زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا قضا کند.
👤 آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن ، خورشيد يا ماه بگيرد ، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد ، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد.
👤 آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند.
----------
💻 استفتا از سایت مراجعه عظام
#خسوف #کسوف
#ماه_گرفتگی
#نماز_آیات
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ نماز آیات ❇️
⁉️سوال: مرجع تقلید من آقای خامنه ای است، برای نماز آیات میشود سوره ی توحید را خواند؟
👈پاسخ: در نماز آيات به هنگام تجزيه سوره، لازم نيست يك آيه كامل خوانده شود بلكه مىتوانيد يك آيه را نيز به دو قسمت تجزيه نماييد؛ با اين احتساب مىتوانيد سوره توحيد را نيز به تعداد ركوعها تجزيه نماييد ولى احتساب «بسم الله الرحمن الرحيم» در سوره توحيد به عنوان آيه خلاف احتياط است؛ در هر صورت نمازهاى گذشته شما صحيح است.
⬅️در نماز آیات اگر سوره را به پنج قسمت تقسیم می کند "بسم الله الرحمن الرحیم" همراه با آیه اول قرائت شود سپس به رکوع برود.
مثلا در سوره فـلق، اول "بسم اللّه الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الفلق" بگويد و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد : "من شر ما خلق" دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد : "ومن شر غاسق اذا وقب" باز به ركوع رود و بايستد و بـگـويد : "ومن شر النفاثات في العقد" و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد : "ومن شر حاسد اذا حسد" و بـعد از آن به ركوع پنجم رود.
🔻در سوره توحید نیز "بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد" یک قسمت محسوب می شود، ولی "لم یلد" را یک قسمت و نیز "ولم یولد" را قسمت دیگری حساب کنند تا سوره توحید به پنج قسمت تقسیم شود.
#احکام_نماز_آیات
#نماز_آیات
#کیفیت_نماز_آیات
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 طریقه خواندن نماز آیات به صورت ساده 💠
♻️نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "اخلاص":
1️⃣ پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم.
2️⃣ بعد از تکبیر، سوره حمد را می خوانیم و پس از حمد "بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد " را می گوییم.
3️⃣ سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گوییم .
4️⃣ از رکوع سر بر می داریم و بدون آنکه سوره حمد را بخوانیم ، می گوییم: " الله الصمد ". بعد به رکوع دوم می رویم.
5️⃣ پس از رکوع دوم می خوانیم : " لم یلد " باز به رکوع می رویم.
6️⃣ پس از رکوع سوم می خوانیم : " ولم یولد". باز به رکوع می رویم .
7️⃣ پس از رکوع چهارم می خوانیم : "ولم یکن له کفواً احد"
8️⃣ سپس رکوع پنجم را بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می رویم .
9️⃣ پس از سجده دوم، یک رکعت دیگر، مانند رکعت اول بجا می آوریم و با تشهد
و سلام ، نماز را به ا تمام می رسانیم .
🍀طبق نظر آیت الله خامنه ای
➖➖➖➖➖➖
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇
1⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد.
♻️مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند:
قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اللهُ الصمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُوَاً احَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بهجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید.
🍀طبق نظر آیت الله مکارم
➖➖➖➖➖➖
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇
جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند.
گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم
گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم
گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم
گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠وقت نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی💠
✳️ آیت الله خامنه ای: وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمیتواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد.
✳️آیت الله سیستانی: مسأله ۱۴۷۴ ـ وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که بهقدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را میتوان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت.
مسأله ۱۴۷۵ ـ اگر خواندن نماز آیات را به قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا میشود.
✳️آیت الله مکارم : از زماني که خورشيد يا ماه، شروع به گرفتن کرده، زمان نماز آيات شروع مي شود و تازماني که کاملا باز نشده ادامه دارد، ولي احتياط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند
◀️کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
*⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌹 #پوشاندن_آرایش
🍃🌸 پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
«اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه.»
«بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.»
*⃣ منبع: بحارالانوار، ج 103، ص 235
🍃 سوال: حکم صورت آرایش شده چیست؟
🍃🌸 پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند.
*****************
🌸 توجه:
1⃣ آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است.
2⃣ ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند.
3⃣ اگر برق لب باعث جلب توجه نامحرم شده و عرفا زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
******************
⏪ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68.
🍃🌸 رسانه تخصصی فثه واحکام
*⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔷 #نمازهای_خوانده شده با وضو بعد از غسل جنابت 🔷
🔷 #وضو_بعد_از_غسل_جنابت
❓ سوال: کسی که غسل جنابت کرده است و نمی داند #حدثی سر زده یا نه و وضو گرفته و نماز خوانده است، آیا باید نمازها را #قضا نماید؟
🔷 پاسخ: 👇👇
🔷 امام خامنه ای: اگر اطمینان به خروج حدث و بطلان غسل ندارد، وضو لازم نیست و در فرض سؤال به هر حال نماز صحیح است. [1]
🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازها صحیح است. [2]
🔷 آیت الله وحید: اگر می داند غسل کرده و شک دارد وضوء گرفته یا نه (به هر دلیلی ار دو دلیلِ ذکر شده در سؤال )بنابر احتیاطِ واجب نمازش را قضاء نماید و نمازهایِ بعدی را اگر با وضوء خوانده مشکلی ندارد.[3]
—------------—
🔷 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096.
______________________
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍀🍃🍀🍃☘🍃☘🍃☘
🍃🍀 #وظیفه_زن در قبال #مال_حرام_شوهر
🍀 سوال: وظیفه زن و #فرزندان نسبت به شوهری و #پدری که مال حرام به خانه می آورد و خود نیز درآمدی ندارند، چیست؟
✅ پاسخ: 👇
🌺 امام خامنه ای: تا زمانی که یقین به حرام بودن عین مال مورد ابتلا ندارند استفاده اشکال ندارد و بررسی کردن هم لازم نیست. [1]
🌺 آیت الله مکارم: اگر يقين ندارند #اموالی که در اختیار آنها قرار می دهد از راه حرام تهيه شده، تصرف در آنها مانعي ندارد اما اگر يقين دارند و صاحب آن را مي شناسند، بايد به صاحبش برگردانند و گرنه ما به آنها اجازه مي دهيم تصرف کنند و معادل آن را که تصرف کرده اند به نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن ندارند بر ذمه بگيرند و هر موقع که توانستند، بپردازند. ضمنا لازم است در فرصت های مناسب با زبان خوش و با ادب و #احترام ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید و از ایشان بخواهد که کاری را برای خودش انتخاب نماید که درآمدش حلال باشد و آثار و عواقب دنیوی و اخروی کسب حرام و حرام خوری و آثار سوء آن در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان را متذکر شود. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: اگر عین مال دزدی نباشد ولی از طریق حرام مانند دروغ یا کم فروشی بدست می آورد تصرف در اموالی که شوهر می آورد برای شما جایز است هر چند که خودش گناه کار است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: تصرف در عین پولی که شوهراز راه حرام به دست می آورد، جائز نیست مگر در فرض اضطرار و در اینصورت در صورت امکان باید با کارکردن کسب حلال تهیه کنند. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر زن و فرزند صد در صد یقین دارند که شوهر مال حرام به خانه می آورد باید او را از آوردن مال حرام بترسانند و با روش خوب با او صحبت کنند تا دست از کار حرام و اموال حرام بردارد، اگر اثر نکند در صورتی که زن و فرزند درآمد دیگری برای ادامه زندگی خود ندارند از باب ناچاری از اموالی که مرد تهیه می کند استفاده برای زن و فرزند حلال است. [5]
—------------—
🍃🍀 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QZGMkZS7uxk.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603220185.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 624790.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42382.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610361.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🍃🍀🍃 https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇
جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند.
گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم
گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم
گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم
گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #مخلوط_کردن_چینه_دان با #گوشت در #کبابی
❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به #قیمت_گوشت می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟
🔷 پاسخ: 👇👇
📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس #تقلّبى كه #خريدار از وضع آن خبر ندارد، موجب #بطلان_معامله می گردد و آنچه بیان نموده اید #غش در معامله می باشد که يكى از #گناهان_كبيره است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود:
«كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1]
📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و #پول آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3]
📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی #کلاه_برداری و حرام است. [4]
—------------—
✅ پی نوشت:
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567.
><><><><><><><><><><><
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ سوال :
◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟
♻️ پاسخ:
👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا
نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است.
#احکام_نجاست_فرش_یا_شی_نجس
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اموال مسروقه در کودکى
◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆
┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كردهام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مىخواهم جبران كنم، نمىدانم چكار كنم؟ چون خجالت مىكشم كه بگویم دزدى كردهام. آیا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
✅✅پاسخ:
اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مىتوانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است.
◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مىتوانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
استفتائات مقام معظم رهبری
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231
#احکام_حق_الناس_دزدی_کودکی
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔eitaa.com/ask_ahkam
❇️آیا با سرمه می توان وضو گرفت یا غسل کرد؟
1⃣ اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند.
2⃣ به صورت معمول سرمه مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود؛ ولی این به نوع سرمه که چرب باشد یا نه و مقدار سرمه ای که استفاده می شود، بستگی دارد، بنا بر این کسی که از سرمه استفاده کرده می تواند تشخیص بدهد، سرمه ای که استفاده شده، مانع از رسیدن آب به سطح پوست می شود هست یا نه.
#احکام_وضو
#احکام_بانوان
#احکام_آرایش
➖➖➖➖➖
كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام
eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزی
#جواب_مسابقه سی و هشت 🔰
✅ گزینه 3
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 حیدری 🎊 @@ 🎊 🌼
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
⏺ #نماز_مغرب_بدون_سوره در #تنگی_وقت
❓ سوال: اگر به تصور تنگی وقت، نماز مغرب را بدون سوره خوانده و پس از نماز عشاء متوجه وجود وقت کافی بشویم، حکم نماز خوانده شده چیست؟
◀️ پاسخ:⬇️⬇️
*⃣ امام خامنه ای: در فرض سوال اشکال ندارد. [1]
*⃣ آیت الله مکارم: کفایت می کند و اعاده لازم نیست. [2]
*⃣ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده در هر دو صورت صحیح است. [3]
*⃣ آیت الله وحید: اشکالی ندارد. [4]
*⃣ آیت الله فاضل: اگر وقت تنگ باشد و احتمال قوی بدهید که با خواندن سوره، نماز عشاء قضا می شود و نماز را بدون سوره خوانده اید و بعد از عشا فهمیده اید که یک دقیقه هنوز وقت باقی است، نمازی که خوانده اید صحیح است. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Tbm6mzaJba0.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38838.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503455.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam