سلام
این خیلی زشته کانال رهبرمون کلا ۴۰۱هزار نفر دنبال کننده دارن . تا جایی که میتونین این پیام رو نشر بدیم تا میلیونی بشه تعداد دنبال کننده ها
#جهاد-تبیین
لینک کانال آیت الله خامنه ای 👇
https://eitaa.com/khamenei_ir
پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲
۲۴ ذیحجه الحرام ۱۴۴۴
《روزمباهله پیامبرصلّی الله علیه وآله با نصارای نجران و نیز نزول سوره "هل اتی"
درحق اهل بیت علیهم السلام》
سلام برشما والتماس دعا
قال الصّادق عليه السلام:
إنَّ نَصَارَى نَجْرَانَ لَمَّا وَفَدُوا عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ كَانَ سَيِّدُهُم الأهْتَمَ وَ العَاقِبَ وَ السَّيِّدَ ... فَقَالُوا لَهُ : إلَى مَا تَدْعُونَا ؟ فَقَالَ : إلَى شَهَادَةِ أنْ لاَ إلهَ إلّاَ اللهُ وَ أنِّي رَسُولُ اللهِ وَ أنَّ عِيسَى عَبدٌ مَخلُوقٌ يَأكُلُ وَ يَشْرَبُ وَ يُحْدِثُ ... فَبَاهِلُونِی ، فَإنْ كُنتُ صَادِقاً اُنزِلَتِ اللَّعنَةُ عَلَيكُم ، وَ إنْ كُنتُ كَاذِباً نَزَلَتْ عَلَيَّ ، فَقَالُوا : أنْصَفْتَ ، فَتَواعَدُوا لِلمُبَاهَلةِ . فَلَمَّا رَجَعُوا إلَى مَنَازِلِهِم قَالَ رُؤسَاؤُهُم... :
إنْ بَاهَلَنَا بِقَومِهِ بَاهَلْنَاهُ ، فَإنَّهُ لَيسَ بِنَبيٍّ وَ إنْ بَاهَلَنَا بِأهْلِ بَيتِهِ خَاصَّةً فَلاَ نُبَاهِلُهُ ، فَإنَّهُ لاَ يُقْدِمُ عَلَى أهلِ بَيتِهِ إلَّا وَ هُوَ صَادِقٌ. فَلَمَّا أصبَحُوا جَاؤُوا إلَى رَسُولِ اللِه (ص) وَ مَعَهُ أميرُالمُؤمِنِينَ وَ فَاطِمَةُ وَ الحَسَنُ وَ الحُسَينُ (ع) ... فَقَالُوا لِرَسُولِ اللهِ (ص) : نُعْطِيكَ الرِّضَا فَأعْفِنَا مِنَ المُبَاهَلةِ ، فَصَالَحَهُم رَسُولُ اللهِ (ص) عَلَى الجِزيَةِ وَ انْصَرَفُوا .
¤¤¤¤¤¤¤
امام صادق (ع):
نصاراى نجران به همراه رئيس و نايب و ... نزد پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله آمدند و به ایشان گفتند : ما را به چه دعوت مى كنى؟ فرمود: به اين كه شهادت دهيد خدايى جز الله نيست و من فرستاده خدا هستم و عيسى(ع) بنده اى مخلوق است كه مى خورد و مى آشامد و صحبت مى كند ... [ پس از بحث وگفتگو، وقتی آنان سخنان پیامبر(ص)را نپذیرفتند ] پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله فرمود : پس با من مباهله كنيد؛ اگر من راستگو باشم لعن و نفرين برشما باد و اگر دروغگو باشم لعن ونفرين برمن باد. گفتند: منصفانه است. آن گاه وعده مباهله گذاشتند. وقتى به خانه هاى خود برگشتند بزرگانشان گفتند: اگر او با قوم خود به مباهله آمد با او مباهله مى كنيم ؛ زيرا در اين صورت او پيامبر نيست؛ اما اگر فقط با خانواده اش آمد با او مباهله نمى كنيم؛ چون اگرخانواده اش را به خطر بیندازد حتما راستگوست [ و او پیامبر است ] . صبح كه شد نزد پيامبر خدا(ص) آمدند و ديدند که آن حضرت ، اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را همراه خود آورده است ...[ لذا به] رسول خدا(ص) گفتند: با تو توافق مى كنيم؛ ما را از مباهله معاف بدار ! پس رسول خدا با گرفتن جزيه از ایشان ، مصالحه كرد و آنان رفتند.
تفسير البرهان، ج۱، ص۶۲۹
قَالَ الصَّادِقُ عَلَيهِ السَّلاَمُ ـ فِي المُبَاهَلَة ِـ :
تُشَبِّكُ أصَابِعَكَ فِی أصَابِعِهِ ثُمَّ تَقُولُ : «اَللَّهُمَّ إنْ كَانَ فُلاَنٌ جَحَدَ حَقّاً وَ أقَرَّ بِبَاطِلٍ فَأَصِبْهُ بِحُسْبَانٍ مِنَ السَّمَاءِ أو بِعَذَابٍ مِن عِندِكَ» وَ تُلاَعِنُهُ سَبعِينَ مَرَّةً .
¤¤¤¤¤¤¤
امام صادق (ع) درباره مباهله فرمود :
پنجه ات را در پنجه او مى گذارى، آن گاه مى گويى: «خدايا ! اگر فلانى حقّى را انكار يا به باطلى اقرار كرده او را به بلايى آسمانى، يا عذابى از جانب خودت گرفتار كن» و هفتاد بار او را نفرين مى كنى .
الكافي : ج۲، ص۵۱۴
قال الباقر عليه السلام :
اَلسَّاعَةُ الَّتِی تُبَاهَلُ فِيهَا مَا بَينَ طُلُوعِ الفَجرِ إلَى طُلُوعِ الشَّمسِ .
¤¤¤¤¤¤¤
امام باقر(ع):
زمان مباهله، از طلوع فجر تا طلوع خورشيد است.
وسائل الشیعه : ج۷، ص۱۳۶
قال رسول اللّه صلّى الله عليه و آله:
لِكُلِّ شَيءٍ أساسٌ و أساسُ الاِسلاَمِ حُبُّنَا أهلَ البَيتِ .
¤¤¤¤¤¤¤
پیامبراکرم(ص):
هرچيزى را بنيادى است و بنيادِ اسلام، دوستى ما اهل بيت است .
الکافی : ج۲، ص۴۶
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
أهلُ بَيتِی يُفَرِّقُونَ بَينَ الحَقِّ وَ البَاطِلِ وَ هُمُ الأَئِمَّةُ الَّذِينَ يُقتَدَى بِهِم.
¤¤¤¤¤¤¤
پیامبراکرم(ص):
اهل بيت من حقّ را از باطل جدا مى كنند و هم ايشانند آن امامانى كه به آنها اقتدا می شود
. اثبات الهداه، ج۲، ص۱۰۹
قال رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلم :
مَثَلُ أهلِ بَيتِی مَثَلُ سَفِينَةِ نُوحٍ ؛ مَن رَكِبَهَا نَجَا وَ مَن تَخَلَّفَ عَنهَا هَلَکَ .
¤¤¤¤¤¤¤
پیامبراکرم(ص):
مَثَلِ اهل بيت من مَثَلِ كشتى نوح است : هر كه بر آن درآید ، نجات مى يابد و هر كه از آن روى گردانَد ، هلاک مى شود .
اثبات الهداه، ج ۲، ص۲۷۹
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
وَلاَيَتِی وَ وَلاَيَةُ أهلِ بَيتِی أمَانٌ مِنَ النَّارِ .
¤¤¤¤¤¤¤
پیامبراکرم(ص):
ولايت من و ولايت اهل بيت من ، مايه ايمنى از آتش دوزخ است.
الامالی،ج ۱، ص۴۷۴
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پُر امیدترین کلیپ
🌹 وقتی خدا هست ناامیدی چرا؟!
بیانات رهبری
چه کار قشنگی
جشن پایان دانشآموختگی آقا و خانم دکترهای آینده کشورمون در حرم علی بن موسی الرضا علیهالسلام
فرزندپروری
🔸قدرشناسی و سپاسگزاری یکی از مهارتهای مهم اجتماعی هست.
🔸کودک قدرشناسی رو از رفتار پدر و مادر یاد میگیره.
🔸والدینی که نسبت به دیگران به جای قدرشناسی طلبکار هستند، فرزندان متوقع و طلبکار تربیت میکنند.
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
📌با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم!
↙️اینقدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود.
💠اولویت امر تبلیغ در حوزههای علمیه
🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین
❎امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد.
✅ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.
☝️چرا این را میگوییم؟
⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟
📍هدف نهایی:
♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد
📍هدفهای میانی و ابتدائی:
🔹اقامهی قسط
🔸تشکیل نظام اسلامی
🔹اقامه و اشاعه معروف
🔸ازاله منکر
🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح
⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود.
👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند
♦️شما [علما] هم که ورثهی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفهی شما عبارت است از تبلیغ
🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید.
🏷درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته
✅در حوزههای علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت
🏷درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی
💎اولویّت حوزهها تبلیغ است. در همهی دورهها اینجور بوده امّا در دورهی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دورهی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنیهای با اسلام شدّت پیدا میکند
📍تبلیغ در دورهی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت:
↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود.
↙️امروز، هم سختافزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرمافزارها.
🚨اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست و دچار استحالهی فرهنگی میشویم.
💠چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ:
1️⃣ شناخت مخاطب
🔍باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.
⚠️در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.
📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
☝️این مخاطب را بشناسید.
2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛
🌐اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است.
⭕️جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3️⃣داشتن روحیه جهادی
❎اگر روحیهی جهادی نباشد:
📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند.
👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است.
❇️وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان
✔️در بخشهای مختلف باید مواجههی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود
👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛
♦️فردای کشور مال اینها است،
☑️ایمانشان باید محکم باشد
☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد
📍ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبهها:
❇️مسجد
❇️هیئت
❇️موعظه
💠نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی
📌اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازهی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی.
📌احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجهی اوّل، حوزهی علمیّهی قم است.
⭕️تشکیل کانونی با مأموریّتِ:
1️⃣تهیّهی موادّ تبلیغیِ بهروز
2️⃣تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
3️⃣تربیت مبلّغ
🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره).