ستعدادهای نهفته است.
نتیجه آنکه نه دنیا فانی و پوچ و نه خلقت انسان لغو و بیهوده است و نه رنج و سختی در دنیا به معنای ناکامی است؛ بلکه دنیا، مقدمه آخرت و جایگاه امتحان انسان است و مرگ، آغاز زندگی بدون رنج و درد برای انسان موحّد است و آخرت مرحله اوج راحتی اوست.۳
+========================
۱. ر.ک. ترجمه المیزان، موسوی همدانی، ج ۱۸، ص ۶۱۲ ـ ۶۱۴، نشر بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبابی رحمهالله.
۲. اقتباس از تفسیر المیزان، همان، ج ۸، ص ۶۰ ـ ۶۴ / پرسشها و پاسخهای جعفر سبحانی، ص ۹۱ ـ ۹۵.
۳. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۵۲۴ـ۵۳۵؛ و ج ۱۳، ص ۴۰۲ـ۴۰۵ و ج ۱۴، ص ۳۴۳ـ۳۴۵، دار الکتب الاسلامیة.
پرسمان قرآنی📗
سوال:فلسفه آفرینش چیست ؟✅ مبدأ و آغاز جهان چه بوده است ؟✅ چرا خداوند ما را آفرید و ما را با این دنیای فانی و پوچ آشنا کرد و نیز ما را در دنیا با سختی ها و ناکامی ها آشنا کرد؟✅ اصلا چرا باید رنج کشید؟✅
جواب:در خلقت و آفرینش دو هدف میتوان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایی و عالی. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهمالسلام روشن میشود که هدف متوسط، خلقت برای عبادت و بندگی خداست. این مطلب در همه پدیدههای عالم جاری است؛ خداوند درباره همه اشیای مادّی عالم میفرماید: «...و إن من شیء إلاّ یسبِّحُ بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم...؛(اسراء، ۴۴) همه موجودات، تسبیح خدا میگویند؛ اما شما تسبیح آنها را نمیفهمید.» و درباره انسان و جنّ نیز میفرماید: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون؛(ذاریات، ۵۶) آفرینش انسان و جنّ برای بندگی است.» بنابراین، از دیدگاه وحی، همه هستی تسبیحگوی ذات او هستند و مشغول عبادت و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.۱
امّا هدف عالی و غایی، وصول به مبدأ نور هستی است؛ یعنی منتهیالیه سیر مخلوقات، اوست: «و أنّ إلی ربّک المنتهی؛(النجم، ۴۲) انتهای سیر انسان به سوی پروردگار است.»: «إنّ إلی ربّک الرجعی؛(علق، ۸) برگشت به سوی خداست.»؛ «إنّا للّه و إنّا إلیه ر جعون» (بقره، ۱۵۶) که همگی این آیات، غایت سیر را روشن میکند؛ البته رسیدن به خدا همان به کمال مطلق رسیدن مخلوقات است. هنگامی پدیدههای هستی، کمال آخر خود را مییابند که به قرب الهی برسند؛ پس روشن شد هدف غایی خلقت، به کمال رسیدن همه موجودات و رسیدن انسان به مقام قرب الهی است.
در اینجا دو مطلب دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد:
نخست اینکه خدای متعال فیاض به تمام معناست و باران رحمت او بر سر بندگان، همیشه میبارد و مانعی هم برای آن نمیتوان تصور کرد؛ به دیگر سخن، مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ پس باید خلق کند، چون لازمه ذات او خلاقیت و فیاض بودن است.
دوم اینکه آیا خدا در آفرینش ذی نفع است یا نه؟ در پاسخ باید گفت: منفعت و سود به خلق برمیگردد نه به خالق، یعنی خدا ذینفع نیست، یا به عبارتی، ناقص نیست که با این کار به کمال برسد، بلکه سود به مخلوق برمیگردد.
من نکردم خلق تا سودی کنمبلکه تا بر بندگان جودی کنم
به دیگر سخن: آفرینش نوعی احسان و فیض است از جانب خدا نسبت به مخلوقات؛ و چنین آفرینشی حُسن ذاتی دارد. و قیام به انجام فعلی که ذاتاً پسندیده است؛ جز اینکه خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگری نیاز ندارد. بنابراین اگر کسی سؤال کند، چرا خالق منّان دست به چنین کار پسندیده بالذات زده است؟ در پاسخ باید گفت: خداوند که فیاض علیالاطلاق است، با توجه به اینکه میتوانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند، اگر چنین نمیکرد، جای پرسش داشت که: چرا خداوند متعال با اینکه میتوانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند، این کار پسندیده را انجام نداده است؟۲
اما اینکه چرا آفرینش انسان همراه با درد و رنج و سختی است و بعد هم مرگ فرا میرسد و انسان فانی و پوچ میشود؟! پاسخش بستگی به روشن شدن دو مطلب دارد:
۱. خداوند متعال، انسان را برای فانی شدن نیافریده و «مرگ» به معنای نابودی نیست؛ بلکه «مرگ» پاگذاشتن به مرحله جدیدی از زندگی است: «وَلَـئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لاَءِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ؛ (آل عمران، ۱۵۸) و اگر بمیرید و یا کشته شوید به سوی خدا باز میگردید [بنابراین فانی نمیشوید که از فنا وحشت داشته باشید]». بله اگر غیر از دنیا، عالم آخرت نبود، خلقت دنیا و انسان [با همه سختیهایش] لغو و بیهوده بود؛ لیکن این دنیا مقدمهای برای عالمی وسیعتر و جاویدی است که به زندگی مفهوم میبخشد. خداوند متعال، میفرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ؛ (مؤمنون، ۱۱۵) آیا گمان کردهاید که ما شما را بیهوده آفریدهایم و به سوی ما بازگشت نخواهید کرد؟!»
۲. دنیا که مقدمه آخرت است، جای امتحان میباشد؛ امتحان در جایی است که امکانات و نعمتها در آمیخته با رنج و سختی و تلاش و کوشش باشد و آخرت جای نتیجه این امتحانات و سختیهاست. در آنجا هر چه هست، خوشی و راحتی توأم با نعمتهای مادی و معنوی الهی است: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ (شرح، ۵ـ۶) به یقین با [هر] سختی آسانی است! [آری] مسلمًا با [هر] سختی آسانی است.
خداوند متعال میفرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَ لِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّـبِرِینَ؛ (بقره، ۱۵۵) قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود میوهها آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان!» مفهوم امتحان از سوی خداوند، «پرورش و تربیت» و شکوفا کردن ا
⛔ورودممنوعه الهی⛔
✍قرآن کریم میفرماید:
نه تنهابه «حَرام» نزدیک
نشوید، بلکه به «حَریم»
هم نزدیک نشوید👇👇
تِلْكَ حُدُودُاللهِ،فَلَاتَقْرَبُوهَا
(بقره/۱۸۷)
👈 این حدود خداست،
به «حدود خدا» نزدیک
نشوید.😳😳😳
⁉️ «حَرام» چیه؟
⁉️ حریم چیه؟
☝️ مایک «حَرام»داریم،
و یک «غیر حَرام»،
خط وسطِ این دوتا،ودر
واقع مرزِ بین این دو تا
میشه👈 «حریم».
🔔 «حدود الله» همون
احکام شرعی هستندکه
دررسالهی عملیّه مراجع
تقلیدبه عنوان احکام
شرعی بیان شدند.
↙ به عبارت دیگه:
⚠⚠در بین کارهایی که
انسان میتونه انجام بده،
یک سری مناطق ممنوعه
وجود داره، که ورود در
اونهافوقالعاده خطرناکه.
🚫خداوندمتعال،باقوانین
واحکامِ شرعی،این مناطق
رومشخص کرده، وبانصبِ
علائمِ هشداردهنده انسان
رو از ورود به این مناطق
منع کرده⚠. این مناطق
میشن مناطقِ حرام.⛔️
⛔️دراین آیه،ازنزدیک شدن
به این مرزهای حرام،حتّی
ازمکروهات....یعنی
کارهای مکروه،کارهایی
که ممکنه زمینه رو برای
انجام حرام فراهم کنه..
نهی فرموده است.
📚 تِلْکَ حُدُودُ اللهِ،
فَلا تَقْرَبُوها✖️
🔊به حدودالهی نزدیک
نشوید.... چرا ؟⁉️
❌چون نزدیکی به این
مرزها،انسان رو به لبهی
پرتگاه میبره.!!!!!!
🚫 گاهی با 🔰
✂️ یک نگاهِ مکروه،
✂️یایک حرفِ مکروه،
✂️یایک جمله مکروه،
✂️یابایک چت مکروه،
✂️یا باخوراک مکروه،
✂️ ویا.......
🔍 📞 📲 و خلاصه
انجامِ یک کارمکروهی
که اشکال شرعی ندارد
وحرام هم نیست👇👇
📛متاسفانه
👈زمینه رابرای انجام
کارهای حرامِ بعدی
فراهم میکند.
⚠️ ازمواردِ مکروه و
شبههناک ، جداً پرهیز
کنیم.⚠️
🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهل ویژگی اخلاق پیامبر رحمت (ص)
➖➖➖➖➖➖➖
🗓سالروز ولادت علامه اقبال لاهوری
💠رهبرانقلاب
‼️علامه اقبال لاهوری، یک شاعر، متفکر، فیلسوف، انسان شناس و جامعه شناس بزرگ است گرچه این عناوین معرف آنچه که در خور شخصیت اقبال باشد نیست، اقبال یکی از شخصیتهای برجسته، عمیق و متعالی تاریخ اسلام است که نمیتوان روی یکی از خصوصیات وی تکیه کرد و آنرا ستود، اقبال بیشک یک شاعر بزرگ است اما ستودن او بعنوان یک شاعر یقینا کوچک کردن اقبال است، اقبال یک مصلح و آزادی خواهی بزرگ است اما با معرفی او بعنوان مصلح حقیقتا همه شخصیت او را بیان نکردیم، من آن تعبیری را که بتوانیم اقبال را تعریف کنیم، نمییابم، این شخصیت با عظمت کجا و ما کجا، ما انصافا از توصیف این انسان بزرگ دور هستیم، بلاشک جا دارد ما اقبال لاهوری را ستاره بلند شرق بنامیم، باید هنرمندان بر روی آثار اقبال کار کنند و ترویج کنند تا اشعار وی بر زبان و دل پیر و جوان ما جاری شود، امیدوارم خدای متعال بما توفیق دهد بتوانیم به سهم خودمان حق بزرگ اقبال بر امت اسلامی را جبران کنیم! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول شهادت مظلومانه
🏴عضوفدائیاناسلام،سیدحسینامامی
🏴عاملهلاکتچندخائنمنحرف ازجمله
🏴روحانیمنحرفومبدع دین پاکدینی
🏴سوزانندهقرآنوکتباسلامیوعرفانی
🏴هتاک به اسلام و قرآن و اهلبیت
🏴حامی سرسخت سلطنت پهلوی
🏴عضولژماسونی، سیداحمدکسروی
🏴ونیز عامل تقلبدرانتخاباتمجلس
🏴وزیر دربارپهلوی عبدالحسین هژیر
💠رهبرانقلاب
‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
📸شهید امامی و شهید نواب
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز سفر شاه به حج
💠امام خمینی
‼️ما در زندگی خود در این انقلاب و قبل از آن صحنههایی دیده بودیم باور نکردنی و شگفت انگیز. از دوره افتادن رضاخان در تکایا تا قرآن طبع نمودن و احرام حج بستن محمدرضا! ۶۱/۱/۱۵
‼️اسلام همیشه گرفتار کسانی بوده که با اسم اسلام، اسلام را میکوبیدند. مگر این محمد رضا به حج نرفت؟ مگر قرآن طبع نمیکرد؟ مگر سالی یک دفعه نمیرفت به مشهد؟ مگر دائماً صحبت از عدالت اسلامی و عدالت چه نمیکرد؟ مگر نمیگفت حضرت عباس مرا در یک قضیهای نجات داد؟ میگفت اینها را. اینها یکی از قدرتهای آنهاست! ۵۹/۴/۴
💠رهبرانقلاب
‼️هدف جنگ نرم، تغییر باورهاست خصوصا تغییر شناخت و باور به گذشته تاریخ کشور؛ پول خرج میکنند و کتاب مینویسند تا اینکه مثلا محمدرضا را که یک عنصر وابسته، فاسد و نجس است را تبدیل کنند به یک چهره موجه! ۹۴/۷/۲۰
📸شاه در لباس احرام
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini