eitaa logo
مجمع اطباء اسلامی
223 دنبال‌کننده
97 عکس
20 ویدیو
110 فایل
✳️چه زیبا فرمود: انا طبیب الاطباء جمعی از مشتاقان تمدن اسلامی حول قرآن و اهل بیت ع
مشاهده در ایتا
دانلود
خوردن شهوة در این متن نام بیماری به تعبیری دیگر مطرح شده است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰  [جامع الفواید - رباعيه]  فساد شهوه فساد شهوه كه كنايه از ميل كردن بكل و امثال آن است 🔵رباعيه آن را كه بود ميل كل و امثالش بينى بره مرض دگرگون حالش هر خلط بدى كه باعث آن شده است از معده برون كن بقى و اسهالش 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۷۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کرم روده و محل ایجاد آن القرع الخل [کامل الصناعه الطبیه - الباب الثامن و العشرون في الدود و حب القرع و أسبابه و علاماته]  🔵و أنواع الدود ثلاثة: ❎[النوع الاول] فمنها النوع الذي يقال له: الحيات و هي: تشبه العيدان التي للبقلة الحمقاء، و أكثر ما يتولد هذا النوع في الأمعاء الدقاق لكثرة الرطوبات التي تتولد عن عصارة الغذاء في هذه الأمعاء. ❎[النوع الثاني] و منها عراض شبيهة بحب القرع، و أكثر ما يتولد هذا النوع في الأمعاء الغلاض لا سيما في المعي الأعور. ❎[النوع الثالث] و منها صغار شبيهة بالدود المتولد في الخل و أكثر هذا النوع يتولد في المعي المستقيم. 📚كامل الصناعة الطبية، ج ۲، ص: ۴۵۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیست؟ تعریف این بیماری در کتب مختلف مبهم آمده است ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ 🔴هو حركة من المعاء المستقيم تدعو العليل الى دفع البراز اضطرارا 🔹بحيث لا يقدر على تركها اختيارا 🔹و لا يخرج منه الّا شى ء يسير من رطوبة مخاطية لزجة تنجرد من سطح الأمعاء لشدة التزحر 🔹أو ينعصر من الثفل المحتبس يخالطها دم ناصع يترشح من افواه عروق المعاء المستقيم عند انفتاقها من التمدد. 📚الاسباب و العلامات - الفصل الرابع: في الزحير۷۸ - مجلد ۲، صفحه ۸۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدنی چیست؟ بیماری نادری که در طب قویم درمان می شده است. ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ العرق المدنى: 🔴هو أن تحدث على البدن إما على الساقين أو الفخذين أو المعصمين أو العضدين و قد يحدث في الندرة على الجنبين بثرة فتنتفخ ثم تتنفط ثم تتثقب 🔹فيخرج منها شى ء شبيه بالعرق أحمر إلى السواد على دقة الإبرة و أغلظ لا يزال يطول إلى شبر و أكبر حتى يخرج بتمامه 🔹و ربما كان لها حركة كدودة تحت الجلد. 📚الاسباب و العلامات - الفصل الثانى و العشرون: في السرطان - مجلد ۲، صفحه ۴۳۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  زیاد العرق بيماری شایعی که درمان ساده ای دارد ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ كثرة العرق اشاره كثرة العرق يعنى عرق كردن بسيار 🔵رباعيه اى آنكه ز كثرت عرق مى نالى ظاهر شده زين عارضه ات بدحالى بدبو چو نباشد عرقت مى شايد كر صندل و آب غوره در تن مالى 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۱۳۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درد سر مفاصل کلیه درد و عسل داروی معجزه آسا و مختصر ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ شعر: آب سداب را بعسل چون خورد كسى باشد نكو برعشه و درد سرين و سر زايل كند تشنج و صرع و سدر برد درد مفاصل و وجع كرده و كمر ↩کلمات: سرین : ران و کمر ، نشیمنگاه سدر: تاريك شدن چشم بوقت برخواستن وجع: درد 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۱۵۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باه داروی مفید و مختصر ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ يك درم هركه هر صباح خورد بهمن سوده را بشربت سيب شهوتش آن چنان قوى كردد كه ز جانش برد قرار و شكيب 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۱۴۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  روز نوم مذمت کردن خوابیدن در روز که شایع است. ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ شعر: چون ز خواب روز گردد ذهن صافى تيره رنك ديكر آن آئينه را مشكل توان دادن صفا 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۱۶۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در طب سنتی شریعت و حکمت خمر آور بودن خمر جواب اشکال شایع که می گویند: چرا در طب سنتی از شراب سخن می گویند؟ ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ شعر: چو مى داخل جنس مشروب بود و ذكرش يكى شمه واجب نمود 🔹(علت ذکر شراب همان بیان تمام جزئیات عالم امکان می باشد که یکی از وظایف حکیم است.) مشو مائل مى چو آمد حرام بشرع محمد عليه السلام بدانسان كه مى در شريعت بد است بحكمت بود، هم بد اى حق پرست چو از آنكه نفع از قليلش بود قليلش به بسيار مفضى بود 🔹(در این بیت اشاره می کند به اعتیاد آور بودن خمر و اینکه انسان بدون تردید به مقدار کم اکتفاء نمی کند) ز اندازه چون خورده شد بيشتر باعضاى باطن رساند ضرر ورت كثرت شرب شد بر دوام گرفتار مانى برنج مدام تشنج فرو گيردت استوار تولد كند رعشه پايان كار ↩کلمات: می: خمر ، شراب 📚طب يوسفى (جامع الفوائد)، ص: ۱۸۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الكلية سنگ کلیه بوعلی سینا در قانون طب شیمیایی بر اعمال جراحی تاکید ویژه ای دارد. حال نظر رئیس اطباء چیست؟ ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎  [القانون فی الطب - فصل في حصاة الكلية] و قد يتصدى قوم لإخراجها من الشق من الخاصرة، و من الظهر، 🚨و هو خطر عظيم، ⁉و فعل من لا عقل له. ↩کلمات: حصاة : سنگها شق: پاره کردن ، جراحی کردن خاصرة: پهلو ظهر: کمر 📚القانون في الطب (طبع بيروت)، ج ۳، ص: ۳۶۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 🕌 سه توصیه برای پزشکان 🔻امام على عليه‌السلام: امام على عليه السلام مَن تَطَبَّبَ فَلْيَتَّقِ اللّه َ وَ لْيَنصَحْ وَليَجتَهِدْ ✳️ هر كه طبابت می‌كند بايد از خدا بترسد و خيرخواه باشد و سعى خود را به كاربرد. 📚 دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۴۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨🚨توجه شیخ الرئیس به شرع مقدس و تحلیل روایات نهی از غسل هندباء و غیره [القانون فی الطب - المقالة الأولى فى أمزجة الأدوية المفردة]  و من هذا الباب، ما يقدر الغسل على التفريق بين بسائطه، مثل الهندبا و كثير من البقول، فإن جوهرها مركب من مادة أرضية مائية باردة كثيرة، و من مادة لطيفة قليلة، فيكون تبريدها بالمادة الأولى، و تفتيحها للسدد و تنفيذها أكثر بالمادة الآخرى، و يكون خل هذه المادة اللطيفة منبسطة على سطحها و قد تصعَدت إليه و انفرشت عليه، فإذا غسلت تحللت في الماء و لم يبق منها شي ء يعتد به. فلهذا نهى عن غسلها شرعاً و طباً، و بهذا السبب كثير من الأدوية إذا تناولها الإنسان، برد تبرداً شديداً، فإذا ضمد بها حللت مثلًا كالكزبرة.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر منتظر2.mp3
1.86M
بخشی از سخنرانی اخیر و اسلایدهای دکتر رضا منتظر طب جدید حاصل پیشرفت در طب سنتی نیست بلکه یک کودتای طبی توسط استعمارگران علیه طب سنتی در ایران در زمان ناصرالدین شاه انجام شده است. این واقعیت باید برای علما و اساتید حوزه و دانشگاه که جاهل به موضوع هستند تبیین شود. سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا/یک خبرمسرت بخش ومهم برای دوستداران سلامتی👈حمایت از ایجاد مرکز جامع نوآوری و فناوری در حوزه طب سنتی👇👇👇 معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ در نشست جمعی از فعالان برجسته طب سنتی و ایرانی با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، ظرفیت‌ها و راهکارهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه بررسی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نخستین نشست بررسی ظرفیت‌ها و راهکارهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حوزه طب سنتی و ایرانی با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، محمدرضا شمس اردکانی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان طب سنتی و جمعی از استادان و متخصصان برجسته طب سنتی برگزار شد. دهقانی با تاکید بر این که طب سنتی ایران، بسیار غنی و فاخر است، ادامه داد: این باور قلبی و یقینی من است که طب سنتی از ظرفیت‌های گسترده‌ای برخوردار است و خرد جمعی هم، نسبت به این طب اقبال نشان داده است. این اقبال جمعی که قطعا خطا نمی‌کند و سیر صحیح را می‌یابد به درستی دریافته است که سبک و شیوه زندگی سالم را باید در این حوزه جست‌و‌جو کند. وی با تاکید بر ضرورت تعریف اقتصادی پایدار و پایستار برای حوزه طب سنتی و طب ایرانی عنوان کرد: اگر اقتصاد طب سنتی به مثابه یک موجود ساختارمند شکل بگیرد، قطعاً سایر حوزه‌ها از جمله بخش آکادمیک، زیرساختی، فرهنگی و آموزشی و سایر الزامات نیز به تناسب آن رشد خواهند کرد. دهقانی با اشاره به اولویت‌بخشی معاونت علمی نسبت به حوزه طب سنتی با توجه به ظرفیت‌های آن افزود: به دنبال توسعه اقتصاد دانش‌بنیان طب سنتی و طب ایرانی هستیم و این رویکرد را با توجه به ظرفیت‌های پراکنده این حوزه، در قالب یک ساختار جامع و منسجم پی می‌گیریم. رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ظرفیت انسانی متخصص و غنی در حوزه طب سنتی و ایرانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های این حوزه گفت: از دلایلی که طب سنتی فاخر و غنی مد به سهم و جایگاه واقعی در همه عرصه ها دست پیدا کند این است که اقدامات صورت گرفته، عمدتاً به صورت پراکنده و غیر متمرکز بوده است. با این روش ادامه دادن توفیق چندانی ندارد و باید تغییر راهبرد جدی صورت دهیم. دهقانی، عنوان کرد: باید یک نقشه کامل برای ساختن زیست بوم اقتصاد پایدار طب سنتی داشته باشیم. اگر بتوانیم یک زیست بوم اقتصادی دقیق و منظم داشته باشیم، تمامی بخش‌ها از آموزش تا نیروی انسانی را تغذیه خواهد کرد. وی با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکار اقتصاد طب سنتی گفت: در حوزه طب مدرن، سلامت و داروها اقتصاد این حوزه به طور کامل شکل گرفته است و تحولات جدی نسبت به سال‌های پیش را شاهد هستیم به طوری که یکی از محورهای دیپلماسی دولت سیزدهم توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو، درمان و تجهیزت پیشرفته پزشکی است، اما ظرفیت های طب سنتی و اقتصاد آن نیز از چنین ظرفیتی برخوردار هستند که باید ذیل یک ساختار انسجام یافته و قوام‌مند پیش برود. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این که بازار بزرگی در حوزه طب سنتی و ایرانی نهفته است افزود: بر اساس این ظرفیت ها و اقبال مردم از ایجاد یک مرکز مبتنی بر ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه کشور و اندوخته غنی طب سنتی حمایت می کنیم. مجتمعی با ظرفیت های فناورانه طب سنتی  به ویژه طب ایرانی که بتواند ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه را جمع کند و نفع جمعی را به همراه بیاورد. دهقانی با تاکید بر این که با استانداردسازی و اعطای نشان «حکمت بنیان» به محصولات این حوزه می توان به شکوفایی ظرفیت های طب سنتی و ایرانی کمک کرد، افزود: لازم است مقوله ترویج، آموزش و رسانه مورد توجه جدی فعالان حوزه طب سنتی قرار بگیرد و رسانه‌ها هم موضوع طب سنتی و ظرفیت های این حوزه را فعالانه ترویج کنند.  در این نشست جمعی از افراد برجسته و صاحب نام در حوزه طب سنتی و طب ایرانی، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را حوزه اقتصاد این حوزه مطرح کرده و راهکارهایشان را برای دانش‌بنیان شدن اقتصاد طب سنتی با معاون علمی رییس جمهور در میان گذاشتند. پی نوشت: امید است وعده های علمی اقتصادی جناب معاون رئیس جمهور تا چند سال دیگر جامه عمل بپوشد و ظرفیت پنهان اما عظیم طب سنتی و بعدها طب اسلامی، آشکار شود تا نخبگان و مردم دیر باور بدانند که همه حوزه سلامت را نباید در کوزه پزشکی محدود کرد . زمانی که مدیران ارشد نظام ، دغدغه رهبری حکیم و دوراندیش را نسبت به طبین اسلامی سنتی بجد باور کنند آنگاه می توان امید داشت آغاز تحول در نظام سلامت و سبک زندگی است. لینک ایتا 👇 مجمع اطباء اسلامی ✳چه زیبا فرمود: انا طبیب الاطباء جمعی از مشتاقان تمدن اسلامی حول قرآن و اهل بیت ع https://eitaa.com/atebaeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیماری ها بیماریها ذکر الله و ذکر الناس ❎❎❎❎❎❎ وَ قَالَ (پيامبر اکرم) عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَلَيْكُمْ بِذِكْرِ اَللَّهِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ وَ إِيَّاكُمْ وَ ذِكْرَ اَلنَّاسِ فَإِنَّهُ دَاءٌ. به ياد خدا باشيد كه ياد خدا شفابخش است،و از ياد مردم خوددارى كنيد كه درد است . تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۱، ص ۸