🗓سالروز آغاز شرح نهجالبلاغه
🏳توسط استادسیدعلیخامنهای
🏳درمسجدکرامتمشهدسال۱/۵۳
💠رهبرانقلاب
‼️بنده امامت نماز جماعت را نخست در مسجد امام حسن مشهد که مسجدی کوچک و در کوچهای فرعی بود شروع کردم. سپس به مسجد کرامت انتقال یافتم، که مسجدی بزرگ است. اهمیت مسجدکرامت، تنها بعلت بزرگی آن نبود، بلکه از این جهت هم بود که در موقعیتی حساس و در نزدیکی حرم امام رضا و مدارس دینی قرار داشت؛ و هم به دانشگاه و سینما و نیز به بازار هم نزدیک بود. از همین رو، محل تلاقی گروههایی بود که همواره از هم جدا بودند و باهم کشمکش داشتند: کسبه، طلاب و دانشجویان. فعالیت این مسجد گسترش یافت و درنتیجه حساسیت دستگاه حاکمه را برانگیخت؛ لذا از نماز خواندن من در آن مسجد جلوگیری کرد. ۳ماه بعد، به مسجد امام حسن بازگشتم، که به علت کوچکی و دورافتاده بودن، مورد توجه دستگاه امنیتی نبود. همینکه نماز در این مسجد کوچک شروع کردم، طلاب و دانشجویان و کسبه به آنجا روی آوردند؛ بطوریکه فضای مسجد برای آنها تنگ شد و متولیان مسجد ناگزیر شدند آن را توسعه دهند لذا مسجد امام حسن از مسجد کرامت هم بزرگتر شد و تنها شبهای شنبه آنجا نماز میخواندم و یک درس نهج البلاغه هم میگفتم که تعداد انبوهی نیز حضور میافتند! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۲۹
🗓سالروز آغاز شرح نهجالبلاغه
🏳توسط استادسیدعلیخامنهای
🏳درمسجدکرامتمشهدسال۲/۵۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر شیعیان امیرالمومنین فقط متن نهج البلاغه را بدون شرح و تفسیر و توضیح میدانستند، بهرههای امت اسلامی و جمعی که خود را بنام آن بزرگوار و بعنوان شیعه و پیروش معروفند، بهرههای بیحد و حسابی بدست میاوردند، اگر ملتِ وابسته به امیرالمومنین که نام امیرالمومنین بر روی آنان است، همین ظاهر نهجالبلاغه را هم بلد بودند، جمع شیعه، یک امت میشدند که عالم اسلام بلکه جهان از آنها بهره میبرد چراکه همیشه جهان از یک امت آگاه، مترقی و پیشرو بهرههای فراوان میبرد! اردیبهشت ۱۳۵۳
⚠️توجه؛
🏳استادخامنهای با انتخاب بخشهایی از نهجالبلاغه که روش حکمرانی اسلامی را بیان میکند، غیر مستقیم به مخاطب خود نشان میداد که بیداد پهلوی چگونه احکام اسلامی را زیر پا میگذارد. تأثیر بیانات ایشان آنچنان بود که رئیس ساواک مشهد پس از برگزاری جلسهی شرح نهجالبلاغه بتاریخ ۱۳۵۳/۱۰/۱۳ به نیروهای تحت امرش نوشت: «به فعّالیّت خامنهای باید خاتمه داد.» لذا ساعاتی قبل از تشکیل جلسهی دیگری از شرح نهجالبلاغه در ۲۰ دیماه ۵۳ دستگیر و به کمیتهی مشترک ضدّ خرابکاری تهران اعزام و از این تاریخ تا سال ۵۷ از همهی فعّالیّتهای تبلیغی و تدریسی منع میشوند.
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️عصر کلینی روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیهالسّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او یعنی ۳۲۹ هجری، درمییابیم که حیات وی کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حساسترین بُرههها در تاریخ تشیع است و شیخ کلینی تقریباً ۲۰سال پایانی عمر خویش را در بغداد به سر آورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلای ناحیه مقدّسه بود و این ویژگیها در حیات کلینی، برای کسانی که میخواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند در خورِ توجّه است. شخصیّت شیخ کلینی نیز شخصیّت علمی بارز و برجستهای است. او در هر دو حوزه ری و بغداد، سالهای زیادی را به علمآموزی و اخذ حدیث از محضر اساتید و مشایخی که شمار آنها بیش از پنجاه تن است سپری کرد و از دیگرسو، به تربیت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهلبیت پرداخت که خود، گواهی بر برجستگیهای علمیِ شیخ کلینیاند. کلینی، تنها یک محدّث نبود. بررسی کتاب کافی از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تأخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجة، کتاب التوحید و …) نشان میدهد که کلینی علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلّمی چیرهدست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسّط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان میدهد این مرد چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. ۸۸/۲/۱۷
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب کافی، در دورهای هزار و صد ساله، از وفات مرحوم کلینی در ۳۲۹ هجری تا روزگار ما، بیش از هزار سال است که مرجعیّت علمی دارد و بین جوامع شیعه دستبهدست میگردد و هرگز هیچ فقیه، متکلّم یا مفسّر شیعه از آن مستغنی نبوده است. با وجود این و با وجود چاپهای متعدّدی که از این کتاب انجام گرفته، تاکنون حقّ آن ادا نشده! ۸۸/۲/۱۷
‼️امروز دربارهی حدیث، به تدقیق و جداسازی سره از ناسره، و راست از دروغ، و مسلم از مشکوک، و نیز به تأمل در فهم معضلات و مفاد و مضمونهای اساسی در آن، و نیز به تطبیق یا نسبت یابی آن با کلام الله عزیز حکیم، و نیز به شرح و بسط عالمانه و محققانه، و نیز به نشر و همگانی کردن آنچه همگان را به کار خواهد آمد، و بسی خدمات و تلاشهای دیگر، نیازی مبرم و سازماندهی شده وجود دارد. در کنار اینهمه، پردازش علم رجال، و نیز بررسی تاریخ صدور حدیث و سیر آن، و نیز کسب آگاهی از آن زمینهیی که صدور هر حدیثی را لازم یا راجح ساخته است، و نیز جستجو از مضمونهای مشابه در کتب حدیث اهل سنت، از جملهی کارهای لازم و ضروری است. ۷۴/۸/۲۲
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اهتمام به حدیث، پس از تمسک به کتاب حکیم حمید، برترین وظیفهیی است که عالم دین بدان مکلف است، این، استضائه از انوار علم و حکمتی است که از کلام و تعلیم و هدایت پیامبر مکرم اسلام و ائمهی معصومین از اهل بیت آن حضرت علیهم الصلوه و السلام ساطع میگردد و خرد و اندیشهی انسانی را دستگیری و راهنمایی، و زندگی بشر را برخوردار از سلوک حکیمانه و خردمندانه میکند. و چنین است که حضرت ابی جعفر به جابر میفرماید: یا جابر و الله لحدیث تصیبه من صادق فی حلال و حرام، خیر لک مما طلعت علیه الشمس حتی تغرب. در تاریخ علم دین، جمع حدیث و حمل و فهم و درک و شرح آن، یکی از بزرگترین و طولانیترین فصول است و با یک نظر، حدیث، ما در بسیاری از علوم اسلامی یا همهی آنهاست، و از این رواست که عالم دین شناس بزرگ اقدم، شیخ کلینی رحمه الله تعالی در مقدمهی کتاب کافی شریف، حدیث را برابر با علم دین دانسته و آن را محور علم و ایمان به شمار آورده است. دقت و باریکبینی فقهاء و علمای برجستهی سلف در امر حدیث و چگونگی تحمل آن و شرایط وثوق به روایت و دیگر آنچه در این باب بر اهلش آشکار است، همه از همین اهمیت و عظمت شأنی که دربارهی حدیث و تأثیر آن در سرنوشت فرد و جامعهی اسلامی گفته شد، سرچشمه میگیرد! ۷۴/۸/۲۲
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من دو سه سال پیش، به مناسبتی خدمت حضرت امام رسیدم تا پیشنهادی را در میان بگذارم. به ایشان عرض کردم که به اعتقاد من، پیروزی این نظام، فقط به آبروی روحانیتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایهیی که ما خرج کردیم تا این انقلاب - که واقعاً معجزه بود - به پیروزی برسد، عبارت از آبروی ذخیره و نقد روحانیت شیعه، از زمان شیخ کلینی و شیخ طوسی تا زمان ما بود. امام هم در آن روزی که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقی به قبول کردند، معلوم بود که نظر شریف خود ایشان هم همین میباشد و این واقعیتی است. ما اگر آن ریشهی تاریخی را نداشتیم، مردم آن محبت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیت حرکت نمیکردند؛ به طوری که بیایند و جان و فرزندانشان را در راهی قربانی کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره وجود داشت و حالا هم در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده است. این نظام، نظام اسلامی است و من و شما هم که معمم هستیم، مظاهر اسلامیم. اگر امروز که دین و روحانیت، قدرت پیدا کرده است، عملی انجام بدهیم که - خدای نکرده - اندک اختلال و خدشهیی در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها به وجود بیاید، ضایعهیی خواهد بود که دیگر جبران آن، با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود.
امروز، اگر روحانیت از زىّ خود خارج بشود و قدرتطلبی و قدرتنمایی و سوء استفاده بکند و اگر عملی از او سر بزند که حاکی از ضعف تقوا و ورعی باشد که مردم در او سراغ کردند و به او اعتماد دارند، هر کدام از اینها لطمهاش غیرقابل جبران است ۶۸/۵/۱۱
🗓سالروز حرکت مسلم به کوفه
💠رهبرانقلاب
‼️نیازلحظه را باید شناخت، کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، نکردند، اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ شناخت لحظه و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است! ۸۸/۱٠/٢٩
‼️امام صادق میفرماید در تقدیر الهی این بودکه ۳۰سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین و ۱۰سال بعد از شهادت امام حسین ،امر حكومت به اهلبیت برگردد، منتها، نتیجه به این بزرگی وقتی حاصل میشود مردم مقدماتش را فراهم کنند. خدا که با کسی قوم و خویشی ندارد! کاری که به عهده مردم و خواص مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس تا بقیه انجام نشد. حتی همانهایی که بعد به کربلا هم آمدند و همراه با امام حسین جنگیدند، در زمان جناب مسلم، کوتاهی کردند، والا مسلم آن طور نمیشد، نكردند و این نكردنـها، موجب شد که حادثه کربلا پیش آید و بعد بنی عباس حکومت را بدست گرفتند! ۷۹/۳/۱۳
•┈┈••✾🍃1🍃✾••┈┈•
🎙آیت الله میرباقری:
⚡️ «عُرَفا، فلاسفه و دانشمندان» باید در #طول انبیا باشند نه در #عرض انبیا.
«گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و موازی در کنار انبیاء تعریف میکنند: عرفا، فلاسفه و دانشمندان. عرفا طبقهٔ مرجع در شهودند؛ فلاسفه طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری هستند؛ و دانشمندان هم طبقهٔ مرجع در كارآمدیهای علمی هستند.
این نحوه طبقهبندی پذیرفتنی نیست. ما طبقه موازی در کنار انبیاء تعریف نمیكنیم. اینها باید در طول انبیاء قرار بگیرند. در دستگاه حق، همه اینها زیرمجموعه انبیا تعریف میشوند.
👈 آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله.
آیا نیاز داریم به هوشمندی؟ بله.
آیا نیاز داریم به محاسبات نظری؟ بله.
آیا نیاز داریم به شهود؟ بله.
ولی آیا اینها مستقل از انبیاء هستند؟ هرگز.
بلكه معیار صحتشان به تبع وحی تعریف میشود.
البته آن دستگاه منطقی كه میخواهد صحت را كنترل كند باید حتماً منطقش به حجیت و به تبعیت از وحی برسد.
معنای این حرف آن نیست كه همه علوم، نقلی بشود. معنی علم دینی، علم نقلی نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یك گزارهای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره دینی است.
معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود.» (۱۳۸۴)
•┈┈••✾🍃🌺🍃✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمامه های آمریکایی!
مستند فروشنده ۲
📸 افتتاح صحن «امام حسن مجتبی(ع)» در حرم رضوی
🔹تولیت آستان قدس رضوی همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت(ع) از تغییر نام یکی از بزرگترین صحن های حرم مطهر رضوی به نام امام حسن مجتبی (ع) خبر داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | قرآن کتاب زندگی است
🔺️ رهبر انقلاب: اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها خواهد شد.
@dars_akhlaq.mp3
12.29M
📢 #کلیپ_صوتی
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
زیبا ترین تحلیل درباره صلح حضرت امام حسن علیه السلام
🌹 بسیار زیباست
بیش از اینکه از #صلح_امام_حسن بگوییم باید از تحمیلکنندگان صلح سخن بگوییم. چه شد که سازشطلبها غلبه پیدا کردند؟ نتیجه صلح چه شد؟ سازشگرها از گندم ری خوردند؟
به منتقدانی که بحث افتخاری راپی میگیرند صریح میگوییم دراین قبری که برسر آن فاتحه میخوانید هیچ مرده ای نیست آب درهاون میکوبید
#غربگدایان_اشرافی باید پاسخگوی ۸ سال فرصتسوزی، اشرافیگری، تاراج ثروت ملی، برجامزدگی، رانتخواری وتخریب اقتصاد، فرهنگ وایمان واعتقادات مردم باشند
شخصیت و زندگانی امام حسن علیه السلام.mp3
10.17M
#کلیپ_صوتی
🔻موضوع: 🔻
💢شخصیت و زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام
🎤حجت الاسلام والمسلمین دکتر #رفیعی
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده جمهوری اسلامی
✅ ۲-تهذیب
🔻 نمونهی عینی برای تاثیر عنصر تهذیب
📍تاریخچهی حوزههای علمیه و سرگذشت شگفتانگیز علمای بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربههای بسیار زیادی در این زمینه است که تهذیب چهقدر اثر میگذارد.
🔰نزدیکترین تجربهیی که ما در اختیار داریم، وجود همین شخصیت عظیمی است که امروز دنیا را به خود متوجه کرده است.
🔸امام(ره) مدرّسی منزوی در قم بودند. درسشان در مسجد سلماسی که داخل یک کوچه - نه در مرکز حوزه - قرار گرفته بود، ارایه میشد. خانهی ایشان هم در انتهای همان کوچه واقع شده بود؛ یعنی برای رفتوآمد به مسجد محل درس که روزی دوبار انجام میگرفت، حتّی احتیاج به دیدن خیابان نداشتند و طبیعتاً همیشه مسیر خانه به مسجد و مسجد به خانه را طی میکردند. ایشان علی الظاهر منزوی بودند؛ ولی در حقیقت مدرّسی بزرگ و قطبی جذاب برای طلاب و فضلای جوان و سرشار از خصلتها و صفات خوب به شمار میآمدند.
🔹اعتقاد من این است که اخلاص و صفای باطن و رابطهی معنوی و پیوند مستحکم بین قلب او و خدای مقلبالقلوب، موجب شد که این مرد بتواند از انزوای ظاهری خود خارج شود و دست نیرومندی برای دگرگون کردن بنیاد ارزشهای مادّی در سطح جهان شود...
🔸... هرچند ما نقش ملت ایران را در انقلاب، نقش اول و درجهی یک میدانیم، اما چه کسی این ملت را اینگونه هدایت کرد؟ چه کسی اینهمه سرچشمه را در آنها به جوشش در آورد و اینهمه استعداد را زنده کرد؟ آیا غیر از آن روح بزرگ و آن انسان عظیم، کس دیگری بود؟
🔹عظمت کار او، به ارتباطش با خدا و تهذیب نفس او برمی گردد. امام(ره) یک انسان مهذب بود. دشمنان داخلی و خارجی او نیز این ویژگی را قبول داشتند و اعتراف میکردند که او آدم مؤمنی است.
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
📌کانال رهبر حوزه ها
🔻با دقت این عکسها نگاه کنید...
روحانی با ترساندن مردم از رقیب رای آورد ولی هر بهانهای که با آن مردم را میترساند بدترش را بر سر مردم آورد!
حالا اینها که میخواستند مشتی باشند بر دهان دلواپسان کجای این کشور زندگی میکنند، بنزین سه هزار تومانی میزنند؟ دلار ۱۶ هزار تومانی را از نزدیک دیدند؟
پراید ۹۰ میلیونی میخرند؟
سکه ۵ میلیونی چهطور؟
راستی از برجام چه خبر، آمریکا تحریمها را به طور کامل لغو کرد!؟
🔻امام خمینی (ره):
ما از اینجا خواهیم رفت،هیچ شکی نیست
من زود تر شما هم بعدا میرید
باید فکر این را بکنیم حالا که رفتیم اونجا از ما پرسیدن که
شمایی که رئیس جمهور بودی برای مردم چه کردید؟
شمایی که وزیر بودید چه کردید؟
شمایی که وکیل بودید چه کردید؟
🌺 ولادت کریم اهلبیت مبارک باد
🔹امام خمینی (ره): امام حسن- سلام اللَّه علیه- آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل میکند، با خیالهای کوچکشان، با افکار ناقصشان در مقابلش میایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند.
📆 ۱۸ تیر ۱۳۵۸
🔴 #انتخاب_سخت_تر l میلاد کریم اهل بیت (ع) مبارک
🔻رهبر معظم انقلاب:
🔹 « گاهی شهید شدن، آسان تر از زنده ماندن است. آدم های اهل معنا، اهل حکمت و دقت، خوب درک می کنند گاهی زنده ماندن و زندگی کردن و در یک محیطی تلاش کردن، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقا خدا پیوستن است....امام حسن(ع) این سخت تر را انتخاب کرد»
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 #کانال_اساتیدانقلابی= کانال #مرجع و جامع ترین کانال تحلیل سیاسی با حضور نخبگان سیاسی، اساتید محترم دانشگاه
#صلح_امام_حسن
🔻به نظرتان این سخنان از کیست؟‼️
🔹در مدائن، امام مجتبی «ع» مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانتها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز میشویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توأم خواهد بود.
🔹مردم چه جوابی به امام حسن «ع» دادند؟ گفتند: ما میخواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی «ع» را رقم زد.
♦️👈آنچه بعد به نام #صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد ميتوانست سرنوشت دیگری را رقم بزند. ❗️❗️
#مقدمهای_بر_تاریخ_امامان_شیعه
[سخنرانی در سال ۱۳۵۶]
انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک
صفحه ۲۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫نفوذ عرفان کاذب یوگا در بین نوجوانان!!
🎥اسماعیل منصوری لاریجانی محقق و نویسنده عرفان اسلامی
/فرق و ادیان
#یوگا
#معنویت_کاذب
⛔️ گونهشناسی مردم کوفه در زمان امام حسن(ع) و تطبیق آنها بر جامعه ما
🔺 مردم کوفه در زمان امام حسن مجتبی (ع) را می توان به چند دسته تقسیم کرد :
1️⃣ #امویان:
که بهعنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل میکردند و از سران اینها میتوان عمربنسعد و عَمروبنحُریث را نام برد.
2️⃣ #خوارج:
کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام میاندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(ع)؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام. اینها خود را از امام حسن(ع) هم اتقلابیتر میدانستند و شمربنذیالجوشن و شَبَثبنرِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست میکردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(ع) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار بهسمت معاویه چرخیدند!
3️⃣ #شکاکها:
کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمیزد، اما قابل اعتماد نیز نبودند.
4️⃣ #الحمراء:
که حدود بیستهزار جنگجوی تازه همسلمان و غیرعرب بودند و بهدلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، بهراحتی گول می خوردند. همین ها بودند که در ماجرای همراهی امام حسن(ع) و قضیه عاشورا، بهنفع امویان حرکت کردند واز روی نا آگاهی به دشمنان ائمه(ع) پیوستند .
5️⃣ #شیعیان:
مردمانی بابصیرت که پابهرکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند ولی تعدادشان اندک بود .
🔺 حال نوبت آن است که از تاریخ درس بگیریم:
اگر معاویه را نماد «دشمن خارجی» بگیریم، شاید بتوان راهبردها و راهکارهای او را بر حرکات دشمنان مختلف نظام اسلامی تطبیق کرد. برخی را از عاقبت تقابل با خود میترسانند و برخی دیگر را با تطمیع و تهدید از میدان بهدر میکنند.
♦️نیروهای داخل جامعه هم شامل همان تقسیمبندی بالا هستند:
🔸«نفوذیها» که دل در گرو دشمن دارند و پازل دشمن در داخل کشور را تکمیل میکنند.
🔹خوارج که همان انقلابینماها هستند که همیشه دچار افراط و تفریط می شوند و با تند روی ها ی خود برای انقلاب هزینهسازی میکنند.
🔸شکاکها که تحت تاثیر شایعات فضای مجازی و کمکاری نیروهای انقلاب و احیاناً خلاف کاری های انقلابینماها یا نفوذیها قرار می گیرند و نسبت به اصل نظام و کارآمدی آن تردید می کنند .
🔹الحمراء را شاید بتوان بر افرادی تطبیق کرد که هم شور و هیجان و قدرتعمل دارند ولی مطالعه کافی ندارند لذا فهمشان از مبانی انقلاب و اسلام، بهاندازه کافی نیست. به همین دلیل باید به آنان آگاهی و بصیرت لازم را داد؛ وگرنه خدایناکرده ممکن است فریب بخورند و جزء ریزش های انقلاب شوند .
🔸و نهایتا انقلابیون مؤمن و با بصیرت ، که به آرمان های انقلاب وفادارند و با فهم درست از تحولات داخلی و بینالمللی، همواره پای کار انقلاب مانده و با همه سختیها و مشقتها، کار انقلاب را پیش بردهاند.
🔺 #نتیجه : تاریخ چیزی جز برآیند این نیروها بر هم نیست. پس هرگاه مؤمنان انقلابی که متناظر بر شیعیان مخلص دوران امام مجتبی(ع) هستند، به وظایف خود عمل کنند و با شکست توطئه نفوذیهای دشمن و انقلابینماها، سایر طیفهای جامعه را به خود جذب کنند و آنها را هدایت کنند، قاعدتا میتوان آینده جامعه را آیندهای مطلوب و تضمینشده دانست؛ آنچنانکه در دوران انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ داده است.
✍دکتر امیر حمزه مهرابی