#اختصاصی | #نفحات_یار
▪️چه کار خوبی کردید برای مادربزرگ شعر گفتید!
♦️ در دیدار شاعران با رهبرمعظم انقلاب در تاریخ ۱۶ ام فروردین، رهبری پس از آنکه یکی از شاعران، شعر خود را با موضوع مادربزرگ و تکریم مقام مادربزرگ تقدیم نمود، از مضمون شعر به جهت پرداخت به مادربزرگ تجلیل نمودند.
🔹 در فرهنگ اسلامی با افزایش سن زن اگرچه زیبایی و لطافت ظاهری زن به خزان میگراید اما شأن انسانی او افزایش مییابد. علت این امر زحماتی است که زن در نقشهای مختص خود خصوصا در نقش "همسری" و "مادری" متحمل شده است. این تکریم ابتدا از جانب خداوند در آیهی ۲۳ سورهی مبارکه اسراء آمده است که پس از فرمان بندگی خداوند به احترام والدین در هنگام کهولت سن و پرهیز از بیاحترامی حتی با گفتن "اُف" صورت گرفته است. لذا میتوان چنین گفت که زنان مسلمان از رویارویی با کهنسالی به دلیل از دست دادن شأن انسانی، اجتماعی و خانوادگی خود ترسی ندارند.
🔸 اما در غرب، از دغدغههای جامعه شناسان و فمینیستها، مواجهه با ترس پیری در زنان است به طوری که برای تاخیر در این روند انواع و اقسام اعمال جراحی زیبایی را ایجاد نمودهاند اما کماکان قادر به توقف این ترس نبودهاند.
🔹اگرچه در کشورهای شرقی همچون ایران اعمال جراحی رشد پیدا کردهاند اما ریشهی گرایش زنان به اعمال جراحی در ایران ترس و اضطراب مرگبار در جهت از دست دادن شأنیت انسانی و احترام خود در جامعه و خانواده به دلیل کهولت سن نیست.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #تحلیل_خبر
▪️ زن، حکومت، صهیونیست!
♦️ باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و افزایش ترددهای فلسطینیان به مسجدالاقصی، فیلمی در شبکههای اجتماعی به طور گسترده منتشر شده است که زنان فلسطینی روزهدار در مقابل دیدگان فرزندان خود مورد یورش نظامیان رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #تحلیل_خبر
▪️زن، حکومت، صهیونیست!
♦️ باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و افزایش ترددهای فلسطینیان به مسجدالاقصی، فیلمی در شبکههای اجتماعی به طور گسترده منتشر شده است که زنان فلسطینی روزهدار در مقابل دیدگان فرزندان خود مورد یورش نظامیان رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند.
🔹 در طی چندین دهه اشغال فلسطین توسط صهیونیستها و آزارهای متعددی که در اشکال مختلف روانی، جسمی، جنسی و سیاسی در نسبت با زنان فلسطینی وارد میشود بیانگر رابطهی نبود حکومت مستقل و ملی در جغرافیای سیاسی مشخص با عدم امنیت شهروندان آن جغرافیا خصوصا زنان متعلق به آن محدوده میباشد.
🔸 چنین به نظر میرسد که وجود حکومت مستقل و ملی در جغرافیای سیاسی میتواند متضمن احقاق حقوق شهروندان خصوصا زنان هر کشوری باشد. فقدان این عنصر زیانهای فراوانی برای فرد فرد شهروندان هر کشوری دارد اما در این میان زنان بار سنگینی از هزینههای روانی و جسمی را متحمل میشوند. از دست دادن اعضای خانواده خصوصا مردان خانواده که نقش حمایتگر و محافظ را برای خانواده و زنان ایفا میکنند، علاوه بر ایجاد دغدغههای مادی، آسیبهای روحی ناشی از تعرضات اشغالگران و مخلان امنیت کشور را ایجاد میکند.
🔹 از طرف دیگر این برخوردهای وحشیانه و به دور از انسانیت با زنان، از سوی رژیمی صادر میشود که تا چند ماه پیش با قدرت از جنبش زن-زندگی-آزادی حمایت میکرد و دعو خود را احقاق حقوق زنان میدانست!!!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️ نمونه حقیقی از جنبش زنان مسلمان
♦️ سیده آمنه صدر معروف به "شهیده بنت الهدی" خواهر شهید سید محمدباقر صدر یکی از چهرههای شاخص و جهانی جنبش زنان مسلمان بوده است که در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به همراه برادرش آیت الله محمدباقرصدر به دست رژیم غاصب بعث و به دستور مستقیم صدام به شهادت رسیدند.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#یادداشت | #اختصاصی
♦️ بنتالهدی صدر نمونهی حقیقی از جنبش زنان مسلمان
✍🏼 | صغری عاشوری
🔹 طی ماههای گذشته و حوادثی که پیرامون غائلهی زن، زندگی، آزادی رخ داد عدهای از جامعه شناسان و فعالان فرهنگی، هنری و حوزهی زنان مدعی بودند که این غائله جنبشی زنانه است. ادعایی که پشتوانهی علمی و مستند مِنباب آن ارائه نگردید و حتی در راستای غبارآلود نمودن سبقهی تاریخی جنبش زنان مسلمان در جغرافیای گستردهی اسلام که ایران نیز در این جغرافیا میگنجد، مورد گفت و گو قرار گرفت!
🔸 سیده آمنه صدر معروف به "شهیده بنت الهدی" خواهر شهید سید محمدباقر صدر یکی از چهرههای شاخص و جهانی جنبش زنان مسلمان بوده است که در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به همراه برادرش آیت الله محمدباقرصدر به دست رژیم غاصب بعث و به دستور مستقیم صدام به شهادت رسیدند.
🔹 علت شهادت بنتالهدی صدر نسبت نسبی او با خاندان صدر خصوصا خواهری آیت الله محمدباقر صدر نبوده است، بلکه حرکتی که بنت الهدی با قلم و نشستهای علمی_معرفتی خود برگزار مینمود، در میانهی تشکیل جنبش اسلامی بود که رنگ و بوی زنانه داشت و در همسویی انقلاب اسلامی، مبارزه با استعمار و استبداد در جریان بود.
🔸 زمانی حرکتی به عنوان جنبش قلمداد میشود که اولا در ذیل نظام فکری مشخصی بگنجد، ثانیا علت ایجاد آن، هدف یا اهداف آن و راهبردهای آن مشخص و مورد قبول تمامی عناصر تشکیل دهندهی آن باشد، ثالثا جوشندگی و قابلیت هدایت از درون را داشته باشد نه آنکه از عوامل بیرونی و اجانب خط و جهت تغذیه نماید. اینجاست که تفاوت حرکت شهیده بنت الهدی صدر با غائلهی اخیر که بیریشه و بی غایتی در آن عنصر ملموسی است مشخص میشود. اگر صرفا برای جنبش مولفهی تحول اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسط گروهی را در نظر بگیریم همانند برخی جامعهشناسان آنگاه بسیاری از حرکتهایی همچون سرکوبگری رضا پالانی در حادثهی آذر ۱۳۰۰ و نابودی حکومت جنگل میرزاکوچک خان نیز جنبش تعریف میشود چون این حرکت تحول سیاسی و اجتماعی گسترده در کشور را پدیدار نمود که به تغییر حکومت کشور منجر شد!
🔹 شهیده بنت الهدی صدر با منظومهی فکری اسلام ناب و در جهت ایجاد تمدن اسلامی بی وابستگی به قدرتهای استعمارگر زنان مسلمان را با مفاهیم اسلامی به واسطهی کتابهای علمی و رمانهایش آشنا مینمود، سبک زندگی خود را منطبق با اندیشههای روی کاغذآمدهاش مینمود آنقدر که شهید چمران و بانو امینه وهاب زاده (معروف به شکارچی تانک در دفاع مقدس) از تربیت شدگان مکتبش بودند!
🔸اثرگذار بودن فعالیتهای بنتالهدی صدر آنجایی برای حکومت بعث و شخص صدام ملموس گردید که بنت الهدی پس از دستگیری برادرش آیت الله محمدباقر صدر به نجف و حرم امیرالمومنین رفت، سخنرانی نمود و به همراه جمعیت تربیتشدهی خود خبر را به گوش مردم مسلمان سایر شهرهای عراق، ایران، لبنان و بحرین رساند. در نتیجهی تظاهرات انجام شده، فشارهای سیاسی به حکومت بعث وارد شد که منجر به آزادی آیت الله محمدباقر صدر و حبس خانگی ایشان گردید؛ اگرچه صدام با خوی خونخواری خود نتوانست این شکست مفتضحانه را تحمل کند و در نهایت پس از شکنجههای فراوان این خواهر و برادر آنان را به طرز وحشیانه در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به شهادت رساند.
🔹 به عبارت دیگر؛ پس از پیروزی انقلاب صدام برای آنکه بتواند تجاوزگری خود را به تمامیت ارضی ایران آغاز کند، ابتدا باید از جنبش اسلامیِ شکل گرفته در عراق به سردمداری آیت الله محمدباقر صدر و بنتالهدی صدر عبور مینمود که سرانجام این کار با قلع و قمع نمودن جنبش و شهادت رهبران آن انجام گردید.
یاد تمام شهیدان خصوصا شهیدان محمدباقر و بنت الهدی صدر گرامی باد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
✅ پژوهشکده زن و خانواده برگزار می کند: نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان" 🔹ارائه دهندگان: 1️⃣ د
پادکست تخصصی ۲.mp3
29.7M
#اختصاصی | #کلیپ_صوتی
♦️ اولین کاری که انقلابها میکنند، مفاهیم را جابجا میکنند...
🔸موضوع: رابطه زنان و انقلاب اسلامی
🔹 ارائه: دکتر فریبا علاسوند
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#گزارش
▪️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد.
♦️ امروز یکشنبه ۲۰ فروردین، کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #گزارش
♦️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد.
🔹 امروز یکشنبه ۲۰ فروردین، کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.
🔸 تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت دیده آغاز شد و پیگیریها برای تصویب آن در کمیسیون لوایح دولت تا دولت دوازدهم ادامه یافت و نهایتا پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از زمان تدوینش، در کمیسیون لوایح دولت تصویب و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در مجلس اعلام وصول شد؛ البته نمایندگان مجلس یازدهم در این موضوع، صرفا منتظر ارائه لایحه از سوی دولت نماندند و خودشان نیز در این زمینه طرحی را آماده کرده بودند.
🔹 پس از اعلام وصول لایحه دولت در این خصوص، کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات آن را به تصویب رساند و قریب به یک سال در کمیته تخصصی کمیسیون کار کارشناسی روی این لایحه انجام شد. طبق آخرین تغییرات اعمال شده از سوی نمایندگان ملت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت نوشته شده توسط دولت با طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تدوین شده توسط مجلس ادغام و نهایتا با اصلاحاتی در عنوان و متن، لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.
🔸 در نهایت در نشست علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه قرائت شد و مخالفان و موافقان این طرح، به بیان نظرات خود پرداختند.
🔗 لینک متن لایحه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #گزارش
▪️سندروم جنسیت بیقرار!
🔻طبق گزارش خبرگزاریهای رویترز و یورونیوز، کِمی بَدناک و آنگِلا رودریگرز مارتینِرز؛ وزرای زنان و برابری دو کشور انگلیس و اسپانیا، در صدد تغییر قانون جنسیت میباشند. بدین ترتیب که افراد بنابر میل خود، بدون گذراندن مراحل خاص و ویژهی پزشکی قادر به تغییر جنسیت و انتخاب جنسیت دلخواهشان باشند و در این راستا افراد موسوم به ترنس مشمول طرحهای ویژهی برابری باشند.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #گزارش
▪️سندروم جنسیت بیقرار!
🔻طبق گزارش خبرگزاریهای رویترز و یورونیوز، کِمی بَدناک و آنگِلا رودریگرز مارتینِرز؛ وزرای زنان و برابری دو کشور انگلیس و اسپانیا، در صدد تغییر قانون جنسیت میباشند. بدین ترتیب که افراد بنابر میل خود، بدون گذراندن مراحل خاص و ویژهی پزشکی قادر به تغییر جنسیت و انتخاب جنسیت دلخواهشان باشند و در این راستا افراد موسوم به ترنس مشمول طرحهای ویژهی برابری باشند.
▪️درحالی وزرای زن و برابری دو کشور مذکور از برابری جنسیتی و طرحهای حمایتی +LGBTQI ها در طرحهایشان سخن میگویند و قوانین تصویب میکنند که خبرگزاری های معروفی از تشدید شکافهای جنسیتی خصوصا شکاف جنسیتی در دستمزد و درآمد خبر میدهند!
🔹برای مثال خبرگزاری فرانس۲۴ در خبری طعنهآمیز به قدمت تاریخی شهر کمبریج در حوزههای آموزشی، قدرت و تولید ثروت، این شهر را نابرابرترین شهر انگلستان عنوان میکند، که در آن زنان و کودکان بیشتر از سایر گروههای اجتماعی در معرض فقر هستند و این به دلیل عدم توفیق در یافتن شغل و درآمد کافی است.
🔻چگونه طرحهای جدید برابری جنسیتی به عرصهی تقنین و اجرا وارد میشوند درحالی که طرحهای گذشته ای که در جهت تحقق برابری جنسیتی قانون و اجرایی شدند نتوانستهاند "عدالت جنسیتی" مدنظر سیاستهای غربی را پیاده سازد؟!
▫️سیاستگذاران این کشورها با سندروم سازی جنسیت بیقرار و حمایت ویژه از اشخاص موسوم به ترنس، درصدد گام نهادن به چه ورطهای هستند؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 خوانش پدرسالار، یگانه خوانش موجود؟!
🔻عمدهی رویکردها در پارادایم مسلط تاریخ اجتماعی جنسیت در ایران بر چه اساسی است؟
🔻چرا غرب به روایتهای حاشیهای از جمله پساساختارگرایی اجازهی بروز و ظهور میدهد؟
🔻آیا تجربهی شخصی زنان در ایران، تاریخ سیاه مبتنی بر ایدهی قدرت را تایید میکند؟
🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #محمدتقیکرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #نفحات_یار
▪️ورود مدبرانه و پدرانه به مسأله حجاب
✍🏼 | مریم اردویی
🔹 سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مسئولان نظام و ورود کوتاه اما پرمغزشان به موضوع #حجاب، پنبهی بسیاری از تحلیلها را زد و اندیشههایی که میرفت تا حجاب را به سمت سکولاریزه کردن پیش بَرد با فتوای «کشف حجاب حرام سیاسی است» به چالش کشید. از سویی موضع قاطع ایشان که «مسئلهی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ محدودیّتِ دولتی نیست»، موضع برخی مسئولان و نخبگان را که در دفاع از این حکم الهی دچار لکنت بوده و یا در تلاشند حجاب را از یک حکم شرعی که از جانب شارع مقدس وضع شده، در حد یک قانون اعتباری دولتی تقلیل دهند و با کاستن از اهمیت این حکم الهی، بیحجابی را عرفیسازی کنند، بیاعتبار کرد.
🔸 ورود ایشان به مسئلهی حجاب با تهاجم به غرب، نوک پیکان حملات ناعادلانه به سمت جمهوری اسلامی در مسئلهی زن را مثل همیشه به سمت غرب برگرداند. موضعی مغفول که کمتر از سوی برخی نخبگان و مسئولان اتخاد میشود و در مسائل مربوط به زن همصدا با مواضع غربیها انگشت اتهام به سمت جمهوری اسلامی میگیرند. اینکه در کشور اروپایی، زن مسلمان با حجاب در دادگاه، جلوی چشم پلیس و در دادگاه کشته شود و زن غربی از حداقلیترین حق خود که تأمین امنیت عبور و مرور است، برخوردار نباشد، تنها سر سوزنی از بدهکاری غرب در این مسئله است.
🔹 توجه دادن به آزادی زنان در دیگر مسائل از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج، فعالیت سیاسی، اجتماعی و مدیریتی در جمهوری اسلامی نکتهای بود که کمتر مورد توجه رسانهها قرار گرفت. در حالیکه بیان این نکته مصداق قرار دادن واژهها در موضعشان بود. چرا که این روزها مفهوم «آزادی زن» و پیوند دادن آن با محدودیت شرعی حجاب که رسانههای معاند در حال برساخت آنند، دستاوردهای جمهوری اسلامی در رابطه با زنان را به محاق برده و آنچه عین عدالت است را ظلم بازنمایی میکنند. اما فتوا به حرام سیاسی بودن کشف حجاب را که ابتکار نوین ایشان در این زمینه بود، میتوان ذیل مفهوم تقوای سیاسی که پیشتر توسط ایشان تبیین شده بود، بهتر فهم کرد. تقوای سیاسی یعنی «انسان از لغزشگاههایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.» بنابراین امروز که حجاب به لبهی برخورد تمدنی جمهوری اسلامی با غرب بدل شده است و به اذعان دشمنان «حجاب یکی از ستونهای اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.» الزام به حجاب همراه با دو فتوای شرعی و سیاسی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است؛ که نباید با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت. بلکه با توجه به با برنامه و نقشه بودن دشمن در این زمینه، باید با برنامه و نقشه اما قاعدهمند جلو رفت.
🔸 نگاه پدرانهی ایشان که قبلتر شل حجابها و ضعیفالحجابها را در دایرهی دینداری و نظم گفتمانی انقلاب نگه داشته بود، این بار شامل افراد کشف حجاب کرده نیز شد و با تأکید بر این نکته که خیلی از اینها اهل دین و تضرعند «اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعا نمیکنند» آنها را از نظر سیاسی در دایرهی جاهل قاصر قرار داد، که به علت غفلت، سهو و عدم آگاهی نسبت به مسائل سیاسی احتمال اشتباه بودن کارشان را نمیدهد. درک این نکته برای مسئولان در اتخاذ راهبرد و طرحریزی در مقابله با این افراد و برای مردم در نحوهی مواجهه با آنها حائز اهمیت است. بیان این نکته که دستگاههای جاسوسی در پشت قضیهی کشف حجاباند، ردیهای بر نگرش افرادی بود که معتقدند حجاب صرفا یک امر فرهنگی است که نیاز به کار فرهنگی دارد.
🔹 در یک جمعبندی از بیانات رهبری در دیدار با مسئولان میتوان اینگونه نتیجه گرفت که حجاب در برههی زمانی کنونی یک مسئلهی ذوابعاد فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و شرعی است که حل آن نیز نگاهی چند بعدی میطلبد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|