eitaa logo
عصر هوشمندی
507 دنبال‌کننده
757 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه یادداشت اول تمرکززدایی (Decentralization) و شبکه‌ای شدن ساختار رهبری به موفقیت اعتراضات کمک می‌کند یا آن را تضعیف می‌کند؟ احتمالا فهم فنی-مهندسی می‌گوید که تمرکززدایی و تعدد گره‌های محوری شبکه به پایداری بیشتر آن منتهی می‌شود ولی فهم فرهنگی-اجتماعی به نکته دیگری توجه می‌دهد؛ جنبه‌های عاطفی-احساسی پیشران مهمی در اعتراضات اجتماعی هستند و لذا از بین سه نوع‌ِناب (ideal type) اقتدار شامل اقتدار سنتی، عقلانی و کاریزماتیک، جنبه کاریزماتیک که در سبک رهبری کاریزماتیک تبلور می‌یابد، نقش مهمی در پیروزی چنین اعتراضاتی دارد. برآیند خرده‌کاریزمای هزار خرده‌رهبر به مراتب کمتر از یک رهبر واحد است و بنابراین در حرکت‌های اجتماعی، شبکه‌ای شدن رهبری به معنای تضعیف شدید آن است؛ بماند که بسیاری از این خرده‌رهبرها به علت سبک زندگی مبتذل خود، فاقد توان الهام‌بخشی و وجهه‌ی کاریزماتیک هستند. @asrehooshmandi
📌یادداشت دوم: چرا اعتراضات روزهای اخیر را باید جدی گرفت؟ اعتراضات اخیر هرچند تهدید جدی برای امنیت جمهوری‌ اسلامی ایران تلقی نمی‌شود، اما در این میان نکاتی حائز اهمیت است: 🔹نکته اول: پژوهش‌های معطوف به بررسی پیامدهای تحریم در کشورهای مختلفِ هدف آن که بعضاً مانند تحریم کوبا بیش از نیم‌قرن سابقه دارد، نشان می‌دهد که هدف غایی تحریم‌ها نه لزوماً تغییر رژیم سیاسی که به خاک سیاه نشاندن کشور هدف و اسطوره‌کُشی است. اعتراضات و اغتشاشات ۱۴۰۱ و اسلاف و اعقاب احتمالی‌اش هرچند به براندازی منجر نمی‌شوند اما گامی در جهت کشیدن دندان‌های جمهوری اسلامی است تا نهایتا یک حکمرانی ازهم‌گسیخته و زمین‌گیر با سطح نارضایتی بالا رقم بخورد که نه در داخل توانمند است و نه در خارج، الهام‌بخش. هدف، تبدیل شدن ایران به سوریه است؛ کشوری که هزینه بازسازی و بازگشت آن به وضعیت پیش از سال ۲۰۱۱ حداقل ۵۰ برابر کل بودجه امسالش است، یک سوم جمعیتش در خارج و یک سوم آن در داخل کشور آواره شده‌اند و بیش از نیم‌ میلیون نفر کشته داده است. 🔹 نکته دوم: در هر جامعه‌ای برآیند اراده‌های متفاوت گروه‌های اجتماعی مختلف در مورد یک مساله خاص، نقطه تعادل الف را می‌سازد. تغییر در موازنه قدرت گروه‌ها، تغییرات عام در نظام هنجاری، میزان قدرت فرهنگی و رسانه‌ای حاکمیت و ده‌ها متغیر داخلی و خارجی دیگر می‌تواند زمینه‌ساز شروع تغییر نقطه تعادل به نقطه جدید ب باشد. راه کم‌هزینه حفظ نقطه تعادل الف، تلاش برای حفظ موازنه اراده‌ها است وگرنه اگر موازنه به هم بخورد، تلاش برای حفظ نقطه تعادل صرفا از طریق ابزارهای حاکمیتی اولا جز با هزینه بسیار زیاد ممکن نیست، ثانیا پایدار و بادوام نیست و ثالثا می‌تواند سبب رادیکال‌شدن گروه‌هایی شود که نقطه تعادل الف را برآیند ارگانیک اراده‌ها نمی‌بینند. به زبان ساده‌تر، اگر در لایه خواسته‌ها و اراده‌‌ها که متاثر از نظام‌های فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای است، نقطه موازنه مطلوبت را از دست دادی، نمی‌توانی در لایه‌های بعدی آن را با هزینه معقولی حفظ کنی. با این مقدمه نسبتا طولانی و در مقام تجویز باید گفت که یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، فهم ضرورت کنش‌گری فرهنگی مردمی به شکل ارگانیک و البته نهادی است که توضیح آن مجال مفصلی می‌طلبد. مداخله گسترده حاکمیت درباره نقطه تعادل، نوعی جرزنی تلقی می‌شود ولی کنش‌گری مردمی ارگانیک، بازی مشروع (مشروعیت به معنای مورد پذیرش بودن) یک بازیکن است. حذف مردم هم‌سو با حاکمیت از کنش‌گری فرهنگی و سپردن آن به حاکمیت، سبب می‌شود که حفظ نقطه تعادل مطلوب حاکمیت بسیار پرهزینه و ناپایدار باشد و زمینه ایجاد شکاف اجتماعی (ناشی از احساس جرزنی) را افزایش دهد. اعتراضات اخیر نمونه‌ای از این گسل‌هاست که روز به روز عمیق‌تر می‌شود و از این نظر باید آن را جدی گرفت. 🔹نکته سوم: قدیمی‌ها می‌گفتند که نگذارید درد روی درد بیاید. بیماری الف را جدی نگرفتی، فردا بیماری ب را هم امروز و فردا کردی، پس‌فردا که بیماری ج را گرفتی، حالا که می‌خواهی این سه را چاره کنی می‌بینی نه منابع کافی داری، نه توان جسمی کافی و داروها نیز با هم تداخل دارند؛ برآیند اثر سه بیماری به مراتب بزرگتر از جمع جبری آنهاست. مسائل حکمرانی را نمی‌شود شب امتحانی علاج کرد. مشکلاتی مثل تورم دو رقمی و مسکن و غیره سالهاست که سطح بالایی از نارضایتی ایجاد کرده‌اند (به مثابه عدد ثابتی که با تابع ریاضی نارضایتی جمع می‌شود) و هرگونه افزایش اندک نارضایتی می‌تواند از حد آستانه تحمل عبور کند. گسل‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از این ناکارآمدی‌ها مثل صدها کش‌ پلاستیکی است که وسط هندوانه پیچیده‌اند و کافی است یکی دو تای دیگر اضافه شود تا بترکد؛ ترکیدن را به کش آخر نسبت می‌دهند ولی علت اصلی آن قبلی‌هاست. واقعیت این است که مسائلی مثل حجاب به سادگی چاره‌پذیر نیستند و سطحی از منازعه و اختلاف در این مسئله، ناگزیر است، اما نکته اینجاست که تبدیل شدن یک "مسئله تقریباً چاره‌ناپذیر" به یک "بحران اجتماعی" مولود آن کش‌های قبلی است. خیلی مواقع سیاست‌گذار باید درک کند که مسئله الف را نمی‌شود حل کرد، بلکه باید عوارضش را از طریق حل مسائل دیگر کاهش داد. حاکمیت باید صدها نخ اتصال به مردمش داشته باشد تا اگر یکی به علل غیرقابل کنترل ناپایدار شد، کل رابطه با بحران مواجه نشود. 🔹 نکته چهارم: مسئله اجتماعی و فرهنگی را باید با عقلانیت اجتماعی و فرهنگی حل کرد و مسئله امنیتی را با عقلانیت امنیتی. اگر خواستیم با اولی دومی را یا با دومی اولی را چاره کنیم، فاجعه به بار خواهیم آورد. ماجرای اخیر (مثل اسلافش) واجد هر دو وجه است و نیازمند هر دو عقلانیت. ادامه👇👇 @asrehooshmandi
ادامه یادداشت دوم عقلانیت فرهنگی برای آن‌که عمل کند نیازمند زمان، حوصله و درک این مطلب است که مسائل فرهنگی و اجتماعی لزوما حل نمی‌شوند بلکه گاهی هدف این است که بهبود یابند، عوارضشان کم شود و نیز به بحران تبدیل نشوند. نیروی فرهنگی در مواقع عادی که احساس خطر نمی‌شود، به حاشیه رانده می‌شود و به هنگام بحران تازه به میدان فراخوانده می‌شود‌ و چون جنس کارش کوتاه‌مدت نیست و وعده حل مسئله به معنای مهندسی‌اش را نمی‌دهد، نهایتا به ناکارآمدی و پرت‌وپلاگویی متهم می‌شود. وسط بحران می‌بینی صداوسیما تازه شروع کرده به برگزاری گفتگو و با بیل از چپ و راست آدم ریخته آن وسط و ... تلقی ناکارآمدی عقلانیت فرهنگی سبب می‌شود که ابعاد فرهنگی و امنیتی بحران یک‌جا به عقلانیت امنیتی سپرده شود و در نتیجه بُعد فرهنگی و اجتماعی ماجرا حادتر شود. بحران اخیر به ما نشان داد که چقدر به عقلانیت و نیروی فرهنگی نیازمندیم؛ عقلانیتی فرصت‌محور، اهل رفق و مدارا، صبور، با چتری گسترده، اهل گفتگو و دغدغه‌مند. هر دو یادداشت از علیرضا قربانی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نحوه برخورد دولت فرانسه با آشوب‌های خیابانی 🔸 از دستگیری‌های گسترده تا وادار کردن خواننده‌های مشوق آشوب به عذرخواهی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به پایان یک خائن نزدیک می‌شویم مرگ رسانه‌ای مسیح علینژاد @asrehooshmandi
🎯دهگانه مواجهه موثر رسانه ای در بزنگاه های اجتماعی ✍معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران 1⃣ قدرت برتر روایی 2⃣ دست برتر اطلاع رسانی 3⃣ ارائه اطلاعات چندوجهی 4⃣ پژواک حداکثری 5⃣ مدیریت تصویر و معنا 6⃣ ساخت ضد حاد واقعیت 7⃣ مطالبه اطلاعات موثر 8⃣ رویکرد آفندی و پدافندی 9⃣ فرصت آفرینی برای ارائه تحلیل گفتمانی 🔟 دوری از تهییج متن کامل را در لینک زیر بخوانید: mehrnews.com/xYHST @asrehooshmandi
✅بررسی موضوع «نقش هشتگ ها در رخدادهای اخیر کشور» در گفت و گوی ویژه خبری سیما 💢معصومه نصیری _کارشناس و پژوهشگر رسانه 💢محمد لسانی _کارشناس و فعال رسانه این گفت و گو را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایید. https://telewebion.com/episode/0x29a80ba @asrehooshmandi
🔊 🔻برای کسانی که علاقه مند به آشنایی با مبحث «زنان و علوم شناختی» هستند، حدود ۲۵ برنامه رادیویی با حضور کارشناسان مختلف حوزه زنان تهیه شده که حدود ۱۷ قسمت آن پخش شده است. 🔻در این مجموعه که به علت اهمیت موضوعات مرتبط با زنان و اتفاقات اخیر با ۱۰ برنامه دیگر تمدید ساخت شده است، دال مرکزی این است که «زن به مثابه قدرت موثر شناختی» قلمداد می‌شود و بررسی میشود این قدرت چگونه میتواند در ساحت های مختلف، موجب حرکت های فزاینده مثبت شده و چگونه میتواند با اتخاذ روندهای کاهنده، موجبات اختلال شناختی و حرکتی جامعه را فراهم آورد و اصطکاک اجتماعی ایجاد کند. 🔻آرشیو برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه که هم اکنون روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶ از رادیو گفت و گو پخش می‌شود، در سایت این شبکه در دسترس است. 🔻این برنامه هفته ها قبل از این رخدادها، زنان را عامل ساماندهی یا سازماندهی اجتماعی معرفی کرده و پیش بینی کرده بود با عنایت به آرایش رسانه های بیگانه ، در آینده ای نزدیک زنان سوژه و پروژه رسانه های معاند خواهند شد. نشانی برنامه‌ی «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» برای دسترسی به قسمت‌های پخش‌شده 👇 http://radiogoftogoo.ir/ProgramHome/?VALID=TRUE&ch=&m=170106 @asrehooshmandi
مدرس و پژوهشگر سواد رسانه: تبیین آینده روشن و اُمیدبخش ملت، رسالت مهم رسانه های انقلابی است حوزه/ معصومه نصیری تصریح کرد: تبیین آینده روشن و امیدبخش ملت ایران، از جمله رسالت های مهم رسانه های انقلابی در برهه ی حساس کنونی است. https://hawzahnews.com/xbWD5 @asrehooshmandi
▫️گزارش سی‌ان‌ان 🔸توییتر ابزار دروغ‌پراکنی است رئیس جمهور آمریکا با خطاب قرار دادن که اخیرا شبکه اجتماعی را خريده است گفت او یک ابزار دروغ‌پراکنی در جهان را خریده است. https://tinyurl.com/ys3kepus @asrehooshmandi
❇️در میزگرد شفقنا مطرح شد؛ نصیری: مساله سواد رسانه‌ای به یک واژه دم دستی تبدیل شده است/شاه‌حسینی:باید زیرساخت‌های سواد رسانه‌ای را فراهم کنیم ▫️شفقنا رسانه- همزمان با هفته جهانی سواد رسانه‌ ای بار دیگر ضرورت افزایش سواد رسانه ای بر سر زبان ها افتاد. در این سال ها با توجه به انتشار شایعات و قوت گرفتن اخبار فیک نیوز، نیاز به سواد رسانه ای برای آموزش تفکر انتقادی و تشخیص اخبار درست اهمیت مضاعف پیدا کرده است. در همین راستا شفقنا رسانه در میزگردی با عنوان«تفکر انتقادی و کلیک عاقلانه راهکار مقابله با اخبار جعلی» به بررسی شعارهای امسال هفته جهانی سواد رسانه‌ ای با حضور معصومه نصیری دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و وحیده شاه حسینی دبیر گروه مطالعات کودک و پژوهشگر حوزه سواد رسانه پرداخت. 🔶متن کامل این میزگرد را در لینک زیر بخوانید: https://fa.shafaqna.com/?p=1470261، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔶همایش یک روزه ارتقای سواد رسانه ای ✅بررسی موضوع «جنگ روایت ها» و «واکاوی نقش رسانه در مهندسی سیاسی جوامع» 🕰پنجشنبه 19 آبان 1401ـ سالن اجتماعات حوزه هنری لرستان ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔸 ملاحظات ارتباطی رسانه‌ها رسانه‌ها در چارچوب انتخاب و مقوله‌‌بندي (Paradigmatic) و تركيب و نقل كردن (Syntagmatic) عمل می‌كنند. آن‌ها در واقع رويدادها را در مقولات محتوايی ثابت خود می‌ريزند و در اين روند هم به شيوه خودشان اين رويدادها را تركيب و نقل می‌کنند. اما آنچه در اين مسير برای رسانه‌ها مشكل ايجاد می‌كند می‌تواند در دو بخش قابل بررسی باشد: - تمايزهای مخاطبان - و خود رويدادها [واقعيت‌ها] كه قرار است خبر شوند. اين درست است كه بخشی از واقعیت هستند؛ اما انتخاب آن‌ها برای تبديل كردن‌شان به ممكن است الزاما يك انتخاب يا رويه طبيعي نباشد؛ همانطور كه شيوه آن‌ها هم می‌تواند به طور طبيعی صورت نگيرد. به اين مقولات فكر كنيد: - آيا رسانه‌ها آينه‌هايی برای نمايش رويدادهای پيرامون ما هستند؟ - آيا رسانه‌ها به رويدادها شكل ‌می‌دهند؟ - آيا رسانه‌ها كنش هستند؟ - آيا رسانه‌ها سعی در كنترل واقعيت‌ها دارند؟ - آيا ممكن است خبرهای خبرگزاری‌های جهانی (يعنی رويدادهای واقعی كه رسانه‌ای شده‌اند) بازتاب شرايط سياسی يا اقتصادی حاكم بر اين نوع صنايع رسانه‌ای باشند؟ آيا می‌توان گفت كه رسانه‌ها - به خصوص تلويزيون و سينما - ژانريك هستند و رويه‌ای فرهنگی است كه می‌كوشد به طيف متون و معانی‌ [كه در فرهنگ می‌جوشد]؛ نظم ببخشد؟ (برای راحت‌‌تر توليدكردن توسط رسانه و راحت‌تر مصرف كردن همان محتوا توسط مخاطب) كمی درباره اين واژه‌ تحقيق كنيد: mediality @asrehooshmandi
🌐متاورس می‌تواند ابزار شستشوی مغزی باشد! 🔻دیلی میل ـ کارشناسان هشدار می‌دهند که دولت‌ها می‌توانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه می‌کنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ می‌شود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند. 🔻برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویران‌شهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد. ویران‌شهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج ‌و مرج رسیده‌ است. این جوامع در زمان‌هایی بد و شوم ترسیم می‌شوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطه‌ی مقابل و وارونه‌ی یک جامعه آرمانی(آرمان‌شهر) است. آرمان‌شهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همه‌چیز مثبت و ایده‌آل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آینده‌گرا معمولاً به‌ منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت می‌گیرد. شوستر می‌گوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانه‌های اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاه‌ها تقویت می‌شوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاه‌ها مورد موافقت عمومی هستند. ❇️برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید: isna.ir/xdMHZT، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
نگاهی به برخی کارکردهای رسانه تحول آفرین ✍️معصومه نصیری @asrehooshmandi
💢نگاهی به برخی کارکردهای رسانه تحول آفرین ✍معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران تحول‌گرایی از ویژگی‌های جامعه‌ای در مسیر رشد و پیشرفت است؛ جامعه‌ای که به مرحله‌ای از خودباوری رسیده است که می‌تواند با اتکا به داشته‌ها و خلق موقعیت‌ها، شرایطی را فراهم آورد که براساس آن و منبعث از تحقق شرایط تحول، وضعیتی رو به تعالی را افق‌بندی کرده و مسیرسازی کند. چنین وضعیتی در عصر غلبه روایت‌ها و ساخت قرائت‌های متعدد و متکثر وارونه شده و سرعت‌گیر که مخلوق فضای شبکه‌ای هستند، رسانه به عنوان ستون فقرات مهم و پیشران برای تحقق اهداف تحولی، می‌تواند با تزریق امید مبتنی بر داشته‌ها، از امیدزدایی مبتنی بر فریب توده‌ها نسبت به حرکت‌های رو به جلو پرهیز کرده و بر تزریق حس همگرایی ملی و جمعی برای خلق وضعیت مطلوب اقدام کند. با این وصف رسانه مطلوب برای خلق و هدایت موقعیت‌های تحول‌زا باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ذیل به برخی از پراهمیت‌ترین آن‌ها اشاره شده است: ۱. تنویر به‌موقع و همه‌جانبه افکار عمومی ۲. فعال‌سازی اندیشه‌ها با ساخت جریان فکری ۳. ایجاد حصار هویتی و مقابله با هویت‌زدایی ۴. ارائه گزاره‌های تقویت‌کننده اعتماد به نفس ملی ۵. افزایش ضریب هوشیاری عمومی ۶. تاباندن نورافکن بر روی قوت‌ها ۷. تعریف ابرپروژه‌های آفندی و پدافنی در مقبال تهاجم رسانه‌ای ۸. نشر و تبیین مکرر دستاورد‌ها و توفیقات ۹. بیان شفاف و راهکارمحور ضعف‌ها ۱۰. بیان دقیق و ملموس شیوه‌های رفتار دشمن ۱۱. تاکید بر محتوا‌های امیدآفرین ۱۲. پرهیز از ساخت یا تقویت دوقطبی‌ها ۱۳. درک تفاوت موقعیت ملی و جریانی ۱۴. مطالبه گری بدون لکنت ۱۵. ایجاد بستر برای بیان دیدگاه نخبگان متن کامل را در لینک زیر مطالعه بفرمایید: https://www.iribnews.ir/00FyXX @asrehooshmandi
🔻دوره «توانمندسازی اصحاب رسانه در تولید و تبادل محتوای رسانه‌ای» برگزار می‌شود. سرفصل‌ها: 1️⃣شیوه‌های اقدام رسانه‌ای اثربخش 2️⃣قواعد ساخت روایت رسانه‌ای موثر 3️⃣جهاد تبیین و پیوست اجتماعی 4️⃣ محتوا از تولید تا توزیع 🕰️زمان: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ _ سیستان و بلوچستان @asrehooshmandi
شیوه نامه سازمان بهداشت جهانی درباره نحوه انتشار خبر خودکشی مسیر رسانه @asrehooshmandi
🔸شیوه‌نامهٔ رسانه‌ای در بازنمایی خودکشی 🔺سازمان جهانی بهداشت  در کتابچه «پیشگیری از خودکشی: منبعی برای متخصصان رسانه» که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شده است، مواردی را در راستای انتشار مسئولانه اخبار خودکشی توسط رسانه‌ها متذکر می‌شود: ۱. اطلاعات دقیقی در مورد محل و چگونگی کمک گرفتن برای افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، ارائه دهید. ۲. آموزش مردم در مورد حقایق خودکشی و پیشگیری از خودکشی، بدون افسانه‌سرایی. ۳. هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور احتیاط خاصی را به کار ببرید. ۴. هنگام مصاحبه با خانواده یا دوستان داغدار احتیاط کنید. ۵. توجه داشته باشید که خود متخصصان رسانه ممکن است تحت تأثیر داستان‌های مربوط به خودکشی قرار گیرند. ۶. داستان‌های مربوط به خودکشی را به صورت برجسته در منابع خبری منتشر نکنید  و چنین داستان‌هایی را بی‌جهت تکرار نکنید. ۷. از زبانی استفاده نکنید که خودکشی را امری موجه یا عادی جلوه می‌دهد؛  یا آن را به عنوان راه‌حلی سازنده برای مشکلات معرفی می‌کند. ۸. روش استفاده شده در خودکشی را به صراحت و با جزئیات شرح ندهید. ۹. از تیترهای هیجان انگیز استفاده نکنید. ۱۰. از عکس‌ها، فیلم‌های ویدئویی یا پیوندهای رسانه‌های دیجیتال استفاده نکنید. 🔺نکته مهم در این کتابچه درباره خودکشی افراد مشهور این است که: 🔸خودکشی سلبریتی‌ها ارزش خبری تلقی می‌شود و اغلب این طور در نظر گرفته می‌شود که باید به نفع خبری عموم مردم گزارش شود. با این حال، چنین گزارش‌هایی به‌ویژه به احتمال زیاد باعث کپی‌برداری در مدل خودکشی در افراد آسیب‌پذیر می‌شوند. 🔹 تجلیل از مرگ یک سلبریتی ممکن است به طور ناخواسته نشان دهد که جامعه به رفتار خودکشی احترام می‌گذارد و بنابراین ممکن است رفتار خودکشی را در دیگران ترویج دهد. به همین دلیل هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور باید دقت ویژه‌ای داشت. 🔸چنین گزارش‌هایی نباید خودکشی را پر زرق و برق کند یا روش خودکشی را با جزئیات توصیف کند. همچنین نباید در راستای موجه‌سازی و عادی‌سازیِ آن از عباراتی با حسن تعبیر و تلطیف شده به آن بپردازد تا اصل زشتی امر خودکشی پوشیده شود. 🔹تمرکز بر زندگی افراد مشهور، نحوه کمک او به جامعه، و تأثیر منفی مرگ آنها بر دیگران به گزارش جزئیات اقدام خودکشی یا ارائه دلایل ساده برای اینکه چرا خودکشی رخ داده است، ترجیح داده می‌شود. علاوه بر این، زمانی که علت مرگ مشخص نیست، هنگام گزارش مرگ یک سلبریتی باید مراقب بود. 🔸 گمانه‌زنی رسانه‌ها در مورد خودکشی به عنوان دلیل احتمالی مرگ یک سلبریتی می‌تواند مضر باشد. بهتر است منتظر بمانیم تا علت مرگ مشخص شود و شرایط خاص را به دقت بررسی کنیم. 🔹فراموش نکنیم که گزارش‌ها باید همیشه برای کسانی باشد که به دلیل مرگ مضطرب هستند یا ممکن است دچار خودکشی شوند یا آمادگی روانی برای انجام چنین کاری را دارند، شامل اطلاعاتی در مورد دسترسی به منابع پشتیبانی و کمک‌رسانی و مشاوره روانی و پزشکی باشد. 🔰مسیررسانه @asrehooshmandi