هدایت شده از عمار۱۱۰
🔴مهر جویی بهانه کینه جویی‼️
🔹خبر مرگ استاد داریوش مهرجویی و همسرش خبر تلخ و ناراحت کننده ای بود. اما اعلان خبر مرگ این فیلمساز دوباره فرصتی شد برای ماهیگیری جماعتی مغرض که این بار طعمه شان خبر مرگ فیلم سازی بود که همین چندماه قبل در لوکزامبورگ در پاسخ به سوال مغرضانه خبرنگار خارجی گفته بود : " ما به دلیل تماشای فیلم اینجا حاضر شده ایم و وظیفه تو این است که این فیلم را تماشا کنی. درباره این فیلم صحبت کنی.وظیفه تو این است که از من درباره فیلمم سئوال کنی. موضع گیری سیاسی من چه اهمیتی برای شما دارد؟چرا این سئوال را از من می پرسید؟ آیا من در جایگاهی هستم که از شما بپرسم چرا این رنگ لباس را برای خود انتخاب کرده اید و پوشیده اید؟"
🔻اما واکنش های انحرافی در چند گروه قابل دسته بندی است:
1⃣ گروه اول #فرصت_طلبان تفرقه افکن هستند. گروهی که بلافاصله بعد از اعلان خبر، بدون هیچ سند و مدرک با انتساب این قتل به اتباع افغانستان به دنبال سناریوی افغان هراسی میباشند. نکته جالب ماجرا اینجاست که فرزند مرحوم اصرار دارد که هیچ سرخط و نشانه ای از اینکه قاتل تبعه غیرایرانی باشد نیست و از طرفی تاکنون ۴ مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پروندهٔ قتل مهرجویی و همسرش بازداشت شدهاند که هیچیک از افراد بازداشتشده از اتباع بیگانه نبودهاند.
2⃣ گروه دیگر #کامجویان هستند. بلاگرهایی که بیشتر در اینستاگرام آشیانه دارند و بدون توجه به پیامدهای سنگین توئیت ها و استوری هایشان با ضریب دادن به سوژه های اینچنینی، به نام طغیان ناامنی و به کام جذب فالوور معمولا بر طبل سیاه نمایی و ناامنی می کوبند. جماعتی که گاه روزها برای مرگ فلان سلبریت چشم انتظاری میکشند و برای موج سواری، طالب حاشیه های پر رنگ تر از متن در مراسم تشییع و تدفین هستند. موضوع که هوشمندی بیشتر فرزند استاد و بازماندگان را میطلبد!
3⃣ #کینه_جویان گروه سوم هستند. این طیف که بیشتر کارشناس نماهای شبکه های ماهواره ای و اپوزیسیون خارج نشین هستند بعد از ناکامی براندازی با پیکر مهساامینی همچنان برای انتقام گرفتن از حاکمیت به دنبال بازی با اجساد بی روح هستند. ودر این بازی تلخ و کثیف گاهی فوت طبیعی مرحوم فردوس کاویانی را بهانه ای میکنند برای متهم کردن حاکمیت و گاهی قتل مهرجویی را بهانه ای میکنند برای کینه جویی!.
سریالی که با هدف انباشت نفرت و جرقه زنی در روز مبادا صورت میگیرد و اینبار حتی صدای اعتراض اصلاح طلبان رادیکالی همچون رحمت الله بیگدلی را در آورده است!. اما حیف که رسانه و فضای مجازی در کنار همه کارکردهای مثبتش، متاسفانه قدرت "تحمیق مخاطب" هم دارد.
🔹به نظر میرسد بهترین گزینه برای گرفتار نشدن در دام شیادان رسانه ای و سیاسی، پرهیز از هرگونه گمانه زنی قبل از قطعی شدن علت قتل میباشد.
🔹در نهایت بد نیست بدانیم که طبق آمار مطالعه جهانی حدود ۴۶۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اثر آدمکشی جان خود را از دست داده اند و در بدبینانه ترین حالت بر اساس آمار وقوع جرم که از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ارائه شده است، ایران در حوزه جرایم خشن در بین ۷۰ کشور اول جهان نیست.
🖌 #محمدصادق_سلطانزاده
🌸 #عمار۱۱۰: کانال برادر سلطانزاده
🟢 ـــــــــــ❅🌿🌿🌿❅ــــــــــــــ
🔻 پاتوق نخبگان سیاسی در ایتا👇
@ammar110
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
👤 سید محمدمهدی موسوی، مجری و روزنامه نگار
زمان: چهارشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸
مکان: قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🆔 @asre_tabyin
✍️اتفاقات دردناک جنایت اسراییلی بیمارستان المعمدانی غزه و یک تحلیل و گمانه کوتاه
1️⃣ #توصیف: آخرین واکنشها به حمله وحشیانه صهیونیستها به بیمارستان المعمدانی
سران کشورهای مختلف جهان به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
* دبیرکل سازمان ملل: از کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی در حمله به بیمارستانی در غزه ، وحشت زده هستم و آن را قویا محکوم میکنم.
* رئیس جمهور آمریکا: ما نسبت به کشته یا زخمی شدن مردم بی گناه اندوهگین هستیم.
* رئیس جمهور فرانسه: هیچ چیزی نمیتواند بمباران یک بیمارستان و یا هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را توجیه کند.
* وزارت خارجه اسپانیا: حمله به بیمارستان غزه کشتاری هولناک است. قوانین بشردوستانه بینالمللی باید رعایت شود.
* وزارت خارجه آلمان: برلین از گزارشها درباره مرگ صدها نفر در حمله به بیمارستان المعمدانی شوکه شده است.
* معاون شورای امنیت ملی روسیه: مسئولیت نهایی این حمله با آمریکا و کسانی است که بیرحمانه از جنگ در کشورها و قارههای مختلف سود میبرند.
* رئیس کمیسیون اروپا: حمله به بیمارستان مملو از کارکنان پزشکی و غیرنظامیان هیچ توجیهی ندارد.
* رئیسجمهور ترکیه: بمباران بیمارستانی که کودکان، زنان و افراد بیگناه و غیرنظامی در آنجا حضور داشتند، مصداق بارز جنایت غیر انسانی است.
* دیده بان حقوق بشر: کشتار بیش از ۵۰۰ فلسطینی، جنایتی غیرقابل توصیف است.
* اتحادیه عرب: غرب باید فورا فاجعه حمله به غزه را متوقف کند.
* وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که نشست بین سران این کشور، آمریکا، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین که قرار بود روز چهارشنبه در امان برگزار شود را لغو کرده است.
* رهبر حزب کارگر انگلیس: صحنههای کشتهشدن صدها نفر در بیمارستان المعمدانی در نوار غزه کاملاً ویرانکننده هستند و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
* رئیسجمهور مصر: من حمله اسرائیل به بیمارستان غزه را شدیداً محکوم میکنم، این اقدام نقض آشکار قوانین بینالمللی است.
* مراکش بمباران این بیمارستان توسط رژیم تروریست صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار حمایت از غیرنظامیان فلسطینی شد.
* وزارت خارجه ونزوئلا: ما خواستار آتشبس فوری به دلیل حملات و تجاوز آشکار به حقوق بشر در غزه هستیم.
* «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در وین: کسانی که بدون توجیه و هیچ بهانهای، مانع تصویب پیشنویس قطعنامه روسیه شدند، بیشترین مسئولیت را در قبال تحولات بسیار خطرناک اخیر [در نوار غزه] دارند./فارس
2️⃣ شاید #تحلیل این باشد که اسرائیل برای دستاورد بزرگ و جبران شکست و بازگشت هیمنه و ایجاد ترس و در یک جمله #ریکاوری_سیاسی_و_اجتماعی، به این حمله کور و تولید تبعات اجتماعی و مردمی گسترده برای مقاومت نیاز ضروری داشت و این یک تئوری انتحاری بزرگ و پرریسک بود.
3️⃣ و چه بسا تجویز و #استراتژی این باشد که این ریکاوری موقت به انزوای بین المللی اسرائیل ختم شود و توطئه اسرائیل در امتدادبخشی و فرافکنی جنگ به سمت رودرویی مستقیم آمریکا و ایران و پاک کردن صورت مساله و بازگشت حیثیت از دست رفته و غیرقابل ترمیم به تعبیر رهبر انقلاب، نقش بر آب شود.
4️⃣ و اما #پیامدسنجی و نتیجه اینکه با توجه به بیانیه های اخیر علیه این جنایت و تقلای رسانه ای رژیم جعلی برای گردن نگرفتن ماجرا و هدایت آن به سمت راکت های سرگردان حماس و از طرفی فشار حداکثری بین المللی بلحاظ سیاسی، این اتفاق منجر به آتش بس شود که طبیعتا یک جنایت جنگی و انسانی نمی تواند برگ برنده تعبیر شود و بازنده این جنگ تقریبا دوهفته ای در صفحات تاریخ همچون جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه نیز رژیم اسرائیل ترجمه و تفسیر خواهد شد. مگر اینکه اتفاقات غیرمترقبه و بی تابی جبهه مقاومت، برگ جدیدی را برای صحنه رو کند که طبیعتا فرایند و برآیند نظامی و اجتماعی و سیاسی متفاوتی در عرصه بین الملل خواهد داشت.
🌐لینک مطلب:https://www.asretabyin.ir/1402/07/27/1-46/
🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎دکترین اسرائیل برای جبران شکست طوفان الاقصی و چرایی کشتار بیگناهان و مردم عادی غزه را در جمله پایانی این #خبرنگار_مزدور بشنوید و ببینید.
#الاقصی
#المعمدانی
#اقتدار_و_مظلومیت
🌐لینک مطلب: https://aparat.com/v/FGirN
🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ترکیب سه اتاق استراتژیک در پشت خاکریزهای رژیم جعلی اسرائیل
▫️ترکیب و اتصال اتاق فکر و اتاق جنگ و اتاق روایت و رسانه در گزارش حنانیا نفتالی سرباز مزدور اسرائیلی را در این کلیپ ببینید که چگونه با شور و اشتیاق از ضرورت #جنگ_دیجیتال در تقابل خیر و شر! سخن میگوید.
▫️این فرقه صهیونیستی با پشتوانه هالیوود و کارگردانان مشهور آمریکایی مثل #تارانتینو که اینروزها در سرزمینهای اشغالی و پشت خاکریزهای این رژیم جعلی خیمه زده، خوب بلد است که با ابزار رسانه از حربه مظلوم نمایی و قدرت نمایی توامان و نقش شیر و موش همزمان جهت #برساخت_دراماتیک و مهندسی شده از واقعیت ها استفاده کند.
▫️دروغ های بزرگ و اخبار وارونه از تاکتیک های خبری این روزهای صهیونیست هاست که از انزوا و تهدید خارج شوند.
#جنگ_روایتها
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب:https://aparat.com/v/7byBe
🆔 @asre_tabyin
🔎خط خبری رسانههای آمریکایی و لندنی؛ تبرئه اسرائیل از فاجعه المعمدانی!
🔸آسوشیتدپرس: پس از انفجاری که در بیمارستان غزه صدها نفر را کشت، با گسترش خشم در منطقه، حماس و اسرائیل یکدیگر را مورد سررنش قرار دادند.
🔸رویترز: پس از حمله به بیمارستان غزه که صدها نفر را کشت، بایدن به اسرائیل میرود.
🔸بیبیسی: بیم صدها کشته در انفجار بیمارستان غزه میرود؛ در حالی که بایدن عازم اسرائیل است.
🔗برآیند و فرامتن:
1⃣حذف فاعل کشتار انسانی در بیمارستان المعمدانی با بکار بردن واژه "انفجار" به جای اشاره به حمله وحشیانه اسرائیل و #تردیدانگاری در "عامل" این فاجعه با کنار هم نهادن حماس و اسرائیل
2⃣تقلیل دادن و کوچکنمایی تعداد شهدا با بکار بردن واژه "صدها نفر" که از عمق فاجعه و میزان محکومیت ماجرا و درنتیجه، میزان همدردی افکارعمومی می کاهد.
3⃣بی تقصیر و ناجی جلوه دادن آمریکا و بایدن با تاکید بر اینکه بعد از واقعه به اسرائیل سفر میکند.
4⃣سانسور خشم جهانی با محدود کردن ماجرا به غزه و نهایتا منطقه با اشاره نکردن به موج منفی و خشم بینالمللی علیه اسرائیل
5⃣کاستن از میزان بار عاطفی و مظلومیت فاجعه انسانی با بکاربردن تصاویر بسته و محدود به چندنفر زنده
6⃣قوس نزولی اسرائیل و رسانه های جهانی از ادعا به تردید و سپس انکار تقصیر، بعد از مشاهده خشم جهانی و البته سعی در پاک کردن شکست طوفان الاقصی از اذهان عمومی
7⃣رسانه ضلع سوم جنگ در عصر حاضر است و مدیریت و #مهندسی_افکار_عمومی نسبت به صحنه، حائز اهمیت بوده و واژه ها و تصاویر، پتانسیل بالایی در تعیین برگ بعدی ماجرا دارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از فکرت
نشست بازنمایی جنگ غزه - سعیدی و محمدلو.mp3
15.36M
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
👤 سید محمدمهدی موسوی، مجری و روزنامه نگار
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی شبکههای اجتماعی هم مستعمره اسرائیل میشوند
▫️بدلیل سلطه سایبری صهیونیزم، صدای مظلومیت فلسطین در فضای مجازی هم بایکوت میشود. گزارش یک ژورنالیست خارجی درباره اتوبان یکطرفه متا و اینستاگرام و...به نفع رژیم جعلی اسرائیل را ببینید.
#استعمار_مجازی
#سلطه_سایبری
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
📥 فایل کامل نشست را در سایت آپــارات و یــوتیــوب مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔎نظام آموزش و پرورش و سه حلقه فراموش شده
▫️اخیرا شنیدیم که وزیر آموزش و پرورش از باز بودن مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه خبر داده و گفته در راستای کشف استعدادهای ورزشی و توام با مشارکت خانواده ها این طرح را ابلاغ کرده است.
▫️وقتی پیشرفت ژاپن در ورزش را با تکیه بر برنامه بلندمدت و تولید انیمیشن جذاب فوتبالیستها و بعد والیبالیستها میبینیم که برنز و سوم لیگ جهانی والیبال می شود و در جام جهانی فوتبال خوش میدرخشد و بعد جام جهانی، آلمان مدعی، ترکیه چغر و چند کشور مطرح آفریقایی و آمریکای جنوبی دیگر را چهارتایی و شش تایی شکست میدهد، طبیعتا چنین طرح و رویکردی در کشف استعداد از پایه شاید طبیعی و معقول بنظر میرسد.
▫️اما مدارس ما با چه چالش های دیگری در متن و جهتگیری تحصیلی مواجه است که لازم باشد تعطیلات را در جهت حل و رفع آنها اختصاص دهیم؟
1⃣ هویت و تربیت: دیدن نوجوان ها پای گیم و شبکه های اجتماعی مسموم برای ساعتهای متمادی و گذران اوقات اصلی و فرعی و فراغت زندگی بصورت باری به هرجهت و پرسه زن و تماشای آسیب هایی که هرساله با عناوین مختلفی همچون ۱. اسکیت سواران خیابان چمران شیراز، ۲.لایو جنجالی و تکان دهنده نوجوان ۱۴ ساله با یک اینفلوئنسر و ۳. ماجرای چاقوکشی هلیا و رقص ساسی مانکن و...... نشان از یک ضعف و خلا جدی در انتقال آموزه های هویت بخش در مقابل آگاهی کاذب، شخصیت برساخته و تکنولوژیزده و سرگردان در ساختار تربیتی دارد.
▫️اینکه تربیت و اخلاق و صورت بندی هویت مستقر، همردیف تعلیم و نه بعنوان خط فرعی و سیاست درجه دو در پروژه آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
2⃣ توانایی و مهارت: علم بدون کارکرد و علم بدون مساله و علم بدون اتصال به صنعت و بطور کلی علم بدون توانایی نوآوری و ارائه راه حل در جهان امروز نمی تواند افقگشا باشد. هابرماس از سائق های شناختی در ساحت عقلانیت اینچنین گفته که دانش با رویکرد پوزیتویسم برای کنترل و پیش بینی بود، هرمنوتیک هم رویکردی برای فهم و شناسایی جهان ذهن بود و رویکرد انتقادی نیز در جهت رهایی بشر، طراحی شده بود. هم او عقلانیت ارتباطی را به داعی تعامل و تضارب و تفاهم جهان امروز طرح نمود.
▫️سوای ضرورت توجه به رویکرد و مبانی دانشی بایستی نوجوان امروز با مسائل کاربردی زندگی از تعامل درست در محیط و سبک زندگی و مصرف سالم تا آچارکشی ماشین آلات و تعمیر لوازم خانگی و کار با چوب و هنرهای هفت گانه هم توانایی متوسطی بدست آورد و با بازار کار و معیشت بیگانه نبوده و عقل معاش هم به تعبیر علما با تکیه بر دانش در طول ۱۲ سال تحصیل بدست آورد.
3⃣ بینش و استراتژی: اما پاشنه آشیل بزرگی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید میکند، فقدان آموزه های استراتژیک است. کلان روایت های نظام و خط و مشی های اصلی و فرصت ها و منزلت و دستاوردهایش در سطح داخلی و خارجی و همچنین دوست و دشمن بینالمللی و همچنین تهدیدها و گسل هایی آسیب زا و جنگ شناختی در طول سال های بعد انقلاب، چرا متن درسی ندارد یا فقط دچار تعارفاتی در لابلای برخی دروس عملا جنبی و بطور موجز و بزن دررویی مطرح شده است.
▫️ظاهرا که تاریخ را هم جنبی و بدون جریان شناسی و آموزه های سیاسی تدریس می کنیم و در فهم و انتقال دوست و دشمن خارجی بطور کلاسیک در مدارس هم دچار کلیشه یا لکنت زبان شده ایم و به راهپیمایی رفتن و شعار دادن سر صف ها و خواندن سرود ملی و اهتزاز پرچم در برخی مدارس غیرانتفاعی مذهبیطور اکتفا کرده ایم.
▫️تربیت چمران هایی که برای دفاع از دین و حقیقت و وطن و حمایت از مظلوم و مبارزه با استکبار، زندگی در ایران و آمریکا و لبنان برایش فرقی نمیکند، خیالی بیش نیست. انسانی که هم نخبه بود و هم چریک و حتی علم را هم با فهم تمدنی و جهت رقابت با دنیای غرب در بالاترین سطح فراگرفت.
✍علیرضامحمدلو
https://www.asretabyin.ir/1402/08/04/1-59/
🆔 @asre_tabyin
🔎حجاب در مثلث فطرت، فرهنگ و قدرت
✍️علیرضامحمدلو
▫️امور فطری در پذیرش فردی، چاشنی معرفتی میطلبند و در اقامه و بقای اجتماعی نیاز به مراقبت و خط مشیگذاری دارند تا مبتلا به غفلت فرهنگی در غیاب توجه سیاسی نشوند.
🔹این موضوع به تعبیر جوزف نای (نویسنده آمریکایی) که از ظهور قدرتهای نو در عصر ارتباطات و اطلاعات یاد میکند، به دلیل بار ارزشی و به شدت عجین به باورها و آرمانهای معنوی و انسانی، می تواند یکی از پایههای #قدرت_نرم انقلاب اسلامی در تقابل با اندیشه های تجاری و جریان فساد و صنعت فحشا در عرصه بینالمللی تلقی شود.
🔹از ظرفیت فطری حجاب و #عفاف در جامعه پذیری و تبدیل شدن به فرهنگ عمومی که بگذریم، فرهنگ و قانون به عنوان یک قاعده کلی بایستی به عنوان دو متغیر دیالکتیکی و در بده بستان باهم تعریف شوند تا پوسته سخت یکی با هسته نرم دیگری و بالعکس، متوازن شده و به طور هم افزا و در نسبت با همدیگر، اقناع و مراقبت در سطح افکار عمومی را به سرانجام برساند.
🔹به بیان دیگر برای #حجاب، هم بایستی تبیین و تبلیغ کرد و گره های ذهنی را گشود و هم برای دفاع از همین فرهنگی بودنش یک سری خط کشی ها را پذیرفت تا اسیر جنگ های شناختی نشود و با عملیات های رسانه ای از جاده فطرت فاصله نگیرد.
🔹فطریات امور سخت شکنی هستند ولی بدون پشتوانه و مراقبت و خط شکنی هم عرض با تبیین و تبلیغ، تبدیل به یک ذائقه سطحی شده و از دایره فرهنگ خارج می شوند.
اصل و ادامه یادداشت https://irna.ir/xjNT8K▫️
▫️https://www.asretabyin.ir/1402/08/14/1-61/
🆔 @asre_tabyin
🔎تاملی جامعه شناختی پیرامون حجاب و عفاف و یک راهبرد
▫️برای درک موضوعات امروزی میبایست رویکرد ترکیبی را در پیش گرفت و از تحلیلهای تک ضلعی به سمت تحلیل های چندضلعی و چندعاملی(multifactorial) تغییر وضعیت داد.
▫️برای ساخت و مدیریت فرهنگی جامعه بایستی حوزه #ارتکازات و بینشهای غیررسمی جامعه را که غالبا بطور ناخودآگاه و غیرمدرسی در رگ های افکارعمومی تزریق میشوند، مورد توجه و تامل جدی قرار داد.
▫️#حجاب و عفاف را اگر از نگاه فرهنگ تحلیل نماییم، امری است که بایستی مبتنی بر فضاسازی و انگاره سازی و الگوسازی در پازل مدیریت فرهنگی تبدیل به #عادتواره بخشهای نوجوان و جوان و نسل جدید جامعه شود. همراهی حداکثری نتیجه تداوم و استمرار و خلاقیت و تکرار در ساخت و تعمیق انگارههای مثبت پیرامون یک موضوع است.
ادامه یادداشت را اینجا مطالعه بفرمایید.
https://www.asretabyin.ir/1402/08/19/1-62/
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎حیثیت گمشده و تصویرسازی منفی از سه مولفه فرهنگی_تمدنی
🔸تردیدی نیست که یکی از اضلاع حکمرانی در عصر اطلاعات و ارتباطات و جامعه شبکه ای به تعبیر کاستلز، مدیریت تصویر و انگاره سازی است. انگاره ها و تصویرها در کنار کارآمدی و مشروعیت، در نظم و امنیت و مدیریت اجتماعی نقش بسزایی دارند.
▫️از این پرسپکتیو که دلالت های فرهنگی_هویتی و مولفههای معرفتی_تمدنی را در بازنمایی مورد توجه قرار میدهد و نه از حیث کارگردانی و فضاسازی یا از جهت پیرنگ داستانی و شخصیت پردازی، مینیسریال #حیثیت_گمشده، سه تصویر منفی و خطرناک برای مخاطب القا می کند که در ادامه میآید.
▫️لازم به ذکر است که این اثر، تابستان امسال و در ۹ قسمت به کارگردانی سجاد پهلوان زاده(کارگردان سریال سقوط) و بازی مهدی حسینی نیا، بهاره افشار و الناز حبیبی و... از شبکه خانگی پخش گردید به جهت رعایت اسپویل، فقط نکات تحلیلی بدون اشاره به خط روایت سریال تقدیم میشود.
1️⃣ تصویری تحقیرشده از زن: مخرج مشترک از سه نقش اصلی زن در سریال را در این سه عبارت می توان خلاصه کرد: نگاه ابزاری و کالاشدگی/ القای حقارت و ضعف و ترحم/ تروما و حس انتقام. هیچ نقش مثبتی در #سریال شاهد نبودیم و همه زنان نیز مبتلا به ضعف های عمیق و تباهی بودند.
2️⃣ تصویری گسیخته از خانواده: پدرانی که یا معتادند و یا قمارباز که با چاشنی خشونت و بددهنی، دختر شوهر میدهند و نسبت به تادیب و حقوق و آینده فرزندان، اعمال اقتدار یکطرفه می کنند و یک فروپاشی عینی و ذهنی را برای #خانواده رقم میزنند. همسران و شوهران داستان هم یا جاه طلب و عیاشند یا جاهل و بیاعتبار.
3️⃣ تصویری جهلاندود از غیرت: در واقع این سریال با بی توجهی مرد به همسرش شروع می شود، با جهل و خشونت و قتل تحت عنوان #غیرت و حیثیت و #ناموس، پیش می رود و با سوءتفاهم و حس درماندگی پایان می پذیرد. جهل و تعصب نامیدن و سوءتفاهم خواندن مفاهیمی همچون غیرت و ناموس در سریال، ضربه عمیقی بر پیکر مولفههای راهبردی فرهنگ است.
▫️#شبکه_خانگی که آلترناتیو سریال های ماهوارهای تلقی میشد، حال تبدیل به ماشین انگاره سازی شده و با ایده عبور از کلیشهها در حال تصویرسازی منفی و سیاه از مولفه های فرهنگی_تمدنی جامعه است. تردیدی نیست که در ساحت تصویر طبق #نظریه_کاشت، اگر باد بکاریم چند صباحی دیگر با انباشت ذهنیت ها و تصاویرسیاه، در ساحت رفتار اجتماعی طوفان درو میکنیم.
🔻در واقع گسست و پارگی های اجتماعی گاها نتیجه ذهنیت هایی است که از پس مصرف های متفاوت رسانه ای بدون دروازهبانی (Gatekeeping) و نظارت حاصل میشوند و دال بر این هستند که #مدیریت_تصویر به تعبیر اروینگ گافمن را باید در مدیریت اجتماعی جدیتر تلقی کرد.
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب در سایت عصر تبیین
🆔 @asre_tabyin
🔎جنگ ادراکی علیه افکارعمومی و القای اختلاف در جبهه مقاومت
▫️#جنگ_شناختی با دو عبارت ساده ولی دروغ از رسانه های معاندی همچون بیبیسی و ایران اینترنشنال و #رویترز ولی با فاصله زمانی حدودا یکماهه اتفاق میافتد:
۱. عملیات #الاقصی تقصیر ایران بوده و پشت صحنه حماسه ۷ اکتبر، جمهوری اسلامی است.( با هدف کوچک کردن حماس، پوشش ضعف و میزان آسیبپذیری، بهانهجویی برای ضربه زدن به ایران)
۲. رهبر ایران به رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفته که ایران بدلیل عملیات پنهانی الاقصی، وارد جنگ به نیابت از حماس نخواهد شد.(ایجاد افتراق و تحریک ایران به عملیات و بهانه جویی برای کشاندن مستقیم ایران به معرکه و ضربه زدن به قلب مقاومت)
▫️هدف این خبرسازی ها، تحت تاثیر قرار دادن ادراک اجتماعی و گسل سازی میان افکارعمومی و سیاستهای رسمی نظام است. در خبر نخست، بخشی از جامعه را ترسانده و علیه نظام تحریک میکنند و با خبر دوم، بخش دیگری از جامعه را ناامید کرده و منتقد نظام میسازند. برچسب ناصبی و برجسته سازی سنی بودن حماس نیز در همین چارچوب قابل فهم است.
🔻شاید بتوان این مصداق خاص از خبرپراکنی جبهه معاند را ذیل عبارت حکیمانه سیدحسن نصرالله درک نمود که گفت: چشمتان به میدان باشد. جریان خبری آمریکایی_اروپایی، خیزش و اعتراض افکارعمومی جهان علیه اسرائیل را سانسور میکند و از طرفی نیز ایجاد اختلال و افتراق در افکارعمومی ایران(حامی ارشد مقاومت) را پیگیر است. پس باید چشم ها را شست و به میدان نگریست و فریب نخورد.
#غزه
🔎علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب در سایت عصر تبیین
🆔 @asre_tabyin
🔎تاملی در موضوع حجاب و هارمونی فرهنگ از بنیادها تا نمادها
✍علیرضامحمدلو
▫️برخلاف دیدگاه برخی که #حجاب را یک نماد صرف میدانند و ایستادن پای این سنگر را یک هزینه اضافی و طرح شکست خورده قلمداد میکنند، باید اذعان داشت که این نماد در واقع یک برونداد معرفت شناختی و اپیستمولوژیک است و ریشه عمیقی در پایهها و رد پای وثیقی در چارچوبها دارد.
▫️در حوزه فرهنگ اگر بخواهیم از ساحت درونی سازی به لایه برونی سازی و عینیسازی فراگیر برسیم بایستی سرمایه نمادین داشته باشیم و بدون نماد و اسطوره، عمر و اعتبار فرهنگ حتی در لایههای معرفتی عمیق هم دیری نخواهد پایید. نمادها و اسطورهها و نشانهها و الگوها، عامل پایایی و بقای فرهنگ و انتقال یک تمدن محسوب میشوند.
ادامه یادداشت را از طریق لینک👇مطالعه کنید. https://tn.ai/2991651
🆔 @asre_tabyin
«زخم کاری» بر هویت زن و چالش بازنمایی در شبکه خانگی
▫️پیرنگ و خط روایت سریال با محوریت مافیای اقتصادی و رقابت هلدینگهای غول پیکر در بازار داخلی و بینالمللی و با تعلیقهای فرعی عاشقانه پیش میرود، اما #دلالتهای_فرهنگی و فرامتنهای اجتماعیاش بسیار قابل تأمل هستند و ذهن تحلیلگر را به تأثیرات ناخودآگاه این سبک از بازنمایی در جامعه حساس میکند.
▫️فارغ از اینکه #داروینیسم_اجتماعی و اقتصادی را به تصویر میکشد که هر فردی از سمیرا تا سیما برای بقا و بردن یا نباختن، حتی با نزدیکترین اطرافیانش هم سر جنگ دارد و جدای از ماکیاولیسمی که میان جعفرآبادیها و ریزآبادیها روایت میکند و سودگرایی (Utilitarianism) و سوداگری (Mercantilism) به عنوان هدف غایی مالکها و ناصرها و منصورهها و طلوعیها، هر وسیلهای حتی کشتن و قتل نزدیکان را مثل آب خوردن توجیه میکند، نکات ویژهای در باب #بازنمایی_زن و خانواده به عنوان عناصر فرهنگی و مؤلفههای تمدنی حائز اهمیت هستند.
▫️ادامه یادداشت در لینک 👇
http://mshrgh.ir/1549695
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎تحلیلی کوتاه از بیانات رهبرانقلاب پیرامون منزلت راهبردی نمادها
🔸تقدم یا همطراز بودن حاشیه های ارزشی بر متن ورزشی در رفتار ورزشکاران از نکات مهمی بود که ایشان بر محورهای قبلی افزودند. این همه تاکید بر نشانه و #نماد در بیان و کلام شخص اول مملکت حاکی از نگاه استراتژیک ایشان به سکوهای ورزشی و هنری و قهرمانی در سطح ملی و بین المللی است.
▫️توضیح اینکه نماد در نگاه جامعه شناختی کارکردهای متنوعی دارد که این مقوله را تبدیل به یک دیپلماسی و ابزار #قدرت_نرم می کند.
1⃣اولین کارکرد نماد، #اثر_تعاملی است که زبان مشترک ایجاد کرده و سرمایه اجتماعی را تقویت می کند. مثل زبان و خط و اشکال مختلفی که در ارتباطات بشر به کار گرفته می شود.
2⃣کارکرد دومی که از نماد انتظار می رود، #حیث_ترویجی و انتقالی در پیام هاست که هرچقدر نمادها توان ارتباطی بیشتری را تولید کنند، میزان جاذبه و مغناطیس یک سیستم را افزایش می دهند و #برندینگ جامعه را ارتقا می بخشند.
3⃣کارکرد سومی که برای نماد و توجه به نمادپردازی در جامعه می توان نام برد، حیث #هویت_بخش این مولفه محسوب می شود. جوامع غربی و شرقی به این نتیجه رسیده اند که از ارکان حفظ و مراقبت از سیستم اجتماعی، هویت بخشی برای سوژه ها در قبال ساختارهاست که این مساله با تولید معنا و ایدئولوژی و آگاهی (چه واقعی چه کاذب) با چاشنی نمادها و نشانه ها و ابزار اسطوره ها در بستر هنر و ورزش و فیلم و سریال محقق می شود.
4⃣علاوه بر هویت فردی و جمعی که در نتیجه تعمیم و تعمیق نمادها و نشانه ها در جامعه محقق می شود، تولید قدرت و #عمق_راهبردی است که ذیل جبهه سازی و با تلفیق رویکرد ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک در فضای بین الملل رقم می خورد.
🔹مطالعه کامل یادداشت از لینک👇
https://www.farsnews.ir/news/14020904000294
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎امر به معروف "مردم پایه" در یک تحلیل جامعه شناختی
▫️اخیراً عدهای از بانوان به صورت خودجوش و هماهنگ در متروی تئاتر شهر تهران اقدام به انجام فریضه امر به معروف کردهاند که برخی را متعجب ساخته است.
▫️اگر بخواهیم از حیث جامعه شناختی به مساله ورود کنیم باید گفت که در اندیشه اجتماعی با دو ژانر متفاوت از ثبات و #انسجام مواجه هستیم. انسجام سیستمی(System Integration) و انسجام اجتماعی(Social Integration).
▫️این مدل دوم برای کشورهایی است که ایدئولوژی و نقشه راه در این خصوص داشته و مردم جامعه نیز حدی از بالندگی، حس مسئولیت و تعهد در قبال دیگران را در #فطرت و DNA اجتماعی شان دارا باشند که جامعه ایرانی در این زمینه قدمتی دیرینه دارد.
▫️از طرفی جهان امروز در ادبیات اولریش بک، به آستانه جامعه خطر رسیده و یک فردیت فراگیر را تجربه میکند و اباحه گری در راستای پروژه جهانی سازی، #اتمیزه_کردن_انسانها را در اوج تفرد و تنهایی(Individualism) در پیش گرفته که فهم نظارت اجتماعی و "انسجام مردم پایه" برایش محال مینماید.
▫️از زوایه نگاه نظریات فرهنگی نیز، بی تفاوتی انسانها نسبت به همدیگر، غرق شدن افراد در خویشتن خویش، قانونی انگاشتن همه ساحات و سبقت گرفتن نهادها از انسانها یک پیامد خطرناک دیگری را در زیست جهان غرب محقق کرده که زیمل آن را #تراژدی_فرهنگ می نامد.
▫️فاصله گرفتن انسان از این مکانیسم و محصولات و نهادهایی که به دست خودش رقم خورده و بی اعتنایی نسبت به کشتی روی اقیانوسی که کل جامعه، سوار بر آن در حال حرکت به جلوست، جز یک تراژدی و از خودبیگانگی را در پی نخواهد داشت.
ادامه یادداشت از طریق لینک https://mehrnews.com/x33Bxn
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎اهداف پنجگانه در #جنگ_شناختی
1⃣ ایمان: تصویر منهای اخلاق و تزریق شبهات دینی
2⃣ امید: سیاه نمایی، القای بن بست و انسداد
3⃣ اراده: القای ضعف و عقب ماندگی و گزاره "ما نمی توانیم"
4⃣ اعتماد: تکرار واژه "ناکارآمدی"، تعمیم گسل ها،تولید بدبینی
5⃣ آگاهی: تغییر نظام محاسبات، تزریق اطلاعات گمراه کننده و اخبار وارونه
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی
▫️مرز جنگ شناختی در فاطمیه، تقابل در سطحی کلان محسوب میشد. نظام معرفتی کل جامعه در حال تغییر بنیادین بود و خطر وارونه سازی دین در ساحت عمومی اجتماع وجود داشت. دعوا سر فرد یا جامعه فقط نبود و #پروژه_تحریف_تاریخ محوریت داشت.
▫️اینکه چه کسی و با چه مکانیزمی باید حکومت میکرد یک مساله بنیادین برای کل تاریخ و هدایت انسان محسوب می شد. تقابل اسلام ناب و آمریکایی پیرامون دال مرکزی و مضمون اصلی دین یعنی تعریف و منزلت ولایت در جامعه موضوعیت داشت.
🔻حضرت زهرا(س) در چنین ایستگاهی دست به عملیات معرفتی شهادت طلبانه زد و #سه_راهبرد_اساسی را پی گرفت:
ادامه یادداشت از طریق لینک https://irna.ir/xjP66J
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🎯 شما طوطی نيستيد، چتجیپیتی هم انسان نيست
🔴 معمولاً اینطور تصور میکنیم که رباتها هر چه در حرکات، واکنشها یا جوابهایشان به رفتار طبیعی یک انسان واقعی نزدیکتر شوند، رباتهای بهتر یا پیشرفتهتری محسوب میشوند. بنابراین سازندگان رباتها تمایل فراوانی به هر چه شبیهتر کردن ساختههایشان به انسانها دارند. بااینحال، بسیاری از متخصصان اخلاق فناوری دربارۀ این موضوع تردید دارند. آیا واقعاً خوب است که مرز میان انسانها و رباتها کمرنگ شوند؟ انسان فرضکردن رباتها دقیقاً چه پیامدهایی یا آسیبهایی را میتواند به دنبال بیاورد؟
🔴 این موضوع وقتی پیچیدهتر میشود که بدانیم در میان ما آدمها نیز تمایلِ زیادی برای «انسانوار» قلمداد کردن موجودات غیرانسانی وجود دارد، چه پای حیوانات در میان باشد، چه رباتها یا حتی عروسکها و مجسمهها.
🔴 این روزها با فراگیرشدن بحث از چت جیپیتی و تواناییهای خارقالعادۀ زبانی آن، این مسئله بار دیگر به میان آمده است: امیلی بِندِر، زبانشناس مشهوری که یکی از خبرهترین متخصصانِ کاربرد زبان در هوشهای مصنوعی است، میپرسد: چرا #چت_جیپیتی باید مثل آدمهای معمولی حرف بزند؟ آیا چنین قابلیتی، به جز «فریبدادن» کاربران فایدۀ دیگری هم دارد؟ بِندر مینویسد: فرض ما این است که وقتی کسی حرف میزند، قصد دارد پیامی به ما منتقل کند و مسئولیت حرفش را هم میپذیرد، اما رباتها درکی از حرفی که میزنند و پیامدهایش ندارند.
🔴 «ما دنیا را تغییر دادهایم. ما یاد گرفتهایم ماشینهایی بسازیم که بهطور مکانیکی متن تولید کنند. اما هنوز یاد نگرفتهایم که چطور بین ماشین و ذهن انسان تمایز قائل شویم».
🔴 از نظر بِندِر «چتباتهایی که ما بهراحتی آنها را با انسان اشتباه میگیریم، صرفاً بامزه یا اعصابخردکن نیستند.» بلکه مبهمشدن مرز میان ربات و انسان، میتواند آسیبهای جدی در بر داشته باشد. یا اساساً منجر به از هم گسستن جامعه شود. یکی از مثالهای سادهاش، مسئلۀ «انسانهای جعلی» است. دنیل دنت، فیلسوف مشهور، مینویسد: ما نمیتوانیم در دنیایی با «افراد جعلی» زندگی کنیم. از وقتی پول وجود داشته، جعل پول نوعی خرابکاری اجتماعی قلمداد میشد که مجازات آن اعدام، درآوردن احشاء و شقهشقهکردن بود. بحث #افراد_جعلی هم دستکم به همین اندازه جدی است.
🔴 از نظر دنت رباتی که میتواند مثل یک انسان حرف بزند، فقط یک قدم تا سلاح خطرناکی که در جنگهای بیولوژیک یا هستهای میتواند به کار گرفته شود، فاصله دارد.
🔴 بِندِر میگوید من یک قانون دارم: «کمرنگکردن مرزها ممنوع!» اگر این قانون را بپذیرید، آنگاه خیلی راحتتر میتوانید از شرکتهای بزرگ تکنولوژی که برای توسعۀ هر چه بیشتر #هوش_مصنوعی سر و دست میشکنند، بپرسید: این کارها برای چیست؟ اگر این ابزارها ساخته میشوند تا زندگی ما انسانها را راحتتر کنند، پس چرا اصرار دارید آنها را مثل دیگر انسانها ببینیم؟ به آنها علاقهمند و وابسته شویم؟ یا وقتی آنها را از دست میدهیم، فکر کنیم یک دوست را از دست دادهایم؟ چرا ابزارها را در قلمرویی آنسوی انسانیت نگه نمیدارید؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/t19517
🆔 @asre_tabyin
#معرفی_مقاله
🔸تحلیل و بررسی پارادایمی از سبک زندگی در سپهر شبکه های اجتماعی
🔻نویسنده: علیرضا محمدلو/نوع مقاله:علمی_پژوهشی/انتشار در: دوفصلنامه علوم انسانی، علوم ارتباطات اجتماعی؛ نامه فرهنگ و ارتباطات، سال پنجم شماره 2 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1400)
▫️نسبت سنجی #سبک_زندگی با شبکه های اجتماعی چگونه و با چه ادبیات اجتماعی یا فلسفی قابل درک و تبیین خواهد بود و چه پیامدهایی داشته و چگونه قابل مدیریت و ریل گذاری به نفع انسان خواهد بود؟ بنیان های نظری در اندیشه اجتماعی و دانش ارتباطات و حتی فلسفه چگونه می توانند این دو مقوله را به نحوی تبیین نمایند که نه نیاز به عقب نشینی در استفاده از رسانه های جمعی باشد و نه شتاب زدگی دنیای #پست_مدرن را توجیه و تئوریزه کند؟
▫️این مقاله بعد از فحص وبررسی تمام نظریات ناظر بر سبک زندگی، در صدد است تا نشان دهد، مجموعه نظریات در باب سبک زندگی هرکدام به تنهایی نمی توانند توصیف دقیق و جامعی از سبک زندگی ارایه داده و نسبت آن را با محصولات مدرنتیه همچون فضای مجازی و #شبکههای_اجتماعی تبیین نمایند. هرکدام از نظریات جامعه شناختی، یک بخش از پازل سبک زندگی را تشکیل می دهند و چشم انداز روشن تر و نگاه جامعتری از تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی را با همپوشانی و هم افزایی ارایه می نمایند.
▫️کلیدواژگان: سبک زندگی ، شبکه های اجتماعی ، شخصیت ، فرهنگ ، ساختارهای ذهنی ، مصرف
▫️لینک دریافت مقاله و عضویت و اشتراک در مگ ایران magiran.com/p2456426
🆔 @asre_tabyin
🔎سه ضلع حکمرانی خوب در نظام تعلیم و تربیت
▫️در حال حاضر با مدارسی مواجه هستیم که در چرخه آموزشی، علم را تبدیل به تابو میکنند ولی از حیث ایمان و علاقه و پرورش احساسات فردی و اجتماعی و خانوادگی در خیلی از نقاط دچار اختلال هستند و خروجی تربیتی این مجموعههای علمزده، شخصیتهای مغرور با نگاه عاقل اندر سفیه و فاقد مهارت ویژه در صحنه ارتباطات اجتماعی میباشند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔸ضلع سومی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته یا بهاندازه دو ضلع دیگر نتوانسته در ذهن نخبگان اندیشهورز پیرامون حکمرانی تعلیم و تربیت، موقعیتی را دست و پا کند، مساله #انگاره_سازی است.
🔸"جوزف نای" از اصطلاح "قدرت نرم" برای حکمرانی نوین استفاده میکند و اقناع و القاء را بهعنوان ابزار این مدل استعلا در نظر میگیرد. یا "بوردیو" از اصطلاح "خشونت نمادین" برای حفظ قدرت و مدیریت و توسعه سرمایه اجتماعی بهره میبرد و "آلتوسر" هم از عنوان "دستگاههای ایدئولوژیکی در مقابل دستگاه سرکوب برای بقای قدرت" استفاده میکند.
🔸"آنتونیو گرامشی" هم با طرح مساله هژمونی، سلطه و سرکوب رضایتمندانه را در قبال هسته سخت حکومتها و سیستمها راه حل متفاوتی در حکمرانی نوین، مدنظر قرار میدهد. مخرج مشترک همه این نظریهها خلاصه میشود در اینکه برای حکمرانی خوب باید به انگارهسازی بهاء داد.
🔸مسیر انگارهسازی در جهان تصویر و رسانه نیز تولید الگوهای ذهنی و به تعبیر بوردیوی جامعهشناس، منش و #عادتواره و ساختار ذهنی است. امروزه این ارتکازات و ذهنیتها برای کودکان و نوجوان، پای فیلمها و سریالها و قصهها و گیمها، شکل و صورت مییابد و به مرحله رسوب ناخودآگاه میرسد.
🔸ما با افرادی مواجه هستیم که 6 تا 8 ساعت پای رسانه زندگی میکنند و به یک زندگی مجازی خو کرده و تبدیل به اصطلاحاً #انسان_آنلاین شدهاند.
🔸برای مدیریت یا راهبری چنین هویتهای بر ساختهای بایستی ضلع رسانه را بدون تعارف وارد کارزار آموزش و تربیت نمود. اساساً مکانیزم تربیت بدون درک اقتضائات و مسائل و چالشهای رسانهای تکمیل نخواهد شد و برعکس اینکه هرچقدر نسبت به مبانی و مسائل و پیامدهای رسانه، اشراف وجود داشتهباشد درک نسل نو با موفقیت بیشتری همراه بوده و فاز انگارهسازی و تربیت و ساخت انسانهایی قوی، مؤدب، منضبط، بانشاط و خلّاق ذیل هویت دینی بهدرستی رقم خواهد خورد.
🔸#قهرمانسازی و معرفی الگوهای ملموس برای کودکان و نوجوان در قالب قصه و فیلم یا حتی دنیای واقعی، بهعنوان آلترناتیو هجوم رسانههای بیگانه میتواند از راهبردهای انگاره سازی و تربیت نرم تلقی شود.
🔹ادامه یادداشت از طریق لینک https://fekrat.net/article/lnk/32749
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin