6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 تحریف حقایق
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺اگر تحلیل راهبردے میخوانید
🔻اگر سرخط تحلیلے میخواهید
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔 | https://chat.whatsapp.com/GcQucTH3sYE8vhPt3e4E6F
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #واتساپ #سروش #روبیکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | شاخصههای رسانه حسینی
🍃🌹🍃
🔻تقارن ایام سوگواری حضرت اباعبداللهالحسین (ع) با روز خبرنگار در سال جاری یادآور ابعاد رسانهای نهضت عاشورا و مسئولیت فعالان رسانه در پیروی از مکتب و نورانی حسینی است. اینکه رسانه تراز نهضت حسینی دارای چه ویژگیهایی است و فعالان این عرصه چه مسئولیتی در سپهر رسانهای دارند، مجالی مستوفا میطلبد، اما در حوصله این نوشتار به برخی از مهمترین شاخصههای رسانه عاشورایی تراز نهضت حسینی پرداخته خواهد شد:
1⃣ مسئولیتشناسی: اساس نهضت حسینی به مسئولیتی است که امام در قبال وضعیت جامعه اسلامی آن روز احساس مینمود. رسانه حسینی به تأسی از سیره سیدالشهدا (ع) خود را در قبال آنچه در جامعه و دنیا میگذرد مسئول میداند و برای مواجهه منطقی و اثرگذار با چالشها برنامهریزی و اقدام میکند.
2⃣ انقلابیگری: نهضت امام حسین (ع) یک حرکت انقلابی بهمعنای اصیل کلمه بود و پیروان ایشان باید انقلابی باشند. انقلاب عاشورا در روز عاشورا پایان نیافت و اتفاقاً حضرت زینب کبری (س) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا این راه را ادامه داد. رسانه حسینی نیز باید انقلابی باشد و از هرگونه محافظهکاری، جمود و ایستایی پرهیز کند.
3⃣ هدایتگری: چنانکه گفتهاند امام حسین (ع) مصباحالهدی است و امام هادی است که خداوند عزوجل میفرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّه یهْدُونَ بِأَمْرِنَا». رسانه حسینی نیز وظیفه خود را هدایت ابنای بشر میداند و علاوه بر دنیا، برای عقبای آنان تکلیف دارد. رسانه عاشورایی نمیتواند با این توجیه که «ما مسئول بهشت بردن کسی نیستیم» چشم خود را بر انحرافات فرهنگی و اجتماعی ببندد و سکوت اختیار کند.
4⃣ امربهمعروف و نهیازمنکر: حضرت اباعبدالله (ع) فلسفه قیام خود را «امربهمعروف و نهیازمنکر» معرفی میکنند و اصولاً فلسفه اصلی رسانه حسینی نیز چنین است. مخاطب این امربهمعروف و نهیازمنکر هم مردماند هم مسئولان. ارشاد هرکدام رافع ارشاد به دیگری نیست. هم باید جامعه را مخاطب قرار داد و برای اصلاح آن تلاش کرد و هم مسئولان و مدیران را و راه و چاه را بدانها نشان داد. طبیعی است که اجرای این دو فریضه فراموششده مراتب و آدابی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.
5⃣ مبارزه با مستکبران: نوک اصلی پیکان مبارزه حضرت چه در طول قیام و حتی بعد از واقعه کربلا، در قبال مستکبران آن روز یعنی دستگاه فاسد اموی و یزید بود و الگوی نهضت حسینی، مقاومت در برابر نظام سلطه و مستکبران در هر زمان است. رسانه حسینی نیز در برابر استکبار و سلطهگران موضع دارد و مبارزه با آن را رسالت خود میداند. جنس مبارزه رسانه با نظام سلطه از سنخ و سیاق رسانهای است، ازاینرو رسانه عاشورایی، استکبار را بهخوبی میشناسد و به مخاطبان خود معرفی میکند و میشناساند؛ نقشههای شوم مستکبران را افشا میکند، نقاب از چهره عوامل و پادوهای نفوذی دشمن میاندازد و از مبارزه با استکبار شرمسار نیست.
✍️ محمدجواد اخوان
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
🖼#صرفا_جهت_اطلاع | استوری محمد بنا در پاسخ به مزخرفات علی کریمی
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#خبر_خوب | ماهواره ایرانی خیام امروز به فضا پرتاب میشود
🍃🌹🍃
🔻وزیر ارتباطات: ماهواره ایران به نام «خیام» همراه با پرچم ایران بر روی ماهوارهبر «سایوز» نصب شده است و انشالله امروز ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران به فضا پرتاب خواهد شد.
🔹میتوانیم از تصاویر این ماهواره با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزههای محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.
🔺این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است.
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
⭕️ ماهواره خیام در یک نگاه
🔹 امروز، ۱۸ مردادماه، ماهواره ایرانی خیام همراه با ۱۶ ماهواره دیگر از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهوارهبر روسی سایوز به فضا پرتاب شد.
#ثامن
✅بصیرت _ کانال معاونت سیاسی سپاه
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
نشست بصیرتی و روشنگری
🎙️سخنران: *برادر بسیجی علی عکاس* هادی سیاسی حوزه مقاومت بسیج ۱۱ شهری
#ثامن
#روشنگری
#بصیرت_حسینی
#جهاد_تبیین
#عملیات_تبیین_ثامن۲۴
#غرب_اهواز
🆔https://rubika.ir/savadesiasi
🆔https://eitaa.com/savadesiasi
🆔https://splus.ir/savadesiasi
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع |
🍃🌹🍃
🔻یاسر #جبرائیلی در صفحهی توییتر خود نوشت: «برادر عزیزم دکتر #عبدالله_گنجی از حضرت آقا بهخاطر رفتار تساهلآمیز با میرحسین موسوی گلایه کرده و نوشتهاند که اگر حضرت امام بودند، برخورد سختی میکردند.
🔸با ایشان همعقیدهام که اگر حضرت امام(ره) بودند، قطعا برخورد سختی میکردند…
🔹اما این تفاوت در برخورد، به تفاوت امام و آقا برنمیگردد. دلیل عدم برخورد سخت آقا هم توجه به سوابق و خدمات این افراد نیست. دلیل را باید در تفاوت عصر امام و عصر آقا دید. باید در تفاوت عصر تنزیل و تاویل جستجو کرد. سوالی که از آقای گنجی عزیز باید پرسید این است که اگر فتنه ۸۸ در عصر حضرت امام رخ میداد، خواصی که سید علی(روحی فداه) را تنها گذاشتند یا در مقابل او ایستادند، چه میکردند؟!
🔺به واکنشها به همین بیانیه میرحسین نگاه کنید! از خیل کثیری از سابقهداران انقلاب صدایی بلند شده است؟ سید علی(روحی فداه) است و شیعیان پابرهنه و آتش باختیارش؛ و آن مظلومیت و تنهایی علی که #حاج_قاسم در وصیتنامهاش فریاد میزند، تنهایی در میان همین خواص است، وگرنه علی در میان شیعیانش تنها نیست…»
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#یادداشت| دوگانه هایی که غرب پنهان میکند!
🍃🌹🍃
🔻 طی روزهای اخیر و در جریان برگزاری #مذاکرات_وین، مقامات آمریکایی تلاش می کنند خود را در قبال تعیین تکلیف توافق هستهای و حتی تاکتیک ها و متدهای بازگشت به این توافق یکدست و متحد نشان دهند. در دستگاه سیاست خارجی آمریکا برنامه های متفاوتی درخصوص بحث سرنوشت برجام ارائه شده اما نکته آنجاست که اجماعی بر سر آنها وجود ندارد.
🔹 اصل ماجرا این است که واشنگتن در ابتدای حضور بایدن در کاخسفید، تاکتیک بازگشت پوچ به #برجام را درنظر گرفته بود و افرادی مثل جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا یا آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه این کشور تاکید داشتند که آمریکا درظاهر به برجام بازگردد اما درعمل تحریمهای ایران را بهصورت قطرهچکانی بردارد. اما الان که آمریکاییها بهنوعی بر سر دوراهی بازگشت واقعی به برجام و ادامه مسیر دوران ریاستجمهوری ترامپ و البته پذیرش عواقب آن گرفتار شدهاند.
🔸 در حال حاضر تروئیکای اروپایی نیز به مانند واشنگتن محکوم به اتخاذ «تصمیم نهایی» است! در این معادله غرب «بدهکار مطلق» است و نه « طلبکار»! راه حل معضلی که به واسطه خروج آمریکا از توافق هسته ای و بدعهدی اتحادیه اروپا در برجام ایجاد شده نیز مشخص است: بازگشت واقعی به توافق هستهای و دیگر هیچ!
🔹 طی روزهای آتی دیالوگ های انتقادی در فضای سیاسی آمریکا بر سر کلیت احیا یا عدم احیای توافق هسته ای شدیدتر می شود. در این میان علاوه بر سناتورهای جمهوری خواه و لابی آیپک، سناتورهای دموکرات مخالف برجام نیز تلاش خواهند کرد تا با تنگ تر کردن عرصه مذاکرات وین، دست به پیچیده سازی صحنه بزنند.
🔺 در مقابل، جمهوری اسلامی ایران بازی احزاب و بازیگران سیاسی در آمریکا و اروپا را به صورت جدی مورد رصد و تحلیل قرار می دهد. این طمانینه همراه با قاطعیت، رمز موفقیت نهایی ما در هرگونه رایزنی و مذاکره با طرف بدعهد و غیر قابل اعتماد غربی محسوب می شود.
✍ حنیف غفاری
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝 #یادداشت_کوتاه | تخریب فرهنگ ایثار و شهادت، کار همیشگی منافقان
🍃🌹🍃
🔻ازجمله شیوههای دشمنان در جنگ شناختی (نرم) تخریب فرهنگ ایثار و شهادت است که میگفتند: «اگر به جنگ نمیرفتند؛ کشته (شهید) نمیشدند!» (آل عمران/۱۶۸).
🔹#قرآن کریم، طی آیات ۱۶۸ و ۱۵۶ سوره آلعمران، ضمن اشاره به این قضیه، #جواب_دندان_شکنی به منافقان داده تصریح مینماید که مرگ و زندگی درهرحال به دست خدا است و مسافرت (مهاجرت درراه خدا) و يا حضور در ميدان جنگ نمىتواند مسير قطعى آن را تغيير دهد (تفسیر نمونه، ج ۳، ص: ۱۳۹).
🔸طبق آیه ۱۵۷ سوره بقره، خدای متعال، الطاف خاص خود را شامل حال خانواده شهدا و ایثارگران فرموده از این خانوادهها دلجویی کرده روحیه آنان را تقویت مینماید، چون با عنایت به سیاق آیه فوق و آیه ۱۵۴ بقره، آنان، از مصادیق صابراناند که مورد امتحان الهی قرارگرفتهاند.
🔹خدای متعال به خاطر انحراف منافقان، برایشان آرزوی #مرگ نمودهاند: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (منافقون/۴).
🔸لذا اهانت به ساحت شهدا، در طول تاریخ توسط منافقان و دشمنان خارجی انجامشده است. اخیراً هم یکی از سران فتنه۸۸ (میرحسین موسوی) کینهاش را علیه #شهید_همدانی علنی کرده به ایشان و مدافعان حرم اهانت نموده است!
🔺موسوی و طرفدارانش بدانند که شهید همدانیها، شهید سلیمانیها، شهید اسکندریها و... خود را فدا کردند تا ناموس، شرف و وطن دست داعش نیفتد.
✍️علی اکبر صیدی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#یک_خبر_یک_تحلیل (۲۵۳)
🔻خبر: ترور سلمان رشدی، نویسنده هتاک و مهدورالدم کتاب آیات شیطانی در روز گذشته، بازخورد خبری بسیاری در رسانهها داشته است.
🍃🌹🍃
گزارههای خبری:
1⃣ رسانه آمریکایی دیلیمیل گزارش داد: «سلمان رشدی ۱۰ تا ۱۵ چاقو خورده که یکی از آنها به گردن او اصابت کرده است»
2⃣ کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، نویسنده هندیتبار مقیم انگلیس، ۴ مهر ۱۳۶۷ از سوی انتشارات پنگوئن انگلیس به چاپ رسید؛ کتابی که در قالب رمانی خیالی، استعارهگونه و کنایهآمیز به وهن پیامبر اسلام(ص)، جبرئیل، یاران پیامبر و همسران ایشان و همچنین مفاهیمی همچون وحی میپرداخت.
گزارههای تحلیلی:
1⃣ سلمان رشدی از اولین نویسندگانی بود که با سبکی وهن آلود نسبت به اسلام و پیامبر(ص)، اقدام به نگارش کتابی موهن با نام آیات شیطانی نمود؛ توهین آشکار سلمان رشدی به اسلام و پیامبر مهر و رحمت در این کتاب باعث گردید که امام خمینی فتوای مهدورالدم بودن او را صادر کند.
2⃣ تا به این لحظه پیرامون انگیزه ضارب برای ترور سلمان رشدی خبرهایی قطعی منتشر نگردیده است؛ لذا نمیتوان پیرامون آن یک تحلیل جامعومانع ارائه داد و تنها بر اساس احتمالات پیرامون این ترور میتوان دو سناریو را مفروض داشت؛ سناریو اول، ارتباط این ترور را با مذاکرات هستهای و با هدف تأثیر بر مذاکرات و یا کلید زدن سناریوی حقوق بشری علیه ایران میداند؛ در سناریوی دوم، میتواند این ترور با نگاه فردی و با انگیزه دینی، با هدف انتقام از توهینهای این نویسنده باشد. بیشک پاسداشت فتوای امام پس از سالها توسط فردی ساکن آمریکا که با اینکه امام راحل و زمانه زندگانی او را درک نکرده ولی فرزند معنوی مکتب ایشان محسوب میگردد، نکتهای قابلتأمل و موجب افتخار برای همه ملل مسلمان است.
🔺نکته پایانی اینکه؛ امام راحل در حکم تاریخیشان برای ترور سلمان رشدی نوشتهاند: «تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید»؛ لذا یکی از کارکردهای چنین حرکتی را باید بازدارندگی در اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی دانست. بیشک شروع چنین بازدارندگیای در زمانی که در غرب به بهانه حقوق بشر، اقدام به قرآن سوزی و چاپ کاریکاتور علیه پیامبر(ص) و مقدسات اسلامی مینمایند، موجب مسرت و خوشحالی برای همه مسلمانان خواهد بود.
✍یعقوب ربیعی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
⁉️ چرا «موضعگیری» نمیکنیم؟!
🔹۱. ما «شأن علمی» داریم و مداخله در امور «عینی» و «انقلابی»، مخالف وجاهت و منزلت علمی ماست. ما باید فقط به «مبادی بعیده» و «انتزاعیاتِ بریده از واقعیّات» بپردازیم. این مسائل، «سیاسی» هستند و راه «سیاست» از «علم» جداست. اهل علم و پژوهش و معرفت نباید «سیاستزده» و «سیاسیکار» شود. ما سرگرم مباحثِ «مجرّد» و «انتزاعیِ» خویش هستیم و از «معقولاتِ بیخاصیّت»، لذّت میبریم. اینکه برای «جامعه» و «حاکمیّت» چه رخ خواهد داد و «نظم اجتماعی» و «هندسۀ سیاسی» به کدام سو خواهد رفت، کمترین ارزشی ندارد. وظیفۀ ما، اندیشهورزی در حوزۀ «مبادی» است و بس.
🔹۲. «انقلاب» و «نظام» هم جزو سیاست هستند و ما نباید «وابسته به نظام» قلمداد شویم. ما مفتخریم که «مستقل» هستیم. سیاست، مبتنی بر «حقّ» و «باطل» نیست و فقط در چهارچوب «قدرت»، تعریف میشود. پس تفاوتی میان این و آن نیست. اسلامِ ما، «اسلامِ منهای انقلاب» است؛ «اسلامِ بیتفاوتها»، «اسلامِ حاشیهنشین»، «اسلامِ غیرسیاسی»، «اسلامِ قابلجمع با همه»...
🔹۳. انقلاب و نظام که هیچ، حتّی خودِ «اسلام» نیز از «شیوخ اسلام»، مهمتر نیست. باید نسبت به شیوخ اسلام، حسّاس و متعصّب بود و نه اسلام. بگذارید «ضروریّات دین» را انکار کنند و «بنیانهای باور دینی» را متزلزل سازند؛ آنچه که مهم است، بقای ماست. ما اسلام را برای خویش میخواهیم، نه خویش را برای اسلام. ما مقوّمِ دین هستیم نه خودِ دین.
🔹۴. ما همیشه در میانۀ دو صندلی مینشینیم و با «مرزبندیِ ایدئولوژیک»، بیگانهایم. ما یاد گرفتهایم که چنان «مبهم» و «دوپهلو» سخن بگوییم و بنویسم که به هیچ اعتباری، کسی نتواند گریبان ما را بستاند. مگر فرح پهلوی، «انجمن فلسفه» بر پا نکرد و «فیلسوفانِ سنّتگرا» را فرانخواند و در کنار آنها ننشست؟! مگر سکولارها با فقهای سنّتی و لندنی و ... معارضه دارند؟! فردا نیز که این نظام برچیده شود، حتّی اگر نظام بعدی، «سکولار» باشد، ما منزلت خویش را خواهیم داشت. وجود ما، گرهخوره به هیچ نظامِ سیاسیای نیست. ما همچون ریگِ تهِ جوی هستیم که میمانیم. بگذار انقلابیها در زدوخوردها و نزاعها، هلاک شوند؛ ما فقط نظارهگریم.
۵. ما «دینداران هزینهگریز» و «مؤمنان عافیّتطلب» هستیم که همواره از معرکه گریختهایم و «درسوبحث» را بر «مجاهدت» ترجیح دادهایم. ما اهل «علم» و «فضل» و «تعمّق» و «اعتدال» هستیم، نه همچون انقلابیها، «فحاش» و «هتّاک» و «نامعقول» و «خشونتگرا». «صراحت» و «شجاعت» و «غیرت» و «حسّاسیّت»، فضیلت نیستند، بلکه «خشونت» و «فحاشی» و «تندی» و «بیادبی» هستند. انقلابیها، «تهیمغز» و «جزماندیش» و «نامتعادل» هستند، و ما «عقل کلّ» و «مرکز عالَم» و «دوراندیش».
🔹۶. ما برای حسینبنعلی، «اشک» میریزیم و «مجلس» بر پا میکنیم، امّا «عملِ حسین» را تکرار نمیکنیم. ما در «صحنۀ عمل»، چونان هزارها مسلمانی هستیم که کربلا را به «نظاره» نشستند و نه در این سو بودند و نه در آن سو. امّا امروز، برای آنچه که رخ داده و تاریخی که سپری شده و هزینهای ندارد، گریان و نالان هستیم، بیآنکه اشک و آهمان، اندکی به «عمل» پیوند بخورد و «هزینهزا» و «خطرآفرین» باشد.
🔹۷. آری، ما «حوزویان و دانشگاهیان سکولار» هستیم؛ «خواصِ بیاثر»، «نخبگانِ منفعل»، «عالمان بیعمل»، «دیندارانِ انباشته از مفاهیم و معارف و تهی از جسارت و اقدام»، «حاشیهنشینانِ موجّه و معتبر امّا بیتحرّک»، «محافظهکارانِ مصلحتاندیش و خودخواه»....
خطّ سرخِ حسینبنعلی کجا و ما کجا؟!
✍مهدی جمشیدی
🆔https://rubika.ir/savadesiasi
🆔https://eitaa.com/savadesiasi
🆔https://splus.ir/savadesiasi