eitaa logo
جهاد تحول و تبیین
2.2هزار دنبال‌کننده
55هزار عکس
42.9هزار ویدیو
883 فایل
هدف ماسربازپروری برای امام زمان عج الله ونایب برحقش امام خامنه ای است. همراه ماباشید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سیل ما و سیل اونا! سیل، زلزله، بیماری و خرابی در هر نقطه دنیا که با تلفات جانی و مالی همراه باشد جای تاسف دارد آلمان و ساحل عاج ندارد بلژیک یا یمن فرقی ندارد چون ملاک، تلفات و آسیب به انسان است اما بازتاب خبر ناگوار و مدیریت اذهان آشفته پس از وقوع هر بحران بسیار مهم است. آسیب جانی یک طرف، آسیب روانی حاصل از ناامنی و فضاسازی خبری از طرف دیگر می تواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهد بخشی از این ناامنی روانی در سالهای اخیر نتیجه نوع پوشش اخبار مربوط به بلایا و حوادث در کشور ماست پس از هر حادثه ای گروه موسوم به با سیل جملات منفی و حسرت آلود در میانه بحران سعی می کنند خود را کنار مردم و منتقد ساختار معرفی کنند. این تکراری را پس از هر فاجعه طبیعی و غیرطبیعی در ایران شنیده اید: ایران، سرزمین نفرین شده! چهل سال است که اوضاع به این منوال می گذرد! چرا این بلایا فقط در ایران اتفاق می افتد! چرا امکانات نداریم؟ چرا پیش بینی نشده بود؟ چرا پولمان خرج غزه و لبنان میشود!؟ چرا مثل آلمان و اروپا نیستیم! خیلی دلم میخواهد رسانه ها و سلبریتی های مطرح اروپا، آمریکا و روسیه را که در این چند روز گرفتاری هایی طبیعی و غیرطبیعی پشت سر می گذارند را رصد کنم.. مثلا الان یا ی اونا درباره سیل کشورشان چه می گویند؟! اروپا بخاطر سیل و تلفات آن آمریکا بخاطر فروریختن یک ساختمان و تلفات آن و آمار کشته های تیراندازی از ابتدای سال روسیه بخاطر مفقود شدن یک هواپیما از رادار و.... طبعا مقصود کم کاری و اهمال انسانی نیست، یعنی نمیخواهم کم کاری یک مدیر را جبران و توجیه کنم، مقصودم با آن دسته از بلایای طبیعی است که هرجای دنیا وقوع آن محتمل است اصل بحث من واکنش و چگونگی مدیریت روانی جامعه در حین بحران است.. مایل بودید منتشر بفرمایید
⛔️ عراقچی با عصبانیت به واعظی گفت: به آقای روحانی بگوئید این چند روز باقیمانده از برجام حرفی نزند!!!! 👇پیغام گلایه آمیز عراقچی به روحانی.👇 شنیده ها حاکی است عراقچی در جلسه ای که دکتر صالحی ، واعظی، تخت روانچی ،ربیعی و ظریف وچند نفر دیگر در دفتر عراقچی برای دلجویی از عراقچی حضور یافتند ، میگوید : به آقای روحانی بگویید ، از قول من وعده ندهد ، این چاه (مذاکرات وین )آب ندارد. واعظی می گوید ؛ شما حالا می گید ؟ چرا قبلاً نگفتید؟ صالحی می گوید : آقای عراقچی همیشه طبع شوخ دارند ، مزاح می کنند. عراقچی می گوید آقای واعظی ؛ به کی می گفتم ؟ ما آقای روحانی را می بینیم ؟ فقط شما وآقای ظریف هم را می بینید. ظریف می گوید :نه اینبار گویی جدی می گوید ، خسته شده [و می خندد] عراقچی با حالت عصبی می گوید ، جدی یا شوخی ندارد واقعیت است به شما هم قبل از وین گفتم ، این رفتن نتیجه ندارد، به شما نگفتم؟.... ما باید همان وقت که دیدیم اوباما تحریمهای جدید وضع کرد ، خارج می شدیم ، نشدیم. خارج شدن ترامپ از برجام نهایت فرصت ما بود ، که خارج بشیم ، باز آقای روحانی اصرار کرد و آقای ظریف هم فلسفه چید ، ما در مسیری افتادیم که هی مرتب پشت سر هم باید دروغ بگوییم وسر همه را شیره بمالیم ، که اصلاً هم این را نمی خواستم. حالا پنج سال گذشته ، هیچ نتیجه ای هم نداشته و نتیجه ای هم نخواهد داشت. حالا هر وقت نگاه می کنیم می بینیم باز آقای روحانی افاضات جدیدی کرده:《به عراقچی اختیار بدیم برود کار را تمام کند!!》، چی را تمام کند؟ من اگر قبول کردم دوباره به وین بروم قصدم این بود راه نجات وخلاص وتوجیهی برای عملکرد سیاست خارجی دولت درست کنم ، هیچ وقت قصدم نبود و نیست بروم توافق کنم. توافق بر سرچی؟! توافق امکان ندارد ، مگر می شود یک کشور را با ماست مالی کردن وخریدن آبرو برای چند نفر در دولت ، فروخت. همین حالا بگید ،... من مرخص بشوم بروم دنبال زندگیم ، خسته شدم، حداقل بگید آقای روحانی این چند روز راجع به برجام و وین حرف نزند ، تحویل بدیم ، تمام بشود ، من اگر در دولت آقای رئیسی هم بودم ،توافق امضا نمی کردم، از عذاب وجدان و عقوبت اخروی هم بگذرید ، آینده جواب ملت ودادگاه وتاریخ را چه بدهم، فردا مثل تقی زاده و وثوق الدوله توی تاریخ برامون فحش می نویسند ، بسه دیگه بگید ، چیزی نگویند ، این چند روز تمام بشود ، به آقای رئیسی هم بگیم دُم این قضیه را بچیند ،به مذاکره نروند. من که دیگر نیستم . اگر شما ادامه بدید، ناچارم علنی کنم و همه چیز را بگویم. خود آقای ظریف اگر هنوز حاضر به اعتراف نیست برود در دولت رئیسی قبول کند برود توافق کند، من در هرحال دیگه فداکاری نمی کنم ، توانش را ندارم . سکوت هم نمی کنم.... عراقچی خطاب به صالحی می گوید ، شما هم اعتبارت را پای آقای روحانی گذاشتی. واعظی : من همه ی حرف شما را به آقای رئیس جمهور می گویم ، شما حالا دیگه جوش نزنید ، ارام باشید ، صبر هم داشته باشید، راهش راپیدا می کنیم ، من خودم با آقای روحانی صحبت می کنم ، قضیه به خیر تموم میشه. ماخودمان هم زیاد حوصله نداریم ، آقای روحانی هم داغون شده.ما همه مون مسئولیت داریم ، نمیشه گردن یک نفر انداخت. آقای ظریف گفت :من زودتر از همه کنار کشیدم ، من در وین دخالتی نکردم ، چون این وضع را پیشبینی می کردم ، چه لزومی داشت ، شما قبول کنی. برجام تمام شده بود ، امریکا اگر می خواست برگردد به تعهداتش عمل می کرد، دیگه ادامه نداشت ، رفت وآمد نداشت ، شما امید دادید ، این دیگه چانه نداشت ، برو بیا نداشت ، قصه را کش دار کردید. ظریف قبل از همه جلسه را ترک کرد. 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
✳️دلایل و تبعات انصراف حریری از تشکیل دولت در لبنان 🔹سعد حریری پس از گذشت ۹ ماه از پذیرش ماموریت تشکیل کابینه، انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد تا دور جدیدی از ناآرامی‌ها در لبنان رقم بخورد. 🔹بنابر ساختار طایفه‌ای حاکم بر لبنان، تشکیل دولت باید بر این اساس انجام ‌شود، اما حریری این اصول را رعایت نکرد. 🔹منطق سیاسی حکم می‌کرد که حریری با جریان‌های داخلی رایزنی کند اما او بیشتر بدنبال جلب رضایت بازیگران خارجی بود، همین مسئله لبنان را گرفتار امتیازخواهی‌های بیرونی کرد و موجب شد طرح‌های حزب‌الله و امل برای حل بحران اقتصادی نادیده گرفته شود. 🔹نکته دیگر در معادلات لبنان پس از انفجار بندر بیروت، تشدید رقابت خارجی برای سلطه بر لبنان است که بدلیل عدم مسئولیت‌پذیری آمریکا و فرانسه منجر به معلق ماندن وعده حمایت‌های مالی و برقراری تحریم‌های جدید شد. 🔹رفتار حریری ساختار اقتصادی و بانکی لبنان را عملا فلج کرد و مانع اجرای طرح‌های جایگزین مانند تامین سوخت از کشورهای غیر عربی و غربی شد.
🔴️ نگرانی اسرائیل؛ صدای قدم‌های حزب‌الله نزدیک کاخ "بعبدا" 🔹 شبکه تلویزیونی کان عبری اعلام کرد که برخی منابع امنیتی بلند پایه آمریکایی و اوروپایی خواستار حل و فصل سریع بحران لبنان شده‌اند. 🔸 این مسئولان امنیتی عدم حل بحران لبنان را محکم سازی پایه‌های سلطه‌گری حزب‌الله و ایران در لبنان قلمداد کردند. 🔸 شبکه کان افزود: این مسئولان وضعیت اخیر لبنان را یک بحران منطقه‌ای دانسته‌اند که ممکن است آتش آن دامن‌گیر همه شود. 🔹 تحلیلگران سیاسی و امنیتی صهیونیستی در چند وقت اخیر بارها از بحرانی شدن اوضاع لبنان ابراز نگرانی کرده و اعتقاد داشتند تضعیف ارتش لبنان و هرج و مرج در این کشور تنها به جایگزین شدن حزب‌الله و قدرتمند شدن این جنبش ختم می‌شود. 🔹 اوضاع لبنان پس از اعلام استعفای الحریری بسیار بحرانی‌تر از قبل شده که از پیامد‌های آن می‌توان به مشاهده هرج و مرج و ناآرامی‌ها در خیابان‌ها لبنانی در دو روز گذشته اشاره کرد. 🔹 سید حسن نصرالله در رابطه با بحرانی شدن اوضاع چندین بار اعلام کرد که در صورت ناکارآمد بودن دولت و مخالفت اطراف مختلف در لبنان برای حل و فصل بحران خود دست به کار شده و از ایران سوخت و مواد غذایی و دارو وارد خواهد کرد. 🔸 پیش‌تر تحلیلگران سیاسی اوضاع نابسامان اخیر لبنان و بحران جدید را راهبردی از سوی عربستان و آمریکا و احزاب هم‌سو با این دو کشور برای شوراندن مردم علیه حزب‌الله دانستند. 🔸 حزب‌الله همواره بر تقویت دولت و حل‌وفصل بحران‌ها از مجاری قانونی تاکید کرده است ولی به نظر می‌رسد که اطراف متخاصم و هم‌سو با جبهه دیگر، به دنبال شعله‌ور کردن اوضاع و شروع جنگ داخلی تازه‌ای هستند.
⛔️شبهه: سلام اخيرا کلیپی از آيت الله صانعي پخش کردند که برخي افراد ميگن کمبود بارندگي به خاطر بد حجابي وگناه مردم است (ايت الله علم الهدي گفته)اما اقاي صانعي ميگه در زمان شاه که مردم بي حجاب بودند بارندگي بيشتر بود چي جواب بديم ❇️پاسخ: جدای از صحت انتساب مطالب به افراد خاصی که نام بردید به جواب سوال شما می پردازیم: عالم دنيا بر اساس سنت هاي الهي طراحي شده و جريان دارد شناخت سنت هاي الهي کمک مي کند که بتوانيم پديده ها و اتفاقاتي که در عالم رخ مي دهند را بهتر تحليل کنيم . اما نکته مهم اين است که سنت هاي متعددي در يک پديده دخيل است و نمي توان با مد نظر داشتن يک سنت و از نظر انداختن ديگر سنت ها به تحليل درستي از علت و چرايي اين پديده ها دست يافت. مهم اين است ک انسان ضمن شناخت اين سنت ها و به کار بستن آنها زندگي سعادتمندي در دنيا و آخرت داشته باشيم. يکي از سنت هاي جاري در عالم دنيا بحث تاثير منفي معصيت در طبيعت و تاثير مثبت عمل نيک در آن است. در دعاي كميل حضرت امير(ع) مي‏فرمايد: اللهم اغفرلي الذنوب التي تنزل النقم، اللهم اغفرلي الذنوب التي تغيّرالنعم ؛ خدايا گناهاني را كه نقمت را نازل مي‏نمايد بر من ببخشاي، خداوندا گناهاني را كه نعمت‏ها را دگرگون مي‏كند بر من ببخشاي. رسول خدا (ص) مي فرمايد: هميشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى كه با هم دوستى كنند و بهم هديه دهند و امانت را بپردازند و از حرام دورى كنند و از مهمان پذيرائى كنند و نماز را برپا دارند و زكات را بدهند، چون‏ انجام ندهند گرفتار قحطى و خشكسالى شوند. علاوه بر برخي از روایاتی نيز در اين زمينه وجود دارد. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» و اگر اهل شهرها و آبادى‏ها ايمان مى‏آوردند و پرهيزكارى پيشه مى‏كردند، يقيناً [درهاىِ‏] بركاتى از آسمان و زمين را بر آنان مى‏گشوديم‏. اين يکي از سنت هاي الهي است در کنار ده ها سنت ديگر که بايد آنها را هم شناخت و در تحليل هاي خود از پديده هاي عالم وجود آنها را نيز دخيل دانست . يکي از از سنت هاي ديگر عالم دنيا بحث علي و معللي است برخي از مناطق جداي از افرادي که در آن زندگي مي کنند داراي اکو سيستم دارای باران زياد و برخي داراي باران کم تر است. ویا مسائل جوی که در هر چند ده سال یک بار رخ می دهد و چند ده سالی برخی از مناطق دچار کم آبی می شوند جدای از این که کافر باشند یا مسلمان. و یا آن چند ده سال در زمان حکومت عدل باشد یا حکومت جور. يا در بررسي همين سنت علي و معلولي اگر يک عده اي از افراد(چه مومن و چه کافر ) در عوامل طبيعي دخالت کنند مثلا ابري را بارور کنند و يا با امواج ماهواره اي ابري را از سرزميني برانند و يا در سرزميني متوقف کنند و يا ... اين کار چون علت متناسب با خود را داشته معلولش که بارش يا عدم بارش باران باشد محقق خواهد شد. آيه 15 و 16 سوره هود مي فرمايد: كسانى كه زندگى دنيا و زيور و زينتش را بخواهند، ثمره تلاششان را به طور كامل در [همين‏] دنيا به آنان مي دهيم و چيزى از آن كاسته نخواهد شد. اما اينان كسانى هستند كه در آخرت، سهمى جز آتش برايشان نيست‏. يکي ديگر از سنت هاي الهي سنت امهال و استدراج است قرآن می فرماید: آيا اينان گمان مى‏كنند كه اگر در مدت مهلت، مال و فرزندان [و يا هر نعمتي که] به ايشان داديم، از اين جهت بوده كه دوستشان داشته‏ايم و يا نزد ما احترام داشتند لذا خواسته‏ايم خيرشان را زودتر به ايشان برسانيم؟(مومنون 56) یک سنت هم سنت امتحان است. بنا بر اين بايد همه سنت هاي الهي را در کنار هم ديد تا يک پديده اي را درست بتوان تحليل کرد.
در محضر مبارک ائمه بقیه علیهم السلام -تیرماه 1398
گاهی اوقات فقط بحث خدا داشتن نیست بلکه بحث «من عرف نفسه» است یعنی وقتی بفهميم خدا وجود حقانی به ما عطا كرده است ، خليفه خدا بودن هم قابل فهم مي شود هو الذی جعل لکم خلائف فی الارض ما بايد گنجینه هایی که خدا در درون ما پنهان كرده کشف کنيم تا از ماسوي الله بي نياز شويم، این گنجینه ها آنقدر زیاد است که نیاز مندي ما به ساير مردم قطع مي شود. کل مشکلات و درگيري که با اطرافيان داریم بدليل توقع از ديگران و نيازمند بودن به آنان است، وقتی خود را محتاج به دیگران نبینیم با آنها درگیر نمی شویم. "نحوه بهره مندي از اعضاء و جوارح" « متّعنی بجوارحی» خدایا تا در دنيا هستم مرا از اعضاء و جوارحم بهره مند كن ! بتوانم از دست و پا و زبان و چشم استفاده بهينه داشته باشم و برای من سودآفرین باشند. معمولا وقتی انسان از چیزی بهره مفيد ببرد، به دنبالش نشاط و لذت هم خواهد آمد. ما نبايد اعضاء و جوارحمان را برای وقتهای خاص و زمانهاي مشخص بگذاریم بلكه بايد علي الدوام و در راه حق از آنان استفاده کنیم. "چشم و گوش ابدي" « و اجعل سمعی و بصری الوارثین» خدایا بعد از من چشم و گوشم زنده بماند. خدايا بعد از مرگ سمع و بصرم تعطيل و فاني نشود. چشم من همچنان جمال تو را ببیند و گوش من هم همچنان کلام تو را بشنود. زنده بمانند تا هر لحظه به تو لبیک بگویم، خدايا اگر من صداي تو و اوليائت را نشنوم که نمي توانم جواب بدهم، باید صدای داعی الله را بشنوم تا پاسخگو باشم، باید جمالی را ببینم تا عاشقانه از قبر بیرون بیایم. سمع و بصر من وارث من باشند یعنی اگر من عمری در حال یادگيري بودم بعد از مرگ هم به معرفت افزايي ادامه دهم، اگر یک عمری شنود داشتم و گوشم كلام حق را به قلب منتقل مي كرد، بعد از مرگ هم پیام ها را جدی تر دریافت کنم. "نحوه انتقام گيري از ظالم" «و انصرنی علی من ظلمنی ، و ارنی فیه ثاری و ماربی، و اقرّ بذلک عینی» خدایا هرکس به من ظلم کرده مرا علیه او کمک کن! خدایا انتقامي كه از او خواهي گرفت را به من نشان بده! خدايا با حاجت روا كردن من در مورد عقوبت ظالم، چشم مرا روشن كن! من ظلمنی آن کسی است که به حقيقت انسانی من ظلم کرده است، بطور مثال وقتی سرکردگان صهیونیست ها را بسوزانند و عقوبت كنند، دل ما شاد و همه مسلمانان خوشحال می شوند. جالب است که بعد از آنهمه لطافت از خدا می خواهیم چشم ما را با انتقام گیری از ظلمه، روشن کند. يعني همه ما متوجه باشيم كه در ادعيه و درخواستها يك سو نگري نباشد و هميشه رحماء بينهم را مدنظر قرار دهيم و اشداء علي الكفار هم فراموش نشود. معنای دیگر: وقتی نصرت خدا به میدان می آید ما مغلوب نیستیم و غلبه با مومنين است. خدایا ما مغلوب آن ظلمه اصلی نباشیم یعنی افکار و فرهنگ آنها بر ما غالب نباشد ، تو کمک کن که ما بر آنها مسلط باشیم. خدايا نصرتت را فرو فرست كه دشمنان مومنين ريشه كن شوند و به سختي از آنان انتقام گرفته شود و اگر خداي نكرده روزي جسم ما مغلوب آنان شد، قلب و روح ما مغلوب نشود و بر ايمان ما خدشه وارد نگردد. الحمدلله ربّ العالمین كلاس شرح دعاي عرفه ٩٥/٤/٢٨
١ بسم الله الرحمن الرحیم شما یقین داشته باشید همه ما قابلیت و ظرفيت و توانايي بسياري از درخواستها را از خداي سبحان داريم و به همين دليل به ما اجازه اعلام نيازمندي و دعا داده شده است . ما هیچوقت از خدا نمی خواهیم من را آسمان و گل و سنگ کند، زيرا ما انسانيم و ظرفيت سنگ شدن را نداريم . در دعا فقط اعلام نیاز می کنيم و مایل هستیم این قابلیت در ما به فعلیت دراید. نمی خواهیم چیز جدیدی در ما احداث بشود. در دعاتوان و پتانسيل نهفته ما تقويت مي شود به همین دلیل نمی گوییم این دعا مربوط به من و توان من نیست. ما فقط استعدادها را شناسايي و دست نیازمان را به سوی درگاه بی نیاز دراز می کنیم تا آن استعداد هایی که در ما قرار داده است به حول و قوّه خودش و با خواست ما به فعلیت دربیاید. "بحث خشيت و خوف سازنده" امام حسين عليه السلام در روز عزفه با اين دعا آغاز مي كنند: اللهم اجعلني اخشاك كاني اريك و اسعدني بتقويك خدایا مرا به گونه ای قرار بده که از تو خشيت داشته باشم گویا تو را می بینم و در محضر تو هستم . خشیّت ، ترسی عالمانه است که موجب ادب حضور می شود ، بنابراين ترسی نیست که بُعد ایجاد کند. خشيت، ترسی است که بنده در حضور خدای سبحان آداب را بکار می گیرد. خشيت از حق يعني خدایا مرا بگونه ايي قرار بده که بر مبناي شناخت و معرفت، از تو حساب ببرم و این حساب بردن موجب فعالیت صحیح و بيشتر من در حضور تو شود نه اینکه منجر به کم کاری و کسالت و بُعد گردد. گاهی اوقات مردم «یخشون الناس» هستند و از مردم حساب میبرند نه از خدا. خدایا مي خواهم عالمانه از تو حساب ببرم نه جاهلانه یعنی بدانم و بيابم كه سمیع ، رحیم، بصیر و ...هستي ! ترس جاهلانه مرا قفل مي كند و امكان معرفت افزايي و وصل و اطاعت را از من سلب مي نمايد . خدايا خشيت و شهود عالمانه تو، باعث ميشود از ريا و تظاهر، دوري و از بسياري از معاصي پرهيز و بگونه ايي عمل كنم كه گويا در مقابل تو هستم . "رمز سعادتمندي" «اسعدنی بتقواک» ما در زبان عامیانه می گوییم ان شاء الله خوشبخت شوی، حال در اين دعا خودم برای خوشبختی خودم دعا می کنم، خدایا مرا سعید کن و سعادت را نصیبم نما! چگونه؟ با اجرای صحیح اوامر و ترک مناسب نواهی یعنی اجرای اوامر بصورت افراط و تفریط و ترک نواهی هم برای نشان دادن به مردم نباشد. پس اگر تقوا داشته باشيم خوشبختيم، اتقواالله یعنی بخواهید خوشبخت بشوید و سعادت فقط با متقی بودن محقق مي شود در واقع خوشبختي هیچ رمز و كُد دیگری ندارد. بطور مثال اگر کسی زندگی مرفهی دارد اما گناه می کند نمی توانیم بگوییم خوشبخت است. نكته مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كنيم اينست : ما باید از خدا بخواهیم توفيق رعايت تقوي و كسب سعادتمندي را به ما بدهد ، نمی توانیم بگوییم با این اعمالی که انجام می دهيم و با این اراده های مثبتي که داريم خوشبخت می شويم. ما برای خوشبخت شدن محتاج او هستيم، ممكن است سوال كنيد: اگر تقوا رمز خوشبختی است و تقوا انجام طاعت و ترک معصیت است ،چرا نبايد به اراده خود تكيه كنيم؟ پاسخ مي دهيم: برای انجام طاعت و ترک معصیت محتاج او هستيم، بايد از او طلب توفیق انجام طاعت و ترک معصیت داشته باشيم و او لوازم و ابزار آنرا فراهم کند. بعنوان مثال براي انجام طاعت به سلامتي جسمي و روحي نياز داريم و اين سلامتي فقط از ناحيه حق تأمين مي شود. ما براي سعادتمند شدن علاوه بر اینکه بايد از گناه پرهیز کنيم و علاوه بر اینکه بايد انجام طاعت داشته باشيم، باید از منیّت نيز پرهيز نماييم . اگر ما گرایشات درست و اعمال صحيح .....داشته باشيم اما خود را در انجام آن مستقل ببينيم متقي نيستيم ، خوشبخت کسی است که هم ترک معصیت کرده و هم انجام طاعت دارد و هم شعارش «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» است . خدا حائل شده است که من معصیت انجام نمی دهم و خدا قوّت داده است که من طاعت انجام می دهم. "احساس بي نيازي به غير" «اللهم اجعل غنای فی نفسی » خدایا! بی نیازی مرا در درون خودم قرار بده یعنی باطناً احساس نیازی به غیر تو نکنم. وقتي خود را بی نیاز از افراد می بینید که هرچه احتياج دارید، حاضر باشد. این قسمت از دعا از دو دید قابل بررسي است: ١- وقتی خدا در خودم باشد و قرب خاصی به خدا احساس کنم، ديگر هیچ نوع نیازي به احدی نخواهم داشت و بقين دارم اگر صلاح بداند هرچه بخواهم برایم فراهم می کند . در روز عرفه این درخواست بسيار حياتي است زيرا فقر به سوي حق و عدم نياز به ديگران موجب عزتمندي ما مي شود . وقتی فکر کنيم همه چیز در اختیارما است، گويا با همه وجود«سخّر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض» را ادراك مي كنيم.
🏴🏴 🍃◾ *صلوات خاصه آقا امام محمد باقر علیه‌السلام* ✨ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَإِمَامِ الْهُدَى وَقَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَکَمَا جَعَلْتَهُ‏ عَلَماً لِعِبَادِکَ‏ وَمَنَاراً لِبِلَادِکَ وَمُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَمُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ وَأَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَحَذَّرْتَ عَنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَأَصْفِیَائِکَ وَرُسُلِکَ وَأُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ.» 🌐
*🌹 انتشار برای نخستین بار؛ شرح زندگی سیاسی امام باقر(علیه‌السلام) توسط آیت‌الله خامنه‌ای در سال ١٣۶١* 🏴سالروز شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) تسلیت باد