eitaa logo
آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
29.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
3.1هزار ویدیو
2هزار فایل
آستان فاطمی ... یک راه نزدیک به حرم است !!! اینجا میتوان زائر شد و سلام داد میتوان پای منبر و نوای حرم نشست میتوان مهمان حرفهای تازه شد و نفس کشید ... ادمین: @astanqom_admin 📱 تلگرام: https://t.me/astanfatemi 📱 اینستاگرام: Instagram.com/astanfatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «آیات المهدی ٢٣» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٢/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی سالروز شهادت برادر پاسدار "محمّد منتظرالقائم" در صحرای طبس در سال ١٣۵٩ است که خون پاک او باعث رسوایی بنی‌صدر خائن و فرار مفتضحانه او، از کشور شد؛ حکایت از این قرار بود که بعد از شکست حمله نظامی آمریکا در طبس به وسیله جنود الهی، و به جا گذاشتن چند فروند هلی‏کوپتر، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد جهت بررسی اوضاع به ناحیه مورد نظر وارد شد تا اطلاعات موجود و فوق سری در صحنه را جمع‏آوری نماید! اما ناگهان با حمله و بمباران یک فانتوم داخلی که برای از بین بردن تجهیزات و اسناد و مدارک به جامانده دشمن به دستور بنی‏صدر خائن آمده بود! روبرو شد و طی این عملیات خائنانه، محمد منتظرالقائم به فیض عظیم شهادت نائل گردید؛ رهبر فرزانه انقلاب درباره این شهید سرافراز فرمودند: «برادر شهید عزیز ما، "محمد منتظرالقائم" خونش ریخته شد و نمودی از شجاعت شد... ما به وجود چنین عناصر بزرگ و عزیز، چنین روح‌های فداکار و دل‌های آشنا با خدا افتخار می‌کنیم...» ✍️ اما امروز بیست و چهارمین روز از َماه مبارک رمضان است و طبق روزهای گذشته، سخن امروز را به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم اختصاص می‌دهیم: 💠 «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا...»: «و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن می‌گردد...» (زمر/۶٩) مفسرین در تفسیر «بِنُورِ رَبِّهَا» براساس آیات دیگر و روایات تفسیری، نکات مختلفی را بیان کرده‌اند، ازجمله این‌که: 1️⃣ «نور ربّ» را به‌معنای «نور حقّ و عدالت» خداوند دانسته‌اند که در روز قیامت، زمین را نورانى مى‌كند! (تفسیر نور) 2️⃣ «نور ربّ» را نوری دانسته‌اند که به‌واسطه آن، كشف اسرار و حقايق در قيامت می‌شود؛ (تفسير الميزان) 3️⃣ «نور ربّ» را نورى دانسته‌اند كه از مؤمنان در قیامت بر مى‌خيزد! چراکه در قیامت نور خورشيد و ماه وجود ندارد! چنانچه خداوند در آیه ٨ سوره تحریم می‌فرماید: «...نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ...»: «(در آن روز) نور (ایمان و عبادت) آنها در پیش رو و سمت راست ایشان می‌رود (و راه بهشت را به آنها نشان می‌دهد)» (تفسير أطْیَبُ‌البَیان) 4️⃣ عده‌ای از مفسرین نیز «نور ربّ» را به نور امام و پیشوای در زمین تفسیر کرده‌ و این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه مفضّل‌ می‌گوید از امام صادق (ع) شنیدم که درباره‌ی «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» فرمودند: «پروردگار زمین، یعنی امام زمین!»، پس عرض کردم: «وقتی امام بیرون آید، چه می‌شود»؟ حضرت فرمودند: «آنگاه مردم از تابش خورشید و نور ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور (هدایت) امام، راه می‌نوردند!»: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ... یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَامِ» (بحارالأنوار، ج۷، ص۳۲۶/ البرهان/ نورالثقلین) ✍️ واما چند نکته درباره‌ی آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ «رَبِّ» واژه‌ای است که در زبان عرب بجز خداوند، به حاکم و مالک و ارباب نیز اطلاق می‌شود و در آیات دیگر قرآن نیز به غیر خدا اطلاق شده است، چنانچه در سوره يوسف، «رَبُّکَ» اشاره به «عزیز مصر» دارد، لذا در اینجا نیز «بِنُورِ رَبِّهَا» به این معناست که زمین، صاحبی دارد که آن حضرت صاحب‌الزمان (عج) است که با نور او ظلم و تاریکی برطرف، و زمین روشن و منور خواهد شد! 2️⃣ فرق واژه «اشراق» با «طلوع» این است که در مفهوم این واژه، علاوه بر طلوع، نورافشانی نیز گنجانده شده، به گونه‌ای که درخشندگی و تابش منبع نور بسیار زیاد بوده و در نقطه مرتفعی قرار دارد که همه جا را روشن می‌کند! 3️⃣ با ظهور امام زمان (عج) و حاکميت تمام عيار توحيد بر سراسر عالم، تاریکی و ظلمت رخت بر می‌بندد و نور علم و عدالت و شناخت حقایق، وضعیت عالَم را به گونه‌ای روشن خواهد ساخت که بشر تازه متوجه می‌شود که تا کنون در جهل و تاریکی بوده‌ است! 4️⃣ تنها راه نجات بشریت از تاریکی‌ها، ظهور خورشید ولایت، و نورافشانی منجی عالم بشریت است، بنابراین باید زمینه‌های طلوع خورشید را فراهم نمود! 5️⃣ از آنجا که امام زمان (عج)، «نور عالم‌تاب» است، در دوران غيبت نیز به ميزانی که با ایشان ارتباط نزدیکتر داشته باشیم، سرزمین وجودمان، نور و خير و برکت و رحمت می‌گیرد! @astanfatemi
احکام روزه ٢٣.mp3
2.25M
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، و به خيال اين كه روزه‌اش باطل شده عمداً دوباره يكى از کارهای باطل کننده را به جا آورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ ✅ اگر چيزى به زور در گلوى روزه‌دار بريزند، (يا سر او را به زور در آب فرو برند) روزۀ او باطل نمى‌شود؛ ولى اگر مجبورش كنند كه روزۀ خود را باطل كند مثلاً به او بگويند: اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مى‌زنيم و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ (و باید قضای آن را به جا آورد). ⬅️ روزه دار نبايد جايى برود كه مى‌داند چيزى در گلويش مى‌ريزند يا مجبورش مى‌كنند كه خودش روزۀ خود را باطل كند... 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) @astanfatemi
آیات المهدی ٢٣.mp3
9.96M
🎧 پادکست مناسبت: «ماه مبارک رمضان» موضوع: «آیات المهدی ٢٣» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٢/٠۶ @astanfatemi
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ٠۶ اردیبهشت ✍️ برگرفته از مطلب «» ❓امام صادق (ع)، «بِنُورِ رَبِّهَا» در آیه ۶٩ سوره زمر، را به چه چیزی تفسیر نموده‌اند؟ ✅ نور خورشید؛ ✅ نور عرش الهی؛ ✅ نور امام زمان در زمین. ➖➖➖➖➖➖ ✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ٠۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 1️⃣ جناب آقای محمد محمدنیا 2️⃣ سرکار خانم زهرا بوداقی 3️⃣ سرکار خانم طیبه ملکی کلیری ✍️ پاسخ صحیح روز گذشته: گزینه یک ➖➖➖➖➖➖ 🎁 جوایز: هر روز به سه نفر، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اهدا می‌گردد؛ ⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ٢٣ امروز 👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰 برای شرکت در مسابقه امروز، لطفاً پاسخ صحیح را به ◀️ اینجا ▶️ ارسال نمایند.
💠 اى پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشى از مقنعه هاى خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک ترین راه است براى این که آنان به عفت و حجاب شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. ▫️آیه 59 سوره احزاب 🔺جهت دریافت فایل عکس نوشتها و صوت های حرم مطهر به کانال آستان فاطمی مراجعه فرمایید. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
401-02-06 tafsir haj abolghasem naghsh khavas (avamel eghtedar omat eslami) 24 RA~1.mp3
3.45M
🎵 💠روز بیست و چهارم ماه رمضان | تفسیر 🔸 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ▫️موضوع: عوامل اقتدار امت اسلامی 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس @astanfatemi
401-02-06 falahzadeh shakiyat ruzeh~1.mp3
1.38M
🎵 💠حجت الاسلام فلاح زاده 🔸شکیات روزه 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) @astanfatemi
401-02-06 rafiee tafsir sureh ankabut (61,62) sherk - tohid - tavasol 24 RA~1.mp3
9.1M
🎵 🔸حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ▫️موضوع:آثار اعتقاد به علم خدا ⏱6 اردیبهشت 1401 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanfatemi
401-02-05 mirbagheri esraf va gheflat az an shab 24 RA~1.mp3
7.89M
🎵 💠حجت الاسلام و المسلمین 🔸شب بیست و چهارم رمضان 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) @astanfatemi
401-02-06 -- 400-02-17 tartil khani joze 24 به علت رفتن برق فایل پریده و این فایل پارسال است~1.mp3
14.46M
🎵 🔘مراسم ترتیل خوانی (آرشیوی) ▫️جزء بیست وچهارم 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanfatemi
🔘مراسم مناجات‌خوانی شب‌های ماه مبارک رمضان۱۴۴۳ ♦️سخنران: حجت‌الاسلام احمد لقمانی ♦️مناجات خوانی و روضه: حاج مهدی سلحشور ⏱شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @astanfatemi
احکام روزه ٢۴.mp3
2.89M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفه‏اش چیست؟ ✅ تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، اما اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است؛ ولی روزه آن روز قضا دارد؛ بنابراین جايز نيست به‌طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد. ❓اگر روزه‌دار جاهل باشد به این‌که تا به حد ترخص (که دیوارهای شهر را نبیند و صدای آن را نشنود) نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ و آیا فقط قضای روزه بر او واجب می‌شود، یا کفاره هم دارد؟ ✅ در فرض مرقوم، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند، لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده، کفّاره ندارد. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) @astanfatemi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «آیات المهدی ٢۴» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/٠٧ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، سخن امروز را نیز با یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم: 💠 «لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما»: «اگر [كافر و مؤمن‏] از هم متمايز مى‏شدند، قطعاً كافران را به مجازات دردناكى عذاب مى‏کردیم!» (فتح/٢۵) در این آیه خداوند به سنّت «تزایل» به معنای «ضرورت جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم»، اشاره می‌نماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در نزول عذاب الهی بر کافران می‌داند! چنانچه مفسرین آورده‌اند که در ماجرای صلح حدیبیه، مؤمنینی در مکه بودند که جبهه ایمان آنها را نمی‌شناختند یا به تعبیر دقیق‌تر عده‌ای به ظاهر کافر بودند ولی در باطن مؤمن! لذا خداوند به پیامبر اکرم دستور صلح داد تا فرصت لازم برای جدایی مؤمنان از کافران ایجاد شود و مؤمنین همراه کافران کشته نشوند! ✍️ البته مفسرین بنا بر روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیه را از «آیات المهدی»، و «تزایل» را یکی از فلسفه‌های تأخیر در ظهور امام زمان (عج) دانسته‌اند! چنانچه در روایتی آمده که خدمت امام صادق (ع) عرض کردیم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری»؛ عرض شد: «پس چرا (بعد از رحلت نبی اکرم) گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از (حق مسلّم) خودشان در برابر آن‌ها دفاع نکردند؟ امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد!» و سپس آیه «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا الذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلیمًا» را تلاوت کرده و فرمودند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان، مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانی‌که آن فرزندان به دنیا بیایند با آن‌ها بجنگند! (و آنها را نابود نمایند) لذا زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، حضرت علی (ع) با آن‌ها که دشمنی خود را ابراز کردند، (یعنی ناکثین و قاسطین و مارقین) جنگیدند!» و سپس اضافه نمودند: «درباره قائم ما اهل‌بیت نیز چنین است و آن حضرت، زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند! آنگاه آن حضرت قیام کرده و کافران را نابود می‌نمایند!»: «...کَذَلِکَ قَائِمُنَا (عج) أَهْلَ الْبَیْتِ (ع) لَنْ یَظْهَرَ أَبَداً حَتَّی تَظْهَرَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَی مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ» (کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱/ البرهان/ نورالثقلین) همچنین صادق آل‌ محمد (ع) در روایتی دیگر، درباره‌ی آیه‌ی «لو تَزَیَّلوا...» فرمودند: «هرگاه خداوند، کفّاری را که از نسل مؤمنان و مؤمنانی را که از نسل کفّار متولّد می‌شوند به دنیا آورد، آنان را که کفر ورزیدند، عذاب خواهد کرد»: «...لَوْ أَخْرَجَ اللَّهُ مَا فِی أَصْلَابِ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْکَافِرِینَ وَ مَا فِی أَصْلَابِ الْکَافِرِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ لَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۷/ نورالثقلین/ البرهان) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از فلسفه‌های طولانی شدن غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ بدین معنا که کافران و مؤمنان، کاملاً از هم جدا شوند، و حتی در نسل و صلب دشمنان امام زمان (عج)، نور مؤمنی باقی نمانده باشد؛ تا در زمان ظهور و قیام حضرت کنند، مؤمنی ولو در صلب کافری از بین نرود! 2️⃣ کار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، پرورش انسان‌هاست، نه از بین بردن آن‌ها! لذا حضرات معصومین (ع) نه تنها به انسان‌های موجود توجه دارند، بلکه حتی به نسل‌های بعدی آن‌ها نیز توجه می‌نمایند! 3️⃣ هیچ‌گاه نباید درباره حکمت الهی و سیره حکیمانه پیامبران و امامان معصوم، تردید و اعتراض کرد و قضاوت عجولانه نمود! چراکه فلسفه‌ی بعضی از آن‌ها در ظاهر معلوم نیست! و خداوند و انبیاء و اولیاء الهی، چیزهایی را می‌دانند که ما نسبت به آنها جاهل هستیم! مثل وجود نور مؤمنین در اصلاب کافران. @astanfatemi
آیات المهدی ٢۴.mp3
8.23M
🎧 پادکست مناسبت: «» موضوع: « ٢۴» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٢/٠٧ @astanfatemi