eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.9هزار دنبال‌کننده
49 عکس
74 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آیا کاشت مژه مصنوعی یا کاشت مو مانع غسل و وضو است؟ 📤پاسخ: اگر منظور از کاشت مژه این است که مژه مصنوعی را با چسب مخصوص روی مژه طبیعی می چسبانند، در اینصورت مطمئنا این چسباندن مانع رسیدن آب به مژه هنگام وضو و غسل است و لذا وضو و غسل باطل است و اگر برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، اینکار جایز نیست. نظر مراجع تقلید در مورد کاشت مژه و مو:👇 ✍آیه الله خامنه‌ای : اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید و بعدا اقدام به برداشت آن کند. ✍آیه الله مکارم شیرازی : در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد. ✍ آیه الله سیستانی، نوری همدانی:اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست و برای غسل یا وضو باید برطرف شود. ✍آیه الله صافی گلپایگانی : اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است، ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. 📚منبع: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
📛 بدحجـابے حق النـاس یا حـق الله ؟📛 📤پرسش: گناه بی حجابی حق الله است یا حق الناس؟؟ 📤پاسخ: متأسفانه امروزه برخی زنان به بدترین و محرک‌ترین شکل ممکن خود را در کوچه، خیابان، محل کار و تحصیل و فضای مجازی عرضه می‌دارند و در جامعه فساد ایجاد می کنند و معتقدند که بدحجابی آنها به دیگران مربوط نیست، درحالی که خانم بدحجاب با عدم رعایت حجاب نه تنها به وظیفه شرعی و دستور الهی عمل نمی کند، بلکه با بدحجابی خود باعث آسیب و لطمه زدن به دیگران می شود، مانند اینکه: 1⃣ مرد پاکدامنی که دوست ندارد به این خانم نگاه کند، مجبور است سرش را پایین بیاندازد و به خودش فشار می آورد و اذیت می شود و حقش پایمال می شود، زیرا می توانست راحت در خیابان و محل کار و ... راه برود. 2⃣ جوان بی بندو بار نیز با دیدن خانم بدحجاب نیازش را مجانی برطرف می کند و ازدواجش عقب می افتد، درحالی که باید نیازش را با ازدواج تامین کند نه با چشم چرانی. 3⃣ خانم ها نیز با بی حجابی خود متاعی که باید گران بفروشند، را مفت در خیابان حراج می کنند و با اینکار به خود و زنان دیگر ظلم می کنند. 4⃣ مردان متاهل نیز با دیدن این خانم های بدحجاب، وقتی به خانه می روند، شروع به بهانه گیری می کنند و زندگی ها به هم می ریزد. و با بی حجابی موارد دیگری از حقوق انسانی پایمال می شود، لذا بدحجابی شخصی نیست و علاوه بر حق الله حق الناس هم می باشد. حضرت امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) درباره زنان این‌چنینی می‌فرمایند: [در آخرالزمان و نزدیک به قیامت که بدترین زمانه است، زنانی پدیدار می‌شوند که کشف حجاب کرده‌اند و برهنگی را پیشه خودساخته‌اند و به دنبال خودنمایی هستند، این‌گونه زنان از دین خارج هستند، در فتنه‌ها و بلاها داخل هستند، گرایش به شهوات دارند و با سرعت به دنبال لذت‌ها می‌روند، حرام‌های خدا را حلال می‌دانند و درنهایت در جهنم عذاب همیشگی خواهند داشت.]😱😱😱 پس :💢« بد حجابی حق الناس و حق الله است. »💢 📚منبع: من لا یحضره الفقیه؛ ج 3؛ ص 390. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂حجاب مقابل دیوانه🍂 📤پرسش کاربر در گروه: سلام آیا رعایت حجاب در مقابل مرد نامحرم دیوانه واجب است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم حجاب در مقابل مرد دیوانه واجب نیست، البته اگر فردی که معلولیت ذهنی دارد، خوب را از بد را تشخیص بدهد، رعایت حجاب در مقابل او واجب است. نظر مراجع تقلید نسبت به رعایت حجاب در مقابل معلول ذهنی:👇 ✍ آیه الله خامنه ای: اگر معلولیت ذهنی او به اندازه ای است، که قادر به درک مسائل نیست، رعایت حجاب واجب نیست اما در غیر اینصورت رعایت حجاب لازم است. ✍ آیه الله سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی: اگر ممیز نباشد و خوب را از بد تشخیص ندهد، رعایت حجاب واجب نیست. ✍آیه الله صافی گلپایگانی :چنانچه ممیز نباشد لازم نیست، اگر چه کشف حجاب بیش از مقدار متعارف هم خالی از اشکال نیست.  📚منبع: استفتا از دفاتر آیات عظام توسط سایت اسلام کوئست. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺آیا چرک و چربی بدن مانع غسل است؟🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام علیکم آیا چربی بدن یا چرکی که روی پوست بدن است، باید قبل از غسل با لیف یا کیسه برطرف شود؟ 📤پاسخ: سلام علیکم چربی بدن مانع غسل محسوب نمی شود و کیسه کشیدن،لیف، شامپو و صابون زدن برای غسل کردن واجب نیست و چرکی که با کیسه کشیدن برمی گردد نیز مانع غسل نیست. فقط اگر چربی یا چرک به حدی زیاد است که یقین دارید مانع رسیدن آب به پوست است، باید برطرف شود. دو نکته:👇 ۱. پاکیزه بودن انسان کار خوب و پسندیده ای است، ولی این تمیز نگه داشتن جزء غسل نیست. ۲. آنچه برای صحت غسل لازم است، این است که اگر قسمتی از بدن تان نجس است، را پاک کنید و بعد به نیت غسل زیر آب بروید تا غسل تان صحیح باشد. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 200، س 104. مانع_غسل 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 در بول🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام با عرض پوزش،بسیاری از مواقع حس می کنم که ادرار از من خارج می شود، اما بعد از معاینه خیسی در خود نمی بینم و گاهی هم که خیس هستم، شک دارم که آن خیسی ادرار است یا ترشحات زنانه. وظیفه من چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم خودتان می گویید حس می کنم یا شک دارم، همین کافی است برای اینکه شما پاک باشید و ادرار از شما خارج نشده باشد، همیشه پاک هستید مگر زمانی که یقین کنید ادرار خارج شده است. توضیحات بیشتر:👇 متاسفانه امروزه این قبیل سوالات بسیار پرسیده می شود و در جواب همه آنها باید گفته شود که خداوند مهربان اصلی در دین قرار داده که حل کننده ی تمامی این سوالات است: اصل طهارت در اسلام📢📢📢 کل شی طاهر حتی تعلم انه قذر. (هر چیزی پاک است تا آنکه به نجس بودن آن یقین کنی.) 🤔 یقین یعنی 100 درصد علم پیدا کنی به صورتی که بتوانی قسم بخوری.🤔 پس با شک ❌❌ احتمال❌❌ نمی دونم ❌❌ شاید ❌❌ حس می کنم❌❌ و امثال این ها به هیچ عنوان چیز پاک نجس نمی شود و چون یقین نیست شی پاک همچنان پاک است و اعتنا لازم نیست. راه درمان این شک ها و وسوسه ها:👌 📢📢📢 بی اعتنایی به شک ها و وسوسه هاست📢📢📢 📚منابع: توضیح المسائل، ص۱۱۱. فروع کافی، ج 7، ص 176.188. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺آیا اطلاع دادن به صاحبخانه از نجس کردن وسیله اش واجب است؟ 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام در خانه فردی مهمان بودیم، پوشک بچه ام به فرش نم داد و من بخاطر خجالت به میزبان نگفتم، حال وظیفه ام چیست ؟ آیا باید اطلاع بدهم؟ 📤پاسخ: سلام علیکم لازم نیست اطلاع بدهید و فرش برای میزبان که از نجاست آن خبر ندارد، پاک است. توضیحات بیشتر:👇 اگر فردی چیزی از وسایل دیگران را نجس کند، دو صورت دارد: 1⃣ آن وسیله در کارى که شرطش طهارت واقعى است مثل خوردن و آشامیدن و یا آب وضو و غسل به کار می رود: واجب است صاحب وسیله را از نجس کردن آن وسیله مطلع سازید. 2⃣ آن وسیله در کاری که شرطش طهارت واقعی نیست به کار می رود مثل: مبل، فرش، پتو و ...: واجب نیست صاحب وسیله را از نجس کردن آن وسیله مطلع سازید. 📚منابع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج‌1، ص 141، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق؛ فاضل لنکرانى، محمد ، جامع المسائل، ج‌2، ص 85، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بی‌تا؛ تبریزى، جود، استفتاءات جدید، ج‌2، ص 35، قم، اول، بی‌تا. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام علیکم .طریقه ی قضای سجده ی فراموش شده چگونه هست؟باتشکر مرجع : آقای مکارم شیرازی 📤پاسخ: سلام علیکم اگر قبل از آنکه وارد رکوع رکعت بعدی شوید متوجه شوید یک سجده را فراموش کردید،باید بنشینید و سجده را بجا آورید و بعد از دوسجده آنچه را باید در آن ركعت خوانده شود بخوانید و نماز را تمام كنید همچنین اگر درکعت آخر نماز قبل از گفتن سلام نماز یادتان بیاید که یک سجده را فراموش کردید،باید برگردید و سجده را بجا آورید و بعد از سجده تشهد و سلام را بخوانید. اما اگر بعداز وارد شدن به رکوع رکعت بعدی یا بعد از گفتن سلام واجب نماز،یادتان بیاید، باید بعد از تمام شدن نماز، بلافاصله همان سجده را بدون اللَّه اکبر و چیز اضافى دیگری قضا کنید و بعد از آن بنابر احتیاط واجب سجده سهو به جا مى آورید. توضیحات بیشتر:👇 حال اگر کسی بین سلام نماز و قضای سجده کاری کند که اگر عمداً یا سهواً در نماز اتفاق بیفتد نماز باطل می شود، مثلًا پشت به قبله نماید، در اینصورت نظر مراجع به شرح زیر است: آیات عظام: گلپایگانی، صافی، سیستانی، زنجانی: احتیاط مستحب آن است که بعد از قضای سجده دوباره نماز را بخواند. آیات عظام: مکارم شیرازی،فاضل: باید قضای سجده را به جا آورد و نماز را بنا بر احتیاط واجب اعاده کند. بقیه مراجع عظام: باید قضای سجده را به جا آورد و نمازش صحیح است. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله مسأله ۱۲۵۵ . 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 📤پرسش : آیا سیزده بدر و گره زدن سبزه در این روز کاری درست است؟ 📤پاسخ: سیزده بدر و گره زدن سبزه در این روز هیچ مبنایی ندارد و از نظر دینی و شرعی هم تأیید نشده است و چمن زدن گره نیز از خرافات است، حتی اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد یا زمینی باشد که توسط کسی کاشته شده است،اگر صاحب آن راضی نباشد، وارد شدن به آن زمین و گره زدن سبزه آن اشکال هم دارد و حق الناس به گردن انسان می آید. اماتفریح و گردش سالم و خالی از گناه در این روز از آن جهت كه روز طبيعت است، در صورتي كه رعايت شئون اسلامي و رعايت حجاب و عفت بشود و محيط زيست را آلوده نكنند و بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، هیچ اشکالی ندارد. نحس بودن سیزده:👇 بسیاری افراد بر این باور هستند که عدد سیزده و روز سیزده به در نحس است، ما از نظر شرعی و علمی اعداد و شمارش اعداد نمی‌توانند نحس باشند و هیچگونه شری و بدی ندارند و بدی و نحسی حاصل نتیجه و عملکرد انسان است. بزرگترین مسأله ای که بشر با ایمان آوردن به آن می تواند سعادت ابدی خود را تضمین نماید همین است که بداند منشاء بدبختی ها و شومی و نحوست در خود او و اعمال زشت اوست. آنچنان که امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند: داءُکَ منک و دوائک فیک؛ منشاء بدبختی و شومی تو در خودت است و راه درمان آن هم در خودت است. بر این اساس آنچه باید بشر آن را نحس بداند و از آن احراز نماید همان اعمال زشت و ناپسندی است، که بالاخره هم روزی گریبان او را می گیرد وگرنه ایام و اعداد هرگز به خودی خود و در ذاتشان نحوستی ندارند. اگر انسان ها واقعاً باور کنند،که همه مشکلات و مسائلشان در زندگی نتیجه اعمال و رفتار خود آنهاست دیگر در صدد برنمی آیند تا در مشکلات بدنبال مقصّر بگردند و تقصیر کار را به گردن این و آن و حتی 13 بیچاره بیندازند. 📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیه الله مکارم شیرازی و دفتر مقام معظم رهبری. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 نماز خواندن در آشپزخانه🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام و خسته نباشید. آیا نماز خواندن در آشپزخانه که بدون در و اپن است، نیز کراهت دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم و سلامت باشید. از نظر برخی مراجع عظام مانند آیه الله خامنه ای به طور کلی نماز خواندن در آشپز خانه کراهت دارد و فرقی بین اپن و غیر اپن بودن آن قائل نشده اند و برخی مراجع مانند آیه الله مکارم شیرازی می گویند: نماز خواندن در آشپزخانه زمانی کراهت دارد که شعله ای روشن باشد، اما اگر هیچ شعله ای روشن نباشد، نماز خواندن مکروه نیست. معنای کراهت داشتن نماز :👇 مکروه،در اصطلاحی فقهی درباره عملی است که ترک کردن آن بهتر از انجام دادن است. کراهت در عبادات به معنای کم شدن ثواب آن عبادت نسبت به عبادت‌های مشابه است . نماز خواندن در برخی مکان‌ها مانند حمام و آشپزخانه و در برخی حالت‌ها مانند خواب آلودگی یا در لباس سیاه از جمله عبادات مکروه است، به این معنا که ثوابش کمتر است. 📚منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری و برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 📤پرسش : همیشه روز هفتم پاک می شدم اما الان روز هشتم است و خونریزی ام همچنان ادامه دارد و نمی دانم از ده روز بیشتر می شود یا نه، وظیفه ام چیست؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: وظیفه شما استظهار است، یعنی ترک عبادت تا ده روز برایتان مجاز است و اگر خونتان از ده روز بیشتر نشد، همه مدت خون دیدن حیض محسوب می شود. اما اگر خونت از ده روز بیشتر شد، باید از روز هفتم تا دهم نمازهایتان را قضا کنید. توضیحات بیشتر:👇 در همه خانم ها اگر خون تا ده روز قطع شود، تمام مدت خون دیدن حیض است و در این حکم فرقی میان زنان چه صاحب عدد باشند و چه صاحب عدد نباشند، نیست. اما زنی که دارای صاحب عادت معین است، مثلا زنی همیشه هفت روز خون حیض می دیده و اکنون خونش از هفت روز تجاوز کرده است، چند حالت برایش متصور است: ۱. می داند تا ده روز خون قطع می شود: باید صبر کند تا خون قطع شود. ۲. می داند خونش از ده روز بیشتر طول می کشد: زیادی بر ایام عادت را باید استحاضه قرار دهد، یعنی اگر همیشه هفت روزه بوده، تا هفت روز را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد. ۳. نمی داند که خونش از ده روز تجاوز می کند یا نه: وظیفه اش استظهار است. اما در اینکه استظهار به چه معناست، نظر مراجع متفاوت است: ✍اکثریت مراجع عظام: استظهار یعنی ترک عبادت که تا دهم مجاز است، یعنی زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود. ✍آیه الله سبحانی: استظهار یعنی احتیاط به جمع بین تروک حائض و اعمال زن مستحاضه . حال اگر زنی که ترک عبادت می کند، قبل از دهم پاک شد، همه روزها حیض بوده است، اما اگر از دهم بگذرد: ✍از نظر اکثر مراجع مثل رهبری، آقای سیستانی،مکارم شیرازی و ...: عبادات از روز هفتم (عدد) تا دهم باید قضا شود. ✍ آیه الله شبیری زنجانی: عباداتش قضا ندارد. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، مساله 480. احکام بانوان، محمد وحیدی، صص67 – 90. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم شک در مانعیت مانع برای غسل و وضو🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام من از کرمی برای پوستم استفاده می کنم که خیلی چرب هم نیست و از مانع بودن آن هنگام وضو مطمئن نیستم ، حال وظیفه ام چیست؟ به طور کلی اگر از جرم داشتن و مانع بودن چیزی مطمئن نباشیم تکلیف چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام اگر شک داشتید، که با وجود آن چیز بر بدن آب به پوست می رسد یا نه، باید به شک خود اعتنا کنید و آن را از روی پوست برطرف کنید تا یقین کنید که آب را به پوستتان رسانده اید. بنابراین شما هم باید کرم را از روی پوست پاک کنید و سپس وضو بگیرید تا یقین کنید آب را به پوستتان رسانده اید. تبصره:👌👌👌 فقط اگر شک در مانع بودن چیزی بر روی پوست ناشی از وسواس باشد، نباید به شک اعتنا شود. 📚منابع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیه الله مکارم شیرازی و تحریر الوسیله،ج 1، ص 22. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺نحوه تطهیر محل خروج ادرار و مدفوع🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام زنان با آفتابه چند بار باید محل ادرار را آب بکشند تا پاک شوند؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم نظر مراجع در مورد تطهیر محل ادرار با آب قلیل مثل آب آفتابه متفاوت است. از نظر رهبری برای پاک شدن محل ادرار بنابراحتیاط واجب باید دو مرتبه شسته شود. توضیحات بیشتر:👇 نظر مراجع در مورد پاک کردن محل ادرار به شرح زیر است: با آب کر یا جاری: از نظر همه مراجع یک مرتبه شستن کافی است. با آب قلیل: امام خمینی: در مردها یک مرتبه؛ اما در زن ها احتیاطا دو مرتبه شسته می شود. آیات عظام: سیستانی، مکارم، بهجت، فاضل: بعد از برطرف شدن ادرار، یک مرتبه شسته شود. آیات عظام: نوری، اراکی: دو مرتبه شسته شود. بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب دو مرتبه شسته شود. اما در مورد تطهیر محل خروج مدفوع: از نظر همه مراجع اگر طوری شسته شود که ذره ای از مدفوع در آن نماند یک مرتبه کافی است. 📚منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، جلد 1، مساله 67. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝