💠اقسام آب💠
✴️آب بر دو قسم است: مطلق و مضاف. «١»
🔷آب مطلق؛ شامل آب كر، قليل، جارى، باران و چاه مىشود. «٢»
تمامى آبها جز آب قليل؛ در صورتى نجس مىشوند كه بو يا رنگ يا مزۀ آنها تغييركند؛ ولى آب قليل به محض ملاقات نجس با آن، نجس مىشود.
🔶آب مضاف؛ آبى است كه از چيزى گرفته شده و يا با چيزى مخلوط شده باشد؛ مثل آب هندوانه، گلاب و آبى كه با گل آلوده شده باشد به طورى كه ديگر به آن آب نگويند. با آب مضاف نمىشود وضو و غسل انجام داد و چيز نجس را شست؛ چون نجاست را پاك نمىكند و به محض ملاقات با نجس نجس می شود.«٣»
----------
(١) . توضيح المسائل مراجع، م ١٥.
(٢) . همان.
(٣) . همان.
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
حکم گوش دادن به آهنگ رپ
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💠چند نکته درباره ی توبه💠
✴️پشیمانی از گناه که تحقق بخش توبه است از مهم ترین واجبات و از نشانه های ایمان است(1).
1️⃣توبه از گناهان از مهم تربن واجبات است(2).
2️⃣توبه از گناهان ندامت و تصمیم بر ترک گناه است مانند نگاه به نامحرم،دروغگویی و..
3️⃣ توبه ی برخی از گناهان علاوه بر ندامت و تصمیم بر ترک گناهان،باید جبران شود چه در حق الله مانند ترک نماز و روزه و چه در حق الناس مانند کم فروشی،غش در معامله و ...
4️⃣توبه ی برخی از گناهان،علاوه بر ندامت و تصمیم بر ترک گناه،باید کفاره نیز بدهد مانند شکستن قسم،عمل نکردن به نذر و عهد و در سقط جنین تا مرحله ی چهار ماهگی دیه دارد و از چهار ماهگی به بعد کفاره هم دارد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
(1).فرهنگ فقه،ج2،ص270
(2).عروة الوثقی,ج1ص287،احکام اموات
#احکام_توبه_
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
قیام متصل به رکوع
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💠چهار نكته دربارۀ ديه💠
1️⃣يكى از واجبات مالى در اسلام ديه است. ديه، خون بهايى است كه شخص جانى بايد به شخص خسارت ديده يا ورثۀ او بپردازد. مانند ديۀ قتل نفس، نقص عضو، سقط جنين و...
2️⃣گر به صورت كسى سيلى يا چيز ديگر بزند به طورى كه صورت او سرخ شود، بايد يك مثقال و نيم طلاى سكهدار بدهد. «١»
3️⃣اگركبود شود سه مثقال و اگر سياه شود بايد شش مثقال شرعى طلاى سكه دار بدهد، چه شخصى كه آسيب ديده فرزند خود باشد، چه غريبه، چه خردسال باشد، چه مسن. «٢»
4️⃣اگر جاى ديگر بدن كسى را به وسيلۀ زدن سرخ، كبود يا سياه كند، نصف ديههاى فوق خواهد بود. «٣»
➖➖➖➖
(١) . توضيح المسائل مراجع، ج ٢، ص ٦٨٩، م ٢٢.
(٢) . همان.
(٣) . همان.
#احکام_دیه_سیلی_زدن
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
کیفیت نماز شب
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
📚 هزينه تحصيل فرزند
💠 سؤال: آیا هزینۀ #تحصیل_فرزند #واجب_النفقه، بر عهدۀ پدر است؟
✅ جواب: اگر فرزند #توانايى_مالى ندارد، در حدّى كه عرفا از نیازهای لازم زندگی محسوب می شود، مانند #تحصیلات مقدماتی، بر عهدۀ پدر است.
#احکام_نفقه #نفقه_اولاد
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💠سهل انگارى در احكام 💠
❗️برخى در انجام وظايف خود سهل انگارى مىكنند. به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
1️⃣بقا بر تقليد بدون اذن و داشتن مرجع زنده.
2️⃣عدولهاى سليقهاى بدون ضابطه از مرجعى به مرجع ديگر.
3️⃣تيمم كردن در جايى كه وظيفه، چيز ديگرى است.
4️⃣نپوشيدن جوراب در برابر نامحرم.
5️⃣نشسته خواندن نماز واجب براى كسى كه امكان ايستاده خواندن را دارد.
6️⃣خجالت و كم رويى براى انجام وظيفۀ شرعى.
7️⃣تأخير نماز از اول وقت، بدون عذر شرعى.
8️⃣رعايت نكردن حجاب در برابر نامحرمان فاميل.
9️⃣به تأخير انداختن نمازها و روزههاى قضا شده.
🔟نگرفتن روزه به خاطر گرمى، ضعف و بلندى روز يا كار سخت و...
#احکام_عمومی_سهل_انگاری
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین طبق نظر ایت الله خامنه ای چگونه است؟
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
فکر گناه
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
💠🔶 چهار نكته دربارۀ حياء 🔶💠
🍁 حياء عبارت است ازحالت نفسانى درانسان كه مانع ارتكاب اعمال زشت مىشود.
1️⃣ ارتكاب اعمالى كه موجب از بين رفتن حياء در ميان برادران دينى نسبت به يكديگر مىشود مكروه است. «١»
2️⃣ در انجام تكاليف شرعى حياء معنا ندارد و حياء عذر شرعى براى ترك واجب نيست. «٢»
3️⃣ حياء نمىتواند براى ماندن بر جهل به وظايف شرعى و ترك پرسش، عذر به شمار آيد.
4️⃣ به نيازمندى كه به جهت حياء از گرفتن زكات خوددارى مىكند، جايز بلكه مستحب است به ظاهر تحت عنوان هديه و در واقع به قصد زكات بدهند. «٣»
-----------------
📚 (١) . فرهنگ فقه، ج ٣، ص ٣٨٧.
(٢) . اجوبة الاستفتائات، س ١٨١. (٣) . فرهنگ فقه، ج ٣، ص ٣٨٧؛ جواهر الكلام، ج ١٥، ص ٣٢٤
#احکام_عبادات
#احکام_حیا
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
شرکت در عروسی دارای رقص و موسیقی➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
📚 حکم نماز آیات در موارد اعلامی مرکز لرزه نگاری
#احکام_نماز_آیات #آیات_غیر_موقته
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💠🚖كرايۀ وسيلۀ نقليه🚍💠
1️⃣رانندههايى كه بيش از قيمت تعيين شده ازمسافرين كرايه💵 درخواست مىكنند، اگر مسافر فقط قيمت💰 تعيين شده را بپردازد، ضامن نيست. مگر اين كه از اول اجرت را معين كرده باشد و مسافر هم پذيرفته باشد. «١»
2️⃣در مواردى كه مسير تاكسى🚖 نرخ مصوب و متعارف ندارد، مناسب است كه قبل از حركت، در مورد مبلغ كرايه، توافق كنند.
3️⃣استفاده از وسايل نقليۀ عمومى🚃 بدون پرداخت كرايه جايز نيست و بايد كرايه را به كسانى كه مسئوليت آن را به عهده دارند، پرداخت نمايد. «٢»
-----------
(١) . استفتائات بهجت، ج ٤، ص ٣٦٤، س ٥٨٥١.
(٢) . استفتائات جناتى، ج ٢، ص ٤٥٤، س ١٥٠٤؛ جامع المسائل فاضل، ج ١، س ٢٢٢٤.
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
دوستی با منشی و ویزیت خارج از نوبت
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💢 اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند دیگران با پای مرطوب 💦 بر آن قدم می گذارد، تکلیف چیست؟
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنهای: لازم نیست به آنان بگوید.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید به او بگوید.
✍🏻 آیت الله سیستانی: اگر او باعث این امر شده باشد، با دو شرط باید بگوید:
🔺اوّل: آنکه طرف در معرض آن باشد که در مخالفت تکلیف شرعی واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید، و اگر اینچنین نباشد لازم نیست بگوید، مثلاً نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز میخواند لازم نیست به او بگوید زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نیست.
🔺 دوّم: آنکه احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر دهد، و اما اگر بداند که ترتیب اثر نمیدهد گفتن لازم نیست.
-------
📚 توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۴- استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_نجاست
#احکام_نجس_شدن_فرش
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
قوادی یا قیادت (واسطه گری بین دو نفر برای زنا یا لواط)
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
📚 خمس سهام عدالت
💠 سؤال:
۱. با توجه به اینکه واگذاری #سهام_عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از #سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز #خمس تعلق می گیرد؟
۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟
✅ جواب:
۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین #سال_خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم #هبه است و خمس ندارد.
در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم #درآمد_بین_سال را دارد.
#احکام_خمس #خمس_سهام_عدالت
➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💠🔶 حکم اپیلاسیون موهای زائد بدن توسط همجنس 💠🔶
💠 حدود عورتین که نگاه به آن توسط همجنس اشکال دارد کجاست؟ و آیا برای لیزر موهای زائد عورتین، جایی که اطراف عورت مو روییده هم نگاه حرام است؟ یا فقط محل خروج بول و غائط اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای:
1) عورت در مورد زن «قُبل» و «دُبر» (مخرج غائط) است و بنا بر احتیاط واجب، موهای اطراف عورت، حکم عورت را دارد.
2) عمل مذکور توسط همجنس، در جایی که مو روییده بنابر احتیاط حرام است.
✍🏻 آیت الله مکارم: هر چند عانه و باسن جزء عورت نیست ولی احتیاط واجب آن است که دو همجنس به محدوده بین دو عورت یکدیگر نیز نگاه نکند و در هر حال اگر به قصد لذّت باشد و یا مفسده داشته باشد حرام است. بنابراین اپيلاسيون موهاي زائد مانعي ندارد ولي اگر اين کار توسط فرد ديگري غير خود شخص يا همسر او انجام شود در مورد عورتين جايز نيست و درآمد حاصل از آن حرام است، همچنین در مورد عانه احتیاط واجب این است که نگاه نکند و این کار ترک شود.
✍🏻 آیت الله شبیری: قسمت بالای آلت، از عورت محسوب نمی شود ولمس و نگاه به عورت حتي بدون قصد لذت براي غير شوهر حرام است.ولی لمس و نظر به عانه هم اگر مفسده داشته باشد یا موجب تحریک شهوت باشد یا نوعا محرک باشد یا خوف وقوع در حرام در آن باشد جایز نیست.
-------
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💥اگر در سجده اول مهر به پیشانی بچسبد چه وظیفه ای داریم ؟
پاسخ :
👈🏼 باید برای سجده دوم مهر را از پیشانی جدا نمود، و اگر با همان حال به سجده رود نماز باطل است❌
⚠️ الا آیات عظام فاضل و بهجت که می فرمایند : 👇🏻👇🏻
✅ جایز است با همان حال به سجده دوم برود.
--------------
📖 توضیح المسئل مراجع مسئله 1086
#احکام_نماز
#احکام_سجده_چسبیدن_مهر_پیشانی
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
خواندن نماز مستحب با وجود نماز قضا
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
زنا با زن شوهر دار حرام ابدی
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)
➖➖➖➖➖
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
💦💦💦💦چگونگی تطهیر داخل بدن 💦💦💦💦
اگر داخل بدن انسان (مانند دهان و بینی) نجس شود، همین که نجاست از بین برود، پاک می شود؛✅ مثلا اگر از لثه ها خون بیاید و در آب دهان از بین برود، یا خون را بیرون بریزد، دهان پاک است و آب کشیدن داخل آن لازم نیست.
اگر چیزی داخل بدن شود هرچند در داخل بدن با نجاست ملاقات کرده باشد، در صورتی که عین نجاست با او خارج نشود پاک است مثلا اگر سوزن داخل بدن با خون ملاقات کند وقتی که از بدن خارج می شود، خون نداشته باشد پاک است. ✅
اما اگر عین نجس با او خارج شود نجس است.❌
-----
توضیح المسائل مراجع م ۲۱۶
➖➖➖➖➖
#احکام_تطهیر_داخل_بدن
#احکام_نجاسات
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
خواندن نماز به نیت قضا در وقت ادا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam