🔷 انجام عقد موقت در زمان عده ازدواج موقت سابق
🚫❌ #عقد_موقت در زمان #عده_ازدواج_موقت_قبلی
📛 #حرام_ابدی
❓ سؤال: خانمی در عدّه ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با فرد دیگری عقد موقت خوانده است؛ آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود و این حرمت ابدی به فتوی است یا احتیاط واجب؟
✅ پاسخ: 👇👇
✴️ امام خامنه ای: در فرض سوال که دخول صورت گرفته، با مرد دوم حرام ابد شده است و این مطلب فتوا است. [1]
✴️ آیت الله مکارم: هرگاه مردی زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند:
🔻 الف: اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه.
🔻 ب: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. این حکم فتوا می باشد. [2]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر هنگام عقد هر دو طرف عقد یا یکی از آنها می دانسته که زن در عده است و ازدواج در عده حرام است یا این امر برای هر دو یا یکی از آنها از راه شرعی -مانند شهادت دو مرد عادل- ثابت شده باشد و یا بدانند که این زن سابقاً در عدّه بوده و پایان یافتن عدّه او مشکوک بوده و خلاف آن ثابت نشده باشد. نسبت به هم حرام ابدی شده اند، در غیر این صور هم اگر در عده نزدیکی داشته اند، حرمت ابدی محقق شده است. [3]
✴️ آیت الله سیستانی: اگر نزديكى آن ها نيز در عده بوده حرام ابدى هستند و فتوى است. [4]
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rD3YUVp0pE8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9711280096.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 62455.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 825349.
🔷 رسانه تخصصی فقه و احکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ اعمال مستحبی روز عید غدیر(۱) 👆👆
🌱🌸 رسانه تخصصی فقه و احکام
💠 @ask_ahkam
💠 #وظیفه_زن در صورت #سقط_جنین در دو مرحله
❓ سوال: اگر سقط جنین در دو مرحله اتفاق بیفتد تکلیف خون هایی که دیده می شود چیست؟ مثلا ابتدا سقط خودبه خودی صورت بگیرد سپس حدود بیست روز بعد کورتاژ به دلیل بقایای بارداری؛ اگر فاصله بین دو خون کمتر از ده روز باشه خون دوم استحاضه است یا خون زخم رحم و اگر فاصله بیش از ده روز باشه خون دوم حیض یا استحاضه یا خون زحم رحم می باشد؟
✴️ پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: اگر جنین در دو مرحله سقط شود، هر کدام نفاس جداگانه دارد و احکام نفاس در مورد هر دو جاری است و اگر فاصله بيش از ده روز نباشد شروع نفاس از زمان سقط اول و پايان آن بر اساس زمان سقط دوم خواهد بود. [1]
🔆 آیت الله مکارم: چنانچه جنين زير چهار ماه بوده، بايد بين وظيفه زن مستحاضه و حائض جمع کند يعني بر طبق استحاضه، عبادات خود را انجام دهد و در عين حال، از کارهايي که بر حائض حرام است دوري کند. بر اين اساس، اگر قبل از گذشتن ده روز از سقط، پاک شود و دوباره خون ببيند (حتي لکه کمرنگ)، چنانچه (مجموع پاکي و خون) از ده روز نگذرد به همين شيوه عمل مي کند. ولي اگر خون، بيشتر از ده روز ادامه پيدا کند، بقيه را به دستور استحاضه عمل مي نمايد و درمورد کسی که جنین بصورت قطعه قطعه از او خارج می شود احتیاط این است که بین تروک حائض و تکلیف مستحاضه جمع کند. [2]
🔆 آیت الله شبیری: خونی که زن بعد از زاییدن ببیند اگر شرایط دیگر را هم داشته باشد نفاس است و اگر هر دو بعد از زاییدن و مربوط به آن باشد هر دو نفاس است البته مدت هر کدام از دو خون نباید بیشتر از ده روز باشد و اگر زن دارای عادت وقتیه باشد خونی که بعد از وقت عادت می بیند استحاضه است مگر در فرض استظهار و همچنین در صاحب عادت عددیه خونی که بعد از تکمیل عدد عادت می بیند اگر صفات حیض را نداشته باشد استحاضه است مگر در فرض استظهار.
----------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری؛ شماره استفتاء: 574616.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی؛ کد رهگیری: 9405260030.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی؛ شماره سوال: 20225 .
❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام
💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #ورود_حائض به #سرداب_امام_زمان(ع) در #سامرا
⁉️ سوال: ورود فرد حائض به سرداب امام زمان عج در سامرا چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
❇️ امام خامنه ای: به طور کلی بنابر احتیاط واجب در حال حیض، در حرم حضرات معصومین (علیهم السلام) یعنی زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نباید توقف کند، ولی توقف در رواق ها و صحن ها و دیگر مکانها اگر مسجد نباشد، اشکال ندارد. [1]
❇️ آیت الله مکارم: اشکالی ندارد. [2]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست. [3]
----------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6rk9mz5.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802080072.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 64576.
❇️ رسانه تخصصی فقه و احکام
🍃🌸 @ask_ahkam
✳️ اعمال مستحبی روز عید غدیر(۲) 👆👆
🌱🌸 رسانه تخصصی فقه و احکام
💠 @ask_ahkam
👈🏼احکام عقد اخوت و برادری
1⃣این عقد، فقط میان دو مرد یا دو زن بسته میشود و هیچ زن و مردی نمیتوانند این عقد را بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند. (در اسلام چیزی به نام صیغه خواهر برادری نداریم )
2⃣این عقد تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین ایجاد نمیکند. بنابراین این افراد از هم ارث نمیبرند و هیچگونه رابطه محرمیت میان وابستگان آنها ایجاد نمیشود.
3⃣لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند.(رجوع به مفاتیح)
❗با توجه به نکات گفته شده مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است.
♥مثلاً برادران متعهد میشوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.
👥شیوه برقراری: دو برادر یا دو خواهر دست راست خود را به هم میدهند و یکی از آنان صیغه عقد اُخُوَت را میخواند و دیگری مفاد آن را قبول میکند.
🔵متن عربی عقد: ابتدا یکی از آنها این متن را با توجه به معنای آن میخواند: «وَاَخَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُکَ فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ (ع) عَلَى أَنِّی إِنْ کُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی»
سپس طرف دیگر در جواب او میگوید: «قَبِلْتُ»
🔴باز هم نفر اول میگوید : «أَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیَارَة»
🔸ترجمه: نفر اول میگوید: «به خاطر خدا با تو برادری و صفا (یکرنگی) میورزم به خاطر خدا دستم را در دستت قرار میدهم؛ و در پیشگاه خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگان او عهد میکنم که اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را یابم، بدون تو وارد بهشت نشوم».
🔹سپس نفر دوم میگوید: «قبول کردم».
⚫باز برادر اول میگوید «تمام حقوق برادری به جز حق شفاعت و دعا و دید و بازدید را از تو ساقط کردم».
✋🏼بدین ترتیب این دو نفر با هم برادر ایمانی یا خواهر ایمانی میشوند و باید در دعاها و زیارتها همدیگر را فراموش نکنند.
➖➖➖➖➖➖
🍃🍂سایت اسک احکام
مرجع تخصصی احکام
🍃🍂Www.askahkam.ir
http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 طریقه خواندن #نماز_شب_عید_غدیر
🍃 🌸 1-نماز شب عید غدیر 12 رکعت به صورت شش نماز دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب عید غدیر خوانده می شود و در هر دو رکعت باید سلام نماز گفته شود.
🍃🌸 2-در هر رکعت اين نماز يک بار حمد و ده بار قل هو اللَّه ميخواند و یک بار آیة الکرسی
🍃🌸 3-در رکعت دوازدهم سوره حمد را هفت بار و قل هو الله را هفت بار
🍃🌸 4-در رکعت دوازدهم قنوت ميگويد: «لا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيي وَ يُميتُ وَ يُميتُ وَ يُحْيي وَ هُوَ حَيٌّ لايَموتُ بیده الخیروَ هُوَ عَلي کُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ»
🍃🌸 4- در دو سجده رکعت آخر، این ذکر 10 بار خوانده مىشود: سُبْحانَ مَنْ اَحْصي کُلَّ شَيْءٍ عِلْمُهُ سُبْحانَ مَنْ لايَنْبَغِي التَّسْبيحُ اِلاّ لَهُ سُبْحانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحانَ ذِي الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ سُبْحانَ ذِي الْعِزَّةِ وَ الْکَرَمِ اَسْئَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَي الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِالاِسْمِ الْاَعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّةِ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ رَسولِکَ وَ اَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ وَ اَنْ تَفْعَلَ بي کَذا وَ کَذا (به جاى کذا و کذا حاجت خود را ذکر کند) و سپس بگوید: «انَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ».
---------------------
🌸 مفاتیح الجنان – اعمال شب عید غدیر
🍃🌸 http://eitaa.com/ask_ahkam
animation.gif
49.8K
💐 علی علیه السلام الگوی کامل
امیرالمؤمنین علیه السلام یک الگوی کامل برای همه است. جوانیِ پرشور و پرحماسه او الگوی جوانان است. حکومت سراسر عدل و انصاف او الگوی دولت مردان است. زندگی سراپا مجاهدت و سراپا مسئولیت او الگوی همه مؤمنان است. آزادگی او الگوی همه آزادگان جهان است. سخنان حکمت آمیز و درس های ماندگار او الگوی عالمان و دانشمندان و روشن فکران [است].
🌸 عید بزرگ ولایت برهمه عزیزان مبارکباد.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸 استفاده از چادر نماز یا لباس احرام به عنوان کفن
🌸 #چادر_نماز #لباس_احرام #کفن
⁉️ سوال: آیا می توان از چادر نماز یا لباس احرام به عنوان کفن استفاده نمود؟
✅ پاسخ: ⬇️
❇️ امام خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد، اما باید سه تکه باشد. [1]
❇️ آیت الله مکارم: اشکالی ندارد ولی در هر صورت باید مقدار واجب کفن نمودن رعایت شود. [2]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مانعی ندارد و لازم نیست سه تکه شود بلکه می توان به عنوان یکی از آن سه تکه یا بعد از سه تکه از آن استفاده کرد. [3]
❇️ آیت الله سیستانی: مى شود ولى معمولا كافى نيست و بايد تكميل شود. [4]
----------------
✅ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: m57r722.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9802270134.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65688.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 859211.
🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
❇️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔴درخت همسایه به خانه ی ما آمده است . آیا می توانیم از میوه های آن استفاده بکنیم و آنرا بخوریم ؟ 🔴
✅ پاسخ :
👈 اگر شما می دانید که آنها راضی هستند می توانید از میوه ها استفاده بکنید ولی اگر می دانید که راضی نیستند خوردن میوه های درخت جایز نیست.
🔻 اگر نمی دانید که راضی هستند یا خیر ، باز خوردن میوه ها اشکال دارد.
✳️ حق الماره ✳️
✳️ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
💠 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات
استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
♻️ دو نکته درباره درختان میوه
1- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2- طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
📝استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 www.askahkam.ir
....................................
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam