eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 🔶 🔶🔸 فروش چک حقوق به قیمت کمتر از مبلغ آن ❓ سؤال: آیا می توان چکی را که بابت حقوق ماه های گذشته بوده و برای چند صادر شده، به قیمت کمتر فروخته و نقد کرد؟ 💢 پاسخ: 👇👇 🔴 امام خامنه ای: فروش چک اگر چک خودش برای قرض گرفتن نباشد و دین باشد؛ به دیگری به کمتر یا بیشتر از در چک، مانع ندارد. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در صورتي که چک مربوط به معامله اي باشد و سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [3] 🔴 آیت الله وحید: بنابر إحتیاطِ واجب، معاوضه آن به کمتر جایز نیست. [4] 🔴 آیت الله فاضل: فروش چک بدهکار توسط طلب کار که سند بدهکاری شخص است و چک صوری نباشد، به شخص ثالث به مقدار کمتر از محتوای چک اشکال ندارد. بنابر اگر حقوق شما را چک داده و چک را به شخص دیگر نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. [5] —------------— ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: y67Y0FIILu4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50991. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612190102. ============ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام ✔️ https://eitaa.com/ask_ahkam
حضور روز اربعین در کربلا
◀️ 🔷 🔷 🔷 تخلیه روده و خون میت جهت انتقال به اماکن مقدس ❓ سؤال: حكم تحنيط ميت، تخلیه خون بدن و روده ها و تزریق مواد شيميايي - جهت انتقال به نجف از استراليا چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: جايز نيست. [1] ✅ آیت الله مکارم: چنانچه وصیتی نکرده و یا ضرورت دیگری نباشد از چنین کاری اجتناب کرده و در مسلمین همان محل دفن نمایند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: اين كار حرام است بايد همان جا شود. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: اقدامات مذکور برای انتقال میت جایز نیست. [4] ✅ آیت الله وحید: کارهای ذکر شده جایز نمی باشد. [5] ✅آ یت الله فاضل: اگر این کار مستلزم به میت نباشد و فقط در همین حد باشد که و محتوای روده او را تخلیه کنند اشکالی ندارد. [6] —------------— ⏪ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 569991. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405100201. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 373931. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50991. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9298. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402165. =========== 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
💦💦💦💦💦💦 💦 با آب معدنی نذری 💦 ============ ❓ سوال: آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر، و نذر عام زوّار می باشد، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ «در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب دارد.» پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - احکام زیارت اربعین - leader.ir =========== ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 ❓ سؤال: آیا درهم و کردنی به های متفاوت در میوه فروشی ها اشکال ندارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اشکالی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که از ابتدا با این به مشتری بفروشد و این کار برخلاف قوانین و مقررات و نرخ مصوب نباشد، اشکالی ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] ✳️ آیت الله وحید: إشکالی ندارد و اگر مشتری راضی به آن نیست می تواند نخرد. [5] ✳️ آیت الله فاضل: خرید و فروش میوه ها به صورت درهم با یک قیمت و به صورت جدا کردن با قیمت بیشتر با رضایت دو طرف اشکال ندارد. [6] ============ ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: D9O1ipLubQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 707999. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50616. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613786. =========== ✳️ رسانه تخصصی فثه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
وضو گرفتن با آب نذری
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 45 👇 حکم این مسئله چگونه است: بعد از مرگ دهان میت را، هم بگذارند که باز نماند و چش
#جواب_مسابقه چهل و پنج 🔰 ✅ گزینه دو برندگان این هفته کاربران محترم :r 🎊سید محمد حسینی🌼 یا مهدی ادرکنی با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
خواندن نماز مستحبی در حال حرکت چگونه است؟
🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷 🔷 نیت روزه های قضای سال های گذشته 🔵 🔵 =========== ❓ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه‌ قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی‌ اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3] ✳️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب می‌شود. [5] ============ ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275. ============ 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️▫️⚪️▫️⚪️▫️⚪️ ✔️ ⚫️ در صورت ⚪️ سؤال: کسانی که در کشورهای و در زندگی می کنند به دلیل نبود در و عدم امکان در آیا برای با و ، نمایند یا بگیرند؟ ✔️⚫️ پاسخ: ⬇️⬇️ ☑️ امام خامنه ای: در صورتی که امکان تطهیر بدن وجود ندارد باید با بدن نجس نماز بخوانند و اگر امکان تطهیر لباس وجود ندارد ولی می توانند لباس برای نماز تهیه کنند و اختصاص بدهند به نماز باید همین کار را بکنند و در غیر این صورت باید بدون لباس و به دستور نماز که در توضیح المسائل آمده است نماز بخوانند و نیز باید وضو بگیرند. [1] ☑️ آیت الله مکارم: ( ) را مي توان با آب ، يا با سه قطعه يا يا يا مانند آن تميز کرد، مگر در صورتي که از حد معمول تجاوز کرده و اطراف مخرج را نموده باشد، يا نجاست ديگري مانند با آن بيرون آيد، يا از خارج نجاستي به آن برسد، که در اين حال فقط با آب پاک مي شود. اما مخرج ( ) تنها با آب پاک مي شود و در تطهير با آب لوله کشي و همچنين آب ، يک مرتبه کافي است هر چند بهتر است با آب قليل دوبار باشد. در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز با لباس و بدن نجس صحیح است. [2] ☑️ آیت الله سیستانی: اگر امکان تطهیر نباشد با همان وضع نماز بخوانند. [3] ☑️ آیت الله شبیری زنجانی: باید وضو بگیرند. [4] ☑️ آیت الله فاضل: اگر تطهیر مخرج نجاست در وقت نماز در حمام عمومی امکان دارد باید حتما خود را تطهیر کنند و اگر هیچ راهی برای تطهیر وجود نداشته باشد، به مقداری که امکان دارد با وسایلی مانند دستمال کاغذی و امثال آن عین نجس را برطرف کنند و از سرایت نجاست به جاهای دیگر خودداری کنند و تا زمانی که تطهیر بدن ممکن باشد با همان بدن نجس نماز را بخوانند و هر زمان تطهیر بدن ممکن شد خود را تطهیر کنند. ضمنا رفتن به این کمپ‌ها که امکان تطهیر نباشد، بدون اضطرار جایز نیست. [5] —------------— ◽️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 625391. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9411160069. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 445087. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 26710. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404409. _____________________ ⚪️✔️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 با و از ♻️ سؤال: آیا ویزیت خارج از نوبت به واسطه با منشی، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 امام خامنه ای: جایز نیست. [1] 💠 آیت الله مکارم: باید در غیر موارد ضرورت از این کار پرهیز شود. [2] 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر خلاف تعهد دکتر به بیمار باشد یا عرفا تضییع حق دیگری شمرده شود و یا خلاف قانون باشد، اشکال دارد. [4] 💠 آیت الله فاضل: در صورتی که بیماران دیگر نوبت گرفته اند و منتظر رسیدن نوبت شان هستند، رفتن بدون نوبت، حق الناس است. [5] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641368. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 465816. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28600. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500137. _____________________ ✅ رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 شرکت در ختم و فراموشی دعا یا شماره جزء قرآن 🔷 🔷 _______________ ❓ سؤال: کسی که در ختم قرآن یا دعا شرکت کرده اگر خواندن دعا یا شماره جزء قرآن را فراموش کند آیا بر گردن دارد؟ 🍃🌷 پاسخ: 👇 🍃🌷 امام خامنه ای: اگر برای مقدار انتخاب شده نباشید بطور کلی وظیفه ای نسبت به آن ندارید و موجب حق الناس نمی شود. [1] 🍃🌷 آیت الله مکارم: عمل به تعهد ختم قرآن واجب نیست ولی یک جزء بخوانید انشاءالله قبول است. در صورتیکه نسبت به ختم نداشته باشد مکلف به انجام آن نخواهد بود. [2] 🍃🌷 آیت الله شبیری زنجانی: خیر حق الناس نیست اما اگر شخص عمل به وعده را به عهده خود گذاشته باشد تخلف از آن بنابر احتیاط جایز نیست اما اگر به عهده خود نگذاشته مکروه است. [3] —------------— 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 613297. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410050056. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25297. ________________ ✅ رسانه تخصصی فثه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #وضو_گرفتن با #آب_نذری ▶️ @ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔷 از 🔷 ➖➖➖➖➖➖ 🔷 عبور از پشت بام مسجد برای جنب و حائض 🔷 ❓ در از ها محل ساکنین دیگر می باشد‌، آیا عبور جنب و حائض از سقف مساجد جایز است؟ 🔷🔹 پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: رفت و آمد افراد مذکور اشکال ندارد. [1] ✅ آیت الله مکارم: توقّف در بام مساجد برای جنب و حائض حرام است ولى عبور مانعی ندارد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: اگر عبوری و باشد اشکال ندارد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: مجرد عبور افراد مذکور از بام مسجد مانعی ندارد اما باید از مکث بر بام مسجد و نیز تنجیس آن اجتناب شود. [4] ✅ آیت الله وحید: عبور کردن از آنجا بدون توقف و بدون و بدون گذاشتن چیزی در آنجا اشکالی ندارد. [5] ✅ آیت الله فاضل: پشت بام مسجد حکم مسجد را دارد، اگرافراد جنب و حائض روی بام مسجد توقف نکنند و سریع از روی آن رد شوند یعنی از وارد و از طرف دیگر خارج شوند اشکال ندارد اما توقف کردن روی بام مسجد نیز برای جنب و حائض به احتیاط واجب جایز نیست. [6] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: b2f1f337ec6a475511d68129d3af906a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503310007. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 498686. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30818. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20706. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500994. ________________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔘 🔘 ➖➖➖➖➖➖➖ ⚫️ نیت روزه های قضای سال های گذشته ⚫️ ⚪️ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⚪️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه‌ قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی‌ اگر وقت قضای آخرين ماه تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1] ⚪️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2] ⚪️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3] ⚪️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4] ⚪️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب می‌شود. [5] ➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ خواندن نماز مستحبی در حال حرکت چگونه است؟ ⬆️⬆️ #اربعین #پیاده_روی ▶️ @ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 ✴️ برای ازدواج فرزند ✴️ ➖➖➖👇👇👇 ❓ سؤال: زمینی را که از به صورت بودم جهت ازدواج فروخته و خانه ای خریدم، آیا باید می کردم و در صورت ناتوانی از پرداخت تکلیف چیست؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 ✴️ امام خامنه ای: اگر آن را ازدرآمد بين سال، از تعاونى به قصد سکونت خريده و در آن ساکن شده باشيد و سپس آن بفروشيد خمس ندارد. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از گذشت سال خمسی بر خانه، آن را به نبخشیده و تحویل نداده باشید خمس دارد. اگر در پرداخت خمس در زحمت هستید آن را به گرفته و به تدریج بپردازید. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: اگر زمین نباشد، در سال اول فقط به مقدار مانده از موجودی سال کسر کنید و خمس بقیه را بدهید ولی اگر پرداخت خمس به نحو نقد موجب شود که در سختی زیاد قرار بگیرید می توانید مبلغ و مدت بازپرداخت آن را معین كنید تا با یا از راه همین ایمیل آن را به ذمه گرفته و سپس به تدریج و بدون سهل انگاری پرداخت نمائید [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر تهیه مخارج مورد نیاز و در شانتان متوقف بر پس انداز یا سرمایه گذاری باشد و تهیه آن از راه دیگر (مثل قرض کردن بدون هتک حیثیت) در موعد خود ممکن نبوده، خمس ندارد. [4] ✴️ آیت الله فاضل: اگر زمین را به عنوان برای امر ازدواج پسر تان یا برای خرید خانه مسکونی مورد نیاز، به صورت اقساط خریداری کرده اید و برای خرید خانه یا ازدواج پسرتان ناچار به پس انداز تدریجی بوده اید و زمین را فروخته و خانه مسکونی مورد نیازتان را خریداری کرده اید به پول زمینی که فروخته اید خمس تعلق نمی‌گیرد. [5] —------------— ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641368. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 465816. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28600. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500136. ➖➖➖➖➖➖ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 🔶 ➖➖➖➖➖➖ ✴️ قصد ده روز در سفر و خروج از شهر 🔶 سؤال: کسی که قصد داشته ده روز در جایی بماند و می دانست که در طی این ده روز از شهر بیرون می رود ولی نمی دانست که به اندازه می باشد و اکنون فهمیده که به اندازه مسافت شرعی بوده است، تکلیف نماز او در این ده روز چیست؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 ✴️ امام خامنه ای: در فرض سؤال قصد ده روز منعقد نشده و نماز ها باید قصر ( دو رکعتی) بخواند. [1] ✴️ آیت الله مکارم: قصد اقامت ده روز، در دو محل: 1- فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است. 2- فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است: الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است. 3- فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است: قصد ده روز به هم مي خورد. ضمنا توجه داشته باشید: در اين موارد، اگر مسافر نماز را تمام بخواند نمازش باطل است: 1- عمدا و با دانستن حکم نماز مسافر. 2- فراموش کند نماز مسافر شکسته است. 3- حکم نماز مسافر را بداند ولي از ابتدا توجه ندارد که در حال سفر است. در دو صورت نمازش بصورت تمام، صحيح است: 1- اصلا نداند و نشنيده که نماز مسافر، شکسته است. 2- در ادامه مسافرت فراموش کند مسافر است. البته اگر در وقت، يادش بيايد بايد شکسته بخواند. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: شکسته است. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر پس از بازگشت، قصد اقامت ده روز در آنجا را ندارد باید نمازهای بعدی را شکسته بخواند اما نمازهای قبلی که پس از وقت متوجه شده برخلاف وظیفه خوانده، قضا ندارد. [4] ✴️ آیت الله وحید: شکسته است. [5] ✴️ آیت الله فاضل: اگر مسافر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز، از محل اقامتش جایی برود اما نمی دانسته که به اندازه مسافت شرعی بوده و مسافرت رفته و نمازهایش را هم تمام خوانده باشد و الآن فهمیده که مسافرت از محل اقامت به مقدار مسافت شرعی بوده، نمازهایی را که در این مدت تمام خوانده باید به صورت شکسته قضا نماید. مسافرى كه مى داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر به گمان اينكه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند وقتى بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت هم گذشته قضاى آن را به صورت شكسته بخواند. [6] ➖➖➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e8f0b0b074d8b22a7aab892a512e89e8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506160118. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 531516. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33493. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 23297. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501893. ➖➖➖➖➖➖ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 #غسل_مستحبی_برای_حائص ◾️🌷 @ask_ahkam
◾️🌷 ➖_➖_➖_➖ ◾️ دادن اجناس تاریخ گذشته سالم به نیازمندان ◾️ ▪️ سؤال: بنده مواد غذایی هستم، گاهی بعضی اجناس تاریخ مصرف گذشته باید آوری و شود ولی مطمئنیم که هستند، آیا می توان آن ها را به داد یا برای خودمان برداریم؟ ⚫️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: ملاک در این گونه موارد، قوانین و مقررات مربوطه است. [1] ✅ آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده از آنها موجب ضرر و زیان مشتری باشد فروش آنها جایز نیست و باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل کرد اما لازم به ذکر است چنانچه شخصی که مسئول نگهداری و به مصرف رساندن آن بوده اما در انجام وظایفش کوتاهی نموده، باید مطابق قوانین و مقررات وارده را به روز نماید. [2] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: این کار جایز نیست. [4] ✅ آیت الله فاضل: در این مورد لازم است طبق عمل کنید مگر اینکه مسوولینی که در این زمینه اختیار تام دارند به شما بدهند آنها را به شکلی که برای کسی نباشد مصرف کنید. [4] ➖_➖_➖_➖ ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1d6473a60839ed4ff9a5e5eb8d5d0aef. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505040026. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32005. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501445. ➖_➖_➖_➖_➖ ◾️🌷 رسانه تخصصى فقه واحكام ◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ❓آیا وام بانکی خمس دارد؟ ◾️🌷 @ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷 ◾️🌷 پرداخت سهم سادات خمس زن به شوهر سیدش ◾️ ◾️‌ __________________ ❓ آیا زن در صورت داشتن می تواند نصف سهم سادات خمسش را به خود بدهد؟ ◾️🌷 پاسخ 👇 🌷 امام خامنه ای: در صورتی که شوهرش باشد اشکالی ندارد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: چنانچه شوهر، باشد، با کسب اجازه از مجتهد مانعی ندارد. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: اگر فقیر باشد اشکال ندارد. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر عرفاً شوهرش نانخور او محسوب می شود نمی تواند. [4] 🌷 آیت الله وحید: اگر شوهرش سیدِ فقیرِ است اشکالی ندارد. [5] 🌷 آیت الله فاضل: اگر خانم غیر سیده اجازه داشته باشد که نصف سهم سادات خود را به سید فقیر بدهد، در صورتی که شوهرش سید و فقیر باشد می تواند سادات خود را طبق اجازه ای که دارد به شوهر فقیرش بدهد. [6] _________________ ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500605. _______________________ ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ ◾️ ========== ✳️ صحت تیمم در صورت ضرر داشتن آب برای محل مسح ❓ سؤال: اگر آب برای محل ضرر داشته باشد آیا باید ای انجام داد یا تیمم نمود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: در صورتی که آب ضرر داشته باشد باید تیمم کند. [1] ✅ آیت الله مکارم: هرگاه آب برای محلّ مسح ضرر داشته باشد چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد، باید تیمم کند [3] ✅ آیت الله فاضل: اگر آب روی جایی که مسح باید کشیده شود ضرر داشته باشد مانند آنکه يا يا در جلوى يا است اگر روی آن بسته است روی همان باند و چیزی که بسته شده مسح بکشد و اگر روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، مسح لازم نيست ولى بايد بعد از وضو تيمم هم بكند. [4] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5f3c77e84502405bc592f95e5fa287b2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504070164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 504186. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501126. =========== ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam