eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
488 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مجلس غیبت بزرگترها ⁉️سوال: وقتی بزرگ تر های جمع مثلاً مادر و خاله و ... غیبت می کنند، آیا من باید تذکر بدهم؟ چگونه؟ پاسخ: ✍🏽 اگر بدانید در مجلسی غیبت می شود حضور در آن مجلس جایز نیست و اگر در مجلسی کسی قصد غیبت کردن داشته باشد یا در حال غیبت کردن باشد، با وجود شرایط نهی از منکر، نهی زبانی واجب است و در هر صورت اگر غیبت مسلمانی را بشنوید باید ردّ غیبت* کنید. *◀️ ردّ غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛ مثلاً وقتی گفته می‌‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌ای است که نمی‌‌شود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد." 🔺 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir 📎 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم بیان عیب های آشکار 💠 سوال: بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ ✍🏻 پاسخ: بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🔺 توضیح المسائل آیت الله سیستانی / مسئله ۲۲۶5 📎 📎 📎 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم شرکت در مجلس گناه 💠 سوال: اگر مرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود و در آن جا زن، بدون حجابی حضور داشته باشد و مرد بداند که نهی از منکر در او تأثیری ندارد، آیا واجب است مجلس را ترک کند؟ ✍🏻 پاسخ اگر خروج از مجلس معصیت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است. شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست . ------ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای - احکام حجاب و عفاف .leader.ir 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می‏شود جايز نيست؛ ولو اینکه چیزی که می خورد حلال باشد و اصرار و ناراحتی دیگران و خجالت کشیدن، عذر موجهی برای حضور در مجلس شراب نیست. ◀️ آیت الله مکارم:‌ 1- چنین مجالسی مجلس گناه محسوب شده و حضور در آنها حرام است. 2- سفره ‏اى كه بر سر آن شراب مى ‏خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و خوردن از آن سفره حرام است، هرچند غذاى حلال باشد. 3- شرکت در مجلس گناه حرام است، ولي چنانچه ضرورت داشته باشد، مي توانيد به مقدار ضرورت شرکت کنيد، يا در قسمت هايي بنشينيد که گناهي صورت نمي گيرد و مجلس گناه صدق نمي کند. ◀️ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تأیید عملی حرام محسوب نشود و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نگاه حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد، و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه اگر احتمال تأثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط واجب ـ با تُرش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. همچنین بر میزی که شراب خورده می شود جایز نیست غذا بخورید . 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: ۵m۶y۵۶z 🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 140103310097 🔺 استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 1265727 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam
حکم خوردن سحری خوردن سحری چه حکمی دارد و در چه صورتی واجب می شود؟ پاسخ : سحری خوردن واجب نیست مگر برای کسانی که بدانند بدون آن مجبور به افطارمی شوند ولی در صورت افطار، کفاره عمد ندارد. سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 زمان نیت روزه واجب 💬سوال: 🔷 چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و علاوه بر این، بهتر است که شب اول ماه روزه همه ماه را هم، نیت نماید. 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1551. 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🖋ده چيز روزه را باطل مى‏كند: اول: خوردن دوم: آشاميدن سوم : دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص) و جانشينان پيغمبر عليهم السلام چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان) پنجم:استمنا، و استمنا آن است كه انسان با خود كارى كند كه منى از او بيرون آيد . ( سیستانی ، وحید ، تبریزی : يا ديگري غير از جماع ، كاري كند كه مني از او بيرون آيد.) ششم: باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح هفتم: رساندن غبار غليظ به حلق هشتم: فرو بردن تمام سر در آب ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد ) نهم: اماله كردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چيزهاى روان دهم: قى كردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد) ➖➖➖➖➖➖ 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
‌ـ🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸 ‌ـ🌸 ❓اگه کسی بعد از نماز صبح جنب بشه و تا غروب غسل نكنه، روزه‌ش اشكالى پیدا می‌کنه؟ 📚 همه مراجع: نه. روزه‌ش درسته؛ اما برای نماز ظهر و عصرش حتماً باید غسل کنه، وگرنه نمی‌تونه نماز بخونه. ✅ راستی منظورمون جنب‌شدن در خوابه؛ وگرنه جنب‌شدن عمدی (استمنا) یا با رابطه جنسی، روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود میاد. بعد از جنب‌شدن، حتماً باید غسل جنابت کرد. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۳۲. 🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
🌙📿🌙📿🌙📿 🌙 چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟ 🌙 🔰 پاسخ: 🙄 انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و علاوه بر این، بهتر است [1] که شب اول ماه روزه همه ماه را هم، نیت نماید. [2] ✍🏼 آیت الله بهجت: انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و جایز است شب اول ماه روزه همه ماه را نیت نماید و بنابر احتیاط واجب تجدید نیت در هر شب ترک نشود. [3] ------------- 📝 منبع: [1]. آیت الله سیستانی به جای بهتر است فرموده اند: می تواند. [2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات،‌ ج 2، (نیه الصوم)، م 15؛ توضیح المسائل ده مرجع، م 1551؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 977 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (نیه الصوم)، م 15 و المسائل المنتخبه، قبل م 485؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1470. [3]. بهجت، توضیح المسائل، م 1264. 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
مناجات ابوحمزهٔ ثُمالی .mp3
13.53M
🎧 استاد میرباقری | دعای ابوحمزهٔ ثمالی 📜 إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ، وَ لا تَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ، مِنْ أَيْنَ لِيَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ وَ لا يُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِكَ، وَ مِنْ أَيْنَ لِيَ النَّجَاةُ وَ لا تُسْتَطَاعُ إِلّا بِكَ، لا الَّذِي أَحْسَنَ اسْتَغْنَى عَنْ عَوْنِكَ وَ رَحْمَتِكَ، وَ لا الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَيْكَ وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَ، يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ...
💢 موارد استحباب امساک در ماه رمضان 💠 براى رعایت ادب و احترام ماه مبارك رمضان، براى این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خوددارى كنند، هر چند روزه نباشند: 1️⃣- مسافرى كه در سفر مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر به وطن يا جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند، رسيده است؛ 2️⃣- مسافرى كه بعد از ظهر به وطن يا به جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند می‌رسد؛ 3️⃣- بیماری که مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر بهبودى يافته است؛ 4️⃣- بيمارى كه بعد از ظهر بهبودى يافته است؛ 5️⃣- زنى كه در بین روز از عادت ماهانه يا خونريزى زايمان پاك شود؛ 6️⃣- كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود؛ 7️⃣- كودكى كه در روز ماه رمضان بالغ شود. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای ، مسأله ۹۸۱ 📎 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 عدم وارسی عمدی قبل از اذان صبح و صحت روزه حائض 💠 سوال: اگر زن حائض عمدا در ماه مبارک قبل از اذان وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که پاک است آیا روزه اش صحیح است؟ و اگر باطل است آیا کفاره دارد؟ ✍🏻 پاسخ: 🔷 آیت الله خامنه ای: اگر احتمال قابل اعتنایی داشته که خون او ادامه داشته باشد، ولیکن بعد از اذان متوجه پاک بودن بشود، در این صورت واجب است که در این روز انجام مبطلات روزه خودداری نماید ولیکن قضای آن روز بر او واجب است و البته کفاره ندارد.[1] 🔷 آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2] 🔺 [1]استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rrgkpg5. 🔺 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228. 📎 📎 📎 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam