😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟
❎پاسخ:
مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد:
👈الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد.
👈ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد.
👈ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد.
👈د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود.
استفتا از سایت مراجع عظام
#مال_حرام
#مال_شبهه_ناک
#مال_مخلوط_به_حرام
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
👩🏻 حکم شرعی هاشور ابرو 👀
💠 برای هاشور ابرو که نوعی رنگ کردن ابروهاست لازم است برای ثابت ماندن رنگ آن تا سه روز آب 💦 به ابروها نرسد 🚱؛ حکم وضو و غسل در این حالت چیست؟🤔
✅ پاسخ:
😟 هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود.👸 خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه 😐 که نماز به آنها واجب نیست این کار را انجام دهند.
🔰 در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل ❌ است و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند.✅
➖اگر این عمل از نظر عرف زینت تلقی شود باید از نامحرم پوشانده شود. ولی اگر به اندازه متعارف باشد و عرف جامعه آن را زینت به حساب نیاورد، پوشاندن آن لازم نیست.
-------
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_وضو_هاشور_ابرو_بانوان
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
✳️ وظیفه دیگران در برابر ارشاد جاهل عبادات و نماز ؟ ✳️
➖➖➖➖
اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟
💠 آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفهای ندارید.
💠 آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید.
💠 آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود.
💠 آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است.
💠 آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_مکلف_جاهل
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
@ask_ahkam
🌹🌿🌹🌿🌹🌿
❇️ اگر زیر ناخن یا پوست خون مردگی ایجاد شده باشد وظیفه چیست؟
💠 اگر خون مردگی ظاهر نیست :
↩️ باید وضوی معمولی گرفت .
🔶 اگر خون مردگی ظاهر است :
👈 1- اگر خارج کردنش مشقت ندارد :
↙️ باید خارج نماید و وضوی معمولی بگیرد.
👈 2- اگر خارج کردنش مشقت دارد :
✍🏻 آیات عظام امام ، بهجت و خامنه ای :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍🏻 آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید :
✅ وظیفه تیمم است.
✍🏻 آیات عظام مکارم ، فاضل :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد و إحتیاطاً تیمم هم بنماید.
✍🏻 آیت الله نوری :
✅ باید هم وضوی جبیره ای بگیرد ➕و هم تیمم نماید.[1]
—------------------------
📙 [1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 101 .
#احکام_وضو
#احکام_خون_مردگی_وضو_جبیره
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اگر مردی با زنی که در عده است از روی جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی میشود؟ ❇️
الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.
ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد:
1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی میشوند.
2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند.
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند:
1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه.
2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود.
اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند.
—-------------------------
توضیح المسائل مراجع مسأله 2400
#احکام_ازدواج_حرام_ابدی_عده_عقد
🔺🔻🔺🔻🔺
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌺 احکام مناسبتی عید قربان 🌺
🌺 #نماز_عید_قربان
=================
✅ س۱. آیا نماز عید قربان واجب است؟
✳️ ج. در عصر حاضر نماز عید قربان واجب نیست، بلکه مستحب است.
🌺 #تقسیم_گوشت_قربانی
✅ س۲. آیا گوشت گوسفندی که روز عید قربان در خانه قربانی شده است را تماماً باید بین مردم نیازمند پخش شود؟
✳️ ج. فی نفسه لازم نیست.
🌺 #فروش_کلّه و #پاچه_ی_گوسفند_قربانی برای #فقرا
✅ س۳. با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و #جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
✳️ ج. با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.
✅ #مراسم_عروسی در روز عید قربان
✅ س۴. برگزاری مراسم عروسی در روز عید قربان اشکال دارد؟
✳️ ج. اشکال ندارد.
#ازدواج_در_شب_عید_قربان
✅ س۵. آیا ازدواج در شب عید قربان #کراهت دارد؟
✳️ ج. برگزاری مراسم کراهت ندارد.
#روزه_ی_قضا_در_عید_قربان
✅ س۶. من نمی دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟
✳️ ج. روزه ی عید قربان #حرام و #باطل است؛ و قضای روزه حساب نمی شود؛ و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید.
#توالی_روزه_های_کفاره_ی_عمد و عید قربان
✅ س۷. بنده در ماه رمضان روزه را با کار حرام باطل کرده ام و در حال حاضر که به گرفتن قضای آن پرداخته ام به عید قربان رسیده ام و روز عید را روزه نگرفته ام، حکم روزه های ۳۱ روزه ی بنده که بین آن #فاصله افتاده چیست؟
✳️ ج. باید برای ۳۱ روز روزه متوالی که برای کفاره می گیرند، روزی شروع کنند که در بین ۳۱ روز به روزه ی حرام نرسد، و إلاّ توالی بهم می خورد؛ و باید از اول، دوباره شروع کنند، مگر این که موقع شروع تا فرا رسیدن عید قربان، #غافل باشند.
🌸 #شراکت_چند_نفر_در_گوسفند_قربانی
✅ س۸. در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می تواند شریک بشوند؟
✳️ ج. در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.
===========
◀️ سایت آیت الله خامنه ای http://www.leader.ir
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳ حکم کف زدن غیر لهوی در جشن میلاد ائمه ✳
پاسخ:
🔷 آیت الله خامنه ای : به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینهها برگزار میشود به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🔶 آیت الله مکارم شیرازی : دست زدن اگر با امور حرام دیگری مقرون نباشد حرام نیست، ولی در مساجد و حسینیه ها از آن پرهیز کنید
♦آیت الله وحید خراسانی : کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه(ع) احتیاط واجب جایز نیست.
➖➖➖➖
📝 استفتاء از دفتر مراجع عظام
#احکام_مناسبتی
#احکام_کف
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam