💠 حضور در مسجد برای نماز اول وقت در ساعت اداری
❓سوال: در نزدیکی اداره ما مسجدی وجود دارد، آیا جایز است در اثناء ساعات رسمی کار برای شرکت در نماز جماعت به آنجا برویم؟
✅ پاسخ: خارج شدن از اداره برای رفتن به مسجد جهت شرکت در نماز جماعت در اول وقت، در صورتی که نماز جماعت در خود اداره بر پا نشود، اشکال ندارد، ولی بايد مقدمات نماز به گونهای فراهم شود که مدت غيبت از اداره در ساعات رسمی کار برای ادای فريضه نماز جماعت، کاملاً کاهش پيدا کند. [1]
💠 #مسجد_نماز_اول_وقت_ساعت_اداری
〰〰〰〰〰〰
🍃🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
" [نماز] اول وقت مايه خشنودى خداوند، ميان وقت دربردارنده رحمت خداوند وپايان وقت، موجب عفو خداوند است." [2]
✅ نکته: نماز اول وقت از جمله اعمال مستحبی است که توصیه زیادی به آن شده است. به طوری که می توان سعادت دنیا و آخرت را در خواندن نماز اول وقت دانست. بر اساس روایات از ائمه اطهار و سفارش علما، پسندیده این است که انسان اگر عذر شرعی نداشته باشد، نماز را در اول وقت آن بجا آورد تا مشمول آثار و ثواب آن شود. البته مراعات حقوق ارباب رجوع در ادارات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
-------------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. سنن الدار قطنى، ج ۱، ص ۲۵۹.
〰〰〰〰〰
🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ #استرداد_اموال_دولتی در اختیار
🔻 سوال: چندین سال است که مقداری از اموال مربوط به بیتالمال نزد من است و اکنون میخواهم خود را برئ الذمّه نمایم، وظیفه من چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
"اگر آنچه که از اموال بيت المال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره های دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت تحويل بدهيد." [1]
🍃🌺 حدیث: امام علی (علیه السلام):
"به خدا سوگند! اگر ببینم آنچه را عثمان بیهوده از بیت المال، به این و آن بخشیده، به مهر زنان یا بهای کنیزان شده باشد، آن را باز می گردانم، زیرا، عدالت، گشایش می آورد و آن کس که عدالت بر او گران آید، ظلم و ستم، بر او گران تر خواهد بود." [2]
✅ نکته: متاسفانه به رغم تاکیدات مسئولین، افرادی در جامعه هستند که همواره دم از رعایت بیت المال و حق مردم میزنند اما در عمل با این فکر بزرگ، فرسنگها فاصله دارند شاید حرف آخر را شیخ اجل، سعدی شیراز بهتر از هر کسی گفته باشد که: ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند/ بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست!
------------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. نهج البلاغه، خطبه 15.
〰〰〰〰〰
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 عدم نصب کنتور در مسجد و استفاده غیرمجاز از آب و برق
🔻 سوال: به استحضار مىرساند جهت مصارف عمومى در يكى از #مساجد تهران چند سالى از #آب و برق عمومى بدون نصب #كنتور و پرداخت پول استفاده شده است و پس از تخريب و تجديد بناى مسجد بخش عمدهاى از آب و برق استفاده شده در عمليات ساخت نيز آب و برق عمومى بوده است. در حال حاضر به دليل ساخت و ساز انجام شده، مسجد مبلغ بالايى مقروض مىباشد و با مشكلاتی حق انشعاب آب و برق پرداخت و كمتر نصب گرديده است. لطفاً بفرماييد:
❓ 1⃣ تكليف افرادى كه در طول اين مدت از آب و برق عمومى در مسجد استفاده نمودهاند چيست؟
❓ 2⃣ تكليف وضو و نمازهايى كه افراد با شرايط مذكور در مسجد بهجا آوردهاند چيست؟
❓3⃣ در حال حاضر با توجه به اينكه مسجد با آب و برق عمومى بنا گرديده اقامه نماز در آن داراى چه حكمى است؟
✅ پاسخ 1⃣ افرادى كه اطلاع نداشتهاند وضو و نمازشان صحيح است.
✅ پاسخ 2⃣3⃣ نمازهاى خوانده شده از اين جهت اشكال ندارد و صحيح است لكن در همه صور در حال حاضر بايد حقوق بيتالمال را جبران نمايند. [1]
🍃🌸 حدیث: رسول اکرم (صلي الله عليه و آله):
"پنج کس اند که من و هر پيامبر مستجاب الدعوه اي، آنان را لعنت کرده است:
▪️آن کس که در کتاب خدا، آيه اي را زياد گرداند.
▪️کسي که سنت و روش مرا رها کند.
▪️کسي که قضا و قدر خدا را تکذيب کند.
▪️کسي که حرمت عترت مرا که خدا واجب فرموده نگه ندارد.
▪️و کسي که اموال عمومي را به خود منحصر سازد و (تصرف در) آن را (به نفع خود) حلال شمارد. [2]
✅ نکته: امانت همه جا مطلوب است ولى از دیدگاه اسلام در اموال عمومى و سرمایه هاى معنوى و مادى که تعلق به جامعه دارد، نه به شخص خاصى، داراى تأکید بیشترى است فلسفه آن نیز روشن است، زیرا:
🔻 اولا گروهى چنین مى پندارند، چون این سرمایه ها تعلق به عموم دارند، آنها آزادند هرگونه مى خواهند در آن عمل کنند،
🔻 و ثانیاً اگر خیانت در اموال عمومى و بیت المال رایج شود نظام جامعه از هم گسیخته خواهد شد، و چنین جامعه اى هرگز روى سعادت نمى بیند.
------------------------
پی نوشت:👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. الکافي، ج 2، ص 293.
〰〰〰〰〰〰
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ #حق_الناس
🔻 # احتمال تضییع حقوق اشخاص یا مراکز
❓ بخاطر عدم حساسیت و دقت در حساب، احتمال میدهم مبلغی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان به اشخاص یا مراکزی بدهی داشته باشم. دقیقا هم نمیدانم چقدر و به چه کسی بدهکارم. چطور می توانم جبران کنم؟
✅ پاسخ: 🔻🔻
‼️✅ به مجرد احتمال، چیزی بر شما واجب نمیشود، اما می توانید برای احتیاط، مبالغ احتمالی را از طرف صاحبان آنها به فقیر صدقه بدهید و اگر مربوط به سازمان های دولتی باشد، مبلغ را به خزانه دولت واریز کنید.
~~~~~~~~~
💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای - leader.ir〰️〰️〰️〰️〰️
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶نماز خواندن با لباس عکس دار
⁉️سوال: آیا #نماز_خواندن با لباسهایی که روی آن #عکس_انسان و یا حیوان منقوش است ولی (#لباس_عکس_دار) در زیر لباسی دیگر پوشیده شده است، #کراهت دارد؟
💠 جواب: کراهت دارد.
#احکام_نماز #احکام_لباس_نماز_گزار #لباس_عکس_دار
رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 #عدم_پرداخت #آب_بهای_مسجد
❓ سوال: با توجه به اينكه مساجد شهرها از حق انشعاب معاف و از سوى قانون مكلف به پرداخت آببها مىباشند مشاهده مىشود كه بعضى از مساجد حق آببها را پرداخت نمىنمايند. نظرتان را در خصوص وضو در اين مساجد و تكليف هيئت امنا و امام جماعت مساجد اعلام فرماييد.
✅ پاسخ: امتناع از پرداخت آببها جايز نيست و در صورت علم، موجب بطلان وضو مىباشد و متصديان امور مساجد موظفند نسبت به انجام وظايف شرعى و قانونى اقدام كنند. [1]
💐 حدیث: امام جعفرصادق(علیه السلام):
«هر کس مسجدى بسازد خداوند در بهشت براى او خانه اى بنا مى کند». [2]
✅ نکته: مساجد ظاهری دارند که آن همان بنا و تجهیزات آن است و باطنی دارند که همان نیت از ساختمان و تجهیز و نیز چگونگی فعالیت و بهرهوری از مسجد است. پس اگر کسی مسجدی بسازد، یا دیوار خراب مسجدی را تعمیر کند و یا مثلاً یک دستگاه تهویه برای آن نصب کند و ...، مسجد را آباد کرده است. اما فقط ظاهر مسجد را آباد کرده است و ارزش کارش نیز بستگی به هدف و نیتش دارد. لذا اگر شخصی مسجدی برای عبادت و فعالیت مسلمین بنا کند، اگر مسلمانان در آن حضور یابند و به اقامه نماز جماعت، دعا، گفتگوی با یک دیگر، تعاون و همدلی و همراهی بپردازند، روح مسجد را آباد کردهاند.
----------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 485.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 زندگی در خانه کسی که بصورت غیر قانونی از برق و آب استفاده می کند
🔹 سوال: زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مىکند چه حکمى دارد؟
🔷 پاسخ: استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمان هاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است. [1]
🌼 حدیث: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله):
"كسى كه مال مسلمانى را به ناحقّ غصب كند، خداوند پيوسته ازاو رويگردان باشد و از هر كار نيكى كه میكند در خشم باشد و آنها را درشمار حسناتش ثبت نكند تا آن گاه كه توبه كند و مالى را كه گرفته است به صاحبش برگرداند. [2]
🔴 #زندگی_خانه_غیر_قانونی
🔴 #برق_آب
✅ نکته: عدم پرداخت بهای استفاده از امتیازاتی مانند آب علاوه بر منع دینی، از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز جایز نیست. این کار علاوه بر ترویج فرهنگ نادرست، موجب تضعیف خدمات رسانی در آینده و عدم توسعه شبکه های خدماتی می گردد. شهروندان باید ضمن پایبندی به قوانین، بهای استفاده از خدمات شهری را که بر اساس قوانین تعیین شده است، پرداخت نمایند.
-----------------------
پی نوشت: 🔻
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. مستدرك الوسائل: 17 / 89 / 20823 منتخب ميزان الحكمة: 426.
➖➖➖➖➖
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 استفاده از برق شهرى براى چراغانى كردن هيأتها در ماه محرم
❓ سوال: آيا مىتوان از برق شهرى براى چراغانى كردن هيأتهايى كه در ماه محرم برپا مىشود استفاده كرد؟
✅ پاسخ: اگر برخلاف مقررات باشد، اشکال دارد و موجب ضمان است. [1]
🔷 #برق_شهرى_چراغانى_هيأت
🍃🌺 حدیث: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله):
"كسى كه مالى از راه غيرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست مى كند." [2]
✅ نکته: به حکم فطرت و عقل و شریعت، هر کسی باید امانتی که در اختیار اوست مراعات کرده و بر حفاظت آن اهتمام ورزد. کسانی که در امانت خیانت کنند از نظر عقل و شرع خائن شمرده و مجازاتی برای آنان در نظر گرفته میشود. همگان باید به عنوان امین در بیتالمال آن را به گونهای مراعات کنند که هیج تصرف سوء و نادرستی در آن انجام نگیرد.
--------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. بحارالانوار، ج 103، ص 5، ح 17.
➖➖➖➖➖➖
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️❌ حکم شرعی باینری آپشن
⁉️ کسب درآمد از طریق باینری آپشن* چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: سود حاصل را مالک نمیشود.
⛔️ شخص با تحلیل و طبق سابقه و تخصصی که دارد، اقدام به تحلیل بازار ارز می کند و تخمین می زند که در زمان مقرر، قیمت فلان ارز به مقدار معین رشد می کند، اگر تحلیل و تخمین درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد سود خواهد کرد، وگرنه متضرر خواهد شد.
-----------------------------
💻 سایت آیت الله خامنه ای/ استفتائات جدید (مهر ماه 98)
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️ کار کردن در بانک و دریافت حقوق از آن
🔻 سوال: آیا گرفتن حقوق در برابر کار کردن در قسمت اعتبارات، حسابرسی و مدیریت بانک، جایز است؟
✔️ پاسخ: کارکردن در بخش های بانکی مذکور و گرفتن حقوق در برابر آن اگر به نحوی با معاملاتی که شرعاً حرام هستند مرتبط نباشد، اشکال ندارد. [1]
♦️ #کار_کردن_بانک_دریافت_حقوق
🌷 حدیث: امام صادق(علیه السلام):
"کسی که خود را برای روزی خانوادهاش به زحمت میاندازد و کار میکند مانند رزمندهاست که در راه خدا میجنگد." [2]
✔️ نکته: یکی از مهمترین موضوعاتی که دین مقدس اسلام روی آن تأکیدات بسیار زیادی نموده است، تلاش و کوشش و استفادهی بهینه از دست رنج خویش برای تأمین روزی حلال میباشد، اسلام به عنوان دین برتر، تلاش و کوشش برای امرار معاش را بزرگترین عبادت قلمداد نموده است.
〰〰〰〰〰〰
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار کردن در بانک.
[2]. کافی، ج۵، ص۸۸.
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ استفاده از خانههاى سازمانى دولتى
❓ سوال: استفاده از خانههاى سازمانى دولتى براى کسانى که امکان مالى دارند يا خانه شخصى دارند از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ و اگر به وسيله پارتى بازى و... به آن دست يابيم خواندن نماز در آن اشکال دارد يا خير؟
✅ پاسخ: اگر برخلاف مقررات است، جايز نيست و اگر از طريق نامشروع اشغال شده است، نماز در آن حکم غصب را دارد. [1]
🍃🌸 حدیث: 👇👇
امام علی علیه السلام طی نامه ای به ابن عباس می نویسد: "ای فرزند عباس! بهره تو از حکومت نباید مالی باشد که از آن استفاده کنی و نه غیظ و خشمی که با امر و نهی شفا یابد.بلکه باید هدف تو نابودی باطل و زنده داشتن حق باشد." [2]
✅ نکته: هر كس به عموم خدمت مي كند و نتيجه كار و تلاش او متوجّه همگان مي شود، به اندازه استحقاق اش با اجازه مسئولان امر مي تواند از بيت المال نيز استفاده كند. اما خارج از آن، راه هرگونه استفاده خصوصي و تصرّفي كه در شرع و قانون پيش بيني نشده بر همگان بسته است. امر به معروف و نهي از منكر اصلي است كه بايد در تمام زمينه هاي اجتماعي به كار گرفته شود تا جامعه از هر نوع فسادي ايمن گردد. كسي كه از اموال عمومي و دولتي استفاده مي كند هميشه بايد اين مسأله را در نظر داشته باشد كه مردم مواظب اعمال و رفتار او بوده و با مشاهده كوچكترين تخلّف با او برخورد خواهند كرد.
#استفاده_خانه_هاى_سازمانى_دولتى
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. بحار الانوار، ج 40، ص 328، نهج السعادة، ج 75 ص 348.
🔻🔻🔻🔻🔻
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 استفاده از پول اعتباری کارت بانکی و دادن سود هنگام بازپرداخت
🔻 سوال: من از کارت دستگاه خودپرداز بانک استفاده مىکنم، که گاه (بدون اينکه پولى در حسابم باشد) از پول اعتبارى کارت خرج مىکنم ولى بايد يک درصدى اضافه بها به صورت ماهانه، نسبت به آن مقدار پولى که از کارت استفاده کردهام بپردازم. اگر اين بهره حساب مىشود، کفاره اين گناه چيست و چگونه مىتوانم خود و خانوادهام را از اين گناه در آينده خلاص کنم، چرا که بايد در طى بيست ماه آينده اين پول اعتبارى را با اضافه بها پس بدهم.
✅ پاسخ: اگر با استفاده از کارت اعتبارى پول را به عنوان قرض دريافت کردهايد که بعداً با بهره بپردازيد، اصل قرض صحيح است و پول قرضى حلال است، ولى درصد اضافه، اگر بابت كارمزد نباشد ربا و حرام است و شما شرعاً بدهکار آن نيستيد اگرچه بانک خواه و ناخواه از شما خواهد گرفت. [1]
♦️ #پول_اعتباری_کارت_بانکی
⭕️ #سود_بازپرداخت_ربا_کارمزد
🌹 حدیث: امام رضا (علیه السلام):
"خدايت رحمت كند! بدان كه ربا حرام و از گناهان كبيره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه مى بريم به خدا از آتش. ربا را همه پيامبران و همه كتاب هاى آسمانى حرام كرده اند. [2]
✅ نکته: با رواج ربا و نزول در بین مردم یک جامعه، مهمترین چیزی که از این جامعه خواهد رفت، دادن قرض و وام های قرض الحسنه است. از بین رفتن مهر و محبت و عاطفه و حس احسان و کمک به دیگران یکی از آثار سوء ربا و نزول است. با رواج این نوع کسب سود دیگر حتی برادر به برادر، دوست به دوست خود هم پولی را قرض نمی دهد و تنها ملاک برای کمک به دیگران و قرض، دریافت سود بیشتر خواهد شد که در این شرایط دیگر روابط انسانی و عاطفی به سمت کم رنگ شدن و نابودی خواهد رفت.
--------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام چک و سفته.
[2]. فقه الرضا علیه السلام ص 256
➖➖➖➖➖➖
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 استفاده از وام بانکی در غیر مورد تعیین شده
❓ سوال: در صورتى كه گيرنده وام قصد مصرف آن در مورد قرارداد را ـ كه تعمير خانه است ـ نداشته باشد، حكم وضعى و تكليفى آن را بيان فرماييد؟
✅ پاسخ: اگر بانک وامى را براى کسى که مىخواهد خانهاش را تعمير کند اختصاص داده، شخص دريافت کننده اگر قصد تعمير منزل را ندارد از همان ابتداء حق گرفتن چنين مبلغى را نداشته و مالک آن نمىشود. و از تسهيلات بانكى بايد در همان جهتى كه تعيين شده استفاده كنند و در غير آن جايز نيست. [1]
🔶 #وام_بانکی
🔶 #غیر_مورد_تعیین
🌹 حدیث: امام هادی (علیه السلام):
😭 "به راستى که حرام، افزایش نمى یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انـفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتـش خواهد بود." [2]
✅ نکته: پرهيز از حرام خواری و در کنار آن پرهيز از گناه دو پايه اصلي سلوک الي الله و اصولی ترين کاری است که يک مراقب بايد انجام دهد. اغلب کساني که در اين امر خطير موفق بوده اند، به خاطر اين است که اجازه نداده اند مال حرام داخل زندگی آنها شود، زيرا به اين نکته واقف اند که حرام خواری از موانع اصلي خودسازی است.
------------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وام و معاملات بانکی.
〰〰〰〰〰〰〰
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ استفاده از دفترچه بیمه سایرین و واگذاری آن به دیگران
⁉️ سوال: آیا استفاده از دفترچه بیمه درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
🔴 پاسخ: استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است. [1]
🍃🌸 حدیث: پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله):
"كسى كه مال مسلمانى را به ناحقّ غصب كند، خداوند پيوسته ازاو رويگردان باشد و از هر كار نيكى كه مى كند در خشم باشد و آنها را درشمار حسناتش ثبت نكند، تا آن گاه كه توبه كند و مالى را كه گرفته است به صاحبش برگرداند." [2]
♦️ #دفترچه_بيمه_ديگران
✅ نکته: علاوه بر حرمت شرعی استفاده از دفترچه بیمه دیگران، بر اساس قانون نیز، هرکس به استناد اسناد و گواهی های خلاف واقع یا با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده نماید یا موجبات استفاده افراد خانواده خود یا شخص ثالث را از مزایای مذکور فراهم سازد به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به سازمان تامین اجتماعی و در صورت تکرار به حبس جنحه ای از ٦١ روز تا شش ماه محکوم خواهد شد.
----------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام بانک ها، بیمه.
[2]. مستدرك الوسائل: 17 / 89 / 20823 منتخب ميزان الحكمة: 426.
💻 رسانه تخصصى فقه واحكام👇👇
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️ گرفتن کارمزد وام توسط صندوق قرض الحسنه
🔻 سوال: گرفتن کارمزد توسط صندوقهاى قرضالحسنه چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ: کارمزد به عنوان مخارج صندوق، گرفته مىشود لذا مسئولين محترم صندوق بايد طورى محاسبه کنند که کارمزد به مقدار هزينههاى جارى صندوق مانند آب و برق و حقوق کارمندان و امثال آن باشد حال اگر اين محاسبه صورت گرفت و احياناً مبلغى اضافه آمد، مصرف آن بستگى به نظر مسئولين صندوق دارد. [1]
🔻 #کارمزد_وام_صندوق_قرض_الحسنه
🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
"هر كس به گرفتار و درمانده اى قرض بدهد و در پس گرفتن آن خوشرفتارى كند [گناهانش پاك شده] اعمالش را دوباره شروع مى كند و خداوند در برابر هر درهم، هزار قنطار (ثروتى فراوان) در بهشت به او عطا كند." [2]
✅ نکته: مطابق آنچه از قرآن مجيد و احاديث استفاده مى شود، #ربا اكل مال به باطل است و بدون شك «اكل مال به باطل» حرام است، بدين جهت ربا نيز حرام است. معنى آكل مال به باطل اين است كه انسان بدون دليل منطقى و عقلى، درآمدى داشته باشد و به عبارت ديگر اكل به باطل، در آمد بى جهت و بادآورده است چون نه خدمتى به فرد است نه جامعه، بلكه كارى است كه به فساد و ننگ و خرابى فرد و جامعه منجر می گردد.
------------------------
پی نوشت: 👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وام و معاملات بانکی.
[2]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 289.
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔘 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم دریافت سود سپرده مضاربه از بانک
🔻 سوال: باتوجه به اینکه معاملات بانک ها واقعاً مضاربه نیستند، زیرا بانک هیچ خسارتی را بر عهده نمی گیرد، آیامبلغی که سپرده گذاران هر ماه به عنوان سود پول شان از بانک می گیرند، حلال است؟
✅ پاسخ: صرف عدم تحمل خسارت توسط بانک، موجب بطلان مضاربه نمی شود. و همچنين دليل بر صوری و شکلی بودن عقد مضاربه هم نيست، زيرا شرعاً اشکال ندارد که مالک يا وکيل او در ضمن عقد مضاربه شرط کنند که عامل، ضامن ضرر و زيان های صاحب سرمايه باشد، بنا بر اين تا زمانی که احراز نشود مضاربه ای که بانک به عنوان وکيل سپرده گذاران ادعای انجام آن را دارد، صوری و به سببی باطل است، آن مضاربه محکوم به صحّت می باشد و سودهای حاصل از آن که به صاحبان اموال می دهد، برای آنان حلال است. [1]
💐 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
"خوشا به حال کسی که درآمدش حلال، باطنش پاک، ظاهرش باکرامت، و اذیت و آزارش به احدی از خلق الله نمیرسد." [2]
💠 #دریافت_سود_سپرده_مضاربه_بانک
✅ نکته: رزق و روزی حلال رزقی است که از راههای مشروع و در چهارچوب قوانین شرع به دست آمده باشد؛ حقوق خدا پرداخته شده باشد و حق الناسی در آن نباشد. آنچه در موضوع روزی حلال مورد توجه است؛ این است که پیشوایان دین با گفتار و عمل خود همواره پیروان خویش را به تلاش برای به دست آوردن روزی حلال تشویق کرده و حلال بودن را شرط لازم و ضروری درآمدها دانستهاند.
-----------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام مضاربه.
[2]. شهابالأخبار، ص ٣٠٧.
💻 رسانه تخصصى فقه واحكام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
📚 گوشت و چرم و ساير اجزاء حيوانات
سؤال: استفاده از#گوشت #حیوان_حلال_گوشتی که نمی دانیم #ذبح_شرعی شده یا نه، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر از #بازار_مسلمانان خریده اید، پاک و حلال است، اما اگر بدانید از کشورهای غیراسلامی، وارد شده است، محکوم به حرمت است، مگر آنکه ذبح شرعی آن احراز شود، اما اگر وارد کننده آن مسلمان باشد و احتمال دهید وارد کننده ذبح شرعی آن را احراز کرده و آن را در دسترس مسلمانان قرار داده است، خوردن آن اشکال ندارد.
#احكام_خوردنی_ها #گوشت_حیوانات #گوشت #حیوان_حلال_گوشت
🆔