🌹🌿🌹🌿🌹🌿
❇️ اگر زیر ناخن یا پوست خون مردگی ایجاد شده باشد وظیفه چیست؟
💠 اگر خون مردگی ظاهر نیست :
↩️ باید وضوی معمولی گرفت .
🔶 اگر خون مردگی ظاهر است :
👈 1- اگر خارج کردنش مشقت ندارد :
↙️ باید خارج نماید و وضوی معمولی بگیرد.
👈 2- اگر خارج کردنش مشقت دارد :
✍🏻 آیات عظام امام ، بهجت و خامنه ای :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍🏻 آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید :
✅ وظیفه تیمم است.
✍🏻 آیات عظام مکارم ، فاضل :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد و إحتیاطاً تیمم هم بنماید.
✍🏻 آیت الله نوری :
✅ باید هم وضوی جبیره ای بگیرد ➕و هم تیمم نماید.[1]
—------------------------
📙 [1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 101 .
#احکام_وضو
#احکام_خون_مردگی_وضو_جبیره
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اگر مردی با زنی که در عده است از روی جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی میشود؟ ❇️
الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.
ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد:
1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی میشوند.
2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند.
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند:
1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه.
2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود.
اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند.
—-------------------------
توضیح المسائل مراجع مسأله 2400
#احکام_ازدواج_حرام_ابدی_عده_عقد
🔺🔻🔺🔻🔺
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌺 احکام مناسبتی عید قربان 🌺
🌺 #نماز_عید_قربان
=================
✅ س۱. آیا نماز عید قربان واجب است؟
✳️ ج. در عصر حاضر نماز عید قربان واجب نیست، بلکه مستحب است.
🌺 #تقسیم_گوشت_قربانی
✅ س۲. آیا گوشت گوسفندی که روز عید قربان در خانه قربانی شده است را تماماً باید بین مردم نیازمند پخش شود؟
✳️ ج. فی نفسه لازم نیست.
🌺 #فروش_کلّه و #پاچه_ی_گوسفند_قربانی برای #فقرا
✅ س۳. با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و #جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
✳️ ج. با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.
✅ #مراسم_عروسی در روز عید قربان
✅ س۴. برگزاری مراسم عروسی در روز عید قربان اشکال دارد؟
✳️ ج. اشکال ندارد.
#ازدواج_در_شب_عید_قربان
✅ س۵. آیا ازدواج در شب عید قربان #کراهت دارد؟
✳️ ج. برگزاری مراسم کراهت ندارد.
#روزه_ی_قضا_در_عید_قربان
✅ س۶. من نمی دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟
✳️ ج. روزه ی عید قربان #حرام و #باطل است؛ و قضای روزه حساب نمی شود؛ و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید.
#توالی_روزه_های_کفاره_ی_عمد و عید قربان
✅ س۷. بنده در ماه رمضان روزه را با کار حرام باطل کرده ام و در حال حاضر که به گرفتن قضای آن پرداخته ام به عید قربان رسیده ام و روز عید را روزه نگرفته ام، حکم روزه های ۳۱ روزه ی بنده که بین آن #فاصله افتاده چیست؟
✳️ ج. باید برای ۳۱ روز روزه متوالی که برای کفاره می گیرند، روزی شروع کنند که در بین ۳۱ روز به روزه ی حرام نرسد، و إلاّ توالی بهم می خورد؛ و باید از اول، دوباره شروع کنند، مگر این که موقع شروع تا فرا رسیدن عید قربان، #غافل باشند.
🌸 #شراکت_چند_نفر_در_گوسفند_قربانی
✅ س۸. در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می تواند شریک بشوند؟
✳️ ج. در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.
===========
◀️ سایت آیت الله خامنه ای http://www.leader.ir
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳ حکم کف زدن غیر لهوی در جشن میلاد ائمه ✳
پاسخ:
🔷 آیت الله خامنه ای : به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینهها برگزار میشود به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🔶 آیت الله مکارم شیرازی : دست زدن اگر با امور حرام دیگری مقرون نباشد حرام نیست، ولی در مساجد و حسینیه ها از آن پرهیز کنید
♦آیت الله وحید خراسانی : کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه(ع) احتیاط واجب جایز نیست.
➖➖➖➖
📝 استفتاء از دفتر مراجع عظام
#احکام_مناسبتی
#احکام_کف
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
🔹🔸تطهیر محل خروج مدفوع🔸🔹
سوال:
❓ محل خروج مدفوع را چگونه باید تطهیر کرد؟
پاسخ:
📝 همه مراجع: اگر طوری شسته شود که ذره ای از مدفوع در آن نماند، یک مرتبه کافی است.
-------------
منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام الاستنجاء، م 1؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 30، مخرچ بول، م 1 و مخرج غائط، م 2؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی الاستنجاء، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الطهارت، الفصل الثانی، کیفیه غسل موضع البول، قبل از م 59؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، الاستنجاء، م 77؛ بهجت: وسیله النجاه، احکام تخلی، م 67 و 68؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 67.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 45-44.
#احکام_نجاسات
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
🔵تطهیر محل خروج ادرار🔵
سوال:
❓محل خروج ادرار چگونه تطهیر می شود؟
پاسخ:
1⃣) با آب کر و جاری: همه مراجع: یک مرتبه شستن، کافی است.
2⃣) با آب قلیل:
🖋امام: در مردها یک مرتبه شستن کافی است؛ اما در زن ها، احتیاطا دو مرتبه لازم است.
🖋آیات عظام: رهبری، وحید، صافی، زنجانی، گلپایگانی، خویی، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه شسته شود.
🖋آیات عظام: سیستانی، مکارم، بهجت، فاضل: بعد از برطرف شدن ادرار، یک مرتبه کافی است.
🖋آیات عظام: نوری، اراکی: دو مرتبه لازم است.
---------------
منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام الاستنجاء، م 1؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 30، م 1؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی الاستنجاء، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الطهارت، الفصل الثانی، کیفیه غسل موضع البول، قبل از م 59؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، الاستنجاء، م 77؛ بهجت: وسیله النجاه، احکام تخلی، م 66؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 66.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 42-41.
#احکام_نجاسات
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔@ask_ahkam
🌴 🌴 🌴 🌴
♻ اگر حقی از کسی که فوت شده 😑 باشد بر عهده ماست ،تکلیف چیست؟
🔰 پاسخ:
🌀 هر حق الناسی برعهده داشته باشید باید به دست صاحبش برسانید و هر چند زمان غیر بالغ بودن برعهده انسان بوده و اگر حق مالی است به دوصورت:
1⃣ یا مثلی است(یعنی الان مثل آن یافت می شود) مثل آن را تهیه و به آنها ولو به صورت غیر مستقیم و با واسطه ای که شناخته نشوید برگردانید.
2⃣ یا قیمی است (یعنی الان مثل آن یافت نمی شود) قیمت آن را و اگر وجه نقد بوده با محاسبه ارزش به روز آن به آنها بر گردانید و لازم نیست به آنها اصل قضیه گفته شود بلکه اگر غیر مستقیم و با واسطه هم به دست صاحبان آن و در صورت فوت به دست ورثه آنها برسد و یا از آنها یا ورثه آنها هر چند با واسطه حلالیت و ابراء ذمه بگیرید نیز کافی است واگر دسترسی به صاحبش ندارد یا نمی شناسد بااجاره مرجع تقلید به فقیر بدهید. ✅
#احکام_حق_الناس
#احکام_حق_کسی_که_فوت_شده
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) :
http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b
🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
🔰 حکم استفاده شخصی از اینترنت در محل کار
❓بنده #کارمند هستم استفاده شخصی از اینترنت و فضای مجازی در محل کار در حد نیاز چه حکمی دارد؟
✅ استفاده شخصی از اموال بیتالمال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولی که شرعاً و قانوناً چنین حقی دارد.
⭐ احکام مطابق فتاوای حضرت آیتالله خامنهای
💻 @ask_ahkam
📡
🔵 #تلقیح_اسپرم_از_برادر
#باجناق
===============
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ امام خامنه ای: به طور کلی #تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل #نگاه و #لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به #صاحب_نطفه_و_تخمک است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: #تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا #مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2]
#فرزند_نامشروع
#زن_وشوهر
#نگاه_حرام
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3]
#خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین #تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5]
#لقاح_تخمک
#اسپرم_نطفه
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند #زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت#مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد #صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل #محرم بودن و غيره را دارد. [6]
#فرزند_عرفی
#غیر_ارحام
=================
✅ پی نوشت:
▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic.
▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184.
▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی.
▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید.
▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071.
▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
▪️https://eitaa.com/ask_ahkam
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
🔷موارد وجوب غسل مس میت🔷
👈تماس با میت چهار صورت دارد:
🔻الف: در صورتی که بدن میت گرم بوده و تماس گیرنده با عضو خشک با او تماس بگیرد، نه غسل می خواهد و نه شستشو.
🔻ب: در صورتی که بدن میت سرد بوده و تماس گیرنده با عضو تر با او تماس بگیرد، هم غسل می خواهد و هم شستشو.
🔻ج: تماس گیرنده با عضو تر با بدن گرم میت تماس بگیرد، در این صورت شستشو کافی است.
🔻د: تماس گیرنده با عضو خشک با بدن سرد میت تماس بگیرد که در این صورت فقط غسل مس میت لازم است.
#احکام-میت
#احکام-غسل
------------------
توضیح المسائل مراجع م 521 و 522 – عروه الوثقی ج1، ص 287 م 20
➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال رسانه تخصصی فقه و احکام
🆔@ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه چهل 👇
اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کنیم که در رکعت دوم هستیم یا سوم:
گزینه 1⃣: بنا را بر دو رکعت می گذاریم و رکعت سه و چهار را می خوانیم و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا می آوریم.
گزینه 2⃣: نماز باطل است و باید دوباره بخواند.
گزینه 3⃣: بنا بر چهار میگذارد و بعد از نماز یه رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا می آوریم.
گزینه 4⃣: بنابگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 9 شهریور ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔊🔉🔊🔉🔊
🍇🍇 #جوشیدن_انگور_آبغوره_سرکه 🍇🍇
❓ حکم جوشیدن #آب_انگور، آبغوره و سرکه چیست؟
🔴 پاسخ: 🔻🔻
🔷 امام خامنه ای: به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و #مست کننده شود حرام و #نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [2]
🔷 آیت الله سیستانی: اگر آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید پاک، ولی خوردن آن حرام است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [3]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر انگور و آب انگور به خودى خود يا به سبب #پختن جوش بيايد، خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس مىباشد. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [4]
🔷 آیت الله وحید: اگر انگور يا آب انگور به واسطه پختن جوش بيايد، پاك ولى خوردن آن حرام است و اگر به غير آتش جوش بيايد خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [5]
🔷 آیت الله فاضل: آب انگور با جوش آمدن حرام می شود و در صورتی که دو سوم آن با جوشاندن تبخیر شود و از بین برود یک سوم باقی مانده آن حلال است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکال ندارد. [6]
—------------—
✅ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 573502.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405220045.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 378346.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20053.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9694.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری:6،7، 9402295.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔊🔊🔊🔊🔊
⬜️ #مراجعه به #پزشک بدون اجازه شوهر
⬜️ #بدون_اجازه_شوهر
<<<<<<<<<<<<<<<<<>
❓ سؤال: اگر شوهر اجازه مراجعه #همسر_مریضش به پزشک را ندهد زن می تواند بدون اجازه یا در صورت اجازه خروج از منزل برای خرید، در بین خرید به پزشک مراجعه نماید؟
△ پاسخ: 🔻🔻
⚪️ امام خامنه ای: اگر مراجعه به #دکتر ضرورى و نرفتن موجب #ضرر قابل توجه و تشديد مريضي شود، در فرض سؤال (بدون اجازه) اشکال ندارد. در صورتی که شوهر اجازه کلی داده و يا مراجعه به دکتر ضرورى باشد، (در بین خرید) اشکال ندارد. [1]
⚪️ آیت الله مکارم: زنان بدون اجازه شوهر در مواردي ميتوانند از منزل خارج شوند:
1-انجام واجبات (مانند حج واجب و صله رحم با پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)
2-فراگرفتن احکام اسلام مثل اينکه به مسجد بروند تا در آنجا احکام اسلامي را بشنوند
3-تهيه کالاي ضروري و لوازم منزل در صورتي که شوهر يا کس ديگري براي آنها انجام ندهد
4-رأي دادن در انتخابات يا شرکت در راهپيماييهاي ضروري، ... )
5- مراجعه به طبيب. [2]
⚪️ آیت الله سیستانی: اگر ضرورت داشته باشد می تواند. [3]
⚪️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که برای درمان ناچار باشد (بدون اجازه) اشکال ندارد. در صورتی که برای درمان ناچار نباشد، (در بین خرید) جایز نیست. [4]
⚪️ آیت الله فاضل: اگر برای درمان بیماری نیاز به رفتن به پزشک باشد، اجازه شوهر لازم نیست و بدون اجازه شوهر می تواند برای معالجه به پزشک برود، همچنین اگر برای خرید اجازه بدهد می تواند در بین خرید به دکتر مراجعه کند. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت:🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 570515.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405120063.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 374516.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19515.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402186.
<<<<<<<<<<<<<<<<>
🔘 رسانه تخصصى فقه واحكام
⚪️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
کیفیت بیان #صیغه_نذر و تحقق #نذر_شرعی
🍃🌸 سؤال:
اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟
🌺 پاسخ: ⬇️
🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1]
🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به #عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998
__________________________
◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام
🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
عیدتون مبارک✨
https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
#ازدواج_دائم_بدون_بخشش_باقیمدت_عقد_موقت
🌸 سؤال: آیا زن و مردی که هفده سال پیش عقد موقت کرده ولی بدون بخشش باقی مدت آن را تبدیل به عقد دائم نموده اند، ازدواجشان صحیح نبوده و #فرزندانشان حلال زاده نیستند؟
👇 پاسخ: 👇
🌷 امام خامنه ای: عقد دائم صحیح نیست، باید در اولین فرصت ـ بدون نیاز به عده ـ، #صیغه_عقد دائم را جاری کند و فرزندان #حلال_زاده هستند. [1]
🌷 آیت الله مکارم: در صورتی که بدون بخشیدن و نگهداشتن #عده با همان مرد عقد دائم کرده است، عقد دائم ایشان صحیح است هر چند بهتر است احتیاطا دوباره خوانده شود و فرزندان هم حلال زاده اند و نگه داشتن عده هم لازم نیست. [2]
🌷 آیت الله سیستانی: بچه ها حلال زاده اند و عده لازم نيست ولى چون یقین دارید در عقد موقت عقد دائم خوانده اید بايد عقد را دوباره بخوانید. [3]
🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باطل است لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست و بچه ها هم حلال زاده می باشند. [4]
🌷 آیت الله وحید: اگر مابقی مدّت را نبخشیده، عقد دائم باطل است الآن باید عقد دائم را دوباره بخواند. [5]
🌷 آیت الله فاضل: آیت الله فاضل: اگر در زمان عقد موقت که مدت آن باقی بوده، عقد دائم خوانده شده آن عقد باطل است، لیکن رابطه مرد و زن چون نمی دانستند حرام نبوده و فرزندان شان حلال زاده است و بعد از فهمیدن باید فورا بین خودشان دوباره عقد دائم بخوانند عقد صحیح است و ازدواج شان صحیح می شود و چون خود همان مرد و زن بین خودشان عقد ازدواج می خوانند عده گرفتن لازم نیست. [6]
—------------—
🌸 پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 646223.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502010018.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470831.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29237.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500299.
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam