🔻درباره جهان فراواقعی
#ژان_بودریار جامعهشناس و فیلسوف فرانسوی به واسطه ایدههایی همچون «وانموده» و «ابر واقعیت» شهرت یافت.
بودریار معتقد است انسانها دیگر در زندگی خودشان هم دخالتی نمیکنند. در مقالهای که با عنوان «بعد از خوشگذرانی چه کار میکنی؟» منتشر کرد به این مطلب اشاره میکند که چگونه نیروهای آزادشده #مدرنیسم - یعنی آزادی جنسی و نژادی، #آزادی_بیان و الغای امتیازات طبقاتی- به تدریج در پیوند با یکدیگر #جامعه_نمایشی را ساختهاند و در این جامعه به ضد آن چیزی که در اصل انتظار میرفت بدل شدهاند.
بودریار معتقد است #جهان_پسامدرن #جهان_وانموده است و ما وارد #جهان_فراواقعی شدهایم.
به عبارت دیگر #واقعیت تولید میشود ولی از قدرت ما خارج است. آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود.
#رسانه به صورت دریچه نگاه ما به جهان عمل میکند. حتی وقتی که در صدد مخالفت با این نظام سرمایهداری پیشرفته باشیم بلافاصله به بخشی از آن تبدیل میشویم.
از نظر بودریار، پیروی #عقل_ابزاری از شیوههای زندگی بشری موجب #انحلال #سوژه_اجتماعی و #خصوصیشدن #بعد_سیاسی شده است.
این انحلال که همراه با انحلال کامل #سوژه_هگلی به دنبال نقد نیچهای از #متافیزیک است، متفکران پسامدرن را به سوی نوعی #نسبیگرایی_فرهنگی سوق میدهد که همراه با پلورالیسمی افسونزدا، سقوط #ایدئولوژیها و #نگرشهای_سهوگرایانه را فراهم میآورد.
@asrehooshmandi
📢مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای به ۵ #تیر ۱۳۹۹ موکول شد.
📌شامگاه یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، در گفتگوی زنده اینستاگرامی دکتر سید بشیر حسینی رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای و دکتر محمدصادق باطنی دبیر المپیاد، جزئیات جدیدی از برگزاری چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای مطرح شد و به سؤالات مخاطبین این گفتگوی زنده پاسخ داده شد.
⭕ دکتر محمدصادق باطنی گفت: «با توجه به ادامه وضعیت کرونایی کشور و درخواست های مکرر معلمان، دانش آموزان و مدارس از دبیرخانه المپیاد برای تمدید مهلت ثبت نام و تعویق زمان برگزاری مرحله اول، برگزاری مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای به ۵ تیر ۱۳۹۹ موکول شد.
داوطلبین شرکت در المپیاد میتوانند تا تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ برای ثبت نام در این رویداد به دو صورت فردی و جمعی به سایت باشگاه سواد رسانه ای مراجعه نمایند.»
🔴 برای خواندن گزارش کامل این خبر، آشنایی با سامانه آزمون برخط و مدل برگزاری آزمون مرحله اول و همینطور دریافت اپلیکیشن imlo (نسخه بین المللی اپلیکیشن المپیاد مورد استفاده در مراحل بین المللی) به سایت imlc.ir مراجعه فرمایید.
@asrehooshmandi
#کلاهبرداری_تلفنی
شما برنده شده اید تحت عناوین
قرعه کشی
مسابقه رادیویی
مسابقه تلویزیونی
فریب چرب زبانی فرد تماس گیرنده را نخورید.
نیازی نیست به دستگاه عابر بانک مراجعه کنید.
به پیامک های ارسالی با این عناوین توجه نکنید.
#پلیس_فتا
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کپی کردن اشیای واقعی با موبایل و پیست کردن اونها در فتوشاپ در دموی جالبی از Cyril Diagne با استفاده از تکنولوژی های #واقعیت_افزوده
@asrehooshmandi
📻در برنامه هشتگ گفت و گو با موضوع «رو در رو بدون خط قرمز» بررسی #لایو_اینستاگرام مطرح شد:
🔻#سرهنگ_علی_محمد_رجبی: بسیاری از جرائم ذیل کامنت لایوهای افراد معتبر و شناخته شده رخ می دهد. برای مثال فروش مواد مخدر، سلاح و مفاسد اخلاقی در صفحات پر مخاطب رخ می دهد. متأسفانه تعداد زیادی پرونده در پلیس فتا دال بر این موضوع وجود دارد و متاسفانه امکان نظارت در اینستاگرام هم وجود ندارد.
🔻#معصومه_نصیری: لایو ها از وجود مخاطبان اعتبار می گیرند، یعنی هر ورودی به لایو سبب افزایش اعتبار برگزارکننده می شود؛ بنابراین اگر مراقبت صورت بگیرد و مخاطب بتواند مطالب، صفحه و محتوای مطلوب را دریافت کند، می تواند منجر به گفت و گو و تولید دانش در حوزه های تخصصی شود.
🔻#محمود_کبیری: در حوزه لایوهای اینستاگرامی با یک ابر پروژه روبرو هستیم که به دنبال تغییر رفتار در حوزه ادراک سازی مخاطبین خویش است. لایو های اینستاگرامی برای گروه سنی متولد سال دو هزار به بعد به وجود آمده است، یعنی متولدین هزاره سوم که تصوری از زندگی بدون رسانه ندارند.
✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
http://fna.ir/ex4n6k
@asrehooshmandi
🔖 کودکان کارِ دیجیتال
— آیا والدین حق دارند عکس و ویدیوی کودکانشان را در شبکههای اجتماعی منتشر کنند؟
🎯 «آن پسربچه قربانی جاهطلبی پدرش شده». چندوقتی است در شبکههای اجتماعی از این دست انتقادها به گوش میرسد. عدهای طرف بچه را میگیرند و میگویند «بیچاره حق داشت دوران کودکیاش را آزادانه بگذراند». یکسری هم میگویند که «با این سن کم درآمد خوبی دارد و لیونل مسی برایش پیام میفرستد. چه موفقیتی بالاتر از این؟». گرچه داستان انتشار عکس و ویدیوی کودکان همیشه به چنین جاهایی ختم نمیشود، اغلب والدین اینستاگرامی آرزوی چنین دستاوردی را دارند. آیا میتوان دربارۀ درست یا غلطبودن کار آنها تصمیم گرفت؟
📌 برای خواندن مطالب این پرونده به لینک زیر بروید:
http://tarjomaan.com/report/9723/
@asrehooshmandi
هدایت شده از سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔔#جدیدترین_اخبار سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
🔹افزوده شدن محور «کرونا و سواد رسانه ای» و اعطای جوایز نقدی به برگزیدگان
▫️دبیرکل سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی از افزوده شدن محور «کرونا و سواد رسانهای» به محورهای این همایش خبر داد.
▫️دکتر محمدصادق نصراللهی اظهار کرد: به مقالات برگزیده در دو سطح مقالات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ کاربردی #جوایز_نقدی تعلق خواهد گرفت و برای #چاپ_مقالات برتر در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور نیز تلاش خواهد شد.
▫️جوایز در دو سطح علمی ـ پژوهشی و علمی ـ کاربردی به پنج مقاله برتر با شرح ذیل اهدا شود:
سطح اول: پنج مقاله در سطح علمی ـ پژوهشی:
- مقاله اول: ۳ میلیون تومان
- مقاله دوم: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
- مقاله سوم: ۲ میلیون تومان
- مقاله چهارم: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
- مقاله پنجم: یک میلیون تومان
-
- سطح دوم: پنج مقاله در سطح علمی ـ ترویجی
- مقاله اول: یک میلیون تومان
- مقاله دوم: ۸۰۰ هزار تومان
- مقاله سوم: ۶۰۰ هزار تومان
- مقاله چهارم: ۴۰۰ هزار تومان
- مقاله پنجم: ۲۰۰ هزار تومان
وی از دریافت مجوز ISC برای همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی خبر داد.
جزئیات بیشتر را در سایت همایش به آدرس milconf.ir ملاحظه بفرمایید.
🆔 @milconf3
🌿🌺میلاد مسعود حضرت امام حسن مجتبی(ع) مبارک باشد🌺🌿
🔷تامل بر برخی احادیث امام حسن(ع) و تاکید مجدد بر بایستههای سواد رسانهای
✍ معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
🔺توجه به مضامین و محتواهای رسانهای
امام حسن (ع) فرمودند: تعجّب مي کنم از کسي که در فکر خوراک و تغذيه جسم و بدن هست ولي درباره تغذيه معنوي روحي خود نمي انديشد، پس از غذاهاي فاسد شده و خراب دوري مي کند و عقل و قلب و روح خود را کاري ندارد - هر چه و هر مطلب و برنامه اي به هر شکل و نوعي باشد استفاده مي کند. (در معرض چه محتواهای رسانهای قرار میگیریم)
🔺اهمیت طرح سوال
امام حسن(ع) می فرماید: «حُسْنُ السِّؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ؛ کسی که عادت سؤال و حالت پرس وجو دارد، مثل آن است که نصف علم ها را فرا گرفته باشد». (این پیام را چه کسی ارسال کرده و چرا این پیام اسرال شده است و...)
🔺مکث، تفکر و بعد انتشار
امام حسن(ع) می فرماید: «إنّ الْحِلْمَ زینَهٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّهٌ، والْعَجَله سَفَهٌ؛ شکیبایی زینت شخص، وفای به عهد علامت جوان مردی، و عجله و شتاب زدگی [در کارها بدون اندیشه] دلیل بی خردی می باشد». (قبل از بازنشر مطالب تامل و تفکر کنیم)
🔺ضرورت خواندن سطرهای نانوشته پیامها
امام حسن(ع) می فرماید: «عَلَیکم بِالْفِکرِ فَاِنَّهُ مَفاتیحُ اَبْوابِ الْحِکمَةِ؛ بر شما [شیعیان] لازم است که اندیشه کنید؛ زیرا فکر کلیدهای درهای حکمت است». (درباره پیام های رسانه، مهندسان آن و بازیگران اصلی آن فکر کنیم)
🔺نه به «میگویند»، «شنیدم» و «گفتند» در فضای رسانهای...
- قالَ امام حسن(ع): بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَيْتَ بَعَيْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَيْکَ باطِلاً کَثيرا.
فرمود: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه که را با چشم خود ببيني حقّ است؛ و آنچه را شنيدي يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد. (ضرورت بررسی پیامها از منابع معتبر و تلاش برای کشف حقیقت و پرهیز از انتشار شایعات)
🔆در جود و عطا دستِ خدا هست حسن
دستِ همه را وقتِ كرم بست حسن
نوميد نگردد كسي از درگهِ او
زيرا كه كريم ِ اهلبيت است حسن🔆
@asrehooshmandi
🔻دشمن آگاهی،
نادانی نیست بلکه
توهم دانایی است.
از آفتهای این روزهای همه ما #همهچیزدانی رسانهای است که مولود شبکههای اجتماعی و #مطالعات_سطحی و اطلاعات با #عمق_یکبندانگشت است. این روزها همه درباره همه چیز متخصص هستند و این آفتی است که گریبانگیرمان شده است.
@asrehooshmandi
🔳 از الزامات تربیت رسانهای است:
1️⃣ بدون اجازه وارد گوشی همراه فرزندانتان نشوید!
2️⃣ با فرزندان خود در فضای مجازی همراهی کنید اما نه برای مچگیری
3️⃣ برای زمان استفاده از رسانه فرزندانتان قانون تعیین کنید.
4️⃣ برای اوقات فراغت فرزندانتان برنامهریزی کنید تا صرفا سرگرم رسانه نباشند.
5️⃣ قبل از هر امر و نهیای برای مصرف رسانه خودتان عملکننده به آن باشید.
6️⃣ گناه یا خطای رسانهای فرزندتان را در لفافه و غیرمستقیم تذکر بدهید.
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف
#نسرا
@asrehooshmandi
🎯#جهان_پساکرونا از نگاه یک آیندهپژوه: آموزش دیجیتال جا میافتد/ پوپولیستها بازنده اصلی خواهند بود
🔹ماتیاس هورکس، آینده پژوه سرشناس آلمانی، با اشاره به بحران برآمده از شیوع ویروس کرونا، مینویسد: «این روزها اغلب از من پرسیده میشود که "دوران کرونا کی به پایان میرسد و ما به شرایط عادی برمیگردیم؟" من میگویم هرگز. برخی مقاطع تاریخی وجود دارند که مسیر آینده را تغییر میدهند. ما از این مقاطع به عنوان "#بحران_عمیق" نام میبریم. ما اکنون در این بزنگاه قرار گرفته ایم.»
🔹او معتقد است که در دوران کرونا، دنیایی که خیال میکردیم آن را میشناسیم فرو ریخته است. این دیدگاه بی شباهت به حرف یورگن #هابرماس سرشناس ترین فیلسوف در قید حیات آلمان نیست. او گفته است: «کرونا باعث شد ما بفهمیم چقدر نمی فهمیم». هورکس بر گفته خود می افزاید: «اما پشت ریزش جهانی که خیال می کردیم میشناسیم، جهان دیگری در حال جوش خوردن است.»
🔹هورکس میافزاید: «ما تعجب خواهیم کرد که چگونه تکنولوژی #فرهنگ_دیجیتال در عمل جا باز کرده است، اغلب همکارانی که پیش از کرونا نسبت به کنفرانسهای ویدئویی از راه دور دافعه داشتند و پروازهای ماموریتی را ترجیح می دادند، حالا متوجه می شوند که آن روش عملی تر و سازنده تر است.
🔹آموزگاران درباره آموزش از طریق اینترنت بسیار آموخته اند، کار از خانه برای بسیاری یک امر طبیعی شده است. در مقابل تکنیک های فرهنگی کهنه شده دستخوش رنسانس شدهاند، انسان ها وقتی تلفن می زنند، به جای پیام گیر صدای اصلی صاحب خانه را می شنوند. ویروس فرهنگ مکالمات طولانی تلفنی را همراه آورد. پیامها، ناگهان معنایی تازه یافتند. انسان بار دیگر ارتباط با یکدیگر را جدی گرفت. فرهنگ تازه "در دسترس بودن و تعهدات متقابل" دوباره زنده شد. جوانانی که معمولا از چنگال شتاب و اضطراب رهائی نداشتند، ناگهان به قدم زدن های طولانی آغاز کردند. کاری که پیش تر بیگانه بود. کتاب خواندن ناگهان به فرهنگ روز تبدیل شد.»
🔻متن این آینده پژوهی را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://asrehooshmandi.ir/
@asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴فضای مجازی رهاشده امنیت روانی و جانی خبرنگاران و اساتید رسانه ای را هم تهدید میکند
خانم #دکتر_معصومه_نصیری خبرنگار و مدرس سواد رسانه ای نوشت:
چند روز قبل زیر توییت حساب کاربری دفتر رهبری کامنت گذاشتم. براندازان حمله کردند و بعد از کلی فحش، آدرس خونه قبلی ما رو دادند و تهدید کردند. مدیونید فکر کنید در عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی، شما حریم خصوصی و امنیت دارید. همش حرفِ، در عمل همگی در اتاق شیشهای نشسته ایم.
شبکه ملی اطلاعات به خدای احد و واحد واجبه. من نمیدونم کی قراره به این مسأله رسیدگی کنه اما مطالبه کنیم همگی. دوم اینکه وقتی زار و زندگی ما روی پلتفرم های خارجی است و اینترنت ما هم وصل به همان خارجی ها، حرف از امنیت سایبری عبث است.
اولین کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات داشتند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بودند
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
🎯 چرا اغلب احساس میکنیم در حال «از دست دادن» فرصتها هستیم؟
— «ترسِ از دست دادن»، شبکههای اجتماعی و زندگی واقعیمان را به یک اندازه تسخیر کرده است
📍دایرههای قرمز رنگی که رویشان اعدادی نوشته شده و کنار برنامکهای مختلف گوشی همراهمان ظاهر شدهاند؛ فرشتههای عذابی که یک دم از روی شانهمان پر نمیزنند. آنقدر وسواس انگشتزدن روی آنها گرفتارمان کرده که حتی در خوابهایمان میبینیمشان. چرا اعلانهای شبکههای اجتماعی یا زنگ یک پیامک یا تماس جدید اینقدر برایمان مهم شده؟ نگرانی برای ازدستدادن خبرها در روزگار شبکههای اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: فومو یا «ترس ازدستدادن».
🔖 ۲۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9725/
@asrehooshmandi
با علم به پروتکل ارسال خبر، باید عرض کنم این فاصله رسانه های جریان اصلی از شبکه های اجتماعی در اعلام اخبار فقط زمینه ترویج هر چه بیشتر شایعات را فراهم میکند. یا تکذیب کنید یا اطلاع رسانی. سکوت و تاخیر رسانهای معنا ندارد.
#ناو_جماران
#ناوچه_کنارک
@asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شعرخوانی اشکآلود و منتشرنشده سردار سلیمانی درباره شهادت از دیدار شعرا با رهبرانقلاب در ماه رمضان
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
💢این خبر ساده را نمیشد زودتر اعلام کرد؟!
✍معصومه_ نصیری
🔹روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس، اعلام کرده: «بعدازظهر روز گذشته(یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت) در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک "کنارک" دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شدهاند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.»
✅نکته:
🔻 روایت اول مهم است؛ آن روایت در ذهن مخاطب غالب میشود.
🔻بی توجهی به ویژگی های اطلاع رسانی در مواقع بحران، به پاشنه آشیل ما تبدیل شده است. سکوت تا اتخاذ تصمیم برای چگونگی اطلاع رسانی، در عصر جامعه شبکه ای فاقد معناست.
🔻افکار عمومی به دنبال کسب خبر است، حفره غیبت رسانه های جریان اصلی در بزنگاه ها، او را به سمت رسانههای خارج از کشور سوق می دهد.
🔻روایت نکنیم، روایت میشویم.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راهکارهای بالا بردن ایمنی در تراکنشهای بانکی برای گرفتار نشدن در دام سودجویان فضای مجازی
#پلیس_فتا
@asrehooshmandi
◾️آیا از طریق ما شیعیان می توانند علی(ع) را بشناسند؟
▪️مصیبت بزرگ علی در شیعیانش است
ای علیدوست، ای کسی که برای خاطر علی(ع) بر سر میزنی، به سوگ مینشینی؛ ای کسی که برای علی جمع میشوی و چراغ روشن میکنی؛ ای کسی که برای علی اشک میریزی؛ بشنو و بترس و بلرز از این حرف. علی را اگر امروز دنیا بخواهد بشناسد، چطور میشناسد؟ دو راه دارد که دنیای امروز علی را بشناسد.
یک راه از تاریخ میرود و کتابها را میبیند و علی را از راه تاریخ میشناسد. یک راه دیگر هم امروز برای شناختن علی هست. اگر آمدند و گفتند که علی را چطور میشود شناخت، میگویند میرویم از پیروانش میشناسیم.
فرض کنیم یک نفر میخواهد علی را بشناسد. میخواهد پیروان علی، مأمومین علی، دنبالهروهای علی، شیعیان علی را بشناسد، تا علی را بشناسد. چه میبیند؟ آیا علم میبیند؟ آیا تقوا میبیند؟ آیا علاقه به یتیمی که در علی بود، میبیند؟ آیا خدمت به مردمي میبیند که در علی میدید؟ آیا شجاعت و صراحتی میبیند که در علی(ع) میدید؟ به هوش باش، چگونه میخواهی علی را بشناسانی؟ آیا شجاعت و صراحتی را میبیند که در علی بود؟
آخر این چه بساطی است؟ این چه زندگیای است که ما داریم؟ این چه پیروی از علی است که ما داریم؟ برگردید آقایان، عمر ما به پایان میرسد. یک روز زودتر یا یک روز دیرتر. باید تلاش کرد. ما امروز پشت نمایشگاه گذاشته شدهایم. آقا سابقاً دنیا به هم ارتباط نداشت، هر غلطی که ما در دلمان میکردیم، در مملکت خودمان میکردیم، کسی به ما نگاه نمیکرد. امروز جامعۀ ما در دنیا منعکس است. هرچه بکنیم، همهکس میبیند. هر اخلاقی داشته باشیم، همهکس حس میکند. هر روشی داشته باشیم، مشخص است. به نام علی تمام میشود. ما شیعۀ علی هستیم. نباید دشمن او باشیم و امیدوارم که نباشیم. به حق خودش و به ایمان خودش.
◾️بخشی از سخنرانی #امام_موسي_صدر در سال 1350 در سفری به كاشان و در دیدار با برخی از علما و روحانیون این شهر درباره شخصیت و زندگی اميرالمؤمنين(ع) که متن کامل در کتاب «انسان آسمان» منتشر شده است.
برای یکدیگر دعا کنیم.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️🔴⚫️ در عزای امیرالمومنین علی علیه السلام
@asrehooshmandi
🔹پارادایم اخلاق رسانهای از منظر امام علی (ع)
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای
🔻اینکه آیا اگر موضوعی واجد ارزش های خبری بود حتی به قیمت نادیده انگاشتن اخلاق، مجوزی برای نشر دارد یا خیر، اینکه مخاطب در مواجه با پیام های رسانه ای، چگونه با بررسی منبع پیام می تواند از بسط و گسترش شایعات پرهیز نماید، اینکه حریم خصوصی افراد دارای اهمیت است و هرگونه ورود رسانه ای به آن تحت هر عنوانی یعنی نقض آن و…. نکاتی است که در فرمایشات مولا علی (ع) در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته و چه حیف که ما به عنوان مدعیان شیعه علی ابن ابیطالب بودن، اصول مورد تاکید در کلام ایشان را برای مقاصد و مصالح اقتصادی، سیاسی و…..نادیده می گیریم.
🔻از اصولی که این روزها در قالب انتشار افسارگسیخته شایعات در انواع رسانه با آن مواجه هستیم، «عدم توجه به صداقت و راستگویی» منبع منتشرکننده پیام است. امام علی(ع) نیز میفرمایند: «هرچه شنیدی برای مردم نگو وگرنه دروغگو خواهی بود، و هرچه مردم به تو گفتند رد نکن و گرنه نادان خواهی بود.» این نگاه ضرورت داشتن قدرت تجزیه و تحلیل آنچه می خوانیم و می شنویم را به ما گوشزد می کند.
🔻نگاهی به شفافیت و حرمت سانسور و خودسانسوری، پرهیز از پروپاگاندا یا غوغاسالاری رسانهای، ضرورت عدم تحریف و دستکاری واقعیت، ضرورت رعایت حرمت مخاطبان و تأکید بر کرامت انسانها در کلام مولا علی (ع)
▪️متن کامل این یادداشت که بازنشر مجدد شده است را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://fa.shafaqna.com/news/578543/
@asrehooshmandi
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران:
رزمایش مؤمنانه ملت ایران را "آوینی وار" برای ثبت در تاریخ روایت کنیم
🔻معصومه نصیری هنر موفق امروز را هنری دانست که بتواند در خدمت روایت صحیح و منصفانه رویدادها، اقدامات و تحولات باشد و ادامه داد: امروز وقتی از روایت سخن میگوییم یعنی سخنی که بتواند با هنرمندانهترین وجوه حرفهای سخن یا اقدامی را مردمی سازی کند.
🔻وی شیوههای روایتگری از جنس روایتگری #شهیدآوینی را سلاح قدرتمندی در عرصه نبرد #هوشمند توصیف کرد و گفت: در این مدل از بیان هنرمندانه رویدادها، ما به یاری خدای متعال، امکان پیروزی در عرصههای نوین رسانهای را خواهیم داشت.
👉 https://hawzahnews.com/news/900405
@asrehooshmandi
▪️ #فومو؛ طاعون مدرن
🔹«ترس از دست دادن» یا «فومو» آخرین اختلال فرهنگیای است که بیسروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل میبرد. فومو زادۀ پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است و به احساس از دست دادن چیزی مهیجتر، مهمتر و جالبتر گفته میشود که در جایی دیگر در جریان است. بر اساس یک مطالعۀ جدید، ۵۶ درصد از کسانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، از این #طاعون_مدرن رنج میبرند.
🔹قهرمانان داستانهای قرن نوزدهمی، عمری درگیر تنها یک فرصتِ از دست رفته بودند، اما امروزه جریان بیوقفۀ اطلاعات به طرز نگرانکنندهای جهانی را به یادمان میآورد که از چنگمان میگریزد.
🔹بخش عمدۀ پشیمانیهای ما در پایان زندگی، مربوط به چیزهایی است که انجام ندادهایم و نه چیزهایی که انجام دادهایم. مجموعۀ گیجکنندهای از نمایشها، مهمانیها، کتابها و آخرین مدهای مصرفیای که رسانههای اجتماعی به خوردمان دادهاند، به همین اندازه، این بلا را سرمان میآورند. شخصیتهای آنلاین جذابی که از خودمان ساختهایم -و از دور بسیار فریبندهاند- فومو را از این هم وخیمتر میکنند.
🔹شری ترکل، روانشناس اجتماعی موسسۀ فناوری ماساچوست، مولف کتاب، تنها باهم: چرا بیشتر از تکنولوژی انتظار داریم و کمتر از یکدیگر (۲۰۱۸)، مینویسد تکنولوژی به سازۀ اصلیای بدل شده که صمیمیت را با آن تعریف میکنیم. ما صدها یا حتی هزاران دوست در شبکههای اجتماعی را با رفقای بدردبخور صمیمیمان در واقعیت اشتباه میگیریم.
🔹با بهرهگیری از صدها مصاحبه، ترکل ادعا میکند، پیشرفت تکنولوژیک، باعث #زوال_تدریجی روابط مهم ما با والدین، فرزندان یا شریک زندگیمان- شده و نوع جدیدی از #تنهایی را ایجاد کرده است. با توجه به ناامنیای که در روابطمان احساس میکنیم و نگرانیای که دربارۀ صمیمیت داریم ترکل ادعا میکند که در جهان تکنولوژی، هم به دنبال روشهایی برای برقراری رابطه میگردیم و هم میخواهیم از خود در برابر رابطهها محافظت کنیم.
@asrehooshmandi