فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وزیر اطلاعات: پرونده مکارم از منسوبان وزیر راه در دستگاه قضائی در حال پیگیری است. مشابه این پرونده، موردی در دولت وجود ندارد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
⁉️ روحانی، رفیقِ بزم یا شمشیرِ رزم؟
📝 یعقوب ربیعی
🔹 آقای روحانی در مصاحبه جدیدش با کتاب بدون دود و آتش و خون می گوید «وقتی ترامپ جنگ اقتصادی را شروع کرد، اختلافنظر اساسی در دولت وجود داشت که آیا با این وضعیت میتوان کشور را اداره کرد یا نه؟ حتی عدهای از وزرا پیشنهاد کردند که استعفای دستهجمعی بدهیم.» این صحبت های آقای روحانی از چند جنبه قابل تأمل است:
1⃣ _ در عالم سیاست یک سیاستمدار حاذق و کارکشته باید سناریوهای مختلف از خوش بینانه ترین سناریو تا بدبینانه ترین سناریو را در هر پدیده سیاسی در مقابل خود ترسیم نماید. قطعاً در مسئله مهمی مانند برجام که با یک دشمن بدعهد و سیّاس مواجه بوده و هستیم پیش بینی چنین سناریوهایی لازم و ضروری بوده و هست.
2⃣ _ آنچه روحانی میگوید یعنی اینکه دولت بعنوان مسئول اجرایی کشور هیچ سناریویی در مقابل بدعهدی آمریکایی ها برای خود ترسیم نکرده بود؛ که این موضوع از فهم ناقص و ایده آلیستی دولت سابق از فضای بین الملل ناشی می شود. این رویکرد خوشبینانه به کار برد مصداق همان تضمین دانستن و چشم امید داشتن به امضای جان کری است.
3⃣ _ نکته دیگر اینکه عده ای از نیروهای معتقد به انقلاب وجود چنین وقایعی را پیش بینی می کردند و بارها در آشکار و نهان نسبت به وقوع آن تذکر داده بودند اما پوشیدنِ ردای خوشبینی مانع از پیش بینی چنین شرایطی از سوی دولت سابق می گردید و برخی نیروهای انقلابی متهم به تندروی و بی شناسنامه بودن می شدند.
4⃣ _ بر اساس همین نگاه واقع بینانه است که دولت سیزدهم بر راستیآزمایی و دادن تضمین از طرف آمریکاییها اصرار دارد؛ اما همفکران آقای روحانی این رویکرد را برنمیتابند انگار تمایل دارند که دوبار از یک سوراخ گزیده شویم.
👌 نکته پایانی اینکه، جمله روحانی که میگوید هیئت دولت قصد استعفای دسته جمعی داشته است انسان را به یاد جمله سید حسن مدرس به مستوفی الممالک می اندازد که میگفت
«مستوفی الممالک شمشیر مرصع است که باید در روزهای بزم و ایام سلام به کمر بست.» آقای روحانی شما هم رفیق بزم بودید نه شمشیر رزم.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فیلم/عمران خان: یا انقلاب آیت الله خمینی یا قطعنامه نرم (از طریق انتخابات)، تنها همین دو گزینه برای پاکستان باقی مانده است.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | زمینی که برای امام حسین گریه کرد!
⁉️ علت شهرت مسجد حنانه چیه؟
♨️ حکایتهای شنیدنی از مسجدی در نجف
🔹 چه کسانی در مسجد حنانه دفن هستند؟
⁉️ رشید هجری که بود؟
‼️ قبر زیاد بن ابیه در کجاست؟
💢 سرنوشت نوادگان حاتم طایی چه بود؟
__________________
🔰 مجموعه #دانستنیهایی_از_عتبات ویژه ایام #اربعین حسینی با روایت #حجت_الاسلام_راجی
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آن دو فتنه جمل و صفین دو فتنه ای بودند که درگیری بین دو ایمان صادقانه نبود. اما مسئله نهروان به عکس بود؛ در مسئله خوارج، اگر از آن عده آدم هایی که در رأس کار بودند که آدم های خبیث و فاسد و مغرضی بودند. صرف نظر کنیم، بقیه کسانی که روی علی شمشیر کشیدند، کسانی بودند که واقعا دارای ایمان صادقانه بودند؛ لذاست که به نظر من مسئله نهروان بیشتر درخور این هست که ما به آن توجه کنیم، روی آن موشکافی کنیم، و روی آن دقت کنیم. خب، حالا چه بود قضيه خوارج و از کجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند که اینها از لحاظ فکر و بینش، مردمانی بودند کج، منحرف، و خبيث. یکی از کسانی که در رأس خوارج بود، کسی است به نام «ذوالثديه»، ثدیه یعنی پستان، این اسمش صاحب پستان بود. علتش هم این بود که روی ناحیه شانه اش یک چیزی شبیه پستان وجود داشت، که وقتی میکشیدند همین طور کشیده میشد. این، به این نام معروف بود. این در زمان پیغمبر، در جنگ حنین، وقتی پیغمبر داشتند غنائم حنین را تقسیم می کردند بین مسلمانها، یکهو خودش را رساند به پیغمبر، صدا زد: عدالت را مراعات کن. پیغمبر اکرم یک نگاه شماتت باری به او کردند، گفتند: خب، اگر من عدالت را مراعات نکنم، چه کسی مراعات خواهد کرد؟ این چه حرفی است؟ ببینید این یک نمونه است؛ درکی از اسلام که ناقص است و آن وقت ایمان متعصبانه ای نسبت به همین درک ناقص، و همراه با یک تعصب کور و کر که حاضر نیست چیزی را از کسی هم بشنود و خودش را تصحیح کند، اصلاح کند. این پایه و اساس این انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۸
💠رهبرانقلاب
‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶
‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیهی قرآن میخواندند، خطبه نهجالبلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. خوارج چنین موجوداتی بودند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اشعث بن قیس که خوارج خودشان را بالاخره به او منتهی کردند و به او چسباندند، یکی از آن کسانی بود که مخالفتش با امیرالمؤمنین و نفاقش درمقابل جریان حق، بر همه آشکار و ثابت شد، و خودش و فرزندانش - یکی از آن پسرهایش همان محمدبن اشعث است که در کربلا جزو قتله امام حسین بود - و اصلا خانواده، یک خانواده خبيث و بدی هستند. در رأس که نگاه میکنید، ردپای این جاه طلبی ها را میبیند، امیرالمؤمنین در مقابل یک چنین جریانی قرار گرفت! ۶۵/۳/۱۲
‼️رهبران خوارج و كسانی كه در رأس اين گروه قرار داشتند، افرادی دنياطلب بودند كه دنبال هوسها و هواهايشان بودند؛ منافقينی بودند كه نه علی را قبول داشتند، نه پيامبر را قبول داشتند، و نه قرآن را قبول داشتند. در رأس آنها اشعث بن قيس بود كه يكی از چهره های معروف منافقين هست. اما توده خوارج، مردمانی نادان، خام، داغ و بدون تعقل و تفكر بودند، غالباً افراد جوان و نوجوان بودند كه اميرالمؤمنين را درست نميشناختند و سابقه وی را نميدانستند، يك چنين كسانی بدنه ی عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. بدنه عمومی خوارج تحت تأثير همان رهبران منافق، آيات قرآن را ميخواندند؛ شعارهای تند هم ميدادند؛ اصول اسلامی را هم به رخ همه ميكشيدند، و برای خودشان حق اجتهاد، حتّی در مقابل كسی مثل اميرالمؤمنين، قائل بودند. چنين افرادی بدنه عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مارقین یعنی آن جمعیت افراطی و متعصب در نظرات خود؛ بدون اینکه اعتقاد دینی آنها ریشه معرفتیِ درستی داشته باشند؛ به اشتباه، مارقین را مقدسمآب مینامند. مسأله مقدسمآبی نیست، مسأله اینستکه کسانی تفکری دارند که با ظواهر دین سازگار است، اما ریشه معرفتی عمیق ندارند. در جنگ صفین بمجرد اینکه با حیله شامیها قرآنها سرِ نیزه شد، بعضی یاران امیرالمومنین آنقدر نسبت به قرآن متعصب و افراطی شدند که از امیرالمؤمنین که قرآن ناطق بود برای قرآن اهمیت بیشتری قائل شدند. آمدند به امیرالمؤمنین فشار آوردند و گفتند اینها اهل قرآنند؛ با اینها نباید بجنگی! همینها بعد از آنکه فهمیدند فریب خوردهاند، از آن طرف آنقدر دچار تفریط شدند که گفتند همه ما کافر شدهایم و علی هم کافر شده است؛ لذا باید توبه کند! این تفکر بخاطر اینستکه ریشه معرفتی و اعتقادیِ درستی ندارند، براحتی ۱۸۰درجه مسیر انحراف را طی میکنند. نمونه اینها در انقلاب ما منافقین هستند؛ همینهایی که اولِ انقلاب در مبارزه با امریکا امام را هم قبول نداشتند، بعد رفتند زیر دامن امریکا مخفی شدند و از امریکا پول گرفتند و به صدام پناهنده شدند! وقتی ریشه معرفتی نباشد؛ غرور ناشی از نادانی به یافتههای ذهنی و تمسک به ظواهر دین باشد، نتیجه میشود؛ مارقین! ۹۲/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️تعبیر خشک مقدس که حالا خیلی هم رایج شده، میگویند خوارج خشک مقدس، خیلی تعبیر دقیقی نیست. امروز ما خشک مقدس به آن طور آدم ها نمیگوییم. خشک مقدس آن آدمی است که کار به هیچ کاری ندارد، سرش را می اندازد پایین، البته ممکن است کسی را قبول نداشته باشد، نق هم می زند، اما یک گوشه ای نشسته ، از لاک خودش هم بیرون نمی آید، کاری هم به کار مسائل اجتماعی ندارد، دست به شمشیر هم هرگز نمی برد. خشک مقدس در زمان ما به این طور آدم ها میگویند. خوارج این طوری نبودند، خوارج مردمی بودند که چند خصوصیت فیلمی در آنها بود؛ یکی پایبندی به ظواهر دین به صورت سطحی - که حالا تکمیل خواهم کرد این پایبندی را با آن خصوصیات بعدی - آن چیزی را که خیال می کردند از دین است به شدت به آن پایبند و متمسک بودند. این برای زمان امیرالمؤمنین فقط نیست، تا یک قرن و نیم بعد از زمان امیرالمؤمنین هم تقریبا خوارج در دنیای اسلام بودند، همین طور هم بودند. با بنی امیه درافتادند، بنی عباس، با انواع و اقسام حکومت هایی که در طول این صد و پنجاه سال بودند، درافتادند .
خلاصه خوارج ، شناخته شده بود به همین پایبندی شدید به آن اعتقادات اسلامی و ایمانی خودشان ، درعین حال، لغزیدن در مواقع حساس. که در تاریخچه خوارج، موارد متعددی را مشاهده میکنیم که برجستگان خوارج، در نقاط حساس میلغزند، خود ابن ملجم یکیش است که پایش مقابل زیبایی قطامه لغزید، و از این قبیل. و من در تاریخ زندگی خوارج در طول تاریخ، موارد متعددی دیدم که بزرگان اینها در موارد خاص، لغزشهای آشکاری داشتند. ۶۸/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini