eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
456 عکس
153 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار؛ ابهامات و دستاوردها ▪️کنگره‌ی زنان تاثیرگذار که در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار در جهان به ابتکار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، از ۹۶ کشور مختلف دنیا میهمانانی در سطح همسران روسای جمهور، وزیران زن، فعالان علمی و اجتماعی داشت. ▪️این کنگره علیرغم آنکه چند هفته پس از تعلیق ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و مخدوش نمودن چهره‌ی ایران و زنان ایرانی در جهان و در جهت بازگویی روایت حقیقی از زنان ایرانی برگزار گردید، اما خالی از اشکالات و انتقادات جدی نیز نبود. اشکالاتی از جمله: عدم شفافیت اهداف، چشم‌اندازها، دستاوردهای کنفرانس، ملموس نبودن جایگاه‌های اثرگذاری زنان دعوت شده و فرآیند انتخاب آنان برای حضور در کنفرانس، مبهم بودن برخی اطلاعات ارائه شده از همایش. ▪️اما دستاوردهایی نیز این کنگره برای کشور و زنان ایرانی به ارمغان آورد که در یادداشتی به اختصار به این دستاوردها پرداخته شده است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار؛ ابهامات و دستاوردها ▪️کنگره‌ی زنان تاثیرگذار که در تاریخ ۳۰ دی‌ماه
| ♦️ «زن ایرانی این است و فقط این نیست» ✍🏼|مریم اردویی ▪️برای اولین بار در جهان کنگره‌ای بر پا شد که از نظر تا عمل عاملیتی زنانه داشت؛ کنگره‌ای با نام «زنان تأثیرگذار». این کنگره که به گفته‌ی دبیر علمی آن از سال گذشته ایده‌ی آن مطرح و خیز برای اجرایی شدن آن برداشته شده بود، توانست ۳۰۰ بانوی فعال و اثرگذار در سه حوزه‌ی «اقتصاد و کارآفرینی»، «علم و فن‌آوری» و «اجتماعی» از ۵ قاره و ۹۶ کشور را گرد هم آورد. ▫️ از زمان برگزاری این همایش نقدهایی صورت گرفت که برخی وارد و برخی تهاجماتی غیراخلاقی بود. به عنوان مثال تلاش برای ویترینی نشان دادن حضور خانم دکتر علم‌الهدی و تنها منتسب دانستن ایشان به مقام ریاست جمهوری یکی از موارد غیراخلاقی و ظلم به جایگاه علمی ایشان بود. چراکه خانم علم‌الهدی در این کنگره نماینده تخصص خودشان بودند و نه رئیس‌جمهور. اما با وجود تمام نقدها می‌توان گفت این کنگره اقدامی مثبت و بهنگام بود در زمانی که غرب تلاش می‌کرد، چهره‌ای کریه و بدمنظر از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه دهد؛ زمانی که زن ایرانی با نام مهسا امینی شناخته و تنها اخباری که به دنیا مخابره می‌شد حصر و قتل زن ایرانی بود؛ زمانی‌که اخراج ایران به استناد همین ظلم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رقم خورده و جمهوری اسلامی ناقض حقوق زن به شمار می‌رفت؛ دستاوردی مثبت از منظر بین‌المللی بود از آن جهت که زنان ایرانی ابتکار عمل را در دست گرفتند و هم‌نوعان خود را در میانه‌ی یک جنگ ترکیبی علیه زن مسلمان ایرانی به مواجهه‌ی با واقعیت این زن کشاندند. ▫️اقدامی به هنگام بود چرا که توانست در یک جنگ اقتصادی و هیبریدی به زنان دنیا نشان دهد که زنان ایرانی با تمام سنگ‌اندازی‌ها و تحریم‌های داخلی و خارجی، توانسته‌اند مدیرعامل بیش از ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان شوند و بانوی اندیشمند آلمانی را به چنان حیرتی وادارند که در مقابل زن مسلمان ایرانی انگشت حیرت به دهان بگیرد و زین پس خود را سفیر زن ایرانی در کشورش بداند. برگی برنده بود چراکه موجب شد بانویی با ده‌ها هزار کارمند در ۱۶ کشور دنیا دست یاری اقتصادی دهد و ده‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شود. دستاوردی قابل تقدیر بود چرا که توانست برساخت سیاه رسانه‌ها از بانوان چادری در ذهن بانوان دیگر کشورها را اینگونه اصلاح کند: «هیچ وقت فکر نمی‌کردم زنانی در این پوشش سیاه (black cover ) اینقدر بافرهنگ، عالم و شاد باشند. شما بانوان محجبه آرامشی دارید که من فقط در قدیسه‌ها سراغ دارم.» بله اینها همه جای امتنان و تشکر دارد. 🔺 اما پرسشی در اینجا قابل طرح است که وقتی صحبت از تأثیرگذاری می‌شود، ملاک تأثیر چیست؟ آیا در سنجیدن میزان تأثیر نسبت امکانات و دارایی‌ها با توان فرد هم سنجیده می‌شود؟ آیا ملاک‌ها صرفا مادی و به تعداد مقالات و دستاوردهای علمی، اقتصادی و پژوهشی محدود می‌شوند؟ مثلا زنی که در روستایی دور افتاده بخشی از بار تولید کشور را بر دوش گرفته و در زمانه‌ای که مصرف‌زدگی در حال بلعیدن تولیدات خانگی مادرها است، جایی در محاسبات دارد؟ آیا دختری که در میان یک جو ناسالم و محیط گناه‌آلود شجاعت تغییر دین یا سبک زندگی را داشته و در برابر ناپاکی‌ها قیام کرده، میزان اثرگذاریش بر محیط پیرامونی محلی از اعراب دارد؟ آیا زنی که دستاوردهای او انسان‌هایی والا در شرایطی سخت بوده، به عنوان زن اثرگذار شناخته می‌شود؟ آیا جای این نبود که از میان هفت بانویی که برتر شناخته شدند یک نفر بر اساس ملاک‌های معنوی بانوی برتر می‌شد؟ مگر حرف انقلاب رشد معنوی در کنار دستاوردهای مادی نبود؟ 🔺 اینها و ده‌ها سوال از این دست را می‌توان مطرح کرد. خوب است الان که سنگ بنای چنین محفلی توسط زنان ایرانی بنا نهاده شده و به گفته‌ی خانم خزعلی «ایران اسلامی می تواند مستقل از نهادهای بین المللی محور هم‌اندیشی زنان تاثیرگذار جهان باشد.» به ملاک‌های دیگر اثرگذاری نیز اندیشیده و به جهان نشان داده شود که ملاک انقلاب اسلامی در کنار پیشرفت‌های مادی، دستاوردهای معنوی چون تولید انسان است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکار 📅 شنبه | ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۲۲:۳۰ 📺 شبکه ۴ سیما | برنامه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که ورود زنان به ورزشگاه، مسأله مطرح حوزه ورزش زنان در کشور شده‌است. از سیاست‌مداران تا زنان ورزشکار، از ورزش‌دوستان تا سلبریتی‌ها مواضع‌شان نسبت به ورزش حوزه‌ی زنان، در رفتن به استادیوم فوتبال برای تماشای بازی‌ مردان فوتبالیست خلاصه شده است؛ اما آیا تمام ابعاد و قواعد حاکم بر ورزش زنان مربوط به تماشای فوتبال و رفتن به استادیوم ورزشی است؟! سهم ورزش تخصصی زنان و ورزشکاران آن در میان مسئله‌های ورزش حوزه‌ی زنان چقدر است؟! ▫️وقتی خبرگزاری‌های خارج از کشور چون ایندیپندنت، گاردین، یورونیوز را در حوزه‌ی ورزش زنان بررسی می‌کنیم صدای زنان ورزشکار خصوصا زنان ورزشکار حرفه‌ای به اعتراض از قواعد حاکم بر روح ورزش زنان بلند است. از نروژ، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلیس و... از زنان سیاه‌پوست تا زنان سفیدپوست، از آنچه در ورزش زنان تحت عنوان قاعده گنجانده شده است ابراز انتقاد و انزجار می‌کنند و علت را در ضدزنانه بودن این قواعد می‌دانند. قوانین حاکم بر ورزش‌هایی همچون ژیمناستیک، دو و میدانی، چوگان، والیبال ساحلی و سالنی و برخی دیگر از ورزش‌ها برای زنان و مردان تفاوتی ندارد؛ درحالی‌که مکانیسم‌های فیزیولوژیک زنان و مردان با یکدیگر تفاوت دارد اما اصل قواعد ورزشی بیشتر رشته‌ها در انطباق با مکانیسم‌های بدنی مردان است و این امر سبب ایجاد فشار جسمی و روانی بیشتری به زنان را در ورزش حرفه‌ای پدیده می‌آورد. ▫️اما موضوع فقط به قواعد ورزشی ختم نمی‌شود؛ در حیطه‌ی لباس ورزشی نیز البسه‌ی ورزشی مورد استفاده مردان حفاظت‌های ایمنی اعم از جسمی و روانی در تناسب با ورزش را دارد اما برای زنان این موضوع رعایت نشده و آنان در برخی ورزش‌ها ملزم به استفاده از البسه‌ی بسیارکوتاه، تنگ و یا لباس زیر هستند. ▫️به اذعان بسیاری از زنان ورزشکار غربی، آنان به دلیل سلطه‌ی مردسالاری بر روح ورزش زنان نه تنها از ورزش‌شان لذت نمی‌برند بلکه به دلیل ظاهر جنسی‌زده‌ای که پیدا می‌کنند، نمایان شدن بخش‌هایی از بدن‌شان که مایل به پوشش آنها هستند رنج می‌برند. صدای انقلاب زنانه‌ای از غرب و از سوی زنان ورزشکار علیه تنانگی و قواعد ضد زنانه نظام مردسالاری غربی بلند شده است و آنچه دور از انتظار نیست تغییرات اساسی در حوزه‌ی ورزش زنان به طور جهانی است. ▫️برخی از این قواعد ورزشی مردسالار بر ورزش تخصصی کشور ما نیز حاکم است و تنها امر لباس ورزشی و پوشیدگی آن که مطالبه زنان ورزشکار غربی است در چارچوب ورزش زنان رعایت شده اما با عنایت به موارد مطرح شده از شِمای کلی ورزش زنان در عرصه جهانی و باتوجه به پرسش‌های ذیل، بازنگری به طرح مسائل زنان در حوزه‌ی ورزش بانوان ضروری است؛ ⁉️ آیا تمام مسئله‌ی اصلی ورزش زنان صرفا استادیوم رفتن زنان است و زنان ورزشکار هیچ مشکلی ندارند؟! آیا امکان رفتن زنان به استادیوم فوتبال زنان و تشویق همجنس‌هایشان فراهم نیست؟! چرا سیاست‌مداران زنان کشور را در جهت تماشای فوتبال حرفه‌ای و لیگ برتر زنان کشور سوق نمی‌دهند؟! ▫️این سوالات و پاسخ به آنها شاید بتواند قدری از غبارگرفتگی وضعیت شناسی ورزش زنان کشور بکاهد تا بتوان مسائل ورزش زنان را به درستی ادراک کرد. در ادامه و سلسله‌یادداشت‌هایی به تحلیل‌ برخی خبرهای حوزه ورزش بانوان پرداخته خواهد شد. 📋 🔸 ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 💠 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌تفکرونوآوری‌نگاه 🔰 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری اول؛ قواعد حاکم بر پوشش 💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «ژیمناست‌های آلمانی پاهای خود را در مقابله با جنسیت‌گرایی می‌پوشانند. "الیزابت سیتز" یکی از ژیمناست‌ها در این‌باره گفت: هر ژیمناست باید بتواند در لباسی که می‌پوشد احساس راحتی کند این درحالی است که در لباس‌های ژیمناست معمولی احساس ناراحتی و جنسی‌زدگی داریم.» 🔗 لینک خبر 📌 «تیم هندبال ساحلی زنان نروژ در نبرد با نهادهای حاکم این ورزش، در اعتراض به پوشش بیکینی، شلوارک پوشیده و جریمه شدند.» 🔗 لینک خبر 📌 «"گورملی" از بازیکنان تیم واترپلو آمریکا نیز می‌گوید وقتی به خاطر سبک لباس‌های شنا که تنگ و کوتاه هستند نگران جنسی‌شدن می‌شوند و تمرکزشان را از دست می‌دهند، بازدهی ورزشی لازم را ندارند چون نگران هستند. "جس واتانابه" کاپیتان تیم والیبال کوپرتینو کالیفرنیا نیز می‌گوید پسرهای والیبالیست شلوارک‌های بلند و آزاد دارند و مجبور نیستند آنچه را که نمی‌خواهند دیگران ببینند را نشان دهند چون تا ران پاهای‌شان پوشیده است اما زنان والیبالیست حین بازی می‌توانند اسپندکس خود را تا انتهای باسن ببینند و این خوب نیست، چرا باید شلوارک‌های زنان والیبالیست اینقدر تنگ باشد؟!» 🔗 لینک خبر ▪️ آنچه در میان اخبار ورزشی حوزه‌ی زنان بسیار قابل تامل است شکایت و انتقاد زنان ورزشکار غربی از بابت عدم آزادی انتخاب پوشش بر مبنای فراهم شدن آسودگی خاطرشان در ورزش حرفه‌ای بوده‌است. ▪️قواعد جوامع مردسالار غربی به گونه‌ای چارچوب‌های ساده ورزش حرفه‌ای زنان را تنگ گرفته است که آنان را دچار تشویش ذهنی و روحی نموده است که این تشویش برآمده از القای قوانین عدم پوشیدگی است که در ورزش زنان غرب حاکم شده است. ▪️سخت‌گیری‌های عدم پوشش زنان ورزشکار حرفه‌ای در راستای چه فلسفه‌ای است؟! آیا در جهت حفاظت بدن زن از آسیب‌دیدگی می‌باشد؟! چرا زنان ورزشکار غربی در ابتدای قرن ۲۱ لباس‌های آزادانه‌تری برای ورزش داشتند اما اکنون تحت قوانین سخت‌گیرانه ملزم به پوشیدن بیکینی شده‌اند؟! آیا در ورزش زنان نیز اولویت لذت مردانه است و نه سلامت، امنیت و شادابی زنانه؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ زن و مرد مقابل هم یا در کنار هم؟ ✍🏼|مهدیه منافی ▪️رهبری در دیدار اخیر(١) خود با بانوان ایده‌ی جدیدی را در نسبت میان دو جنس مطرح کردند. ایده‌ی زوجیت در مقابل تضاد دیالکتیک هگلی. نگاهی که به لحاظ نظری دو وادی مفهومی کاملا متقاوت را برای ما گشود. رویکردی که در آن، سنتز محصول تضاد و تز و آنتی‌تز نیست. بلکه سنتز از همراهی و ملائمت به دست می‌آید. ▪️تعریف زوجیت همین است، کامل شدن زن و مردی که در کنار هم به آرامش می‌رسند. این نگاه را اگر تا مبنای انسان‌شناسی و شناخت زن و مرد پیش ببریم دو طرح را پیش روی ما می‌گذارد. طرحی که در آن زن و مرد ضد و مقابل همند و خانواده می‌شود جمع اضدادی که باهم سر جنگ دارند، و طرح مقابل که همان زوجیت است و الگوی رفتاری زن و مرد بر اساس وفاق(٢) است و اگر این یکی بودن رو به انشقاق(٣) و جدایی نهاد، راه قرآن صلح است و اگر نشد طلق و آزاد شدن زن و مرد تا به زندگی ادامه دهند. زیرا اصل ازدواج در همان همراهی است که اگر محقق نشد ازدواج به کارکرد خود نرسیده و اسلام راه را برای خروج از آن باز گذاشته است. ▪️حتی اگر سراغ آیات طلاق برویم، در طلاقی که اسلام تعریف می‌کند بازهم جنگ و تقابل نیست بلکه تمام تعابیر نشان از برخورد همراه با ملاطفت دارد؛ تعابیری چون «امساک بالمعروف»(۴) به نيكويى نگاه داشتن يا «تسریح باحسان»(۵) به نيكى رها ساختن. ▪️اگر این نگاه را تا مبانی حقوقی پیش ببریم باز دو الگوی جدید پیش روی ما می‌گذارد. الگوی تقابلی حقوق‌محور یا الگوی تکلیف و مسئولیت‌محور. در الگوی اول فرد چه زن باشد یا مرد، خود را محور تعریف کرده و حقوق را بر مدار «خودش» تعریف می‌کند نه بر محور زوجیتی که دائر مدار بر تضاد نیست. در زوجیت چون اصل بر وفق و یکی شدن است، خودمحوری موضوعیت ندارد و زوجین بدون تنش و درگیری به نیازهای هم توجه کرده و به تکالیف متقابل می‌رسند. ▪️از سوی دیگر با این رویکرد زوجیت عین عدالت است. اگر با تعبیر امیرالمؤمنین‌ (ع) عدالت(۶) امور را سر جای خود قرار می‌دهد، زوجیت زن و مرد را سر جای زن و مرد بودن قرار می‌دهد. زن و مردی که در آفرینش زوج همند نه مشابه و برابر با یکدیگر؛ و همین مبنا تفاوت اساسی ما با نگاه انسان‌شناسی فمینیسم در تعریف جنس و جنسیت را رقم می‌زند. جنسیتی که در نگاه اسلام اکتسابی نیست و بالذات صفات منحصر به فردی را به هریک از زن و مرد می‌دهد. پی‌نوشت: ١- بیانات رهبر ۱۴/۱۰/۱۴۰۱ ٢- وفاق مقابل شقاق. عرب به چیزی که قبلا یکی بوده و از هم جدا شدند، "شقاق" می‌گوید. ٣- سوره نساء، آیه۳۵ ۴ و ۵- سوره بقره، آیه۲۲۹ ۶- نهج البلاغه حکمت ۴۳۷ @strategistladies 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ بسته خبری دوم؛ استانداردهای زیبایی 💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌«استانداردهای زیبایی غربی، باعث بروز ناراحتی‌های روحی شدید در ورزش‌کاران سیاه‌پوست گردیده است. همچنین بسیاری از زنان سیاه‌پوست معترض به این مسئله می‌باشند که زنان سفیدپوست ورزشکار امکان پوشیدن لباس‌های بسیار کوتاه دارند اما دختران سیاه‌پوست از این امکان منع شدند. همچنین آسیب‌ها برای دختران سیاه‌پوست و دیگر دختران رنگین‌پوست که اغلب به‌دلیل کلیشه‌های نژادپرستانه و جنسیتی در مورد ظاهر و رفتار زنانه مناسب، به‌طور ناعادلانه‌ای برای اجرای قوانین لباس هدف قرار می‌گیرند، بیشتر است.» 🔗 لینک خبر ▪️به نظر می‌رسد در ورزش حرفه‌ای زنان صورت نژادپرستی و مواجهه‌ی نظام مردسالارانه‌ی غربی با آن، در میادین ورزشی بروز و ظهور یافته است؛ گویی که طبع مردسالاری حاکم بر روح ورزش زنان می‌پسندد که رغبت و تمایل مردانه به التذاذ از زن را متمرکز بر نژاد زن نماید. بدین سبب زنان سیاه‌پوست که توان رقابت با استانداردهای زیبایی غربی ندارند را تحت فشارهای جسمی و روحی متعدد قرار داده‌اند. ▪️این روال سبب افزایش رقابت میان زنان در بروز تنانگی و زیبایی معطوف به تنانگی‌شان می‌شود و به نظر میرسد که ممانعت زنان سیاه‌پوست از پوشش کم، مکانیسم موقتی در جهت افزایش میل زنان در رقابت زیبایی در قالب عرضه تنانگی‌شان می‌باشد. روح مردسالاری در غرب گویا از بین نمی‌رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل میشود! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و نظم جنسیتی»: 🔰 نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان (نقد روش شناسانه رویکردهای موجود) 🔶️ پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓آیا تاریخ اجتماعی توان روایتگری بی طرف از وضعیت زنان را دارد؟ ❓تاریخ اجتماعی روایت ناشنیده ها و مغفول ماندگان یا ابزاری برای بسط نظریات ؟ ❓تحلیل نظم جنسیتی ایده ای مقدم بر روایت گری تاریخی یا نتیجه روایت گری تاریخی؟ ❓ایده نظم جنسیتی تاریخ نگار تا چه حد در روایت تاریخ اجتماعی او اثر گذار است؟ جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓یکشنبه ۹ بهمن ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️سلسله نشست‌های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی 🔻 نشست پنجم 🔻 🔹 با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمد رضا فلاح شیروانی 🔸 دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی ⏱ زمان: یکشنبه 📍مکان: سالن جلسات بخش اداری مسجد مقدس جمکران با توجه به محدودیت ظرفیت جلسه، لطفا برای حضور به ادمین پیام دهید:👇 @sadegh6318 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پر
| ♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟! ✍|عاطفه صادقی ✅ «مستوره» عنوان برنامه‌ای است با موضوع نظم جنسیتی در تاریخ اجتماعی زنان. اساتید مدعو، اهل فضل و محترمند و قطعا نقد صورت گرفته، فارغ از اساتید، متوجه علت موجبه و برگزارکنندگان آن است. ▪️جنسیت اساتید و عنوان مستوره، خود حکایتی است تراژیک از وضعیت «نظم مردساخته» در تاریخ اجتماعی زنان. ▫️طراحان این برنامه‌ که مدعی آگاهی در حوزه علوم انسانی‌اند حتی حفظ ظاهر نکرده و مدعوین را از اساتید ذکور برگزیده‌اند. پرسش این است که چرا مردانِ عرصه دانش، به روایتگری نظم جنسیتی از تاریخ اجتماعی ایران اهتمام ورزیده‌اند و چرا این مسأله، محل پرسش واقع شده است؟! ▫️ واقعیت این است که نظم حذف کننده زنان، که ایده جمهوری اسلامی در بستر آن شکل گرفته، اکنون در منظر جهانی مورد نقد و اعتراض جدی است و عقلانیت آن محل تردید است؛ لذا متولیان این نظم مردساخته با عناوین آکادمی پسند یا فرهنگی، به دنبال اعاده حیثیت از آن‌اند؛ نه آن‌که دغدغه‌ای برای اصلاح آن یا حقوق زنان در میان باشد؛ که اگر چنین بود این دغدغه می‌بایست از مستوری خارج شده و خود را در برنامه‌ریزی چنین نشست‌هایی آشکار می‌نمود. ▫️ این قِسم برنامه‌ها، امتداد همان تاریخ مُذَکَّر مرسوم است؛ اما اینبار با هدف کسب اعتبار ویترینِ بیرونی؛ به اضافه یک مجری خانم، که هم مؤیدی زنانه بر چنین نشست‌هایی باشد و هم اوج آزاداندیشی برگزارکنندگان را به نمایش بگذارد! پرسش جدی اما همچنان باقی است؛ روایتگری و خوانش مردانه از «امر زنانه» چرا، چقدر و چگونه درست است و چرا، چقدر و چگونه نادرست؟! ▫️هر چقدر هم که ما در معرفت‌شناسی، ذات‌گرایانه باشیم بخش قابل توجهی از نظام دانایی، در ساحت محسوس و فرهنگی رقم خورده یا پدیدار می‌شود؛ خصوصا آن‌جا که پیوندی وثیق به امر روزمره و زندگی اکنونی دارد. از آن‌جا که با انقلاب اسلامی، زنان ایرانی تجربه نوین و منحصر به فردی را از امر زنانه رقم زدند، خوانش‌های مردانه‌ که تجربه‌ای حضوری از امر زنانه و الزامات و استلزاماتش ندارند، نمی‌توانند روایتی کامل و نزدیک به واقع ارائه دهند یا معنایی نزدیک به حقیقت تولید کنند، مگر اینکه آن مردان مانند زنان ایرانی و در اتمسفر جمهوری اسلامی تلاش کنند، لباس بپوشند، بزایند، بپزند و بسازند. روایت‌های مردانه هر چقدر هم که به قدرت، متصل باشند و از امکانات، متنعم - همانطور که تاکنون چنین بوده - صرفا تلاش‌هایی برای خوانش مذکر از امر زنانه‌اند. 🔸در اینجا دو پرسش مطرح می‌شود؛ اول اینکه آیا روایت‌های مردانه چون روایت مردانه‌اند می‌بایست حذف شوند؟! و پرسش دیگر اینکه آیا زنانی که در ساختارهای مردانه کنونی، به کنشگری یا کارمندی مشغولند، از امکان تولید و ارائه روایت زنانه برخوردارند؟! ▫️ پاسخ به پرسش اول روشن است؛ طبیعتا امکان فراروی رادیکال از ساختارها، روایت و ادبیات مردساخته فراهم نیست، ضمن آن‌که آن ادبیات به دلیل طرح رویکرد یکی از جنسیت‌های انسانی، واجد اهمیت است. مسأله، «استبداد»، تسرّی آن و نادیده گرفتن ظرفیت و روایت نیمی از جامعه از لسان خودشان است. مسأله آن است که ایده ناقص‌پنداری عقل زنان، حتی امکان طرح روایت زنانه را حد زده است. مسأله، حقنه کردن روایت مذکر با ابزار قدرت، به عنوان روایت کامل و درست امر زنانه است. ▫️ پاسخ پرسش دوم اما کمی سخت و نیازمند آگاهی از زیست زنانه در وضعیت اکنون جمهوری اسلامی است. روایت‌های زنانه وقتی در ساختارهای مردانه طراحی شده و صورتی ابزاری می‌یابند، با خودآگاهی و فهم موقعیت تاریخی، امکان فراروی از این ساختار را یافته، دغدغه‌های نیمه محذوف جامعه در آنان پررنگ شده و در حداقلی‌ترین وجه، روایت زنانه‌ای از در ساختاربودگی ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل است که آقایان حوزوی و غیرحوزوی جمهوری اسلامی از هر نوع حضور اثرگذار زنانه، استنکاف داشته و آن را با عناوین یا برچسب‌های مختلف تحقیر و تحدید می‌کنند. ▫️روایتگری‌های مردانه از امر زنانه به پشتوانه قدرت و تاریخ مذکر و مرسوم، شاید فربه باشد ولی پیشرو، زایا و افق‌آفرین نیست؛ همان‌گونه که در این چهل و پنج سال نبوده است. ☑️ طرح دقیق‌تر این موضوع، نیازمند بحثی مفصل و تخصصی است که درباره‌اش بیشتر خواهم نوشت؛ @sayeh_nevesht 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکار 📅 شنبه | ۸ بهمن‌ما
مناظره-انیسه-خزعلی-و-معصومه-ابتکار؛-سیاست_گذاری-_-وزه-زنان-givefastlink.mp3
35.62M
| 🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکار 📅 شنبه | ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۲۲:۳۰ 📺 شبکه ۴ سیما | برنامه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #صوت_نشست 🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکا
| ♦️«شیوه؛ تریبون گفتگو یا دفاع احزاب!» ▪️شب گذشته برنامه‌ی شیوه میزبان دو چهره‌ی علمی و البته حقوقی و تاثیرگذار در حوزه‌ی سیاستگذاری مسائل زنان بود؛ خانم‌ها دکتر انسیه خزعلی و دکتر معصومه ابتکار. ▫️مناظره‌ی شب گذشته از نگاه تیزبین نخبگان و فعالان حوزه‌ی زن و خانواده دور نماند و نکاتی چند در راستای این برنامه منتشر شد. از جمله نکات وارد شده به برنامه آن بود که برنامه‌ی شیوه در راستای فراهم نمودن بستری گفتمانی در جهت حل مسائل زنان به دست خودشان برنامه‌ای قابل تقدیر است زیرا تا قبل از آن چنین بستری در رسانه ملی فراهم نگردیده بود. اما ضعف‌هایی نیز در خلال پرداخت به این مسئله از جانب برنامه‌سازان محترم و میهمانان به چشم میخوردند. ▫️سیّالیت سیاستگذاری حوزه‌ی زنان به قدری است که اگر موضوعِ منحصر و دقیقی مشخص نگردد قابلیت ایجاد انحراف از بحث و ابتر ماندن موضوع می‌رود، این ضعف در برنامه‌ی شیوه و در طرح سوال کلی دیده شد که سبب شد تا میهمانان بعضا به جای پرداخت به مسئله‌ی زن و جایگاهش در سیاستگذاری، به دفاع از عملکرد حزب‌های‌شان در زمان جای‌گیری‌شان در قدرت بپردازند؛ آمار دقیق و علمی از فعالیت‌ها، میزان پیشرفت برنامه‌ها، بودجه‌بندی سطوح مختلفی چون زنان سرپرست خانوار ارائه نگردد. البته ناگفته نماند برخی از منتقدین گرامیِ برنامه شب گذشته علیرغم سخن از غایب بودن روایت زنان، لزوم حضور زنان در بستر سیاستگذاری‌های این حوزه نقدهای متناقضی با المانهای درخواستی‌شان ارائه می‌دادند از جمله متهم نمودن دو مهمان گرامی به ارائه‌ی روایات مردوارانه بی‌آنکه استدلالی منطقی در رابطه با ادعای ارائه شده‌شان داشته باشند که این خود در جهت بستن فضای ورود زنان به بستر حل مسائل زنان منجر میگردد! ▫️امید است که برنامه‌ی شیوه و سایر برنامه‌های صداوسیما بیشتر به ایجاد چنین فضاهایی در جهت فراهم نمودن بستری برای گفتمان زنانه در جهت حل مسائل زنان در سطوح نظری (ایده‌های سیاست‌ورزی) و سطوح عملی (ارائه گزارش کار مسئولان زن در راستای خدمت به حوزه زنان به مردم) پدید بیاورند و همچنین امید داریم جهت گفت‌وگوهای آتی بیشتر در جهت پرداخت به مسائل علمی و اساسی حوزه‌ی زنان باشد نه تریبونی برای دفاع از احزاب! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_i|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆زن، زندگی، آزادی🔆 🔅به روایت بانوی فعال حقوق بشر در امریکا🔅 ✅روایت زندگی و تجربه‌ی: ✅سرکار خانم نهلة النجار (فعال حقوق بشر در امریکا کارشناس مطالعات تطبیقی ادیان و علوم سیاسی) ⏰ دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ 📌قم، جنب مصلی قدس، سالن اجتماعات پژوهشکده‌ی باقرالعلوم علیه‌السلام 🌐 پخش مجازی از طریق نشانی: http://rbo.ir/t-webinar @tamaddontohidi @khanetolab ----------------------- 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری سوم؛ پوشش زنان با معیار مردان ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «فرانسه اخیرا لایحه‌ای تعجب‌برانگیز در راستای آزادی زنان نسبت به بدن‌شان در حیطه‌ی ورزش فراهم کرده است. این لایحه مبتنی بر آن است که زنان حق پوشیدن لباسهای ورزشی که نمادهای آشکار مذهبی هستند در فدراسیون‌ها و انجمن‌های وابسته را ندارند! این درحالی است که فمینیسم سفید که شعارش حق زن بر بدنش است در قبال این تبعیض آشکار ضد زنان مسلمان سکوت کرده است و به یمن این قانون زنان مسلمان از مسابقات دو و میدانی حذف میشوند.» 🔗 لینک خبر 📌 «وقتی مقامات سعی می‌کنند لباس زنان را به دلیل ایجاد ستر و پوشش بیشتر با جریمه رو‌به رو کنند به طوری که زنان لبنانی محجبه از ورود به بخش‌های خصوصی ساحل کشورشان به دلیل حجاب منع میشوند» 🔗 لینک خبر 📌 «فدراسیون بین‌المللی شنا در صدد اجرای تصمیم خود مبنی بر منع استفاده زنان با موهای مشکی طبیعی از کلاه شنا می‌باشند، این اقدام با اعتراضات گسترده جهانی روبه رو شده است.» 🔗 لینک خبر ▪️قواعد ورزش زنان توسط چه کسانی و با چه متر و معیاری تعیین می‌شود؟! آنچه برداشت می‌شود این است که این قوانین بر طبق امیال مردانه و مرد پسندانه‌ای طراحی می‌شود به گونه‌ای که شواهد خبرهای روز دنیا در حوزه ورزش زنان حاکی از آن است که ورزش حرفه‌ای به جای آنکه مایه‌ی لذت و امید در زن گردد سبب آشفتگی روحی زن گردیده است! برخی قوانین ورزشی حوزه زنان همچون عدم استفاده از کلاه شنا به دلیل اعتراضات گسترده و جهانی زنان لغو گردید اما ازدیاد قوانینی بدون استدلال عقلانی و منطقی که در تزاحم با مصلحت ورزشکاران زن می‌باشند به اذعان ورزشکاران زن کماکان زیاد است. ▫️آنچه بیش از همه دردناک است هژمونی حاکم‌شده بر روح ورزش زنان است که بر برهنگی تمام زنان خصوصا زنان مسلمان کمر همت را بسته است حال آنکه سوال اینجاست؛ چرا این قوانین سختگیرانه و رو به برهنگی در ورزش زنان تنها برای زنان است؟! چرا بررسی روال تغییرات البسه زنان ورزشکار طی دو دهه‌ی اخیر از شلوارک به بکینی رسیده است؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #یادداشت ♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟! ✍|عاطفه صادقی ✅ «مستوره» عنو
♦️ در پی برگزاری سلسله گفتگوهای تخصصی «مستوره»، متنی انتقادی از سوی برخی فعالین حوزه زنان به این برنامه منتشر شد که برخی اساتید این حوزه در پی پاسخ به آن برآمدند، در ادامه متن جناب دکتر کدخدایی منتشر می‌شود: ▪️یک لحظه فکر کردم این متن ترجمه مقاله‌ای از فوکو یا دست‌پرورده فمینیست او ژنویو لید در «عقل مذکر» است. عجب متن پر اشکالی!!! ▫️خیلی کاری به محتوای این گفتگوی تخصصی ندارم و قابل پیش‌بینی است که بر اساس چه مداری شکل گرفته است... اما این متنِ نقد به این نشست را که خواندم تعجب کردم. خود فوکو هم اعتقاد چندانی به امکان تطبیق نظریه قدرت خود بر نظام حاکمیت ایران بعد از انقلاب نداشت، که پیروان نظر و روشش در ایران و خصوصا در رشته مطالعات زنان، اینقدر سعی می‌کنند پدیده‌های اجتماعی ایران و انقلاب اسلامی را با چارچوب نسبی‌گرایانه و معطوف به قدرت فوکو فهم و تحلیل کنند! یکی از دلایلی که دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت، را نقد می‌کنم و اعتقاد دارم به طرف مطالعات زوجیت و براساس چارچوب‌های علم دینی باید پیش برویم، همین منطق نظری و روشی حاکم بر این دانش‌هاست... ✍🏼|دکتر محمدرضا کدخدایی مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بررسی أمارات و نشانه های ولوج روح از منظر فقهی 🔸 ارائه کننده: سرکار خانم افتخار یوسفی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه جامعه الزهرا س 1️⃣ از منظر فقهی، ولوج روح در جنین، چه زمانی است؟ 2️⃣ آیا زمان های مطرح شده، موضوعیت دارد یا طریقیت؟ 3️⃣ اختلاف روایات در موضوع زمان ولوج روح، چگونه قابل جمع است؟ 4️⃣ از منظر فقه، چه أماراتی برای ولوج روح قابل پذیرش است؟ 🔻با نقادی و مشارکت: حجت الاسلام رسول مزروعی، دکتر حسین قشقایی، دکتر آیدین لطفی آذر، دکتر محسن رضایی آدریانی، حجت حاجی کاظم (دبیر). 🔸 سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🔸 ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲ ساعت 👈پیوند اول ورود به جلسه: b2n.ir/seght2 👈پیوند کمکی ورود به جلسه: zaya.io/nejatejanin @populationir @zan_khanevade 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|