🗓سالروز درگذشت شاعر متعهد
🏳مرید امام و انقلاب و رهبری
🏳عباس کیمنش(مشفق کاشانی)۱
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق کاشانی رحمة الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانوادهی شعر و ادب کشور و همهی شاگردان و علاقمندان این استاد فرزانه تسلیت عرض میکنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمانهای انقلاب نیز از جملهی ویژگیهائی بود که اینجانب را در مدت بیش از سی سال آشنائی نزدیک با این انسان مؤمن و آراسته، به وی علاقمند میساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او. ۹۳/۱۰/۳۰
‼️جناب آقای مشفق از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم که از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مکرّر آقایان را زیارت میکردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میکردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یکی از غزل سرایان برجسته زمان ما آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبک عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته رفته و پخته - غزل ایشان را تشکیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لکن غزل ایشان یک برجستگی ویژهای دارد. در جلسات شعریای که بنده در آنجاها حضور داشتهام و توانستهام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یک شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد که از ایشان حقیقتاً تشویق بشود! ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۱
💠امام خمینی:
‼️ولایةفقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق میشود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولایةفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بیدرنگ تصديق خواهد كرد! کتاب ولایةفقيه ص۹ ۴۸/۱۱/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️به نظر بنده اگر هیچ دلیل نقلی برای اثبات حکومت توسط ولایةفقيه نداشیم، دلایل عقلی کفایت میکند برای اثبات این اصل اسلامی! ولایةوحکومت ص۲۵۹ ۶۲/۲/۳۰
⚠️توجه،
‼️با جستجوی جمله "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد" درمیابیم؛ عین این جمله از امام نیست با آن که از نگاه امام اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی و ضروری است اما عین چنین مطلبی در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام درباره نقش ولایت فقیه در کشور این گونه فرمودهاند: امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. صحیفه امام ۱۰/۵۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ولایت فقیه مبنای بسیار مستحکمی دارد. بنده اینطور تصوّر میکنم که موضوع ولایت فقیه، ولو مقداری در توسعه و تضییقش تفاوتی بین علما وجود داشته باشد، جزو واضحات فقه اسلام است. انسان وقتی نگاه میکند، از قدیمالایّام تا کنون، اگر کسانی این قضیه را مطرح نکردند یا با سردی با آن برخورد کردند، به خاطر این بوده است که فکر کردند چیزی را که شدنی نیست، چرا مطرح کنند؛ والّا وقتی انسان به کتابها و حرفهای فقها نگاه میکند، میبیند هیچ کس از آنها نیست که اصلاً حاکمیت غیر حکم اسلامی را قبول داشته باشد. انسان این را در ابواب مختلف فقهی مشاهده میکند. این جزو مسلّمات است. مثلاً تعبیرات مرحوم صاحبِ جواهر راجع به ولایت فقیه نشان میدهد که از نظر او این قضیه جزو واضحات است؛ البته نه در باب ولایت بر صغار، بلکه در باب جهاد و ابواب مهمّ دیگر که نشان میدهد ایشان دایره ولایت را با همان توسعه میبیند و این مسأله را جزو واضحات فقه اسلامی میداند ۸۷/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت شاعر متعهد
🏳مرید امام و انقلاب و رهبری
🏳عباس کیمنش(مشفق کاشانی)۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاوه بر جنبهی شعری مرحوم مشفق، دو خصوصیّت مهم دیگر هم در ایشان هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همینجور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب است- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینیای که ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی که دربارهی مسائل انقلاب گفتند، همهی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی که الان ایشان گفتند، به نظر من میارزد به خیلی از شعرها و گفتهها و نوشتهها؛ در وقتی که دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میکنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجرهها باز است. اینها خیلی نکات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میکند. نکتهی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یک انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست کردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۸
💠رهبرانقلاب
‼️تشکیل نظام اسلامی که داعیه دار تحقق مقررات اسلامی در همه ی صحنه های زندگی است، وظیفه ئی استثنائی و بی سابقه بر دوش حوزه ی علمیه نهاده است، و آن تحقیق و تنقیح همه ی مباحث فقهی ئی است که تدوین مقررات اسلامی برای اداره ی هر یک از بدنه های نظام اسلامی بدان نیازمنداست. فقه اسلام آنگاه که اداره ی زندگی فرد و جامعه - با آن گستردگی و پیچیدگی وتنوع را - مطمح نظر میسازد مباحثی تازه و کیفیتی ویژه می یابد، و این همانطور که نظام اسلامی را از نظر مقررات و جهت گیری های مورد نیازش، غنی میسازد، حوزه ی فقاهت را نیز جامعیت و غنا میبخشد. روی آوردن به «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه ی شئون یک حکومت، و نظر به همه ی احکام فقهی با نگرش حکومتی - یعنی ملاحظه ی تأثیر هر حکمی از احکام در تشکیل جامعه نمونه و حیات طیبه اسلامی - امروز یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است که نظم علمی حوزه، امید برآمدن آن را زنده میدارد.۷۱/۸/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/٩
💠رهبرانقلاب
‼️از اول انقلاب عدهای سعی میکنند ولایت مطلقه فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند؛ این دروغ است. ولایت فقیه طبق قانون اساسی ما نافی مسؤولیتهای ارکان مسؤول کشور نیست. ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ جهت نظام و جلوگیری از انحراف است؛ این معنای اساسی ولایت فقیه است. ولایت فقیه، یک امر نمادین و تشریفاتی و نصیحت کننده نیست و نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را ندارد؛ چون کشور مسؤولان اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیتِ خود کارشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه اینستکه در این مجموعه ی پیچیده و در هم تنیدهی تلاشهای گوناگون، نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانها، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی به آن اذعان کردند! ۸۳/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اگر مرکزیت امام نبود هیچکدام از این اثرات انقلاب نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس میافتادند. آن کسیکه از نفس نمیافتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو میگرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت ۱۴سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبهروز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود. در سال ۱۳۴۷، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایههای محکم فقهی از آب درآورد. البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمهسوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشهدار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۶
💠رهبرانقلاب
‼️همه صاحب نظران جهانی واقفند که نظریه ولایت فقیه از ابتکارات بسیار برجسته اسلام است، فکر حکومت ولی فقیه، فکری است که امروز پاسخگوی نیازهای حقیقی بشر است، هیچ چیز برای بشر مفیدتر و نجات بخشتر از این نیست! ۷۵/۱۱/۲۵
‼️هرکه دغدغه مردم را دارد باید برای تبیین نظریه ولایت فقیه بیندیشد و کاری کند که مردم از قلب و ایمان به اطاعت از ولایت فقیه کشانده شوند، باید زیباییهای اصل ولایةفقیه را از نظر عقل و منطق بشری تبیین نمایید تا اینکه نظام اسلامی حقیقتا متکی به مردم باشد و ایران اسلامی به اهداف انقلاب اسلامی برسد! ۷۶/۱۱/۱۵
‼️درباب ولایت فقیه قید «مطلقه» را امام اضافه کردند و این ناظر به همین انعطاف پذیری دستگاه ولایت است. دستگاه عظیم ولایت، یعنی در واقع مجموعه آن دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر که در رأسش رهبری قرار دارد؛ لذا باید دائم خودش را پیش ببرد، اگرما تحول ایجاد نکنیم تحول بر ما تحمیل خواهد شد، ببینیم نقصهایش کجاست، آن را برطرف کنیم؛ ببینیم کجا کم داریم، آن را اضافه کنیم. این جریان بایستی ادامه پیدا کند. ۹۰/۶/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۵
💠رهبرانقلاب
‼️قاعده ولایةفقیه در جامعه مدینة النّبی، در رأس همهی امور است؛ چون در مدینةالنّبی، حکومت، حکومت دین است و ولایت فقیه هم به معنای ولایت و حکومتِ یک شخص نیست؛ حکومتِ یک یک شخصیت و يک معیار است. معیارهایی وجود دارد که این معیارها در هر جایی تحقّق یابد، این خصوصیت را میتواند پیدا کند که در جامعه به وظایفی که برای ولی فقیه معیّن شده، رسیدگی کند. بنظر من به این نکته باید توجّه و افتخار کرد که بر خلاف همه مقرّرات عالم در باب حکومت در نظام اسلامی، آن کسی که بهعنوان ولی فقیه مشخص میشود، چون اساساً مسؤولیت او مبتنی بر معیارهاست، چنانچه این معیارها را از دست داد، به خودی خود ساقط میشود. وظیفهی مجلس خبرگان، تشخیص این قضیه است. اگر تشخیص دادند، میفهمند که بله؛ ولیفقیه ندارند. تا فهمیدند که این معیارها در این آقا نیست، میفهمند که ولی فقیه ندارند؛ باید بروند دنبال یک ولی فقیه دیگر. محتاج نیست عزلش کنند؛ خودش منعزل میشود. به نظر ما این نکتهی خیلی مهمّی است. ۷۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف
📲١٠پست ویژه درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!!!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/١٠
💠رهبرانقلاب
‼️اعتقاد به ولایت فقیه اعتقاد به یک خط اسلامی است نه اعتقاد به شخص ولی فقیه! ۶۱/۲/۷
‼️ولایت فقیه موضوعی نیست که ما درباره اثبات آن مشکل داشته باشیم، اصل ولایت فقیه از واضحات اسلام است، از اول اسلام تاکنون هیچکدام از علما اصل ولایت فقیه منکر نشدهاند البته در وسعت و اختیارات ولی فقیه بحث بوده و هست و حتما هم باید توسط خبرگان فقه بحث بشود و الا ناخبرگان میایند و شطحیات بیمنطق خود را رایج میکنند! ۷۵/۱۱/۲۵
‼️«ولایت فقیه» از مسلمات فقه شیعه است. اینکه حالا بعضی نیمه سوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد اینبودکه توانست این فکر را با توجه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را مستحکم و مستدل سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۴
💠رهبرانقلاب
‼️سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظامسازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردمسالاری دینی را مطرح کرد، مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربهای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دورههای دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهدهی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. امام مسئله ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. ۹۰/۶/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini