هدایت شده از دفتر کنگره ملی شهدای بخش وشهر پیربکران
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹دلم تنگ شهیدان است امشب
🌹دلم دلتنگ یاران است امشب
🌹دلم امشب براشان روضه خوان است
🌹نوای زخمی آهنگران است
🌹بخوان زآنان خرامیدند و رفتند
🌹مرا بیچاره نامیدند و رفتند
🔰حاج مهدی رسولی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💜 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 💜
https://eitaa.com/joinchat/2834563168Cd863aa9da1
لینک زیر کاری است از *مؤسسه پیامبر نور و رحمت*
تمام سوره های قرآن رو با تصاویر زیبا و ترجمه های داستان کار همراه کرده اند .
آيات را با صوت دلنشین و تصاویر داستانی و گوینده فارسی ترکیب کرده و یک اثر جذاب خصوصا برای کودکان ایجاد کرده اند.
https://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/
×

سلام خدا
خداوندا ما را به همان راه مستقیم رهنمون کن تا به ضیافت الهی که برایمان آماده کرده ای نائل شویم
تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11
تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11
ایمان و خشوع
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1» الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ «2»
قطعاً مؤمنان رستگار شدند. آنان كه در نماز خشوع دارند.
نكته ها
در قرآن، مشابه آیه ی «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ، دو آیه دیگر نیز آمده است: یكی در سوره ی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و دیگری در سوره ی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» كه هردو در باره ی رستگاری پاكان است. آری، جوهر ایمان، تزكیه ی نفس و پاك كردن روح و روان از زشتی ها و پلیدی هاست تا زمینه برای تابش نور الهی در جان آدمی فراهم گردد.
هدف تمام برنامه های اسلام، فلاح و رستگاری است. احكام دین برای رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [1]و تقوا راه وصول به فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» . [2] جالب آنكه آخرین هدف اسلام، در نخستین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا؛ به یگانگی خداوند اقرار كنید تا رستگار شوید. »
هر شبانه روز، در اذان و اقامه ی نمازهای یومیّه، جمله ی «حَیّ علی الفَلاح» را بیست بار بر زبان می آوریم و هدف نهایی را كه فلاح و رستگاری است، با فریاد رسا اعلام می كنیم، تا راه را گم نكنیم.
اسلام می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ؛ كسانی رستگارند كه ایمان داشته باشند. ولی كفر می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی » ؛ [3] هر كس زور و برتری دارد رستگار است.
«فَلاح» به معنای رستن است. شاید دلیل اینكه به كشاورز، «فَلّاح» می گویند آن باشد كه زمینه ی رستن دانه را فراهم می كند. دانه كه در خاك قرار می گیرد، با سه عمل خود را نجات می دهد و به فضای باز می رسد: نخست آنكه ریشه ی خود را به عمق زمین بند می كند؛ دوّم آنكه مواد غذایی زمین را جذب می كند؛ سوّم آنكه خاك های مزاحم را دفع می كند.
انسان هم برای رهایی خود و رسیدن به فضای باز توحیدی و نجات از تاریكی های مادّیات و هوسها و طاغوت ها باید همان سه عمل را انجام دهد: ریشه ی عقاید خود را از طریق استدلال محكم كند؛ از امكانات خدادادی آنچه را برای تكامل و رشد معنوی اوست جذب كند؛ دشمنان و مزاحمان را كنار زند و هر معبودی جز خدا را دفع كند تا به فضای باز توحیدی برسد.
شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می كرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی خواند. [4]
امام صادق علیه السلام فرمود: از نشانه های خشوع در نماز، فرونهادن و پایین انداختن چشم است. [5]
پیام ها
1. رستگاری مؤمنان حتمی است: «قد أفلح المؤمنون» ؛
2. ایمان، شرایط و نشانه هایی دارد: «المؤمنون الّذین. . . » ؛
3. نماز، در رأس برنامه های اسلامی است: «فی صلاتهم» ؛
4. در نماز، حالت و كیفیّت مهم است: «خاشعون» .
------------------------------------------
[1] . بقره (2) : 183.
[2] . آل عمران (3) : 130
[3] . طه (20) : 64.
[4] . محمدبن محمدرضا قمی، تفسیر كنزالدقائق، ج 9، ص 159.
[5] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 81، ص 264
گریز از بیهودگی
وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ «3» وآنان كه از (سخنان وكارهای) بیهوده روی گردان اند.
نكته ها
«لغو» ، به هركار و سخن بیهوده گویند و پرهیز از لغو، ارزش و كمالی است كه قرآن در باره ی خوبان اهل كتاب می فرماید: «إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ. . . » ؛ [1] هرگاه سخن بیهوده ای بشنوند، از آن اعراض كنند.
اعراض از اهل لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد؛ چنان كه در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» ؛ [2] مؤمنان در برخورد با لغو، با كرامت و بزرگواری از آن می گذرند.
در روایات، آنچه موجب غفلت انسان از یاد خدا و توجّه به امور پست مادی و لهو و لعب گردد، از مصادیق لغو شمرده شده است. [3]
پیام ها
1. نشانه ی مؤمن، دوری از لغو است. مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود، هدف صحیح داشته باشد: «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» ؛
2. دوری از لغو، به اندازه ای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است: «فی صلاتهم خاشعون- عن اللغو معرضون- للزّكاة فاعلون» .
-----------------------------------------
[1] . قصص (28) : 52- 55.
[2] . فرقان (25) : 72.
[3] . عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 529.
پاکیزگی اموال
وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ «4» وآنان اند كه زكات می پردازند.
نكته ها
«زكات» در لغت، به معنای رشد و نموّ و پاكیزگی است و در اصطلاح، نوعی مالیات شرعی و از اركان و واجبات دین است.
پیام ها
1. اهمیت زكات در اسلام مانند اهمیت نماز است. در 28 آیه ی قرآن، نماز و زكات در كنار هم آمده است: «فی صلوتهم خاشعون، للزكاة فاعلون» .
2. ایمان به تنهایی كافی نیست، عمل هم لازم است: «المؤمنون. . . فاعلون»
3. زكات، یكی از پنج ستونی است كه بنای اسلام بر آن استوار گردیده است؛
4. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمی دادند، از مسجد بیرون كرد؛ زیرا نماز و زكات با هم است، نه جدا از هم؛
5. حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركان زكات برخورد می كند؛
6. كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگ به دین اسلام از دنیا نمی رود؛ از این روی از خداوند می خواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا جبران كند، امّا مهلت او پایان یافته است؛
7. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكاتِ واجب خود را بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی ماند. [1]
---------------------------------------------------
[1] . برای توضیح بیشتر به كتاب زكات از همین مؤلّف مراجعه كنید.
پاکدامنی و همسر گزینی
وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ «5» إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ «6»
آنان كه دامان خود را حفظ می كنند. مگر در مورد همسرانشان یا كنیزانی كه به دست آورده اند، كه (در این موارد) ملامتی بر آنان نیست.
فَمَنِ ابْتَغَی وَرَآءَ ذلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ «7» پس هر كه فراتر از این را طلب كند، متجاوز است.
نكته ها
نیاز جنسی، همچون دیگر نیازهای غریزی انسان، امری است كه خداوند در نهاد بشر قرار داده و راه درست ارضای آن را باید خداوند تعیین كند. بر خلاف راهبان كه این غریزه را امری پلید و شیطانی دانسته و لازمه ی تقرّب به خداوند را ترك آن می دانند و یا در مقابل، شهوت پرستانی كه هیچ حدّ و مرزی را در ارضای این غریزه نمی شناسند، خداوند راه میانه را در برابر انسان قرار داده و او را به ازدواج دعوت كرده است؛ ازدواجی كه هم نیاز جنسی همسران را برآورده می سازد و هم بقای نسل بشر را تضمین می كند.
نظام برده داری كه به دنبال بروز جنگ ها میان اقوام و قبایل مختلف پدید آمده، قرن ها پیش از اسلام و پس از اسلام در میان همه ی ملل دنیا وجود داشته است و اسلام نمی توانست به یكباره آن را نفی كند و یا در جنگ با كافران، به صورت یك جانبه آن را ملغی سازد. بنابراین اسلام با وضع قوانینی، راه را برای آزادی بردگان فراهم ساخت؛ چنان كه اگر كسی در ماه رمضان، روزه ی خود را به عمد می خورد، باید شصت برده آزاد می كرد.
نیاز جنسی بردگان و كنیزان نیز بر اساس ضوابط و قوانین مشخّصی برآورده می گشت تا جامعه دچار آلودگی نگردد. كنیزان پاكدامن چنان جایگاهی در اسلام دارند كه قرآن ازدواج با آنان را بهتر از ازدواج با دخترانِ آزاد غیرمؤمن دانسته [1] و مادر برخی امامان معصوم همچون حضرت مهدی علیه السلام كنیز بوده اند.
پیام ها
1. پاكدامنی، شرط ایمان و آلودگی نشانه ی ضعف ایمان است: «لفروجهم حافظون» ؛
2. غریزه ی جنسی، طغیانگر است و به كنترل و حفاظت نیاز دارد: «حافظون» ؛
3. در ارضای غریزه ی جنسی، محدودیّت لازم است، ولی ممنوعیّت خلاف فطرت است: «حافظون الّا علی ازواجهم» ؛
4. ازدواج، راهكار اسلام برای ارضای نیاز جنسی است: «الّا علی ازواجهم» ؛
5. جوانی كه با عنوان آزادی جنسی و از روی راحت طلبی ازدواج را ترك می كند و یا به تأخیر می اندازد، قابل ملامت است؛ نه آنكه به جای گناه و روابط نامشروع، تن به ازدواج می دهد: «فانّهم غیر ملومین» ؛
6. هرگونه راهی غیر از ازدواج، برای ارضای نیاز جنسی، تجاوز به حدود الهی است: «فاولئك هم العادون» .
--------------------------------------------------------
[1] . بقره (2) : 221.
پایداری بر پیمان ها
وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ «8» وَالَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ «9»
آنان كه امانت ها و پیمان های خود را رعایت می كنند. و بر نمازهای خود مواظبت دارند.
أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ «10» أَلَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ «11»
آنان وارثان اند. كسانی كه بهشت برین را ارث می برند و در آن جاودانه خواهند ماند.
نكته ها
«فردوس» به معنای بوستان، برترین جای بهشت است [1] كه خداوند آن را به مؤمنان واقعی عطا می كند.
در قرآن و روایات بر امانت داری تأكید بسیار شده كه به برخی از آنها اشاره می كنیم:
* قرآن كریم برخی از اهل كتاب را كه امانتدار هستند، می ستاید: «وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْكَ» ؛ [2] اگر به برخی از اهل كتاب، مال فراوانی به امانت بسپاری، آن را به تو برمی گرداند.
* در روایات می خوانیم: به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتداری آنان نظر كنید؛ [3]
* پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در آخرین لحظه های عمر خود به علی علیه السلام فرمود: «أدِّ الاءَمانةَ إلَی البرِّ و الفاجرِ فیماَ قلَّ و جَلَّ؛ [4] امانت را به صاحبش برگردان، نیكوكار باشد یا گناهكار، آن چیز، با ارزش باشد یا كم ارزش. »
پیام ها
1. مؤمن، متعهّد است. خلف وعده و خیانت در امانت، نشانه ی ضعف ایمان است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛
2. اسلام، تنها نماز و روزه نیست، رعایت قوانین اخلاقی و اجتماعی نیز جزئی از اسلام است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛
3. در معرّفی سیمای مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فی صلوتهم خاشعون» و هم در پایان: «علی صلواتهم یحافظون» . این تكرار و تأكید، نشان اهمیّت نماز است؛
4. بهشت را به بها دهند، نه بهانه. تنها، كسی كه اوامر الهی را انجام داد، به بهشت وارد می شود؛ امید و آرزو، انسان را بهشتی نمی كند: «اولئك هم الوارثون» .
-------------------------------------------
[1] . جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، تفسیر درّالمنثور، ج 5، ص 9.
[2] . آل عمران (3) : 75.
[3] . میزان الحكمه و سفینةالبحار، واژه ی «امانت» .
[4] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، ص 274.
دیگر ویژگی رستگاران
1. اهل عبادت و كارهای نیك اند: «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [1] پروردگارتان را پرستش كنید و كارهای نیك انجام دهید، شاید رستگار شوید.
2. دوری كنندگان از بخل اند: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ؛ [2] هر كس نفس خویش را از بخل دور بدارد، اهل رستگاری است.
3. اهل ذكر كثیرند: «وَ اذْكُرُوا اللّهَ كَثِیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [3] خدا را بسیار یاد كنید تا رستگار شوید.
4. تقوا پیشگان اند: «فَاتَّقُوا اللّهَ یا أُولِی اْلأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [4] ای خردمندان، تقوا پیشه كنید تا رستگار شوید.
5. در زمره ی مجاهدان اند: «وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [5] در راه خدا جهاد كنید تا رستگار شوید.
6. به درگاه خدا توبه می كنند: «تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [6] ای اهل ایمان، همگی به درگاه خداوند توبه كنید تا رستگار شوید.
---------------------------------------------
[1] . حج (22) : 77.
[2] . حشر (59) : 9.
[3] . انفال (8) : 45.
[4] . مائده (5) : 100.
[5] . مائده (5) : 35.
[6] . نور (24) : 31
بسم الله الرحمن الرحیم
دادستان کل کشور
جناب حجت الاسلام محمد موحدی آزاد
چنانکه استحضار دارید در ماههای اخیر، افراد و جریاناتی با اتهامپراکنی و القاء شبهاتِ شِبه محصوره به افراد دارای مسئولیتهای خطیر علاوه بر آلوده کردن فضای جامعه، باعث بر هم زدن همبستگی و سلب اعتماد و اعتقاد به کلیت جریان انقلاب اسلامی و نهادها شدهاند.
مجمع سیاسی طلاب و روحانیون اصفهان (مسطور) از دادستانی کل کشور به عنوان مدعیالعموم، مؤکّدانه درخواست دارد نسبت به ادعاهای مطروحه، خصوصاً در سه ماه گذشته که باعث نگرانی و تشویش آحاد مردم شده رسیدگی به قید فوریت شود و نتیجه آن هر چه باشد به اطلاع ملت شریف ایران برسد.
آقای دادستان محترم
نمیشود به اسم افشاگری و شفافیت هر کس هر چه خواست بگوید و در سایه بنشیند و از دیگران بخواهید ساحت خود را از آن اتهام مبرا کنند.
بفرمایید پس عدلیه را برای چه گذاشتهاند؟ و اساساً این افراد پیش از غوغاپراکنی آیا از طرق قانونی اقدام کرده و به نتیجه نرسیدهاند که اکنون به اسم تظلمخواهی فضای جامعه را به هم ریختهاند؟ اینها همان مواردی است که باید برای ملت شریف ایران روشن شود.
جناب دادستان اگر همین امروز به این شیوه سراسر اشتباه با قاطعیت برخورد نشود و بازدارندگی ایجاد نکنید به زودی این شیوه به سنتی سیئه تبدیل خواهد شد که اصلاح آن دیگر به آسانی ممکن نخواهد بود.
درخواست را موجز نوشتیم تا مطلب حقی که به دنبال استیفای آن هستیم در لا به لای طویلنویسی بیانیه و امثالهم گم نشود.
✍ مجمع سیاسی طلاب و روحانیون اصفهان با نام اختصاری مسطور
به تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۳
دوش وقتِ سَحَر از غُصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمتِ شب آبِ حیاتم دادند
بیخود از شَعْشَعِهٔ پرتوِ ذاتم کردند
باده از جامِ تَجَلّیِ صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شبِ قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال
که در آن جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب؟
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژدهٔ این دولت داد
که بِدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجرِ صبریست کز آن شاخِ نباتم دادند
همّتِ حافظ و انفاسِ سحرخیزان بود
که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند
پیشاپیش ضربت خوردن وشهادت مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب را به محبان وشیعیان ان حضرت تسلیت عرض می نمائیم
هدایت شده از محتوای ثامن پیربکران
11.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محاصره یک زن فلسطینی بی پناه توسط ارتش کودککش رژیم صهیونیستی
پس کجا هستند حامیان زن زندگی آزادی!
خدایا صاحب ما را برسان 😭
ـــــــــــــــــــــــ
هدایت شده از محتوای ثامن پیربکران
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خ💥خانوما حواستونو جمع کنید !!!
این کلیپ ارزش یکبار دیدنو داره...
💥💥چادرتونو محکم بچسبید و بهش افتخار کنید،مانتو حجاب کامل نیست،تمام،خودتونو گول نزنید !!!
🌹دلا باید بهر دم یا علی گفت
نه هر دم بل دمادم یا علی گفت
فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة؛ به خدای کعبه رستگار شدم»
🌹امام علی (ع) پس از آنکه در سحر ۱۹
رمضان سال ۴۰ هجری قمری شمشیر زهرآلود ابن ملجم فرق مبارکش را شکافت، فرمود: فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه یعنی به پروردگار کعبه سوگند، رستگار شدم.
🟢همایش بزرگ
مداحان *پیرغلامان*روحانیان*و هیئت امنای مساجد بخش پیربکران
🟢زمان و مکان :
روز ۲۱ ماه رمضان از ساعت ۱۰صبح
در جوار شهدای گمنام بخش پیربکران محله کرفشان پا بابا محمود شما هم دعوت هستید