💠 وضو و تیمم زن در حضور نامحرم 💠
⭕️ سوال: آیا در صورت وجود #نامحرم برای #وضوء #خانم و نبود مکان دیگر باید #تیمم نماید؟
🔴 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مورد مذکور مجوز تیمم نیست و باید به گونه ای که نامحرم نبیند وضو بگیرد. [1]
🔆 آیت الله مکارم: چنانچه هنگام وضو گرفتن در معرض دید نامحرم باشد و هیچ راهی غیر آن نباشد، باید تیمم کند. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: بله. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت عدم امکان وضو با رعایت حجاب شرعی، در وقت یا مکان دیگر تیمم کند. [4]
🔆 آیت الله وحید: زیرِ چادر باید وضوء بگیرد. [5]
🔆 آیت الله فاضل: اگر زن بتواند با کمک خانم های دیگر پرده قرار بدهد باید این کار را بکند و اگر ممکن نباشد، ظرف آب را درجایی که نامحرم او را نمی بیند ببرد و آنجا برود وضو بگیرد و اگر ممکن نباشد در صورتی که وقت برای نماز باشد باید صبر کند هر زمان وضو گرفتن بدون نظر کردن نامحرم ممکن شد وضو بگیرد و با فرضی که وقت کم باشد و نماز قضا می شود و راه دیگری نباشد در این فرض وظیفه اش تیمم است و با تیمم نماز بخواند. البته اگر در برابر نامحرم وضو بگیرد گناه است ولی وضو و نمازش صحیح است، ولی وظیفه اش تیمم است. [6]
—------------—
💠 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 563816.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502952.
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 بدهکاری مهریه و لزوم استمهال(مهلت خواستن) از زن برای حج 🔷
🔷 #بدهکار_مهریه
🔷 #استمهال_حج
➖➖➖➖➖➖
⚪️ سوال: اگر مرد #مستطیع باشد ولی به واسطه مهریه، #استطاعت او از بین برود؛ آیا واجب است از زن اجازه بگیرد تا به طور موقت مهریه را ببخشد یا فرصت دهد و در صورت گرفتن مهلت آیا حج بر او واجب می شود؟
🔵 پاسخ:
🔷 امام خامنه ای: اجازه گرفتن واجب نیست. لکن اگر وقت ادا مهریه رسیده ولی زن راضی به تأخیر اداء باشد و شوهر مطمئن باشد که در وقت مطالبه، می تواند مهریه را اداء نماید، واجب است به حج برود و در غیر این صورت واجب نیست. (در فرض مهلت گرفتن) در صورتی واجب می شود که علاوه بر مهریه، مخارج حج را داشته باشد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. در هر حال اگر بدهی خود را حتی در فرض نرفنن به حج نمی پردازد حج بر او واجب می گردد و کفایت از حجة الاسلام می کند. [3]
🔷 آیت الله وحید: اگر مالى دارد كه كافى براى مخارج حجّ است و قرض هم بر عهده دارد و صرف آن مال در حجّ منافى با پرداخت قرض نباشد، واجب است حجّ را به جا آورد و اگر منافى باشد حجّ واجب نيست. و در آنچه ذكر شد، فرقى نيست بين آن كه وقت پرداخت قرض رسيده باشد يا نه و همچنين بين آن كه قبل از به دست آوردن آن مال، قرض گرفته باشد يا بعد از آن. پس اگر مهریه را پرداخت کند و استطاعت نداشته باشد مستطیع نیست ولی اگر پرداخت نکند و زن هم طلب نکند مستطیع است و باید حج برود. [4]
🔷 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
➖➖➖➖➖
✅رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟
❎پاسخ:
مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد:
👈الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد.
👈ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد.
👈ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد.
👈د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود.
استفتا از سایت مراجع عظام
#مال_حرام
#مال_شبهه_ناک
#مال_مخلوط_به_حرام
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
👩🏻 حکم شرعی هاشور ابرو 👀
💠 برای هاشور ابرو که نوعی رنگ کردن ابروهاست لازم است برای ثابت ماندن رنگ آن تا سه روز آب 💦 به ابروها نرسد 🚱؛ حکم وضو و غسل در این حالت چیست؟🤔
✅ پاسخ:
😟 هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود.👸 خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه 😐 که نماز به آنها واجب نیست این کار را انجام دهند.
🔰 در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل ❌ است و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند.✅
➖اگر این عمل از نظر عرف زینت تلقی شود باید از نامحرم پوشانده شود. ولی اگر به اندازه متعارف باشد و عرف جامعه آن را زینت به حساب نیاورد، پوشاندن آن لازم نیست.
-------
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_وضو_هاشور_ابرو_بانوان
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
✳️ وظیفه دیگران در برابر ارشاد جاهل عبادات و نماز ؟ ✳️
➖➖➖➖
اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟
💠 آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفهای ندارید.
💠 آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید.
💠 آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود.
💠 آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است.
💠 آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_مکلف_جاهل
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
@ask_ahkam
🌹🌿🌹🌿🌹🌿
❇️ اگر زیر ناخن یا پوست خون مردگی ایجاد شده باشد وظیفه چیست؟
💠 اگر خون مردگی ظاهر نیست :
↩️ باید وضوی معمولی گرفت .
🔶 اگر خون مردگی ظاهر است :
👈 1- اگر خارج کردنش مشقت ندارد :
↙️ باید خارج نماید و وضوی معمولی بگیرد.
👈 2- اگر خارج کردنش مشقت دارد :
✍🏻 آیات عظام امام ، بهجت و خامنه ای :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍🏻 آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید :
✅ وظیفه تیمم است.
✍🏻 آیات عظام مکارم ، فاضل :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد و إحتیاطاً تیمم هم بنماید.
✍🏻 آیت الله نوری :
✅ باید هم وضوی جبیره ای بگیرد ➕و هم تیمم نماید.[1]
—------------------------
📙 [1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 101 .
#احکام_وضو
#احکام_خون_مردگی_وضو_جبیره
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اگر مردی با زنی که در عده است از روی جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی میشود؟ ❇️
الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.
ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد:
1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی میشوند.
2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند.
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند:
1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه.
2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود.
اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند.
—-------------------------
توضیح المسائل مراجع مسأله 2400
#احکام_ازدواج_حرام_ابدی_عده_عقد
🔺🔻🔺🔻🔺
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam