هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌یادداشت؛
فضای مجازی چگونه احمق میکند؟
🔴پرویز امینی در یادداشتی نوشت: کتاب «فقر احمق میکند» زوایه جالبی را برای تبیین مسئله فقر طرح میکند.
🔸این کتاب که به قلم یک روانشناس و یک اقتصاددان نوشته شده، بر این فرض استوار است که فقر با ایجاد اشتغالات ذهنی فراوان ذیل نیازهای روزمره و ضروری مثل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل فرزندان و…، پهنای باند ذهن افراد فقیر را اشغال کرده و این اشغال شدن، موجب ایجاد اختلال در قوای شناختی افراد فقیر میشود.
🔹مشابه همین منطق، میتوان ادعا کرد؛ فضای مجازی نیز بهخصوص به شیوهای که غالباً در ایران استفاده میشود؛ مانند فقر میتواند تولیدکننده نادانی باشد. درواقع شاید بتوان گفت: فضای مجازی، احمق میکند!
🔸مصداق بارز این احمق شدن را اما میتوان در بسیاری از چهرههای ورزشی، هنری و موسیقیایی دید که تحت عنوان #سلبریتی شناخته میشوند. برخی حرفها و گزارههایی که از سوی این افراد طرح و بیان میشود، چنان عجیبوغریب و بیحسابوکتاب است که انسان را در وضعیت «ما هیچ؛ ما نگاه» قرار میدهد.
♻️اعلام مرگ مرحوم علی انصاریان در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان #شهید_واکسن، فریادهای جگرخراش یک بازیگر بر سر وطن به عنوان خراب شده یا بکار بردن تعابیری مثل سرزمین نفرین شده برای ایران و…، در این چارچوب قابلتأمل است.
برای مطالعه متن کامل یادداشت به سایت #صدای_حوزه مراجعه بفرمائید:
https://v-o-h.ir/?p=2381
صدای حوزه امروز🔻
@sedayehowzeh
🎯 فلسفۀ خبر: رسانهها مقصرند یا خوانندگان؟
— اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد.
📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن میکنید، اخبار شروع میشود و مجری با کمی لکنت میگوید: «بینندگان عزیز، بهدلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی میکنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین میآید. مهم نیست اخبار چقدر بیاهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانههای رسمی و غیررسمی اخبار بیمصرف و بیاهمیت را پوشش میدهند؟ و مهمتر از آن: چون اخبار مهماند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آنها مهم شدهاند؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/
🆔@andisheengelabi
📌یادداشت؛
سیمای محافظه کاری که صدا را دوست ندارد
🔹حجت الاسلام علیرضا محمدلو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر #بت_وارگی_جامعه استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند.
🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است.
🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند.
🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند.
🔹چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود.
متن کامل این یادداشت را در سایت #صدای_حوزه بخوانید:
https://v-o-h.ir/?p=2700
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوادرسانه
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ میدهد؟!
یک آزمایش جالب اجتماعی
🔹برنامه #دمنوش که از شبکه افق پخش میگردد، مجموعهای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیتهای مختلف به چالش میکشد.
شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک #عملیات_روانی است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق #عاشورا بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله #مارپیچ_سکوت اجتماعی است..
@andisheengelabi
@sedayehowzeh
ده ویژگی یک کنشگر و فعال رسانه ای
در شرایطی که به جدی ترین انتخاب سیاسی کشور نزدیک و نزدیک تر می شویم، نقش رسانه ها در ریکاوری حافظه ملت و بیدارنگهداشتن چشمان مردم بسیار حیاتی بنظر می رسد. خیلی نمی توان شفاف سرود ولی در پس واژه ها و کلیاتی بر آن شدم تا ده ویژگی یک رسانه کنشگر را بازتعریف یا مرور نماییم و ان شاالله که سایه کنایه ها، سنگین تر از مصادیق و تاریخی که بر ما گذشت نباشند.
۱.زیر سایه #عدالت گام برداشته و قلم می زند. وقتی افراط و تندوری از مبانی عبور می کند یا ترس و تفریط از آرمان ها چشم می بندد، تیغ عدالت از نیام در می آید و جیغ رسانه کنشگر نیز بلند می شود.
۲.آنتی پوپولیسم است. یعنی وقتی مدیران جامعه قصد خام کردن مردم را دارند و با الفاظ کف بازاری بجای حل مساله بر طبل شعار می کوبند، شلاق #نقد را بر پوست کلفت مدعیان بی عمل فرود می آورد.(از توصیه به جوانی تا سوپرمن هایی که طبق مدعا، ایران را برایمان نگهداشتند!)
۳.در #مارپیچ_سکوت غرق نمی شود. وقتی همه ساکتند و در موقعیتی که ابهام و تناقض و تردید، جامعه را فراگرفته، و فساد برخی مدیران غوغا می کند و عده ای بر فقر و جهل و دوقطبی سوار می شوند و معدودی نیز سواری می دهند، در این میدان غبارآلود، صدای مردم می شوند و خارج از قاعده بازی، مفسد را رسوا می کنند.
۴.رادیکالیسم را برنمی تابد. وقتی جامعه از نقد تهی شده و روشنفکران و دولتمردان در یک صف قرار می گیرند، رسانه ی کنشگر، دست تبانی را رو می کند و چون مشتی بر صورت #رادیکالیسم دولتی و سبک اعلی حضرتی فرود می آید.
۵.با صنعت فرهنگ و هژمونی، بیگانه است. وقتی قدرت از کانال فرهنگ، خیز بر می دارد تا جامعه را در نوردد و با ساخت رضایت فانتزی، فرهنگ توده ای رقم می زند، کنشگر رسانه ای افشا می کند و در خامی و خماری جا نمی ماند.خلاف موج شنا کرده و تلویزیون و سینما و ورزش و سرگرمی و #سلبریتی را با میزان خودآگاهی و بیداری ملت سبک_سنگین کرده و حساسیت نشان می دهد.
۶.#ضدآنارشیسم و هرج و مرج است. همانطور که نظم مکانیکی و موافق طلبی بی روح را بر نمی تابد با بهم ریختگی و دیالکتیک بی نهایت نیز مخالف است. با فرد یا جناحی که ثبات معقول اجتماعی را به چالش بکشد میانه ای نداشته و با هرگونه نافی امنیت جامعه نیز دست به یقه می شود.
۷.فیک نیوزها را پاتوق دشمن می داند. بدون تعارف، افکار عمومی و آرامش خیال مردم را خط قرمز خود دانسته و نسبت به شعور اجتماعی غیور است و زین جهت هرگونه #خبرجعلی و نوع پیشرفته شان که دیپ فیک نام گرفته را طرح و پازل دشمن تعریف می کند.
۸.#درون_راهبر است. یعنی از طرف دیگران مهندسی نمی شود و اهل بده بستان نیست و سر اخبار و حقیقت معامله نمی کند. استقلال یک کنشگر رسانه ای مهمترین سرمایه اوست که فروشی هم نیست حتی به قیمت گزافی چون جان و آبرو به نفع اهالی زر و زور و تزویر غش نمی کند.
۹.#سوادرسانه آرمان فراموش نشدنی است. در نسبت با تولیدات رسانه ای فریب نمی خورد و ساده اندیش نیست. منابع تجاری و منافع سیاسیِ همراه متن های رسانه ای را درک می کند. یعنی هوشمندانه مصرف می کند و زیرمتن (لایه های دوم و سوم هدف) و فرامتن( تاریخ و جغرافیای و زمان و مکان ) هر متنی را واکاوی و رهگیری می کند.
۱۰.حقیقت را رسانش می کند. همزمان که عقلانیت چاشنی کارش بوده، هراسی نیز به جهت زبان گویا و قلم سرخش ندارد. #حادواقعیت را به چالش می کشد و وانمودها، مجازها و برساخته های اهالی سیاست و تجار را در ریل حقیقت، وزن کشی می نماید. نسبت هر شخص و جناحی را با حقیقت می سنجد و بی تعارف، اعتباریات را برملا می کند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
ساسی مانکن، نگاه تکنوفیلی و حاد ابتذال
✅ساسی مانکن که با شوی جدیدش همراه با یک پورن استار معروف، وارد شبکه های اجتماعی شد و بخش بزرگی از اذهان نوجوانان و جوانان میهن را جلب نمود از نگاه جامعه شناسی رسانه نیز قابل تحلیل و بررسی است و بدون تعارف عرض می کنم که با پرداخت ساده و سطحی به این پدیده نمی توان برای آینده، دکترین عمل طراحی نمود و امیدوارم تا انتهای بحث همراه ما باشید.
فناوری بدون اخلاق در یک نگاه فلسفی
🔸برای ورود به بحث از واژه تکنوپولی بهره می بریم که به تسلط تکنولوژی بر فرهنگ نیز ترجمه شده و اولین بار نیز نیل پستمن این اصطلاح را به کار برد که در معنای دقیق تر، "فناوری بدون اخلاق" نیز نامیده می شود.
🔸این نوع نگاه به فناوری که در نسبت جامعه و فرهنگ، از یک نگاه ابزاری صرف، فراتر رفته و یک بینش هستی شناختی و جهت دار در #ذات_فناوری را همراهی می کند، در اندیشه فیلسوفان و اندیشمندان دیگر نیز ظهور و بروز دارد.
🔸جورج دانیلز در ارتباط فناوری و جامعه، مدعی است که جهت گیری جامعه، ماهیت نوآوری های تکنولوژیک را تعیین می کند. توماس هیوز نیز در پژوهش خود از تأثیر اقتصاد، سیاست و ساختار اجتماعی در فناوری سخن می گوید. این مدل دیدگاه ها به نسبت تکنولوژی و جامعه، به این معناست که فناوری در نگاه بخشی از فیلسوفان و جامعه شناسان اساساً یک امر خنثی نیست و عاری از جهان بینی و جهت نمی باشد.
🔸 مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی با یک رهیافت انتقادی در نسبت با تکنولوژی قائل است که فناوری یک وسیله صرف نیست. فناوری نحوی انکشاف است. چنانچه به این امر توجه کنیم قلمرو کاملاً متفاوتی در مورد ماهیت فناوری به روی ما گشوده خواهد شد. این قلمرو، ساحت انکشاف است و حقیقت.
🔸این دیدگاه هایدگر نشان می دهد که فناوری در ذات خود با یک جهان بینی آمیخته است و نگاه انسان به محیط و اشیاء و جهان و فرهنگ را کانالیزه می کند و زاویه می دهد.
سایبردمکراسی و حادابتذال
🔹فارغ از معرفت شناسی و میزان مطابقت این دیدگاه با واقعیت، پدیده ای مثل ساسی مانکن در بستر اینستاگرام نشان داد که فناوری در جهان ما به معنای واقعی از اخلاق بریده شده است. زمانی که تکنیک از معنا عاری شود اباحه گرایی مشروعیت پیدا می کند و با پدیده ای بنام #حادابتذال مواجه خواهیم شد.
🔹حاد ابتذال یعنی ولنگاری مشروع که عین آب خوردن به مصرف اپیدمیک برسد و همراهی بخش بزرگی از تینیجرهای جامعه را در غفلت ساختارهای مسئول و خانواده های مشغول رقم بزند.
🔹ذهنیت های بکری که زیرلوای #سایبردمکراسی و شعار آزادی در فضای مجازی، با پورنوگرافی آشنا می شوند و اختلال در سن بلوغ و #ابتذال_خیال، کمترین اتفاقی است که بلحاظ روانشناختی برای بدنه کودک و نوجوان جامعه اتفاق می افتد.
🔹چالش هایی مثل ساسی مانکن که دعوت به دابسمش می کنند و مرزهای یک فرهنگ را به چالش می کشند علاوه بر تضعیف نظام اجتماعی و کمرنگ نمودن حساسیت های هویتی چند رخداد نامیمون دیگر را نیز باعث می شوند.
نتایج جامعه شناختی تکنوپولی
1⃣ترویج #رفتارهای_نمایشی و عاری از معنا که به مرور افسردگی اجتماعی و ترس از دیده نشدن و لایک نگرفتن و هراس از فقدان تایید اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
2⃣نهادینه کردن #رفتارهای_زیرزمینی و خلق رفتار جامعه ستیز و خلاف قاعده که به کجروی ها و خشونت های اجتماعی و آنرمال خواهد انجامید و میزان جرایم اجتماعی را بالا خواهد برد.
3⃣تولید نیازهای کاذب در قشر نوجوان و جوان که به #بحران_شخصیت و اختلالات و جرایم جنسی منجر خواهد شد و استیصال شخص و خانواده اش را همراه خواهد داشت.
4⃣نظام نیاز و ارضای جامعه را بیمار کرده و شخصیت های به بلوغ رسیده ی کم مهارت و کم بینش عصبی و تکانشی را تحویل جامعه خواهد داد.
5⃣ ذهنیت مبتذل به عادات مبتذل تبدیل خواهد شد و #اعتیاد_جنسی و بحران شخصیتی، فضای فرهنگ را پر خواهد کرد و یک انسان مصرف کننده، منفعل و وابسته ظهور خواهد کرد.
⏯برآیند چنین فرایندی انسانی خواهد بود که تبدیل به #ابژه شده و به کالاشدگی مبتلا می شود و تمام هویت و فرهنگ و تاریخش را بر بادرفته خواهد دید.
این اتفاق ناشی از یک #نگاه_تکنوفیلی به فرهنگ و فضای مجازی است که به تعبیر پستمن، مانند یک عاشق به تکنیک نظاره می کنند، بدون اینکه به نقاب پشت پرده آن توجه کنند و به عواقب آن و ویرانیهای فناوری بیندیشند. از نظر وی این انسان ها خطرناکند و باید با احتیاط با آن روبرو شد که در ساحت مسئولان جهان مجازی، کم نداریم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
استراتژی پنهان آنگلوساکسونی از سفر پاپ به عراق
⏯ پاپ در دیدار با نخست وزیر عراق گفت که اسلحه ها را کنار بگذارید و اجازه دهید خشونت در اینجا و همه جا محدود شود. همچنین او خواستار خاتمه یافتن خشونت و افراط گرایی و مشارکت مسیحیان در جامعه عراق شد. این در حالی است که مخاطب سخنان ایشان بلحاظ دولت و ملت دچار مغالطه ای جدی است.
1⃣اگر پاپ از سکوی کشور عراق دولت آمریکا را خطاب می کرد، که با حضور چندین ساله و اشغالگرانه خود ژئوپلتیک منطقه را مجروح کرده و به نفع سیاست “جنگ راه بنداز و اشغال کن” یا دکترین “برادر بزرگتر”، این کشور را به آشوب و آتش کشانده است جای خوشحالی داشت.
2⃣یا با شجاعت به جای کلی گویی و دعوت به مهربانی و صلح، بانیان خون و آتش و تروریسم را محکوم می نمود و استراتژی های نظامی همچون #جنگ_نیابتی در منطقه با خلق داعش توسط دولت معترف آمریکا را به چالش می کشید جای امیدواری داشت.
3⃣اما انگار این راس هرم مسیحیت نه برای تقریب ادیان که برای #فرافکنی_عصبیت_آنگلوساکسونی و خشونت آمریکایی وارد عراق شده و قصد دارد منتقمان به حق خون شهدای منطقه را به عقب نشینی و صلح به نفع امریکا دعوت کند. با این اوصاف و مثل همیشه #دین_در_نگاه_جنتلمن_های_تروریست، تاکتیکی جنگی است که فرصت تنفس بیشتری اجاره کنند و به نوعی اتصال حلقه مقاومت را خصوصا میان ایران و عراق که با شعار استراتژیک “ایران و العراق لایکمن الفراق” به یک اتحاد تاریخی و ایدئولوژیک رسیده اند، دچار خدشه و توقف کنند.
4⃣ قرائت کاتولیک از دین که فقط جنبه رحمانیت را برجسته می کند و قرائت مارکسیستی از مذهب که دین را افیون توده ها می خواند در نگاه سیاستمداران غربی به مخرج مشترکی رسیده اند که حاصل آن، سفر پاپ به عراق و دیدار با مرجعیت عراق و دعوت به صلح و مهربانی و در ترجمه درست تر عمق دینی بخشیدن به دخالت نظامی امریکا در منطقه است.
5⃣عده ای در داخل نیز با ایجاد جنگ روانی و دمیدن در طبل دوقطبی مکتب قم و نجف سعی دارند که با نادیده گرفتن قدرت مقاومت در منطقه که حاصل همین قرائت مکتب قم از دین و فلسفه اجتماعی اسلام است، روایت سکولار را برجسته نموده و با مصادره کردن و سوء استفاده از شخصیت متین و صبور آیت الله سیستانی که البته در نظر ما #ابَرانقلابی_منطقه در کنار ایران و لبنان و یمن و…هستند، برش و امتداد تفکر انقلابی و مقاومت اسلامی را در برابر استکبار کند نموده و تضعیف نمایند.
6⃣اما با فراست و بصیرتی که در طول مرجعیت آیت الله سیستانی از ایشان شاهد بودیم خصوصا در دوران جنگ آمریکا و بعد از آن داعش در عراق، یکپارچگی عراق و تقویت مقاومت منطقه و حمایت از حشدالشعبی از اصول لاینفک فلسفه سیاسی ایشان و منظومه فکری و فقاهتی شان بوده و خواهد بود قطعا و لاریب فیه و تیر دجالان و خناسان داخلی و خارجی به سنگ خواهد نشست ان شاالله.
https://v-o-h.ir/?p=5285
🆔@andisheengelabi
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا به اینستاگرام اعتیاد دارید؟
🔸 اگر کسی شما را لایک کند آن بالا نشان داده میشود که یک نفر مطلب شما را لایک کرده است، اگر کسی به شما کامنتی بدهد آن بالا نشان داده میشود که یک نفر برای شما کامنتی فرستاده، اگر کسی شما را فالو کند آن بالا نشان داده میشود که کسی شما را فالو کرده است، اگر کسی از فالوینگهای شما #لایو بگذارد آن بالا نشان داده میشود که کسی لایو گذاشته است، اگر بپریم و آن بالا را کاری کنیم که چیزی نشان ندهد آن وقت چه اتفاقی میافتد؟
#یک_میل_اعتیادآور درون ما جریان دارد که برگردیم و دائم چک کنیم که آیا اتفاقی رخ داده یا نه؟ در حالی که الحق و الانصاف اکثر این اتفاقات اصلا مهم نیستند و چیزی به ما اضافه نمیکنند.
مثلا گرفتن یک لایک چه اتفاق خاصی است؟ یا فالوری که میدانیم میتواند چند روز دیگر صفحهمان را آنفالو کند؟
تازه به غیر از #نوتیفیکیشنها یک صفحه داریم به نام صفحه سرچ، پر شده از مطالب عوام پسندانه بر اساس علایق ما، صفحهای که از سر بیکاری و بی برنامگی همیشه آن جا علاف میشویم. یک صفحه بی انتها با اطلاعات نامتناهی که هیچ وقت تمام نمیشود و اگر ما هم تمام شویم او وجود دارد.
اینستاگرام پا را این فراتر گذاشته و اطلاعات بیشتری درباره استوریها و پستها به ما میدهد که چه کسانی دیدهاند، چند بار بوکمارک شده و برای چند نفر دایرکت شده.
این اطلاعات سطحی و بی فایده، به همراه صفحه سرچ تضمین کننده بقای اینستاگرام هستند.
#اینستاگرام را میشود طور دیگری تصور کرد. معیارهایش را کمی دستکاری کرد و حاصل را دید.
اولا مفهوم لایک را از آن حذف کنیم. بخش عظیمی از نوتیفیکیشنها حذف میشود و برای لایک گرفتن مطلب نمیگذاریم.
#فالور و فالوینگ باشند ولی معلوم نباشد چه کسانی ما را فالو و آنفالو میکنند. این طور افراد واقعا به قصد واقعی فالو میکنند. نه فالو بک که میشود اسمش را گدایی متقابل گذاشت.
صفحه سرچ حذف شود و فقط بتوانیم افراد را پیدا کنیم.
نظارت قدرتمندی روی #هشتگها باشد که اگر کسی هشتگ نا به جا زد صفحهاش حذف شود.
اگر کسی کامنت داد همه جمع شود و فقط ۲۴ ساعت بعد مشخص شود که کامنتها چه بودهاند. آن وقت کاربر این #شبکه_اجتماعی فقط هر ۲۴ ساعت یک بار آن را چک خواهد کرد.
اما اینستاگرام برای این طراحی شده که با اطلاعات پراکنده مغزمان را پر کند و وقتمان را در حدی که میتواند، با سیستم اعتیادآورش از بین ببرد.
چه ضرورتی دارد که بسیاری از اطلاعات آماری در دسترس مخاطبین باشد آن هم وقتی که نه اینها آدمهای مهمیاند و محتوای مهمی تولید میکنند. مثلا یک شرکت اقتصادی نیستند، صرفا یک صفحه شخصی دارند که خیلی جدیاش گرفتهاند.
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از زمانه
⚫️ #باب_الحوائج| امام موسی بن جعفر(ع) الگوی مبارزه با طاغوت
🔻 #زمانه| سیره سیاسی و مبارزاتی حضرت امام موسی بن جعفر با شکنجه ها و زندانی های طولانی بر کسی پوشیده نیست. سیره ایشان در مسیر انقلاب و مقاومت الگوی تمام عیاری برای انقلابیون و مبارزان است. ذوجهات بودن ایشان در مسیر انقلاب و مبارزه شاخصه ممتاز این امام همام است.
▪️#عبادت: این پیشوای انقلابی به عبد صالح، زین المجتهدین در میان اهل سنت و شیعه معروفند. دعاهای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ » و « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَهَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ» یادگار ایشان برای سجده نماز مومنان است. عبادت های زیاد و سجده های طولانی این بزرگ مرد انقلابی، برای زندانیان و زندانبانان شگفت آفرین بود.
▪️#اقتصاد: از بزرگترین حرکات جهادی امام در مقابل بنی عباس جهاد اقتصادی بود. حضرت در مسیر مبارزه، در تولید ثروت، توزیع ثروت، و تشکیل شبکه اقتصادی دریافت وجوهات و مالیات نقش داشتند. احداث مزرعه کشاورزی، کمک های مومنانه که به کیسه های زر کاظم معروف بود و تشکیل شبکه وکالت برای دریافت وجوهات شیعیان از جمله فعالیت های اقتصادی حضرت در مسیر مبارزه بود.
▪️#اخلاق: تقوای حضرت تقوای گوشه نشینی وعزلت گزینی نبود. تقوای ایشان تقوای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی بود. درکرامت اخلاقی معروف بودند. عصبی مزاج نبودند، با حوادث بیرونی انفعالی برخورد نمی کردند، به خاطر منافع شخصی عصبانی نمی شدند. مجسمه کظم غیظ در برابر تند خویی های فردی بودند.
▪️#بصیرت_بخشی: چیدمان اتاق خصوصی حضرت نشان از مبارزه داشت. در اتاق خصوصی ایشان که فقط برخی اصحاب می¬توانستند وارد شوند سه چیز قرار بود؛ شمشیری آویزان بر دیوار، نشان از جهاد، لباسی خشن، نشان از زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی و قرآنی که هدف مبارزه را نشان می داد در این اتاق قرار داده بودند. روشنگری ایشان حتی در درون غاری در شام برای یک نفر نصرانی و در درون زندان ها برای زندانی ها و زندانبانان در سختترین شرایط ادامه داشت. این نوع روشنگری میفهماند که جهاد متکی به قرآن هیچ شرایطی متوقف نمیشود.
▪️ #رویش_ها_و_ریزش_ها: حضرت در طول مبارزه با رویش ها و ریزش ها مواجه شدند. رویشی مانند علی بن یقطین که حضرت در مورد ایشان می فرمایند: برای تو چیزی را دوست دارم که برای خود دوست دارم. حضرت با اعتماد کامل ایشان را به درون درون حاکمیت برای انجام مأموریت و دفاع از عدالت و مظلومان می فرستند. علی بن یقطین در مسیر مبارزه تا پایان عمر ثابت قدم بودند و پیش از حضرت جان به جان آفرین تسلیم کردند.
در مقابل این رویش ها، حضرت موسی الکاظم در مسیر مبارزه از ریزش هایی مانند علی ابن حمزه خبر داده بودند. جریان علی بن حمزه و حیان السراج(واقفیه) با وسوسه شدن در برای مبالغ هنگفت وجوهات در دسترس خود و با توجیه این که بهره گیری از این اموال بهره آنان از سفره مبارزه است، به اموال دست درازی کرده و منکر امامت فرزند امام موسی کاظم شدند.
🖌 #موسی_سلیمانی [کارشناس زمانه]
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻اگر #تحلیل_راهبردے میخوانید
🔻اگر #سرخط_تحلیلے میخواهید
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | sapp.ir/zamanehh
#ایتا #سروش #تلگرام
🌼 جامع ترین کانال نخبگانی در #ایتا
🎯 اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
— #اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
📍#توییتر عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقۀ بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقۀ شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقۀ مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همۀ آنها، #هوش_مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/
🆔@andisheengelabi
برشی از «از دیازپام تا پورنوگرافی: زندگی در #عصر_اعتیاد»
🎯 زندگی در دنیای امروز چنان فرسودهکننده و ملالآور است که هر کسی برای اینکه بتواند ادامه بدهد، باید راهی برای خوشحالکردن خودش پیدا کند. از یک فنجان قهوه بگیرید، تا سریالدیدن، سیگارکشیدن، ور رفتن با #شبکههای_اجتماعی، یا امتحانکردن انواع و اقسام مسکنها، محرکها یا مخدرهای قویتر. عادتهایی که در ظاهر بیضرر و عادیاند، اما قابلیت آن را دارند که ما را در دام خودشان فروبکشانند. دنیای امروز، دنیای اعتیاد است، اما سؤال اصلی این است: آیا تقصیرها گردن ماست؟
📌 متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9511/
🆔@andisheengelabi
38.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #برش_دیدار
📹 ببینید | توصیه به نقشآفرینی جوانان در #فضای_مجازی
📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و...
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
@andisheengelabi
📌 الگوریتم موتورهای جستجو چگونه اطلاعات دروغین را تقویت میکنند؟!
🔹 موتورهای جستجو ، مثل #الگوریتمهای_شبکههای_اجتماعی، از روی کلیکهایی که قبلا شما و دیگران کردهاید، یاد میگیرند چگونه به شما کمک کنند.
🔹از آنجا که مردم معمولا به مسائل مهیج و جالب گرایش دارند، این رقص بین الگوریتمها و ماهیت انسان میتواند عاملی شود برای تقویت هرچه بیشتر اطلاعات دروغین.
🔹یک مطالعه نشان داده احتمال اینکه ویدئوهای کمطرفدار یوتیوپ درباره دیابت دارای اطلاعات معتبر پزشکی باشد بیشتری است، تا مثلا ویدئوهای پرطرفدار درباره این موضوع.
🔹شرکت های موتورهای جستجو مثل اکثر سرویسهای آنلاین، نه تنها از فروش آگهیهای تبلیغاتی بلکه از ردگیری کاربران و فروش دادههای آنها در مزایدهها، پول در میآورند که در زمان مشخص و به طور مستمر برای خرید این دادهها برگزار می شود
متن کامل یادداشت آقای Chirag Shah در #صدای_حوزه:
https://v-o-h.ir/social/6925
🆔@andisheengelabi
سه گانه شعار راهبردی، آنتی تز آنفولانزای نیویورکی
🔹آنفولانزای نیویورکی که درسال1386 توسط نیکلاس برنز، مسئول دفتر ایرانِ وزارت خارجه آمریکا و در پنج ضلع ۱.نفرت از اسلام، ۲.نفرت از ایران، ۳.نفرت از حکومت اسلامی، ۴.نفرت از رهبران نظام و دست آخر نیز ۵.نفرت مردم از همدیگر و ایجاد آنارشیسم اجتماعی و سیستمی و استارت زدن شورش های مدنی صورتبندی شده بود، دکترینی است که از بهترین بسترهای تحققش فاز اقتصادی و امور معیشتی جامعه هدف است.
🔸این دکترین با ابعاد و اضلاع مذکور، توانایی ایجاد شکاف میان اجزاء سیستم و حاکمیت و همچنین تولید گسل اجتماعی و زمینه چینی برای شورش های سازماندهی شده را دارد.
🔹با این پیشفرض می توان فلسفه شعار امسال و سال های ماقبل با شعارهای مشابه را درک و تبیین نمود. رهبرمعظم انقلاب با درک درست از اوضاع اقتصادی کشور و نقطه اتکای دشمن برای ایجاد شکاف سیستمی و #گسل_اجتماعی، امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامیدند.
🔸در یک تامل ساده و با مقدمه ای که عرض شد، می توان ارتباط این چرخه سه گانه را هضم نمود. علاوه بر اتحاد ملی و کارآمدی نظام که آنتی تز دکترین آنفولانزای نیویورکی است، شعار استقلال اول انقلاب، در وادی عمل نیازمند اهرم تولید است والا که واردات موز و پرتغال و چوب بستنی کمر اقتصاد کشور را به مرور خواهد شکست و گمرکی بی خاصیت خواهیم داشت.
🔹مولد بودن یک نظام نیاز فوری به حمایت و پشتیبانی دارد در غیراینصورت اگر رسانه پاتوق بیگانه بوده و اپوزسیون گونه در خدمت تبلیغ کالای خارجی باشد یا اینکه دولت، تسهیلات لازم را در خدمت تولیدکننده و سرمایه گذار قرار نداده و ریسک لازم و عادلانه را به جان نخرد یا در مقام ارائه خدمات و مصرف، #جاده_صاف_کن_کالای_لاکچری و برندینگ خارجی قرار گیرد، انگیزه لازم برای تولیدکننده در خدمت منافع کشور نخواهد ماند.
🔸 #صنعت_فرهنگ، عادت به مصرف کالای خارجی، رخنه کردن فساد در برخی ساختارها، رانت دولتی در واردات و آپارتاید سرمایه گذاری در ید عده ای آشنا و آقازاده موانعی هستند که نیازمند حضور جدی قوای سه گانه خصوصا قضاییه و مقننه است. در واقع رونق بخش تولید، نیازمند لوایح و قوانین چابک و دولتمردان تازه نفس و بریده از رانت و فساد است و پشتیبانی ها نیز مجلسی جسور و خوش فکر و حاضر در صحنه می خواهد و مانع زدایی ها نیز رفتارانقلابی قوه قضاییه را در راس خود، خواهان است.
🔹حال که طرف غربی برجام شرط لغو تحریم ها را بازگشت ایران به #میزمذاکره و عقب نشینی از تولید و تکثیر سانتریفیوژها و در گام های بعدی به اذعان آلمان و فرانسوی های خبیث، توقف تولید موشک و خالی کردن حضور موثر در منطقه می داند، تبیین عملیاتی از شعار راهبردی امسال، به دور از حاشیه پراکنی های انتخاباتی یک واجب تعینی بر گرده قوای سه گانه است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
تئوری انتخاب رئیس جمهور در اندیشه امام خامنه ای
🔻ویژگی های چندگانه ای که رهبرمعظم انقلاب برای رییس جمهور برشمردند حاوی نکات عدیده ای بود که با مقابل خوانی می توان به یک نظریه انتخاب رسید و هم اینکه مصادیق را به درستی تحلیل و جریان کاوی و شخصیت شناسی نمود.
1⃣در سخنان ایشان، اشاره شد به مدیریت و کفایت یک رییس جمهور و اینکه بیشترین مسئولیت و بازترین ید را در کشور داراست و تعابیری چون #تدارکاتچی و... نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. فردی که بیشتر از تیم کاردان و تخصصی، مشاورانش #متخصص_جنگ_روانی هستند و هرگونه ضعف و سستی را یا توجیه می کنند یا فرافکنی کرده و به تحریم خارجی و کمبود اختیارات و...حواله می دهند توان افق گشایی و خط شکنی در صحنه مشکلات و مدیریت چالش و بحران های احتمالی را ندارد.
2⃣تاکید کردن به عنصر ایمان هم یک تاریخ سخن دارد که چه خواص و بزرگانی چه در صدر اسلام چه معاصرین انقلاب و مشروطه، بدلیل ضعف ایمان دچار تحریف و #وطن_فروشی و باج دهی شدند.
3⃣عنصر عدالتخواهی و ضدیت با فساد در برابر ویژه خواری و باندبازی و خویشاوند سالاری است که همچون حضرت امیر علیه السلام حتی #برادر خود را نقره داغ کرد و به احدالناسی باج نداد و سلامت دستگاه حکومت و اعتماد عمومی را تضمین نمود.
4⃣عملکرد انقلابی و جهادی در برابر شخصیت های یقه سفید و پشت میزنشینی است که به کنترل از راه دور و #مدیریت_از_پاستور معتقدند و آستین خدمتشان نه خیس می شود نه خاکی. اتوکشیده و شیک و مجلسی رفت و آمد می کنند و پز سیاسی و وجهه بین المللی غالب بر خستگی و خاکی شدن های انقلابی و جهادی است. سر ساعت می آیند و می روند و برای میزخدمت و در قالب یک نظم بروکراتیک، فرم ساعتی پر می کنند.
5⃣اعتقاد به توانمندی های داخل و جوانان وطن، مخصوص یک تفکر غیرمحافظه کار، ریسک پذیر و در مختصات یک شخصیت انقلابی است. شخصیتی که تفکرات و تجربیاتش تماما امنیتی و محافظه کار بوده یا مبتنی بر تجربه شده هاست و روبه سوی بیگانه دارد و به تعبیری رسوب زده است، توان حل مسائل جدید و #ایده_پردازی_جسورانه را ندارد.
6⃣امیدوار بودن هم از مهمترین ویژگی هایی است که نه فقط در شعار بلکه در آینده پژوهی و سیاست گذاری باید عنصر امید و نگاه روشن را جانمایی کرد. شخصیت و تفکر #امیدوار در برابر بیگانه زانو خم نمی کند و بدون هراس از دشمن و مطابق قانون و آرمان های انقلاب عمل می کند. همیشه در راس کار و بالادست تصمیمات است. نه اینکه از طرفی #صبح_جمعه از مسائل باخبر شود و از طرفی زیر باران، ژست خدمت گرفته و علی رغم تذکرات دیگران تشکیل جلسه هیات دولت دهد.
🔷فاکتورهایی که مخالف پوپولیسم در ارتباط با مردم و رادیکالیسم و کج خلقی در ارتباط با جوانان و توانمندی های داخلی است. در تعارض اساسی با لیبرالیسم در نسبت با آرمان ها و مبانی انقلاب و تلورانس و تسامح در نسبت با ارزش ها و عدالتخواهی است. نظریه انتخاب، زاویه جدی با ساختارهای سوژه تلف کن و هرز رفتن استعدادها در پیچ و خم بروکراسی ها دارد.
🔹امیدواریم که با #درونی_سازی این فاکتورها در فرهنگ اجتماعی و عینیت یافتن این تئوری در صحنه کنش سیاسی، دولتی انقلابی و کارآمد را شاهد باشیم که با انگیزه، بابرنامه و جسور و امیدآفرین بوده و ایران اسلامی را به قله های تمدن اسلامی نزدیک تر نماید.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
#مدیریت_فضای_مجازی
♦️توئیتر تسلیم قوانین ترکیه شد
🔹️شرکت #توئیتر به تازگی اعلام کرده است که در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک شخصیت حقوقی در ترکیه است تا بر اساس قانون جنجالی اینترنت این کشور که از سال گذشته اجرا شده، بتواند فعالیت خود را در آنجا ادامه دهد.
🔹️طبق این قانون، شرکتهای رسانههای اجتماعی که بیش از یک میلیون کاربر دارند باید دادههای کاربران تُرک را در کشور ذخیره کنند.
🔹️این شرکتها همچنین ملزم به تعیین یک نماینده رسمی در ترکیه هستند که باید ظرف ۴۸ ساعت به درخواستهای حذف محتوای نقض حریم خصوصی پاسخ دهد.
🔹️در صورت امتناع شرکتها از رعایت این موارد، ممکن است با جریمه، ممنوعیت تبلیغات و در نهایت کاهش پهنای باند روبهرو شوند که میتواند در نهایت سیستم عاملها را غیرقابل استفاده کند.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #قوانین_سایبری در کشورهای مختلف
🔹دولتهای مختلف چگونه به سلطه شرکتهای فناوری بر کشور خود پایان دادند؟
از هند و مکزیک تا آمریکا و انگلیس و ضرورت محافظت از کودکان آنلاین
#مدیریت_فضای_مجازی
🆔@andisheengelabi
🔶 فابینگ چیست و چگونه روابط اجتماعی و شخصی ما را تهدید میکند؟
وقتی از سرکار خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می دهد گرفتار فابینگ هستید.
وقتی در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی که در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه ای رفته اید یا در منزل نشسته اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می کند گرفتار "فابینگ" شده اید.
یک مطالعه نشان داد که بیش از ۱۷ درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور دیگران و به هنگام صحبت با آنها دزدکی تلفنشان را چک میکنند. تقریباً ۳۲ درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ میكنند.
اگرچه شاید این رفتار چیز مهمی به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان میدهد که فابینگ میتواند به روابط و سلامت روان شما آسیب برساند.
🔸فابینگ (Phubbing) چیست؟
عمل نادیده گرفتن کسی که با شما صحبت می کند با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود
یا به عبارت ساده تر: بیاعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه.
🔹نیروی محرک این احساسات چیست؟
فابینگ ۴ نیاز اساسی انسان را تهدید می کند این نیازهای اصلی عبارتند از:
▫️احساس تعلق داشتن
▫️اعتماد به نفس
▫️زندگی معنا دار
▫️احساس کنترل داشتن
وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول میشود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را بکنید. این میتواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.
تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که دچار فابینگ هستند تمایل زیادی دارند تا تلفنشان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانههای اجتماعی ارتباط برقرار کنند و به این وسیله خلاء ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.
🔹 #سه_نشانه دچار بودن به فابینگ به این شرح است:
همزمان دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن و و یکی با شخص روبرویتان. شما به احتمال زیاد هیچکدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهید و مطمئناً دچار فابینگ هستید.
سرمیز یا سفره غذا یا دیگر موقعیتهای اجتماعی با تلفن خود مشغول میشوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می دهد به زودی ارتباطات خانوادگی تان دچار اختلال خواهد شد.
یادتان باشد، حتی لازم نیست تلفن خود را در حین مکالمه لمس کنید تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان یا کنار شما باعث میشود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.
بدون چک کردن تلفن نمی توانید شام، نهار یا صبحانه تان را تمام کنید. این نشانهای از دلهره و ترسی واقعی در شماست. ترسِ از دست دادن تماس، پیام یا پست جدیدی در شبکه های اجتماعی.
🔹 #سه_راه برای جلوگیری از فابینگ شدن:
▫️غذایتان را بدون تلفن بخورید.
▫️تلفن را از دسترس خود دور کنید.
▫️خود را به چالش بکشید.
▪️مجلس و قوه قضاییه هم باید به مسابقه پول درآوردن دولت و اپراتورها از بیمار کردن مردم پایان دهند.
🆔@andisheengelabi
#تلنگر
چگونه یک #پیام_رسان رونق می گیرد؟
⬅️ دیشب در اتاقی کذا در یک شبکه آمریکایی تازه به دوران رسیدهی کم مشتری، دو یا سه تا وزیر و ده تا مشاور دولت حضور داشتند...!
به این میگن حمایت واقعی از یک پیامرسان!
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌طرح رفراندوم یا فرافکنی و پوپولیسم نخ نما
سردبیر صدای حوزه:
🔹جناب پرزیدنت هر بار که شروع به سخنرانی می کنند، انگار بایستی عبارات سورپرایز کننده ای برای ملت داشته باشند. در آستانه سالروز ۱۲فروردین، #روز_جمهوری_اسلامی ایران و در شرایطی که دولت کارنامه قابل قبولی از خود در عرصه های مختلف بر جای نگذاشته و در نگاه ملت، نمره قابل قبولی نگرفته است، جناب حسن روحانی از رفراندوم سخن می گویند.
🔹ایشان در بخشی از صحبت های خود، با مقایسه ایران و سوئیس، اظهار داشتند که در کشور مذکور با مطالبه ۱۰۰هزار نفر، رفراندوم برگزار می شود و با کنایه ای سخیف، لابد به مساله ارتباط با آمریکا و عقب نشینی از منطقه و تعطیلی موشکی و هسته ای به نفع چرخش فرضی زندگی مردم و رفع کامل تحریم ها(زهی خیال باطل) اشاره می کنند.
🔹آقای رئیس جمهور، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از رفراندوم نمی هراسد و با این تکنیک نخ نما و #پوپولیستی که بیشتر به فرار رو به جلو شبیه است تا راه حل مسائل کشور، سعی نکنید خود را تبرئه و مدل نظام را سیبل نفرت و اتهام قرار بدهید که این آنفولانزای نیویورکی دامن خودتان را گرفته است.
صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh
🔎رسانه و توهم دانایی و پیشرفت
زلزله در سوماترا، سانحهی هوایی در روسیه، مردی که سی سال دخترش را در زیر زمین زندانی کرد، حقوق بالا در بانکهای آمریکا، حمله در پاکستان، استعفای رئیسجمهور مالی و...
❌ آیا واقعاً نیاز است همهی این چیزها را بدانی؟
ما به طرز اعجابآوری بمباران اطلاعاتی میشویم؛ ما به طرز اعجابآوری کم میدانیم. چرا؟
چون دو قرن پیش قالب مسمومی تحت عنوان #خبر یا رسانه خلق کردیم.
اخبار برای ذهن شبیه به قند است برای بدن: اشتها آور، آسان هضم و در دراز مدت بسیار مخرب.
دلایل زیادی برای دوری از اخبار وجود دارد.
اول اینکه مغز ما به انواع اطلاعات واکنش های نامتناسبی نشان میدهد، اخبار جنجالبرانگیز، غافلگیرکننده، مردممحور و پر از جزئیاتی که مدام در حال تغییر است، همگی ما را تحریک میکند.
تولیدکنندگان خبر از این موضوع به نفع خودشان بهرهبرداری میکنند.
با خودت صادق باش!
در یکسال گذشته احتمالاً چندهزار خبر کوتاه به تو رسیده؟ شاید روزی سی خبر... یکی از خبرهایی که به تو کمک کرده تصمیم بهتری بگیری برای زندگی، کارت یا شغلت نام ببر و مقایسه کن با شرایطی که این خبر را نمیدانستی
محتوای یک رسانه صرفاً آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما میاندازد تا حواسش را پرت کند! (از کتاب #اینترنت_با_ما_چه_میکند )
کاری که اینترنت میکند این است که ذرهذره ظرفیت تمرکز و تعمق ما را میخورد.
و ذهن از آن پس توقع دارد که اطلاعات را به آن شیوهای که اینترنت توزیع میکند، یعنی به شکل جریان سریعی از ذرات، جذب کند.
زمانی یک شخص در دریای واژگان غواصی میکرد...
اما اکنون با وجود اینترنت فقط با جت اسکی در سطح دریا حرکت میکند!
مغزهایمان را از دست دادهایم.
کتاب نمیخوانیم و فکر میکنیم خلاق تر شدهایم و زندگیِ آسانتری داریم. اما در زیر حجم زیادی از اطلاعات دست و پا میزنیم که هیچ ارزشی برای ما ندارد!
#سوادرسانه
🆔@andisheengelabi
📺 #گاندو نیمهکاره تمام شد
🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد.
🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمتهای بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد.
پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل:
🔹 #اول اینکه توانست مردم را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند.
🔹#دوم اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند.
🔹#سوم اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند.
اساسا وقتی #گفتمان_نقد در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی #افکار_عمومی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد.
#علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌«کلاب هاوس» شبکه مردم یا تریبون مسئولین؟!
🔹هرازچند گاهی نام یک شبکه اجتماعی بر سر زبانها میافتد. یک روز فیسبوک، یک روز اینستاگرام، یک روز تیکتاک و حالا نوبتی هم که باشد نوبت یک شبکه اجتماعی به نام #کلاب_هاوس است که بدون اتکا به عکس و ویدئو و نوشته، توانسته به محبوبترین شبکه اجتماعی در دنیا و البته ایران تبدیل شود.
🔹در واقع چیزی که کلاب هاوس را از دیگر شبکههای اجتماعی متفاوت میکند، این است که بدون متن، عکس و ویدئو توانسته تنها از طریق صوت، میلیونها کاربر را شیفته خود کند.
🔹در کلاب هاوس امکان گفتگو و ایجاد روابط دو سویهی غیرسلسهمراتبی ممکن نیست. شما میتوانید به دیگران گوش دهید و تنها در صورت داشتن مجوز حرف بزنید.
🔹منتقدان، نویسندگان منزوی و مخاطبان پیگیر اوضاع اجتماعی و سیاسی باید «دستشان را بالا بگیرند» تا دیگران به آنها #اجازه حرف زدن بدهند.
🔹کلاب هاوس به مسئولان این امکان را میدهد که از یک طرف بدون مواجه با منتقدان جدی با «مخاطبان خاص» خود گفتگو کنند و از طرف دیگر #ژست_تعامل و حضور در میان «مردم» را بگیرند.
صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh