اوصاف خیانتکاران در قرآن - ۱
بهنام وکیلی
جامعه براساس همدلی، همسویی و همکاری گروه های انسانی شکل می گیرد. هر یک از افراد در جامعه دارای نقشی است که می بایست رفتارهای خویش را براساس آن سامان دهد. اگر شخصی در چارچوب نقشی که به عهده دارد و یا به عهده او گذاشته شده عمل نکند، به اجتماع خیانت کرده است؛ زیرا جامعه او را برای انجام نقش اجتماعی که به عهده او گذاشته شده امین و مسئول می شمارد و انتظار عمل براساس نقش را از او دارد. هنجارهای اجتماعی و عمل درچارچوب آن انتظار دیگری است که جامعه از افراد خود انتظار دارد و هرگونه رفتار های بیرون از آن را عملی خیانت بار ارزیابی می کند. بنابراین ارتباط تنگاتنگی میان نقش و هنجارهای اجتماعی از سویی و امانت و خیانت از سوی دیگر وجود دارد.
این مسئله در امور شخصی نیز از نظر قرآن مورد توجه قرار گرفته و افزون بر نقش اجتماعی و ارتباط انسان با دیگری به ارتباط خود با خود و ارتباط خود با خدا نیز توجه داده است. از این رو، از خیانت به خود و خیانت به خدا نیز سخن به میان می آید. کسانی که برخلاف اهداف وجودی حرکت می کنند و نقش خود را حتی نسبت به خویش به درستی ایفا نمی کنند خائن به خود شناخته می شوند؛ چنان که اگر برخلاف نقش خود بر هستی عمل کنند از نظر هستی شناختی قرآنی به عنوان خیانتکار قلمداد می شوند.
در گفتارهای روزانه مردم واژه خیانت با کاربردهای مختلف و مصادیق گوناگون مفهوم یگانه ای را به ذهن متبادر می کند که مولفه اصلی آن نقض امانت و پیمان شکنی به شکل مخفی و نهان است. به این معنا که هرگونه پیمان شکنی و یا خلاف امانت عمل کردن را خیانت نمی شمارند بلکه زمانی عمل نابهنجار خیانت شمرده می شود که شخص به طور مخفیانه و نهانی انجام دهد. از این رو مخفی کاری از مولفه های اساسی خیانت به شمار می رود.
پرسش این نوشتار آن است که نگرش قرآن به خیانت چیست و خیانتکاران را با چه اوصافی معرفی می کند؟
انگیزه شناسی خیانت
اصولا چرا خیانت پدید می آید و چه انگیزه هایی موجب می شود تا شخص نسبت به خود و یا دیگری برخلاف فضایل اخلاقی و اصول هنجاری عمل کند و مرتکب خیانت شود؟
اگر به واکاوی مسئله خیانت و دروغ توجه شود می توان دریافت که ارتباط معناداری میان دروغ و خیانت وجود دارد. دروغ، کلامی برخلاف واقعیت و حقیقت است که برای پوشاندن مطلبی به کار می رود تا خود و یا دیگری از آثار و پیامدهای راستگویی در امان قرار گیرد. شخص هرگاه دریابد که بازگویی حقیقت و واقعیت می تواند موجبات تنبیه و مجازات هرچند کلامی و سرزنش او را فراهم آورد از راستگویی پرهیز می کند و دروغ را راهی برای رهایی خود از پیامدهای راستگویی برمی شمارد. چنین حالتی در مسئله خیانت ولی در حوزه عمل وجود دارد. شخصی که کلامی و یا چیزی را به شکل امانت در اختیار دارد و آن چیز از آن وی نمی باشد بلکه مال دیگری است که به شکل محدود زمانی و یا مکانی در اختیار او قرار گرفته تا به صاحب آن کلام و یا چیز تحویل دهد، در زمانی که احساس کند که نگهداشتن آن کلام (مانند راز و یا پیام) و یا چیز به ضرر اوست و یا بکوشد بر خلاف اصل امانتداری در آن تصرف کند و این کار را نهانی و به دور از چشم دیگری یا دیگران انجام دهد در این هنگام است که گرایش به خیانت در وی تقویت می شود و در امانت خیانت می ورزد.
به سخن دیگر خیانتکار در عمل، حقیقت و یا واقعیتی را می پوشاند و آن را دگرگونه کرده و به سود خود مصادره می کند و همان کاری را در عمل انجام می دهد که دروغگو در میدان کلام و سخن گفتن انجام می دهد. مخفی کاری و پوشاندن واقعیت ها و حقایق از رفتار های مشترک دروغگو و خیانتکار است.
از سوی دیگر شخص با خیانتکاری می کوشد تا سودی را به دست آورد که به نظر وی کوتاه ترین راه دست یابی به آن است؛ دروغگو نیز بر این باور است که دروغ، وی را از تنبیه و مجازاتی نگه می دارد و به سودی نزدیک می رساند.
بنابراین در بخش انگیزه شناسی خیانت می توان گفت که علت اصلی خیانت کاری دستیابی به سودی نزدیک با بهره گیری از کمترین هزینه های ظاهری و کوتاه ترین شیوه ها و ابزارهاست.
به عنوان نمونه کسی که در کلام خدا تحریف می کند و حکمی را دگرگونه جلوه می دهد می کوشد با این عمل خیانت بار خود به منافع زودبازده دست یابد که در صورت حفظ کلام خدا و امانتداری در آن به آن نخواهد رسید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ملت گریه سیاسی
▪️#امام_خمینی (ره) :
ما ملتی هستیم که باهمین اشک ها ، سیل ها جریان می دهیم وخرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است .
👤مدیریت : #استادقریش_حسین_پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*شوخی و مزاح با موضوعات مرتبط با عاشورا ترفند جدید دشمنه* ، اگر جایی مشاهده کردید قاطع ولی مودبانه برخورد نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگه دنیا به کامم بود الان شاید حرم بودم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه علاقه ام را به امام زمان بیشتر کنم؟
🔵 دستورالعمل مشترک آیت الله بهجت و آیت الله اراکی رحمة الله
🎙#حجت_الاسلام_راجی
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
اوصاف خیانتکاران در قرآن - ۲
بهنام وکیلی
خداوند در آیه 107 و 108 سوره نساء به نکته ای اشاره می کند بیانگر ارتباط تنگاتنگ بینش و نگرش است. خداوند در آیه به بینش هستی شناسی خیانتکاران توجه می دهد و می گوید که خیانتکاران از آنجا که برای خداوند جایگاه درستی در نظر نمی گیرند رفتارهای تناقض آمیزی را در پیش می گیرند. در تحلیل قرآن از نابهنجاری خیانت مشخص می شود که از نظر خیانتکاران عملی نادرست و ضداخلاقی و هنجاری است و از این روست که می کوشند تا مخفیانه آن را از انجام دهند. در حقیقت علت و انگیزه خیانت و مخفی کاری آنان را باید گاه در حیای آنها در مردم جست. خیانتکاران برای خود در چشم مردم احترام و مقامی قائل هستند و از این رو می کوشند تا عمل زشت خویش را نهانی انجام دهند و از مردم مخفی دارند؛ زیرا عمل آشکار و تصرفات نابجا ونادرست موجب می شود تا از چشم مردم بیفتند.
خداوند در این آیه به این مسئله اشاره می کند که خیانتکاران نسبت به مردم حیا می ورزند و همین مسئله موجب شده است تا کار زشت خویش را نهانی انجام دهند ولی نسبت به خدا حیا نمی ورزند و با عمل زشت خیانت را در برابر دیدگان الهی انجام می دهند.
در حقیقت اگر مردم نسبت به خدا و احاطه او به هستی و همه امور ریز و درشت آگاهی می داشتند باید در برابر خداوند شرم و حیا می کردند و در چیزی خیانت نمی کردند. اما بینش نادرست آنان موجب شده است که خود را در محضر الهی نبینند و مرتکب گناه خیانتکاری شوند. اگر آنان هستی و عالم را محضر خداوند می دانستند و خود را همواره در هر حال در برابر دیدگان خداوند احساس می کردند هرگز مرتکب گناه خیانتکاری نمی شدند. بنابراین از عمل خیانت بار آنان می توان دریافت که چنین آدم هایی خود را در برابر خداوند احساس نمی کنند.
خیانت، مفهومی فراگیر
در کاربردهای قرآنی خیانت اصطلاحی فراگیر است که حتی خیانت به خود را شامل می شود. به سخن دیگر خیانت تنها امری اجتماعی و در حوزه روان شناسی اجتماعی و یا علوم تربیتی نیست بلکه از اموری است که در حوزه روان شناسی فردی و مباحث و مسائل اخلاقی نیز از آن سخن به میان می آید. از این رو از خیانت همانند امانت، هم در حوزه فضایل اخلاقی و منش های فردی و هم در حوزه هنجارهای اجتماعی و علوم تربیتی سخن گفته می شود.
سبب فراگیری اصطلاحی امانت و خیانت، مربوط به نقش آن است؛ زیرا در کاربرد های قرآنی مسئله امانت و خیانت ارتباط تنگاتنگی با مسئله نقش انسانی در قبال خود یا خدا و یا دیگری (اجتماع) پیدا می کند. به این معنا که هرگاه شخص برخلاف نقشی که از سوی خدا یا جامعه به او واگذار شده است عمل کند خیانتکار شمرده می شود.
یکی از امانت هایی که خداوند به انسان واگذار کرده امانت ایمان است. ایمان به معنای باورهایی که آدمی را در مسیر تکامل و قرب الهی نگه داشته و به حرکت وامی دارد. بنابراین اگر شخص در مسیر کمالی قرار نگیرد و خود را از خداوند دور سازد به عنوان خیانتکار قلمداد می شود.
از نظر خداوند نعمت ولایت و قرآن و آموزه های دیگر وحیانی به عنوان امانت های الهی برشمرده می شود هر گونه رفتار نهانی که آدمی را از آن دور سازد به عنوان عمل خیانت بار معرفی می شود.
بر این اساس است که خداوند در آیه 187 سوره بقره گناه و سرپیچی از فرمان های الهی و آموزه های وحیانی چون روزه خواری و یا نزدیکی به زن در برخی از موارد را از مصادیق خیانت برمی شمارد؛ زیرا از نظر خداوند هر کسی در زندگی خویش نسبت به خدا و آموزه های آن نقش دارد که بیرون رفتن از آن دایره و چارچوب به معنای خیانت دانسته می شود.
خیانت به خدا یعنی عمل برخلاف آموزه های وحیانی موجبات دوری شخص از مسئولیت های انسانی در قبال هستی و خدا را سبب می شود و او را از حریم کمال و تکامل دور می سازد و این به عنوان خیانت به خود نیز مطرح می شود.به سخن دیگر انسان در هستی دارای مسئولیتی به نام دست یابی به کمال و بروز تمامی استعدادها و ظرفیت های کمالی است که از آن به اسمای الهی یاد می شود. براین اساس اگر شخص عملی را انجام دهد که وی را از مسیر کمالی دور می سازد و اجازه بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت های وی را نمی دهد آن عمل در حکم خیانت به خود تلقی می شود؛ زیرا این عمل موجب شده است تا شخص نقش خود را نسبت به خود به درستی انجام ندهد.
با این بینش و نگرش هستی شناختی و انسان شناسی است که خداوند به صراحت در آیه 107 سوره نساء هرگونه خیانت به دیگران در حوزه عمل اجتماعی را خیانت به خویش در حوزه روان شناسی اجتماعی و اخلاقی بر می شمارد.
اوصاف خیانتکاران
اوصاف و ویژگی های خیانتکاران را می توان در دو دسته بینشی و نگرشی دسته بندی کرد. در حوزه بینشی خیانتکاران مردمان هستند که شناخت درستی به خود و خدا ندارند و از نظر معرفتی و شناختی در جایگاهی قرار ندارند که بتوان آنان را عالم برشمرد؛ بلکه ایشان مردمانی جاهل هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نکردن، سه دلیل کوچک بیشتر نداره🤔
ببینید و نشر بدید🌹🍃
اوصاف خیانتکاران در قرآن - ۳
بهنام وکیلی.
جهل نسبت به حضور خداوند
جهل آنها نسبت به خداوند و اینکه خداوند به هستی علم شهودی و حضوری دارد موجب می شود تا نگرششان در عمل برخلاف واقعیت ها و حقایق باشد.
اگر کسی بر این باور باشد که هستی محضر خداوند است و او به همه هستی از ریز و درشت آن همانند آگاهی شخص به وجود و احساسات خود است، هرگز خود را دور از چشم الهی نمی یابد و نسبت به او حیا و شرم می ورزد و مرتکب خیانت نمی شود؛ زیرا چنانکه گفته شد از مولفه های اصلی خیانت، مخفی کاری است و شخص به سبب حیا و شرمی که از مردمان دارد خیانت را نهان از چشم دیگران انجام می دهد. بنابراین اگر شخص از نظر هستی شناختی به این علم و معرفت دست یابد که عالم محضر خداست و خداوند با علم شهودی و حضوری بر همه چیز احاطه علمی دارد آنگاه از خدا شرم و حیا کرده دست به خیانت نمی زند. (نساء آیه 107 و 108)
نیرنگ بازی
از ویژگی های خیانتکاران می توان به نیرنگ بازی و مکر و حیله آنها اشاره کرد. خداوند در آیه 52 سوره یوسف خیانت کاران را مردمانی نیرنگ باز برمی شمارد که حقایق و واقعیت ها را برخلاف آنچه هست جلوه می دهند و این گونه است که اهل دروغ نیز می شوند و دروغگویی به عنوان پیامد طبیعی نیرنگ بازی و حیله گری خود را بر ذات آنها تحمیل می کند.
پنهان کاری
یکی از خصوصیات اخلاقی خیانتکاران که در آیه 107 و 108 سوره نساء بدان اشاره شده است پنهان کاری است. از آنجا که رفتارهای اخلاقی و هنجاری، رفتارهای نیک و پسندیده است هرکسی می کوشد تا آن را آشکارا و شفاف انجام دهد و نسبت به کار خیر و نیک شرم و حیا نمی ورزد و بلکه با افتخار آن را انجام می دهد؛ اما کسانی که رفتارهای اخلاقی زشتی را در پیش می گیرند و گرفتار نابهنجاری رفتاری هستند می کوشند تا مخفیانه و نهانی آن را انجام دهند؛ زیرا نمی توان رفتارهای زشت و نابهنجار را علنی و آشکار و شفاف انجام داد؛ چون طبیعت بشر و اجتماع از زشتی ها و بدی ها می گریزد و رفتار های نابهنجار و زشت را نمی پذیرد. از این روست که بدترین مردمان از روی شرم و حیا کارهای زشت خویش را نهانی انجام می دهند و یا در قالب های زیبا و آرایه های پسندیده ارائه می دهند. این گونه است که همواره نسل کشی ها و جنایت های بزرگ علیه بشریت با نام دموکراسی و آزادی انجام می شود. بدترین رفتارها و زشت ترین اعمال همواره در پوششی از خوبی ها و حقایق و نیکی ها انجام می شود. حتی ابلیس برای گمراهی حضرت آدم(ع) با سوگند های دروغین به خدا و وعده دستیابی به زندگی جاوید «ملک لایبلی» او را فریب داد.
کفران نعمت
از دیگر ویژگی هایی که خداوند برای خیانتکاران برمی شمارد کفران نعمت و ناسپاسی نسبت به آن است که در آیه 38 سوره حج بدان اشاره کرده است. خیانتکاران افرادی اهل طمع هستند و بیش از آنچه حقشان است می طلبند و می کوشند تا با خیانت در امانت به چیزی فراتر از حق خویش دست یابند. به داشته های خود بسنده نمی کنند و یا به افزایش ظرفیتی خود نمی پردازند تا به طور طبیعی به چیزی که می خواهند برسند. از این رو راه را کوتاه تر کرده و به قول خودشان به چیزی که حقشان بوده به سادگی و به زیرکی دست یافته اند. لذا خداوند اهل خیانت را افرادی می شمارد که خود را فریب می دهند و آنچه را به عنوان زیرکی برای خود ثابت می دانند زیرکی نشمرده آن را مکر و نیرنگ می داند. (یوسف آیه 52)
عدم محبوبیت در نزد خدا و خلق
ویژگی دیگری که خداوند برای خیانت کاران برمی شمرد عدم محبوبیت آنها نزد خداوند است. کسی که از نظر خداوند افتاده و بی شرمی کرده و حیا نورزیده و در محضر الهی خیانت می کند، چنین شخصی اگر دشمن خدا نباشد دست کم دوست خداوند نیست و بهره ای از محبوبیت خداوندی نمی برد. اگر شخص، محبوب خداوند نباشد از آثار محبوبیت نیز بی بهره می شود که مهم ترین و اساسی ترین آن نیز عدم محبوبیت در میان خلق خداست؛ زیرا خداوند کسی را که نسبت به خدا شرم و حیا نمی ورزد ولی از خلق خدا شرم می کند و پنهانی از مردم و در محضر خدا گناه خیانت را مرتکب می شود او را بدنام کرده و از محبوبیت می اندازد. کسی که به جنگ خدا رفته و با او از در صلح وارد نشده است خداوند نیز میان او و خلق را به هم می زند و کارش را اصلاح نمی کند تا از چشم مردمان بیفتد.
بنابراین اگر خداوند می فرماید که خیانتکار، شخصی نامحبوب در نزد خداوند است(حج آیه 38) بی گمان چنین شخصی در میان خلق خدا نیز نامحبوب خواهد شد و مردمان گرایشی به او نخواهند داشت. از این رو می توان گفت یکی از اوصاف خیانتکاران عدم محبوبیت در میان خلق خداست.. این گونه است که خیانتکار از آنچه می ترسید به سبب خیانت گرفتار آن می شود. (نساء آیه 107 و 108 و نیز آل عمران آیه161 و غافر آیه 18 و 19)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
#استاد_شجاعی
امام زمان می گوید: من دعا می کنم برای هر کس که برای جدم حسین گریه کند و به یاد من باشد به یاد غربت من باشد...
🌐شبکه رسانه ای مجمع هماهنگی نیروهای جبهه انقلاب استان قم
🔸تکرار حادثه مشهد اینبار در کرج
به گزارش یک شاهد عینی در امام زاده محمد کرج به خبرگزاری وستانیوز، دیشب فردی با حمله به مراسم زیارت عاشورا در گلزار شهدای امامزاده محمد حصارک کرج، با استفاده از سلاح سرد(چاقو) دو ضربه به پهلوی سخنران و مادح اهل بیت(ع) وارد کرد و پس از ایجاد رعب و وحشت بین خانواده های شهدا قصد داشت از محل متواری شود که با تعقیب و گریز برادران بسیج حاضر در مراسم دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردید
روحانی محترم هم اکنون در بیمارستان شهید مدنی کرج بستری است و قرار است تا ساعات دیگر مورد عمل جراحی پزشکان قرار بگیرد
وستانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلاح طلبان :
کشور باید علمی اداره شود
نمونه علم اصلاح طلبی را ببینید
📍هر دو مریم، به لحاظ جایگاه علمی که کسب کردند، قابل احترامند. ولی...
🔹وقتی رسانههای خارجی #مریم_میرزاخانی را بولد و #مریم_کوچکی_نژاد را بایکوت میکننه، به این نتیجه میرسیم که برای آنها، "نخبگی" زن مهم نیست ،اونچه که براشون مهمه "بیحجابی" زنه...!! وگرنه، مریم کوچکینژاد هم استاد دانشگاه نورت وسترن آمریکا و دانشآموخته دانشگاه صنعتی شریف، جزو ۴۰ دانشمند برتر زیر ۴۰ساله دنیا است. ولی کسی او را نمیشناسد.
🔸یا خانم دکتر #سهیلا_سامی، شاگرد پروفسور سمیعی، که در ۲۸ سالگی ۵۰۰ عمل موفق مغز انجام داده است را کسی نمیشناسد. چون اینها "حجاب" دارند و غرب نمیخواهد زن محجبه را موفق نشان بدهد.
🔻تأسفبارتر از قدرت رسانهای دشمن، ضعف شدید و کارنابلدی جبهه انقلابی در عرصه مهم رسانه بوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط با احتیاط گوش بدید(:🖤🖇
#محرم😭
#امام_حسین😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴سلام بر محرم🏴
🏴هر خانه یک پرچم🏴
🏴توصیههای مرحوم استاد فاطمینیا (ره) برای ماه محرم
1️⃣ خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (علیه السلام) چیزی نبینید.
2️⃣ با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همانطور که با وضوء وطهارت در این جلسات شرکت میکنیم، به وسیله استغفار، طهارت باطنی هم کسب کنیم.
3️⃣ قبل از ورود به مراسم عزای ابی عبدالله علیه السلام بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی عبدالله علیه السلام هست، آن را برطرف بفرما.
4️⃣ دهه محرم، دهه تحول است، جناب حرّ یک شخص است، اما حرّ شدن یک جریان میباشد. در این دهه باید متحول شویم.
*┄┅═✧﷽✧═┅*
*🛑زحمات یکساله شیطان 👁️🗨️ را به باد دهیم*
*📢📣 نمازی بسیار مهم برای فردا- (آخرین روز سال)-از خواندن این نماز بسیار مهم و با فضیلت غفلت نکنیم*
*🛑توضیحات جامع و کامل است،تا آخر بخوانید*
✍️ *فردا جمعه آخرین روز از سال ۱۴۴۳هجری قمریست و نمازی بسیار مهم برای این روز وارد شده است*
*🍃سید ابن طاوس در کتاب «اقبال الاعمال» براساس یک روایت ذکر کرده است که فرمود*
*🛑 هر کسی در این روز دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حَمد 《ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الکرسی 》بخواند و بعد از تمام شدن نماز بگوید:👇*
*📍اللّٰهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِى هٰذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ وَنَسِيتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ وَدَعَوْتَنِى إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائِى عَلَيْكَ ، اللّٰهُمَّ فَإِنِّى أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِى ، وَمَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِى إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّى ، وَلَا تَقْطَعْ رَجائِى مِنْكَ يَا كَرِيمُ*
(خدایا، آنچه در این سال انجام دادم، از عملی که مرا از آن نهی کردی و به آن راضی نبودی و من آن را فراموش کردم، ولی تو فراموشش ننمودی و پس از گستاخیام بر تو، مرا به توبه دعوت کردی، خدایا من از تو آمرزش میخواهم، پس مرا بیامرز و آنچه انجام دادم از عملی که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن و امیدم را از خودت قطع مکن، ای کریم)
*👈چون این را بگوید،❌ شیطان 👁️🗨️ فریاد میزند: وای بر من آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد و سالی که گذشت برای او گواهی میدهد که سالش را ختم به خیر🌾 نمود*
📚(منبع:مفاتیح الجنان در اعمال ماه ذی الحجه)
✅ *وقت خواندن این نماز در کل روز است یعنی از بعد از خواندن نماز صبح تا غروب*
*✅توجه{طبق روایات وارده آیه الکرسی همان یک آیه اول هست و اگر همان یک آیه اول را بخوانیم کافیست-}*
✅ *کسانی که آیه الکرسی را از حفظ نیستند می توانند از روی قرآن یا موبایل بخوانند یا یه کسی بخواند واو هم تکرار کند*
*✅گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای خواندن آیه الکرسی نیاز نیست لکن میتوان به قصد مطلق ذکر(به نیت برخورداری از ثواب)گفت*
*❣️بسم الله الرحمن الرحیم❣️*
*اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ*
✅ *از خداوند متعال می خواهیم توفیق خواندن این نماز را به همه ما عنایت فرماید ان شاء الله*
✅ *تذکرات مربوط به نمارهای مستحبی*
1⃣👈 *در تمام نماز ها(چه واجب چه مستحب) لازم نيست نيت را به زبان آوریم همين اندازه كه در ذهن خود بنا داریم فلان نماز مستحبی را بخوانیم کافیست البته اگر نیت را به زبان هم بیاوریم اشکالی ندارد(مثلا بگوید دو رکعت نماز آخر ماه ذی الحجه می خوانم قربه الی الله)*
2⃣👈 *تمام نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند و اصولا نباید برای هیچ کدام از نماز های مستحبی اذان و اقامه گفت(جایز نیست)❌*
3⃣👈 *تمام نمازهای مستحبی را می توان به صورت نشسته هم بخوانیم، حتی می توان یک رکعت را ایستاده و رکعت دیگر را نشسته خواند ولی کسی که بتواند ایستاده بخواند ثوابش بیشتر است*
4⃣👈 *در بلند یا آهسته خواندن حمد و سوره و سایر اذکار نمازهای مستحبی مخیر هستیم یعنی هم میتوانیم بلند بخوانیم هم آهسته، ولی خانم ها اگر صدایشان را نامحرم میشنود آهسته بخوانند*
---------------------------------------
✅ *نشر این پیام صدقه جاریه است*
✅ اللهم صلی علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجنه و الناس اجمعین
1_958226505.mp3
1.58M
#فایل_صوتی 👆
🔷🔹 زیارت آل یاسین
🔹با نواے : #سیدمهدی_میرداماد
روز جمعه زیارت کنیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#صدای_کربلا ۱ 🏴
#استاد_شجاعی
#آیتالله_مصباح
▪️مسیرِ حرکت امام تا رسیدن به ماجرای کربلا، یک مسیر جغرافیایی با اتفاقاتی در بستر تاریخ نیست!
- تمام حوادث کربلا، از ابتدای تشکیل نطفهی آن تا امروز که هنوز در تاریخ زنده و منشاء اثر است، در درونِ شخصِ شما درحال تکرار است!
▪️آیا شما این تکرار را میبینید، و قادر به ادراکش هستید؟
- آیا ماجرای کربلا در انتخابها، ارتباطها، افکار و رفتار شما، منشاء اثر هست؟
🎧صدای کربلا را همه نمیشنوند!
#استاد_شجاعی
صدایِ کربلا ۲.mp3
11.56M
#صدای_کربلا ۲ 🏴
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
▪️مسیر کربلا یک مسیر جغرافیایی نیست!
کربلا یک مدرسه است به وسعت تمام تاریخ!
⚡️کربلا یکبار در جهان بیرون اتفاق افتاده است،
← و بینهایت بار (به تعداد همهی انسانهای خلق شده) در جهان درونشان اتفاق میافتد!
- آیا تا این لحظه، ثبتنام در مدرسهی کربلا برای شما موضوعیت داشته است؟
- آیا درسهای این مدرسه در انتخابهای زندگی شما، منشاء اثر بوده است؟
💥مسیر کربلا را همه نمیتوانند طی کنند!
🏴 عزادار کدام حسینی؟
#سوگواره_معرفتی
🔴 کربلای واقعی یعنی تقابل حق با باطل وطاغوت ومبارزه همیشگی با طاغوتیان زمان
⬅️ #تحلیل
▪️محرم میآید. کجا خواهی رفت؟
بر سر مزار کربلا یا صحنه نبرد امام؟
▪️دو گروه برای کربلا عزاداری میکنند
⭕️ #گروه_اول : ⏬⏬
گروهی که کربلا را در سال ۶۱ دفن کردهاند و بر آن مزاری ساختهاند؛ هرساله در ایام محرم به زیارت آن قبر رفته بر سرآن نوحه سرایی میکنند.
▪️وقایع ان روز و آن خاک را یاد میکنند و ناله سر میدهند. بر ظالمان آن حادثه نفرین میفرستند و لعن میکنند. و امیدوار که با اشک بر مظلوم، کفاره گناه بپردازند و توشه آخرتی برگیرند.
⭕️ #گروه_دوم : ⏬⏬
▪️اما گروهی دیگر، که کربلا را نه حادثهای دفن شده در تاریخ؛ که صحنهی همیشگی مبارزه حق و باطل میبینند، در این ایام در تبوتابند که خود را به حسین برسانند.
هر جا معرکه تقابل توحید و طاغوت باشد، حسینع و کربلای او را آنجا پیدا میکنند
نه حسینع؛ که خدای حسینع را فقط در کنار برق شمشیر و آتش گلوله این میدان، میتوان به ملاقات نشست.
▪️مگر خود حسینع به حاجیان نفرمود که اگر مشتاق ملاقات خدایید؛
👈خدا نه کنار کعبه بلکه در میدان جهاد با طاغوت است.
👈 "من کان باذلا فینا محجته و مُوطّناً علی لقاءالله نفسه فلیرحل معنا فانی راحل مصبحا انشاالله"
▪️اگر خود را به معرکه انقلاب اسلامی با طاغوت غرب نرسانیم در کنار مزار کربلا اسیر خواهیم شد و به حسینع نخواهیم رسید.
✍️ مجید نقیلو
صدایِ کربلا ۱.mp3
10.82M
#صدای_کربلا ۱ 🏴
#استاد_شجاعی
#آیتالله_مصباح
▪️مسیرِ حرکت امام تا رسیدن به ماجرای کربلا، یک مسیر جغرافیایی با اتفاقاتی در بستر تاریخ نیست!
- تمام حوادث کربلا، از ابتدای تشکیل نطفهی آن تا امروز که هنوز در تاریخ زنده و منشاء اثر است، در درونِ شخصِ شما درحال تکرار است!
▪️آیا شما این تکرار را میبینید، و قادر به ادراکش هستید؟
- آیا ماجرای کربلا در انتخابها، ارتباطها، افکار و رفتار شما، منشاء اثر هست؟
🎧صدای کربلا را همه نمیشنوند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*💥 ساعاتی پیش اجتماع بزرگ سلام فرمانده در ۳ کیلومتری مرز فلسطین اشغالی*
*❗️ راستش خودمان هم متحیریم چه برسد به دیگران ...*
*⁉️چه شد به یکباره ..*
*💥به یک چشم بر هم زدن تا آن سوی دنیا موج عظیمی شکل گرفت*
*خدا خواست .. به خدا قسم جز خواست خدا محال است اتفاق افتاده باشد ..*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
◾باز رسیده دوباره محرم
بوی بهشت می وزد از کربلای تو
ای صدهزار جان گرامی فدای تو
حسین جان
رفتی به پاس حرمت کعبه به کربلا
شد کعبه حقیقی دل، کربلای تو
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللّهِ (علیه السلام)
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 مـنـو بـه محـرم رسـونـدی ، ازت ممـنونـم...
🎙 محـمد حسـین پویانفـر