(🍀🌺) #چسبیدن_مهر_به_پیشانی_در_نماز
🍀 ؟سوال: اگر هنگام #سر_برداشتن از #سجده نماز، مهر به پیشانی بچسبد، تکلیف چیست؟
(🌺) پاسخ: ⬇⬇
🍀🌺⬅ همه مراجع(غیر از آیات عظام فاضل و بهجت): "هرگاه در #سجده_اوّل مهر به پيشانى بچسبد بايد آن را براى سجده دوم از پيشانى جدا كند و اگر به همان حال به سجده دوم رود نماز #باطل است و بايد #اعاده كند.
🍀🌺⬅ آیت الله فاضل: اشكال ندارد و دو سجده حساب مي شود ولي بهتر است مهر را از پيشاني جدا كند.
🍀🌺⬅ آیت الله بهجت: اشكال ندارد اگر چه خلاف احتياط است.
☘∆☘∆☘∆☘∆☘
(🌺) منبع: توضیح المسائل مراجع م 1086
🍀 https://eitaa.com/ask_ahkam
"🌸" #ذکر_زیر_لب
⬅️ یا
"🌸" #خواندن_سوره های_کوتاه_هنگام_خطبه_های_نماز_جمعه
"🌿" سوال: هنگام گوش دادن به خطبه نماز جمعه، حکم ذکر گفتن زیر لب یا خواندن سوره های کوتاه قرآنی چیست؟
⬅️ پاسخ: "⬇️⬇️"
"🌸 واجب است مأمومین به خطبه هاى #امام_گوش فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از #حرف_زدن بپرهیزند که #صحبت کردن در وقت خطبه ها #مکروه است، بلکه اگر سخن گفتن #مأمومین موجب #نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، #سکوت لازم است.[1]
"⬅️ اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، #فتوای برخی از #مراجع_تقلید بیان می شود: "⬇️"
"🌸 امام خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه #صحیح و #مجزى از #ظهر است، ولى از حرف زدنى که #فایده خطبه را #فوت کند، اجتناب لازم است." [3]
"🌸 آیت الله بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبه ها نباشد اشکال ندارد."[2]
"🌸 گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است." [4]
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
"🌸" پی نوشت: "⬇️"
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 852، م 38.
[2] سایت معظم له، بخش استفتائات، سؤال 1027.
___________________________
[3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 858 – 859: در جواب این سؤال: معمولًا در بین خطبه هاى «نماز جمعه» نمازگزاران با گفتن سه تکبیر و دادن شعارهایى، سخن امام جمعه را تأیید مى نمایند، و هنگام شنیدن اسم مبارک حضرت ولىّ عصر (عج) قیام مىکنند و صلوات مى فرستند و موقعى که امام جمعه دعا مى کند آمین مىگویند و گاهى عده اى حرکت مى کنند و با یکدیگر حرف مى زنند آیا همه اینها جایز است؟ و نماز جمعه صحیح مى شود یا نه؟
______________________
[4] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج1، ص 248، س 6.
"🌸" منبع: رسانه تخصصی فقه واحکام
"🌸" https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 #اعتکاف_در_شهردیگر
☘ سوال: آيا انسان مىتواند در شهر ديگرى #معتکف شود؟
🍃🌺 پاسخ: 🔻🌸🔻
🍃🌺 اعتكاف در سفر صحيح نيست مگر اينکه #نذر کرده باشد در سفر #روزه بگيرد؛ و بنا بر احتياط واجب اين نذر بايد #قبل_ازشروع_سفر انجام گيرد یا اینکه #قصد_اقامت_ده_روز داشته باشد.
🔻🌸🔻🌺🔻🌸🔻
اگر قصد داشته باشید که روزه نذری را بعد از روزه قضا بگیرید نذرتان صحیح است.
صیغه شرعی نذر: « براى خدا بر من است كه در سفر به فلان مكان روزه بگيرم»
🔻🌸🔻🌺🔻🌸🔻
✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای
✳️ @ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه 52 👇
سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟
گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود
گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند
گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌿🌺🍃🌺
🌿🌺🍃🌺
🌺🍃🌺
🍃🌺
🌺 #انجام_نمازهای_مستحب_به_صورت_جماعت
❓ سوال: آیا می شود نمازهای مستحب را به جماعت خواند؟
〰〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌺 پاسخ: 👇
_ نمازهای مستحبی را نمی شود [1] به جماعت خواند؛ مگر:
1⃣ نماز «استسقا» که برای آمدن باران می خوانند. (همه مراجع)
2⃣ نماز عید فطر و قربان. [2] (همه مراجع جز امام)
⬅️ امام: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانعی ندارد. [3]
3⃣ نماز غدیر. [4] (آیت الله بهجت)
〰〰〰〰〰〰〰〰
☘ پی نوشت: 👇
[1]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1407؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1342.
[3]. امام، توضیح المسائل، م 1407.
[4]. بهجت: مستحب است به امید مطلوبیت نزد خدای متعال خوانده شود. توضیح المسائل، م 1132.
〰〰〰〰〰〰〰
🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام
☘ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌦☁️✨
🌦✨
✨
✳️ #خرید و #فروش در #ایام_اعتکاف
🌤 با توجه به فراررسیدن #ماه_رجب یکی از اعمالی که در این ماه پرخیرو برکت معمولا انجام میپذیرد اعتکاف در #ایامالبیض و ایام میلاد پر خیرو برکت امام علی(علیه السلام) است.
🌤 #معتکفین در این ایام به مساجد رفته و سه روز در انجا #بیتوته کرده و معتکف می شوند. شاید در میان معتکفین #تجار و #بازاریان محترم هم باشند.
❓سؤال: آیا می توان در این ایام با توجه به معتکف بودن خرید و فروش و #معامله اجام داد؟
🔆 آیت الله خامنهای 👇👇
☘ سوال: آيا در صورت ضرورت يا عدم ضرورت مىتوان شخصاً در ايام اعتکاف خريد و فروش نمود و يا بايد توکيل يا نقل به غير بيع نمود؟
✅ جواب: خريد و فروش بر معتکف حرام است ولى هرگاه براى تهيه مواد خوراکى ناچار از خريد و فروش شود و شخص غيرمعتکفى که اين کار را انجام دهد، نيابد و تهيه اجناس مذکور بدون خريد نيز امکان نداشته باشد، در اين صورت خريد و فروش مانعى ندارد.
〰〰〰〰〰〰
☘ سوال. آيا جايز است كه معتكف كسى را براى خريد ـ چه ضرورى و چه غير ضرورى ـ وكيل نمايد؟
✅ جواب: اگر براى خريد نيازمندىهاى هنگام اعتكاف باشد، اشكال ندارد و اما در غير آن موارد اگر وكيل كردن در هنگام اعتكاف باشد، اشكال دارد.
〰〰〰〰〰〰
☘ سوال: موارد ضرورى كه خريد و فروش در آنها براى معتكف جايز است چيست؟
جواب: مواردى كه در هنگام اعتكاف براى خودش و نفقه خانوادهاش به آن نياز دارد.
〰〰〰〰〰〰
☘ سوال: آيا اجاره و ديگر معاملات غير از خريد و فروش در هنگام اعتكاف جايز است؟
✅ جواب: ساير معاملات (غير از خريد و فروش) بنابر احتياط واجب در هنگام اعتكاف جايز نمىباشد.
〰〰〰〰〰〰
☘ سوال: آيا اجراى عقود و ايقاعات (غير از معاملات) در هنگام اعتكاف جايز است؟
✅ جواب: مانعى ندارد. [1]
〰〰〰〰〰〰
♦️ پینوشت:👇
1). آیت الله خامنهای، استفتائات جدید، مبطلات و محرمات اعتكاف.
〰〰〰〰〰〰
✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 52 👇
سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟
گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود
گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند
گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم قرائت در رکعت های اول و دوم نماز
سوال: حکم قرائت در رکعت اول و دوم نماز چیست و چه سوره هایی را می توان خواند؟
پاسخ:
همه مراجع: در رکعت اول و دوم نمازهای واجب شبانه روز قرائت واجب است. نمازگزار باید ابتدا حمد و بعد از آن [1] یک سوره کامل (به جز سوره های سجده دار) را بخواند. [2]
توجه: دو سوره «ضحی و الم نشرح» و همچنین «فیل و قریش» [3] در نماز یک سوره محسوب می شوند؛ بنابر این نمی توان به یکی از آنها به عنوان سوره واجب در نماز اکتفا کرد. [4]
—----------------------
پی نوشت:
[1]. بهجت، خامنه ای، سیستانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 978؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، لاقول فی القرائه و الذکر، ص 299، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، قبل از م 1؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 475 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 945؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاء الصلاه و واجباتها، الثالث، ص 127 و منهاج الصالحین، ج1،الفصل الرابع، فی القرائه، ص 205؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 756 و جامع الاحکام، ج1، س 212.
[3]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
[4]. امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فی القرائه و الذکر، ص 298، م 6؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 9؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 469؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاءالصلاه و واجباتها، الثالث، ص 127 و منهاج الصالحین، ج1، الفصل الرابع فی القرائه، ص 205؛ صافی، توضیح المسائل، م 987 و هدایه العباد،ج1، م 763.
حکم قرائت در رکعت های سوم و چهارم
سوال: حکم قرائت در رکعت سوم و چهارم چیست؟
پاسخ:
همه مراجع: در رکعت سوم و چهارم نمازهای واجب شبانه روزی، نمازگزار می تواند فقط یک بار سوره حمد را بخواند یا سه مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید.
در یکی از رکعت های سوم و چهارم می توان حمد و در رکعت دیگر تسبیحات را خواند؛ ولی بهتر است در هر دو تسبیحات خوانده شود. [5]
—---------------—
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1005؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 972.
✳️ #وجود_مانع
در
✳️ #رسیدن_آب_به_اعضای_وضو
❓ سوال: اگر احتمال دهیم که مانعی از رسیدن آب به اعضای وضو وجود دارد، #وظیفه مان چیست؟
✅ پاسخ: اگر انسان احتمال دهد چیزی که مانع رسیدن آب است – مانند #چسب – در #ابرو، #گوشه_چشم و #لب، روی #ناخن [1] یا دیگر اعضای وضو نمی گذارد آب وضو به آنها برسد در صورتی که احتمال او در نظر مردم به جا باشد – مثل آنکه بعد از #گچ کاری احتمال دهد به دست چسبیده – باید قبل از وضو #وارسی کند تا اگر مانعی هست، آن را #برطرف سازد. [2]
✳️ پی نوشت: 🔻🔻
[1]. هر چند ناخن و مو جزو اعضای زنده و دارای حس نیستند، ولی اعضای وضو محسوب شده و باید شسته شوند و اگر مانعی از رسیدن آب به آنها وجود دارد باید برطرف گردد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 239؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 9 و شرائط الوضو، (الثالث)؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 236.
»> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157.
✳️ @ask_ahkam
✅ #حکم_قرائت در #رکعت_های #سوم و #چهارم
❓سوال: حکم قرائت در رکعت سوم و چهارم چیست؟
◀️ پاسخ: 👇
🔷 همه مراجع: در #رکعت سوم و چهارم نمازهای واجب شبانه روزی، #نمازگزار می تواند فقط یک بار #سوره_حمد را بخواند یا #سه_مرتبه_تسبیحات_اربعه را بگوید.
◀️ در یکی از رکعت های سوم و چهارم می توان حمد و در رکعت دیگر تسبیحات را خواند؛ ولی بهتر است در هر دو تسبیحات خوانده شود. [5]
〰〰〰〰〰
◀️ منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1005؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 972.
〰〰〰〰〰〰
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 @ask_ahkam
🔶 #نجس_کردن_فرش_مسجد و #مسجدی_که_غصب_شده
❓ سوال: حکم نجس کردن فرش مسجد و مسجدی که غصب شده چیست؟
✅ پاسخ: نجس کردن فرش مسجد [1] (اگر عمدی باشد) حرام است. [2]
➖ اگر مسجدی را غصب کنند و به جای آن، خانه و مانند آن بسازند که دیگر به آن مسجد نگویند، باز هم [3] بنابر احتیاط واجب نجس کردن آن حرام و تطهیر آن واجب است. [4]
🔶 آیت الله خامنه ای: مسجدی که غصب و #خراب و #متروک شده و به جای آن #بنای دیگری ساخته شده یا به خاطر متروک ماندن، آثار مسجدی از آن محو شده و امیدی هم به دوبارهسازی آن نیست، مثل این که آن آبادی تغییر جا یافته باشد، نجس کردن آن حرام نیست، گر چه احتیاط (مستحب) آن است که نجس نکنند. [5]
🔶 آیت الله سیستانی: گر مسجدی را غصب کنند و بهجای آن خانه و مانند آن بسازند، یا بهطوری خراب شود که دیگر به آن مسجد نگویند، نجس کردن آن حرام نیست، و #تطهیر آن واجب نیست.[6]
---------------------------
🔶 پی نوشت: 👇
[1]. امام: بنابر احتیاط واجب.
[2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، احکام نجاسات، ص 215، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 559؛ بهجت، وسیله النجاه، م 538 و توضیح المسائل، م 743؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 433؛ مکارم، توضیح المسائل، م 829.
[3]. بهجت و صافی: ایشان در این مساله فتوا داده اند و احتیاط ندارند.
[4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 903؛ بهجت، وسیله النجاه، م 539؛ استفتائات، ج2، با استفاده از س 1787؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 869.
[5]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 416.
[6]. سیستانی، توضیح المسائل، م 890.
_________________
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam