عصر زنان
صوت استاد نوروزی.mp3
31.19M
#صوت_نشست
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم"
🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی
دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور
🗓در تاریخ 9 مهر با موضوع "حجاب، اجبار یا آزادی در انتخاب پوشش"
🔸و با ارائهی دکتر طهورا نوروزی برگزار گردید.
📃 شرح مختصر مباحث نشست؛
وقتی میخواهیم در بحث قانون حجاب بحث کنیم، روی یک قانون بحث میکنیم که مبانی فقهی و حقوقی دارد. مبانی دینی و حقوقی در اسلام و غرب شاکلههایی دارد. اولین ویژگی که قانون و حقوق در مبانی دینی ما در اسلام دارد، در سالام مهمترین قوانین، قوانین فطری و الهی میباشد یعنی برآمده از فقه هستند و انسان در مقابل این قوانین مقاومت ندارد. قوانیی اسلام چون فطری است یک تسهیلگری و سهولت برای انسان دارد. دومین شاخص مبانی حقوقی ما در اسلام بحث عدالت و توازن است. در قوانین اسلامی شاخصه عدالت و توازن را داریم. در موضوع حجاب وقتی متمرکز میشویم برای زن یک هویت انسانی داریم و یک هویتی که مربوط به خود زن است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
🔻 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
🔻 حقوق برابر زن و مرد مسلمان /امام خمینی
📎 اینجا بخوانید
🔻امروز بانوان مسلمان در خط مقدم جبهه حق ایستادهاند / دکتر انسیه خزعلی
📎 اینجا بخوانید
🔻خانم ها پیشتاز انقلاب اسلامی هستند/ آیت الله مصباح یزدی
📎 اینجا بخوانید
🔻تکرار رهبر معظم انقلاب به معنای تاکید و بها دادن به موضوع زنان است/ دکتر معصومه ظهیری
📎 اینجا بخوانید
🔻جرائم جنسی در انگلستان و ولز / هادی طاهری
📎 اینجا بخوانید
🔻مقاله جنسیت، هویت زنانه و مشارکت سیاسی در ایران / اعظم دستوری و همکاران
📎 اینجا بخوانید
🔻تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان/ دکتر مهدی تلکو
📎 اینجا بخوانید
🔻 «حرکت» زنانه یا «جنبش» زنانه؟/جعفرعلیاننژادی
📎 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ «حسبی الله»
✍🏼 | الهه سادات شفیعی
💠 در میان صفحات و کانالهای مختلف پرسه میزنم، تا شاید تصویری، عکسنوشتهای، یا متنی مناسب با حال و هوای این روزهای جوگندمی پیدا کنم. روزهایی که شادی و پایکوبی برای سال جدید میلادی را با رقص کودکان غزه در خون خود در هم آمیخته است. روزهایی که ولادت حضرت مادر را با شهادت فرزند خلفش در یک جام ریخته و ما را مست میکند.
مادری که هر آنچه به فرزندانش آموخته، در کمال زیست کرده است. بانویی که ابتدا مادر شهید شد و بعد الگوی بیبدیل شهادت را با جان خویش به تصویر کشید.
💠 این روزها چه مادرانی که مادری را به اوج رساندهاند و پارههای روح و تن خود را در راه او، که به تنهایی همه چیز را کفایت میکند، خیرات کردهاند.
💠 این روز مبارک مادرانی که معنای مادری را با فدا کردن فرزندانشان به چالش میکشند و با قلبی چاک چاک، و آهی جگر سوز سر در گریبان کرده و زمزمه میکنند: حسبی الله...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
20.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر | #نشست
♨️گفتگویی صمیمی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
♨️ موضوع:
جایگاه زن در جمهوری اسلامی
از گفتمان تا میدان
▫️دکتر انسیه خزعلی
📺 فایل کامل تصویری
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
🔻 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
🔻اگر شما پذیرفتید این رو زن است / امام خمینی
◾️ اینجا بخوانید
🔻حفظ سهم خانواده / آیت الله خامنه ای
◾️ اینجا بخوانید
🔻غربت حضرت خدیجه در زمان وضع حمل/صدوق
◾️ اینجا بخوانید
🔻بتهای ایستادهی تکراری و تبر روی زمینمانده ابراهیم / دکتر مهدی تکلو
◾️ اینجا بخوانید
🔻تیتر سایت گاردین: کلیشهها را کنار بگذارید حجاب یک سبک و قدرت زنانه است
◾️ اینجا بخوانید
🔻گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان/ مجید دهقان
◾️ اینجا بخوانید
🔻گلزاری از شهدا در یک خانه/عالیه سادات
◾️ اینجا بخوانید
🔻من شما بانوان را به رهبری قبول دارم/ عالیه سادات
◾️ اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانهای تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔰اکران مستند «زن چیست؟»
همراه با نقد و بررسی مستند
◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری میباشد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
🔻لزوم نمایش چهره زن ارزشمند و با عفت در رسانه / بیانات رهبری
📎 اینجا بخوانید
🔻اصلاح قوانین برای استیفای حقوق ذاتی بانوان ضروری است/ دکتر سکینه سادات پاد
📎 اینجا بخوانید
🔻کتاب «مسئله حجاب»؛ خط بطلانی بر دروغهای منتسب به اسلام در مواجهه با مقام زن است/ دکتر فرحناز افضلیقادی
📎 اینجا بخوانید
🔻کلیشهزدایی از ذهنیت مردان درباره کار خانه/ دکتر ابوالفضل اقبالی
📎 اینجا بخوانید
🔻خانه نشینی هفت ساله زنان ایرانی / معصومه فاطمی
📎 اینجا بخوانید
🔻حیات عاطفی زن / امین جواهری
📎 اینجا بخوانید
🔻نقش تاریخی اسلام در احیای شخصیت زن
📎 اینجا بخوانید
🔻تاراج تاریخ عفت زنان رشتی توسط رضاخان و تاریخ نویسان رضاخانی / عالیه سادات
📎 اینجا بخوانید
🔻تولید در سینمای مستقل پر چالش است/ مجتبی اسپنانی
📎 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️پشت به زین یا زین به پشت
🔹این موضوع خارج از فضای رسانهای از جهات متعددی قابل نقد و بررسی است. اولین سوالی که اینجا مطرح میشود این است که اولویت این مطالبه تا چه حد است و چند درصد از جامعهی زنان را به خود اختصاص میدهد؟ به فرض برطرف شدن موانع قانونی موتورسواری زنان تا چه اندازه به تبعات اجتماعی این تصمیم اندیشیده شده است؟ با توجه به این سخن رهبر انقلاب که « حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است» آیا در جامعهای که از نظر ساختارهای اقتصادی گرفتار سیاستهای نئولیبرالی و سرمایهداری است، بسترسازی برای پیک موتوری شدن زنان، میتواند تکریم زن محسوب شود یا به نفع لیبرالهای سرمایهدار است؟ مگر نه این است که جریان سرمایهداری ید طولایی در ساخت نقشهای کاذب اجتماعی برای زنان دارد و آنها را به سمت کالا شدن سوق میدهد. آیا پذیرش این موضوع، زنان را به پیکهای ارزانقیمت رستورانها، فستفودها و اسنپ موتوری بدل نمیکند؟ آیا چنین شغلی مناسب ویژگیهای جسمی و روحی زن است یا آنها را به پادوهای زیردست مردان تبدیل میکند؟ موقعیتی که بر طبق بیانات رهبر انقلاب حالت تکبر زن در برابر نامحرم را از بین برده و تسلط مردانه بر او را به دنبال خواهد داشت.
🔸 ممکن است با این توجیه که «بخشی از زنان این شغل را پذیرفتهاند، پس باید بستر را فراهم کرد» مواجهه شویم. اما در جواب به این توجیه، باید گفت کدام سیاستهای اقتصادی و فرهنگی زنان را به این وادی کشانده است؟ آیا بهتر نیست پای صحبت این زنان نشست و با طرحهای اقتصادی صحیح و کارآفرینی درست آنها را به سمت بسترهایی هدایت کرد که هم کرامت آنها را حفظ کند و هم امنیتشان را؟ اما فارغ از بحث اشتغال، باید به این موضوع از منظر شرعی و فقهی هم نگریست؛ البته نه فقه فردی که فقه اجتماعی. وقتی نظام اسلامی در مواجهه با تکثرهای اجتماعی با ناسازگاری بین امیال و خواستههای مردم و احکام شرعی مواجهه میشود، فقه نظام چه پاسخی برای آن دارد؟ آیا برای تصویب این قانون هیچ پیوست تحلیلی در نظر گرفته شده است که با توجه به بستر کنونی جامعه که در خدمت کشف حجاب است، این قانون قرار است تکمیلکنندهی کدام پازل و پیشبرندهی اهداف کدام جریان فرهنگی باشد؟ این سوال وقتی جدیتر میشود که نیم نگاهی به تاریخ موج اول جنبش فمنیسم داشته باشیم.
🔹روزنامه گاردین در مقالهای با عنوان «چگونه دوچرخه به نماد آزادی زنان تبدیل شد» مینویسد: « صد سال پیش، آلیس هاوکینز، به عنوان یکی از فمنیستهای طرفدار حق رأی زنان، در اطراف شهر لستر انگلستان، سوار بر دوچرخه اقدام به تبلیغ جنبش حقوق زنان کرد. او به عنوان اولین بانویی که در این شهر جوراب شلواری پوشید، خشم عمومی را برانگیخت. در طول مبارزه برای به دست آوردن حق رای، دوچرخه نه تنها به یک ابزار، بلکه نمادی برای رهایی زنان تبدیل شد.» در واقع دوچرخه از یک سو ابزاری برای تغییر پوشش و رهایی زنان از لباسهای بلند آن زمان بود و از سویی دیگر نمادی برای آزادی بیشتر. در ادامهی همین مقاله نقل قولی از سوزان بی آنتونی، رهبر حقوق مدنی آمریکا در سال 1896آمده که میگوید: «من فکر می کنم [دوچرخه] بیش از هر چیز دیگری در دنیا برای رهایی زنان موثر بوده است. هر بار که زنی را با دوچرخه میبینم خوشحال میشوم. وقتی زن سوار بر دوچرخه میشود، به او احساس اعتماد به نفس و استقلال دست میدهد و به دوردستها میرود. تصویری از زنانگی بی بند و بار و رها»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|